Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #26 Skrevet 23. mai 2015 På sin plass med litt presisering her, ser jeg. Märtha Louise har ikke sagt fra seg tittelen prinsesse, men hun har frasagt seg tittelen "kongelig høyhet". Hennes barn har ikke fått prinsessetitler. Sverre Magnus, Mette Marit og Haakons yngste, er prins, men ikke kongelig høyhet. Han har likevel arverett til tronen, dersom Ingrid Alexandra av en eller annen grunn ikke blir Norges dronning en gang i framtiden. Men først i køen står selvfølgelig kronprins Haakon og kronprinsesse Mette Marit. Da Märtha Louise sa fra seg tittelen kongelig høyhet, så hun også fra seg andre kongelige privilegier, som f.eks. apanasjen. Anonymous poster hash: 110fe...003 Hva er apanasjen? Anonymous poster hash: 8bdee...323 "Lønn". Bevilget over statsbudsjettet. Anonymous poster hash: 110fe...003
Yellow Brick Road Skrevet 23. mai 2015 #27 Skrevet 23. mai 2015 Märtha Louise har ikke sagt fra seg arveretten til den norske trone. Det kan hun ikke gjøre heller, uten at norske lover blir forandret. Både hun og døtrene har arverett etter Haakon, Ingrid Alexandra og Sverre Magnus. Det er heller ikke sant at reglene for arverett ble forandret etter at Haakon og Mette Marit giftet seg. De ble forandret i 1990.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #28 Skrevet 23. mai 2015 Når sonja og harald går bort, hvem blir konge og dronning? Hvem er etter de? Hva er barna til håkon i forhold til barna til martha? Anonymous poster hash: cc3a1...643 Det er når kongen dør at kronprins Haakon blir konge, selv om dronning Sonja fortsatt lever. Anonymous poster hash: ff058...d16
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. mai 2015 #29 Skrevet 23. mai 2015 Jeg trodde sånt som dette var allmennkunnskap?
rytme Skrevet 23. mai 2015 #30 Skrevet 23. mai 2015 Når sonja og harald går bort, hvem blir konge og dronning? Hvem er etter de? Hva er barna til håkon i forhold til barna til martha? Anonymous poster hash: cc3a1...643 Haakon er først i arverekken så han og Mette-Marit blir konge og dronning. Ingrid-Alexandra er nr 2 i arverekken. Anonymous poster hash: 9177f...6ee Jeg har noen oppfølgende spørsmål: Hvis Kong Harald går bort vil dronning Sonja være regjerende dronning eller vil Haakon bli konge med en gang? Hva blir i så fall Sonja? Og hva hvis Ingrid Alexandra velger å gifte seg med en kvinne? Vil vi da få to dronninger? Eller vil vi få en prinsesse-gemal eller noe slikt?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. mai 2015 #31 Skrevet 23. mai 2015 Når sonja og harald går bort, hvem blir konge og dronning? Hvem er etter de? Hva er barna til håkon i forhold til barna til martha? Anonymous poster hash: cc3a1...643 Haakon er først i arverekken så han og Mette-Marit blir konge og dronning. Ingrid-Alexandra er nr 2 i arverekken. Anonymous poster hash: 9177f...6ee Jeg har noen oppfølgende spørsmål: Hvis Kong Harald går bort vil dronning Sonja være regjerende dronning eller vil Haakon bli konge med en gang? Hva blir i så fall Sonja? Og hva hvis Ingrid Alexandra velger å gifte seg med en kvinne? Vil vi da få to dronninger? Eller vil vi få en prinsesse-gemal eller noe slikt? Sonja er ikke regent, det er det Harald som er. Hun er dermed kun dronning i kraft av å være hans kone. Hun blir dermed ikke regjerende dronning om Harald dør, da tar Haakon over.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #32 Skrevet 23. mai 2015 Når sonja og harald går bort, hvem blir konge og dronning? Hvem er etter de? Hva er barna til håkon i forhold til barna til martha? Anonymous poster hash: cc3a1...643 Haakon er først i arverekken så han og Mette-Marit blir konge og dronning. Ingrid-Alexandra er nr 2 i arverekken. Anonymous poster hash: 9177f...6ee Jeg har noen oppfølgende spørsmål: Hvis Kong Harald går bort vil dronning Sonja være regjerende dronning eller vil Haakon bli konge med en gang? Hva blir i så fall Sonja? Og hva hvis Ingrid Alexandra velger å gifte seg med en kvinne? Vil vi da få to dronninger? Eller vil vi få en prinsesse-gemal eller noe slikt? Dette lurer jeg også på. Er det rom for at de kongelige er homofile? Anonymous poster hash: 8bdee...323
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #33 Skrevet 23. mai 2015 Må bare si at du er lite opplyst.. Anonymous poster hash: 9ff37...ff3
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #34 Skrevet 23. mai 2015 Når sonja og harald går bort, hvem blir konge og dronning? Hvem er etter de? Hva er barna til håkon i forhold til barna til martha? Anonymous poster hash: cc3a1...643 Haakon er først i arverekken så han og Mette-Marit blir konge og dronning. Ingrid-Alexandra er nr 2 i arverekken. Anonymous poster hash: 9177f...6ee Jeg har noen oppfølgende spørsmål: Hvis Kong Harald går bort vil dronning Sonja være regjerende dronning eller vil Haakon bli konge med en gang? Hva blir i så fall Sonja? Og hva hvis Ingrid Alexandra velger å gifte seg med en kvinne? Vil vi da få to dronninger? Eller vil vi få en prinsesse-gemal eller noe slikt? I Storbritannia hadde de i mange år "dronningmoren" som hadde vært dronning og gift med kongen, så døde han og datteren deres ble dronning. Anonymous poster hash: a8a46...fce
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #35 Skrevet 23. mai 2015 Rett og slett skremmende at noen må spørre om dette. Anonymous poster hash: 81b5a...89d Like skremmende som at jeg måtte tenkte litt før jeg kom på hvem som er statsminister? Og ikke aner hvem som representerer ulike partier?Og ikke aner hva hovedstaden i (hvor som helst) er??Anonymous poster hash: cc3a1...643 Å ikke vite hvem som representeter de forskjellige partiene kan nesten ikke sammenlignes med å ikke vite at KRONPRIS Haakon overtar etter kongen. Anonymous poster hash: 81b5a...89d Det visste jeg. Dumt skrevet av meg. Mente mer hva som skjer ift om mette marit blir dronning? Blir aldri martha noe? Og barna til martha blir aldri noe? Ikke sverre magnus heller?Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: cc3a17cefe5ec89dca737b017d79a643] cc3a1...643 [/acronym] Martha var nr to i arverekken etter sin bror, og dermed stiller hun bak både ham og hans barn. Hun er fortsatt i arverekken, men nå er hun vel etter både Håkon, Ingrid Aleksandra og Sverre Magnus. Hennes barn stiller vel etter henne igjen. Det er egentlig logisk at hun ikke blir dronning når broren blir konge. Skulle vi da hatt en konge (Håkon), to dronninger (Mette Marit og Martha) og en prinsgemal (Ari Behn)? Og hva da med neste generasjon? De har vel til sammen fem barn, og med eventuelle ektefeller ville vi da fått ti konger, dronninger og prinsgemaler. Det ville fort blitt uoversiktlig. Martha har fortsatt prinsessetittel, men har etter eget ønske frasagt seg kongelige privilegier som apanasje for eksempel. Da skulle såklart ikke partnere vært konge/dronning. En konge og en dronning. Rart at om harald, sonja, håkon og MM dør i en ulykke blir er av barna konge og dronning? Da er martha fortsatt lagt bak i rekken. Jaja, hvorfor gidder jeg Noe jeg i hvert fall ikke skjønner er hvorfor mette marit blir dronning og en evt mannlig partner hadde blitt gemal(??) ?? Hva betyr det? Anonymous poster hash: cc3a1...643
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #36 Skrevet 23. mai 2015 Nå måtte jeg ta en pause i lesingen og hente snacks😁 Anonymous poster hash: e745b...2f7
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. mai 2015 #37 Skrevet 23. mai 2015 Rett og slett skremmende at noen må spørre om dette. Anonymous poster hash: 81b5a...89d Like skremmende som at jeg måtte tenkte litt før jeg kom på hvem som er statsminister? Og ikke aner hvem som representerer ulike partier?Og ikke aner hva hovedstaden i (hvor som helst) er??Anonymous poster hash: cc3a1...643 Å ikke vite hvem som representeter de forskjellige partiene kan nesten ikke sammenlignes med å ikke vite at KRONPRIS Haakon overtar etter kongen. Anonymous poster hash: 81b5a...89d Det visste jeg. Dumt skrevet av meg. Mente mer hva som skjer ift om mette marit blir dronning? Blir aldri martha noe? Og barna til martha blir aldri noe? Ikke sverre magnus heller?Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:cc3a17cefe5ec89dca737b017d79a643] cc3a1...643 [/acronym] Martha var nr to i arverekken etter sin bror, og dermed stiller hun bak både ham og hans barn. Hun er fortsatt i arverekken, men nå er hun vel etter både Håkon, Ingrid Aleksandra og Sverre Magnus. Hennes barn stiller vel etter henne igjen. Det er egentlig logisk at hun ikke blir dronning når broren blir konge. Skulle vi da hatt en konge (Håkon), to dronninger (Mette Marit og Martha) og en prinsgemal (Ari Behn)? Og hva da med neste generasjon? De har vel til sammen fem barn, og med eventuelle ektefeller ville vi da fått ti konger, dronninger og prinsgemaler. Det ville fort blitt uoversiktlig. Martha har fortsatt prinsessetittel, men har etter eget ønske frasagt seg kongelige privilegier som apanasje for eksempel. Da skulle såklart ikke partnere vært konge/dronning. En konge og en dronning. Rart at om harald, sonja, håkon og MM dør i en ulykke blir er av barna konge og dronning? Da er martha fortsatt lagt bak i rekken. Jaja, hvorfor gidder jeg Noe jeg i hvert fall ikke skjønner er hvorfor mette marit blir dronning og en evt mannlig partner hadde blitt gemal(??) ?? Hva betyr det? Anonymous poster hash: cc3a1...643 Det er vel fordi likestillingen ikke har nådd dit enda.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #38 Skrevet 23. mai 2015 Noe jeg i hvert fall ikke skjønner er hvorfor mette marit blir dronning og en evt mannlig partner hadde blitt gemal(??) ?? Hva betyr det? Anonymous poster hash: cc3a1...643 En konge er alltid over dronningen og han som er gift med en dronning kan derfor ikke bli konge, da ville han hatt mer å si enn dronningen. Anonymous poster hash: a8a46...fce
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #39 Skrevet 23. mai 2015 Unnskyld, men det er altså skremmende lavt kunnskapsnivå du bærer rundt. Anonymous poster hash: 2b872...6d4 Og så??? Jeg har fast jobb, god inntekt, og er nok en bedre mor enn mange kunne drømt om å være. Det er ikke NOE som helst hinder for meg at jeg gir komplett F i kongefamilien, politikk, litteratur, geografi osv... Anonymous poster hash: cc3a1...643
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #40 Skrevet 23. mai 2015 Hahahaha!! Åh, stakkars deg som helt blodseriøs spør om dette. VELDIG bra du stilte det her inne og ikke noen andre. Anonymous poster hash: 87cac...1bf Mer synd på deg. Sosiale antenner er hakket viktigere enn å vite hvem som blir konge/dronning etter håkon og MM Anonymous poster hash: cc3a1...643
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #41 Skrevet 23. mai 2015 Så du mener at bror og søster skal gifte seg da slik at det blir kong Håkon Magnus lg Dronning Märta? Tror du dronning Sonja er søsteren til Kong Harald? Du vet at kong Harald har en søster? Blir helt skremt av den dårlige generelle kunnskapen noen innehar Anonymous poster hash: bbd8f...810 Hvor har jeg sagt at de skal gifte seg? Ja jeg vet hvem søsteren hans er og at det ikke er sonja! Verre å ikke forstå hva det snakkes om, enn å spørre om det jeg lurer på. Du er tragisk. Anonymous poster hash: cc3a1...643
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #42 Skrevet 23. mai 2015 Når sonja og harald går bort, hvem blir konge og dronning? Hvem er etter de? Hva er barna til håkon i forhold til barna til martha? Anonymous poster hash: cc3a1...643 Det er når kongen dør at kronprins Haakon blir konge, selv om dronning Sonja fortsatt lever. Anonymous poster hash: ff058...d16 Ååå, må de gifte seg da??? (Ironisk innlegg inspirert av den dumme gåsa som svarte litt lengre opp her). Anonymous poster hash: cc3a1...643
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #43 Skrevet 23. mai 2015 De inngifte kan aldri få en høyere tittel enn de som er født inn i kongefamilien. Derfor blir en eventuell mann til Ingrid Alexandra ikke konge. Anonymous poster hash: 7ea69...0b3
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #44 Skrevet 23. mai 2015 Jeg trodde sånt som dette var allmennkunnskap? Hvorfor? Ren bullshit kaller jeg det. Jeg bryr meg om ting i lokalsamfunnet, barna mine osv, ting som berører meg i hverdagen. Ikke om sverre magnus får bli konge en dag jeg ikke lenger lever... Anonymous poster hash: cc3a1...643
*Miss Marple* Skrevet 23. mai 2015 #45 Skrevet 23. mai 2015 Jeg trodde sånt som dette var allmennkunnskap? Her inne er det ingenting som er en selvfølge.
*Miss Marple* Skrevet 23. mai 2015 #46 Skrevet 23. mai 2015 Jeg trodde sånt som dette var allmennkunnskap? Hvorfor? Ren bullshit kaller jeg det. Jeg bryr meg om ting i lokalsamfunnet, barna mine osv, ting som berører meg i hverdagen. Ikke om sverre magnus får bli konge en dag jeg ikke lenger lever...Anonymous poster hash: cc3a1...643 Å ha et minimum av allmennkunskap om samfunnet man lever i er en viktig del av å oppdra unger
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #47 Skrevet 23. mai 2015 De inngifte kan aldri få en høyere tittel enn de som er født inn i kongefamilien. Derfor blir en eventuell mann til Ingrid Alexandra ikke konge. Anonymous poster hash: 7ea69...0b3 Ok Men MM blir dronning fordi hun likevel da har en lavere status enn håkon? Anonymous poster hash: cc3a1...643
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #48 Skrevet 23. mai 2015 Jeg trodde sånt som dette var allmennkunnskap?Hvorfor? Ren bullshit kaller jeg det. Jeg bryr meg om ting i lokalsamfunnet, barna mine osv, ting som berører meg i hverdagen. Ikke om sverre magnus får bli konge en dag jeg ikke lenger lever...Anonymous poster hash: cc3a1...643 Å ha et minimum av allmennkunskap om samfunnet man lever i er en viktig del av å oppdra unger Tull. Da jeg gikk på barneskolen kunne jeg alle norges fylker og kommuner på rams, alle verdens hovedsteder, hvilke forfattere som har skrevet ditt og datt, and the list goes on... Har ikke hatt bruk for denne kunnskapen, og kan derfor ikke dette lengre. Mine barn vil lære mye opp gjennom årene, og de vil glemme det som ikke har betydning. Jeg er ekstremt god i matte, kan flere språk, mestrer å skrive både engelsk og norsk (noe som ikke er vanlig på div). Hva er forskjellen på meg og nabodama som kan alt om kongefamilien, men ikke kan matte, rettskrivning, og ikke kan kommunisere med andre mennesker på ferie pga at hun ikke kan et eneste ord engelsk? Hvorfor er allmennkunnskapen så viktig? Lurer virkelig. Anonymous poster hash: cc3a1...643
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #49 Skrevet 23. mai 2015 Hahahaha!! Åh, stakkars deg som helt blodseriøs spør om dette. VELDIG bra du stilte det her inne og ikke noen andre. Anonymous poster hash: 87cac...1bf Mer synd på deg. Sosiale antenner er hakket viktigere enn å vite hvem som blir konge/dronning etter håkon og MM Anonymous poster hash: cc3a1...643 Jeg mener ikke å være frekk, men dette forundrer meg. Hvordan kan man i det hele tatt fungere sosialt uten å ha et minimum av kunnskap om politikk, geografi og generelt samfunnet vi lever i? Anonymous poster hash: 7a2a8...ffa
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2015 #50 Skrevet 23. mai 2015 Unnskyld, men det er altså skremmende lavt kunnskapsnivå du bærer rundt. Anonymous poster hash: 2b872...6d4 Og så??? Jeg har fast jobb, god inntekt, og er nok en bedre mor enn mange kunne drømt om å være. Det er ikke NOE som helst hinder for meg at jeg gir komplett F i kongefamilien, politikk, litteratur, geografi osv... Anonymous poster hash: cc3a1...643 Å gi fullstendig F i kongefamilien er helt greit, men resten du sier du gir F i er galskap. Særlig politikk. Hva slags samfunnsborger er du hvis du overhodet ikke har noe som helst innblikk i landets politiske system og situasjon? I mitt hode er også litteratur og geografi, og selvfølgelig masse annet, viktige byggesteiner i prosessen det er å bli en fullverdig samfunnsborger. Anonymous poster hash: 110fe...003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå