Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #26 Skrevet 12. februar 2015 Norsk forskning på dette viser at norske kvinner ønsker seg jente sterkere enn i resten av verden. Dette viser seg ved at familier med to gutter oftere velger å gå for et barn nummer tre, enn de som har en av hver eller to jenter. Så kan dere dib-damene hyle ut at dette ikke stemmer og det er bare sånn jentemammaer tenker, men tallenes tale er klar og statistikk er statistikk, ikke snakk om enkelttilfeller men den store helheten. Anonymous poster hash: 32130...96d Vet du noe SSB ikke vet? "Foreldre i Norge er lite opptatt av om de får gutter eller jenter, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Men tallene viser også at de fleste ønsker å ha barn av begge kjønn, og at kvinner med barn av samme kjønn oftere får ett barn til enn dem som har både gutt og jente fra før." http://www.babyverden.no/Nyheter/Jeg-ville-heller-hatt-en-jente/ Og om så er at et lite flertall kvinner ønsker seg døtre fremfor sønner (ville jo vært merkelig om det var HELT likt), så betyr jo ikke det at ALLE kvinner ønsker seg jenter, slik mange her inne synes å tro. Jeg vil tro kjønn er uvesentlig for de aller fleste. Anonymous poster hash: d02c7...f70 Her er studien jeg referer til, hentet fra Tidsskrift for den norske legeforening; I motsetning til tidligere studier (4 – 6, 8 – 9, 12) har vi vist at norske kvinner har størst preferanse for jenter, fordi kvinner med bare gutter hadde høyest sannsynlighet for å føde flere barn. Vi tror dette kan forklares med at vi har større likestilling mellom kjønnene i det norske samfunnet enn tidligere og sammenliknet med mange andre land. Vi fant også at andelen gutter øker svakt med økende paritet. Dette er i motsetning til tidligere studier (3, 5 – 8, 13), og vi kan ikke forklare hvorfor. Disse to faktorene fører paradoksalt nok til at det blir flere rene guttefamilier og færre rene jentefamilier med mange barn, selv om norske kvinner ønsker seg jenter mest. http://tidsskriftet.no/article/1306409/ Anonymous poster hash: 32130...96d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #27 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har to gutter. Om vi skal ha et tredje eller fjerde barn med tiden er det i hvert fall ikke basert på at vi ønsker en jente. Kjønn er ikke så viktig. Har vel heller ingen tro om at jeg og mannen kan få jenter da det ikke er født en eneste jente i mannens slekt så langt tilbake vi kan finne. Anonymous poster hash: 78a97...106 Hva med din svigermor, er hun ikke i slekt med din mann? Det er jo helt irrelevant? Anonymous poster hash: 871a9...34e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #28 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har lest eller hørt at vestlige kvinner ønsker jenter fordi likestillingen og kvinnesynet her gjør at jenter er det ideelle kjønnet; vi er omsorgsfulle, vakre, sterke, intelligente og har samme evner og rettigheter som våre mer klossete, bråkete, høyrøstede, egotrippende mannfolk.... Selv fikk jeg en gutt først og venter nå jente nr to. Jeg hadde nok villet ha et barn til uansett, men hadde nok følt at det manglet noe veldig viktig og jeg aldri skulle opplevd å få en datter. En person å se meg selv i når det gjelder interesse for klær, leker, veninner, ungdomstid, yrkesvalg, forelskelser, og kanskje som mamma. Det blir ikke det samme med en gutt! Anonymous poster hash: 6f35b...664
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #29 Skrevet 12. februar 2015 Hvorfor skulle guttemammaer lyve om at de ikke ønsker seg jente? Et det forventet at alle kvinner ønsker samme kjønn som en selv? Og om ikke, så blir man beskyldt for å lyve? Jeg for min del ville nok ha stoppet etter 2 jeg også om jeg fikk jenter. Rett og slett siden jeg synes jenter generelt er MEGET krevende i forhold til gutter. Når jeg snakker med folk som har begge kjønn, får jeg alltid (nesten uten unntak) til svar at jenter er mye mer krevende. Nå var jeg så innmari heldig å fikk 3 gutter. Ja, de er krevende de også. Men når jeg ser på meg selv har jeg vært mye mer krevende i min oppvekst jeg, enn mine 3 sønner til sammen! Hvorfor skal ikke jeg kunne ønske meg flere barn uten at det blir tolket som et desperat savn etter en jente, når jeg føler jeg både har tid, overskudd og kapasitet til ett til barn? Denne gangen ligger det en jente i magen, noe som er veldig stas! Det vil bli både gøy, annerledes og utfordrene. Men selvsagt hadde jeg blitt minst like glad om det var en gutt som ligger i magen. Jeg føler meg rett og slett som en "guttemamma" det var gutter jeg ønsket meg, og det fikk jeg Skal også sies at enkelte jenter rett og slett går bedre sammen med gutter, jeg er en av disse så det ligger naturlig for meg å ønske meg gutter. jo flere jo bedre Anonymous poster hash: 0a9a8...911
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #30 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har en gutt og er veldig fornøyd med det. Skal ikke ha flere barn. Anonymous poster hash: f3373...e3e
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #31 Skrevet 12. februar 2015 Jeg skulle ha to barn, eldste var gutt, yngste ble jente. Jeg har to barn, en av hver. Anonymous poster hash: 2b84b...3ac
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #32 Skrevet 12. februar 2015 Tror ihvertfall at mange med to gutter hadde fått et tredje barn om de var 100% sikre på at neste ble jente. Oh her er jeg anonym! Anonymous poster hash: b13ee...3de Er enig men det er omvendt også. Altså de med 2 jenter ville prøvd å få en gutt. Anonymous poster hash: a7d2c...4fa
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #33 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har jobbet i barnehage og sittet veldig mye barnevakt opp gjennom tidene. Jeg har også erfart at guttene er mye enklere å ha med å gjøre enn jentene. Når jeg har sett for meg meg selv som mamma så har jeg alltid av en eller annen grunn bare sett meg selv med gutter. Jeg klarer ikke se for meg at jeg skal få en datter.. Jeg vet ikke hvorfor. Selv er jeg veldig feminin, glad i klær, sminke osv. Men jeg ser altså ikke for meg at jeg noen gang skal dille og dalle med en jente. Nå har jeg fått mitt første barn og det er en gutt. Mannen snakker allerede om når vi skal få nr to og at det vel hadde vært kjekt for meg om det ble en jente da (vi har bare planlagt å få to), men om jeg skal være helt ærlig så ønsker jeg meg helst en gutt til. Jeg kommer aldri til å si det høyt for kjønn er jo egentlig helt irrelevant - men når noen påstår at "alle" kvinner ønsker seg en datter så blir jeg litt provosert og sier det som jeg føler - nei, jeg vil gjerne bare ha gutter. Anonymous poster hash: df7b7...338
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #34 Skrevet 12. februar 2015 Jeg lurer også litt på konklusjonen i artikkelen det er lenket til. Min erfaring er at gutter er mye enklere og mer reale å ha med å gjøre. Kanskje det er derfor par med gutter får flere barn? Rett og slett fordi de orker mer enn par med krevende jenter? Anonymous poster hash: 2ed99...ddc
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #35 Skrevet 12. februar 2015 Grunnen for at jeg tror mange / de fleste guttemammaer lyver om at de ikke ønsker seg jenter er fordi guttemammaer blir så dødelig fornærmet når emnet om at de fleste kvinner ønsker seg en datter kommer opp. Har aldri sett en jentemamma bli like fornærmet, eller særlig fornæmet i det hele tatt når det diskuteres, nevnes eller spørres om, om de ikke ønsker seg en gutt nå. Jeg innrømmer uten problem at ja, jeg ønsker meg en datter, og vil ikke se livet mitt som komplett om jeg ikke får det. For meg er det helt fjernt å få gutter, jeg er en jentemamma helt inn til sjelen, selv om jeg ikke har barn enda. Venter første, og det skal bli spennende å se hva barnet i magen er. Synes også det er veldig rart at det er helt "innafor" å ønske seg gutt, men ikke lov å ønske seg jente. Anonymous poster hash: 6cf80...2ca
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #36 Skrevet 12. februar 2015 Er det så galt å ønske seg et kjønn? Jeg er guttemamma, vil gjerne ha en jente, men blir sjeleglad hvis jeg får et barn til uansett kjønn. Tenker ikke på hva som er krevende eller ei, barn er individer og ikke kjønn. Har en rolig men typisk gutt, idealiserer pappa og kjempeopptatt av biler. Det er GLEDENE med begge kjønn jeg vil oppleve, tør å innrømme det, betyr ikke at jeg ikke setter pris på det jeg har, elsker å være mamma ♡ Anonymous poster hash: 17dd3...8b6
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #37 Skrevet 12. februar 2015 Jeg har tre barn. De to eldste er gutt og jente. Mon tro hvorfor jeg fikk et tredje barn da? Anonymous poster hash: 3ea5f...aa2
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #38 Skrevet 12. februar 2015 Har 2 gutter og ønsker ikke flere 💜 har de to beste for meg allerede 😃 Anonymous poster hash: 16085...289
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #39 Skrevet 13. februar 2015 Har to gutter og det virker som om hele verden rundt meg ønsker at jeg skal få et barn til (les:jente). Allerede en liten uke eller to etter fødsel nr.2 så kom spørsmålet om ikke vi skulle få et barn til fra mange!! Galskap! Jeg vil ikke ha flere barn, har to perfekte gutter! Skal være så ærlig å innrømme at jeg ønsket meg jente da jeg var gravid får 2.gang, men livet uten herlige lillebror ville vært helt utenkelig nå. Gleder meg til å se sønnene mine vokse opp, tette i alder, håper de får et sterkt bånd! Mannen vil ha nr.3, vet han ønsker seg en datter og.. Men det blir ikke med meg i såfall. To barn er krevende nok, uansett kjønn! Anonymous poster hash: 63daa...df7
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #40 Skrevet 13. februar 2015 Norsk forskning på dette viser at norske kvinner ønsker seg jente sterkere enn i resten av verden. Dette viser seg ved at familier med to gutter oftere velger å gå for et barn nummer tre, enn de som har en av hver eller to jenter. Så kan dere dib-damene hyle ut at dette ikke stemmer og det er bare sånn jentemammaer tenker, men tallenes tale er klar og statistikk er statistikk, ikke snakk om enkelttilfeller men den store helheten. Anonymous poster hash: 32130...96d Vet du noe SSB ikke vet? "Foreldre i Norge er lite opptatt av om de får gutter eller jenter, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Men tallene viser også at de fleste ønsker å ha barn av begge kjønn, og at kvinner med barn av samme kjønn oftere får ett barn til enn dem som har både gutt og jente fra før." http://www.babyverden.no/Nyheter/Jeg-ville-heller-hatt-en-jente/ Og om så er at et lite flertall kvinner ønsker seg døtre fremfor sønner (ville jo vært merkelig om det var HELT likt), så betyr jo ikke det at ALLE kvinner ønsker seg jenter, slik mange her inne synes å tro. Jeg vil tro kjønn er uvesentlig for de aller fleste. Anonymous poster hash: d02c7...f70 Her er studien jeg referer til, hentet fra Tidsskrift for den norske legeforening; I motsetning til tidligere studier (4 – 6, 8 – 9, 12) har vi vist at norske kvinner har størst preferanse for jenter, fordi kvinner med bare gutter hadde høyest sannsynlighet for å føde flere barn. Vi tror dette kan forklares med at vi har større likestilling mellom kjønnene i det norske samfunnet enn tidligere og sammenliknet med mange andre land. Vi fant også at andelen gutter øker svakt med økende paritet. Dette er i motsetning til tidligere studier (3, 5 – 8, 13), og vi kan ikke forklare hvorfor. Disse to faktorene fører paradoksalt nok til at det blir flere rene guttefamilier og færre rene jentefamilier med mange barn, selv om norske kvinner ønsker seg jenter mest. http://tidsskriftet.no/article/1306409/ Anonymous poster hash: 32130...96d Ja, men hvis du ser på tabellene, så ser man jo at forskjellene er veldig små. Tallene viser at folk med bare gutter eller bare jenter har større sannsynlighet for å få flere barn enn kvinner med et barn av hvert kjønn (som synes å være det ideelle). Det er litt (!) større sannsynlighet for at mødre med to gutter får et tredje barn, enn mødre med to jenter (44,3 % mot 43,0 % ). Ingen store forskjeller i min verden Anonymous poster hash: d02c7...f70
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #41 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har 2 gutter, og ønsker 2 barn til. Jeg er veldig fornøyd med gutter, så tar gjerne 2 til. Jeg har flere venninner som har jenter. Både jente og gutt og 2 jenter. Men det som gjenspeiler seg er at jentene er mye surere enn guttene. De er mere vrange, og begynner tidlig med krangling om hvilke klær de skal ha på. Vi har aldri slike krangler. Og de er smørblid om morgenen. Jeg blir svett ved tanken, da vi aldri har slike krangler. Veldig lite krangling og surmuling her. Kan til tider ha litt bråkete lek, men da må de leke ute eller leke på rommet. Mye rolig legobygging i stua. Men jeg har ikke erfaring selv med jenter da, men nære venner som beklager seg over det, samt jeg ser det selv. Så jeg ønsker meg ikke spesiellt ei jente selv om jeg har 2 gutter. Jeg er superfornøyd med den harmonien vi har med guttene. Men kommer det ei jente, er hun like velkommen som en gutt. Anonymous poster hash: 4454e...ba7
kråkemamma Skrevet 13. februar 2015 #42 Skrevet 13. februar 2015 Har gutt og jente. Får kommentarer på at da trenger vi jo ikke flere barn når vi har en av hver....
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #43 Skrevet 13. februar 2015 Statistisk sett er det mer hyppig at de som har 2 barn av samme kjønn får 3 barn. Jeg har 2 barn, en av hver og føler meg veldig heldig. Forstår godt de som ønsker seg begge kjønn og unner alle å få oppleve det. Nå er jeg gravid med nr 3 og det var fordi vi ønska oss en liten flokk, kjønn på den babyen er helt irrelevant. Anonymous poster hash: 8fddf...b7e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #44 Skrevet 13. februar 2015 Grunnen for at jeg tror mange / de fleste guttemammaer lyver om at de ikke ønsker seg jenter er fordi guttemammaer blir så dødelig fornærmet når emnet om at de fleste kvinner ønsker seg en datter kommer opp. Har aldri sett en jentemamma bli like fornærmet, eller særlig fornæmet i det hele tatt når det diskuteres, nevnes eller spørres om, om de ikke ønsker seg en gutt nå. Jeg innrømmer uten problem at ja, jeg ønsker meg en datter, og vil ikke se livet mitt som komplett om jeg ikke får det. For meg er det helt fjernt å få gutter, jeg er en jentemamma helt inn til sjelen, selv om jeg ikke har barn enda. Venter første, og det skal bli spennende å se hva barnet i magen er. Synes også det er veldig rart at det er helt "innafor" å ønske seg gutt, men ikke lov å ønske seg jente. Anonymous poster hash: 6cf80...2ca Jeg har samme feelingen som deg, er gravid med min første som viste seg å være gutt. Jeg fikk virkelig helt sjokk og skjønte ingenting, for jeg var så innstilt på at det var jente i magen. Nå har jeg slått meg til ro med det, men håper neste blir jente! Anonymous poster hash: f0be2...f78
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #45 Skrevet 13. februar 2015 Grunnen for at jeg tror mange / de fleste guttemammaer lyver om at de ikke ønsker seg jenter er fordi guttemammaer blir så dødelig fornærmet når emnet om at de fleste kvinner ønsker seg en datter kommer opp. Har aldri sett en jentemamma bli like fornærmet, eller særlig fornæmet i det hele tatt når det diskuteres, nevnes eller spørres om, om de ikke ønsker seg en gutt nå. Jeg innrømmer uten problem at ja, jeg ønsker meg en datter, og vil ikke se livet mitt som komplett om jeg ikke får det. For meg er det helt fjernt å få gutter, jeg er en jentemamma helt inn til sjelen, selv om jeg ikke har barn enda. Venter første, og det skal bli spennende å se hva barnet i magen er. Synes også det er veldig rart at det er helt "innafor" å ønske seg gutt, men ikke lov å ønske seg jente. Anonymous poster hash: 6cf80...2ca Jeg har samme feelingen som deg, er gravid med min første som viste seg å være gutt. Jeg fikk virkelig helt sjokk og skjønte ingenting, for jeg var så innstilt på at det var jente i magen. Nå har jeg slått meg til ro med det, men håper neste blir jente! Anonymous poster hash: f0be2...f78 Men er det så vanskelig å forstå at også guttemammaer er fornøyd med barna sine? Det må jo egentlig være sårende når folk til stadighet ymter frempå om at barna dine ikke er gode nok fordi de har feil kjønn. Vi har alle ulike preferanser, og selv om det er viktig for dere å få jenter er det ikke nødvendigvis slik for alle. Selv synes jeg det er overfladisk å legge så stor vekt på kjønn, når de individuelle personlighetene uansett er så ulike. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer deres ønske om å få jenter og antar at det er ektefølt. Anonymous poster hash: 2ed99...ddc
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #46 Skrevet 13. februar 2015 Siden vi nå venter fjerde barnet og har tre gutter fra før av så har jeg lest litt på forskning utfør i Norge på dette området.Veldig spennende.For det første, jeg har alltid ønsket meg tre barn.Det er bare noen som ønsker flere enn to, jeg kunne aldri i verden tenkt meg to, ikke når jeg kan ha tre, eller nå fire.To, nei, da er det noen som mangler.Men det er meg, og du er deg.Den studien jeg leste tok for seg kull av 3, 4 og 5 barn av samme kjønn.Og det å få flere enn to barn generelt.Det viser seg, ikke overraskende, at de fleste to kulls-barn er barn av ulikt kjønn.Mens de som får flere barn er oftest dem som har barn av samme kjønn.Her er det faktisk ikke bare pga at disse foreldrene på død og liv ønsker seg det andre kjønn.Det viser seg også at det er flere rene gutteflokker enn jenteflokker i Norge.Det er langt flere som har 4 gutter enn fire jenter, for for hvert barn en får sammen er det større sjanse for å få gutt enn jente, uavhengig hvilke kjønn en har fra før.Så det er flere med 3 jenter og en gutt enn omvendt.En liten tilleggs ting som var litt artig, mennesker i Norge er så å si de eneste mennesker i verden som oftere ønsker seg jentebarn enn guttebarn. Det er ikke noe mer status å få gutt enn jente her til lands, men det er det i veldig mange andre land i verden. Anonymous poster hash: a15e2...a0a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #47 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har alltid ønsket meg tre barn. Vi har nå to gutter å begynner å tenke på tredjemann. pussig nok har jeg aldri hatt preferanser når det gjelder kjønn. Jeg har en eldre bror,arvet hans klær,så opp til han som bar, jeg må innrømme at jeg var aldri fan av rosa eller kjoler. De to gutta mine elsker akkurat meg,jeg er deres første kjærlighet. Og eneste,foreløpig. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med det jeg har. Vet ikke hva jeg ville gjort med jente,egentlig. Trolig ville hun også arvet brorens klær,sett opp til dem osv. Anonymous poster hash: c1750...01f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #48 Skrevet 13. februar 2015 Jeg blir litt lei meg av dette. Jeg ER kjempe fornøyd med gutta mine, vil ikke bytte de for alt i verden, og skal ikke få fler barn. Ble steinglad når jeg fikk vite at nr 2 var gutt. Det er jo gutt jeg kan. Men på meg virker det som om mange mener at gutter ikke er bra nok , siden de tror at alle abselutt vil ha jenter. Hva er galt med gutter når dere hele tiden må anklage guttemammaer for å lyge når vi sier vi er fornøyd med gutta våre? Anonymous poster hash: ea74d...893
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #49 Skrevet 13. februar 2015 Jeg blir litt lei meg av dette. Jeg ER kjempe fornøyd med gutta mine, vil ikke bytte de for alt i verden, og skal ikke få fler barn. Ble steinglad når jeg fikk vite at nr 2 var gutt. Det er jo gutt jeg kan. Men på meg virker det som om mange mener at gutter ikke er bra nok , siden de tror at alle abselutt vil ha jenter. Hva er galt med gutter når dere hele tiden må anklage guttemammaer for å lyge når vi sier vi er fornøyd med gutta våre? Anonymous poster hash: ea74d...893 Svigerinna mi er slik. Hun har jente og gutt og tror at det er viktig. I hennes tilfellet tror jeg faktisk at hun selger det hun har,til høyest mulig pris. Litt frustrert er hun også. Anonymous poster hash: c1750...01f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #50 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har 1 gutt og venter ett barn til nå. Vet ikke kjønn, fordi kjønn er uviktig. Vil ha 3 barn, uansett kjønn Vet om mange som har hatt 2 gutter, som veldig gjerne ønsker seg en gutt nr 3 også. Skjønner det godt, brødreflokker er jo herlige!! Anonymous poster hash: 16460...ff1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå