Gå til innhold

Andre med skolebarn som har droppet å ha lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Få med erfaring her men mange med meninger....

Anonymous poster hash: 03868...ccd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utrolig viktig å ha forventninger til barna. Også de med utfordringer av noe slag. Ja, kanskje spesielt til de.

Hilsen lærer

Anonymous poster hash: 39426...e32

Du kan jo gjerne utdype den der.

Sånne som deg er vel mulig grunnen til at jeg sto på som en idiot for mitt barn, siden jeg bare fikk vite at det bare var å "stå på!" etter å ha fortalt om utfordringene på ett hvert foreldremøte - ergo gjøre lekser i timevis.

Nei leksene tok ikke timevis, men for å få han til å starte! Og 5-10 min etter start begynte presset igjen. Er det virkelig normalt at en mor skal presse barnet slik? At barnet føler skyld i 23-tiden da han som 8-9 åring ikke klarer å sovne pga dårlig samvittighet pga ikke ferdige lekser og redd for hva læreren sier neste dag? Så leksene blir gjort 23.30?

Jo faktisk, det er visst normalt i forhold til de lærerne jeg har møtt, synd å si det. På ungdomsskolen var lærerne mer målrettet, og hadde ting de måtte oppnå. Hovedlærer sa rett ut til meg at hun hadde 29 andre som skulle gjennom ett pensum, hun hadde ikke tid til å dulle med mitt barn. "Jeg synes du bør ta ham ut av skolen! Han passer ikke inn her!"

Jepp, takk for den lærer..takk for alle timer med jobb jeg har lagt ned..for det var ikke barneskolen som presset han, det var jo meg!

Etter et års tid fikk jeg likevel en unnskyldning i et møte med 7-8 representanter(rektor/undervisninginsp./ppt mm) som skulle hjelpe. Lærerne hadde ikke sett noe galt med gutten, ergo forventet en normal tenåring. Hvorfor? Fordi mitt barn ikke hadde diagnoser, han hadde en høflig og flott framtreden, var snill og aldri frekk eller lagde bråk osv.

For selv om de kan få diagnoser trenger det ikke vises. Han er jo normal på alle andre områder utenom skolegangen.

Vel, jeg har gjort ALT for å lære mitt barn det han ikke fikk med seg på skolen. Ingen hjelp har han mottatt før 8-9 trinn. Barnet har selv sagt til BUP og andre instanser "Mamma har lært meg alt jeg kan", og det i en alder av 14. Godt å høre så klart, men med all motgangen(og press fra meg) han har hatt, kommer det en vegg til slutt.

Jeg mener dere skal være forsiktige med å presse barn(og foreldre!) for normalt oppegående foreldre vil jo sitt barns beste. De vil ikke at de henger bakpå! Dere får heller henvise til PPT da, enn å presse. Jeg hørte ikke snakk om PPT/BUP før mange mnd etter start på ungdomsskolen. Hvordan skulle jeg ha tenkt slik selv, når jeg aldri fikk annen beskjed fra skolen "- stå på!".

8-9 år med leksepress gjorde ikke mitt barn noe sterkere i fagene, heller tvert i mot!

Eks. 13 år, matematikk - 1 oppgave geometri(bare a - ikke a,b,c,d i en oppgave) - 65 min.

Jada, bare "stå på!"..

Anonymous poster hash: 874a6...188

Her tenker jeg tilpassing ifht leksene, ikke fjerne de. Det kan jo hende at ditt engasjement har fått mange gode konsekvenser for ditt barn. Forventninger må komme tydelig fram på en eller annen måte. Skolearbeidet er noe av det viktigste for barnet og det må signaliseres gjennom forventninger.

Du har nok vært uheldig med lærer/skole. Når du skriver at han ikke fikk til mer på matteprøven, så har han ikke de fire regneartene inne engang. Det burde vært det viktigste innen matematikk f.eks. Lesing og de fire regneartene er viktigst.

Mvh lærer over

Anonymous poster hash: 39426...e32

Jeg forstår det høres enkelt ut for deg og andre, men realiteten er dessverre noe annet. Jeg har faktisk god erfaring med dette da dette har pågått i mange år. Bare proffisjonelle forstår, svært få lærere. Selv om MammaenTilNurket sier det så fint, de bruker så mye energi på ting vanlig barn ikke trenger gjøre. Vi har også prøvd reduserte lekser, ingen suksess, for hatet mot skole/skolearbeid var så stort allerede. Jeg har til og med fått beskjed fra BUP om at jeg skal ordne gymtøyet. Han skal behandles som han er 5 år! Og han er snart voksen..

Eneste forventningen skolen og team rundt har i dag er at han møter opp. Tenk det! Eneste forventningen og kravet han har, møteplikt. Som snart 16 åring!

Ps, det var en standard hverdagslekse, (redusert) ingen prøve. Og etter å ha stått på den timen, med masse skryt, og så nevner at det er litt engelsk også, setter han seg på bakbena igjen. Jeg har faktisk andre barn også, de har blitt totalt neglisjert i hele ettermiddager/kvelder for at et barn trenger konstant press hjelp/press.

Og han kunne de 4 regnearter sånn passe på barneskolen, det ble en gradvis forverring fra 6-7 trinn.

Jeg håper bare du kan innse at du ikke er ufeilbarlig, du kan også overse et barn som kan gi katastrofale konsekvenser.

1/3 av ADHD/ADD barn søker inn i rusens verden, den største skrekk. Og du som lærer har enormt makt.

Lærerne til mitt barn kunne ha drevet ham inn i rus, pga meg. Fordi jeg ønsket at mitt barn er på samme nivå som de andre barna og hørte på lærerne.

Han er godt opplyst om hva Ritalin er, så han nekter å bruke det. Vil ikke bruke "dop".

Godt på den måten at mitt barn holdt seg unna all rus i en vanskelig tid, leit pga at han ikke har kjent hvordan den positivt kan virke for hans skolehverdag.

Så.. Noen barn med utfordringer bør ikke ha større forventninger enn andre.

(Jeg skriver kanskje litt aggressivt, men er ikke ment slik :) )

Anonymous poster hash: b4fee...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...