ulydia Skrevet 30. desember 2014 #26 Skrevet 30. desember 2014 Jeg tenker at det er helt greit, men du må regne med at det blir snakket om likevel. Har en jente i 2.klasse selv, og i høst var det en av jentene i klassen som inviterte 10 stykker i bursdag. De er 15 jenter og 10 gutter i klassen, og denne jenta inviterte 10 jenter. Bursdagen ble selvfølgelig snakket om på skolen og min jente lurte veldig på hvorfor hun ikke ble invitert og hvorfor bursdagsjenta bare inviterte bare 10 stykker når de var 15 stykker i klassen. De snakket om dette i garderoben og bursdagsbarnet sto der og måtte forklare seg for de andre, hun fikk bare lov å invitere 10 stykker.... Min jente tok det helt greit når vi snakket om det, det er første gangen hun opplevde at hun ikke ble bedt og hadde forståelse for at noen kanskje ikke hadde plass til alle osv. Verden er ikke alltid helt rettferdig og barn må jo lære det også, men det kan bli et stort problem for klassemiljøet om alle bare skal invitere noen og det blir de samme som er ekskludert hver gang. Derfor ber vi selv alle sammen når vi har selskap. Anonymous poster hash: 109a0...a2b Takk for svar. Er jo dette jeg bekymrer meg for, at det skal bli reagert negativt på det og at hun skal bli ekskludert selv på grunn av det. Problemet er at vi har veldig liten plass her hjemme og temmelig trangt økonomisk. Vi har hatt bursdager andre steder tidligere, med vekslende hell, så det er ikke ønskelig denne gangen. Tenker kanskje å be alle jentene istedet, jeg er bare usikker på hvordan hun takler det. HI. Anonymous poster hash: 396df...236 Der er 12 jenter i klassen. Du/jenta di ønskjer å be 6 jenter+2 gutar+eit par(2?) andre vennar. Totalen blir m.a.o. 11 barn. Her forstår eg ikkje reknestykket ditt, då differansen mellom dei ulike alternativa er eitt barn. Hadde eg vore i din situasjon, hadde eg invitert alle jentene i klassen. 1. Fordi dette gjerne kan utvikle seg til å bli normen i klassen. Alle inviterer halvparten av jentene og der er stor sjans for at ei eller fleire av jentene aldri er blant dei 6 utvalte. Det er veldig sårt for 7-8-åringer å aldri bli invitert i bursdag. 2. Jenta di kan bli ekskludert i neste omgang. Alle jentene blir inviterte i neste bursdag, men sidan di ikkje inviterte "Kari" så inviterer heller ikkje "Kari" jenta di tilbake. Dette kan m.a.o. føre til splid i klassen. 3. Som nemnd, eg forstår ikkje at der er stor forskjell på å invitere 10 eller 11 barn. Det argumentet held berre ikkje vatn. Dersom jenta di gjerne vil ha med desse andre vennene (2 gutar+eit par andre), kan vel dei komme på "restefest" dagen etter. Mi erfaring er at det alltid er mykje kake o.l. igjen etter barnebursdagar.
Hjertefru Skrevet 30. desember 2014 #27 Skrevet 30. desember 2014 Ser at jeg skal være glad for at skolebarna mine er i en liten klasse. Egentlig er jeg enig med luten, ser ikke helt argumentet med at hun ikke kommer til å bli invitert til de som ikke får komme til henne. Jeg har ofte invitert barn som ikke tidligere har vært hos oss, barn i paralellklassen osv. Vennekretsen deres er jo ikke statisk. Siden dette er en elev i småskolen er det min erfaring at de like gjerne kan ha nære venner av ulikt kjønn. Det må føles veldig urettferdig å ikke få lov til å invitere "Ola" bare fordi han er gutt. Hadde dere mødre syntes det har vært ok når dere har bursdag? Like gjerne lære barna kjønnssegregering med en gang liksom... Men hi, fordi det så lett blir kakling om dette hadde jeg kanskje valgt den letteste løsningen og invitert alle jenteneog ingen av gutta, jeg vet ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #28 Skrevet 30. desember 2014 Hadde invitert alle jentene og de to guttene i klassen, de andre hadde jeg invitert for seg. Anonymous poster hash: 7a77d...d40
ulydia Skrevet 30. desember 2014 #29 Skrevet 30. desember 2014 Ser at jeg skal være glad for at skolebarna mine er i en liten klasse. Egentlig er jeg enig med luten, ser ikke helt argumentet med at hun ikke kommer til å bli invitert til de som ikke får komme til henne. Jeg har ofte invitert barn som ikke tidligere har vært hos oss, barn i paralellklassen osv. Vennekretsen deres er jo ikke statisk. Siden dette er en elev i småskolen er det min erfaring at de like gjerne kan ha nære venner av ulikt kjønn. Det må føles veldig urettferdig å ikke få lov til å invitere "Ola" bare fordi han er gutt. Hadde dere mødre syntes det har vært ok når dere har bursdag? Like gjerne lære barna kjønnssegregering med en gang liksom... Men hi, fordi det så lett blir kakling om dette hadde jeg kanskje valgt den letteste løsningen og invitert alle jenteneog ingen av gutta, jeg vet ikke. Det viktigaste argumentet er jo at dette kan utvikle seg til å bli normen i klassen. Alle inviterer 6-7 utvalte, og nokre få er aldri blant desse. Trist for den jenta som berre får delta i sin eigen bursdag... Vidare er det jo mogleg å invitere gutane dagen etter? Eg hadde sjølv ein god gutevenn, som aldri blei invitert i bursdagen min - fordi det var kutyme å invitere i gute- og jentebursdagar. Eg reagerte aldri negativt på dette sjølv.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #30 Skrevet 30. desember 2014 Veldig vanskelig dette. Eldstesønnen min er en sånn som lett faller mellom, har en god tone med mange uten å knytte seg kjempenært til noen få. Han ble faktisk veldig lei seg da alle han lekte mest med, dvs 5 gutter ble invitert i en bursdag der han ikke ble invitert. Hos dere er det halvparten av jentene, og da tenker jeg personlig at det er litt skummelt. I klassen til minstejenta har alle foreldre og lærere jobbet aktivt for å unngå klikker, og da er det viktig å blande dem godt. Anonymous poster hash: 74f77...861
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #31 Skrevet 30. desember 2014 Hadde invitert alle jentene og de to guttene i klassen, de andre hadde jeg invitert for seg. Anonymous poster hash: 7a77d...d40 Men det kan da vel ikke bli rettferdig. Det er 12 jenter og 12 gutter i klassen. Ved å be alle jentene + 2 av guttene så ber de 14 stk. Og da er det 10 som ikke blir bedt. Og etter reglene så er vel ikke det lov? Anonymous poster hash: 505e3...25a
Nyttårs barn Skrevet 30. desember 2014 #32 Skrevet 30. desember 2014 Jeg synes ikke dette er greit. Hadde dere invitert etpar jenter fra klassen hadde det kanskje gått men å invitere 6 av en gruppe på 12(7/12 med din datter) så blir det feil for meg. Vi inviterer alle guttene i klassen i bursdag og kommer til å gjøre det i mange år enda, synes det er en god regel for å skape et inkluderende miljø. Så vet vi jo og at det er noen barn som ikke så lett får innpass og nære venner og som da aldri blir bedt hvis man gjør det slik du sier.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #33 Skrevet 30. desember 2014 Wow... bursdager er blitt kompliserte greier... Jeg synes du skal bare be på den måten, men da uten for skolen. Virker jo som rene Nazi regime på bursdagsfeiringer nå for tiden.... Hilsen ei som aldri ble bedt i bursdager fra 1-7 klasse og var strålende fornøyd med det. Anonymous poster hash: e752f...bde
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #34 Skrevet 30. desember 2014 De mest populære? Nei, ikke innafor! Anonymous poster hash: 34a6c...135
det er berre mordi Skrevet 30. desember 2014 #35 Skrevet 30. desember 2014 Wow... bursdager er blitt kompliserte greier... Jeg synes du skal bare be på den måten, men da uten for skolen. Virker jo som rene Nazi regime på bursdagsfeiringer nå for tiden.... Hilsen ei som aldri ble bedt i bursdager fra 1-7 klasse og var strålende fornøyd med det. Anonymous poster hash: e752f...bde Eg tvilar på at dei fleste er strålande fornøgd med å aldri bli bedd.
Virginia. Skrevet 30. desember 2014 #36 Skrevet 30. desember 2014 2. klassingen fyller år, og vi ønsker av diverse årsaker å ha bursdagen hjemme, selv om det blir litt trangt. Bursdagsbarnet er ei jente med litt ekstra behov, og takler ikke så godt store folkemengder og for mye "styr". Hun har lyst til å be 8 klassekamerater, 6 jenter og 2 gutter, samt et par andre gode venner. Er dette innafor om vi sender invitasjon via e-post, eller er det "alle eller ingen" som gjelder i alle tilfeller? Anonymous poster hash: 396df...236 Innafor .
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #37 Skrevet 30. desember 2014 Wow... bursdager er blitt kompliserte greier... Jeg synes du skal bare be på den måten, men da uten for skolen. Virker jo som rene Nazi regime på bursdagsfeiringer nå for tiden.... Hilsen ei som aldri ble bedt i bursdager fra 1-7 klasse og var strålende fornøyd med det. Anonymous poster hash: e752f...bde Eg tvilar på at dei fleste er strålande fornøgd med å aldri bli bedd. Vet om flere som var fornøyd med å slippe... Anonymous poster hash: e752f...bde
Hjertefru Skrevet 31. desember 2014 #38 Skrevet 31. desember 2014 De mest populære? Nei, ikke innafor! Anonymous poster hash: 34a6c...135 Hvorfor tror du at det er de mest populære hi har tenkt å invitere? Forstår det sånn at hun har tenkt å be de barna jenta hennes har mest kontakt med? Det blir vel to forskjellige ting...
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #39 Skrevet 31. desember 2014 Jeg synes ikke det er greit å be 8 av 12 jenter, og jeg blir overrasket over hvor mange som synes det er greit. Jeg synes heller ikke at det er ok å la barna VELGE hvem de vil be og ikke. Tenk på den stakkars jenta eller gutten som aldri blir bed, uten at noen foreldre legger merke til det. man skal ikke alltid bare være opptatt av hva som er greit for seg selv. Hi, hva hadde du følt om alle jentene ville ha 8 av 12 jenter og din jente aldri var en av de som var ønsket? Hadde det virkelig vært helt greit. Jeg synes vi voksne har et veldig stor ansvar her. Anonymous poster hash: 92aa5...20e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #40 Skrevet 31. desember 2014 Hvis det er sånn ditt barn må ha det, så er det sånn det må bli. Anonymous poster hash: d4ee5...208
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #41 Skrevet 31. desember 2014 Å be 8 av 24 er i utgangspunktet greit, men ikke når det blir 7 av 12 jenter. Da ville jeg heller bedt f.eks. 3-4 jenter og de 2 guttene og de 2 utenom. Bursdager skal selvfølgelig være en fin opplevelse for bursdagsbarnet, og ikke bare dreie seg om inkludering, så jeg synes ikke man nødvendigvis skal be alle for enhver pris. Men litt hensyn bør man jo ta. Anonymous poster hash: 3d5d4...f03
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #42 Skrevet 31. desember 2014 Hvis denne jenta går på normal skole og i en normal klasse -og klarer å ha 11 (bare en annen blanding) Venner der -så klarer hun da heller alle 12 jentene .. Dårligste unnskyldningen at hun da har spesielle behov !! Ville ikke tydeliggjort de spesielle behovene med å ekskludere andre iallfall . Da blir det fort hun "spesielle" som ikke blir invitert tilbake .. Anonymous poster hash: 59a92...6d7
Tauriel Skrevet 31. desember 2014 #43 Skrevet 31. desember 2014 Litt overrasket og lese hvordan man lettere godkjenner det og ikke gå i bursdag, slik at bursdagsbarnet risikerer å bli sittende alene på bursdagen sin. Enn det og overse den ene som ber slik og holde på "sine" regler og sende barnet i bursdag som det blir invitert i (så fremst det passer). Synes det blir feil å straffe et barn for å få lov til å be i bursdag. Men synes det er en grei ordning og be noen slik HI vil. Er man redd for at det blir en som aldri blir bedt går det faktisk an å snakke med foreldrene for å undersøke dette, slik at man kan få inkludert de som aldri blir bedt.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #44 Skrevet 31. desember 2014 Oi, her var det plutselig blitt mange svar! Ser det er mange delte meninger om dette temaet og jeg er enige i at dette er vanskelig. Jeg spurte her inne fordi jeg ikke klarte å bli helt enig med meg selv. Når det gjelder populære barn og barn som ikke blir bedt; ettersom vi har barn med spesielle behov selv utelater vi selvfølgelig ikke barn på bakgrunn av det. Barna som blir invitert hit er barn av forskjellig kjønn, religion og funksjonsnivå. Det har ingenting å si for oss. Det som derimot har noe å si for oss er at jenta vår skal få en fin bursdag og ikke en bursdag der hun låser seg og gråter mesteparten av tiden, eller at hun ikke klarer å fungere dagen etterpå fordi hun er helt utslitt. Regnestykket med løsningen vi vurderte er forklart ovenfor. Det er forskjell på 4 voksne og 10 barn, og 13 barn og to voksne. Da risikerer vi at en må ta seg av jenta mens den andre må passe på 12 barn alene. Når det er sagt; vi ender nok heller opp med å invitere færre barn, men skal vurdere å be alle. Det er utrolig trist å høre at barn med spesielle behov står i fare for å bli "diskvalifisert" i bursdagssammenheng fordi man velger å ikke be alle. Heldigvis er dette noe vi ennå ikke har opplevd i praksis. Jeg er enig i at man ikke skal ekskludere andre, men verden er ikke så sort/hvit at slike sosiale regler kan dekke alle... HI. Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #45 Skrevet 31. desember 2014 Oi, her var det plutselig blitt mange svar! Ser det er mange delte meninger om dette temaet og jeg er enige i at dette er vanskelig. Jeg spurte her inne fordi jeg ikke klarte å bli helt enig med meg selv. Når det gjelder populære barn og barn som ikke blir bedt; ettersom vi har barn med spesielle behov selv utelater vi selvfølgelig ikke barn på bakgrunn av det. Barna som blir invitert hit er barn av forskjellig kjønn, religion og funksjonsnivå. Det har ingenting å si for oss. Det som derimot har noe å si for oss er at jenta vår skal få en fin bursdag og ikke en bursdag der hun låser seg og gråter mesteparten av tiden, eller at hun ikke klarer å fungere dagen etterpå fordi hun er helt utslitt. Regnestykket med løsningen vi vurderte er forklart ovenfor. Det er forskjell på 4 voksne og 10 barn, og 13 barn og to voksne. Da risikerer vi at en må ta seg av jenta mens den andre må passe på 12 barn alene. Når det er sagt; vi ender nok heller opp med å invitere færre barn, men skal vurdere å be alle. Det er utrolig trist å høre at barn med spesielle behov står i fare for å bli "diskvalifisert" i bursdagssammenheng fordi man velger å ikke be alle. Heldigvis er dette noe vi ennå ikke har opplevd i praksis. Jeg er enig i at man ikke skal ekskludere andre, men verden er ikke så sort/hvit at slike sosiale regler kan dekke alle... HI.Anonymous poster hash: 396df...236 Barn med spessielle behov trenger ofte mer oppfølging og de krever med av foreldrene til dem som arrangerer. Du bruker jo til og med det at jenta har særskilte behov som grunn til at det blir vansklig å be alle fordi en av dere kanskje må bruke din tid på å berolige og trøste deres jente. Det er da ikke noen større grunn til at andre foreldre skal fikse det enn at dere skal klare det selv. Hvem ønsker egentlig besøk av en jent du må regne med å måtte ha en voksen på hele selskapet og som ikke takler vanlig bursdagsbråk? Du kan ikke forvente at de andre foreldrene tar mer hensyn til din datter enn du tar til deres barn. Andre barn blir også lei seg over å bli utelatt. Anonymous poster hash: 5f701...817
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #46 Skrevet 31. desember 2014 Jeg har en sønn som ikke trives med store grupper, han hater støy og blir veldig utilpass når han er med gutter og de begynner ø bli rampete. På skolen har han muligheten til å trekke seg unna og heller leke for seg selv. Han leker dessuten veldig godt med jenter. Etter norsk skikk ville et bursdagsselskap ikke vært noe koselig for han, på samme låte som det ikke var koselig for meg som barn (jeg sluttet med barneselskap av eget valg som 8-åring fordi jeg hatet det). "Heldigvis" for han bor vi i utlandet, og her er det vanlig med mindre selskaper. Kjøreregelen vår i år blir 5 gutter inkl. han, ELLER 7 gjester med 4 jenter. I fjor provlde vi oss på norsk måte med alle guttene i klassen, det ble komplett kaos og en fortvilt bursdagsgutt. Jeg respekterer at din datter trenger at man tar hensyn til henne og synes hensynet til inkludering går for langt når det går på bekostning av bursdagsbarnets trivsel. Men kanskje det blir lettere å få aksept for en spesialløsning dersom du reduserer ytterligere størrelsen på gruppen, kanskje til 5 gjester i stedet for 8. Da signaliserer du at du ønsker noe smått og intimt. Ville det vært mulig? Anonymous poster hash: 8fdd6...a77
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #47 Skrevet 31. desember 2014 Du bør tenke på at din datter med spesielle behov dessverre nok er den som blir valgt bort i andre bursdager i klassen. Særlig når du viser at du synes det er greit å bare invitere noen jenter og utelukke andre. Dersom jenta di ikke takler 11 jenter fra klassen, hvordan kan hun da takle 10 andre gjester? Hvirfor skal jenta di bli invitert til de andre i klassen, når hun ikke takler sin egen bursdag? Tror du gjør en stor tabbe her, barna går i 2. Klasse og skal gå lenge sammen på skolen. Anonymous poster hash: 68b4f...fb9
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #48 Skrevet 31. desember 2014 Oi, her var det plutselig blitt mange svar! Ser det er mange delte meninger om dette temaet og jeg er enige i at dette er vanskelig. Jeg spurte her inne fordi jeg ikke klarte å bli helt enig med meg selv. Når det gjelder populære barn og barn som ikke blir bedt; ettersom vi har barn med spesielle behov selv utelater vi selvfølgelig ikke barn på bakgrunn av det. Barna som blir invitert hit er barn av forskjellig kjønn, religion og funksjonsnivå. Det har ingenting å si for oss. Det som derimot har noe å si for oss er at jenta vår skal få en fin bursdag og ikke en bursdag der hun låser seg og gråter mesteparten av tiden, eller at hun ikke klarer å fungere dagen etterpå fordi hun er helt utslitt. Regnestykket med løsningen vi vurderte er forklart ovenfor. Det er forskjell på 4 voksne og 10 barn, og 13 barn og to voksne. Da risikerer vi at en må ta seg av jenta mens den andre må passe på 12 barn alene. Når det er sagt; vi ender nok heller opp med å invitere færre barn, men skal vurdere å be alle. Det er utrolig trist å høre at barn med spesielle behov står i fare for å bli "diskvalifisert" i bursdagssammenheng fordi man velger å ikke be alle. Heldigvis er dette noe vi ennå ikke har opplevd i praksis. Jeg er enig i at man ikke skal ekskludere andre, men verden er ikke så sort/hvit at slike sosiale regler kan dekke alle... HI.Anonymous poster hash: 396df...236 Barn med spessielle behov trenger ofte mer oppfølging og de krever med av foreldrene til dem som arrangerer. Du bruker jo til og med det at jenta har særskilte behov som grunn til at det blir vansklig å be alle fordi en av dere kanskje må bruke din tid på å berolige og trøste deres jente. Det er da ikke noen større grunn til at andre foreldre skal fikse det enn at dere skal klare det selv. Hvem ønsker egentlig besøk av en jent du må regne med å måtte ha en voksen på hele selskapet og som ikke takler vanlig bursdagsbråk? Du kan ikke forvente at de andre foreldrene tar mer hensyn til din datter enn du tar til deres barn. Andre barn blir også lei seg over å bli utelatt. Anonymous poster hash: 5f701...817 Jeg regner med at du som voksen synes det er mer slitsomt å holde fest enn å gå på fest? Det er annerledes å være i et selskap der man kan trekke seg tilbake eller gå fra festen dersom man ønsker enn at en hel haug med mennesker skal komme hjem til deg og det er forventet at du skal være midtpunktet. Jeg har heller aldri sagt at hun går alene i bursdag, vi var med til nå nylig, og nå går det stort sett veldig fint. Jeg spør selvfølgelig alltid og ber alltid foreldrene ringe dersom det skulle være noe. Jeg forstår jo at andre barn også blir lei seg over å ikke bli invitert, men noen ganger tror jeg det ofte handler om at foreldrene blir fornærmet istedet. Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #49 Skrevet 31. desember 2014 Du bør tenke på at din datter med spesielle behov dessverre nok er den som blir valgt bort i andre bursdager i klassen. Særlig når du viser at du synes det er greit å bare invitere noen jenter og utelukke andre. Dersom jenta di ikke takler 11 jenter fra klassen, hvordan kan hun da takle 10 andre gjester? Hvirfor skal jenta di bli invitert til de andre i klassen, når hun ikke takler sin egen bursdag? Tror du gjør en stor tabbe her, barna går i 2. Klasse og skal gå lenge sammen på skolen. Anonymous poster hash: 68b4f...fb9 Takk for synspunkt. Jeg har svart på disse tingene flere ganger i tråden allerede. HI. Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #50 Skrevet 31. desember 2014 Jeg har en sønn som ikke trives med store grupper, han hater støy og blir veldig utilpass når han er med gutter og de begynner ø bli rampete. På skolen har han muligheten til å trekke seg unna og heller leke for seg selv. Han leker dessuten veldig godt med jenter. Etter norsk skikk ville et bursdagsselskap ikke vært noe koselig for han, på samme låte som det ikke var koselig for meg som barn (jeg sluttet med barneselskap av eget valg som 8-åring fordi jeg hatet det). "Heldigvis" for han bor vi i utlandet, og her er det vanlig med mindre selskaper. Kjøreregelen vår i år blir 5 gutter inkl. han, ELLER 7 gjester med 4 jenter. I fjor provlde vi oss på norsk måte med alle guttene i klassen, det ble komplett kaos og en fortvilt bursdagsgutt. Jeg respekterer at din datter trenger at man tar hensyn til henne og synes hensynet til inkludering går for langt når det går på bekostning av bursdagsbarnets trivsel. Men kanskje det blir lettere å få aksept for en spesialløsning dersom du reduserer ytterligere størrelsen på gruppen, kanskje til 5 gjester i stedet for 8. Da signaliserer du at du ønsker noe smått og intimt. Ville det vært mulig? Anonymous poster hash: 8fdd6...a77 Takk for svar, fint å høre synspunktet fra en som er i samme båt. Det beste er nok å redusere antallet betraktelig ja. Jeg synes det er fint at man er opptatt av inkludering, men det er jammen ikke enkelt alltid når man ikke passer i A4-formen. Anonymous poster hash: 396df...236
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå