mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #101 Skrevet 5. januar 2015 Du skriver at han skal ha lik mulighet som alle andre barn i fremtiden. Fremtiden er ikke om ti år, fremtiden er også i morgen. Lik mulighet som andre kommer han aldri til å få om dere lar han slippe unna. Jeg leste at han ikke går på medisin hjemme, bare på skolen. Det tolker jeg som at han fungerer på skolen og klarer seg greit faglig, om han får medisin. Da bør han få medisin hjemme også. Barn med diagnose er ikke verre enn de foreldrene lar dem være.Anonymous poster hash: 309b9...cdd Han trenger medisin på skolen men ikke hjemme jaHvorfor trenger han medisin på skolen? Hva er forskjellen?Anonymous poster hash: 309b9...cdd Forskjellen ligger i at hjemme er det det kjente og vante, rolig og han er trygg. Her er han ikke redd for å feile og han kjenner selvsagt alle inn og ut. Skolen er en annen verden, der trenger han den lille hjelpen for å slippe å stresse seg opp for mye og klare konsentrasjon i store miljøer samt det sosialeDet forstår jeg, mange har det slik. Men hva med å gi han den hjelpen til konsentrasjon hjemme også, så slipper han å droppe leksene. Jeg forstår at man ønsker å bruke minst mulig medisiner, men om han trenger det for å konsentrere seg, så trenger han det jo når han skal gjøre lekser. Er du med på hva jeg mener? Anonymous poster hash: 309b9...cdd Ser hva du sier, men om valget er å gi han så lite medisin som mulig , og la han forsatt få gjort alt det faglige,i skoletiden i stedet for hjemme velger jeg det.Men hvordan klarer han å gjøre alt i skoletiden? Han skal ikke ha lengre dager, han skal ikke gå glipp av faglige ting i vanlig skoledag og i tillegg gjøre lekser? Du sier han har konsentrasjonsvansker på skolen og trenger medisiner på skolen. Hjemme er han trygg og rolig. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke da kan klare å gjøre lekser hjemme? Hvorfor ekstra press i skoletiden som alt stresser han? Men samtidig er det jo logisk at han er trygg og rolig uten medisiner hjemme dersom han får gjøre som han vil, uten at det forventes noe av han slik som lekser. De fleste gutter lager vel lite problem dersom de slipper krav og får sitte på pcen. Anonymous poster hash: 0bbd9...815 Les lenger opp
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #102 Skrevet 5. januar 2015 Det med lekser handler jo også om å utvikle seg og lære seg å arbeide og finne løsninger på "egen" hånd. Bli vant til å arbeide litt utenfor de faste/trygge (bråkete) rammene til skolen, så her ville jeg ha satt foten ned for å ikke la barnet mitt stagnere helt i forhold til de andre utviklingsmessig. De aller aller fleste av oss vokser med litt utfordringer og lekser er en måte å vokse på.Anonymous poster hash: 86eca...946 Barn er forskjellige og tror barnet mitt har god nytte av å ha skole på skolen og hjemme er fritid Har dere tilstrekkelig med ekstraundervisning og tid til lekselesing på skolen? Mine barn er begge veldig flinke og langt fremme faglig så langt i skoleløpet. Det hadde de ikke vært om det ikke var fordi vi har fokus på læring og lekser. Da hadde ikke vi foreldre kunnet følge godt nok med den faglige utviklingen, og stimulert fortløpende og ekstra ved behov. Hadde ikke greid tanken på å ike gjøre skolearbeid med barna mine, å få fulgt dem opp skikkelig faglig. Det skolen yter er ikke tilstrekkelig. Eldste min har sannsynligvis adhd, men ikke fått endelig diagnose enda. Ser ingen gevinst av at foreldre ikke skal følge sine barn med lærevansker ekstra tett opp. Adhd er i høyestegrad en lærevanske. Synest det høres helt sprøtt ut. Anonymous poster hash: 10722...a7c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #103 Skrevet 5. januar 2015 Det med lekser handler jo også om å utvikle seg og lære seg å arbeide og finne løsninger på "egen" hånd. Bli vant til å arbeide litt utenfor de faste/trygge (bråkete) rammene til skolen, så her ville jeg ha satt foten ned for å ikke la barnet mitt stagnere helt i forhold til de andre utviklingsmessig. De aller aller fleste av oss vokser med litt utfordringer og lekser er en måte å vokse på.Anonymous poster hash: 86eca...946 Barn er forskjellige og tror barnet mitt har god nytte av å ha skole på skolen og hjemme er fritidHar dere tilstrekkelig med ekstraundervisning og tid til lekselesing på skolen? Mine barn er begge veldig flinke og langt fremme faglig så langt i skoleløpet. Det hadde de ikke vært om det ikke var fordi vi har fokus på læring og lekser. Da hadde ikke vi foreldre kunnet følge godt nok med den faglige utviklingen, og stimulert fortløpende og ekstra ved behov. Hadde ikke greid tanken på å ike gjøre skolearbeid med barna mine, å få fulgt dem opp skikkelig faglig. Det skolen yter er ikke tilstrekkelig. Eldste min har sannsynligvis adhd, men ikke fått endelig diagnose enda. Ser ingen gevinst av at foreldre ikke skal følge sine barn med lærevansker ekstra tett opp. Adhd er i høyestegrad en lærevanske. Synest det høres helt sprøtt ut. Anonymous poster hash: 10722...a7c Du vet at flere skoler rett og slett ikke har lekser? Anonymous poster hash: 03868...ccd
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #104 Skrevet 5. januar 2015 Du skriver at han skal ha lik mulighet som alle andre barn i fremtiden. Fremtiden er ikke om ti år, fremtiden er også i morgen. Lik mulighet som andre kommer han aldri til å få om dere lar han slippe unna. Jeg leste at han ikke går på medisin hjemme, bare på skolen. Det tolker jeg som at han fungerer på skolen og klarer seg greit faglig, om han får medisin. Da bør han få medisin hjemme også. Barn med diagnose er ikke verre enn de foreldrene lar dem være.Anonymous poster hash: 309b9...cdd Han trenger medisin på skolen men ikke hjemme jaHvorfor trenger han medisin på skolen? Hva er forskjellen?Anonymous poster hash: 309b9...cdd Forskjellen ligger i at hjemme er det det kjente og vante, rolig og han er trygg. Her er han ikke redd for å feile og han kjenner selvsagt alle inn og ut. Skolen er en annen verden, der trenger han den lille hjelpen for å slippe å stresse seg opp for mye og klare konsentrasjon i store miljøer samt det sosialeDet forstår jeg, mange har det slik. Men hva med å gi han den hjelpen til konsentrasjon hjemme også, så slipper han å droppe leksene. Jeg forstår at man ønsker å bruke minst mulig medisiner, men om han trenger det for å konsentrere seg, så trenger han det jo når han skal gjøre lekser. Er du med på hva jeg mener? Anonymous poster hash: 309b9...cdd Ser hva du sier, men om valget er å gi han så lite medisin som mulig , og la han forsatt få gjort alt det faglige,i skoletiden i stedet for hjemme velger jeg det.Men hvordan klarer han å gjøre alt i skoletiden? Han skal ikke ha lengre dager, han skal ikke gå glipp av faglige ting i vanlig skoledag og i tillegg gjøre lekser? Du sier han har konsentrasjonsvansker på skolen og trenger medisiner på skolen. Hjemme er han trygg og rolig. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke da kan klare å gjøre lekser hjemme? Hvorfor ekstra press i skoletiden som alt stresser han? Men samtidig er det jo logisk at han er trygg og rolig uten medisiner hjemme dersom han får gjøre som han vil, uten at det forventes noe av han slik som lekser. De fleste gutter lager vel lite problem dersom de slipper krav og får sitte på pcen. Anonymous poster hash: 0bbd9...815 Les lenger opp Hvor da? Jeg finner ikke svar på det. Anonymous poster hash: 0bbd9...815
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #105 Skrevet 5. januar 2015 Du skriver at han skal ha lik mulighet som alle andre barn i fremtiden. Fremtiden er ikke om ti år, fremtiden er også i morgen. Lik mulighet som andre kommer han aldri til å få om dere lar han slippe unna. Jeg leste at han ikke går på medisin hjemme, bare på skolen. Det tolker jeg som at han fungerer på skolen og klarer seg greit faglig, om han får medisin. Da bør han få medisin hjemme også. Barn med diagnose er ikke verre enn de foreldrene lar dem være.Anonymous poster hash: 309b9...cdd Han trenger medisin på skolen men ikke hjemme jaHvorfor trenger han medisin på skolen? Hva er forskjellen?Anonymous poster hash: 309b9...cdd Forskjellen ligger i at hjemme er det det kjente og vante, rolig og han er trygg. Her er han ikke redd for å feile og han kjenner selvsagt alle inn og ut. Skolen er en annen verden, der trenger han den lille hjelpen for å slippe å stresse seg opp for mye og klare konsentrasjon i store miljøer samt det sosialeDet forstår jeg, mange har det slik. Men hva med å gi han den hjelpen til konsentrasjon hjemme også, så slipper han å droppe leksene. Jeg forstår at man ønsker å bruke minst mulig medisiner, men om han trenger det for å konsentrere seg, så trenger han det jo når han skal gjøre lekser. Er du med på hva jeg mener? Anonymous poster hash: 309b9...cdd Ser hva du sier, men om valget er å gi han så lite medisin som mulig , og la han forsatt få gjort alt det faglige,i skoletiden i stedet for hjemme velger jeg det.Men hvordan klarer han å gjøre alt i skoletiden? Han skal ikke ha lengre dager, han skal ikke gå glipp av faglige ting i vanlig skoledag og i tillegg gjøre lekser? Du sier han har konsentrasjonsvansker på skolen og trenger medisiner på skolen. Hjemme er han trygg og rolig. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke da kan klare å gjøre lekser hjemme? Hvorfor ekstra press i skoletiden som alt stresser han? Men samtidig er det jo logisk at han er trygg og rolig uten medisiner hjemme dersom han får gjøre som han vil, uten at det forventes noe av han slik som lekser. De fleste gutter lager vel lite problem dersom de slipper krav og får sitte på pcen. Anonymous poster hash: 0bbd9...815 Les lenger oppHvor da? Jeg finner ikke svar på det. Anonymous poster hash: 0bbd9...815 Føler virkelig det står skrevet... Men lurer du så veldig send en pm!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #106 Skrevet 5. januar 2015 Hvorfor er det, HI? At du kun ønsker å svare på spørsmål på PM? Du sier det så ofte, men du velger på en måte selv å skrive om personlige ting her inne? Bare nysgjerrig, ikke ment som kritikk Anonymous poster hash: 0db1d...57f Fordi jeg ikke vil svare åpent på ting som folk lurer på kun for å kritisere og som ender med at tråder stenges og jeg vet ikke hva Men hvis du hadde svart en gang på et slikt som hadde du jo fått avklart endel, det hadde jo hjulpet deg... Anonymous poster hash: c3219...afc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #107 Skrevet 5. januar 2015 Hvorfor er det, HI? At du kun ønsker å svare på spørsmål på PM? Du sier det så ofte, men du velger på en måte selv å skrive om personlige ting her inne? Bare nysgjerrig, ikke ment som kritikk Anonymous poster hash: 0db1d...57f Fordi jeg ikke vil svare åpent på ting som folk lurer på kun for å kritisere og som ender med at tråder stenges og jeg vet ikke hvaMen hvis du hadde svart en gang på et slikt som hadde du jo fått avklart endel, det hadde jo hjulpet deg... Anonymous poster hash: c3219...afc Altså lurer folk på noe får de ta det på pm, og til dags dato har ikke det skjedd så da er det vel ikke så viktig å få svar da😊
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #108 Skrevet 5. januar 2015 Hvorfor er det, HI? At du kun ønsker å svare på spørsmål på PM? Du sier det så ofte, men du velger på en måte selv å skrive om personlige ting her inne? Bare nysgjerrig, ikke ment som kritikk Anonymous poster hash: 0db1d...57f Fordi jeg ikke vil svare åpent på ting som folk lurer på kun for å kritisere og som ender med at tråder stenges og jeg vet ikke hvaMen hvis du hadde svart en gang på et slikt som hadde du jo fått avklart endel, det hadde jo hjulpet deg... Anonymous poster hash: c3219...afc Altså lurer folk på noe får de ta det på pm, og til dags dato har ikke det skjedd så da er det vel ikke så viktig å få svar da😊 Men hvorfor ta det på PM når du lager innlegg her inne? Man må jo få svar på en del forutsetninger dersom msn skal kunne svare på det du spør om. Anonymous poster hash: 0bbd9...815
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #109 Skrevet 5. januar 2015 Hvorfor er det, HI? At du kun ønsker å svare på spørsmål på PM? Du sier det så ofte, men du velger på en måte selv å skrive om personlige ting her inne? Bare nysgjerrig, ikke ment som kritikk Anonymous poster hash: 0db1d...57f Fordi jeg ikke vil svare åpent på ting som folk lurer på kun for å kritisere og som ender med at tråder stenges og jeg vet ikke hvaMen hvis du hadde svart en gang på et slikt som hadde du jo fått avklart endel, det hadde jo hjulpet deg... Anonymous poster hash: c3219...afc Altså lurer folk på noe får de ta det på pm, og til dags dato har ikke det skjedd så da er det vel ikke så viktig å få svar da😊Men hvorfor ta det på PM når du lager innlegg her inne? Man må jo få svar på en del forutsetninger dersom msn skal kunne svare på det du spør om. Anonymous poster hash: 0bbd9...815 Her var spm om andre hadde erfaring med dette... Trenger ikke svare mye på ting da?
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. januar 2015 #110 Skrevet 5. januar 2015 Ja jeg har erfaring fra å la barnet slippe lekser. I en periode. Vi ble anbefalt å kutte ut leksene til eldste en stund. Du må gjerne sende pm om du vil også
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #111 Skrevet 5. januar 2015 Ja jeg har erfaring fra å la barnet slippe lekser. I en periode. Vi ble anbefalt å kutte ut leksene til eldste en stund. Du må gjerne sende pm om du vil også Selvsagt😊
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #112 Skrevet 5. januar 2015 De to jeg kjenner som helt sluttet å gjøre lekser (begge hadde ADHD/MBD) har det dessverre ikke gått så bra med. En gikk i paralellklassen min. Han sluttet med lekser på slutten av barneskolen, gjennomførte ungdomsskolen og måtte begynne på en fagutdanning som ikke interesserte ham siden han ikke kom inn på noe annet. Han holdt ut der i ca et år før han sluttet helt og døde noen år senere av overdose. Han andre kom seg gjennom videregående men støk i norsk og kommer derfor ikke inn på noen skoler videre. Han kan rett og slett ikke uttrykke seg skikkelig skriftlig. Selv om han på mange måter er smart blir det da veldig begrenset hva han kan klare av både skoler og jobb. Anonymous poster hash: e7833...a5c
Mandala Skrevet 5. januar 2015 #113 Skrevet 5. januar 2015 Jeg ville prøvd i det lengste å ikke droppe lekser helt. Det er mer læring i lekser enn kun det faglige. Men jeg forstår absolutt tankene dine. Hvordan er det nå da? Han har reduserte lekser? Er de på et minimum slik at neste naturlige steg blir å kutte dem ut totalt? Nå har han norsk lekser hjemme og matte. Matte er liten vits fordi han kan alt og blir veldig lei. Norsk er det han sliter med og blir veldig lei seg når han sliter og spesielt når han er sliten. Spiller vi pc kan vi i grunn like gjerne øve lesing der både på norsk og engelsk.... Er bare konseptet med skolebøker osv Tja... I min sønns utetimer spiller de endel lærespill, både på pc og nettbrett. Det er mange fine apper. Så om dere velger leksefri, kan dere jo kanskje spille sånne spill sammen hjemme. Da blir det rett og bare et bytte av oppgaver. Istedetfor å lære gjennom spill på skolen, så blir det lære gjennom spill hjemme. Det kan jo absolutt være hensiktsmessig for en periode i alle fall. Men jeg ville som sagt vært litt i tvil over å velge bort lekser helt.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2015 Forfatter #114 Skrevet 5. januar 2015 Jeg ville prøvd i det lengste å ikke droppe lekser helt. Det er mer læring i lekser enn kun det faglige. Men jeg forstår absolutt tankene dine. Hvordan er det nå da? Han har reduserte lekser? Er de på et minimum slik at neste naturlige steg blir å kutte dem ut totalt?Nå har han norsk lekser hjemme og matte. Matte er liten vits fordi han kan alt og blir veldig lei. Norsk er det han sliter med og blir veldig lei seg når han sliter og spesielt når han er sliten. Spiller vi pc kan vi i grunn like gjerne øve lesing der både på norsk og engelsk.... Er bare konseptet med skolebøker osv Tja... I min sønns utetimer spiller de endel lærespill, både på pc og nettbrett. Det er mange fine apper. Så om dere velger leksefri, kan dere jo kanskje spille sånne spill sammen hjemme. Da blir det rett og bare et bytte av oppgaver. Istedetfor å lære gjennom spill på skolen, så blir det lære gjennom spill hjemme. Det kan jo absolutt være hensiktsmessig for en periode i alle fall. Men jeg ville som sagt vært litt i tvil over å velge bort lekser helt. Ja selvsagt😊 vi gjør allerede mattespill hjemme😊 og ang lesing vil det og bli spill men basert på lesing😊 så feks at en halvtime hver dag blir vi å sitte med "nyttige spill" men ikke fokusere på at dette er lekser ovenfor han... Heller gjøre dette til en hygge greie for mor og sønn
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #115 Skrevet 5. januar 2015 Det er utrolig viktig å ha forventninger til barna. Også de med utfordringer av noe slag. Ja, kanskje spesielt til de. Hilsen lærer Anonymous poster hash: 39426...e32
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #116 Skrevet 5. januar 2015 Jeg ville prøvd i det lengste å ikke droppe lekser helt. Det er mer læring i lekser enn kun det faglige. Men jeg forstår absolutt tankene dine. Hvordan er det nå da? Han har reduserte lekser? Er de på et minimum slik at neste naturlige steg blir å kutte dem ut totalt?Nå har han norsk lekser hjemme og matte. Matte er liten vits fordi han kan alt og blir veldig lei. Norsk er det han sliter med og blir veldig lei seg når han sliter og spesielt når han er sliten. Spiller vi pc kan vi i grunn like gjerne øve lesing der både på norsk og engelsk.... Er bare konseptet med skolebøker osv Tja... I min sønns utetimer spiller de endel lærespill, både på pc og nettbrett. Det er mange fine apper. Så om dere velger leksefri, kan dere jo kanskje spille sånne spill sammen hjemme. Da blir det rett og bare et bytte av oppgaver. Istedetfor å lære gjennom spill på skolen, så blir det lære gjennom spill hjemme. Det kan jo absolutt være hensiktsmessig for en periode i alle fall. Men jeg ville som sagt vært litt i tvil over å velge bort lekser helt. Ja selvsagt😊 vi gjør allerede mattespill hjemme😊 og ang lesing vil det og bli spill men basert på lesing😊 så feks at en halvtime hver dag blir vi å sitte med "nyttige spill" men ikke fokusere på at dette er lekser ovenfor han... Heller gjøre dette til en hygge greie for mor og sønn Ser det er dette som går igjen, slippe forventninger og krav hjemme men ha det hyggelig sammen. Anonymous poster hash: 0bbd9...815
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2015 #117 Skrevet 5. januar 2015 Det er utrolig viktig å ha forventninger til barna. Også de med utfordringer av noe slag. Ja, kanskje spesielt til de. Hilsen lærer Anonymous poster hash: 39426...e32 Du kan jo gjerne utdype den der. Sånne som deg er vel mulig grunnen til at jeg sto på som en idiot for mitt barn, siden jeg bare fikk vite at det bare var å "stå på!" etter å ha fortalt om utfordringene på ett hvert foreldremøte - ergo gjøre lekser i timevis. Nei leksene tok ikke timevis, men for å få han til å starte! Og 5-10 min etter start begynte presset igjen. Er det virkelig normalt at en mor skal presse barnet slik? At barnet føler skyld i 23-tiden da han som 8-9 åring ikke klarer å sovne pga dårlig samvittighet pga ikke ferdige lekser og redd for hva læreren sier neste dag? Så leksene blir gjort 23.30? Jo faktisk, det er visst normalt i forhold til de lærerne jeg har møtt, synd å si det. På ungdomsskolen var lærerne mer målrettet, og hadde ting de måtte oppnå. Hovedlærer sa rett ut til meg at hun hadde 29 andre som skulle gjennom ett pensum, hun hadde ikke tid til å dulle med mitt barn. "Jeg synes du bør ta ham ut av skolen! Han passer ikke inn her!" Jepp, takk for den lærer..takk for alle timer med jobb jeg har lagt ned..for det var ikke barneskolen som presset han, det var jo meg! Etter et års tid fikk jeg likevel en unnskyldning i et møte med 7-8 representanter(rektor/undervisninginsp./ppt mm) som skulle hjelpe. Lærerne hadde ikke sett noe galt med gutten, ergo forventet en normal tenåring. Hvorfor? Fordi mitt barn ikke hadde diagnoser, han hadde en høflig og flott framtreden, var snill og aldri frekk eller lagde bråk osv. For selv om de kan få diagnoser trenger det ikke vises. Han er jo normal på alle andre områder utenom skolegangen. Vel, jeg har gjort ALT for å lære mitt barn det han ikke fikk med seg på skolen. Ingen hjelp har han mottatt før 8-9 trinn. Barnet har selv sagt til BUP og andre instanser "Mamma har lært meg alt jeg kan", og det i en alder av 14. Godt å høre så klart, men med all motgangen(og press fra meg) han har hatt, kommer det en vegg til slutt. Jeg mener dere skal være forsiktige med å presse barn(og foreldre!) for normalt oppegående foreldre vil jo sitt barns beste. De vil ikke at de henger bakpå! Dere får heller henvise til PPT da, enn å presse. Jeg hørte ikke snakk om PPT/BUP før mange mnd etter start på ungdomsskolen. Hvordan skulle jeg ha tenkt slik selv, når jeg aldri fikk annen beskjed fra skolen "- stå på!". 8-9 år med leksepress gjorde ikke mitt barn noe sterkere i fagene, heller tvert i mot! Eks. 13 år, matematikk - 1 oppgave geometri(bare a - ikke a,b,c,d i en oppgave) - 65 min. Jada, bare "stå på!".. Anonymous poster hash: 874a6...188
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #118 Skrevet 6. januar 2015 Og når ble det feil å hygge seg med lekse aktiviteterer??? Anonymous poster hash: 03868...ccd
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #119 Skrevet 6. januar 2015 Det er utrolig viktig å ha forventninger til barna. Også de med utfordringer av noe slag. Ja, kanskje spesielt til de. Hilsen lærer Anonymous poster hash: 39426...e32 Du kan jo gjerne utdype den der. Sånne som deg er vel mulig grunnen til at jeg sto på som en idiot for mitt barn, siden jeg bare fikk vite at det bare var å "stå på!" etter å ha fortalt om utfordringene på ett hvert foreldremøte - ergo gjøre lekser i timevis. Nei leksene tok ikke timevis, men for å få han til å starte! Og 5-10 min etter start begynte presset igjen. Er det virkelig normalt at en mor skal presse barnet slik? At barnet føler skyld i 23-tiden da han som 8-9 åring ikke klarer å sovne pga dårlig samvittighet pga ikke ferdige lekser og redd for hva læreren sier neste dag? Så leksene blir gjort 23.30? Jo faktisk, det er visst normalt i forhold til de lærerne jeg har møtt, synd å si det. På ungdomsskolen var lærerne mer målrettet, og hadde ting de måtte oppnå. Hovedlærer sa rett ut til meg at hun hadde 29 andre som skulle gjennom ett pensum, hun hadde ikke tid til å dulle med mitt barn. "Jeg synes du bør ta ham ut av skolen! Han passer ikke inn her!" Jepp, takk for den lærer..takk for alle timer med jobb jeg har lagt ned..for det var ikke barneskolen som presset han, det var jo meg! Etter et års tid fikk jeg likevel en unnskyldning i et møte med 7-8 representanter(rektor/undervisninginsp./ppt mm) som skulle hjelpe. Lærerne hadde ikke sett noe galt med gutten, ergo forventet en normal tenåring. Hvorfor? Fordi mitt barn ikke hadde diagnoser, han hadde en høflig og flott framtreden, var snill og aldri frekk eller lagde bråk osv. For selv om de kan få diagnoser trenger det ikke vises. Han er jo normal på alle andre områder utenom skolegangen. Vel, jeg har gjort ALT for å lære mitt barn det han ikke fikk med seg på skolen. Ingen hjelp har han mottatt før 8-9 trinn. Barnet har selv sagt til BUP og andre instanser "Mamma har lært meg alt jeg kan", og det i en alder av 14. Godt å høre så klart, men med all motgangen(og press fra meg) han har hatt, kommer det en vegg til slutt. Jeg mener dere skal være forsiktige med å presse barn(og foreldre!) for normalt oppegående foreldre vil jo sitt barns beste. De vil ikke at de henger bakpå! Dere får heller henvise til PPT da, enn å presse. Jeg hørte ikke snakk om PPT/BUP før mange mnd etter start på ungdomsskolen. Hvordan skulle jeg ha tenkt slik selv, når jeg aldri fikk annen beskjed fra skolen "- stå på!". 8-9 år med leksepress gjorde ikke mitt barn noe sterkere i fagene, heller tvert i mot! Eks. 13 år, matematikk - 1 oppgave geometri(bare a - ikke a,b,c,d i en oppgave) - 65 min. Jada, bare "stå på!".. Anonymous poster hash: 874a6...188 Her tenker jeg tilpassing ifht leksene, ikke fjerne de. Det kan jo hende at ditt engasjement har fått mange gode konsekvenser for ditt barn. Forventninger må komme tydelig fram på en eller annen måte. Skolearbeidet er noe av det viktigste for barnet og det må signaliseres gjennom forventninger. Du har nok vært uheldig med lærer/skole. Når du skriver at han ikke fikk til mer på matteprøven, så har han ikke de fire regneartene inne engang. Det burde vært det viktigste innen matematikk f.eks. Lesing og de fire regneartene er viktigst. Mvh lærer over Anonymous poster hash: 39426...e32
MammantilNurket Skrevet 6. januar 2015 #120 Skrevet 6. januar 2015 Det er ikke alle barn som har like godt utbytte av lekser. For enkelte barn med ADHD kan en skoledag være svært ekstremt energikrevende. Disse barna bruker ofte det meste av kreftene sine på å sitte stille eller å sortere alle sanseinntrykk, tolke omgivelsene, vurdere hvilken informasjon som er viktig og hva som ikke er relevant, forsøke å passe inn ... En kan kanskje sammenlikne det med å tvinge deg selv til å holde foten din helt i ro når den har sovnet? Enkelte sammenlikner det med å ha hundre radiokanaler på inne i hodet samtidig. En dame jeg kjenner fortalte meg en gang at alt rundt henne ristet ... Det er åpenbart at dette er strevsomt. Skolen er på mange måter kaotisk og det er mye å forholde seg til. Det er mange mulige løsninger. Noen ganger kan det være hensiktsmessig med en liten lekse hver dag, som en slags "symbolsk" handling, andre ganger begrense det til en til to leksedager i uken. I enkelte tilfeller er det mest fornuftige å se an dagsform. Man kan også sette klare rammer for tid ved at eleven eksempelvis leser i fem minutter i stillelesningsboken sin med en voksen, jobber fem minutter i matteboken og deretter øver på gangetabellen i fem minutter. Eleven blir ferdig med det han blir ferdig med, og det er tilstrekkelig Jeg har hatt elever hvor vi har funnet det mest hensiktsmessig å droppe leksene helt, men jeg har også hatt elever hvor vi med litt prøving og feiling har kommet frem til rutiner og ordninger som fungerer. Det er lurt å bli vant til å ha lekser. På barneskolen er dette relativt fleksibelt, men på ungdomskolen og VGS er det ikke like mye handlingsrom, Jeg er sikker på at dere finner en god løsning sammen. Lykke til!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter #121 Skrevet 6. januar 2015 Det er ikke alle barn som har like godt utbytte av lekser. For enkelte barn med ADHD kan en skoledag være svært ekstremt energikrevende. Disse barna bruker ofte det meste av kreftene sine på å sitte stille eller å sortere alle sanseinntrykk, tolke omgivelsene, vurdere hvilken informasjon som er viktig og hva som ikke er relevant, forsøke å passe inn ... En kan kanskje sammenlikne det med å tvinge deg selv til å holde foten din helt i ro når den har sovnet? Enkelte sammenlikner det med å ha hundre radiokanaler på inne i hodet samtidig. En dame jeg kjenner fortalte meg en gang at alt rundt henne ristet ... Det er åpenbart at dette er strevsomt. Skolen er på mange måter kaotisk og det er mye å forholde seg til. Det er mange mulige løsninger. Noen ganger kan det være hensiktsmessig med en liten lekse hver dag, som en slags "symbolsk" handling, andre ganger begrense det til en til to leksedager i uken. I enkelte tilfeller er det mest fornuftige å se an dagsform. Man kan også sette klare rammer for tid ved at eleven eksempelvis leser i fem minutter i stillelesningsboken sin med en voksen, jobber fem minutter i matteboken og deretter øver på gangetabellen i fem minutter. Eleven blir ferdig med det han blir ferdig med, og det er tilstrekkelig Jeg har hatt elever hvor vi har funnet det mest hensiktsmessig å droppe leksene helt, men jeg har også hatt elever hvor vi med litt prøving og feiling har kommet frem til rutiner og ordninger som fungerer. Det er lurt å bli vant til å ha lekser. På barneskolen er dette relativt fleksibelt, men på ungdomskolen og VGS er det ikke like mye handlingsrom, Jeg er sikker på at dere finner en god løsning sammen. Lykke til! Tusen takk😊 ja jeg tror også at vi vil finne en god løsning!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2015 #122 Skrevet 6. januar 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor du spør her når du allrede har bestemt deg? Er det for å "skryte"? Anonymous poster hash: f8571...0cf
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter #123 Skrevet 6. januar 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor du spør her når du allrede har bestemt deg? Er det for å "skryte"? Anonymous poster hash: f8571...0cf Jeg spørr for å høre andres historier, og som sagt tidligere blir det avgjort i samråd med skole i løpet av januar... Skryte??
Peispå! Skrevet 6. januar 2015 #124 Skrevet 6. januar 2015 Jeg har kommet med min begrensede erfaring, og leser med stor interesse de som har flere erfaringer å dele. Synd tråden er så gjennomsyret av de som vil "arrestere" HI for både det ene og det andre- jeg føler at de fleste der ikke har så mye erfaring med slike barn. Siste innlegg til Mammantilnurket synes jeg gir et godt innblikk i hvordan slike barn ofte er. Kanskje dette også er grunnen til at HI's barn er mer urolig på skolen enn hjemme? ( Sanseinntrykk, støy, etc) Jeg ser jeg er heldig som har hatt suverene lærere og en saksbehandler i PPT som har gjort en grundig jobb både med barnet, oss foreldre og skole. For oss har det aldri vært et spm om å kutte leksene helt, men de er kraftig redusert. Jeg er livredd for at barnet mitt skal henge etter, og senere bli sett på som "dum"- men har innsett at de grunnleggende ferdighetene som lesing, matte og gode verktøy for læring må på plass først. Jeg håper at siden vi tar tak i dette tidlig, vil vi gradvis kunne nærme oss den normale lekse mengden over tid. HI: Jeg tror det er umulig å finne noe fasitsvar for hva som er riktig for ditt barn. Selv for barn med samme diagnose vil jeg tro at forskjellene er enorme på hva de klarer og har godt av. Du kjenner ditt barn best. Dersom du har et godt samarbeid med skolen må du nesten stole på at dere i felleskap finner den beste løsningen, men jeg ville vært kritisk til å kutte ut alle lekser helt. Barna er ikke dumme, og noen "utnytter" muligheten til å få mer fri. (kanskje også foreldre som er sliten av å mase hver dag..)Jeg personlig tror de har godt av å ha oppgaver de kan klare, og struktur etter skoledagen er ferdig- det gir mestring og følelse av å VILLE.- Gode egenskaper for å klare seg godt senere i livet. Håper flere har erfaring å dele, på godt g vondt!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. januar 2015 Forfatter #125 Skrevet 6. januar 2015 Jeg har kommet med min begrensede erfaring, og leser med stor interesse de som har flere erfaringer å dele. Synd tråden er så gjennomsyret av de som vil "arrestere" HI for både det ene og det andre- jeg føler at de fleste der ikke har så mye erfaring med slike barn. Siste innlegg til Mammantilnurket synes jeg gir et godt innblikk i hvordan slike barn ofte er. Kanskje dette også er grunnen til at HI's barn er mer urolig på skolen enn hjemme? ( Sanseinntrykk, støy, etc) Jeg ser jeg er heldig som har hatt suverene lærere og en saksbehandler i PPT som har gjort en grundig jobb både med barnet, oss foreldre og skole. For oss har det aldri vært et spm om å kutte leksene helt, men de er kraftig redusert. Jeg er livredd for at barnet mitt skal henge etter, og senere bli sett på som "dum"- men har innsett at de grunnleggende ferdighetene som lesing, matte og gode verktøy for læring må på plass først. Jeg håper at siden vi tar tak i dette tidlig, vil vi gradvis kunne nærme oss den normale lekse mengden over tid. HI: Jeg tror det er umulig å finne noe fasitsvar for hva som er riktig for ditt barn. Selv for barn med samme diagnose vil jeg tro at forskjellene er enorme på hva de klarer og har godt av. Du kjenner ditt barn best. Dersom du har et godt samarbeid med skolen må du nesten stole på at dere i felleskap finner den beste løsningen, men jeg ville vært kritisk til å kutte ut alle lekser helt. Barna er ikke dumme, og noen "utnytter" muligheten til å få mer fri. (kanskje også foreldre som er sliten av å mase hver dag..)Jeg personlig tror de har godt av å ha oppgaver de kan klare, og struktur etter skoledagen er ferdig- det gir mestring og følelse av å VILLE.- Gode egenskaper for å klare seg godt senere i livet. Håper flere har erfaring å dele, på godt g vondt! Takk for god tilbakemelding😊 min gutt er sliten på en annen måte en lillebror når han kommer fra skolen, han er helt kjørt og vil helst gå på rommet sitt å være alene en god stund, helst før han orker middag. Han søker tilflukt forran pcn, ser på noen morsomme videoer på YouTube , ser på minecraft ting og kobler av. Han orker sjelden venner på ettermiddagene og trives med oss rundt seg best. Etter middag er han klar for litt " nyttig " pc tid, lek og lær spill, mattespill osv ... Tenker hvis dette blir satt inn i faste rammer til fast tid hver dag kan vi lese norsk slik og dette være " leksetid" .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå