Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Svigerfamilie som ikke venter til vi er klar før de besøker oss rett etter fødsel. Jeg fødte mitt første barn for en uke siden. Hun ble født på natten, og siden det ble mange timer uten søvn var jeg glad da vi endelig kom oss på barselavd. der jeg kunne slappe av og sove på dagtid dagen etter. Jeg hadde en del etterrier og litt vondt. Alt var nytt for meg, og jeg trengte tid. Jeg følte at jeg nesten ikke hadde rukket å få hilse ordentlig på babyen engang da telefonen til mannen min ringte. Svigermor og svigerfar var på vei, og med seg hadde de svigerinnen min, mannen hennes og ungene deres. Skrekk og gru! Vi sa det ikke passet så tidlig, og at vi hadde gitt samme beskjed til min familie, altså at de måtte vente. Men svigerfamilien var jo allerede på vei, så de gadd tydeligvis ikke ta hensyn. Litt etterpå banket det faen meg på døra vår, og der ute stod de hele gjengen. Samboeren min ble så overrasket at han sa de måtte gå. De hadde altså ikke rukket å komme inn i rommet, men stod ute på gangen. Jeg ble så sjokka der jeg lå ustelt, med brystene ute og bare i trusa. For meg ble det bare helt feil å omtrent nesten skulle invitere dem opp i senga til meg for å se ungen. Samboeren min kom inn til meg igjen og vi snakket litt om det, jeg kjente at jeg ble sint siden de ikke tok hensyn til meg, bare sin egen nysgjerrighet. Så etter litt bestemte vi at sambo skulle ta med baby ut en tur på gangen så de fikk hilse på. Der ute satt svigermor og hadde grått sine modige tårer for hun ikke fikk viljen sin, men så fikk hun altså viljen sin alikavel.Hvordan kan en kvinne som har født barn selv være så egoistisk? Jeg ble veldig fort gravid ,og kjenner ikke disse menneskene så godt enda, hadde møtt dem noen få ganger før jeg ble gravid, derfor ble de litt feil at en hel gjeng med folk skulle inn til meg på et av mine mest private tidspunkt. De føles fortsatt litt som fremmede mennesker, og jeg trenger tid til å bli bedre kjent med dem. Mulig jeg takler dette dårlig, men jeg ble overrasket. Vi sa jo nei to ganger Anonymous poster hash: 4849c...dd7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 La nå besteforeldrene få se barnebarnet sitt! Hadde de blitt i timesvis kunne du sutret for det, men bare et kort besøk? Ser virkelig ikke problemet. Jeg synes det er du som er sær her! Anonymous poster hash: cee4c...912
klg,2 boys now:) Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Utrolig frekt av svigerfamilien.respektløst.bra mannen din sa i fra.
Gemini77 Skrevet 5. mars 2015 #5 Skrevet 5. mars 2015 Jeg trodde i utgangspunktet de bodde langt unna og hadde reist langt for p bo hos dere. Men sånn jeg skjønner innlegget ditt så bor de ikke så langt unna og ville egentlig bare stikke innom en tur p hilse på babyen? Det ser jeg virkelig ikke problemet med. Her kom hele familien på begge sider mens vi fortsatt var på sykehuset. Så isolert trenger man ikke å gjøre seg at å få besøk av besteforeldrene til det nye tilskuddet blir "den store skrekken".
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #6 Skrevet 5. mars 2015 Å herregud... Skjønner deg godt HI. Ingen fikk komme til oss mens vi lå på barsel,men måtte pent vente til vi kom hjem. Enkelte mangler mye i toppen. Anonymous poster hash: 12136...5fa
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #7 Skrevet 5. mars 2015 Et kort besøk kan du vel unne en spent og stolt bestemor? Jeg syntes også det var litt invaderende da svigermor absolutt skulle ta bilder når jeg ammet den nyfødte, og danderte niesene mine opp i senga rundt meg på barsel for fotoseansen, men hyggelig at de kom. Anonymous poster hash: 4312d...dee
Himmel og hav Skrevet 5. mars 2015 #8 Skrevet 5. mars 2015 Du kjenner dem ikke så godt, men du har allikevel født deres barnebarn. Jeg skjønner godt at de gjerne ville hilse på det nye familiemedlemmet de har gledet seg til å se. Nå vet jeg ikke hva annet som ev. ligger bak, men det kan vel ikke tenkes at svigermor gråt av skuffelse og ikke av trass?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #9 Skrevet 5. mars 2015 Men den store skrekken? Virkelig? Enig! Da har du ikke vært ut en vinternatt før... Anonymous poster hash: 02acd...6f0
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #10 Skrevet 5. mars 2015 Når du har valgt deg en mann å få barn med bør du regne med å omgås familien hans også. Hvis dette var din store skrekk har du levd så beskyttet at det er på høy tid å ta skrittet ut i virkeligheten og innse at verden ikke dreier seg hovedsakelig om deg. Anonymous poster hash: 52e54...9e5
Honningmelon Skrevet 5. mars 2015 #11 Skrevet 5. mars 2015 Jeg skjønner deg godt jeg. En må selv få bestemme når en orker besøk etter fødsel. Og om svigermor begynte å grine, så er det hun som får ta seg en bolle.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #12 Skrevet 5. mars 2015 Her er folk tydeligvis i veldig god form etter fødsel, det hadde IKKE vært aktuelt her i gården. Vi har og har hatt mye besøk, men hadde blitt utrolig forbannet om de ikke hadde respektert våre ønsker ang. Dette!! Anonymous poster hash: cbe05...ef8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #13 Skrevet 5. mars 2015 Si meg, er dere alle dørmatter som ikke er vant til å få gehør når dere sier nei? Folk er forskjellige; noen vil ha besøk tidlig, andre etter ei god stund. Poenget er at når noen sier NEI, bør man respektere det. Jeg har heldigvis venner og familie som forstår betydningen av det ordet. Anonymous poster hash: f9b86...503
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #14 Skrevet 5. mars 2015 Når jeg får barn, så er det mine og min mann sine barn, ikke resten av familien sine. Hvis de ikke har vett nok til å ringe før de kommer, så får de bare finne seg i å måtte dra hjem. Vi er alle forskjellige, og jeg selv kunne godt tatt i mot et kort besøk, men ikke noe overnattings-greier. HI bestemmer selv hva hun ønsker, og hvis hun ikke vil ha besøk, så vil hun ikke det. Det kommer nok av tid i etterkant hvor familien kan hilse på. Anonymous poster hash: 68d6d...d7f
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #15 Skrevet 5. mars 2015 La nå besteforeldrene få se barnebarnet sitt! Hadde de blitt i timesvis kunne du sutret for det, men bare et kort besøk? Ser virkelig ikke problemet. Jeg synes det er du som er sær her! Anonymous poster hash: cee4c...912 Kødder du? Jeg hadde klikka! Jeg hadde sagt til pleierne at de ikke fikk komme inn. Anonymous poster hash: 16dcd...b08
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #16 Skrevet 5. mars 2015 Den store skrekken?? Trodde innlegget skulle handle om noe veldig alvorlig,også er det bare ett lite filleproblem. Den store skrekken forbinder jeg med at barnet forsvinner fra meg så jeg ikke finner han,at noen forgriper seg eller er voldelig mot barne mitt,miste huset mitt,barnet blir alvorlig syk osv. Svigermor problemer går IKKE under "den store skrekken". Snakk om å være dramaqueen!! Anonymous poster hash: fcdc0...4f6
Gjest Mamma 2015 Skrevet 5. mars 2015 #17 Skrevet 5. mars 2015 Så dere mener virkelig hele svigerfamilien har rett på å få troppe opp på føden for å studere barnet få timer etter fødsel? Nei nå må dere gi dere. De sa jo fra at det ikke passet at de kom durendes. Skal ikke den som har født få noen timer med søvn engang etter fødsel før hun skal slippe hele slekta oppi senga for å glane? Hadde følt meg veldig ubekvem med det.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #18 Skrevet 5. mars 2015 Her hadde vi besøk hver dag på sykehuset. Vi kom hjem lørdagen å på kvelden kom svigers, svigerinne og svoger. Null stress. Hyggelig med besøk da 😊 Anonymous poster hash: 81d90...fa6
Jordbærblomst Skrevet 5. mars 2015 #19 Skrevet 5. mars 2015 Forstår deg veldig godt, jeg! Klart man skal få lov å hente seg inn etter fødsel, og generelt bør man eie respekt for andres grenser. Nei betyr nei! De kunne fint klart å vente til dere var klare for besøk! Godt at mannen din stoppet dem før de løp ned døren 😊👍
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #20 Skrevet 5. mars 2015 Når jeg får barn, så er det mine og min mann sine barn, ikke resten av familien sine. Hvis de ikke har vett nok til å ringe før de kommer, så får de bare finne seg i å måtte dra hjem. Vi er alle forskjellige, og jeg selv kunne godt tatt i mot et kort besøk, men ikke noe overnattings-greier. HI bestemmer selv hva hun ønsker, og hvis hun ikke vil ha besøk, så vil hun ikke det. Det kommer nok av tid i etterkant hvor familien kan hilse på. Anonymous poster hash: 68d6d...d7f Det er ikke bare mannen din og ditt barn! Det er også besteforeldrene sitt barnebarn, tanters tantebarn, søskenbarn osv! Man eier ikke et barn, man har de til låns! Og de får forhåpentligvis forholde seg til hele familien sin etterhvert! Å ha et krampaktig eierforhold til ungen sin er ikke sunt! Anonymous poster hash: 4f60c...735
Tonje-84 Skrevet 5. mars 2015 #21 Skrevet 5. mars 2015 Veldig forskjellige meninger her ser jeg. Syntes det var respektløst av dem å komme til tross for beskjed om at det passet dårlig. Man ringer og spør om det passer med besøk, får man nei, så klarer man å vente de dagene til babyen kommer hjem. Kommet til å ses resten av livet liksom, ser ikke helt poenget med å løpe ned sykehusdøra så fort ungen er ute..... Skjønner at det er stas å se nykomlingen, men er man sliten og har lyst på egentid med sin lille familie litt tid etterpå så skjønner man det! Burde skjønne det i hvert fall!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #22 Skrevet 5. mars 2015 Skjønner deg godt!! Hadde følt det på samme måte. Min nærmeste familie og svigermor har kommet på sykehuset etter avtale med meg og samboer. Kort besøk nede i resepsjonsområdet holdt lenge - nok av tid i dagene som kommer til å hilse på babyen. Anonymous poster hash: 5a60d...18c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #23 Skrevet 5. mars 2015 Det var egoistisk og hensynsløst av de. Det er lov å bli irritert av dette! Men helt sikkert ikke vondt ment. De gledet seg nok bare veldig til å få se. Så flott at mannen din er på din side, og står i mot. Det er ikke alle som klarer det. Ikke bruk for mye energi på å irritere deg, men gled deg heller over babyen. Og fortsett å si nei og sette grenser for seg selv, gir man etter vil de fortsette slik. Jeg er glad for at sykehuset her har regler for slikt, mye enklere. Men mine foreldre og svigerforeldre hadde uansett tatt et nei for et nei. Anonymous poster hash: b5450...4d8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #24 Skrevet 5. mars 2015 Trodde først det var snakk om at de kom langveisfra og skulle overnatte hjemme hos dere. Det hadde ikke kommet på tale her! Nærmeste familie på begge sider fikk komme i besøkstiden, en dag hver, på sykehuset. Etter det ga vi beskjed om at vi ønsket en uke i fred og ro uten besøk. Syntes det var en god løsning og gjorde det på samme måte da de andre barna kom. Anonymous poster hash: 7fc73...22e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #25 Skrevet 5. mars 2015 Når jeg får barn, så er det mine og min mann sine barn, ikke resten av familien sine. Hvis de ikke har vett nok til å ringe før de kommer, så får de bare finne seg i å måtte dra hjem. Vi er alle forskjellige, og jeg selv kunne godt tatt i mot et kort besøk, men ikke noe overnattings-greier. HI bestemmer selv hva hun ønsker, og hvis hun ikke vil ha besøk, så vil hun ikke det. Det kommer nok av tid i etterkant hvor familien kan hilse på. Anonymous poster hash: 68d6d...d7f Det er ikke bare mannen din og ditt barn! Det er også besteforeldrene sitt barnebarn, tanters tantebarn, søskenbarn osv! Man eier ikke et barn, man har de til låns! Og de får forhåpentligvis forholde seg til hele familien sin etterhvert! Å ha et krampaktig eierforhold til ungen sin er ikke sunt! Anonymous poster hash: 4f60c...735 Ærlig talt. Det er mammaen som har båret fram og født barnet. En stor påkjenning i seg selv. Det er foreldrene som skal ha ansvaret for barna de neste 18 årene, som skal legge ENORMT med tid og energi for å oppdra et velfungerende menneske. Det innebærer enormt med forpliktelser, og da innebærer det jaggu meg en del rettigheter andre ikke har og! Blant annet retten til å bestemme om de ønsker besøk rett etter fødselen eller ikke. Samt MYE annet. Anonymous poster hash: 8d870...556
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå