GĂ„ til innhold

💰"Tvinges" til Ă„ passe ett annet barn grunnet mangel pĂ„ barnehageplass


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke gjort det. Det er slitsomt Ä vÊre hjemme med baby, plutselig fÄr du ikke sove pÄ natta i det hele tatt... Og da er det siste du trenger Ä ta deg av en ettÄring som ikke er din egen engang i tillegg. Jeg skjÞnner at venninna di er i en vanskelig situasjon, men det er ikke ditt problem. Jeg ville ikke engang vurdert det. Beklager. Fordi jeg vet nÞyaktig hvor tÞft det kan vÊre Ä vÊre Ä ha baby. 



Anonymous poster hash: db166...25e
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var 17 Är var jeg dagmamma og passet barnet hjemme hos barnet. Leiligheten var over tre etg. med badet i kjelleren og stue/kjÞkken i 3. etg. Jeg var vandt til smÄ barn sÄ det gikk veldig greit. Dette barnet var ca. 1 Är.

MEN sÄ fikk noen venner av denne familien problemer med dagmammaen de hadde. De sa henne opp umiddelbart pga. at hun stjal fra dem. Bla. penger fra barnets sparebÞssa. De spurte om jeg kunne ta deres barn ogsÄ en periode til de fant en annen de kunne stole pÄ. Det ble to tunge mnd. med to 1 Äringer som mÄtte bÊres pÄ hver sin hofte nÄr jeg skulle mellom etg. Riktignok lagde jeg meg stelleplass pÄ gulvet i ene hjÞrnet av stuen. Men skulle vi ut var det kaos. Til Ä begynne med gikk jeg med to barnevogner, men sÄ kom snÞen og da kom jeg meg ingen steder. I tillegg var det andre barnet et klype/lugge barn sÄ jeg mÄtte hele tiden vÊre mellom dem.

Husker jeg var VELDIG glad nÄr de fant annen dagmamma til det andre barnet.

 

SÅ tenk deg nĂžye om fĂžr du sier ja til Ă„ ha et ekstra barn.

 

Anonymous poster hash: 464ee...acb

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Helt sjukt hvor frekke enkelte er! Jeg hadde ikke turt Ă„ spĂžrre deg om du kunne passe en eneste dag engang i permisjonstiden din!

 

Anonymous poster hash: 6b395...5b5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg kunne sagt ja om barna var pÄ samme alder, men ikke nÄr den ene er nyfÞdt og den andre er 1Är.. Ville sagt nei. Det er ikke din feil at de ikke fikk barnehageplass!



Anonymous poster hash: 3cf37...9f6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Aldri i verden om jeg hadde gjort det! Da jeg var hjemme med fÞrstemann ble jeg barnepass for tantebarn og venners barn hver gang bhg var stengt, pluss at de spurte nÄr barna var slitne. Var jo sÄ mye roligere hjemme hos meg. Gjorde dette i tre mnd fÞr jeg satte ned foten!

 

Anonymous poster hash: f57b1...40f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg kunne sagt ja om barna var pÄ samme alder, men ikke nÄr den ene er nyfÞdt og den andre er 1Är.. Ville sagt nei. Det er ikke din feil at de ikke fikk barnehageplass!



Anonymous poster hash: 3cf37...9f6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Synes ogsÄ det er dÄrlig gjort av slektningen/ venninnen din Ä sette deg i denne situasjonen. Hvis du hadde tilbudt deg det hadde et vÊrt greit, men hun skaper jo et press. Hadde heller ikke Þnsket Ä ha ansvar for en annen unge pÄ fast basis i permisjonen, den er til for at du skal fÄ tid sammen med ditt barn. En gang i blant er jo greit, men ikke hver dag. Det er ikke ditt problem at de ikke har barnehageplass, det er en situasjon mange kommer i, men jeg skjÞnner jo at du vil hjelpe ogsÄ.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har problemer med Ä forstÄ at noen har spurt deg om dette. Det er nesten sÄ jeg tror at du har tilbudt deg selv, i et svakt Þyeblikk da hun Þste ut sin fortvilelse over manglende plass? At du ville lindre bekymringene hennes, men at du nÄ forstÄr at det blir vanskelig nÄ som du har fÄtt babyen i hendene dine?

 

Eller har hun virkelig stilt deg et sÄ frekt spÞrsmÄl?( IsÄfall helt uforstÄelig.)

 



Anonymous poster hash: 66418...cb5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄr pÄ Äret er ditt eget barn fÞdt i forhold til barnehage? Behov for Ä strekke permisjonen selv, eller ulÞnnet permisjon? Pass av dette barnet vil i sÄfall vÊre lÞnnet arbeid som det Skal skattes av. Du kan ikke arbeide og ha permisjon samtidig. Ergo vil du mÄtte forskyve egen permisjon. MÄ avklares med bÄde NAV og egen arbeidsgiver. LÞnn? Minst tilsvarende kontantstÞtte + barnehagekostnad, du gjÞr ikke dette gratis uansett hvor snill du er, mens foreldrene sitter igjen med kontantstÞtten og gratis dagmamma. Tvillingvogn og Þvrig utstyr bÞr barnets foreldre skaffe. Mye ok brukt.

 

Anonymous poster hash: 82b11...8f4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det bÞr ikke komme som noen overraskelse pÄ henne at de ikke fikk bhg plass for i august. Du kan jo si at du sover veldig dÄrlig om natten sÄ du trenger Ä sove pÄ dagtid og at du derfor ikke har anledning til Ä pÄta deg Ä passe barnet hennes. Du kan jo evt si at du kan tilby deg Ä passe barnet en dag i uken?

 

Anonymous poster hash: 2f479...84e

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Om du ikke Þnsker en eller to dager i uka sÄ ville jeg ikke tilbudt dette heller om jeg var deg. Da binder du deg jo opp, og vil grue deg til disse dagene. De har rett pÄ bÄde ulÞnnet permisjon og de kan lete etter dagmamma. Jeg passer nÄ en veninnes barn, men gjorde ikke det fÞr bÄde min og hennes barn var 1 Är. Da har de glede av hverandre, og jeg sover om natta, sÄ det er ikke sÄ mye mere jobb. Ville aldri tatt pÄ meg noen faste dager fÞr eget barn er et Är. Jeg fÄr i tillegg 6000 etter skatt for dette, slik at jeg gÄr hjemme uten lÞnn og mammaen til barnet kan jobbe. Regner med at hun forstÄr deg godt nÄr du sier du mÄ sove om dagen for du ikke sover godt om natta og at du gÄr mye turer osv. Denne tiden kommer aldri tilbake, sÄ ikke ha dÄrlig samvittighet for Ä takke nei til tilbudet



Anonymous poster hash: 8b103...efc
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du mÄ vÊre Êrlig nok til Ä si at dette blir for mye for deg med en nyfÞdt baby selv om du gjerne ville ha hjulpet. Vi fikk ikke bhg-plass til yngste sÄ mÄtte ha 7 mÄneder ulÞnnet permisjon i vente pÄ august, sÄnn er det Ä fÄ barn "utenom sesong"! Jeg passet et nabobarn fra april til juli 3 dager i uka og barnets bestemor passet 2 dager i uka og fikk betalt pr dag. Det gikk fint da barna var omtrent jevnaldrende og mitt barn ble stimulert men det var travelt og man blir jo bundet - si nei til andre treff og mÄ holde seg hjemme/ i nÊrmiljÞet. Ville ikke gjort det fem dager i uka med liten baby...

 

Anonymous poster hash: 778cb...6d0

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Om du ikke Þnsker en eller to dager i uka sÄ ville jeg ikke tilbudt dette heller om jeg var deg. Da binder du deg jo opp, og vil grue deg til disse dagene. De har rett pÄ bÄde ulÞnnet permisjon og de kan lete etter dagmamma. Jeg passer nÄ en veninnes barn, men gjorde ikke det fÞr bÄde min og hennes barn var 1 Är. Da har de glede av hverandre, og jeg sover om natta, sÄ det er ikke sÄ mye mere jobb. Ville aldri tatt pÄ meg noen faste dager fÞr eget barn er et Är. Jeg fÄr i tillegg 6000 etter skatt for dette, slik at jeg gÄr hjemme uten lÞnn og mammaen til barnet kan jobbe. Regner med at hun forstÄr deg godt nÄr du sier du mÄ sove om dagen for du ikke sover godt om natta og at du gÄr mye turer osv. Denne tiden kommer aldri tilbake, sÄ ikke ha dÄrlig samvittighet for Ä takke nei til tilbudet



Anonymous poster hash: 8b103...efc
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Jeg hadde fĂžlt at det hadde Ăždelagt permisjonen min som jeg skulle hatt sammen med mitt barn.

 

 

Anonymous poster hash: df6c7...833

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hi her.

 

Det er snakk om 3mnd. Innerst inne vil jeg ikke dette. Jeg sliter med Ä gÄ sove selv om natten da det tar tid for meg Ä sovne. Rekker kun Ä sove en time om gangen fÞr barnet mitt skal ha mat igjen. Fordelen er at jeg kan fÄ litt sÞvn ettersom vi ikke trenger Ä stÄ opp fÞr minstemann vil det rundt kl 10. Skal dette barnet komme fÞr foreldrene skal pÄ jobb vil barnet vÊre her ved 6 -7 tiden pÄ morgenen til rundt kl 16. Da blir det ikke noe sÊrlig med sÞvn pÄ meg og jeg vil vÊre utslitt.

 

Anonymous poster hash: 4e637...04b

9-10 timers dager. Er jo lenger en barna skal vÊre i bhg engang. Og om det er 5 dager i uken pÄ toppen av dette hadde jeg takket nei.

Jeg hadde sagt at det var hyggelig at hun var villig til Ä stole pÄ meg med barnet sitt men at du ikke har kapasitet nÄ som ditt barn bare er nyfÞdt og du har en ny hverdag Ä vende deg til, ikke har noen garantier pÄ at du fÄr sÞvnen du trenger i lÞpet av natten ogsÄ videre. At du kan passe en og annen dag en gang i mellom men ikke Þnsker Ä binde deg opp til 5 dager i uken i 3 mnd.

Om denne personen som har  hatt nyfÞdt for bare et Är siden ikke kan skjÞnne, forstÄ og godta dette sÄ har de veldig liten omtanke for deg og det er lurt Ä ta et lite steg tilbake. SkjÞnner godt at personen sikkert er fortvilet og spÞr der de ser det er en liten mulighet men de bÞr ogsÄ forstÄ at det er stressende og mye ekstra jobb Ä fÄ en 1 Äring i huset i tillegg til babyn.

Dette er tid du skal bruke pÄ Ä fÄ et nÊrt bÄnd til barnet ditt og komme deg etter fÞdsel. Og det er viktig Ä ha tid og energi til Ä pleie forholdet med partneren din ogsÄ om du ikke er alene.

Og som mor til to barn som det er bare 14 mnd mellom sÄ mÄ jeg innrÞmme at spedbarnstiden til minste (stÞrste fikk ikke bhg plass og var ogsÄ hjemme.) var enormt slitsomt i perioder, spesielt i forhold til mangel pÄ sÞvn. 

 

Noen sier at de ville gjort det om de fikk betalt men om du har betalt permisjon skal du jo heller ikke jobbe utenom.

 

Anonymous poster hash: d26e4...e97

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Antarctica

Du vet at hun ville ha gjort det for deg, men du vil ikke ofre noe for Ă„ hjelpe henne. Ja, du er egoistisk. Anonymous poster hash: f858f...3a6

Nei, vet du hva. Å ofre sĂžvn er ikke noe venner kan be henne om. Det er egoistisk Ă„ stille spĂžrsmĂ„let, fordi det vil sette henne i beknip!

 

Venninna skal ut i jobb, hun fÄr enten betale en dagmamma eller ta ulÞnna permisjon selv. At de "trodde" de skulle fÄ barnehageplass er da ikke noe argument.

Endret av Pashla&pashlingene
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hva?? Det hadde jeg aldri gjort! Dette vil helt klart gÄ ut over deg og barnet ditt! Jeg er helt sjokkert at hun spÞr deg om noe sÄnt! Dette er IKKE ditt problem. Si nei, du kommer til Ä angre. Permisjonstiden gÄr fort nok sÄnn det er!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Nei nei og nei. Selv om det er ubehagelig, mĂ„ du si at det blir for mye for deg. Det er nĂ„ du har permisjon og mulighet til Ă„ tilbringe tid med ditt eget lille barn. Å ha en annens ettĂ„ring i tillegg hadde ikke jeg taklet. Noen fĂ„ dager hadde gĂ„tt, men ikke tre mĂ„neder nĂ„r du har en som er sĂ„ liten.

 

Og veldig dÄrlig planlegging av de andre. Man kan ikke regne med Ä fÄ barnehageplass i mars. Og fÞrst nÄr mars er her, forsÞker de Ä finne en lÞsning. Det burde de tenkt pÄ litt fÞr.

 

Anonymous poster hash: ebf57...017

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hva om du tilbyr deg Ä passe 1-2 dager i uka ogsÄ kan hun finne noe annet for de andre dagene?



Anonymous poster hash: e3db4...6b2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Hva om du tilbyr deg Ä passe 1-2 dager i uka ogsÄ kan hun finne noe annet for de andre dagene?

 

Anonymous poster hash: e3db4...6b2

 

Ville ikke gjort det heller om jeg ikke hadde hatt lyst. Ikke tilbudt Ä passe en uke en gang. >Dette mÄ de jo planlegge bedre selv. Og om det er slik at du har lovet dette allerede ville jeg sagt at jeg rett og slett ikke kommer til Ä klare det, siden du ikke sover, men at du kan ha barnet til de eller du klarer Ä finne en annen dagmamma eller midlertidig (privat)  barnehage til barnet

 

Anonymous poster hash: 8b103...efc

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Slenger meg pÄ de som sier det er umÄtelig frekt Ä spÞrre. Dette er jo kosetid for deg og babyen, etterpÄ blir det tilbake til hverdagens kjas og mas, tidsklemma etc.

Si nei med den beste samvittighet, du er ikke den som skal fÄ denne familiens kabal til Ä gÄ opp!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg ville ikke sagt ja til Ä passe en ettÄring nÄr jeg skulle vÊrt hjemme i permisjon med eget barn. Ei heller tilby Ä mÞte pÄ halvveien ved Ä passe barnet til de finner en annen lÞsning. Det er ikke ditt problem at de mangler barnepass, og selv om det er ubehagelig Ä si nei sÄ er det foreldrene sitt problem som de mÄ finne en lÞsning pÄ.

Ta det som smiger at de spÞr deg, men vÊr tydelig pÄ at du er i permisjon med eget barn som du skal lÊre deg Ä kjenne og ta vare pÄ. Ikke noe kanskje, dersom eller tenk hvis. I hverste fall fÄr du helt avsmak pÄ bÄde ettÄringen og foreldrene fordi du evt lot deg presse til Ä si ja, og det er nok et utfall ingen Þnsker.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Slenger meg pÄ de som sier det er umÄtelig frekt Ä spÞrre. Dette er jo kosetid for deg og babyen, etterpÄ blir det tilbake til hverdagens kjas og mas, tidsklemma etc.

Si nei med den beste samvittighet, du er ikke den som skal fÄ denne familiens kabal til Ä gÄ opp!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg ville aldri gjort det. Jeg har trengt tiden til meg selv nÄr barnet har sovet, til Ä jobbe (har en jobb man ikke kan ta mÄneders avbrekk fra), trene, lese, og sove selv. Nok med ett barn. Folk fÄr da sennerlig ordne opp i egne liv!

 

 

Dette er ikke ditt ansvar! Den andre moren og faren kan da ta perm uten lÞnn eller organisere besteforeldre osv. Dette er en helt vanlig problemstilling i Norge, og det offentlige strekker seg langt mht velferdspermisjon pÄ dette grunnlaget.

 

NÄr du ikke har lyst har du absolutt ingen plikt til Ä stille opp i 3 mÄneder. Overse glatt de her inne som kaller deg egoist!!!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Nei, dette hadde jeg ikke gjort. Hadde hatt nok med meg selv og babyen.

 

Anonymous poster hash: 34efb...528

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...