Gå til innhold

Februarbaby gruppa (januar også)


Løvinna30

Anbefalte innlegg

Får nesten litt gåsehud av det du skriver Lulusen :-) Takk for at du delte, tenkte på det/dere her ... :-)

 

Må bare spørre dere: Jeg ser andre mødre legger sine babyer i sofaen, og går fra de. Jeg har ikke turt det jeg, har gjort det en gang med da skøv jeg bordet inntil sofaen så hun ikke hadde muligheten til å rulle ut av sofaen. Hun har ikke begynt å rulle enda altså ;-) Men vet jo aldri..... :-O 

 

 

 

Litt veldig lei sykdom nå altså! 
Er det ikke influensa, omgangsyke, feber så er det jammen meg magevondt feber og diare igjen hos storebror! :-/ Så lei sykdom nå altså, vært mye etter frøkna ble født. 

Og når storebror er syk er det perioder hvor han er tett innpå meg, får liksom ikke "luft". Og med bilstolen, og stellebag på skulderen så har han blitt "veiva" ned et par ganger, har ikke regna med at han har stått RETT bak meg :-O Huffameg. Ikke bare bare med to småbarn altså ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjedelig med masse sykdom februarbaby :-\

Jeg legger fra meg bebisen i sofaen, men aldri sånn at han kan rulle utenfor. Han er en liten kålorm og klarer å kåle seg sidelengs allerede.

 

Ammingen har endelig sluttet å gjøre vondt og antibiotika kuren er snart overstått. De første smilene har kommet og jeg begynner å bli kjent med sove og matrutinene hans noe som er veldig deilig, da kan jeg ihvertfall planlegge litt utifra når han sover og hvor lenge han sover.

Neste kneik nå er nettene... Gruer meg fortsatt til hver natt. Det er så tungt å våkne og holde seg våken i opptil 2 timer av gangen de gangene han ikke klarer å sovne igjen. På dagen sover han ofte 3 timer i strekk mens nettene blir det maks 2 timer søvn og 1 - 2 timer våken før han sovner igjen.

 

Om noen uker når han har begynt å spise mer av gangen skal jeg bare tilby smokk og kos på natta fram til det har gått 3 timer siden forrige mating( bortsett fra hvis det er økedøgn) og så vente til han er 4 måneder og gjøre det samme til det har gått 4 timer.

Med storebror matet jeg hver 3 time til han var 6 måneder, men da kunne vi sove litt lenger på morgen. Nå starter dagen halv seks uansett om vi vil eller ikke da storebror er en morgenfugl:-)

 

Skal noen av dere andre prøve å endre nattvanene etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må be om noen klestips igjen :P

Jeg skal på et årsmøte i helgen og da er det vanlig å pynte seg litt til middagen på lørdag. Men jeg har jo ingenting som passer! Gravidtoppene ser ganske bomsete ut, og de vanlige er enten for små eller ser bare latterlige ut med de digre puppene mine inni. :P Noen tips til hvor man finner en fin overdel så jeg slipper å fly hele byen rundt på fredag? (trenger ikke å være veldig pynta, og er den litt ammevennlig er det bonus!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ingen tips å komme med mortilknerten, sliter litt med det samme selv. Er bedt i 60 års lag til helgen og hadde jo vært kjekt å kunne pynte seg. Men skal ha med babyen, med andre ord blir det amming- da begrenser det seg fort gitt hva jeg kan ha på. Jaja, de har vel forståelse for det vil jeg tro.

 

I dag er det 3 uker siden fødsel, jammen går tiden fort. Har en gutt som sover en god del på dagtid, men aldri lenger enn 2-3 timer. Men på natt er han en god del våken, noe misfornøyd med pupp, nekter å ta flaske- og vil ha mye nærhet. Det er litt utfordrende, og jeg lurer på når det skal snu, hvordan få til gode nattrutiner. Har hatt samtale med helsesøster- som sier at han ikke skal stimuleres, fortsette å ha det mørkt osv- men han er likevel våken. Men det er jo tidlig enda. Hva fungerer for dere på natt??

 

Ellers har vi en aktiv baby, så å la han ligge på sofaen uten tilsyn fungerer ikke- han klarer fint å sparke seg ut. Her brukes gulv, vippestol og seng- når jeg går i fra han.

 

Storesøster synes det fortsatt er veldig stas med lillebror, og hjelper gjerne til hvis det er noe- kanskje litt vel ivrig noen ganger. Men hun takler super dårlig at han skriker- da blir hun helt fortvilet, holder seg for ørene og kaller han for "duste baby". Har prøvd å snakke med henne og forklare at det er babyens måte å gi beskjed om at han ikke har det bra, at han trenger bleieskift, mat, nærhet eller har vondt i mage osv. Men ser ikke ut til at det har hjulpet så veldig. Noen som har noen gode råd og komme med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med klær er supervanskelig. Det er tre uker siden fødsel, men magen henger stor ut ennå. Jeg ville gått for en sort ammesinglet (lindex) og med en sort el grå dressjakke over. Og kanskje et tynt, pent sjal/sjerf som henger over slik at magen skjules.

Frøkna her sover i 2-3 timer i strekk også om natten. Så foreløpig strålende fornøyd. Jeg har henne stort sett liggende i et babynest som gjør at jeg kan legge henne i sofaen, bordet og faktisk på kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med cardigan ? En pen en. De har noen fine på vero Moda nå. 😊😊😊

 

Jette: natta går veldig fint. Legger hu når vi legger oss .. Selv om hu er lys våken. Ligger i egen seng. Vi sovner alle tre etterhvert. Helsesøster sa det samme til meg med nr en som det hu har sagt til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette med klær er ikke lett! "Heldigvis" har jeg jo nesten ikke tid å spise,så har rast ned i vekt, kroppen er nesten der jeg var før fødsel (bare litt slapp mage enda, men den har blitt mye bedre). Er jo 7 uker siden fødsel så var på tide at det begynte å skje syns jeg- kroppen var mye mer preget av svangerskapet denne gangen. Blir ofte sånn at jeg slenger i meg noe lett, og prioriterer å sove når jeg kan isteden for å spise. Men lillebror får det han skal og mer til, han er jo på størrelse med 4-5 mnd gamle babyer :P bruker 68 som akkurat passer nå!

 

Skal ha dåp i påsken og fant en veldig fin kjole på 80% salg som jeg skal gjøre om til ammekjole (det var mulig å klippe opp snitt under brystene) så kan jeg diskret amme i dåpen. Den bruker jeg vel på 17.mai og! Ellers ser jeg de selger ammekjoler på finn og som er lite brukt og til gode priser :) syns mye av ammeklærene de selger på nett er så dyre!

 

Kan jeg spørre dere om dere skal begynne på prevansjon igjen og hvilken isåfall? Skal til legen neste uke og be om minipiller, men er litt stressa fordi jeg fikk slim og eggløsningssmerter 4 dager etter vi prøvde oss på litt sengekos igjen. Ja, burde nok brukt beskyttelse, men sist tok det 5 mnd å få tilbake mensen og nå ammer jeg så mye at det skal vel litt til å bli gravid, men fikk meg en oppvekker så best å begynne på pilla igjen tror jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte endel ammegensere på finn og er fornøyd med dem, men rekker jo ikke å skaffe noe derfra til helga. Jeg har også kjøpt en ny kjole som jeg hadde i bryllup, men hadde egentlig ikke tenkt å bruke den nå. Er jo noen av samme folkene tilstede også :P Men det er en helt enkel kjole da, uten bling og sånn.

 

Kommer vel til å begynne på cerazette igjen. Synes egentlig den var i overkant effektiv siden jeg ikke følte behov for mer enn en klem i ny og ned og å sove i samme seng. Mannen var ikke like fornøyd.. På den lyse siden siden hadde jeg vel 2 blødninger de 15mnd jeg brukte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om begge guttene er prøverør så tenker jeg at jeg skal prøve hormonspiral. Reagerer vanligvis veldig dårlig på hormon prevensjon men den skal jo fungere veldig lokalt. Har endometriose, derfor ble det prøverør. Men graviditeter og lange amme perioder gjør endometriosen bedre og vi vil ikke ha noen overraskelser. Føler at familien er komplett nå:-)

 

Har fått enda en brystbetennelse, noe som er like grusomt som alle sier.. Pumper og dusjer og fryser og har lyst til å vekke lillebror sånn at han kan tømme puppen, blir mye bedre etter tømming..

 

 

Jeg sliter litt med tilknyttingen jeg..:-(

Jeg vil hele tiden passe på ham, at han har det bra, mett, varm og tørr og jeg klarer ikke å være lenge borte. Max en halvtime når pappaen er hjemme. Jeg vet ikke om det er på grunn av keisersnittet og 2 brystbetennelser som har gjort alle ammestunder grusomme, pluss at jeg har vært redusert, men den altoppslukende forelskelsen har ikke kommet ennå :-(

Jeg koser masse med han både når han sover og når han er våken. Og kjenner at jeg blir overlykkelig de gangene han smiler men det er noe som mangler:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kanskje det blir bedre når han blir litt større og gir mer respons? Nyfødte er jo søte (når de ikke hyler), men de gjør jo ingenting! Og så lenge de får mat gir de vel beng i hvem som gir den, helt til de skjønner at noen personer her i verden er kulere enn andre. Men hvis du synes det tar for lang tid med tilknytning så bør du ta det opp på helsestasjonen eller med legen; de burde jo kunne hjelpe deg.

 

Lillesøster var på 6-ukerskontroll hos legen idag (helsesøster neste uke - knall planlegging av helsestasjonen) og alt var vel. Men fikk resept mot soppinfeksjon til oss begge, selv om amming går helt fint. Så da kunne jeg ikke begynne som morsmelkgiver nå allikevel, hadde en avtale på sykehuset også idag. Men skal begynne når soppen er borte. Noen andre som gir melk? Er det mye styr eller greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke melk så ingen erfaringer å dele:/

 

Vi3+1 jeg hadde samme med nr en ... Går det seg ikke til etterhvert så nevn det for helsesøster.

 

Jeg er litt i dåpsmodus om dagen 😄

Inviterer dere venninner, altså venninnegjengen? Tenker bare å be hun som er fadder, og kutte ned på gjengen. Ba de sist men når de ikke har vært å hilst på den lille enda og hu er snart sju uker så tenker jeg at det ikke er så viktig. ?😳 spør heller aldri Åsen det går faktisk 😔

Men vi blir ca 34 til dåpen uten venninner og venner (kun bestevenninne som er fadder.) Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi(eller jeg?) hadde i utgangspunktet kun tenkt familie og faddere, men så er det et vennepar som er faddere til knerten og som vi selvsagt fortsatt er mye sammen med. Det er ikke usannsynlig at de også er hjemme i pinsehelga når dåpen skal være (vi er alle fra samme sted), så kanskje skal vi be de allikevel? Vet ikke helt enda.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen erfaring med å gi melk- men det er super flott at noen gjør det :)

 

Vi 3+1 - Jeg er enig med de andre at det kan være lurt å ta det opp med f.eks helsesøster- det er jo ikke noe alright å ha det sånn og kan være godt å ha noen å prate med.

 

I forhold til prevansjon har jeg gått til innkjøp av hormonspiral og skal få satt den inn på 6 ukers kontrollen- er spent på hvordan den fungerer, med henhold til bivirkninger osv, men ønsker iallfall å prøve.

 

Har nå fått sjekket ut med kirken hvilken datoer som kan være aktuelle- så nå må vi få spurt om folk vil være faddere, da kirken ønsker den informasjonen når vi skal sette av en dato. I selskapet har vi i utgangspunktet tenkt familie og faddere- vi ønsker nok å ha det hjemme så da begrenser det seg litt hvor mange vi har plass til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker heldigvis at det går seg til nå som ammingen ikke lenger er grusom og smilene kommer fortere. Mannen min mener at det er fordi jeg sammenligner med følelsens jeg har for storebror og at det da blir helt feil fordi han har en egen personlighet og allerede 2 års historie i livet vårt.

Jeg håper jo at følelsene plutselig skal komme men jeg regner med at de ihvertfall vil kommende og mer gradvis etterhvert som jeg blir kjent med ham. Merker også at jeg er veldig sliten om dage og at jeg føler på alt jeg ikke får gjort i huset og alt jeg ikke får gjort med storebror.

 

Beskytterinstinktet er ihvertfall fullt tilstede og han blir søtere og søtere etterhvert som trekkene blir tydeligere.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått. Han skal få alle de andre men ikke den. Synes han er så liten og bivirkningene som kunne komme som går på øvre luftveisinfeksjon syntes jeg var skummelt. Jeg er IKKE imot vaksiner generelt men akkurat omgangssyken er jeg ikke redd for når vi bor her vi bor. Pluss at dose nr 2 skal tas samtidig som mmr vaksinen. Det er mye for en liten kropp,synes JEG. Skjønner godt st andre tar den.

En venninne av meg har ikke vaksinert barna mot noe, ikke en gang stivkrampe og det synes jeg er direkte farlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok den samtidig som omgangssyken kom i hus! Lillebror var eneste som slapp unna å bli syk, vet ikke om han hadde blitt det uten pga amminga, men veldig godt at han slapp å få det hvertfall! Skummelt hvis de små må på sykehus pga dehydrering ved omgangssyken syns jeg.

 

Merket ingen bivirkninger her :)

 

Syns dagene i permisjon går så fort unna! Har så mye planer/ ting som må gjøres hver uke så ukene bare flyr avgårde! det er litt trist, for føler at permisjonen vil være over på et blunk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster fikk idag, så får vi se hvordan det går.

Helt enig i at dagene og ukene går altfor fort! Nå har jeg attpåtil hatt 6 avtaler på helsestasjonen/lege og manuell terapeut på to uker, så nå blir det godt med ferie!

 

Har såvidt prøvd oss på litt sengekos, men jeg føler meg bare som en bruksgjenstand! Akkurat ferdig med å amme og så vil gubben ha oppmerksomhet også! Det er jo hyggelig at han ikke ble helt avskrekket under fødselen, og han har ikke mast mye, men jeg er ikke spesielt gira på sånt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg trenger hjelp! Nå er lillegutt  4 uker. Jeg har veldig mye melk og spruten står hele tiden. Sykehuset sier at jeg bare skal håndmelke litt også amme (ikke pumpe for da kommer det mere melk - ond sirkel). babyen svelger veldig mye luft når han spiser siden melken kommer så fort. Dette resulterer til at han blir dårlig i mage. Når han bæsjer kommer det som en eksplosjon. Bæsjen er så tynn at det går utenfor bleien med en gang. Prøvd Libero og Pampers str. 1 og 2. Det lekker utover hele ryggen! Han viser tydelig ubehag. Så jeg trenger tips til hva jeg kan gjøre med tanke på melken og om noen har tips til en annen type bleie jeg kan bruke? :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mye melk, pleier å ha en klut klar ved amming og når utdrivningsrefleksen kommer slipper jeg babyen fra brystet og lar spruten stå inn i kluten (kan sikkert bruke glass og), håndmelker ut litt også. Så legger jeg han til når tynnmelka nesten er ferdig. Han sliter fortsatt med å svelge unna, men har merket at den verste delen av spruten kommer først.

 

Min gutt svelger også mye luft ved amminga pga mye melk, så pleier å ta pauser i amminga å rape underveis. Anbefaler også veldig semper dråper (melkesyrebakterier) fra apoteket som bryter ned luft. Klarer oss ikke uten disse om dagen. Merker STOR forskjell på dager med og uten disse, viktig å gi de litt før kveldstid, så gir de i 3-4 tida for best effekt.

 

Når det gjelder avføring syns jeg tran smører og gir hyppigere avføring, så gir dette tidlig om morgenen og da pleier han å ha regelmessig avføring en gang om dagen! Har ikke problemer med bleiene, så bruker libero og pampers 2 om hverandre, men foretrekker pampers da de er litt større og mykere. Har hørt at remableiene i str 3 er bra og, men ikke prøvd de enda.

 

Ellers stresser jeg livet av meg om dagen da vi skal ha barnedåp på søndag! Gud jeg gleder meg til å få det overstått :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lulusen: sjekket du med lege før du ga semper el er den "ufarlig"?

Ja, tatt det opp med lege og helsesøster på helsestasjonen som sa det var trygt å gi. Inneholder bare oljer og melkesyrebakterier som er naturlig for kroppen. Det står på pakken at man skal rådføre seg med lege før man gir det så jeg gjorde det :) tenkte først på å prøve minifom, men leste et sted at de inneholdt hormonforstyrrende middel så da ble jeg skeptisk (vet ikke om det gjør det fortsatt).

 

Takk for linken Vi3+1! Dette skal jeg prøve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som har begynt med leggerutiner og hvordan går det isåfall?

 

Jeg bestemte meg for 5 dager siden å starte med leggerutiner siden jeg har en krevende baby som bare vil ligge på mamma hele dagen, følte så stort behov for å få kvelden for meg selv igjen og få litt alenetid. Ikke minst for å avlaste de slitne armene mine som bysser på en tung baby hele dagen. Tenkte kanskje det var for tidlig siden han bare er 8 uker, men dette har gått over all forventning må jeg si! :)

 

Prøver å holde han våken fra 5-halv 6 til halv 7-7. Da øver vi litt på å ligge på magen eller ligge i lekegrinda, så får han et langt bad og kveldsstell før jeg tar han i senga og ammer på et mørkt rom. De første dagene var det full protest for at han ikke fikk ligge på mamma som han pleier og jeg måtte bysse masse for å få han til å roe seg før han til slutt sovna, men nå går det lettere og lettere for hver dag. Det er så deilig! La han halv 7 idag og han sovna raskt! Legger toppen min jeg har brukt hele dagen inntil han så han lukter mamma. Våkner lite på kvelden etter jeg har lagt han nå. Tenkte han var for liten for leggerutiner jeg,men ville gi det et forsøk allikevel i desperasjonens øyeblikk, men så deilig at det begynner å gå seg til allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med litt fritid på kvelden, Lulusen :-) Så bra at det funker i og med at han i tillegg er krevende på dagtid.

Her legges baby mellom 20-21. Har en på 3 1/2 som legger seg mellom 19-19.30, så da er det lillebror - tid etterpå. Tar litt tid med kveldsamming og så må han nesten alltid bæsje på kvelden etter stellet :-)

De siste nettene har han sovet 7-8 timer i strekk fra han har sovnet om kvelden. Våkner for litt mat(ammer ca 20 min) og så sover han videre i 3-4 timer :-) Kjenner at det er veldig deilig, men blir ganske sprengt i brystet!

Han har hatt et par dager hvor han har sovet litt mindre på dagen. Gått fra dupper på 3 timer, til 1... men der forandrer seg hele tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...