Gå til innhold

Hvorfor tar kvinner mannens etternavn i vårt likestilte (?) samfunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes ikke at navn har noe med likestilling å gjøre!

D er tradisjon og familietilhørighet d går på hos de fleste.

Dersom man føler seg mindreverdig eller underdanig dersom man tar mannens navn (eller omvendt) da sliter man jaggu med mye mer enn navnevalg!Anonymous poster hash: fa5ec...573

Slik som det er tradisjon at menn tjener mest?

Hva mener du med familietilhørighet? Har man mer tilhørighet til mannens familie enn til sin egen?

Er d tradisjon at menn tjener mest? D er vel fakta...

Familietilhørighet (og tradisjon) betyr mor, far & barn med samme navn!! Spiller da ingen rolle hvilket navn, så lenge paret kommer til enighet!

Har ikke nevnt en dritt om hverken menn eller mannens familie...

Anonymous poster hash: fa5ec...573

Familietilhørighet betyr mor, far og barn med samme navn? Jeg føler mer tilhørighet til mine foreldre, som har forskjellige etternavn, enn noen av mine venninner gjør til sine foreldre med samme navn. Men det er liksom ikke lov da, for jeg kan bare føle familietilhørighet til folk med samme navn?

Anonymous poster hash: cdd91...5b3

Helt enig i denne over her , hvis du føler deg underdanig pga at du tok mannens etternavn så har du noe mer du sliter med altså ! Ja tar mannens navn ja , alle ungene tar også mannens navn. Det er tradisjon.

Anonymous poster hash: 5968e...a9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det er mest vanlig vil jeg tro. Å velge navn etter sjeldenhet eller penhet er vel noe snobbete. Å gjøre ting enkelt kan være like greit. Er jo temmelig mange nå som har to etternavn og når disse gifter seg med en som har to etternavn og skal velge navn til ungene, begynner det å bli en del utfordringer.

Men hvorfor gjøre noe fordi det er "mest vanlig"? Bør man ikke reflektere over det og se hvilke signal det sender ut?

Å ta mannen etternavn er heller ikke en spesielt gammel tradisjon.

Mulig den ikke er gammel, men min foreldregenerasjon tok nesten alltid mannens navn og for 30 år siden, da jeg begynte å bli voksen gjorde nesten alle det, tanken på å beholde pikenavnet ble ikke tenkt engang, tror jeg. På den annen side, oppfatter jeg kvinnene da, som langt mer opptatt av likestilling enn kvinner nå. I dag tar de fleste likestilling for gitt, og mange gjør til og med narr av kvinner som forsøker å få folk til å tenke litt på det i dag og. Er bare å ta en runde på nettavisene i dag å se reaksjonene på Fifty shade of grey.

Skrevet

Litt vittig at så mange trekker frem argumenter om tradisjon, samtidig som de aller helst vil vekk fra de "kjedelige" sen-navnene. Som om ikke det er tradisjonsrike navn her til lands :)

Man spår forresten at sen-navn blir ansett som "flotte" allerede ved neste generasjon, fordi bermen har valgte bort til fordel for mer "snobbete" navn.

Anonymous poster hash: 9f399...0c2

Skrevet

Mannen min tok mitt 😃 og barna har fått mitt også selvfølgelig. Nei mitt er ikke noe mer sjeldent enn hans men han ville hedre meg og min far.

Anonymous poster hash: 51a81...827

Skrevet

jeg har mitt, mannen har sitt og ungen har begges...med bindestrek (mitt først ;) ) Hva andre gjør må vel være helt opp til dem? Jeg kan godt skjønne at folk i en familie vil hete det samme, men personlig synes jeg det er litt gammeldags/uselvstendig å ta mannens navn med begrunnelse i tradisjon.

Anonymous poster hash: 035f0...5df
Skrevet

Kunnskapsløshet, historieløshet, med derav følgende likegyldighet, og fint lite faktisk likestilling i store deler av befolkningen.

Skrevet

Vi har valgt å ha mitt som mellomnavn og hans som etternavn. De klinger best i den rekkefølgen. Vi gjorde det først etter at vi hadde vært gift i noen år, fordi ungene ønsket seg at vi alle het det samme. Jeg trivdes godt med bare mitt, og mannen trivdes godt med det mellomnavnet han kvittet seg med for å få plass til mitt. Men hva gjør man ikke for ungene og familiefreden? Det er da ingen big deal med navn? Vi må jo alle hete noe<3

Skrevet

Dersom man føler seg mindreverdig eller underdanig dersom man tar mannens navn (eller omvendt) da sliter man jaggu med mye mer enn navnevalg!Anonymous poster hash: fa5ec...573

Hva mener du med familietilhørighet? Har man mer tilhørighet til mannens familie enn til sin egen?

Familietilhørighet (og tradisjon) betyr mor, far & barn med samme navn!! Spiller da ingen rolle hvilket navn, så lenge paret kommer til enighet!

Har ikke nevnt en dritt om hverken menn eller mannens familie...Anonymous poster hash: fa5ec...573

Ja, og det er fakta at 80% av kvinner tar mannens etternavn. Det er også gjort studier som tyder på at kvinner som beholder sitt eget navn gjør det bedre i yrkeslivet. Før kvinner begynner å se seg selv som like mye verdt som menn klarer vi ikke å komme helt i land med likestillingen. 

Du skriver "har ikke nevnt en dritt om". Hvilken måte er det å uttrykke seg på i en diskusjon? Ikke en måte som gjør at du blir tatt på alvor iallefall.

Siden du skriver at det at kvinner tar mannens etternavn går på familietilhørighet sier du jo indirekte at man har en større tilhørighet til mannens familienavn siden flere kvinner enn menn tar partnerens

Når man diskuterer med en som leser d en vil (les: dikter!) da er d jaggu ikke mye poeng i! Så om d er en trøst så tar jeg ikke deg så veldig alvorlig heller!

Og når man blir voksen løsriver man seg fra sine foreldre og starter sin egen familie!! Og som jeg sa: mannens navn, ELLER OMVENDT, spiller ingen rolle så lenge PARET er enige! For komplisert?

Når barna våre blir voksne, så vil de løsrive seg fra OSS, og starte SIN familie med sitt navn (hva nå enn d måtte være!) = tradisjon

Skrevet

Har ikke nevnt en dritt om hverken menn eller mannens familie...Anonymous poster hash: fa5ec...573

Ja, og det er fakta at 80% av kvinner tar mannens etternavn. Det er også gjort studier som tyder på at kvinner som beholder sitt eget navn gjør det bedre i yrkeslivet. Før kvinner begynner å se seg selv som like mye verdt som menn klarer vi ikke å komme helt i land med likestillingen. 

Du skriver "har ikke nevnt en dritt om". Hvilken måte er det å uttrykke seg på i en diskusjon? Ikke en måte som gjør at du blir tatt på alvor iallefall.

Siden du skriver at det at kvinner tar mannens etternavn går på familietilhørighet sier du jo indirekte at man har en større tilhørighet til mannens familienavn siden flere kvinner enn menn tar partnerens

Når man diskuterer med en som leser d en vil (les: dikter!) da er d jaggu ikke mye poeng i! Så om d er en trøst så tar jeg ikke deg så veldig alvorlig heller!

Og når man blir voksen løsriver man seg fra sine foreldre og starter sin egen familie!! Og som jeg sa: mannens navn, ELLER OMVENDT, spiller ingen rolle så lenge PARET er enige! For komplisert?

Når barna våre blir voksne, så vil de løsrive seg fra OSS, og starte SIN familie med sitt navn (hva nå enn d måtte være!) = tradisjon

Litt mye backspace..

Mitt innlegg starter med "Når man diskuterer....."

Skrevet

"Ja, og det er fakta at 80% av kvinner tar mannens etternavn. Det er også gjort studier som tyder på at kvinner som beholder sitt eget navn gjør det bedre i yrkeslivet. Før kvinner begynner å se seg selv som like mye verdt som menn klarer vi ikke å komme helt i land med likestillingen."

Jeg vil tro at mange kvinner med en egen og vellykket yrkeskarriere i større grad vil beholde eget navn.

Anonymous poster hash: 58647...e8b

Skrevet

Jeg stusser også på dette.

For meg symboliserer det å bytte til mannens navn at folk gir opp en vesentlig del av identiteten sin og blir en del av mannens 'eiendom'. For meg var det en selvfølge å beholde mitt eget da vi giftet oss. Barna har mitt etternavn - mannens som mellomnavn.

Og tradisjons-argumentet faller jo på sin egen urimelighet; akkurat som det at noe er tradisjon gjør noe legitimt??

Anonymous poster hash: 3a5c0...61d
Skrevet

Jeg hadde et litt tungt og langt etternavn, og det samme hadde mannen. Det var ingen selvfølge at vi tok hans etternavn, men det var helt klart at vi ikke kunne sette sammen de to. Vurderte en stund å ha hvert vårt etternavn, men barna ville jo da få to tunge lange etternavn fordi vi ville begge at barna skulle ha samme etternavn som oss. Tenkte også at om våre barn fikk f.eks hans som mellomnavn og mitt som etternavn så vil jo de også etterhvert finne seg en partner, og da antagelig en partner med to etternavn. Fire etternavn er ikke så veldig aktuelt for noen, så da ville mest sannsynlig våre barn beholde max ett av sine navn og da sannsynligvis etternavnet og ikke mellomnavnet. Ett av navna våre ville da sannsynligvis forsvinne med neste generasjon uansett...

Vi valgte derfor å ha ett etternavn, både jeg og mannen og våre barn har samme etternavn. Så var det om vi skulle ta hans etter mitt etternavn da, vi valgte hans. En av grunnene er at jeg har fire søsken, som vil bringe vårt navn videre, det dør ikke ut med meg liksom. En annen grunn var tilhørighet, vi har bosatt oss på hans hjemplass, og det er bare hans familie i hele landet som har det etternavnet. Det er litt viktig å føre det navnet videre. Mitt navn er også ganske sjeldent, men det er 3 forskjellige slekter i dette landet som har det navnet så det er mer vanlig enn hans.

Så sånn ble det. Jeg byttet til hans etternavn, men jeg føler meg ikke gammeldags for det altså ;)

Anonymous poster hash: 27c95...378
Skrevet

Jeg tenker kanskje litt gammeldags, for jeg syns det er en fin tanke.

Mitt problem er at jeg er gift med en amerikaner med verdens rareste etternavn, og kjenner jeg ikke har heeeelt lyst til å ta det... :S Han er mer enn villig til å ta mitt da, men jeg syns det blir litt feil også.

Anonymous poster hash: a6a0d...ad9
Skrevet

Vi ville ha et felles navn på hele familien. Grunnen til at det ble mannens navn var at han har et godt forhold til sin familie og jeg ikke har det. Ergo hadde jeg intet behov for å holde på navnet mitt, var heller glad for å bli kvitt det.

Skrevet

Hadde loddtrekning da første barnet ble født, jeg tapte og barnet fikk da fars etternavn. Mitt er mye sjeldnere enn fars -sennavn, klarte ikke helt å slå meg til ro med at barnet vårt ikke skulle ha mitt etternavn, på tross av at jeg egentlig hadde bestemt meg for at ett etternavn holder. Fikk da lov til å legge til mitt etternavn som mellomnavn ;-)

Anonymous poster hash: 4aa38...ea8

Skrevet

Vi er likestilt som få her i hjemmet. Det betyr at vi står på begge to. MEN likevel har vi felles etternavn. Valget falt på min manns fordi han har et unikt navn i kombinasjon. Det ville han ikke hatt om vi valgte mitt. Jeg har det uansett om vi valgte det ene eller det andre. (Google er en fin ting)

Anonymous poster hash: 099ca...029
Skrevet

For meg var det to grunner til å ta mannens etternavn:

1. Det var viktig for meg å ha samme etternavn som mann og barn. Det samme var ikke viktig for min mann, så han ville heller beholde sitt navn og ha et annet etternavn enn meg enn å skifte. Derfor ble det jeg som gjorde det som skulle til (byttet etternavn) for å oppnå noe som var viktig for meg.

2. Mannen var veldig knyttet til etternavnet sitt, jeg var ikke knyttet til mitt, og syntes mannens var minst like fint.

Har aldri angret på valget eller følt meg mindreverdig i forholdet eller som "mannens eiendom" pga dette.

Jeg kommer også til å beholde navnet om vi noen gang skulle bli skilt, ettersom det er viktigere for meg å ha samme etternavn som barna mine enn å ha det samme som mine foreldre eller unngå å ha det samme som eksmannen.

Anonymous poster hash: 6d5ea...a35
Skrevet

Vi tok hverandres. Det var viktig for oss begge å kunne ha et felles navn som familie. Det å kunne ha postkasse og dørskilt med "Her bor familien ..".

Mitt endte som mellomnavn, men det var bare fordi det klinger best slik, da de to første bokstavene i mitt etternavn er like de to siste i hans, og motsatt kombinasjon blir tungvint å si, type Glomma Madshus

Anonymous poster hash: ccd0f...4b4

Skrevet

Jeg tok min manns etternavn. Jeg er en selvstendig jente som har masse egne meninger og er selvfølgelig for likestilling :)

1. Vi ville at hele familien skulle ha samme etternavn.

2. Jeg har ingen spesiell tilhørighet til mitt etternavn og synes ikke det er spesielt pent. Har dessuten masser av søskenbarn (både hankjønn og hunkjønn) som kan føre videre mitt etternavn hvis de skulle ønske det :)

3. Han liker sitt etternavn godt og kunne godt tenke seg å beholde det. Det er på ingen måte et sjeldent etternavn og han var også med på å bruke mitt hvis jeg ville det, men ingen av oss syntes det var noe poeng i å bruke begge.

Når jeg tenker likestilling så tenker jeg "like muligheter" og ikke at alt skal være likt. Jeg ser ikke noe poeng i at like mange i landet skal ta kvinnens etternavn som mannens for eksempel. Man har mulighet til å velge det man vil og faktisk så stiller kvinnen sterkere enn mannen når det gjelder akkurat etternavn på barnet hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg ser ingen grunn til å reagere på at kvinner fortsatt velger å ta mannens etternavn. Det er på ingen måte undertrykkende eller diskriminerende på noen som helst måte. 

Skrevet

Jeg har pikenavnet mitt mens barna har det som mellomnavn og far sitt etternavn. Har aldri tenkt over at det gjør oss mindre likestilte, det er da like mye hans barn, og et navn måtte vi velge.

Og så er jeg så grunn eller enkel om du vil, at i disse tider med mine, dine og våre barn så syns jeg det er fint å vise at alle barna er hans. Sikkert veldig lite feministisk og likestilt, men det er min mening.

Anonymous poster hash: 24228...cea

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Fordi det er mest vanlig vil jeg tro. Å velge navn etter sjeldenhet eller penhet er vel noe snobbete. Å gjøre ting enkelt kan være like greit. Er jo temmelig mange nå som har to etternavn og når disse gifter seg med en som har to etternavn og skal velge navn til ungene, begynner det å bli en del utfordringer.

Men hvorfor gjøre noe fordi det er "mest vanlig"? Bør man ikke reflektere over det og se hvilke signal det sender ut?

Å ta mannen etternavn er heller ikke en spesielt gammel tradisjon.

Hvilke signal sender det ut å ta mannens etternavn?

Skrevet

Fordi det er det vi skal gjøre :) er jo sånn vi gjør når vi gifter oss :) ville ikke du følt at du ikke hørte til i en familie hvis du hadde et annet etternavn enn mannen din???? Og enda verre: barna dine???? Derfor tok jeg mannens etternavn :) og eldste jenten min har også mannens etternavn, selv om mannen ikke er faren hennes :) så er vi alle en stor familie :)

Ro ned på smilefjes og tegnsetting. 

Nei, jeg føler på ingen måte at jeg ikke hører til i familien selv om jeg ikke har tatt mannens etternavn. Jeg er så heldig at jeg oppfatter meg selv som et selvstendig individ selv om jeg er gift.

Var du like sjefete og bisk som barn, overlord?

Anonymous poster hash: 828d9...b97

Skrevet

Kunnskapsløshet, historieløshet, med derav følgende likegyldighet, og fint lite faktisk likestilling i store deler av befolkningen.

Klarte du ikke å presse inn flere ord enn det der?

Skrevet

Klarte du ikke å presse inn flere ord enn det der?

Oj, så skarp.

Skrevet

Tar du det personlig om folk velger annerledes?

Anonymous poster hash: a6a0d...ad9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...