Gå til innhold

Lærere og 17. Mai-tog!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere lærere gidder å spørre om sånt som dette. Her har dere fått masse støtte fra flere, likevel blir mange så utrolig fornærmet fordi ikke absolutt alle er enige i at dere bør slippe å gå i tog på 17. mai. Man skulle jo tro at dere med den utdanningen dere har kunne takle at folk ikke er enige.

Anonymous poster hash: 45327...e84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene læreren til barnet gikk i tog med barna på 17 mai fordi hun var ung og ikke fått barn selv ennå. Så hun hadde lyst til å gå med "klassen sin.

Læreren hun har nå har to små barn selv så der er det vi foreldre som organiserer. Noe jeg har full forståelse for. Dette bør være helt opp til den enkelte lærer.

Anonymous poster hash: 9cc98...2da

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det kunne nok ikke falt meg inn å i det hele tatt tenke på å gå i 17. mai-tog med klassen min, gitt. De går på vgs, og det er nok ikke mange av dem som i det hele tatt går i 17. mai-tog.

Skrevet

Læreren bør få plikt til å jobbe de få timene det tar å følge elevene i toget på 17. Mai. Det er mange andre enn dem som har oppgaver den dagen. 17. Maifeiringen er noe vi skaper sammen. Korpsbarna spiller, foreldre arrangerer leker og selger pølser, idrettslaget heiser flagg, ordføreren holder taler, kongen vinker til toget osv. Lærerens oppgave er å følge elevene.

Om lærere vil stå på sin "rett" til å ha helt fri den 17. må de regne med at de får liten sympati fra folk flest. Selv er jeg bonde og kunne stått på min rett til å spre møkk den dagen. Det er travelt om våren, men jeg gjør det ikke. I steden bruker jeg noen timer til å hogge bjørkegreiner så komiteen får noe å pynte med. Sammen kan vi lage en flott nasjonaldag. Om ingen gidde gjøre noe for andre enn seg selv kan vi like godt gjøre om dagen til en vanlig arbeidsdag.

Anonymous poster hash: 55fe5...f8e

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Lærere har også barn. Skal de ikke få se egne barn gå i tog?

Skrevet

Husker det var obligatorisk oppmøte i 17 mai tog før pg lærere gikk i toget selv om de har barn.

17 mai er noe særegent. Ikke mange feirer sin nasjonaldag som oss så kunne ønske at lærere stilte litt mer opp her.

Anonymous poster hash: 07a89...961

Skrevet (endret)

Har hatt barn i barneskole siden 2006, har aldri vært snakk om at lærerne stiller opp på 17. mai. forvebter i det hele tatt svært lite av lærerne. Synd, men sånn er det.

Endret av aanonym
Skrevet

Husker det var obligatorisk oppmøte i 17 mai tog før pg lærere gikk i toget selv om de har barn.

17 mai er noe særegent. Ikke mange feirer sin nasjonaldag som oss så kunne ønske at lærere stilte litt mer opp her.

Anonymous poster hash: 07a89...961

Men du skjønner altså ikke at mange lærere har selv små barn i tog og disse barna har lyst at mamma/pappa skal se på?

Anonymous poster hash: 477e6...8a9

Skrevet

Da jeg jobbet som lærer fikk jeg fri til å se egne barn gå i tog. De uten barn, med barnehagebarn (16. mai tog), og eldre barn tok vakta gratis.

Anonymous poster hash: c3508...7e3

Skrevet

Læreren bør få plikt til å jobbe de få timene det tar å følge elevene i toget på 17. Mai. Det er mange andre enn dem som har oppgaver den dagen. 17. Maifeiringen er noe vi skaper sammen. Korpsbarna spiller, foreldre arrangerer leker og selger pølser, idrettslaget heiser flagg, ordføreren holder taler, kongen vinker til toget osv. Lærerens oppgave er å følge elevene.

Om lærere vil stå på sin "rett" til å ha helt fri den 17. må de regne med at de får liten sympati fra folk flest. Selv er jeg bonde og kunne stått på min rett til å spre møkk den dagen. Det er travelt om våren, men jeg gjør det ikke. I steden bruker jeg noen timer til å hogge bjørkegreiner så komiteen får noe å pynte med. Sammen kan vi lage en flott nasjonaldag. Om ingen gidde gjøre noe for andre enn seg selv kan vi like godt gjøre om dagen til en vanlig arbeidsdag.

Så jeg som er lærer skal ikke få se mine egne barn gå I tog?

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere lærere gidder å spørre om sånt som dette. Her har dere fått masse støtte fra flere, likevel blir mange så utrolig fornærmet fordi ikke absolutt alle er enige i at dere bør slippe å gå i tog på 17. mai. Man skulle jo tro at dere med den utdanningen dere har kunne takle at folk ikke er enige.

Anonymous poster hash: 45327...e84

Spør fordi vi har hatt en diskusjon på jobb, og tåler at folk er uenige! HI

Anonymous poster hash: b7eae...139

Skrevet

Jeg har alltid strukket meg langt for å kunne gå med klassen min på 17.mai. Da barna kun gikk i barnehagen var ikke dette noe problem. Nå som jeg har skolebarn, lar det seg ikke gjøre. Dvs, for 4 år siden var det mulig, fordi skoletoget der jeg jobber gikk mye tidligere enn barnas skoletog. Men nå er tidspkt omtrent likt, så da prioriterer jeg mine egne barn. Jeg rekker ikke begge deler! Synd, for det er igrunn veldig koselig å gå i tog sammen med elevene 😊

Anonymous poster hash: 62ba2...753

Skrevet

Så du mener at de som ikke ønsker å feire 17. Mai skal gjøre det fordi andre syns det passer seg? Syns man skal gjøre som man vil jeg, lærer eller ei. Ikke alle har tradisjoner og gode assosiasjoner med 17. Mai. For mange er det en dag hvor de selv kun husker drita fulle foreldre som festet til langt på natt. De bør kunne velge bort toget om de vil.

Skrevet

Har hatt barn i barneskole siden 2006, har aldri vært snakk om at lærerne stiller opp på 17. mai. forvebter i det hele tatt svært lite av lærerne. Synd, men sånn er det.

Sånn burde det være, at foreldrene tar ansvaret for sine egne barn på en offentlig fridag som er til for feiring og kos. Lærere ønsker også å feire. Uansett hvor glade vi er i elevene er det en jobb! Jeg vil heller se mine egne barn og familie...

Skrevet

Om lærere vil stå på sin "rett" til å ha helt fri den 17. må de regne med at de får liten sympati fra folk flest. Selv er jeg bonde og kunne stått på min rett til å spre møkk den dagen. Det er travelt om våren, men jeg gjør det ikke. I steden bruker jeg noen timer til å hogge bjørkegreiner så komiteen får noe å pynte med. Sammen kan vi lage en flott nasjonaldag. Om ingen gidde gjøre noe for andre enn seg selv kan vi like godt gjøre om dagen til en vanlig arbeidsdag.Anonymous poster hash: 55fe5...f8e

Så jeg som er lærer skal ikke få se mine egne barn gå I tog?Anonymous poster hash: 477e6...8a9

De fleste jobber har noen ulemper. Ikke å få se barna sine gå i tog er ikke noen stor greie.

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Om lærere vil stå på sin "rett" til å ha helt fri den 17. må de regne med at de får liten sympati fra folk flest. Selv er jeg bonde og kunne stått på min rett til å spre møkk den dagen. Det er travelt om våren, men jeg gjør det ikke. I steden bruker jeg noen timer til å hogge bjørkegreiner så komiteen får noe å pynte med. Sammen kan vi lage en flott nasjonaldag. Om ingen gidde gjøre noe for andre enn seg selv kan vi like godt gjøre om dagen til en vanlig arbeidsdag.Anonymous poster hash: 55fe5...f8e

Så jeg som er lærer skal ikke få se mine egne barn gå I tog?Anonymous poster hash: 477e6...8a9
De fleste jobber har noen ulemper. Ikke å få se barna sine gå i tog er ikke noen stor greie.

Kanskje det er stort for det barnet at mamna/pappa ser på. Og selv om du ikke synes det er stort å se 3gne barn i tog så finnes det andre som gjør det.

Hvorfor er det så viktig å se læreren i 17 mai toget?

Skrevet

Det er en del grunner til at læreren bør følge klassen sin og ikke overlate det til foreldrene. Det viktigste er at alle elevene kjenner læreren og læreren kjenner elevene. Det er ikke alle foreldrene som kjenner alle ungene i barnas klasser og ikke alle ungene kjenner alle foreldrene. Det bør derfor være mye enklere for læreren å holde kontroll på barna enn en mer eller mindre tilfeldig voksen.

I tillegg er det slik at barna de fleste steder går skole og klassevis. Det er læreren og skolen som bestemmer hvordan det skal organiseres, hvem som skal bære fanen, hvilke sanger som skal øver inn osv. Det er også i skoletiden elevene øver på å gå i tog. Da er det ikke like enkelt for en mor eller far å bare steppe inn uten å ha vært med på forberedelsene. Den siste tingen jeg vil nevne er at en lærer skal ha godkjent vandelsatest. Det skal alle andre som har ansvaret for barn i idrett eller kulturlivet ha, men akkurat i dette tilfellet kan ansvaret like godt overlates til en overgrepsdømt far. Det synes jeg ikke er riktig.

I mange tilfeller kan det være nødvendig at foreldrene bistår læreren i toget denne dagen, men læreren bør være til stede og ha hovedansvaret.

Skrevet

17. mai for et par år siden så var jeg vikar som assistent på en skole, og siden jeg ikke hadde egne barn så valgte jeg å delta. Og fikk godt betalt, fikk helligdagstillegg. Fikk betalt for 3 timer selv om toggåingen og en tale fra en lærer tok en time. Valgte derfor å være litt på skolen etterpå. Til tross for at jeg ikke hadde fast jobb så betalte de meg godt :) Var absolutt verd det, var koselig. Barna syntes at det var kjempe stas at jeg kom og gikk med de, og etterpå satte jeg ved et bord sammen med noen kolleger. Det var overraskende lite voksne i toget og to av guttene i klassen jeg jobbet i prøvde å stikke av, så var bra at jeg var der og stoppet de, de gikk i 2. klasse. Hadde vært dumt om de stakk av så foreldrene ikke fant de.

Nå jobber jeg med noe annet og har en baby, men kunne godt gjort det samme om jeg ennå jobbet der, og hatt med mann og babyen. Vi tilhører ingen skole ennå, og ikke har vi familie her. Så hadde vært koselig, også om jeg ikke fikk betalt. Men senere når ungen vår går på skolen så blir det noe annet fordi det er en annen skole han skal gå på, og da kan jeg godt gå i toget som mamma.

Anonymous poster hash: a5e5d...2ec

Skrevet

Det er en selvfølge at lærere går med elevene sine. Det er ikke noe som kommer overraskende, dette visste dere når dere ble lærere. Og det er snakk om noen få timer på formiddagen - big deal.

Skrevet

Det er en selvfølge at lærere går med elevene sine. Det er ikke noe som kommer overraskende, dette visste dere når dere ble lærere. Og det er snakk om noen få timer på formiddagen - big deal.

Neida, luten, det er på ingen måte en selvfølge. På de fleste skoler får man velge, heldigvis. Jeg trodde virkelig ikke at noen måtte gjøre det gratis, og det skjønner jeg virkelig ikke at noen gidder heller.

Jeg er lærer, men er sammen med min egen familie (i en annen kommune) på 17.mai. Ferdig med det.

Det er artig hvordan noen fortsatt tror at å være lærer er en 24/7-jobb. Da skulle jeg virkelig hatt bedre betalt, for å si det sånn...!

Anonymous poster hash: f2d81...746

Skrevet

Ser ingen lærere her i 17 mai toget, utenom de som naturlig hører hjemme her fordi de bor her. 

Skrevet

På skolen der jeg jobber, er det valgfritt. Noen går med klassen, andre ikke. 

Jeg har gått de årene jeg har vært hjemme (og ikke bortreist), mens i datteren min sin klasse er det klassekontaktene som går.

I år er jeg et godt stykke inn i 3. trimester på 17. mai, men har likevel tenkt til å vagge meg gjennom toget sammen med den fine 7. klassen min!:)

Anonymous poster hash: dd6f9...efe
Skrevet

Det er en del grunner til at læreren bør følge klassen sin og ikke overlate det til foreldrene. Det viktigste er at alle elevene kjenner læreren og læreren kjenner elevene. Det er ikke alle foreldrene som kjenner alle ungene i barnas klasser og ikke alle ungene kjenner alle foreldrene. Det bør derfor være mye enklere for læreren å holde kontroll på barna enn en mer eller mindre tilfeldig voksen.

I tillegg er det slik at barna de fleste steder går skole og klassevis. Det er læreren og skolen som bestemmer hvordan det skal organiseres, hvem som skal bære fanen, hvilke sanger som skal øver inn osv. Det er også i skoletiden elevene øver på å gå i tog. Da er det ikke like enkelt for en mor eller far å bare steppe inn uten å ha vært med på forberedelsene. Den siste tingen jeg vil nevne er at en lærer skal ha godkjent vandelsatest. Det skal alle andre som har ansvaret for barn i idrett eller kulturlivet ha, men akkurat i dette tilfellet kan ansvaret like godt overlates til en overgrepsdømt far. Det synes jeg ikke er riktig.

I mange tilfeller kan det være nødvendig at foreldrene bistår læreren i toget denne dagen, men læreren bør være til stede og ha hovedansvaret.Anonymous poster hash: 55fe5...f8e

I mange tilfeller kan det være nødvendig at foreldrene bistår læreren i toget denne dagen, men læreren bør være til stede og ha hovedansvaret.Anonymous poster hash: 55fe5...f8e

Er egentlig enig med deg. Synes det er et svare kaos hver 17. selv om klassekontakter og andre foreldre gjør så godt de kan. Frykter at hele tradisjonen med å gå i tog er i ferd med å dø ut. Tror kanskje at hvis lærerne begynte å ta ansvar igjen kunne dette snudd.

Men skjønner jo godt lærernes argumenter for ikke å delta,særlig de med skolebarn. Og det måtte selvsagt vært betalt.

Har hatt barn i tyve år og aldri sett snurten av en lærer på 17. Virker nesten som de bevisst holder seg unna.

Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen var det obligatorisk for oss å stille i 17 mai tog. Og det var våre lærerinner og eventuelle assistenter som fulgte oss. Har egentlig tatt for gitt at slik er det bare, selv om det ca 20 år siden jeg var i småskolen. Har ikke skolebarn selv enda.

Men er det obligatorisk for barna mener jeg vel egentlig det også bør være det for lærerne. Selv om jeg også har full forståelse for at de med barn har lyst å se sine egne gå i tog istedet.

Tenker jo om det hadde vært mulig å fått det organisert slik at folk fikk fri annethvert år, også kan heller lærerne seg imellom f.eks bytte med hverandre (tenker jo da at det er mer enn en lærer pr. klasse, selv om ikke alle er klasseforstander). Kanskje er det lærere uten barn som gjerne vil gå hvert år som kan steppe inn in sine "friår" også, for disse med barn. 

Synes vel egentlig at det er mest naturlig at lærerne stiller opp på 17 mai også ja, selv om jeg kommer til å bli/være en forelder som mer enn gjerne kommer til å stille opp i 17 mai toget til mine barn om nødvendig, fordi jeg elsker å gå i tog og synes det er mer spennende enn å stå å se på :D 

Anonymous poster hash: 5674d...0c1
Skrevet

Jeg prioriterer mine egne barn på 17 mai så lenge de er små.

Jeg valgte ikke læreryrket pga 17. mai. Jeg valgte læreryrket fordi det er et fantastisk givende yrke. 17. mai har ingenting med min lærergjerning å gjøre.

Mine barn fortjener å ha mamma på 17 mai.

Når barna mine er eldre og ikke går i toget lenger skal jeg med glede gå tog med elevene mine. Heldigvis er det full forståelse for det blant foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...