Gå til innhold

Har dere snøkaos der nede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaos er det vel ikke het i hvertfall, men jeg hadde snø til knærne hele veien til barnehagen :P Guttungen hadde snø til over midjen og det var ganske dritt å komme seg frem.

Her jeg bor har brøytebilene hatt ferie i hele vinter tror jeg, har sett det ble målet én gang.. Ble fint med is og dumpete veier her etterhvert.

Jeg har flyttet fra lenger opp i landet og til en liten by i indre Østfold, syns generelt at de er dårligere på å få måket veiene her nede!?

Anonymous poster hash: 3742b...ad2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller er det bare VG som hauser ting opp som vanlig? Syns det er litt drøyt og kalle nysnø i mars for "kaos", er jo ikke sånn at det er unaturlig med litt snø i en vintermåned? Hilsen nordlending ;-)

Anonymous poster hash: 620b3...489

Som du ser i tråden er ikke problemet at det kommer snø, problemet er at her sør har vi ikke hverken brøytemannskaper eller utstyr nok til å ta unna så store snøfall på så kort tid. Dere har et helt annet brøytebudsjett, dere har så utrolig mye mer av både brøytebiler og mannskap til å bemanne dem, dere klarer å få brøytet opp veiene. Tror heller ikke dere er så plaget av østeuropeiske trailere på sommerdekk som sperrer av motorveiene så hverken brøytemannskap eller andre kommer frem.

Her nede har det på en natt kommet mer snø enn vi har hatt til sammen hittil i vinter, da blir det litt kaos. Når skolebussene må kjøre på ubrøyta veier setter de seg fast, og de sperrer for andre igjen. Det er herlig ;)

Anonymous poster hash: aebc1...3c7

Skrevet

Nordlendinger skjønner jo ikke hvor utrolig mye mer folk det bor her, i nord er det jo aldri kø engang.

Ja, utrolig mye snø er kommet. Og det laver ned enda.

Anonymous poster hash: 3decf...d34

Nei, det er klart. I nord-norge finnes det jo ikke byer eller tettsteder og det er minst en mil mellom hvert hus. Er sikkert aldri kø o nord-norge. Har du i det hele tatt vært nord for Lillehammer?

Anonymous poster hash: 847a4...df7

Skrevet

Syns nordlendinger er bra uvitende når de tror at snøvær i nord og sør kan sidestilles.

1. I sør er brøyteberedskapen betydelig mindre. Det sier seg selv at å kjøre i 50 cm snø ikke går veldig greit. Selv ikke for nordledinger.

2. Jo, det bor faktisk veldig mange flere mennesker i sørnorge enn i nord. Flere mennesker=mer kaos. Igjen, sier seg selv.

3. Snøen i sør er ofte tung og blaut. Det er betydelig verre å både kjøre på og rydde bort. Folk i nord tror gjerne at sørnorge har samme type tørre snø de har der.

4. I tillegg til blaut snø, fryser det selvsagt på igjen om natta. Da får vi blankpolert isføre. Til og med bordlendinger klarer ikke manøvrere bilen da!

5. Joda, det er nok av idioter i sør og, som ikke klarer å kjøre på vinterføre. Noen tullinger har allerede bytta til sommerdekk, mens kronidiotene absolutt skal ha bilen ut, selv på den blankpolerte isen.

Skrevet

Eller er det bare VG som hauser ting opp som vanlig? Syns det er litt drøyt og kalle nysnø i mars for "kaos", er jo ikke sånn at det er unaturlig med litt snø i en vintermåned? Hilsen nordlending ;-)Anonymous poster hash: 620b3...489

Som du ser i tråden er ikke problemet at det kommer snø, problemet er at her sør har vi ikke hverken brøytemannskaper eller utstyr nok til å ta unna så store snøfall på så kort tid. Dere har et helt annet brøytebudsjett, dere har så utrolig mye mer av både brøytebiler og mannskap til å bemanne dem, dere klarer å få brøytet opp veiene. Tror heller ikke dere er så plaget av østeuropeiske trailere på sommerdekk som sperrer av motorveiene så hverken brøytemannskap eller andre kommer frem. Her nede har det på en natt kommet mer snø enn vi har hatt til sammen hittil i vinter, da blir det litt kaos. Når skolebussene må kjøre på ubrøyta veier setter de seg fast, og de sperrer for andre igjen. Det er herlig ;)Anonymous poster hash: aebc1...3c7
Jeg er ikke helt enig, her er ikke problemet veiene, men at det er så mye snø at man ikke får opp ytterdøra nesten.

Anonymous poster hash: 7f645...d56

Skrevet

Vi kommer oss ikke ut med bilen i dag! 500m til hovedveien, jorder og føyke, gir kanter på over en meter. Mere sne i dag enn det har vært resten av vinteren. Og enda sner det tett. (Vestfold) En venninne har brukt over fire timer til Oslo og er enda ikke fremme. Turen tar vanligvis 1.5timeAnonymous poster hash: cad3d...124

ALDRI noensinne hørt noen i vestfold bruke ordet "sne" :P

Anonymous poster hash: 7f645...d56

Haha, innfløtter.... jeg sier Oslo med finstemt s også... mest for å irritere ;)

Anonymous poster hash: cad3d...124

Skrevet

Måtte le da jeg leste overskriftene. Igår kom det ca. 30 cm snø her vi bor (i nord), og det var ikke en eneste overskrift. Eller jo, på avisens hjemmesidet i området her skrev de om et lite snøfall i løpet av natten. Men kaos? HAHA!Hver bidige gang det snør sørpå (ja, alle fylkene fra trøndelag og nedover), kommer det store overskrifter om kaos og det virker som alt stopper opp. Biler flyver rundt som småfugler, busser stopper opp og det virker ikke som folk kommer seg ut dørene. Her våkner vi omtrent alle mann med glede når det har vært snøfall, og det finnes jo ikke kaotisk. Litt ork å koste bilen på morgenen, med jeg står han av ;) Sørlendinger… dere skulle hatt dere ett år nordpå ;)Anonymous poster hash: 4dfce...0be

er vel helst når det er østpå, og da er jo det full krise, staaaaaakkar de østpå!!!! Nok engang hauses det opp i vg!

Kjenner jeg koser meg godt her vestpå i dag,mohahaha...

Anonymous poster hash: bd8ee...433

For det er aldri kaos her vestpå når snøen laver ned...:lol: Da er det jo unntakstilstand med en gang!

Skrevet

Ingen snø her på Vestlandet / Bergen :)Anonymous poster hash: 847a4...df7

ja er det ikke herlig :)

Skrevet

Skulle gjerne flytta sørover.. Det tar nok ikke mange dagene før snøen smelter og våren kommer tilbake til dere, selv om det er kjipt å våkne til kaos, så bruker det p gå høvelig fort over..

Her er bilde av innkjørselen vår.. Snøen forsvinner neppe til 17.mai...❄️❄️⛄️

Anonymous poster hash: 1c34b...f29

post-42-705701_thumb.jpg

Skrevet

Måtte le da jeg leste overskriftene. Igår kom det ca. 30 cm snø her vi bor (i nord), og det var ikke en eneste overskrift. Eller jo, på avisens hjemmesidet i området her skrev de om et lite snøfall i løpet av natten. Men kaos? HAHA!Hver bidige gang det snør sørpå (ja, alle fylkene fra trøndelag og nedover), kommer det store overskrifter om kaos og det virker som alt stopper opp. Biler flyver rundt som småfugler, busser stopper opp og det virker ikke som folk kommer seg ut dørene. Her våkner vi omtrent alle mann med glede når det har vært snøfall, og det finnes jo ikke kaotisk. Litt ork å koste bilen på morgenen, med jeg står han av ;) Sørlendinger… dere skulle hatt dere ett år nordpå ;)Anonymous poster hash: 4dfce...0be

er vel helst når det er østpå, og da er jo det full krise, staaaaaakkar de østpå!!!! Nok engang hauses det opp i vg!Kjenner jeg koser meg godt her vestpå i dag,mohahaha...Anonymous poster hash: bd8ee...433

For det er aldri kaos her vestpå når snøen laver ned...:lol: Da er det jo unntakstilstand med en gang! Anonymous poster hash: 847a4...df7
men ser du i avisene,på nyhetene og i god morgen Norge at det er hovedtema den dagen da? Nope ;)

Skrevet

Her i Oslo er det kaos ja. Alle busser står, og taxi er ikke å få tak i. Hvordan ville en nordlending da gått frem for å komme seg til jobb? Det er ca 12-15 km fra hjemmet til jobben. Venter i spenning på den geniale, nordnorske løsningen.

Anonymous poster hash: b7d1e...260

Skrevet

Her i Oslo er det kaos ja. Alle busser står, og taxi er ikke å få tak i. Hvordan ville en nordlending da gått frem for å komme seg til jobb? Det er ca 12-15 km fra hjemmet til jobben. Venter i spenning på den geniale, nordnorske løsningen.

Anonymous poster hash: b7d1e...260

Snyskuter, rein eller ski ✌️😂

Anonymous poster hash: 1c34b...f29

Skrevet

er vel helst når det er østpå, og da er jo det full krise, staaaaaakkar de østpå!!!! Nok engang hauses det opp i vg!Kjenner jeg koser meg godt her vestpå i dag,mohahaha...Anonymous poster hash: bd8ee...433
For det er aldri kaos her vestpå når snøen laver ned... :lol: Da er det jo unntakstilstand med en gang! Anonymous poster hash: 847a4...df7
men ser du i avisene,på nyhetene og i god morgen Norge at det er hovedtema den dagen da? Nope ;)

Nei, kanskje ikke, men alltid øverste sak på bt og ba ;) Køene står milevis og folk klager sin nød på både brøytemannskap og tullinger med sommerdekk.

Skrevet

For det er aldri kaos her vestpå når snøen laver ned... :lol: Da er det jo unntakstilstand med en gang! Anonymous poster hash: 847a4...df7
men ser du i avisene,på nyhetene og i god morgen Norge at det er hovedtema den dagen da? Nope ;)Anonymous poster hash: bd8ee...433

Nei, kanskje ikke, men alltid øverste sak på bt og ba ;) Køene står milevis og folk klager sin nød på både brøytemannskap og tullinger med sommerdekk. Anonymous poster hash: 847a4...df7
det er sant, men som alltid når det regner litt mer, eller i dette tilfelle, snør litt mer enn normal østpå, så er det nærmest dommedag der borte,hahaha :P

Skrevet

Samboeren sitter på vei til jobb enda. Dro kl syv. Pleier å ta tjue min....

Anonymous poster hash: 3decf...d34

Skrevet

men ser du i avisene,på nyhetene og i god morgen Norge at det er hovedtema den dagen da? Nope ;)Anonymous poster hash: bd8ee...433
Nei, kanskje ikke, men alltid øverste sak på bt og ba ;) Køene står milevis og folk klager sin nød på både brøytemannskap og tullinger med sommerdekk. Anonymous poster hash: 847a4...df7
det er sant, men som alltid når det regner litt mer, eller i dette tilfelle, snør litt mer enn normal østpå, så er det nærmest dommedag der borte,hahaha :P

Det er sant :lol: Regn tåler vi vestlendinger særs godt ;)

Skrevet

Mye snø, intet kaos. Mulig det er fordi vi bor langt på bygda.

Generalisering er moro, men særlig saklig er det sjelden.

Skrevet

Er igrunnen kommet ganske mye snø her i sør, brøytemannskapet har vært ute i hele natt. Tror ikke det har vært så mye snø på et par år. Ser flere som dropper å kjøre barn til barnehage og diverse. Så det er nok litt "kaos" ja, men så lenge folk har kjørevett går det greit!

Anonymous poster hash: e23b5...f88
Skrevet

Vi har forøvrig også mistet tv-signalene og strømmen kommer og går i hytt og pine her jeg bor i Arendal ^^ Synes det er ganske koselig! Blir litt mindre koselig når jeg skal ut å kjøre etterpå å må måke frem bilen, men pytt pytt. 

Anonymous poster hash: 37353...c6a
Skrevet

Husk at nesten 25% av Norges befolkning bor i Oslo og Akershus. I tillegg kommer all tungtrafikken fra utlandet. Når man tenker på den enorme mengden biler på veien sørpå i forhold til andre regioner er det ikke rart det blir kaos. Én enkelt ulykke kan sperre en viktig vei, og slik forplanter det seg raskt.

Anonymous poster hash: 173d4...d31

Skrevet

For det er aldri kaos her vestpå når snøen laver ned...:lol: Da er det jo unntakstilstand med en gang! Anonymous poster hash: 847a4...df7
Vel, når det er snøkaos og alle busser står i omtrent hele sør-Norge så berører det faktisk flere mennesker enn når det har lavet ned på vestlandet.

Anonymous poster hash: 2ef57...dda

Skrevet

Husk at nesten 25% av Norges befolkning bor i Oslo og Akershus. I tillegg kommer all tungtrafikken fra utlandet. Når man tenker på den enorme mengden biler på veien sørpå i forhold til andre regioner er det ikke rart det blir kaos. Én enkelt ulykke kan sperre en viktig vei, og slik forplanter det seg raskt.

For ikke å snakke om at bussene ikke går, da er det plutselig flere hundre tusen reisende som mister transportmidlet sitt. Lurer på hvor mange som tar bussen til jobb der HI bor?

Skrevet

I Akershus laver det ned og det blåser i tillegg. Helt for jævlig!

Anonymous poster hash: 8ab22...f59

Skrevet

For ikke å snakke om at bussene ikke går, da er det plutselig flere hundre tusen reisende som mister transportmidlet sitt. Lurer på hvor mange som tar bussen til jobb der HI bor?

Ikke sant? Men det er kjekt at de nordpå får kick hver gang det snør i sør. Vi får unne dem det😉😂

Skrevet

Å hjelpes, VÆRET er tydeligvis en sak som provoserer mange :) Trist at dere ikke kan ta buss. Trist at folk kjører på sommerdekk på vinterføre. Får ikke kick av snø generelt jeg altså! :-) Dere har helt rett i at det er bedre brøytemannskap i nord, men det er det vel en grunn til. Ser noen skrev at det er "tørr" snø i nord og våt snø på Østlandet? Haha, det kan faktisk være slapseføre her også, og det er no dritt og kjøre på. Ønsker alle en fin dag, uansett. Ikke vær så værsyk, våren er vel tilbake ila noen dager..  :blomst:  :blomst:

Anonymous poster hash: 620b3...489

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...