overlord Skrevet 10. februar 2015 #1 Skrevet 10. februar 2015 Og selv flertallet av de som ikke gjør det lar barna få fars etternavn og bruker sitt eget som mellomnavn. Er det likegyldighet? kunnskapsløshet? et ønske om å ikke være en likeverdig partner? Eneste argumentet jeg kjøper er at en familie ønsker å ha ett navn, men da burde man velge enten det peneste eller det man har mest tilhørighet til.
Mamma_til_2 Skrevet 10. februar 2015 #2 Skrevet 10. februar 2015 Vet ikke hvorfor når det er vanlige navn som Olsen og Johnsen ol men jeg skal ta mannen(og barna) sitt når jeg kommer så langt da det er uhyre sjeldent og mitt er vanlig
Gjest Skrevet 10. februar 2015 #3 Skrevet 10. februar 2015 Har ikke tatt verken den første eller andre ektemannen sitt etternavn og barna har mitt. Alle som en av de fire. Mitt er et slektsnavn fra gammelt av og blir ført videre Hadde ei venninne som skiftet etternavn i takt med mannfolka som hun absolutt måtte gifte seg med.... Djeeeez sier nå jeg!
☆☆☆ Skrevet 10. februar 2015 #4 Skrevet 10. februar 2015 Det siste argumentet. Eg synes eitt etternamn er nok i ein familie (før eg for for mykje motbør; eg meinar ikkje alle skal meine og gjere det samme som eg). Mitt gamle namn er både finare og sjeldnare enn det som no er vårt, men mannen er knytta til slektsnamnet sitt og eg er det ikkje. Men eg er framleis noko ukomfortabel med å heite noko anna enn det eg har heitt nesten heile livet. Kjenner framleis på litt anger.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #5 Skrevet 10. februar 2015 Etternavnet mitt ble ødelagt etter 22. Juni, fikk stadig spørsmål om vi hadde slektskap. Derfor tok jeg kun mannen sitt etternavn da vi giftet oss. Anonymous poster hash: 8fb44...1b5
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #6 Skrevet 10. februar 2015 Mannen tok mitt da vi giftet oss, det er mer sjelden enn hans og vi har sterkere bånd til min familie enn hans Anonymous poster hash: 7e709...1db
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #7 Skrevet 10. februar 2015 Synes ikke at navn har noe med likestilling å gjøre! D er tradisjon og familietilhørighet d går på hos de fleste. Dersom man føler seg mindreverdig eller underdanig dersom man tar mannens navn (eller omvendt) da sliter man jaggu med mye mer enn navnevalg! Anonymous poster hash: fa5ec...573
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #8 Skrevet 10. februar 2015 Jeg byttet ikke etternavn og barna bærer kun mitt etternavn. Gubben må gjerne bytte om han vil, men det vil han ikke. Anonymous poster hash: 3c249...359
prekæs Skrevet 10. februar 2015 #9 Skrevet 10. februar 2015 Fordi det er mest vanlig vil jeg tro. Å velge navn etter sjeldenhet eller penhet er vel noe snobbete. Å gjøre ting enkelt kan være like greit. Er jo temmelig mange nå som har to etternavn og når disse gifter seg med en som har to etternavn og skal velge navn til ungene, begynner det å bli en del utfordringer.
overlord Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #10 Skrevet 10. februar 2015 Synes ikke at navn har noe med likestilling å gjøre! D er tradisjon og familietilhørighet d går på hos de fleste. Dersom man føler seg mindreverdig eller underdanig dersom man tar mannens navn (eller omvendt) da sliter man jaggu med mye mer enn navnevalg! Anonymous poster hash: fa5ec...573 Slik som det er tradisjon at menn tjener mest? Hva mener du med familietilhørighet? Har man mer tilhørighet til mannens familie enn til sin egen?
pifi med tre nurk Skrevet 10. februar 2015 #11 Skrevet 10. februar 2015 Barna har mitt som mellomnavn og mannens til etternavn. Begge er sjeldne. Hans litt mer enn mitt. Jeg kommer aldri til å skifte navn, jeg heter det jeg har hett hele livet. Jeg vil beholde tilhørigheten til min slekt, ikke mannens slekt.. Min mor skiftet navn da hun giftet seg, men skiftet tilbake etter flere år, hun ble aldri komfortabel med navnebyttet.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #12 Skrevet 10. februar 2015 Vil ha ett navn til hele familien. Mitt var avsindig mye kjedeligere enn hans. Enkelt valg. Anonymous poster hash: e6b4e...09a
soleia Skrevet 10. februar 2015 #13 Skrevet 10. februar 2015 Og selv flertallet av de som ikke gjør det lar barna få fars etternavn og bruker sitt eget som mellomnavn. Er det likegyldighet? kunnskapsløshet? et ønske om å ikke være en likeverdig partner? Eneste argumentet jeg kjøper er at en familie ønsker å ha ett navn, men da burde man velge enten det peneste eller det man har mest tilhørighet til. Hadde lyst at familien skulle ha eit felles namn, og mannen nekta å ta mitt. Har behalde mitt som mellomnamn. Det har vel mest med tradisjon å gjere, det har jo vore vanleg gjennom dei siste hundreåra at kona tok mannen sitt etternamn. Men det var jo og vanleg før at ein tok namn etter garden ein budde på, så mange familiar skifta etternamn om dei kjøpte seg gard ein annan stad. Og om det var kona som overtok heimegarden (dersom ho ikkje hadde brødre), så fekk dei gardsnamnet som etternamn.
overlord Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2015 Fordi det er mest vanlig vil jeg tro. Å velge navn etter sjeldenhet eller penhet er vel noe snobbete. Å gjøre ting enkelt kan være like greit. Er jo temmelig mange nå som har to etternavn og når disse gifter seg med en som har to etternavn og skal velge navn til ungene, begynner det å bli en del utfordringer. Men hvorfor gjøre noe fordi det er "mest vanlig"? Bør man ikke reflektere over det og se hvilke signal det sender ut? Å ta mannen etternavn er heller ikke en spesielt gammel tradisjon.
Preggie Skrevet 10. februar 2015 #15 Skrevet 10. februar 2015 Her skal mannen ta mitt når vi gifter oss. Det er fordi mitt er sjeldent, og det er ikke hans.
overlord Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #16 Skrevet 10. februar 2015 Fordi det er mest vanlig vil jeg tro. Å velge navn etter sjeldenhet eller penhet er vel noe snobbete. Å gjøre ting enkelt kan være like greit. Er jo temmelig mange nå som har to etternavn og når disse gifter seg med en som har to etternavn og skal velge navn til ungene, begynner det å bli en del utfordringer. Men hvorfor gjøre noe fordi det er "mest vanlig"? Bør man ikke reflektere over det og se hvilke signal det sender ut? Å ta mannen etternavn er heller ikke en spesielt gammel tradisjon. Er forøvrig enig i at det er snobbete å velge ut fra sjeldenhet Men om man ønsker et felles navn er det vel naturlig at man velger det man liker best. For mange sammenfaller det med sjeldenhet, men det trenger det ikke gjøre.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #17 Skrevet 10. februar 2015 Synes ikke at navn har noe med likestilling å gjøre! D er tradisjon og familietilhørighet d går på hos de fleste. Dersom man føler seg mindreverdig eller underdanig dersom man tar mannens navn (eller omvendt) da sliter man jaggu med mye mer enn navnevalg!Anonymous poster hash: fa5ec...573 Slik som det er tradisjon at menn tjener mest? Hva mener du med familietilhørighet? Har man mer tilhørighet til mannens familie enn til sin egen? Er d tradisjon at menn tjener mest? D er vel fakta... Familietilhørighet (og tradisjon) betyr mor, far & barn med samme navn!! Spiller da ingen rolle hvilket navn, så lenge paret kommer til enighet! Har ikke nevnt en dritt om hverken menn eller mannens familie... Anonymous poster hash: fa5ec...573
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #18 Skrevet 10. februar 2015 Nå har jeg aldri vært gift og er singel nå, så problemstillingen er ikke helt aktuell Men jeg vil alltid beholde mitt navn siden det ikke er et navn som ikke så mange har. Jeg har alltid tenkt at jeg vil ta mannens navn i tillegg. Men om en fremtidig mann skulle hete Hansen eller Olsen så vil jeg tro at jeg ikke gjør det. Jeg har tenkt på det å ta mannens navn i tillegg som en markering av en ny livsfase. Ser mer på det som en tradisjon. Ser ikke det som en viktig arena jeg må kjempe likestilling på. Og jeg ser ikke på det som noe jeg må "innordne" meg, men som noe jeg i så fall gjør av egen fri vilje fordi jeg føler for å gjøre det. Tviler på at en mann vil ønske seg mitt navn siden det svært ofte gir problemer med å få det skrevet riktig. Men kanskje en Ole Olsen likevel ville ønsket seg et sjeldnere navn Da hadde vi nok begge blitt hetende bare mitt navn. Men jeg synes det er en fordel at alle i en familie har samme etternavn. Jeg greier ikke å se på dette som en likestillingskamp. Likelønn burde være en selvfølge. Navnevalg må hver enkelt få gjøre som man ønsker med, etter min mening. Anonymous poster hash: 368ab...7c4
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #19 Skrevet 10. februar 2015 Synes ikke at navn har noe med likestilling å gjøre! D er tradisjon og familietilhørighet d går på hos de fleste. Dersom man føler seg mindreverdig eller underdanig dersom man tar mannens navn (eller omvendt) da sliter man jaggu med mye mer enn navnevalg!Anonymous poster hash: fa5ec...573 Slik som det er tradisjon at menn tjener mest? Hva mener du med familietilhørighet? Har man mer tilhørighet til mannens familie enn til sin egen? Er d tradisjon at menn tjener mest? D er vel fakta... Familietilhørighet (og tradisjon) betyr mor, far & barn med samme navn!! Spiller da ingen rolle hvilket navn, så lenge paret kommer til enighet! Har ikke nevnt en dritt om hverken menn eller mannens familie... Anonymous poster hash: fa5ec...573 Familietilhørighet betyr mor, far og barn med samme navn? Jeg føler mer tilhørighet til mine foreldre, som har forskjellige etternavn, enn noen av mine venninner gjør til sine foreldre med samme navn. Men det er liksom ikke lov da, for jeg kan bare føle familietilhørighet til folk med samme navn? Anonymous poster hash: cdd91...5b3
Aquatis Skrevet 10. februar 2015 #20 Skrevet 10. februar 2015 Fordi det er det vi skal gjøre er jo sånn vi gjør når vi gifter oss ville ikke du følt at du ikke hørte til i en familie hvis du hadde et annet etternavn enn mannen din???? Og enda verre: barna dine???? Derfor tok jeg mannens etternavn og eldste jenten min har også mannens etternavn, selv om mannen ikke er faren hennes så er vi alle en stor familie
overlord Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #21 Skrevet 10. februar 2015 (endret) Synes ikke at navn har noe med likestilling å gjøre! D er tradisjon og familietilhørighet d går på hos de fleste. Dersom man føler seg mindreverdig eller underdanig dersom man tar mannens navn (eller omvendt) da sliter man jaggu med mye mer enn navnevalg!Anonymous poster hash: fa5ec...573 Slik som det er tradisjon at menn tjener mest? Hva mener du med familietilhørighet? Har man mer tilhørighet til mannens familie enn til sin egen? Er d tradisjon at menn tjener mest? D er vel fakta... Familietilhørighet (og tradisjon) betyr mor, far & barn med samme navn!! Spiller da ingen rolle hvilket navn, så lenge paret kommer til enighet! Har ikke nevnt en dritt om hverken menn eller mannens familie... Anonymous poster hash: fa5ec...573 Ja, og det er fakta at 80% av kvinner tar mannens etternavn. Det er også gjort studier som tyder på at kvinner som beholder sitt eget navn gjør det bedre i yrkeslivet. Før kvinner begynner å se seg selv som like mye verdt som menn klarer vi ikke å komme helt i land med likestillingen. Du skriver "har ikke nevnt en dritt om". Hvilken måte er det å uttrykke seg på i en diskusjon? Ikke en måte som gjør at du blir tatt på alvor iallefall. Siden du skriver at det at kvinner tar mannens etternavn går på familietilhørighet sier du jo indirekte at man har en større tilhørighet til mannens familienavn siden flere kvinner enn menn tar partnerens navn. Endret 10. februar 2015 av overlord
Summer29 Skrevet 10. februar 2015 #22 Skrevet 10. februar 2015 Mitt barn har mitt etternavn som mellomnamn og mannen sitt etternavn. Jeg valgte å ikke skifte navn når vi giftet oss. Mitt navn er et slektsnavn og navnet på stedet jeg vokste opp. Ville vært rart å skulle hete noe annet. Mannen har også et sjeldent navn, vi har fine navn begge ti synes jeg. Hadde sikkert vært annerledes om en av oss hadde et veldig vanlig navn. Vi er da likefullt gift og en familie selv om vi ikke har samme navn :-)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #23 Skrevet 10. februar 2015 Jeg valgte å ta mannens navn rett og slett fordi han var mye mer knyttet til navnet sitt. Og vi ville ha det samme navnet. Jeg hadde et vanlig sen navn, og han har en kombinasjon av navn som han kan spore i linje i overkant av 400 år på begge sider av familien. Han kan til og med peke ut gårdene der familien har kommet fra, og fremdeles bor.. Så da vant han da 😉 Anonymous poster hash: 65cae...c92
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2015 #24 Skrevet 10. februar 2015 Jeg har kun mitt etternavn. Barna har mitt etternavn som mellomnavn og faren sitt som etternavn. Det er kun fordi det passet best. Hadde hans etternavn kommet før mitt hadde blitt helt rart å uttale det. Litt som å hete Marit Mette, Mette Marit klinger bedre. U see? Anonymous poster hash: 40741...36b
overlord Skrevet 10. februar 2015 Forfatter #25 Skrevet 10. februar 2015 Fordi det er det vi skal gjøre er jo sånn vi gjør når vi gifter oss ville ikke du følt at du ikke hørte til i en familie hvis du hadde et annet etternavn enn mannen din???? Og enda verre: barna dine???? Derfor tok jeg mannens etternavn og eldste jenten min har også mannens etternavn, selv om mannen ikke er faren hennes så er vi alle en stor familie Ro ned på smilefjes og tegnsetting. Nei, jeg føler på ingen måte at jeg ikke hører til i familien selv om jeg ikke har tatt mannens etternavn. Jeg er så heldig at jeg oppfatter meg selv som et selvstendig individ selv om jeg er gift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå