Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #1 Skrevet 9. januar 2015 ble slutt i august i fjor, han skal besøke slekten sin i usa, synes ikke noe om at sønnene mine på 12 og 6 er så lenge borte. Men faren sier at han vil gå rettens vei for at han ville ha hovedomsorgen når det ble slutt,men lot være da. Så jeg er livredd for at han tar skrittet da, og i tillegg så er sønnene mine veldig glad i pappa og han har sagt til de at mamma ikke vil at de skal være med til besteforeldrene i usa,noen jeg aboslutt ikke har sagt, så de synes jeg er så slem. noen tips? Anonymous poster hash: cc8cb...0d0
Sint naken biltyv Skrevet 9. januar 2015 #2 Skrevet 9. januar 2015 De er seks og tolv år, hvorfor kan de ikke være med? Det er tydelig at du ikke vil at de skal dra av egoistiske grunner. De fortjener å få være sammen med far og få et godt forhold med han også i oppveksten, ikke bare deg.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #3 Skrevet 9. januar 2015 Enig med sint naken biltyv - hvorfor skal de ikke få lov til å være med på denne ferien? Det virker som om det kun er egoistiske grunner fra din side. Se slik på det; du får 6 uker til disposisjon alene hvor du kan gjøre det du vil, koble helt ut og dra på en ferie alene. Totalt avslapping Skjønner at 6 uker er lenge, men de kommer til å få oppleve mye, og for 12 åringen (og 6 åringen oxo) vil det å få kunne snakke engelsk være kjempebra Nå må du tenke på det beste for barna dine - ikke det beste for deg selv. Anonymous poster hash: d2587...687
Nyttårs barn Skrevet 9. januar 2015 #4 Skrevet 9. januar 2015 Hvis du stoler på far, bør han få ta de med seg. Når de skal dra så langt er det greit å være borte en stund, da får de et realt avbrekk og blir kjent med farslekten. Du får jo ferie
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #5 Skrevet 9. januar 2015 Kan ikke se en eneste grunn til at to så store barn blir med for å besøke slektningene sine i USA altså. Hadde det vært snakk om en unge på 2 år hadde jeg vært enig med deg i at det er for lenge, men så store barn vil jo ha kjempestor glede av et slikt besøk. Klart du vil savne dem, og de savne deg, men du kan ærlig talt ikke frarøve dem en slik mulighet. Dere kan skype flere ganger i uken og holde kontakten på den måten. Når du først har valgt å få barn med en mann fra et annet kontinent så må du bare finne deg i at barna dine har et bein i hvert land og kommer til å tilbringe tid begge steder, det er bare sånn det er. Anonymous poster hash: df7c0...c3f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #6 Skrevet 9. januar 2015 En helt utrolig opplevelse for ungene, la de nå dra. Det er jo ikke små barn det er snakk om. Anonymous poster hash: 2f230...05e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #7 Skrevet 9. januar 2015 Det er selvsagt ingen selvfølgelighet at far skal få seks uker av barnas sommerferie, like lite som det er en selvfølge at mor skal det. Hva sier samværsavtalen deres mht ferie? Avtaler bør overholdes, man kan ikke bare gjøre som en selv ønsker og så skylde på at den andre er egoistisk om man ikke får det som man vil. Godt samarbeid handler om å gi og ta. Han kan jo korte ned turen litt. Anonymous poster hash: d32fd...e5a
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #8 Skrevet 9. januar 2015 Er det fare for han kidnapper de? Anonymous poster hash: 3be2f...15b
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #9 Skrevet 9. januar 2015 Enig med de ovenfor. Såpass gamle barn er normalt ikke så skjøre at de ikke kan være borte fra mamma så lenge. Hvis de har et nært og godt forhold til faren sin så synes jeg du bør la dem få reise. Du må sette til side dine egne følelser i denne saken og tenke på hva barna får i utbytte heller Anonymous poster hash: 943f5...02b
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #10 Skrevet 9. januar 2015 Kan ikke se en eneste grunn til at to så store barn blir med for å besøke slektningene sine i USA altså. Hadde det vært snakk om en unge på 2 år hadde jeg vært enig med deg i at det er for lenge, men så store barn vil jo ha kjempestor glede av et slikt besøk. Klart du vil savne dem, og de savne deg, men du kan ærlig talt ikke frarøve dem en slik mulighet. Dere kan skype flere ganger i uken og holde kontakten på den måten. Når du først har valgt å få barn med en mann fra et annet kontinent så må du bare finne deg i at barna dine har et bein i hvert land og kommer til å tilbringe tid begge steder, det er bare sånn det er. Anonymous poster hash: df7c0...c3f Ser ikke en eneste god grunn til at de IKKE kan bli med far til USA, mente jeg selvfølgelig. Falt ut et ikke der... Anonymous poster hash: df7c0...c3f
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #11 Skrevet 9. januar 2015 At han ikke får de med seg nesten hele sommerferien gir han ikke større sjans for å få omsorgen altså! Å få så og si hele sommerferien er mye altså, og når dere er skilt bør han legge ferien etter det. Det vanlige er ofte 4 uker hver i ferien og om han ønsker barna med seg får han holde seg til det. Hva tror du barna ønsker? Anonymous poster hash: d63af...635
Daquiry Skrevet 9. januar 2015 #12 Skrevet 9. januar 2015 Hvis du stoler på at faren tar med seg barna tilbake, hadde jeg sagt ja. Men da hadde jeg krevd skriftlig avtale. Hvis ikke han går med på det, hadde jeg nektet.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #13 Skrevet 9. januar 2015 Jeg hadde ikke gått med på 6 uker, det er nesten hele ferien! Ikke mer enn 4 uker iallfall. Greit nok at barna synes det er kjekt nå men etter 6 uker i USA kommer de til å savne å være hjemme, vennene sine og mamma så klar. Anonymous poster hash: 9b9ef...c21
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #14 Skrevet 9. januar 2015 Kjempeopplevelse for barna, men enig i at seks uker er mye. En mnd burde holde. Anonymous poster hash: 132ad...951
Husbygger Skrevet 9. januar 2015 #15 Skrevet 9. januar 2015 Har ingen erfaring med det å dele sommerferier osv. Og for min del høres det veldig lenge ut å være uten ungene i 6 uker. Men det er jo en opplevelse for livet for ungene. Er det noen mulighet for at du kan reise bort og ha feks. 2 uker ferie med dem der?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #16 Skrevet 9. januar 2015 Litt vanskelig å si noe fornuftig når man ikke vet noen ting om deg, far og relasjonen dere imellom men spontant tenker jeg at dette potensielt kan bli en stor og viktig opplevelse som barna vil ha med seg resten av livet - og du bør absolutt unne dem det og legge til rette og støtte opp for at turen blir gjennomført! Du kan kun oppnå positiv effekt av det på sikt - bedre relasjon til både barn, far og ex-svigerfamilie. Avstanden er lang, det er dyrt og krevende å reise dit og det er opplagt at en slik tur ikke kommer til å bli gjennomført for ofte. Barna vil få en helt annen opplevelse av å etablere relasjoner til familien der borte ved å være der i flere uker. Du valgte å få barn med en amerikaner og det ble slutt - og dette er nå en konsekvens du må ta (dette er IKKE spydig ment, det et fakta). Jeg forstår dog veldig godt at det blir tøft for deg og føler med deg😥 Anonymous poster hash: 6f8b0...294
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #17 Skrevet 9. januar 2015 Jeg forstår deg veldig godt. Min seksåring hadde aldri klart seks uker borte fra meg. Har ingen gode råd, men du har all min sympati. Anonymous poster hash: 99f60...083
Pengetreet Skrevet 9. januar 2015 #18 Skrevet 9. januar 2015 Så lenge du stoler på far så ser jeg ingen grunn til at barna ikke bør få reise. Som de over sier, det vil bli en kjempeopplevelse for dem. Dersom du er bekymret for kidnapping så stiller saken seg annerledes.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #19 Skrevet 9. januar 2015 Er barna født her i landet eller USA? Vet ikke om det er slik lenger, men en venninne av meg fant ut at hvis hun fødte barnet der borte så ville hun som mor ha langt mindre rettigheter mtp. å bo i Norge med barna senere, så hun dro til Norge for å føde. Det er noen år siden, så jeg aner ikke om det er slik lenger. Hvis barna er født der så sjekk det i hvert fall. Hvis det ikke er noen fare for at far skal prøve å bli der med barna så tenker jeg at seks uker i USA kan bli en fantastisk opplevelse for barna så lenge forhold til far er trygt og godt. Hvis det er sjanse for at far ønsker å bli der borte og ikke komme tilbake med barna, da bør du sjekke rettighetene dine grundig. Hvis ikke, så svelg et par kameler og la barna reise. Dere kan holde kontakten med skype slik at dere får "sett" hverandre underveis. Men alt avhenger av hvor sikker du er på far. Argumentet med at han hadde tenkt å søke hovedomsorg virker som en trussel for å få deg til å gjøre som han vil, men selv om det er en idiotisk måte å kommunisere og prøve å få til en ordning for ferien, så betyr det ikke at han mener noe mer med det. Har en kompis som er amerikansk og har barn her i landet. Han er tydelig på at siden han valgte å få barn her så er dette hjemlandet deres, så han har blitt i Norge for barnas skyld. Men han har hatt barna med på lengre familiebesøk "over there" flere ganger, og aldri vært noe problemer med det. Anonymous poster hash: 6454c...9b8
Elsker livet Skrevet 9. januar 2015 #20 Skrevet 9. januar 2015 6 uker er altfor lenge! Hadde sagt de selvsagt skulle få være med, men da 3 uker. Hvorfor så lenge?
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #21 Skrevet 9. januar 2015 Kanskje du kan reise å hente dem etter 4 uker? Flybillettene er jo dyre, men om far har planlagt et 6-ukers besøk hjem denne sommeren er det jo kjipt for han også å måtte følge ungene hjem halvveis i ferien fordi du synes det er for lenge.. Han betaler jo uansett for barnas flybilletter hjem, men om du selv betaler for en billett på samme fly og reiser ned x antall dager før tror jeg du vinner på det. Barna kan stolt vise deg litt av Amerika, du vises interesse for deres andre hjemland og velvilge mot eksmannen. Det kan være verdt pengene. Regner ikke med at dette kommer til å skje hvert år. Anonymous poster hash: df7c0...c3f
Nyttårs barn Skrevet 9. januar 2015 #22 Skrevet 9. januar 2015 6 uker er altfor lenge! Hadde sagt de selvsagt skulle få være med, men da 3 uker. Hvorfor så lenge? Kan vel ha noe med at det er langt å dra, og at det blir år til neste gang en slik ferie skjer. Så er det nok mye familie å besøke samt at far kanskje også ønsker å ha tid til å vise barna litt mer av landet? Om jeg bodde i ,la oss si USA. og skulle ta med ungene hjem i ferien så hadde jeg jo blitt så lenge som mulig for å la det få tid til å roe seg ned og virkelig oppleve en real norsk sommer.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #23 Skrevet 9. januar 2015 Jeg ser det ikke som at det nødvendigvis må handle om å dra eller ikke dra slik det virker som mange her gjør. Det at 6 uker er altfor lenge er ikke det samme som at barna blir frarøvet den fantastiske opplevelsen dere snakker om. Hvorfor kan de ikke være der i 3 uker f.eks? Til og med det synes jeg høres lenge ut for en 6-åring å være borte fra mamma på en gang. Husker jeg begynte å grine av hjemlengsel når jeg hadde vært 2 uker borte fra mamma da jeg var på omtrent samme alder, selv om jeg var veldig selvstendig og reiste på ferie til slektninger alene, tok buss, tog og fly alene osv. Og nei, det er ikke det samme å være med pappa når det er mamma som har hovedomsorgen. Jeg bodde med både mamma og pappa, men det var mamma som var der hele tiden, og det var henne jeg savnet. Anonymous poster hash: 60b97...b86
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2015 #24 Skrevet 9. januar 2015 Jeg ser det ikke som at det nødvendigvis må handle om å dra eller ikke dra slik det virker som mange her gjør. Det at 6 uker er altfor lenge er ikke det samme som at barna blir frarøvet den fantastiske opplevelsen dere snakker om. Hvorfor kan de ikke være der i 3 uker f.eks? Til og med det synes jeg høres lenge ut for en 6-åring å være borte fra mamma på en gang. Husker jeg begynte å grine av hjemlengsel når jeg hadde vært 2 uker borte fra mamma da jeg var på omtrent samme alder, selv om jeg var veldig selvstendig og reiste på ferie til slektninger alene, tok buss, tog og fly alene osv. Og nei, det er ikke det samme å være med pappa når det er mamma som har hovedomsorgen. Jeg bodde med både mamma og pappa, men det var mamma som var der hele tiden, og det var henne jeg savnet. Anonymous poster hash: 60b97...b86 Ifølge alle her inne. Har det ikke noe å si om det er mamma eller pappa. Men realiteten er jo at det som regel er mamma som er best (finnes alltid unntak) Anonymous poster hash: bcd6c...4f5
Nyttårs barn Skrevet 9. januar 2015 #25 Skrevet 9. januar 2015 Det er klart mamma står i en særstilling hos de aller fleste barn. I familier med skilte foreldre hvor far kommer fra et annet land, ja en annen verdensdel, så blir det gjerne sånn at han ønsker å ta med barna på ferie og kanskje bli der en stund. Det er vel ikke så usansynlig at barna senere kan ønske å reise over og bo litt i fars hjemland, kanskje gå et år på highschool eller college. Jeg forstår HI godt, men for meg ville det avgjørende være om jeg trodde at far ville greie å skape en god ferie, enten det er 4 eller 6 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå