Gå til innhold

Har dere snøkaos der nede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vi kutter litt i subsidiene til nordboerne, så kunne vi lagt varmekabler i alle veiene i Oslo. Det ville nok hjulpet! Det blir for øvrig spennende å se hva regningen kommer på for Ruter denne gangen (reisegarantien gjelder, og alle som får tak i taxi kan sende regningen til dem). Også dette bør komme til direkte fratrekk i subsidiene til forståsegpåerne i nord.

Anonymous poster hash: b7d1e...260
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller er det bare VG som hauser ting opp som vanlig? Syns det er litt drøyt og kalle nysnø i mars for "kaos", er jo ikke sånn at det er unaturlig med litt snø i en vintermåned? Hilsen nordlending ;-)

Anonymous poster hash: 620b3...489

Det er ikke bare litt nysnø...-det er mellom 20-40cm på bare noen timer (igår var det bart)

Anonymous poster hash: b59e8...394

Skrevet

Eller er det bare VG som hauser ting opp som vanlig? Syns det er litt drøyt og kalle nysnø i mars for "kaos", er jo ikke sånn at det er unaturlig med litt snø i en vintermåned? Hilsen nordlending ;-)Anonymous poster hash: 620b3...489

Det er ikke bare litt nysnø...-det er mellom 20-40cm på bare noen timer (igår var det bart)Anonymous poster hash: b59e8...394

jaja, pyttsann, det går no over etterhvert tror du ikke :)

Anonymous poster hash: bd8ee...433

Skrevet

Syns nordlendinger er bra uvitende når de tror at snøvær i nord og sør kan sidestilles.

1. I sør er brøyteberedskapen betydelig mindre. Det sier seg selv at å kjøre i 50 cm snø ikke går veldig greit. Selv ikke for nordledinger.

2. Jo, det bor faktisk veldig mange flere mennesker i sørnorge enn i nord. Flere mennesker=mer kaos. Igjen, sier seg selv.

3. Snøen i sør er ofte tung og blaut. Det er betydelig verre å både kjøre på og rydde bort. Folk i nord tror gjerne at sørnorge har samme type tørre snø de har der.

4. I tillegg til blaut snø, fryser det selvsagt på igjen om natta. Da får vi blankpolert isføre. Til og med bordlendinger klarer ikke manøvrere bilen da!

5. Joda, det er nok av idioter i sør og, som ikke klarer å kjøre på vinterføre. Noen tullinger har allerede bytta til sommerdekk, mens kronidiotene absolutt skal ha bilen ut, selv på den blankpolerte isen.

3-5 har vi i nord også, kan gjerne ha fire årstider på et døgn. 

Skrevet

Måtte le da jeg leste overskriftene. Igår kom det ca. 30 cm snø her vi bor (i nord), og det var ikke en eneste overskrift. Eller jo, på avisens hjemmesidet i området her skrev de om et lite snøfall i løpet av natten. Men kaos? HAHA!Hver bidige gang det snør sørpå (ja, alle fylkene fra trøndelag og nedover), kommer det store overskrifter om kaos og det virker som alt stopper opp. Biler flyver rundt som småfugler, busser stopper opp og det virker ikke som folk kommer seg ut dørene. Her våkner vi omtrent alle mann med glede når det har vært snøfall, og det finnes jo ikke kaotisk. Litt ork å koste bilen på morgenen, med jeg står han av ;) Sørlendinger… dere skulle hatt dere ett år nordpå ;)Anonymous poster hash: 4dfce...0be

er vel helst når det er østpå, og da er jo det full krise, staaaaaakkar de østpå!!!! Nok engang hauses det opp i vg!Kjenner jeg koser meg godt her vestpå i dag,mohahaha...Anonymous poster hash: bd8ee...433
For det er aldri kaos her vestpå når snøen laver ned... :lol: Da er det jo unntakstilstand med en gang! Anonymous poster hash: 847a4...df7
men ser du i avisene,på nyhetene og i god morgen Norge at det er hovedtema den dagen da? Nope ;)Anonymous poster hash: bd8ee...433
Vel, når det er snøkaos og alle busser står i omtrent hele sør-Norge så berører det faktisk flere mennesker enn når det har lavet ned på vestlandet.

Anonymous poster hash: 2ef57...dda

Klart det...for Bergen er ikke norges nest største by...

Anonymous poster hash: 847a4...df7

Skrevet

Syns nordlendinger er bra uvitende når de tror at snøvær i nord og sør kan sidestilles.

1. I sør er brøyteberedskapen betydelig mindre. Det sier seg selv at å kjøre i 50 cm snø ikke går veldig greit. Selv ikke for nordledinger.

2. Jo, det bor faktisk veldig mange flere mennesker i sørnorge enn i nord. Flere mennesker=mer kaos. Igjen, sier seg selv.

3. Snøen i sør er ofte tung og blaut. Det er betydelig verre å både kjøre på og rydde bort. Folk i nord tror gjerne at sørnorge har samme type tørre snø de har der.

4. I tillegg til blaut snø, fryser det selvsagt på igjen om natta. Da får vi blankpolert isføre. Til og med bordlendinger klarer ikke manøvrere bilen da!

5. Joda, det er nok av idioter i sør og, som ikke klarer å kjøre på vinterføre. Noen tullinger har allerede bytta til sommerdekk, mens kronidiotene absolutt skal ha bilen ut, selv på den blankpolerte isen.

He he he ha ha ha ho ho ho 😂

Nr 3 og 4 var jo dagens 😂😂

Anonymous poster hash: 1c34b...f29

Gjest Sekretøsa
Skrevet

problemet er vel at man den ene dagen nyter softis og 15 plussgrader mens man våkner opp til en halvmeter snø dagen etter. Joda, visste jo at det skulle snø mye idag, men når ikke kommunen henger med og brøyter tidlig så blir det kaos. Veien til skolen var ikke brøyta, folk kjørte på kryss og tvers. Glad jeg er hjemme

Skrevet

Husk at nesten 25% av Norges befolkning bor i Oslo og Akershus. I tillegg kommer all tungtrafikken fra utlandet. Når man tenker på den enorme mengden biler på veien sørpå i forhold til andre regioner er det ikke rart det blir kaos. Én enkelt ulykke kan sperre en viktig vei, og slik forplanter det seg raskt.

Anonymous poster hash: 173d4...d31

For ikke å snakke om at bussene ikke går, da er det plutselig flere hundre tusen reisende som mister transportmidlet sitt. Lurer på hvor mange som tar bussen til jobb der HI bor?

Anonymous poster hash: aebc1...3c7

For ikke snakke om tog som ikke går....-lurer på om jeg kommer meg på jobb idag?....

Anonymous poster hash: b59e8...394

Skrevet

Innbyggere i Tromsø: 72 000

Inbyggere i Oslo og Akershus (som har en stor andel pendlere inn til byen om morgenen): 1.1 mill

Forstår du nå hvorfor ringvirkningene av snø blir litt større på Østlandet enn i nord?

Anonymous poster hash: 4987c...3fa
Skrevet

Personlig er jeg ikke påvirket av snøen annet enn at det er kjipt å se ut, men ungdommene hadde sitt svare strev med å komme seg på jobb/skole idag og jeg er ikke veldig glad for at mannen kjører Buskerud rundt med bil.

Her jeg bor er den største innfartsåren til byen nå stengt av tre trailere som sperrer veien, og siden småveiene rundt er nedsnødd kan man jo tenke seg kaoset.

Skrevet

Avisene lever av antall klikk og de vet at skriver de om store mengder snø på Østlandet, vil det alltid være noen oppgitte nordlendinger som skaper liv i kommentarfeltet:)

Skrevet

Vi kommer oss ikke ut med bilen i dag! 500m til hovedveien, jorder og føyke, gir kanter på over en meter. Mere sne i dag enn det har vært resten av vinteren. Og enda sner det tett. (Vestfold) En venninne har brukt over fire timer til Oslo og er enda ikke fremme. Turen tar vanligvis 1.5timeAnonymous poster hash: cad3d...124

ALDRI noensinne hørt noen i vestfold bruke ordet "sne" :PAnonymous poster hash: 7f645...d56
Haha, jeg så på en standup-komiker som hisset seg opp over ordet sne.

Han sa: hvis du sier sner, ja,da håper jeg at du der!

Skrevet

Jeg unner nordlendingene latteren over søringene, og så ser vi frem til å spise is i solen og rundt 10 varmegrader neste uke. Jeg vet hvilken landsdel jeg foretrekker værmessig.

Anonymous poster hash: 03dc0...ec8
Skrevet

Vi kommer oss ikke ut med bilen i dag! 500m til hovedveien, jorder og føyke, gir kanter på over en meter. Mere sne i dag enn det har vært resten av vinteren. Og enda sner det tett. (Vestfold) En venninne har brukt over fire timer til Oslo og er enda ikke fremme. Turen tar vanligvis 1.5timeAnonymous poster hash: cad3d...124

ALDRI noensinne hørt noen i vestfold bruke ordet "sne" :PAnonymous poster hash: 7f645...d56
Haha, jeg så på en standup-komiker som hisset seg opp over ordet sne.

Han sa: hvis du sier sner, ja,da håper jeg at du der!

Det sner det sner, tiddelibom, det er det det gjer, tiddelibom ;)

Anonymous poster hash: cad3d...124

Skrevet

Bor på østlandet og her laver det ned. 40 cm til nå.

Vi koser oss. Ingen problemer med å få barnet i bhg,vi tok kjelken :)

Mange har lagt om til sommerdekk og faktisk lagt ut på veien,derfor mye kaos.

Vi skal ut å leke i snøen etter bhg. Lage snømann,lyslykter og snøengler. Om et par dager er det bart igjen.

Anonymous poster hash: 7d90f...120

Skrevet

Nordlendinger skjønner jo ikke hvor utrolig mye mer folk det bor her, i nord er det jo aldri kø engang.

Ja, utrolig mye snø er kommet. Og det laver ned enda.

Anonymous poster hash: 3decf...d34

I "nord" er det aldri kø? Er du en av dem som tror det går isbjørner i Tromsø sentrum også?

Og så bor dere i jordgamme. (Med rulletrapp og svingdør)

Anonymous poster hash: 73936...a1e

Skrevet

Det som skaper det største kaoset er vel de som kjører med sommerdekk og utlandske trailere. På en strekning på ca 1 mil var det 7 trailere som hadde kjørt ut eller sto bom fast. Dette skaper store køer og trafikale problemer. Østfold dette. Og når bussene i Oslo allerede har skiftet dekk så de ikke kan kjøre rutene sine idag skaper dette kaos. Her har de fortsatt ikke måket hovedveien og vanskelig å kjøre med 50 cm snø da.

Anonymous poster hash: a3f17...6c8

Skrevet

Eller er det bare VG som hauser ting opp som vanlig? Syns det er litt drøyt og kalle nysnø i mars for "kaos", er jo ikke sånn at det er unaturlig med litt snø i en vintermåned? Hilsen nordlending ;-)

Vintermåned? Ikke helt opplyst, du... Mars er den første vårmåneden. 

Bor i Kristiansand. Har ikke vært nede i sentrum og heller ikke så langt utafor huset i dag, men her er det tung og våt snø, som skaper glatt føre for bil de veiene hvor snøen ikke er blitt kjørt bort av andre biler eller brøytet. Særlig for de som allerede har skiftet til sommerdekk (kjenner flere som har gjort det. Heldigvis valgte vi å drøye til etter påska...). 

Anonymous poster hash: 0f4ae...183

Skrevet

Du mener vel lavvo? :-)

Skrevet

Kaos sa du...? Jeg føler at jeg er den eneste med vinterdekk på bilen. Vi er i mars og påska er rett rundt hjørnet, ikke ukjent at det kan komme et siste krampeaktig tak fra Kong Vinter da.

Skrevet

Nå er vel strengt tatt mars en vårmåned. Og i tilegg er vi i slutten av mars så nesten i vår andre vårmåned.

Visste det skulle komme litt snø men ikke en halvmeter..

Anonymous poster hash: 37f9b...253

Skrevet

Nå er vel strengt tatt mars en vårmåned. Og i tilegg er vi i slutten av mars så nesten i vår andre vårmåned.

Nå er det strengt tatt ikke ukjent at det kan komme snø i mars selv om mars er første vårmåneden... Just saying...

Anonymous poster hash: 6c9ff...0d7

Skrevet

Ja, mars er en vårmåned, men det kan også være en god snømåned. Fatter ikke at offentlig transport tør å bytte til sommerdekk allerede!?

Anonymous poster hash: 1c34b...f29

Skrevet

Hva er det med nordlendinger som alltid må tøffe seg med været sitt?

Om taket blåser på havet, da er det en liten bris, og er det mindre enn to meter snø, så er det bare litt rim på bakken.

Det er litt søtt. Og i morgen titter nok blåveis og hestehov fram igjeN.

Skrevet

Nå er det strengt tatt ikke ukjent at det kan komme snø i mars selv om mars er første vårmåneden... Just saying...

Anonymous poster hash: 6c9ff...0d7

Nå kommenterte jeg HI som mente man ikke skulle være sjokkert over snøfall i en vintermåned. Slapp helt av, jeg er klar over at det ofte kommer snø i mars og har vinterdekk på bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...