Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #76 Skrevet 1. januar 2015 Hvordan skal du over her greie å kombinere å unngå ekskludering og samtidig ikke invitere alle? Anonymous poster hash: a4c74...26d
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #77 Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor i all verden mener enkelte at venner uten for klassen har mindre rett på å få være med på hovedfeiringen, enn de i klassen? HIs barn kan jo ha mer med de utenfor klassen og gjøre enn de i klassen... Det er nesten som om jeg vurderer og venne datteren min opp til at man ikke feirer barneselskap... er jo rene regelboken man må følge for å feire bursdag, og jeg synes direkte synd på den som er "nederst på rangstigen" i klassen og blir tvunget til å be en klasse som ikke liker personen. Grattis med dagen, nå kan vi plage deg mer! (Eller så får vi lov av mamma og pappa og drite i bursdagen din siden du ikke ba alle og alle blir med på det så du sitter alene... weeeee...not) For noen holdninger som vises. Trodde at man var kommet så langt at man kunne snakke med hverandre som foreldre for å slippe ekskluderingen, men det er vel for mye forlangt, man legger heller opp til en vanvittig press på å må be alle uansett hva det koster. Jeg skjønner til en viss grad hva du mener. Men, i en klasse med 12 gutter og 12 jenter, hvordan har du tenkt at man skal sikre seg mot at noen blir ekskludert hvis alle gjør som HI og inviterer kun de som står barnet nærmest i klassen? I de fleste klasser/grupper er der barn med utfordringer og barn som ikke er så populær, enten pga utagerende oppførsel eller at det er fullstendig anonymt. Disse barna er de som oftest er de skadelidende når ikke alle blir invitert. Det er for å unngå ekskludering at de fleste skoler og barnehager opererer med anbefalingen om enten alle guttene/jentene eller hele klassen/gruppen. Anonymous poster hash: 3da48...05a
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #78 Skrevet 1. januar 2015 Jeg synes det triste her er at HIs argumentasjon for sitt foreslåtte opplegg endrer seg hele tiden: - bursdagsbarnet takler ikke så godt store folkemengder og for mye styr og de vil derfor bare invite noen "få utvalgte" fra klassen. Men den inviterte gruppen er like stor som hele jentegruppa i klassen - bursdagsbarnet har spesielle behov og ved det skisserte opplegget er de derfor flere voksne tilstede for å styre barnegruppa. Men jenta kan likevel ellers gå alene i andre bursdager uten ekstra voksentetthet. - mor synes det er trist hvis hennes egen datter skulle bli utelatt fordi hun har spesielle behov, men synes det er innafor å utelate barn i klassen i datterens selskap. Hi; hvis din datter virkelig ikke takler store selskaper, ikke trives i store bursdager osv, så ER det faktisk innafor å bare invitere noen få (f.eks 2-3). Det er derimot ikke greit å ha et tilnærmet like stort selskap som f.eks antall jenter det er i klassen, men kun velge en halvparten + noen av gutta. Anonymous poster hash: 62eaa...d0e Enig i dette. HI kan jo invitere 5 i en bursdag og det er helt greit dersom barnet har behov for en liten gruppe. Dette opplegget er bare rart, man kan invitere 11 fra ulike grupper, men ikke 12 fra klassen. Syns det er tragisk at foreldre med barn som har spesielle behov ikke gidder inkludere andre selv. Barn som ikke har spesielle behov kan også bli lei seg for å ikke bli invitert. Dette kommer til å slå tilbake på jenta di. Hadde jeg hørt om opplegget ditt og jenta mi var en av dem som ikke ble invitert ville jeg ikke invitert jenta di til selskap hos oss. Jeg ville nok vært litt lettet med å slippe å ta hensyn til barn med spesielle behov. Du har jo selv vist at dette er helt greit! Til nå har vi selvsagt invitert alle jenter i klassen og tilrettelagt så godt vi kan for alle. Men to av jentene leker ikke med mi jente og begge disse krever endel av oss voksne. Jeg kunne godt sluppet dette kavet i en bursdag! Anonymous poster hash: 68b4f...fb9
Hjertefru Skrevet 1. januar 2015 #79 Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor ikke ha to bursdager? Det gjør vi for å få med alle. Først alle jentene/guttene i klassen. Så neste fest med "alle" andre. Har invitert til bursdag nå i ti år fordelt på tre barn og har enda til gode å utelate noen. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig? De fleste har vel en familiefeiring for bursdagsbarnet også. Hvis man da skal ha to barneselskap, tror jeg det kan bli en utfordring for noen ja. Vi har fire barn og jobber turnus, så for oss hadde dette blitt vanskelig. Har jo annet å gjøre enn å feire bursdag, liksom.
3 i april Skrevet 1. januar 2015 #80 Skrevet 1. januar 2015 Jeg tenker at det er helt greit, men du må regne med at det blir snakket om likevel. Har en jente i 2.klasse selv, og i høst var det en av jentene i klassen som inviterte 10 stykker i bursdag. De er 15 jenter og 10 gutter i klassen, og denne jenta inviterte 10 jenter. Bursdagen ble selvfølgelig snakket om på skolen og min jente lurte veldig på hvorfor hun ikke ble invitert og hvorfor bursdagsjenta bare inviterte bare 10 stykker når de var 15 stykker i klassen. De snakket om dette i garderoben og bursdagsbarnet sto der og måtte forklare seg for de andre, hun fikk bare lov å invitere 10 stykker.... Min jente tok det helt greit når vi snakket om det, det er første gangen hun opplevde at hun ikke ble bedt og hadde forståelse for at noen kanskje ikke hadde plass til alle osv. Verden er ikke alltid helt rettferdig og barn må jo lære det også, men det kan bli et stort problem for klassemiljøet om alle bare skal invitere noen og det blir de samme som er ekskludert hver gang. Derfor ber vi selv alle sammen når vi har selskap. Anonymous poster hash: 109a0...a2b Takk for svar. Er jo dette jeg bekymrer meg for, at det skal bli reagert negativt på det og at hun skal bli ekskludert selv på grunn av det. Problemet er at vi har veldig liten plass her hjemme og temmelig trangt økonomisk. Vi har hatt bursdager andre steder tidligere, med vekslende hell, så det er ikke ønskelig denne gangen. Tenker kanskje å be alle jentene istedet, jeg er bare usikker på hvordan hun takler det. HI. Anonymous poster hash: 396df...236 Ofte skjønner ungene dette selv og ofte har ikke de barna som ikke blir invitert noe særlig annen relasjon til bursdagsbarnet enn at de går i samme klasse. Men problemet er at det er foreldrene som lager en masse bråk og som skal tvinge frem en sår reaksjon hos barnet. Mange slike foreldre, som mener at alt skal være likt og helt rettferdig 100% av tiden. Slike unger syns jeg synd i, de kommer til og få sjokk når det får oppleve den virkelige verden som er alt annet enn rettferdig.
ulydia Skrevet 1. januar 2015 #81 Skrevet 1. januar 2015 Herregud, for eit ureflektert svar. Beklager, men dette må vere eit av dei dummaste innlegga i denne debatten! Der finnest barn som gjennom eit heilt skuleår ikkje blir invitert i ein einaste bursdag. Dette er sårt og vondt for dei barna dette angår. Dei manglande invitasjonene blir ei stadfesting av kor lite attraktive dei er som vennar og kan i stor grad påverke sjølvkjensla deira. At dette er så vanskeleg å ta innover seg, er heilt overraskende for meg.
Suppehue Skrevet 1. januar 2015 #82 Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor ikke ha to bursdager? Det gjør vi for å få med alle. Først alle jentene/guttene i klassen. Så neste fest med "alle" andre. Har invitert til bursdag nå i ti år fordelt på tre barn og har enda til gode å utelate noen. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig?De fleste har vel en familiefeiring for bursdagsbarnet også. Hvis man da skal ha to barneselskap, tror jeg det kan bli en utfordring for noen ja. Vi har fire barn og jobber turnus, så for oss hadde dette blitt vanskelig. Har jo annet å gjøre enn å feire bursdag, liksom.Det har vi og...det blir hva du gjør det til. Jeg tenker det er viktigere å ofre en ekstra ettermiddag enn å utelate noen fra bursdag. Men det er nå meg.
SuperFries Skrevet 1. januar 2015 #83 Skrevet 1. januar 2015 Gud, det har jammen meg blitt mer komplisert enn da jeg var ung. Da inviterte vi de vi likte. Ville uansett ikke gå i bursdag til de vi ikke likte.
Tauriel Skrevet 1. januar 2015 #84 Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor i all verden mener enkelte at venner uten for klassen har mindre rett på å få være med på hovedfeiringen, enn de i klassen? HIs barn kan jo ha mer med de utenfor klassen og gjøre enn de i klassen... Det er nesten som om jeg vurderer og venne datteren min opp til at man ikke feirer barneselskap... er jo rene regelboken man må følge for å feire bursdag, og jeg synes direkte synd på den som er "nederst på rangstigen" i klassen og blir tvunget til å be en klasse som ikke liker personen. Grattis med dagen, nå kan vi plage deg mer! (Eller så får vi lov av mamma og pappa og drite i bursdagen din siden du ikke ba alle og alle blir med på det så du sitter alene... weeeee...not) For noen holdninger som vises. Trodde at man var kommet så langt at man kunne snakke med hverandre som foreldre for å slippe ekskluderingen, men det er vel for mye forlangt, man legger heller opp til en vanvittig press på å må be alle uansett hva det koster. Jeg skjønner til en viss grad hva du mener. Men, i en klasse med 12 gutter og 12 jenter, hvordan har du tenkt at man skal sikre seg mot at noen blir ekskludert hvis alle gjør som HI og inviterer kun de som står barnet nærmest i klassen? I de fleste klasser/grupper er der barn med utfordringer og barn som ikke er så populær, enten pga utagerende oppførsel eller at det er fullstendig anonymt. Disse barna er de som oftest er de skadelidende når ikke alle blir invitert. Det er for å unngå ekskludering at de fleste skoler og barnehager opererer med anbefalingen om enten alle guttene/jentene eller hele klassen/gruppen. Anonymous poster hash: 3da48...05a Det er alltid noen som har kontakt med "den ene", og blir det noen utelatt så går det vel an at det blir gitt beskjed og invitert av noen andre i en klasse? Slik at de får komme i en bursdag, eventuelt at foreldrene oppfordrer barnet som da går over ens med den/de som kan bli utelatt, at de inviterer. Er vel hyggeligere for noen som ikke er så populær å få komme i bursdag der man er ønsket og ikke pga plikt?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #85 Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor i all verden mener enkelte at venner uten for klassen har mindre rett på å få være med på hovedfeiringen, enn de i klassen? HIs barn kan jo ha mer med de utenfor klassen og gjøre enn de i klassen... Det er nesten som om jeg vurderer og venne datteren min opp til at man ikke feirer barneselskap... er jo rene regelboken man må følge for å feire bursdag, og jeg synes direkte synd på den som er "nederst på rangstigen" i klassen og blir tvunget til å be en klasse som ikke liker personen. Grattis med dagen, nå kan vi plage deg mer! (Eller så får vi lov av mamma og pappa og drite i bursdagen din siden du ikke ba alle og alle blir med på det så du sitter alene... weeeee...not) For noen holdninger som vises. Trodde at man var kommet så langt at man kunne snakke med hverandre som foreldre for å slippe ekskluderingen, men det er vel for mye forlangt, man legger heller opp til en vanvittig press på å må be alle uansett hva det koster. Jeg skjønner til en viss grad hva du mener. Men, i en klasse med 12 gutter og 12 jenter, hvordan har du tenkt at man skal sikre seg mot at noen blir ekskludert hvis alle gjør som HI og inviterer kun de som står barnet nærmest i klassen? I de fleste klasser/grupper er der barn med utfordringer og barn som ikke er så populær, enten pga utagerende oppførsel eller at det er fullstendig anonymt. Disse barna er de som oftest er de skadelidende når ikke alle blir invitert. Det er for å unngå ekskludering at de fleste skoler og barnehager opererer med anbefalingen om enten alle guttene/jentene eller hele klassen/gruppen. Anonymous poster hash: 3da48...05a Det er alltid noen som har kontakt med "den ene", og blir det noen utelatt så går det vel an at det blir gitt beskjed og invitert av noen andre i en klasse? Slik at de får komme i en bursdag, eventuelt at foreldrene oppfordrer barnet som da går over ens med den/de som kan bli utelatt, at de inviterer. Er vel hyggeligere for noen som ikke er så populær å få komme i bursdag der man er ønsket og ikke pga plikt? I den ideelle verden er det slik ja. Men, realiteten er desverre en helt annen... Anonymous poster hash: 3da48...05a
Tauriel Skrevet 2. januar 2015 #86 Skrevet 2. januar 2015 Hvorfor i all verden mener enkelte at venner uten for klassen har mindre rett på å få være med på hovedfeiringen, enn de i klassen? HIs barn kan jo ha mer med de utenfor klassen og gjøre enn de i klassen... Det er nesten som om jeg vurderer og venne datteren min opp til at man ikke feirer barneselskap... er jo rene regelboken man må følge for å feire bursdag, og jeg synes direkte synd på den som er "nederst på rangstigen" i klassen og blir tvunget til å be en klasse som ikke liker personen. Grattis med dagen, nå kan vi plage deg mer! (Eller så får vi lov av mamma og pappa og drite i bursdagen din siden du ikke ba alle og alle blir med på det så du sitter alene... weeeee...not) For noen holdninger som vises. Trodde at man var kommet så langt at man kunne snakke med hverandre som foreldre for å slippe ekskluderingen, men det er vel for mye forlangt, man legger heller opp til en vanvittig press på å må be alle uansett hva det koster. Jeg skjønner til en viss grad hva du mener. Men, i en klasse med 12 gutter og 12 jenter, hvordan har du tenkt at man skal sikre seg mot at noen blir ekskludert hvis alle gjør som HI og inviterer kun de som står barnet nærmest i klassen? I de fleste klasser/grupper er der barn med utfordringer og barn som ikke er så populær, enten pga utagerende oppførsel eller at det er fullstendig anonymt. Disse barna er de som oftest er de skadelidende når ikke alle blir invitert. Det er for å unngå ekskludering at de fleste skoler og barnehager opererer med anbefalingen om enten alle guttene/jentene eller hele klassen/gruppen. Anonymous poster hash: 3da48...05a Det er alltid noen som har kontakt med "den ene", og blir det noen utelatt så går det vel an at det blir gitt beskjed og invitert av noen andre i en klasse? Slik at de får komme i en bursdag, eventuelt at foreldrene oppfordrer barnet som da går over ens med den/de som kan bli utelatt, at de inviterer. Er vel hyggeligere for noen som ikke er så populær å få komme i bursdag der man er ønsket og ikke pga plikt? I den ideelle verden er det slik ja. Men, realiteten er desverre en helt annen... Anonymous poster hash: 3da48...05a Hvis vi som foreldre kan kommunisere bedre vil det bli en realitet. Men det er jo så klart lettere og bare be alle og heller henge ut de som ikke kan det.
Superdolly Skrevet 2. januar 2015 #87 Skrevet 2. januar 2015 Hvorfor i all verden mener enkelte at venner uten for klassen har mindre rett på å få være med på hovedfeiringen, enn de i klassen? HIs barn kan jo ha mer med de utenfor klassen og gjøre enn de i klassen... Det er nesten som om jeg vurderer og venne datteren min opp til at man ikke feirer barneselskap... er jo rene regelboken man må følge for å feire bursdag, og jeg synes direkte synd på den som er "nederst på rangstigen" i klassen og blir tvunget til å be en klasse som ikke liker personen. Grattis med dagen, nå kan vi plage deg mer! (Eller så får vi lov av mamma og pappa og drite i bursdagen din siden du ikke ba alle og alle blir med på det så du sitter alene... weeeee...not) For noen holdninger som vises. Trodde at man var kommet så langt at man kunne snakke med hverandre som foreldre for å slippe ekskluderingen, men det er vel for mye forlangt, man legger heller opp til en vanvittig press på å må be alle uansett hva det koster. Jeg skjønner til en viss grad hva du mener. Men, i en klasse med 12 gutter og 12 jenter, hvordan har du tenkt at man skal sikre seg mot at noen blir ekskludert hvis alle gjør som HI og inviterer kun de som står barnet nærmest i klassen? I de fleste klasser/grupper er der barn med utfordringer og barn som ikke er så populær, enten pga utagerende oppførsel eller at det er fullstendig anonymt. Disse barna er de som oftest er de skadelidende når ikke alle blir invitert.Det er for å unngå ekskludering at de fleste skoler og barnehager opererer med anbefalingen om enten alle guttene/jentene eller hele klassen/gruppen.Anonymous poster hash: 3da48...05a Det er alltid noen som har kontakt med "den ene", og blir det noen utelatt så går det vel an at det blir gitt beskjed og invitert av noen andre i en klasse? Slik at de får komme i en bursdag, eventuelt at foreldrene oppfordrer barnet som da går over ens med den/de som kan bli utelatt, at de inviterer. Er vel hyggeligere for noen som ikke er så populær å få komme i bursdag der man er ønsket og ikke pga plikt? I den ideelle verden er det slik ja. Men, realiteten er desverre en helt annen...Anonymous poster hash: 3da48...05a Hvis vi som foreldre kan kommunisere bedre vil det bli en realitet. Men det er jo så klart lettere og bare be alle og heller henge ut de som ikke kan det. Tanken er god, men i den virkelige verden fungerer ikke dette. Jeg har selv prøvd å ta opp dette, og da blir du ikke møtt med inkludering og omsorg. Da blir du møtt med skuldertrekk, foreldre som påpeker at dette må barna få ordne opp i selv, eller foreldre som påpeker at deres barn strever litt sosialt dessverre, og derfor kan de ikke ta belastningen med å invitere andre enn de mest populære 90 prosentene. Dette er virkeligheten. Jeg er en av de her inne som forsvarer tanken om å be alle. Er det umulig, mener jeg at da får man invitere under halvparten. Og ikke gjøre det slik at det er et lite mindretall som ikke blir bedt.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #88 Skrevet 2. januar 2015 Det kan være enklere for jenta å forholde seg til 11 venner enn og måtte forholde seg til like mange jenter i klassen. Kommer jo helt an på klassesammensetningen. Anonymous poster hash: c1705...efe
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2015 #89 Skrevet 2. januar 2015 Har selv bedt ca 8 stk i barnebursdag. Blanding av gutter og jenter. Da var det vel 24 i klassen til barnet mitt. Den enkle grunnen til det var at den knøttlille leiligheten min ikke rommet særlig flere, og ikke hadde jeg råd til å leie sfo, slik mange her gjør ( var alenemor på tidspunktet). Fikk ikke klage fra noen. Og de kunne bare ha prøvd seg..ikke alle som har verken råd eller plass til å ta imot 24 kids!. Anonymous poster hash: d5fb7...ced
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå