Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #26 Skrevet 5. januar 2015 Lillebroren min med autisme har kuttet ut lekser. Det ble rett og slett for mye både for ham og mamma, det som skulle være 15-30 minutters lekser ble til timer med krangling, gråt og mistrivsel hjemme. Det var ikke verdt det. Anonymous poster hash: 9f62b...a3d Ja det bør veies for og imot tenker jeg. Håper din bror fikk en bedre hverdag Ja, hjemme har han det bra nå, og det trenger han for han har det ikke så bra på skolen dessverre. Anonymous poster hash: 9f62b...a3d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #27 Skrevet 5. januar 2015 Lillebroren min med autisme har kuttet ut lekser. Det ble rett og slett for mye både for ham og mamma, det som skulle være 15-30 minutters lekser ble til timer med krangling, gråt og mistrivsel hjemme. Det var ikke verdt det. Anonymous poster hash: 9f62b...a3d Ja det bør veies for og imot tenker jeg. Håper din bror fikk en bedre hverdag Ja, hjemme har han det bra nå, og det trenger han for han har det ikke så bra på skolen dessverre. Anonymous poster hash: 9f62b...a3d Huff da.... Føler med deg og familien! Vondt når skolehverdagen ikke er god
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #28 Skrevet 5. januar 2015 Har en gutt med asperger som nå går i 7 klasse. Han kuttet lekser i 2 klasse tror jeg det var. Lekser var noe skikkelig herk, bare bråk og krangling. Bøker (og alt annet) fløy vegg i mellom, hyling, total melt down hver eneste dag. Skrive vegring ble total og skolevegring ett faktum. Vi kuttet leksene, de ble bakt inn på skolen så han gjør akkurat det samme som resten av klassen, han bare gjør det ikke hjemme. Han har mye tilrettelagt undervisning, så de kan gjøre det på den måten. Elsker å ikke ha lekser!!! Er forberedt på at han kanskje må prøve igjen når han begynner på ungdomsskolen til neste år. Er spent på hvordan det går Anonymous poster hash: d697f...d2d
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #29 Skrevet 5. januar 2015 Jenta mi er i øvre sjiktet for adhd, og sliter MYE med leksene. Likevel tenker jeg at det å kutte ut lekser på hjemmebanen er ikke akutellt. Dette er sånn livet er. Man gjør lekser når man kommer fra skolen, og man trenger muligheten til å tenke på egenhånd, komme frem til løsninger, og løse de utfordringene som kommer iløpet av livet. Sånn er det bare. Når de blir store stilles det krav til de, krav de må oppfylle. Om de skal lære at man slipper unna fordi ting er vanskelig, tror jeg man gjør de en bjørnetjeneste. Anonymous poster hash: ddae7...acc
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #30 Skrevet 5. januar 2015 Barnet går på Steinerskole, så problemstillingen er ikke aktuell;) Gjelder dette alle Steinerskoler? Vi vurderer Steinerskolen i Kristiansand men de nevnte ikke noe ang. lekser på det generelle infomøtet ang. skolen (eller så har jeg ikke fått det med meg...) Anonymous poster hash: 17a68...d86
Iiiiik Skrevet 5. januar 2015 #31 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har ikke personlig erfaring, men en del erfaring jobbmessig. Jeg ville ikke droppet lekser totalt selv om jeg synes argumentene om at "det er mye annet dere skal jobbe med og det er viktig å ikke drukne foreldre og barn i konflikter" eller "det er viktig å ikke gjøre skole til et aversivt område allerede så tidlig i skoleløpet" er gode begge to. Samtidig tenker jeg at det er vanskelig å introdusere lekser som en selvfølge på et senere tidspunkt dersom man slipper. Særlig hvis barnet har gode læringsforutsetninger ville jeg vært tilbakeholden med å slippe lekser helt, fordi det gjør noe med muligheten til å klare seg utdanningsmessig på sikt. Jeg ville dermed bedt om tilrettelegging heller enn fritak.
Iiiiik Skrevet 5. januar 2015 #32 Skrevet 5. januar 2015 Glemte ta med min går i 4 klasse. Og har mye mer motivasjon for skolen og lekser Hadde det vert et alternativ hadde sikkert vi også valgt privat skole! Anonymous poster hash: e118f...cb8 Ja... Ser at han hadde hatt godt av å kunne skille skole og hjem helt Jeg skjønner ikke helt hvem det er best for, om det er ham eller dere. Det gir dere jo også færre anledninger til å følge ham læringsmessig. Hjem og skole er så sentrale deler i et barns liv, at det å skille helt ikke er mulig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være ønskelig. Målet må jo være at de to arenaene er integrerte deler av en helhet.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #33 Skrevet 5. januar 2015 Glemte ta med min går i 4 klasse. Og har mye mer motivasjon for skolen og lekser Hadde det vert et alternativ hadde sikkert vi også valgt privat skole! Anonymous poster hash: e118f...cb8 Ja... Ser at han hadde hatt godt av å kunne skille skole og hjem helt Jeg skjønner ikke helt hvem det er best for, om det er ham eller dere. Det gir dere jo også færre anledninger til å følge ham læringsmessig. Hjem og skole er så sentrale deler i et barns liv, at det å skille helt ikke er mulig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være ønskelig. Målet må jo være at de to arenaene er integrerte deler av en helhet. Vi Vil uansett daglig følge han ved meldinger fra skolen, og er ikke pga oss vi vurderer dette.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #34 Skrevet 5. januar 2015 Glemte ta med min går i 4 klasse. Og har mye mer motivasjon for skolen og lekser Hadde det vert et alternativ hadde sikkert vi også valgt privat skole! Anonymous poster hash: e118f...cb8 Ja... Ser at han hadde hatt godt av å kunne skille skole og hjem helt Jeg skjønner ikke helt hvem det er best for, om det er ham eller dere. Det gir dere jo også færre anledninger til å følge ham læringsmessig. Hjem og skole er så sentrale deler i et barns liv, at det å skille helt ikke er mulig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være ønskelig. Målet må jo være at de to arenaene er integrerte deler av en helhet. Trives du med å ha jobben med deg hjem? Anonymous poster hash: 17a68...d86
Iiiiik Skrevet 5. januar 2015 #35 Skrevet 5. januar 2015 Glemte ta med min går i 4 klasse. Og har mye mer motivasjon for skolen og lekser Hadde det vert et alternativ hadde sikkert vi også valgt privat skole! Anonymous poster hash: e118f...cb8 Ja... Ser at han hadde hatt godt av å kunne skille skole og hjem helt Jeg skjønner ikke helt hvem det er best for, om det er ham eller dere. Det gir dere jo også færre anledninger til å følge ham læringsmessig. Hjem og skole er så sentrale deler i et barns liv, at det å skille helt ikke er mulig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være ønskelig. Målet må jo være at de to arenaene er integrerte deler av en helhet. Trives du med å ha jobben med deg hjem? Anonymous poster hash: 17a68...d86 Ja, faktisk.
Iiiiik Skrevet 5. januar 2015 #36 Skrevet 5. januar 2015 Glemte ta med min går i 4 klasse. Og har mye mer motivasjon for skolen og lekser Hadde det vert et alternativ hadde sikkert vi også valgt privat skole! Anonymous poster hash: e118f...cb8 Ja... Ser at han hadde hatt godt av å kunne skille skole og hjem heltJeg skjønner ikke helt hvem det er best for, om det er ham eller dere. Det gir dere jo også færre anledninger til å følge ham læringsmessig. Hjem og skole er så sentrale deler i et barns liv, at det å skille helt ikke er mulig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være ønskelig. Målet må jo være at de to arenaene er integrerte deler av en helhet. Vi Vil uansett daglig følge han ved meldinger fra skolen, og er ikke pga oss vi vurderer dette. Det kan hende det er riktig altså, men jeg ville vært opptatt av å tenke lenger enn her og nå før den beslutningen blir tatt. Når lekser blir så aversivt og koster så mange konflikter, er det godt å slippe å strekke det vanskelige over hele det våkne døgnet. Det er fullt forståelig. Samtidig kan det hende at det får konsekvenser for lang tid fremover og da må man i hvert fall ha tenkt igjennom det før man bestemmer seg. Det høres forøvrig ut som om dere allerede har bestemt dere og da synes jeg dere skal slå dere til ro med at dere har tatt en god avgjørelse for ham og dere andre.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #37 Skrevet 5. januar 2015 Glemte ta med min går i 4 klasse. Og har mye mer motivasjon for skolen og lekser Hadde det vert et alternativ hadde sikkert vi også valgt privat skole! Anonymous poster hash: e118f...cb8 Ja... Ser at han hadde hatt godt av å kunne skille skole og hjem helt Jeg skjønner ikke helt hvem det er best for, om det er ham eller dere. Det gir dere jo også færre anledninger til å følge ham læringsmessig. Hjem og skole er så sentrale deler i et barns liv, at det å skille helt ikke er mulig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være ønskelig. Målet må jo være at de to arenaene er integrerte deler av en helhet. Trives du med å ha jobben med deg hjem? Anonymous poster hash: 17a68...d86 Ja, faktisk. Flott for deg. Det er nok ikke tilfellet for majoriteten av befolkningen, ei heller for skoleelevene. Anonymous poster hash: 17a68...d86
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #38 Skrevet 5. januar 2015 Glemte ta med min går i 4 klasse. Og har mye mer motivasjon for skolen og lekser Hadde det vert et alternativ hadde sikkert vi også valgt privat skole! Anonymous poster hash: e118f...cb8 Ja... Ser at han hadde hatt godt av å kunne skille skole og hjem heltJeg skjønner ikke helt hvem det er best for, om det er ham eller dere. Det gir dere jo også færre anledninger til å følge ham læringsmessig. Hjem og skole er så sentrale deler i et barns liv, at det å skille helt ikke er mulig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle være ønskelig. Målet må jo være at de to arenaene er integrerte deler av en helhet.Vi Vil uansett daglig følge han ved meldinger fra skolen, og er ikke pga oss vi vurderer dette. Det kan hende det er riktig altså, men jeg ville vært opptatt av å tenke lenger enn her og nå før den beslutningen blir tatt. Når lekser blir så aversivt og koster så mange konflikter, er det godt å slippe å strekke det vanskelige over hele det våkne døgnet. Det er fullt forståelig. Samtidig kan det hende at det får konsekvenser for lang tid fremover og da må man i hvert fall ha tenkt igjennom det før man bestemmer seg. Det høres forøvrig ut som om dere allerede har bestemt dere og da synes jeg dere skal slå dere til ro med at dere har tatt en god avgjørelse for ham og dere andre. Vi skal avgjøre dette i løpet av januar😊
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #39 Skrevet 5. januar 2015 Men hvorfor droppe lekser når han fungere så godt hjemme, at han ikke trenger medisin og dere ikke merker adhden hjemme kun på skolen? Hvorfor skal han slippe lekser? Skal han gjøre alt de de andre elevene har i lekser på skolen må jo skoledagen bli ekstra lang? Er det fordi du ikke gidder følgen opp leksene og heller syns skolen skal ta det arbeidet? Hvordan tenker du at han skal ha det videre på skolen? 4. Klassingen min må jeg sitte med å gjøre lekser, vi øver på at han skal gjøre litt selv hver dag. Mye gråt og slit med leksene. Det går i museskritt framover. Målet er at han etterhvert skal bli selvstendig. Skulle vi bare gitt opp leksene med han? Hva lærer han av det? Han ville jo blitt hengende etter de andre i alle fag. Men vi har i samråd med læreren kuttet antall gloser. Han leser halve leseleksa i norsk og jeg leser høgt for han resten. Osv Anonymous poster hash: 0bbd9...815
Iiiiik Skrevet 5. januar 2015 #40 Skrevet 5. januar 2015 Flott for deg. Det er nok ikke tilfellet for majoriteten av befolkningen, ei heller for skoleelevene. Trives du med å ha jobben med deg hjem? Anonymous poster hash: 17a68...d86 Ja, faktisk. Anonymous poster hash: 17a68...d86 Men hvorvidt man skal ha lekser eller ikke, er jo en helt annen diskusjon. Hvorvidt jeg liker å ha med meg jobben hjem eller ikke, må vel anses som et innspill til den debatten fremfor et innspill til hvorvidt det er lurt at barn med diagnoser/utfordringer skal fritas for lekser eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #41 Skrevet 5. januar 2015 Min mening er at skolen er en institusjon hvis format ikke passer like godt for alle. Det er vår jobb som foreldre å tilpasse best mulig for barna våre. Hvis barnet ditt vil få det bedre av å skille skole og hjem er dette helt klart det beste. Anonymous poster hash: 71444...32f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #42 Skrevet 5. januar 2015 Du kommer til å angre om du velger bort leksene. En jeg kjenner slapp også lekser, samtidig som de gjorde at han slapp å få karakterer i fag. Han kom seg gjennom ungdomsskolen uten en eneste lekse og karakter, men da han begynte på Vgs kom foreldrene plutselig på at han skulle ha samme muligheter som alle andre (??) selv om det var DE som mente han ikke taklet lekser og karakterer. Han kom inn på en tilrettelagt skole, arbeidspraksis tror jeg det heter. Foreldrene ville han skulle ha samme muligheter og fikk han derfor inn på en vanlig vgs etter flere møter med skolen. Det at han ikke skjønte bæret av noe i timene er vel egentlig unødvendig å si. Han droppet ut ganske raskt, og kommer aldri til å klare å hente inn igjen det som gikk tapt på ungdomsskolen. Den eneste diagnosen denne gutten har er ADHD, forstår ikke hvorfor de tilbyr slikt for såpass oppegående barn. Anonymous poster hash: 9b713...fc2
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #43 Skrevet 5. januar 2015 Du lager mobbeoffer av ungen din. Anonymous poster hash: f8571...0cf
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #44 Skrevet 5. januar 2015 Du lager mobbeoffer av ungen din. Anonymous poster hash: f8571...0cf Jasså?? Forklar gjerne!
Peispå! Skrevet 5. januar 2015 #45 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har litt begynnende erfaring. Har et barn som mest sannsynlig har ADD. H*n er utredet fra PPT hittil, men venter endelig diagnose når testingen er ferdig fra BUP. Barnet har store svakheter med konsentrasjon/arbeidsminnet. Det var faktisk en sterk oppfordring fra PPT som gjorde at leksemengden ble redusert med ca 70%. Klassen har kanskje i overkant med lekser til at det er 2.klasse, og vi har sittet i timevis hver dag. Snørr, tårer, frustrasjon, det har vært vanskelig til tider å være pedagogisk og korrekt når du for 30.gang samme ettermiddag formaner om å fokusere, følge med etc. Jeg har vært nazi på at lekser er viktig, gode rutiner likeså. Jeg har brukt timevis på å finne alternative læremåter, belønningssystemer o.s.v. Leksene ble gjort som om det var livet det sto om, H*n skulle neimen ikke henge etter med meg som mor! Livet er fullstendig omgjort etter at leksene ble redusert. Vi har fått hjelp til ¨å finne de måtene som H*n lærer best av. Leksene er korte, men med fokus på repetisjon. Ingen vits i å være innom litt av alt, når det grunnleggende ikke er på plass. Både barnet og vi har fått en ny hverdag. Læringskurven går bratt oppover, jeg er så stolt! Samarbeid og dialog med lærer har vært flott, og jeg står fritt til å kutte eller legge til lekser. Hittil har jeg lagt til, men da med f. eks regnespill, rebusløp jeg lager med tall og bokstaver- ting som fenger selv om det er læring. Jeg tror fint barn kan lære selv uten mye lekser, men det krever dedikerte foreldre som følger med og bidrar til læring på andre måter.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #46 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har litt begynnende erfaring. Har et barn som mest sannsynlig har ADD. H*n er utredet fra PPT hittil, men venter endelig diagnose når testingen er ferdig fra BUP. Barnet har store svakheter med konsentrasjon/arbeidsminnet. Det var faktisk en sterk oppfordring fra PPT som gjorde at leksemengden ble redusert med ca 70%. Klassen har kanskje i overkant med lekser til at det er 2.klasse, og vi har sittet i timevis hver dag. Snørr, tårer, frustrasjon, det har vært vanskelig til tider å være pedagogisk og korrekt når du for 30.gang samme ettermiddag formaner om å fokusere, følge med etc. Jeg har vært nazi på at lekser er viktig, gode rutiner likeså. Jeg har brukt timevis på å finne alternative læremåter, belønningssystemer o.s.v. Leksene ble gjort som om det var livet det sto om, H*n skulle neimen ikke henge etter med meg som mor! Livet er fullstendig omgjort etter at leksene ble redusert. Vi har fått hjelp til ¨å finne de måtene som H*n lærer best av. Leksene er korte, men med fokus på repetisjon. Ingen vits i å være innom litt av alt, når det grunnleggende ikke er på plass. Både barnet og vi har fått en ny hverdag. Læringskurven går bratt oppover, jeg er så stolt! Samarbeid og dialog med lærer har vært flott, og jeg står fritt til å kutte eller legge til lekser. Hittil har jeg lagt til, men da med f. eks regnespill, rebusløp jeg lager med tall og bokstaver- ting som fenger selv om det er læring. Jeg tror fint barn kan lære selv uten mye lekser, men det krever dedikerte foreldre som følger med og bidrar til læring på andre måter. Ja følger opp lesing blandt annet via spill,matte ligger han ca 2 år forran og ellers er god dialog med skole 😊 leksene blir innlemmet i hverdagen på skolen hvis vi går for dette
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #47 Skrevet 5. januar 2015 Jeg har ikke egen erfaring, men diskuterte det litt med min lærersøster en gang. Etter hennes mening kunne man redusere en god del på leksene uten at det ble problemer av det, men å droppe leksene helt fungerer dårlig hvis klassen ellers har lekser. Ettersom det går med ganske mye tid i klassen til å gå gjennom leksene før de gjøres og så se over dem etter at de er gjort vil barnet lett bli veldig utenfor hvis det er helt fritatt. Hvis barnet derimot går i en klasse der alle har veldig lite lekser, mener hun undervisningen godt kan legges opp slik at slik at de lærer like mye uten lekser. Anonymous poster hash: e7833...a5c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #48 Skrevet 5. januar 2015 Gjelder dette alle ungene på barna dine sin skole? Er det ikke regler for sånn? Eller kun ene barnet ditt? Han kan jo ikke slippe lekser for alltid. Regner med det blir problemer på ung skole om han ikke er vant til litt lekser på hele barneskole. Skjønner ikke helt for du har vel skrevet han ikke trenger medisiner hjemme og ikke det merkes noe særlig at han har adhd hjemme? Mest på skole . Hvorfor går ikke litt lekser greit i hjemmet i ro og mak hjemme med deg? Anonymous poster hash: d27c0...4a9 Lurer og på dette!? Anonymous poster hash: 0bbd9...815
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #49 Skrevet 5. januar 2015 Gjelder dette alle ungene på barna dine sin skole? Er det ikke regler for sånn? Eller kun ene barnet ditt? Han kan jo ikke slippe lekser for alltid. Regner med det blir problemer på ung skole om han ikke er vant til litt lekser på hele barneskole. Skjønner ikke helt for du har vel skrevet han ikke trenger medisiner hjemme og ikke det merkes noe særlig at han har adhd hjemme? Mest på skole . Hvorfor går ikke litt lekser greit i hjemmet i ro og mak hjemme med deg? Anonymous poster hash: d27c0...4a9 Lurer og på dette!? Anonymous poster hash: 0bbd9...815 Alle barn har rett på individuell opplæring. Ikke bare min sønn😊
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #50 Skrevet 5. januar 2015 Gjelder dette alle ungene på barna dine sin skole? Er det ikke regler for sånn? Eller kun ene barnet ditt? Han kan jo ikke slippe lekser for alltid. Regner med det blir problemer på ung skole om han ikke er vant til litt lekser på hele barneskole. Skjønner ikke helt for du har vel skrevet han ikke trenger medisiner hjemme og ikke det merkes noe særlig at han har adhd hjemme? Mest på skole . Hvorfor går ikke litt lekser greit i hjemmet i ro og mak hjemme med deg? Anonymous poster hash: d27c0...4a9 Lurer og på dette!? Anonymous poster hash: 0bbd9...815 Alle barn har rett på individuell opplæring. Ikke bare min sønn😊 Hvorfor slippe lekser når han ikke trenger medisin og det ikke er noe ADHD problemer med han hjemme? Må jo være bra å få gjort lekser hjemme når alt er positivt der, enn å være lenger å få gjort lekser på skolen når det ifølge tidligere innlegg, kun er på skolen det er adhdproblemer? Anonymous poster hash: 0bbd9...815
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå