Gå til innhold

Februarbaby gruppa (januar også)


Løvinna30

Anbefalte innlegg

Vi tar kveldsstellet i seks syv tiden, litt avhengig av når han våknet etter siste luren og så går det ca en time med amming, kosing og byssing før vi legger ham i vogga i stua.

Tar ham med opp når vi skal legge oss i titiden. Noen ganger våkner han da og får mat, andre ganger sover han til tolv- ett.

Jeg måtte begynne med samsoving i forrige uke. Han våknet hver time hele natten før, men etter at jeg begynte å legge ham på lammeskinnet ved siden av meg så sover han tre- fire timer i strekk så nå våkner jeg bare to ganger hver natt. :-).

Om noen uker skal jeg legge ham oppe i andre etasje når han sovneri syv tiden. Så får han mer ro.

Synes han er litt liten enda og han har en tendens til å gulpe etter å ha sovnet så jeg klarer ikke helt å slappe av ennå når han sover i et annet rom.

For å svare på et tidligere spm litt lenger opp her. Sexlivet er ikke eksisterende. Det frister ikke i det hele tatt men jeg må vel bare ta meg å selv i nakken. Mannen maser ikke, for han skjønner at jeg er sliten etter å ha hatt baby på meg stor deler av dagen. Men det har gått 2 måneder nå så vi burde jo kanskje begynne. Tror det er amme hormonene som også demper lysten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hvor store var de små på 6 ukers kontrollen da jenter?:-) Og hvordan er nettene nå?

Lillebror var 5800 gram, en liten klump :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5400g og 59cm, opp 7cm og 1,6kg siden fødsel 😀

Endret av mortilknerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettene er forresten stort sett fine; hun sover som regel 11-12 på kvelden og til 6-7 på morran. Da får hun litt pupp og sover videre til vi skal i bhg, da får hun ny bleie og stappes i vogna 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var han 6280 og 59 cm lang på 6 ukerskontrollen! Skal på 3 mnd kontrollen neste uke, spent på hva han veier da, den kurva for vekten føyk jo rett opp til værs da vi målte på 6 ukersen :D store lillebror!

 

Nettene her har vært veldig bra. Jeg legger han rundt 19.00 og da sovet han til 2-3 tida, ammer og sover til morgenen (6-7). Men den siste uka har han våkna flere ganger rundt 4-5, tror det er fordi storebror har begynt å komme opp i senga vår på natta så det blir trangt og varmt, så nå er både mannen og storebror blitt jaget ut ;)

 

Han sover dårlig på dagen da, 15 min her, 30 min der.. Kan sove en time hvis jeg går med han i vogna, men orker ikke gå tur hver gang. Leste at man ikke skal bry seg om dårlig dagsøvn så lenge de sover såpass bra som han gjør på natta. Minuset er at jeg er låst til babyen hele dagen, får såvidt satt på en klesvask før han gråter etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei dere :-) 

 

Hvordan går det med dere og deres små? Hvor store er deres nå? (alder og vekt?)

 

Her går det veldig fint, hun sover hele natten (bank i bordet, håper det fortsetter). Snill og rolig baby. Snart gitt opp "delammingen". Hun har fått pupp og flaske, og jeg pumper meg, men får ikke mer enn alt fra 30-60 ml, vanligvis 40, og det er jo altfor lite :-( 

3 mnd har hun blitt nå, og veier ca 5800gr og er 60 cm, har gått opp 2 kg siden fødsel! :-D

 

Tittet inn på første og andre trimister nå, bare for å se, og fikk nesten litt klump i magen og halsen, det er så koselig å være gravid, og sommeren og høsten i fjor var en veldig fin tid. Spenningen og gledene med det å være gravid. Nesten så jeg vil ha nr tre :-O Og det helst nå! 

Men det er nok desverre uakutelt, hvertfall med det første, må nok gå noen (fire år?) før vi evt KAN tenke og vurdere å få en til :-) Får bare ta godt vare på de gode minnene og nyte tiden nå :-)

 

Håper alt er bra med dere alle, store og små :-)
Klem fra meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 6500 på en ekstraveiing når han var 11 uker ☺

Det går veldig fint nå! Legger ham rundt halv åtte og da er det !åring ca to ganger på natta.! Eneste problemet er at jeg fortsatt sovner sittende eller liggende mens han ammer sånn at jeg ikke får lagt ham tilbake i senga.. Så han sover da enten på brystet mitt eller inntil meg halve natta. På dagen sover han på sofaen, i vogga, på meg eller i vogna. Ingen dagrutine ennå. Sover hver halvannen time ca.☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på 3 mnd kontroll forrige uke og han veide 7,6 kg og var 65 cm lang (stor gutt!). :)

 

Her legges han 18.30-19.00 nå, sover da til 1-3 tida på natta for amming, og så begynner han og våkne å gråte i 5-6 tida, men blir ekstra amming og så sover vi til 7-7.30. Fungerer bra. Bortsett fra i natt hvor han lå og gråt og klagde hele natta (vært helt død idag). Legger han i babynestet på soverommet først, men han havner i senga mi ved første måltid på natta. Er så i ørska da så jeg ammer mens jeg sover, så har ikke sjans å få han over i nestet igjen. På dagtid sliter jeg med å få han til å sove uten at jeg må gå tur med han, og at han sover veldig korte økter. Blir superstressa når jeg er ute på tur langt hjemmenifra og han våkner i vogna og gråter hele veien hjem! Skulle ønske han kunne sove et par timer i strekk av og til. Blir alt fra 20 min- 1 1/2 time maks!

 

Ellers syns jeg ukene går så fort unna! Havnet på en veldig hyggelig barselgruppe så det er koselig å treffe dem hver uke 😊

 

Enig med Februarbaby i at jeg savner å gå gravid jeg og, men tror det har mye å gjøre med dere her inne. Det var så koselig å skravle med dere i svangerskapet, ble så tomt da alt var over og jeg ikke gikk inn på tråden vår mer. Vi er jo så opptatte nå så blir ikke til at jeg får skrevet så mye her! Men håper alle har det bra og koser seg med babyene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også enig med februarbaby, tenk å ha all spenningen i vente og en fin rund mage å klappe på. <3

Lillesøster skal ikke på 3mnd-kontroll før 11.mai, men hun er blitt stor, ja! Tar mye mer plass i fanget, er mer våken og digger babygymmen. Ikke så glad i å ligge på magen, men hun har blitt ganske sterk der også. Jeg koser meg i mammaperm og lurer på hvor tida blir av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe helt spesielt å gå gravid, spenning og forventninger i forhold til den lille i magen, synes det var ekstra gøy å ikke vite om vi fikk gutt eller jente også.

 

Men nå er jo lillegutt her og vi koser oss veldig :) Skal inn på mandag for å veie osv, er en stund siden han ble veid nå, og vil tro han har lagt på seg endel siden da. Vi har vært på et barseltreff så langt bare, så får vi se om det blir noen flere treff med de i gruppa.

Ellers har nettene blitt noe bedre- men jeg har også problemer med å få han over i senga si etter amming på natt. Noen ganger er jeg så sliten at jeg bare sovner med han, mens andre ganger når jeg legger han over- så våkner han med engang, så da blir det ny runde ved puppen. Utover dette sover han ganske mye på natt, og det er mye mindre skrik. Fikk tips om amme-te og jeg tror dette har hjulpet en god del :)

 

Jeg er også enig med dere- tiden går utrolig fort!! Må bare nyte tiden, det går fort nok til man skal ut i jobb igjen osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke sett kiku, nei, prøvde å søke litt. Kanskje hun har byttet nick?

 

Jeg prøvde på meg bunaden idag, siden 17.mai er rett rundt hjørnet og barnedåpen er i pinsa. Samboeren klarte med nød og neppe å lukke den nederste hekta og så turte han ikke mer og den satt jo ikke bra i det hele tatt... 😞 Litt skuffet siden jeg fikk den på meg i knertens dåp, 3mnd etter fødsel..

Så nå må jeg ut å kjøpe kjole...😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei hei, damer :) 

Hvordan går det med dere?

 

Jeg har dessverre ikke fått besøkt forumet før nå siden jeg har kjent på å ikke ha tid til PC. Altså, den er vel stort sett i nærheten og face blir sjekket i ny og ned, men ordentlig lesing og skriving blir det fint lite av. Selv teksting på mobilen er kortfattet. Enten er det baby som får oppmerksomhet, hjemmet som skal holdes relativt ryddig eller kjæreste som man ønsker å tilbringe tid med etter en lang arbeidsdag. 

Uansett ser jeg at mange har det som meg at dagene varier mye når det gjelder amming og sovemengde. Jeg har siden 6 ukers alderen hatt rutine med å putte frøkna i pysj rundt 20-21 og legge henne i senga fra rundt kl 21.30-22.00. Siden fødsel har hun ikke sovnet før kl 00-01 om natta og våkner rund kl 09 om morgenen (med måltider imellom selvfølgelig). I begynneslen gikk det greit, etterhvert syntes vi det ble slitsomt. Men helt fram til for to uker siden har ikke leggerutinen hjulpet noe. Da var hun på overnattingsbesøk hos sin grandpa uten oss (vi kom hjem til han mitt på natten etter fest og han hadde ansvaret for henne til morgenen). Hun hadde visst spist ca kl åtte om kvelden, lekt en del og sluktnet kl ti, sov til rundt kl 3 (da kom vi hjem), spise to dråper og sovna igjen til kl 6. Da spiste hun igjen og sovnet til jeg måtte vekke henne kl 9 fordi da var det 17. mai feiring for turen. I en uke etter dette har hun sovet fra ca 10-ca 10 (med måltider) og tre timer på dagen. Hvor hun tidligere bare sov noen blunder her og der på dagen. Etter en uke med det var det tilbake til å sovne i tolvtiden igjen.... Sover fremdeles tre timer på dage da :)

Æsj, det ble langt om soving og legging, men er en smule frustrert. Har liksom prøvd såkalt "alt". Det samme har det vært amminga, bare at det har vært mye større variasjon på hvordan vanene har vært. Har dessuten hatt brystbetennelse og antibiotikakur fire ganger og i morgen er det mammografitime pga en hard litt stor klump etter siste betennelse. 

Uten om dette har vi i grunn kost oss masse med en jente som stort sett alltid smiler (når alle behov er dekke vel og merke) og som vi synes vokser som en rakett. Jeg har skumlest gjennom innleggene deres siden sist jeg var her og jeg ser at gjennomsnittlig var barna deres like stor som Saga ved 6 ukerskontrollen som hun er nå :o Jeg trodde hun hadde vokst bra, men helsesøster så en liten utslakning siden sist (som var perfekt økning tydeligivs), men ikke til bekymring enda. Hun har blitt lang da, allerede 63,5 cm for en uke siden. 

Regner dere månedene i antall uker (eks 12 uker = 3 mnd) eller dato til dato (26. feb - 26. mai = 3 mnd)?
Hvor mye tid bruker dere på aktivitet/stimulig med babyen om dagen? Jeg er redd jeg bruker for lite tid på det. Bruker litt tid på stellebordet til å synge og lage gurglelyder og "leser" bok en eller annen gang i løpet av dagen. Ellers ligger hun alene i babygym eller vippestol når hun ikke sitter "på" meg og koser eller spiser. Er det lite? De siste dagene har jeg prøvd ut å bruke hvertfall en halvtime ekstra på å aktivisere henne på gulvet. Og hun ligger forresten på magen noen min her og der i løpet av dagen. 

Husker dere på å gi d-vitamin/tran i løpet av dagen? Jeg glemmer det stadig og det går fort et par dager i mellom... 

Håper alt er bra med dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei ! :-) 

Ja det har vært litt rolig her inne :-/

 

Her går leggingen fint, føler meg litt heldig, bank i bordet! Legger henne en gang mellom 18-20, også sover hun i ca tolv timer! :-) Uten mat. 

Hun får mme, siden jeg ikke har nok melk, men har litt, så pumper, og "samler" opp til en flaske i ny og ne. 

 

Har deres små skurv, og mye hår? 

Min hadde hår, og skurven har "tatt" håret hennes! :-( :-( Er igjen skurv og det sitter så hardt altså.... Prøvd salisisyre (?) men det hadde ikke tatt det, enda.

Også jeg da, jeg mister også en del hår nå om dagen..... :-/ Røyter som bare det.

 

Tran/d-dråper glemmer jeg dessverre litt for ofte :-/ 

 

Jeg spurte faktisk helsesøster om det med å være med babyen. Og hun sa jeg måtte bare gjøre det som måtte gjøres, og det gjorde ingen ting som babyen lå for seg selv. 

En i barselgruppa mi sa også at hennes datter så for seg selv i ca to timer omgangen, så hun fikk unna en del ting. Det er nok ulike meninger om dette. Men jeg tenker det når babyen er fornøyd, (mett, tørr bleie, og ikke trøtt) tenker at det er fint, og baby "sier" fra da han/hun trenger oppmerksomhet?

Når min baby ligger å leker på gulvet (babygym) titter jeg innom henne, sier hei, så hun "hører og ser meg" innimellom slagene :-D 

Er egentlig litt dårlig på å leke med henne, men hun er jo fremdeles litt lita...Jeg sier mnd nå, og ikke uker, sa "uker" til hun var sånn ca 14 uker, da ble det 3,5 mnd gitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner meg igjen i mye her! Røyter som bare det, lillemor har skurv, men mest over fontanellen og der tør jeg ikke pille! Knerten har også skurv og det irriterer meg som bare det, men har jo så tykt hår at det egentlig ikke synes. 😝

Lurer også på om jeg leker nok med henne, jeg sitter nå og pludrer litt,og lar henne være litt alene mens jeg forgjeves prøver å holde orden i huset og går til og fra... Jeg syntes det hørtes fryktelig lenge ut å ligge to timer helt alene, det er jo omtrent en hel våken-periode til lillesøster! Men det er min personlige, ukvalifiserte mening! 😊

Hun sover stort sett fra 21 til mellom 5 og 7 en gang, får pupp en eller flere ganger og sover videre til 9-tida, da får hun ny bleie før vi går i bhg. Drømmebaby! 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og så må jeg bare skryte litt av knerten også! Han er en utrolig snill og omsorgsfull storebror! Og nå har han begynt med puslespill med 100 brikker. Han har helt pusledilla, og 30-40 biter legger han lett. Så nå har han litt utfordring, vi hjelper ham ved å grovsortere i 4-5 hauger og så gjør han resten. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lenge siden jeg har vært innom nå ☺

Lillebror er nå 5.5 måned og er en fantastisk blid og fornøyd baby!

Veide 8 kg og var 70 cm på siste kontrollen så han er ganske stor.

 

Hvor langt har deres kommet i ålingen\ krabbingen? Min kommer seg rundt sin egen akse og rundt og rundt men ikke så mye framover eller bakover.

 

Leggingen går fantastisk bra og det tror jeg er mer hans fortjeneste enn min. ☺ Legger ham etter masse amming ca kl 19 og da ligger han og snakker litt og så tar han kosekluten mot ansiktet og sovner. Sover til rundt kl to. Litt amming og rester av natta sover han ved siden av meg til ca kl seks.

Var mer jobb med storebror husker jeg. Han måtte sovne oppå meg en god stund før jeg la ham i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre om dere andre òg! Lillesøster ruller masse og selv om egentlig ikke kan å åle seg fram, kommer hun seg jammen rundt allikevel. Og er en skikkelig godzilla når hun kommer fram til knertens duplo eller togbane - da flyr delene avgårde! 😊

Hun sover og spiser greit, skal ikke klage! Vi har begynt litt med grøt, men det er ingen høydare foreløpig. Men i morgen er hun faktisk 6 mnd, så nå må vi vel bli litt mer seriøse på denne fast føde-greia. 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at det blir litt oppdateringer her :-) Vi var på 5 mnd kontroll igår. Akkurat 8 kg og 70 cm lang. Så da har vi like store gutter Vi3+1!:-) Her går det mest i rulling om dagen :) Vi begynte med smaksprøver rundt 4 mnd. Det falt veldig i smak. Hadde det vært opp til han hadde han spist masse, men jeg gir forsatt små posjoner. Tenker at jeg skal gi et fult grøt måltid rundt 6 mnd. Kan jeg spørre om noen av dere har to tette barn? Jeg vet ikke hvorfor men jeg verker SÅ innmari etter å ha to tette. Samtidig som fornuften forteller meg at jeg burde vente. Er livredd for å skyte meg selv i beinet;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2,5 år mellom våre og jeg syns det funker for oss. Selv om vi nå har to bleiebarn. Før eldste ble født, så jeg for meg 18mnd mellom søsknene. Men da jeg skjønte at prøvingen måtte starte allerde ni mnd etter fødselen slo jeg fort tanken fra meg! 😊 Venninna mi har 13mnd mellom sine og anbefaler det ikke! :P

Det finnes ingen fasit, hver familie må vurdere utfra sin situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2,5 år mellom våre og jeg syns det funker for oss. Selv om vi nå har to bleiebarn. Før eldste ble født, så jeg for meg 18mnd mellom søsknene. Men da jeg skjønte at prøvingen måtte starte allerde ni mnd etter fødselen slo jeg fort tanken fra meg! Venninna mi har 13mnd mellom sine og anbefaler det ikke! :P

Det finnes ingen fasit, hver familie må vurdere utfra sin situasjon.

Ok! Takk for svar ;-) Ja 2,5 år høres ut som en fin alders forskjell! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med 2,5 år er at de er født til ulik årstid. Så nå har jeg masse fine, tykke ullklær som passer, men ikke bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 år mellom mine gutter og, jeg synes det var perfekt fordi eldste begynte å bli litt selvstendig samtidig som han kunne kommunisere bra og skjønte mer av dette med å bli storebror :) Eneste ulempen er at de hadde forskjellig garderobe (sommerbaby/vinterbaby), men nå er lillebror veldig stor så han ligger et halvt år forran i klesstørrelse, så han tok igjen dette fort :) ellers er storebror ekstremt glad i lillebroren sin, koser masse med han i løpet av dagen, sier han elsker han og kaller han "godgutten min". Fnis. Er veldig flink til å hjelpe meg med stell osv, så det går over all forventning. Han sa her en dag: mamma, jeg vil ha en lillebror til! :P

 

Ellers har jeg ikke hatt mye tid til å skrive her, har en krevende baby som ikke gir mor et sekund for seg selv i løpet av dagen. Klager hele tiden når han legges ned, vil helst leke med mamma og bæres rundt over alt 😅 men han er en skikkelig blid og snill baby, så klager ikke, bare vært fint å kunne gjort noe annet enn å holde på med han fra morgen til kveld.

 

Ellers er han en stor baby, 72 cm lang og 9770 kg på 6 mnd kontrollen 😄 spiser godt nå, både grøt, middag, brødskive, smoothie, frukt osv! Ammer ca 5-6 ganger i døgnet enda, hvor mye ammer dere andre?

 

Nattesøvnen er bra, legges 18.30 og sover til halv 6-6 tida dagen etter. Våkner 2-3 ganger for mat. Men sliter med dagsøvnen! Eneste gangen han sover godt er hvis vi sover sammen, da kan han sove 2- 2 1/2 time, men hvis jeg legger han alene på soverommet sover han 30 min ca, og når vi er ute å triller tur våkner han det sekundet jeg stopper vogna. Så ingen egentid på a mor der heller. Andre son har det sånn?

 

Så blir lite tid til å skrive innlegg! Koser oss da, bare hektiske dager :)

 

Har ikke begynt på prevansjon da, vi tenker litt på nr.3.. Vi prøver ikke aktivt, men er åpne for at en ny graviditet kan skje. Prøver å unngå de mest fruktbare dagene da vi helst vil utsette det litt, men kjenner at det ikke er noe krise om det klaffer nå heller, så legger det litt i skjebnens hender ;) Har vel innsett at jeg ikke føler meg ferdig med barn, så da får vi se med tid og stunder om det blir et tredje barn <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...