Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #26 Skrevet 7. mars 2015 Merkelig at det i realiteten er så mangel på organdonorer. Anonymous poster hash: 292da...b0c
Superdolly Skrevet 7. mars 2015 #27 Skrevet 7. mars 2015 Merkelig at det i realiteten er så mangel på organdonorer.Anonymous poster hash: 292da...b0c Siden så mange sier at de er donorer, mener du? Kanskje det er fordi de må dø først... Jeg er også donor. Og har snakket med mannen om det, så han er klar over at det er mitt ønske.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #28 Skrevet 7. mars 2015 Om noen kunne bruke deler fra meg så skal de få lov til det. Sist jeg hørte så kan ytterst få gjøre det siden jeg har en sykdom, men verden går fremover så det kan hende jeg kan brukes etterhvert. Blodet mitt kan ikke brukes av noen heller, så det blir tømt rett i vasken hver gang jeg tapper meg (må tappes innimellom pga sykdommen min) Anonymous poster hash: e83c8...301
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #29 Skrevet 7. mars 2015 Så godt å se så mange positive svar! Dette er et veldig viktig tema, som det blir snakket alt forlite om! Anonymous poster hash: 08249...f40
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #30 Skrevet 7. mars 2015 Jeg synes det er ufattelig at det ikke finnes et system hvor man kan skrive seg inn som donor!! Jeg blir oppriktig sinna over at dette til syvende og sist ligger i familien sine hender. Jeg går selv med donorkort i lommeboken. Har gitt beskjed til mine nærmeste, men om du oppfyller ønsket mitt er vanskelig å svare på! Anonymous poster hash: acda0...b11
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #32 Skrevet 7. mars 2015 Ja, er blodgiver også Anonymous poster hash: ce073...d02
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. mars 2015 #33 Skrevet 7. mars 2015 Merkelig at det i realiteten er så mangel på organdonorer. Anonymous poster hash: 292da...b0c Det er vel fordi det reelt sett ikke er en selv som bestemmer det, det er familien til de avdøde. Så om min mann/foreldre/barn er sterke motstandere av organdonasjon (såvidt jeg vet er de ikke det, men i en presset situasjon vet man jo aldri), og dermed nekter å donere mine organer etter at jeg er død, så er det i prinsippet fint lite jeg får gjort med det. Dessverre. Jeg mener som hun over her at man burde kunne registrere seg- og da mener jeg ikke å gå med donorkort i lomma, for rent juridisk betyr det ingenting-, og at dette så burde være juridisk bindende etter at man er død, slik at denne avgjørelsen dermed ikke ligger i de pårørendes hender.
HvittHus Skrevet 7. mars 2015 #34 Skrevet 7. mars 2015 Er dessverre ikke aktuell som donor, men skulle reglene endre seg kan de bruke hva de vil når jeg er død.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #35 Skrevet 7. mars 2015 Jeg synes det er ufattelig at det ikke finnes et system hvor man kan skrive seg inn som donor!! Jeg blir oppriktig sinna over at dette til syvende og sist ligger i familien sine hender. Jeg går selv med donorkort i lommeboken. Har gitt beskjed til mine nærmeste, men om du oppfyller ønsket mitt er vanskelig å svare på! Anonymous poster hash: acda0...b11 Det har ingen økt effekt med slikt system har det vist seg når man sammenligner Norge med land som har andre system ( i Danmark tror jeg at man automatisk er donor, og såmå man heller aktivt melde seg ut). Det er så få som kan bli donorer pga krav til hvordan man dør, at det er den biten som er den "begrensende reaktant", ikke et evt register. Anonymous poster hash: 0dbd1...79e
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. mars 2015 #36 Skrevet 7. mars 2015 Merkelig at det i realiteten er så mangel på organdonorer. Anonymous poster hash: 292da...b0c Det er vel fordi det reelt sett ikke er en selv som bestemmer det, det er familien til de avdøde. Så om min mann/foreldre/barn er sterke motstandere av organdonasjon (såvidt jeg vet er de ikke det, men i en presset situasjon vet man jo aldri), og dermed nekter å donere mine organer etter at jeg er død, så er det i prinsippet fint lite jeg får gjort med det. Dessverre. Jeg mener som hun over her at man burde kunne registrere seg- og da mener jeg ikke å gå med donorkort i lomma, for rent juridisk betyr det ingenting-, og at dette så burde være juridisk bindende etter at man er død, slik at denne avgjørelsen dermed ikke ligger i de pårørendes hender. I Sverige har de donorregister, men svært få registrerte donorer. Jatakk, begge deler tenker jeg. Jo flere som vet hvilken holdning man har til dette, jo større er sannsynligheten for at det siste ønsket blir respektert. De pårørendes jobb er vel egentlig å formidle dine ønsker, ikke sine.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #37 Skrevet 7. mars 2015 Ja. Skule ønske alle automatisk var organdonor, og at man heller måtte reservere seg i et register om man ikke ville være det. Tror mange sier nei fordi de er usikre på hva den avdøde ville/ man har ikke tenkt på det/tatt stilling til det osv osv. Synd. Anonymous poster hash: fea6e...1c3
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #38 Skrevet 7. mars 2015 Men er ikke eldre lite egnet som donorer? Heldigvis vil de aller fleste av oss bli gammel så de færreste kommer vel til å faktisk donere organene sine? Anonymous poster hash: 18671...7e7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #40 Skrevet 7. mars 2015 Merkelig at det i realiteten er så mangel på organdonorer.Anonymous poster hash: 292da...b0c Det er vel fordi det reelt sett ikke er en selv som bestemmer det, det er familien til de avdøde. Så om min mann/foreldre/barn er sterke motstandere av organdonasjon (såvidt jeg vet er de ikke det, men i en presset situasjon vet man jo aldri), og dermed nekter å donere mine organer etter at jeg er død, så er det i prinsippet fint lite jeg får gjort med det. Dessverre. Jeg mener som hun over her at man burde kunne registrere seg- og da mener jeg ikke å gå med donorkort i lomma, for rent juridisk betyr det ingenting-, og at dette så burde være juridisk bindende etter at man er død, slik at denne avgjørelsen dermed ikke ligger i de pårørendes hender. I tillegg så handler det om opplæring og kompetanse hos helsepersonell. Mange synes fortsatt det er ubehagelig å spørre pårørende om donasjon når man er ved et dødsleie. Hadde man hatt et juridisk bindende donorregister så tror jeg absolutt prosessen til helsepersonell hadde blitt enklere også! Anonymous poster hash: ed2f2...9f9
Mia_73 Skrevet 7. mars 2015 #41 Skrevet 7. mars 2015 Er ikke potensiell donor. For min del er hjernedød ikke død, det er en irreversibel tilstand som fører til garantert død, men likevel ikke er død ennå. Jeg ønsker ikke at mitt hjerte blir stanset av en kirurg mens jeg ligger på et operasjonsbord. Finner de en vei å bruke organer etter min død (dvs hjernedød pluss pustestopp pluss hjertestans) får de tar hva de har bruk for.
Guttaboys Skrevet 7. mars 2015 #42 Skrevet 7. mars 2015 Vet ikke om jeg "er" organdonor, for jeg har ikke registrert meg noe sted. Men jeg har sagt til mine nærmeste at jeg vil donere. Av to grunner. En opplagt grunn, og en litt merkelig grunn. Opplagt fordi det redder liv, og merkelig fordi jeg er livredd for å våkne opp i kista under jorda. Sjansen er lik null hvis organene er borte...jeg vet...helt sykt..
Mia_73 Skrevet 7. mars 2015 #44 Skrevet 7. mars 2015 Merkelig at det i realiteten er så mangel på organdonorer.Anonymous poster hash: 292da...b0c Det er vel fordi det reelt sett ikke er en selv som bestemmer det, det er familien til de avdøde. Så om min mann/foreldre/barn er sterke motstandere av organdonasjon (såvidt jeg vet er de ikke det, men i en presset situasjon vet man jo aldri), og dermed nekter å donere mine organer etter at jeg er død, så er det i prinsippet fint lite jeg får gjort med det. Dessverre. Jeg mener som hun over her at man burde kunne registrere seg- og da mener jeg ikke å gå med donorkort i lomma, for rent juridisk betyr det ingenting-, og at dette så burde være juridisk bindende etter at man er død, slik at denne avgjørelsen dermed ikke ligger i de pårørendes hender. I tillegg så handler det om opplæring og kompetanse hos helsepersonell. Mange synes fortsatt det er ubehagelig å spørre pårørende om donasjon når man er ved et dødsleie. Hadde man hatt et juridisk bindende donorregister så tror jeg absolutt prosessen til helsepersonell hadde blitt enklere også! Anonymous poster hash: ed2f2...9f9 Det blir nok aldri en realitet. Du må se for deg hvordan et potensiell donor ser ut. En hjernedød ser ut som den sover, er varm, puster (det gjør en maskin men ser akkurat lik ut), hjertet slår. Familien sitter ved senga, kanskje holder hånda. Tror du seriøs at det er mulig at det kommer en gjeng med leger og sykepleier og tar med dette mennesket hvis familien ikke ønsker dette?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #45 Skrevet 7. mars 2015 Ja hvis de kan bruke noe. Men vet ikke om mine organer kan bli brukt siden jeg går på blodfortynnede og beta blokker fast. Men har sagt i fra til familie at jeg vil donere organer. Jeg har en hjertefeil og det kan hende jeg trenger et nytt hjerte etterhvert. Anonymous poster hash: 809ef...fe7
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #46 Skrevet 7. mars 2015 Ja:) er også blodgiver. Jeg hadde pris på å få blod og organer hvis jeg i fremtiden trenger det så for meg er dette selvsagte ting. Anonymous poster hash: 2b3f3...397
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #47 Skrevet 7. mars 2015 Jeg jobber transplantasjon "bransjen"! Og hovedproblemet er ikke at vi ikke har nok donorer, problemer er at "alle" kan komme på liste! Man nyretransplanterer 80 år gamle hjertesyke mennesker som dør post operativt istede for å la de yngre på listen slippe til! Men dette kommer ikke frem, og det er problematisk! Det er på høy tid at man har en ærlig debatt rundt transplantasjon. Ved hjerte og lunge synes det å være for strengt å komme på liste, ved feks nyre er det altfor lett Anonymous poster hash: 75816...110
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #48 Skrevet 7. mars 2015 Jeg vil veldig gjerne være det, og det har jeg sagt i fra om til mine nærmeste pårørende. Ser på problemet til hun over her. Min svigerfar er på 3.nyra og jeg har faktisk tenkt litt på hvem som ikke fikk den nyra. Anonymous poster hash: d5c0d...3e8
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #50 Skrevet 8. mars 2015 Jeg vil ikke bli organdonor. Jeg sa ja som nærmeste pårørende for noen år siden. Etter dette har jeg endret tro og syn på hvordan kropp og sjel henger sammen. Jeg tror sjelen er i organene også. Dersom man tar de når de fortsatt holdes i livet tror jeg ikke man blir fri etter man dør. Jeg gjør min innsats i livet med mye frivillig arbeid osv. Det er min måte å hjelpe på. Jeg er lei for at jeg ikke kan bidra som donor. 5 mennesker lever pga at jeg godkjente det for noen år siden. Jeg er glad for det selv om jeg er redd jeg frarøvet min søster en fri sjel. Det er min livssmerte. Anonymous poster hash: db0b0...5e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå