Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #1 Skrevet 30. desember 2014 2. klassingen fyller år, og vi ønsker av diverse årsaker å ha bursdagen hjemme, selv om det blir litt trangt. Bursdagsbarnet er ei jente med litt ekstra behov, og takler ikke så godt store folkemengder og for mye "styr". Hun har lyst til å be 8 klassekamerater, 6 jenter og 2 gutter, samt et par andre gode venner. Er dette innafor om vi sender invitasjon via e-post, eller er det "alle eller ingen" som gjelder i alle tilfeller? Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #2 Skrevet 30. desember 2014 Trur dessverre det er "en gruppe".. Enten hele klassen eller alle jentene . Det er mest rettferdig ..mulig læreren faktisk setter ned foten der også hvis det blir skjevt Anonymous poster hash: 59a92...6d7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #3 Skrevet 30. desember 2014 Alle barna snakker jo om at de skal i bursdag så de andre får det jo med seg uansett .. Anonymous poster hash: 59a92...6d7
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #4 Skrevet 30. desember 2014 Så lenge det ikke er et fåtall jenter eller gutter som ikke er invitert, feks 6 jenter er invitert og det er bare 8 jenter i klassa, så er det innafor. Anonymous poster hash: fae92...26c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #5 Skrevet 30. desember 2014 Ja det helt greit. Ditt barn og dere bestemmer. Det er rett og slett umulig å ta hensyn til alle og alt hele tiden. Du setter din datters behov først og det er helt riktig å gjøre! Anonymous poster hash: efb82...f12
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #6 Skrevet 30. desember 2014 Det kan derimot føre til ekskludering av jenta videre i skolen. Anonymous poster hash: fae92...26c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #7 Skrevet 30. desember 2014 Hvor mange jenter og hvor mange gutter i klassen? Anonymous poster hash: 68b4f...fb9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #8 Skrevet 30. desember 2014 Skolen legger seg ikke opp i hvem som inviteres, men har lagt ned "forbud" mot å dele ut invitasjoner på skolen. Jeg tenker også at hensynet til barnets behov må gå først, men kunne selvfølgelig ønske at vi kunne be alle. Det er 12 jenter og 12 gutter i klassen, så det er ingen som blir ekskludert. HI. Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #9 Skrevet 30. desember 2014 100% innafor! Anonymous poster hash: 30d83...140
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #10 Skrevet 30. desember 2014 Jeg tenker at det er helt greit, men du må regne med at det blir snakket om likevel. Har en jente i 2.klasse selv, og i høst var det en av jentene i klassen som inviterte 10 stykker i bursdag. De er 15 jenter og 10 gutter i klassen, og denne jenta inviterte 10 jenter. Bursdagen ble selvfølgelig snakket om på skolen og min jente lurte veldig på hvorfor hun ikke ble invitert og hvorfor bursdagsjenta bare inviterte bare 10 stykker når de var 15 stykker i klassen. De snakket om dette i garderoben og bursdagsbarnet sto der og måtte forklare seg for de andre, hun fikk bare lov å invitere 10 stykker.... Min jente tok det helt greit når vi snakket om det, det er første gangen hun opplevde at hun ikke ble bedt og hadde forståelse for at noen kanskje ikke hadde plass til alle osv. Verden er ikke alltid helt rettferdig og barn må jo lære det også, men det kan bli et stort problem for klassemiljøet om alle bare skal invitere noen og det blir de samme som er ekskludert hver gang. Derfor ber vi selv alle sammen når vi har selskap. Anonymous poster hash: 109a0...a2b
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #11 Skrevet 30. desember 2014 Jeg tenker at det er helt greit, men du må regne med at det blir snakket om likevel. Har en jente i 2.klasse selv, og i høst var det en av jentene i klassen som inviterte 10 stykker i bursdag. De er 15 jenter og 10 gutter i klassen, og denne jenta inviterte 10 jenter. Bursdagen ble selvfølgelig snakket om på skolen og min jente lurte veldig på hvorfor hun ikke ble invitert og hvorfor bursdagsjenta bare inviterte bare 10 stykker når de var 15 stykker i klassen. De snakket om dette i garderoben og bursdagsbarnet sto der og måtte forklare seg for de andre, hun fikk bare lov å invitere 10 stykker.... Min jente tok det helt greit når vi snakket om det, det er første gangen hun opplevde at hun ikke ble bedt og hadde forståelse for at noen kanskje ikke hadde plass til alle osv. Verden er ikke alltid helt rettferdig og barn må jo lære det også, men det kan bli et stort problem for klassemiljøet om alle bare skal invitere noen og det blir de samme som er ekskludert hver gang. Derfor ber vi selv alle sammen når vi har selskap. Anonymous poster hash: 109a0...a2b Takk for svar. Er jo dette jeg bekymrer meg for, at det skal bli reagert negativt på det og at hun skal bli ekskludert selv på grunn av det. Problemet er at vi har veldig liten plass her hjemme og temmelig trangt økonomisk. Vi har hatt bursdager andre steder tidligere, med vekslende hell, så det er ikke ønskelig denne gangen. Tenker kanskje å be alle jentene istedet, jeg er bare usikker på hvordan hun takler det. HI. Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #12 Skrevet 30. desember 2014 Så lenge dere ber under 1/3 av jentene i klassen, inklusiv deres datter, vil jeg si det er greit. Er det 12 jenter og 12 gutter i klassen er det helt klart ikke greit. Da ville over halvparten av jentene bli invitert. Mine jenter hadde ikke fått lov til å gå om jeg viste om forskjellsbehandlingen. Om jenta tåler så dårlig større forsamlinger bør dere begrense dere til kanskje 2 jenter og to gutter fra klassen. Anonymous poster hash: 5f701...817
Gjest ronja røverdatter Skrevet 30. desember 2014 #13 Skrevet 30. desember 2014 Jeg er en sterk tilhenger av alle eller ingen fordi det ofte blir sånn at det er et par elever som aldri blir invitert til noen. Men samtidig er det viktig med sunn fornuft. Dersom du har et barn med spesielle behov som ikke takler store grupper, er det fullt innenfor å invitere bare noen få og kanskje også gitt beskjed om grunnen om anledningen byr seg, f.eks på et foreldremøte eller lignende. Det er selvfølgelig ikke noe du er forpliktet til, selvfølgelig, men åpenhet lønner seg ofte. Jeg er i alle fall tilhenger av det. Når det er sagt, så hadde jeg invitert ditt barn i selskap til mitt barn uansett om mitt barn blir invitert til dere eller ikke. Jeg tenker at uansett årsaker og uansett hva slags valg voksne tar, så skal ikke det går utover barna. Dessuten har "livets harde skole" (et elsket uttrykk her inne har jeg forstått... hehe) lært meg at verden ikke er svart-hvit.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #14 Skrevet 30. desember 2014 Jeg tenker at dere kan velge ut 2-3 venner så lenge det bare blir en liten andel av klassa. Men kanskje ikke så mange som 8 av 24, da er det såpass mange at jeg synes dere bør be feks alle jentene istede, som kanskje egentlig ikke er så veldig mange fler enn dere planlegger å be uansett. Anonymous poster hash: 7f73e...85c
overlord Skrevet 30. desember 2014 #15 Skrevet 30. desember 2014 Ville nok heller ha invitert alle jentene. Dersom dere har dårlig plass ville jeg da ha invitert vennene utenom klassen en annen dag istedenfor. Pølser og lomper og en langpannekake koster ikke stort mer om de blir noen få ekstra (om du må gjøre det så billig som mulig).
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #16 Skrevet 30. desember 2014 Min sønn ba kun guttene i bursdagen sin, 5 gutter, vi feire på bowlingen. De er 3 gutter og 1 jente i klassen (liten skole), pluss noen gutter og jenter i de to klassene over. Ingen reagerte negativt på det, og han ble invitert til flere av jentene siden de valgte å ha store selskap. Datteren min inviterte alle fra 1. til 4. (hun er andreklassing, totalt ble det 12 stk), både jenter og gutter, og vi feiret hjemme. På vår skole er det like vanlig å feire med alle som med få, og ingen reagerer. Anonymous poster hash: ae761...de0
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #17 Skrevet 30. desember 2014 Jeg tenker at dere kan velge ut 2-3 venner så lenge det bare blir en liten andel av klassa. Men kanskje ikke så mange som 8 av 24, da er det såpass mange at jeg synes dere bør be feks alle jentene istede, som kanskje egentlig ikke er så veldig mange fler enn dere planlegger å be uansett. Anonymous poster hash: 7f73e...85c Jeg er enig med deg; det blir ikke så mange flere. Eneste er at de to ekstra vennene har med seg foreldrene sine, som er veldig klar over hva som kan skje og som dermed kunne bistå dersom ting ble vanskelig. Ber vi alle, blir det da fire ekstra barn og færre voksne, men vi kan eventuelt be om litt forsterkninger. Vi får tenke litt på det, og enten redusere antallet eller be alle jentene. Det var datteren min som ønsket dette antallet, men vi voksne har jo litt mer tanker rundt hva som går greit. Takk for alle svar, hvertfall! Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #18 Skrevet 30. desember 2014 Ville nok heller ha invitert alle jentene. Dersom dere har dårlig plass ville jeg da ha invitert vennene utenom klassen en annen dag istedenfor. Pølser og lomper og en langpannekake koster ikke stort mer om de blir noen få ekstra (om du må gjøre det så billig som mulig). Takk for tips! Vi har råd til maten altså, det var mer det å leie lokale jeg tenkte på økonomisk sett. HI. Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #19 Skrevet 30. desember 2014 2. klassingen fyller år, og vi ønsker av diverse årsaker å ha bursdagen hjemme, selv om det blir litt trangt. Bursdagsbarnet er ei jente med litt ekstra behov, og takler ikke så godt store folkemengder og for mye "styr". Hun har lyst til å be 8 klassekamerater, 6 jenter og 2 gutter, samt et par andre gode venner. Er dette innafor om vi sender invitasjon via e-post, eller er det "alle eller ingen" som gjelder i alle tilfeller? Anonymous poster hash: 396df...236 Jeg ville invitert alle jentene i klassen. Heller hatt et lite selskap for venner utenfor klassen dersom en føler for det. At 7 jenter inkludert din blir invitert er ikke greit. Din jente må regne med å ikke bli invitert tilbake til de som ikke blir invitert. Anonymous poster hash: 68b4f...fb9
sug lut Skrevet 30. desember 2014 #20 Skrevet 30. desember 2014 selvsagt er det greit. Det er du og kun du som bestemmer hvem dere inviterer i ditt hus. Det gjelder bursdag som ellers. Om du er uheldig og har høns til mødre i klassen får du bare heve deg over det - de kakler antakelig ikke med deg tilstede uansett, de tar det ut på kammerset og her inne.
det er berre mordi Skrevet 30. desember 2014 #21 Skrevet 30. desember 2014 Eg tenkjer på den eine som kanskje aldri blir invitert om dette skal vere regelen. Eg synes du skal invitere alle jentene.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #22 Skrevet 30. desember 2014 Hvis jenta har spessielle behov tror jeg i hvertfall dere gjør en grassat tabbe om dere utelater 5 av 12 jenter. Dere står i stor fare for at ingen kommer til å invitere deres datter når dere signaliserer at dere mener slik oppførsel er helt ok. En annen ting er at datteren deres kan komme til å oppleve at få av jentene kommer. Mine barn får ikke lov til å gå i slike fødselsdager. Det er det flere andre jenter som heller ikke får lov til. Anonymous poster hash: 5f701...817
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #23 Skrevet 30. desember 2014 Eg tenkjer på den eine som kanskje aldri blir invitert om dette skal vere regelen. Eg synes du skal invitere alle jentene.Spesielt ettersom det lett er dem med spessielle behov som ender med å bli utelatt. Anonymous poster hash: 5f701...817
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #24 Skrevet 30. desember 2014 selvsagt er det greit. Det er du og kun du som bestemmer hvem dere inviterer i ditt hus. Det gjelder bursdag som ellers. Om du er uheldig og har høns til mødre i klassen får du bare heve deg over det - de kakler antakelig ikke med deg tilstede uansett, de tar det ut på kammerset og her inne. Jeg synes det selvsagt ikke er greit. Som flere har nevnt her; ved slike løsninger risikerer man at det er noen som aldri blir invitert. Det har ingenting med at andre er kake høns, det går ut på å hjelpe barna å inkludere hverandre. Jeg synes 7 av 12 blir for stor andel av gruppen. Enten alle jentene eller færre. Anonymous poster hash: a4c74...26d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2014 #25 Skrevet 30. desember 2014 selvsagt er det greit. Det er du og kun du som bestemmer hvem dere inviterer i ditt hus. Det gjelder bursdag som ellers. Om du er uheldig og har høns til mødre i klassen får du bare heve deg over det - de kakler antakelig ikke med deg tilstede uansett, de tar det ut på kammerset og her inne.Jeg synes det selvsagt ikke er greit. Som flere har nevnt her; ved slike løsninger risikerer man at det er noen som aldri blir invitert. Det har ingenting med at andre er kake høns, det går ut på å hjelpe barna å inkludere hverandre. Jeg synes 7 av 12 blir for stor andel av gruppen. Enten alle jentene eller færre. Anonymous poster hash: a4c74...26d Kake høns høres jo artig ut😉 kaklehøns passer litt bedre inn i teksten☺ Anonymous poster hash: a4c74...26d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå