Gå til innhold

Har dere snøkaos der nede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At man bør forvente snø i mars (forøvrig den første vårmnd ;)), er en ting. Men det var 15 varmegrader dagen før. Brøyteutstyr er tatt av, og feiekoster er satt på. Det tar litt tid å bytte om. Brøyteberedskapen er mindre på denne årstiden, spesielt når tendensen i år har vært vår.

Selv har jeg ikke turt å bytte til sommerdekk enda, det skjer ikke sjelden at det kommer en etterslenger med snø på våren, det har også vært kuldegrader om nettene.

Men ja, avisene har jo en tendens til å overdrive en smule da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir ganske provosert og irritert når, folk ser på oss sørfra som feiginger og puslinger pga sne. Det er ganske mange tusen mennesker som skal på skole og jobb omtrent samtidig og når veiene ikke er klare er det selvfølgelig kaos! Det har da ikke noe med oss og gjøre men med kommunen osv som ikke får måkt. Det er heller ikke værs feil at østeuropeiske trailere er på veien med dårlige dekk.

Vi har heller ikke mye vind som blåser snøen vekk.

Anonymous poster hash: cc360...410

Skrevet

Jeg blir ganske provosert og irritert når, folk ser på oss sørfra som feiginger og puslinger pga sne. Det er ganske mange tusen mennesker som skal på skole og jobb omtrent samtidig og når veiene ikke er klare er det selvfølgelig kaos! Det har da ikke noe med oss og gjøre men med kommunen osv som ikke får måkt. Det er heller ikke værs feil at østeuropeiske trailere er på veien med dårlige dekk.

Vi har heller ikke mye vind som blåser snøen vekk. Anonymous poster hash: cc360...410

er vel helst de østpå vil jeg påstå!

Buhu, stakkar østlandet som fikk så mye snø (som var varslet btw) i dag,mog det i slutten av mars,buhu :(:o:P

Anonymous poster hash: bd8ee...433

Skrevet

Jeg er fra nord som dere sier, men jeg skulle likt og se dere som sitter i storbyen tromsø kjøre her i Akershus kl 08.00 imorrest!

Det er litt forskjell derfra og hit!

Skrevet

Nå har naboen smelt i den parkerte bilen til mamma som står inne i innkjørselen hennes... Så man trenger ikke en gang ut av sitt eget hjem for at det skal skje noe med bilen i dag.

Anonymous poster hash: 6c9ff...0d7

Skrevet

Nå har naboen smelt i den parkerte bilen til mamma som står inne i innkjørselen hennes... Så man trenger ikke en gang ut av sitt eget hjem for at det skal skje noe med bilen i dag.

Anonymous poster hash: 6c9ff...0d7

Skrevet

1. Mars er en våmåned på den nordlige halvkule.

2. 1/2 meter snø i en vårmåned forårsaker kaos siden brøyteberedskapen ikke er like god.

Anonymous poster hash: 36707...dcd

Skrevet

Ikke noe kaos her, nei. Skuffet?

Anonymous poster hash: d8306...c4f

Skrevet

Det er knehøyt med tett våt snø på alle sideveiene, som selvsagt er ubrøyta. Jeg hjalp til med å dytte og grave løs seks biler på en time nå nettopp. Så ja, kan vel trygt si at det er texas, ja, og det snør ennå. Det er i beste fall ett kjørbart spor og når to biler møtes og prøver å vike utenom sitter begge fast. Hittil er favorittdytteobjektet små Mazdaer, mens det verst var to digre drittunge håndverkerbiler.

Skrevet

Mye snø, men itte kaos..

Det er litt gufsete føre, men siden bilen fortsatt er vinterskodd, så går det greit. Måtte måke ut veien i dag sjøl siden brøytinga tydeligvis hadde tatt ferie, men nedpå hovedvegen er det brøytet.

Nedi byen var det bare vondt der det hadde stått biler mens det ble brøytet. Har nok kommet 30-40 cm her

Anonymous poster hash: bee31...bf4

Skrevet

Nei, det er ingenting snø her. Det har ikke vært noe snø her hele vinteren... kjempe trist, jeg vil gjerne ha litt snøkaos :) Bor å Vestlandet.

Anonymous poster hash: da87f...16a
Skrevet

Hadde vi brukt like mye penger på vei pr innbygger som de gjør i nord, så hadde det neppe vært så kaos...

Kunne man i tillegg fengslet de idiotene av noen trailersjafører som kjører uten kjetting på dager som i dag, så hadde det nesten ikke vært kaos i det hele tatt..

Jeg brukte to timer på jobb på en strekning som normalt tar 15 min. To stykk trailere hadde skylden i TO timers ventetid for veldig veldig mange bilister..

Anonymous poster hash: fa7ed...4ed

Skrevet

Det som skaper det største kaoset er vel de som kjører med sommerdekk og utlandske trailere. På en strekning på ca 1 mil var det 7 trailere som hadde kjørt ut eller sto bom fast. Dette skaper store køer og trafikale problemer. Østfold dette. Og når bussene i Oslo allerede har skiftet dekk så de ikke kan kjøre rutene sine idag skaper dette kaos. Her har de fortsatt ikke måket hovedveien og vanskelig å kjøre med 50 cm snø da.

Anonymous poster hash: a3f17...6c8

Fy f...! Har ruterbussene allerede skiftet til sommerdekk??! Ikke rart tre busser endte i grøfta i nærheten av meg...

Anonymous poster hash: b59e8...394

Skrevet

Jeg er fra nord som dere sier, men jeg skulle likt og se dere som sitter i storbyen tromsø kjøre her i Akershus kl 08.00 imorrest!

Det er litt forskjell derfra og hit!

Nettopp, samme her! 

Skrevet

Det er vel kaos med rette, når Gardermoen stenges fordi de ikke greier å holde rullebanen fri for snø og Bastøferga innstilles da de ikke får tømt fergene for det står trailere som ikke kommer seg opp bakken fra kaia og ut til E6.

De som har byttet til sommerdekk er idioter, mars er lunefull-det vet alle. Men å gjøre narr av at "infrastrukturen" går heden når det kommer 50 cm snø på 10 timer er jo bare dumt, det ville jo blitt kaos på et hvert sted med så mange mennesker og biler. Men klart, det blir jo ikke kaos i Verdal eller Balsfjord, for der er det ikke så mange som skal til samme sted under slike snøfall.

Anonymous poster hash: 39ce2...4df
Skrevet

Det er knehøyt med tett våt snø på alle sideveiene, som selvsagt er ubrøyta. Jeg hjalp til med å dytte og grave løs seks biler på en time nå nettopp. Så ja, kan vel trygt si at det er texas, ja, og det snør ennå. Det er i beste fall ett kjørbart spor og når to biler møtes og prøver å vike utenom sitter begge fast. Hittil er favorittdytteobjektet små Mazdaer, mens det verst var to digre drittunge håndverkerbiler.

Du har hatt ordentlig treningsøkt i dag, du :)

Jeg skulle på sykehuset i dag. Ekstra tidlig ute, skulle dra med to busser tidligere enn jeg normalt ville trenge.

Tråkket meg gjennom en halv meter snø noen hundre meter og dårlig brøytet nesten en kilometer. På busstoppet fant jeg ut at bussene var innstilt.

Akkurat der er det nesten flatt, legger du godviljen til så ser du kanskje en svak stigning noen få meter. Det ble for mye for en litauisk trailer med sommerdekk. Noe som var supert for meg! Da stoppet trafikken nemlig helt opp, de kom ingen vei. Snøen lavet ned, og etter en stund kom en mann ut for å måke av noe snø av bilen sin. Jeg lurte på om han tilfeldigvis skulle helt inn til byen - og jeg fikk sitte på. Aldri sett fyren før.

Etter en stund ble vi dirigert forbi litaureren som trodde det var sommer. 200 meter bortenfor stod en bil i grøfta, 300 meter bortenfor stod en bil på henger i grøfta. To km lenger fremme stod en buss på sommerdekk i grøfta. Vi var blant de siste som kom oss opp på motorveien før redningsarbeidet for bussen begynte. Neste par kilometerne på motorveien var det biler som stod i kanten, midt i, trailere stod i kanten, trailere stod midt på motorveien. Og slik fortsatte det videre fremover også.

Sommerdekk, sommerdekk og..... ja, sommerdekk.

Dette snøfallet har vært varslet i lang tid, likevel velger busselskapene her å kjøre på sommerdekk. Verneombudet i selskapet mente, etter at det hadde vært  x antall utforkjøringer av busser, at det var uforsvarlig (kan det ha en sammenheng med sommerdekkene???), og ble alle bussruter innstilt. Tog ble innstilt. Trikker stod.

Politiet begynte heldigvis å bøtelegge busser med sommerdekk også - 15.000 kostet visst det. Ble nok litt til statskassa i dag.

Men jeg vant dagens lotto - på grunn av en litauisk trailer med sommerdekk fikk jeg skyss med en 4-hjulstrekker med vinterdekk - og ikke nok med det, den hyggelige mannen kjørte meg helt til døren på sykehuset, til tross for at det nok ikke var korteste vei for ham. Det var service fra en helt ukjent! :D

Jeg kom til avdelingen to minutter etter oppsatt tid.... og ventet en halv time på å komme inn. Kaos på sykehuset også pga. trafikken. På venterommet kom jeg i snakk med en dame som hadde kjørt fra Nordstrand kl halv syv i morges og ikke kom til Ullevål før kl 10:15... selv om de hadde hatt vinterdekk.

Anonymous poster hash: 259f9...00e

Skrevet

Kom meg aldri til Oslo.... Grrrr! Flyet måtte snu i lufta. Var ikke noen vits i å bli på flyplassen for kanskje å komme avgårde 3-4 timer senere, for jeg mistet uansett møtet mitt... 

Anonymous poster hash: 732f4...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...