Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #51 Skrevet 31. desember 2014 Jeg har en sønn som ikke trives med store grupper, han hater støy og blir veldig utilpass når han er med gutter og de begynner ø bli rampete. På skolen har han muligheten til å trekke seg unna og heller leke for seg selv. Han leker dessuten veldig godt med jenter. Etter norsk skikk ville et bursdagsselskap ikke vært noe koselig for han, på samme låte som det ikke var koselig for meg som barn (jeg sluttet med barneselskap av eget valg som 8-åring fordi jeg hatet det). "Heldigvis" for han bor vi i utlandet, og her er det vanlig med mindre selskaper. Kjøreregelen vår i år blir 5 gutter inkl. han, ELLER 7 gjester med 4 jenter. I fjor provlde vi oss på norsk måte med alle guttene i klassen, det ble komplett kaos og en fortvilt bursdagsgutt. Jeg respekterer at din datter trenger at man tar hensyn til henne og synes hensynet til inkludering går for langt når det går på bekostning av bursdagsbarnets trivsel. Men kanskje det blir lettere å få aksept for en spesialløsning dersom du reduserer ytterligere størrelsen på gruppen, kanskje til 5 gjester i stedet for 8. Da signaliserer du at du ønsker noe smått og intimt. Ville det vært mulig? Anonymous poster hash: 8fdd6...a77 Takk for svar, fint å høre synspunktet fra en som er i samme båt. Det beste er nok å redusere antallet betraktelig ja. Jeg synes det er fint at man er opptatt av inkludering, men det er jammen ikke enkelt alltid når man ikke passer i A4-formen. Anonymous poster hash: 396df...236 Men du tenker at andre skal inkludere ditt barn med spesielle behov, men at hun ikke trenger inkludere andre? Anonymous poster hash: 68b4f...fb9
Superdolly Skrevet 31. desember 2014 #52 Skrevet 31. desember 2014 Oi, her var det plutselig blitt mange svar! Ser det er mange delte meninger om dette temaet og jeg er enige i at dette er vanskelig. Jeg spurte her inne fordi jeg ikke klarte å bli helt enig med meg selv. Når det gjelder populære barn og barn som ikke blir bedt; ettersom vi har barn med spesielle behov selv utelater vi selvfølgelig ikke barn på bakgrunn av det. Barna som blir invitert hit er barn av forskjellig kjønn, religion og funksjonsnivå. Det har ingenting å si for oss. Det som derimot har noe å si for oss er at jenta vår skal få en fin bursdag og ikke en bursdag der hun låser seg og gråter mesteparten av tiden, eller at hun ikke klarer å fungere dagen etterpå fordi hun er helt utslitt. Regnestykket med løsningen vi vurderte er forklart ovenfor. Det er forskjell på 4 voksne og 10 barn, og 13 barn og to voksne. Da risikerer vi at en må ta seg av jenta mens den andre må passe på 12 barn alene. Når det er sagt; vi ender nok heller opp med å invitere færre barn, men skal vurdere å be alle. Det er utrolig trist å høre at barn med spesielle behov står i fare for å bli "diskvalifisert" i bursdagssammenheng fordi man velger å ikke be alle. Heldigvis er dette noe vi ennå ikke har opplevd i praksis. Jeg er enig i at man ikke skal ekskludere andre, men verden er ikke så sort/hvit at slike sosiale regler kan dekke alle... HI.Anonymous poster hash: 396df...236 Barn med spessielle behov trenger ofte mer oppfølging og de krever med av foreldrene til dem som arrangerer. Du bruker jo til og med det at jenta har særskilte behov som grunn til at det blir vansklig å be alle fordi en av dere kanskje må bruke din tid på å berolige og trøste deres jente. Det er da ikke noen større grunn til at andre foreldre skal fikse det enn at dere skal klare det selv. Hvem ønsker egentlig besøk av en jent du må regne med å måtte ha en voksen på hele selskapet og som ikke takler vanlig bursdagsbråk? Du kan ikke forvente at de andre foreldrene tar mer hensyn til din datter enn du tar til deres barn. Andre barn blir også lei seg over å bli utelatt.Anonymous poster hash: 5f701...817 Jeg regner med at du som voksen synes det er mer slitsomt å holde fest enn å gå på fest? Det er annerledes å være i et selskap der man kan trekke seg tilbake eller gå fra festen dersom man ønsker enn at en hel haug med mennesker skal komme hjem til deg og det er forventet at du skal være midtpunktet. Jeg har heller aldri sagt at hun går alene i bursdag, vi var med til nå nylig, og nå går det stort sett veldig fint. Jeg spør selvfølgelig alltid og ber alltid foreldrene ringe dersom det skulle være noe. Jeg forstår jo at andre barn også blir lei seg over å ikke bli invitert, men noen ganger tror jeg det ofte handler om at foreldrene blir fornærmet istedet. Anonymous poster hash: 396df...236 Barn uten spesielle behov har også følelser. Som mamma til et barn som veldig ofte var en av to, tre eller fire som ikke ble bedt kan jeg love deg at dette ikke handler om at foreldrene blir "fornærmet". Det handler om at foreldrene må trøste et gråtende barn som ikke forstår hva galt han/hun har gjort, et barn som ikke blir inkludert uten noen som helst tydelig grunn, et barn som ikke oppfører seg dårlig eller skiller seg ut på annen måte enn å stå lavt på rangstigen og derfor er lett å velge bort. Jeg har vært lei meg og sint, men disse følelsene har kommet av at det er jeg som må se, takle og reparerer mitt barns sorg og tristhet. Jeg ser at du har bestemt deg for hva du vil gjøre, og det er din avgjørelse. Men som mange andre her vil jeg også påpeke at dette kan komme til å slå tilbake på din datter senere. Kanskje disse fem dere utelukker slett ikke vil ha lyst til å inkludere henne i sine bursdager, og da kan dere egentlig ikke klage på det. For dere signaliserer jo nå at dere synes dette er greit. Og dersom dere går ut og klager på å bli utsatt for det samme, sier dere jo at det er greit at det går ut over andre barn men ikke deres barn. Og dermed sier dere jo samtidig at dette egentlig ikke er helt greit likevel.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #53 Skrevet 31. desember 2014 Oi, her var det plutselig blitt mange svar! Ser det er mange delte meninger om dette temaet og jeg er enige i at dette er vanskelig. Jeg spurte her inne fordi jeg ikke klarte å bli helt enig med meg selv. Når det gjelder populære barn og barn som ikke blir bedt; ettersom vi har barn med spesielle behov selv utelater vi selvfølgelig ikke barn på bakgrunn av det. Barna som blir invitert hit er barn av forskjellig kjønn, religion og funksjonsnivå. Det har ingenting å si for oss. Det som derimot har noe å si for oss er at jenta vår skal få en fin bursdag og ikke en bursdag der hun låser seg og gråter mesteparten av tiden, eller at hun ikke klarer å fungere dagen etterpå fordi hun er helt utslitt. Regnestykket med løsningen vi vurderte er forklart ovenfor. Det er forskjell på 4 voksne og 10 barn, og 13 barn og to voksne. Da risikerer vi at en må ta seg av jenta mens den andre må passe på 12 barn alene. Når det er sagt; vi ender nok heller opp med å invitere færre barn, men skal vurdere å be alle. Det er utrolig trist å høre at barn med spesielle behov står i fare for å bli "diskvalifisert" i bursdagssammenheng fordi man velger å ikke be alle. Heldigvis er dette noe vi ennå ikke har opplevd i praksis. Jeg er enig i at man ikke skal ekskludere andre, men verden er ikke så sort/hvit at slike sosiale regler kan dekke alle... HI.Anonymous poster hash: 396df...236 Barn med spessielle behov trenger ofte mer oppfølging og de krever med av foreldrene til dem som arrangerer. Du bruker jo til og med det at jenta har særskilte behov som grunn til at det blir vansklig å be alle fordi en av dere kanskje må bruke din tid på å berolige og trøste deres jente. Det er da ikke noen større grunn til at andre foreldre skal fikse det enn at dere skal klare det selv. Hvem ønsker egentlig besøk av en jent du må regne med å måtte ha en voksen på hele selskapet og som ikke takler vanlig bursdagsbråk? Du kan ikke forvente at de andre foreldrene tar mer hensyn til din datter enn du tar til deres barn. Andre barn blir også lei seg over å bli utelatt.Anonymous poster hash: 5f701...817 Jeg regner med at du som voksen synes det er mer slitsomt å holde fest enn å gå på fest? Det er annerledes å være i et selskap der man kan trekke seg tilbake eller gå fra festen dersom man ønsker enn at en hel haug med mennesker skal komme hjem til deg og det er forventet at du skal være midtpunktet. Jeg har heller aldri sagt at hun går alene i bursdag, vi var med til nå nylig, og nå går det stort sett veldig fint. Jeg spør selvfølgelig alltid og ber alltid foreldrene ringe dersom det skulle være noe. Jeg forstår jo at andre barn også blir lei seg over å ikke bli invitert, men noen ganger tror jeg det ofte handler om at foreldrene blir fornærmet istedet. Anonymous poster hash: 396df...236 Barn uten spesielle behov har også følelser. Som mamma til et barn som veldig ofte var en av to, tre eller fire som ikke ble bedt kan jeg love deg at dette ikke handler om at foreldrene blir "fornærmet". Det handler om at foreldrene må trøste et gråtende barn som ikke forstår hva galt han/hun har gjort, et barn som ikke blir inkludert uten noen som helst tydelig grunn, et barn som ikke oppfører seg dårlig eller skiller seg ut på annen måte enn å stå lavt på rangstigen og derfor er lett å velge bort. Jeg har vært lei meg og sint, men disse følelsene har kommet av at det er jeg som må se, takle og reparerer mitt barns sorg og tristhet. Jeg ser at du har bestemt deg for hva du vil gjøre, og det er din avgjørelse. Men som mange andre her vil jeg også påpeke at dette kan komme til å slå tilbake på din datter senere. Kanskje disse fem dere utelukker slett ikke vil ha lyst til å inkludere henne i sine bursdager, og da kan dere egentlig ikke klage på det. For dere signaliserer jo nå at dere synes dette er greit. Og dersom dere går ut og klager på å bli utsatt for det samme, sier dere jo at det er greit at det går ut over andre barn men ikke deres barn. Og dermed sier dere jo samtidig at dette egentlig ikke er helt greit likevel. Jeg har absolutt ikke bestemt meg. Jeg spurte jo her fordi jeg er fryktelig usikker og egentlig føler det blir feil uansett hva vi gjør. Vi er og har alltid vært ekstremt opptatt av inkludering, derfor er som sagt alle slags mennesker og barn velkomne her hos oss! Vi er selv oppvokst med åpne hus, og trives veldig godt med det. Det er slik vi gjerne vil ha det hos oss også. Dessverre passer ikke denne formen så godt for datteren vår, og det er jo det vi først og fremst må ta hensyn til. Det hjelper jo ikke hvor mye vi enn inkluderer og tar hensyn til andre om datteren vår ikke trives i sitt eget selskap? Hva er egentlig vitsen med selskap da? Det er kjempetrist å høre at datteren din blir utelatt, og jeg forstår godt at det gjør vondt som mamma. Jeg håper du også forstår at vi eventuelt ikke velger å be få barn fordi vi vil, eller for å være slemme, men fordi det da er den eneste løsningen vi KAN velge. Jeg mente ikke å være tverr eller frekk når jeg sa det jeg sa, men jeg synes det er trist å nærmest få beskyldninger for å være en mobber bare fordi vi ikke har mulighet til å velge den beste løsningen alltid... Det går an å svare på en ok måte og gi sine synspunkter uten å gå til angrep på oss som foreldre eller enda verre; på barnet vårt. Håper det ordner seg for jenta di! Vi har som sagt ikke gjort noen valg ennå, og har mye å tenke på fremover. HI. Anonymous poster hash: 396df...236
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #54 Skrevet 31. desember 2014 Jeg har en sønn som ikke trives med store grupper, han hater støy og blir veldig utilpass når han er med gutter og de begynner ø bli rampete. På skolen har han muligheten til å trekke seg unna og heller leke for seg selv. Han leker dessuten veldig godt med jenter. Etter norsk skikk ville et bursdagsselskap ikke vært noe koselig for han, på samme låte som det ikke var koselig for meg som barn (jeg sluttet med barneselskap av eget valg som 8-åring fordi jeg hatet det). "Heldigvis" for han bor vi i utlandet, og her er det vanlig med mindre selskaper. Kjøreregelen vår i år blir 5 gutter inkl. han, ELLER 7 gjester med 4 jenter. I fjor provlde vi oss på norsk måte med alle guttene i klassen, det ble komplett kaos og en fortvilt bursdagsgutt. Jeg respekterer at din datter trenger at man tar hensyn til henne og synes hensynet til inkludering går for langt når det går på bekostning av bursdagsbarnets trivsel. Men kanskje det blir lettere å få aksept for en spesialløsning dersom du reduserer ytterligere størrelsen på gruppen, kanskje til 5 gjester i stedet for 8. Da signaliserer du at du ønsker noe smått og intimt. Ville det vært mulig? Anonymous poster hash: 8fdd6...a77 Takk for svar, fint å høre synspunktet fra en som er i samme båt. Det beste er nok å redusere antallet betraktelig ja. Jeg synes det er fint at man er opptatt av inkludering, men det er jammen ikke enkelt alltid når man ikke passer i A4-formen. Anonymous poster hash: 396df...236 Men du tenker at andre skal inkludere ditt barn med spesielle behov, men at hun ikke trenger inkludere andre? Anonymous poster hash: 68b4f...fb9 Det handler jo ikke om et valg, men om et behov.. Jeg setter stor pris på at andre inkluderer henne, men har også forståelse for at folk kan ha behov for å ikke gjøre det. Anonymous poster hash: 396df...236
ulydia Skrevet 31. desember 2014 #55 Skrevet 31. desember 2014 Oi, her var det plutselig blitt mange svar! Ser det er mange delte meninger om dette temaet og jeg er enige i at dette er vanskelig. Jeg spurte her inne fordi jeg ikke klarte å bli helt enig med meg selv. Når det gjelder populære barn og barn som ikke blir bedt; ettersom vi har barn med spesielle behov selv utelater vi selvfølgelig ikke barn på bakgrunn av det. Barna som blir invitert hit er barn av forskjellig kjønn, religion og funksjonsnivå. Det har ingenting å si for oss. Det som derimot har noe å si for oss er at jenta vår skal få en fin bursdag og ikke en bursdag der hun låser seg og gråter mesteparten av tiden, eller at hun ikke klarer å fungere dagen etterpå fordi hun er helt utslitt. Regnestykket med løsningen vi vurderte er forklart ovenfor. Det er forskjell på 4 voksne og 10 barn, og 13 barn og to voksne. Da risikerer vi at en må ta seg av jenta mens den andre må passe på 12 barn alene. Når det er sagt; vi ender nok heller opp med å invitere færre barn, men skal vurdere å be alle. Det er utrolig trist å høre at barn med spesielle behov står i fare for å bli "diskvalifisert" i bursdagssammenheng fordi man velger å ikke be alle. Heldigvis er dette noe vi ennå ikke har opplevd i praksis. Jeg er enig i at man ikke skal ekskludere andre, men verden er ikke så sort/hvit at slike sosiale regler kan dekke alle... HI. Anonymous poster hash: 396df...236 Det kan veldig gjerne vere at du/de ikkje inviterer på bakgrunn av popularitet. Men; På sikt er det ganske sikkert at det _er_ dei med størst popularitet som blir prioritert dersom alle barna i ein klasse skal overta den påbyrja trenden med å invitere berre halve jentegruppa/gutegruppa. Då vil det gjerne bli slik at dei 3-4 beste vennene blir invitert + dei 3-4 mest populære i klassen. Dette blir eit problem for dei barna som ikkje er nokon sin favoritt, og heller ikkje er blant dei mest populære. Eg kan ikkje forstå at det er så vanskeleg å forutsjå.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #56 Skrevet 31. desember 2014 Jeg har en sønn som ikke trives med store grupper, han hater støy og blir veldig utilpass når han er med gutter og de begynner ø bli rampete. På skolen har han muligheten til å trekke seg unna og heller leke for seg selv. Han leker dessuten veldig godt med jenter. Etter norsk skikk ville et bursdagsselskap ikke vært noe koselig for han, på samme låte som det ikke var koselig for meg som barn (jeg sluttet med barneselskap av eget valg som 8-åring fordi jeg hatet det). "Heldigvis" for han bor vi i utlandet, og her er det vanlig med mindre selskaper. Kjøreregelen vår i år blir 5 gutter inkl. han, ELLER 7 gjester med 4 jenter. I fjor provlde vi oss på norsk måte med alle guttene i klassen, det ble komplett kaos og en fortvilt bursdagsgutt. Jeg respekterer at din datter trenger at man tar hensyn til henne og synes hensynet til inkludering går for langt når det går på bekostning av bursdagsbarnets trivsel. Men kanskje det blir lettere å få aksept for en spesialløsning dersom du reduserer ytterligere størrelsen på gruppen, kanskje til 5 gjester i stedet for 8. Da signaliserer du at du ønsker noe smått og intimt. Ville det vært mulig?Anonymous poster hash: 8fdd6...a77 Takk for svar, fint å høre synspunktet fra en som er i samme båt. Det beste er nok å redusere antallet betraktelig ja. Jeg synes det er fint at man er opptatt av inkludering, men det er jammen ikke enkelt alltid når man ikke passer i A4-formen. Anonymous poster hash: 396df...236 Men du tenker at andre skal inkludere ditt barn med spesielle behov, men at hun ikke trenger inkludere andre?Anonymous poster hash: 68b4f...fb9 Det handler jo ikke om et valg, men om et behov.. Jeg setter stor pris på at andre inkluderer henne, men har også forståelse for at folk kan ha behov for å ikke gjøre det.Anonymous poster hash: 396df...236 selvfølgelig er det et valg dere gjør. Mine barn får heller ikke velge fritt hvem som skal få komme i deres bursdag hvis det innebærer å utelukke en liten gruppe. Det er greit å ikke orke å ha hele jentegjengen, men da må de klare å velge bare sine aller nærmeste venner, maks 3 fra klassen. Anonymous poster hash: 5f701...817
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #57 Skrevet 31. desember 2014 Oi, her var det plutselig blitt mange svar! Ser det er mange delte meninger om dette temaet og jeg er enige i at dette er vanskelig. Jeg spurte her inne fordi jeg ikke klarte å bli helt enig med meg selv. Når det gjelder populære barn og barn som ikke blir bedt; ettersom vi har barn med spesielle behov selv utelater vi selvfølgelig ikke barn på bakgrunn av det. Barna som blir invitert hit er barn av forskjellig kjønn, religion og funksjonsnivå. Det har ingenting å si for oss. Det som derimot har noe å si for oss er at jenta vår skal få en fin bursdag og ikke en bursdag der hun låser seg og gråter mesteparten av tiden, eller at hun ikke klarer å fungere dagen etterpå fordi hun er helt utslitt. Regnestykket med løsningen vi vurderte er forklart ovenfor. Det er forskjell på 4 voksne og 10 barn, og 13 barn og to voksne. Da risikerer vi at en må ta seg av jenta mens den andre må passe på 12 barn alene. Når det er sagt; vi ender nok heller opp med å invitere færre barn, men skal vurdere å be alle. Det er utrolig trist å høre at barn med spesielle behov står i fare for å bli "diskvalifisert" i bursdagssammenheng fordi man velger å ikke be alle. Heldigvis er dette noe vi ennå ikke har opplevd i praksis. Jeg er enig i at man ikke skal ekskludere andre, men verden er ikke så sort/hvit at slike sosiale regler kan dekke alle... HI.Anonymous poster hash: 396df...236 Barn med spessielle behov trenger ofte mer oppfølging og de krever med av foreldrene til dem som arrangerer. Du bruker jo til og med det at jenta har særskilte behov som grunn til at det blir vansklig å be alle fordi en av dere kanskje må bruke din tid på å berolige og trøste deres jente. Det er da ikke noen større grunn til at andre foreldre skal fikse det enn at dere skal klare det selv. Hvem ønsker egentlig besøk av en jent du må regne med å måtte ha en voksen på hele selskapet og som ikke takler vanlig bursdagsbråk? Du kan ikke forvente at de andre foreldrene tar mer hensyn til din datter enn du tar til deres barn. Andre barn blir også lei seg over å bli utelatt.Anonymous poster hash: 5f701...817 Jeg regner med at du som voksen synes det er mer slitsomt å holde fest enn å gå på fest? Det er annerledes å være i et selskap der man kan trekke seg tilbake eller gå fra festen dersom man ønsker enn at en hel haug med mennesker skal komme hjem til deg og det er forventet at du skal være midtpunktet. Jeg har heller aldri sagt at hun går alene i bursdag, vi var med til nå nylig, og nå går det stort sett veldig fint. Jeg spør selvfølgelig alltid og ber alltid foreldrene ringe dersom det skulle være noe. Jeg forstår jo at andre barn også blir lei seg over å ikke bli invitert, men noen ganger tror jeg det ofte handler om at foreldrene blir fornærmet istedet. Anonymous poster hash: 396df...236 Det som virklig er slitsomt er å ha besøk av unger med spessielle behov som ikke tåler det samme som vanlige unger og som du må tilrettelegge for hele tiden. Hvis datteren din fikser å være i bursdag hos andre uten særlig tilrettelegging tviler jeg på at det er så mye være for henne i trygge omgivelser hjemme hos seg selv at tilretteleggingen blir uoverkommelig for dere foreldre. Anonymous poster hash: 5f701...817
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #58 Skrevet 31. desember 2014 Jeg har en sønn som ikke trives med store grupper, han hater støy og blir veldig utilpass når han er med gutter og de begynner ø bli rampete. På skolen har han muligheten til å trekke seg unna og heller leke for seg selv. Han leker dessuten veldig godt med jenter. Etter norsk skikk ville et bursdagsselskap ikke vært noe koselig for han, på samme låte som det ikke var koselig for meg som barn (jeg sluttet med barneselskap av eget valg som 8-åring fordi jeg hatet det). "Heldigvis" for han bor vi i utlandet, og her er det vanlig med mindre selskaper. Kjøreregelen vår i år blir 5 gutter inkl. han, ELLER 7 gjester med 4 jenter. I fjor provlde vi oss på norsk måte med alle guttene i klassen, det ble komplett kaos og en fortvilt bursdagsgutt. Jeg respekterer at din datter trenger at man tar hensyn til henne og synes hensynet til inkludering går for langt når det går på bekostning av bursdagsbarnets trivsel. Men kanskje det blir lettere å få aksept for en spesialløsning dersom du reduserer ytterligere størrelsen på gruppen, kanskje til 5 gjester i stedet for 8. Da signaliserer du at du ønsker noe smått og intimt. Ville det vært mulig?Anonymous poster hash: 8fdd6...a77 Takk for svar, fint å høre synspunktet fra en som er i samme båt. Det beste er nok å redusere antallet betraktelig ja. Jeg synes det er fint at man er opptatt av inkludering, men det er jammen ikke enkelt alltid når man ikke passer i A4-formen. Anonymous poster hash: 396df...236 Men du tenker at andre skal inkludere ditt barn med spesielle behov, men at hun ikke trenger inkludere andre?Anonymous poster hash: 68b4f...fb9 Jeg kan bare svare for min sønn, og svaret er nei. Han bryr seg ikke nevneverdig om å bli invitert eller ikke. Han er selvsagt glad når han blir det, men lager ikke noe oppstyr når han ikke blir bedt. Han trives best i smågrupper generelt, så slike fester er utrolige slitsomme for han og han liker bedre ideen om å være invitert enn selve deltakelse, om du skjønner hva jeg mener. Bursdager utendørs går som regel bra, men lekeland går vi ikke på uten at vi er til stede og har mulighet til å gå før slutten ved behov. Så her blit vi ikke snurt om vi ikke er invitert. Men jeg understreker at vi bor i utlandet, og her kobles ikke antall invitasjoner til vellykkethet eller grad av integrering i klassen. Barn her blir ikke ekskludert eller snakket om dersom de ikke gjør som alle andre. Anonymous poster hash: 8fdd6...a77
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2014 #59 Skrevet 31. desember 2014 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #60 Skrevet 1. januar 2015 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494 Jeg inviterer ikke over halvparten av dem jeg jobber sammen med uten å invitere alle, jeg inviterer heller ikke 7 av 12 mødre til jentene i ungenes klasser. Hvordan ville du like å gjentatte ganger komme på jobb og høre om festene der nesten alle de andre var invitert, men ikke du? Anonymous poster hash: 5f701...817
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #61 Skrevet 1. januar 2015 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494 Jeg inviterer ikke over halvparten av dem jeg jobber sammen med uten å invitere alle, jeg inviterer heller ikke 7 av 12 mødre til jentene i ungenes klasser. Hvordan ville du like å gjentatte ganger komme på jobb og høre om festene der nesten alle de andre var invitert, men ikke du? Anonymous poster hash: 5f701...817 Åtte av 24 er da virkelig ikke "nesten alle andre". Tvert i mot er det en tredjedel av klassen. Hva pokker er problemet? Anonymous poster hash: 116b9...7e1
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #62 Skrevet 1. januar 2015 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494 Jeg inviterer ikke over halvparten av dem jeg jobber sammen med uten å invitere alle, jeg inviterer heller ikke 7 av 12 mødre til jentene i ungenes klasser. Hvordan ville du like å gjentatte ganger komme på jobb og høre om festene der nesten alle de andre var invitert, men ikke du? Anonymous poster hash: 5f701...817 Åtte av 24 er da virkelig ikke "nesten alle andre". Tvert i mot er det en tredjedel av klassen. Hva pokker er problemet? Anonymous poster hash: 116b9...7e1 Problemet er at de blir 7 av 12 jenter (inklusive bursdagsbarnet). Anonymous poster hash: 3d5d4...f03
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #63 Skrevet 1. januar 2015 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494 Jeg inviterer ikke over halvparten av dem jeg jobber sammen med uten å invitere alle, jeg inviterer heller ikke 7 av 12 mødre til jentene i ungenes klasser. Hvordan ville du like å gjentatte ganger komme på jobb og høre om festene der nesten alle de andre var invitert, men ikke du?Anonymous poster hash: 5f701...817 Åtte av 24 er da virkelig ikke "nesten alle andre". Tvert i mot er det en tredjedel av klassen. Hva pokker er problemet? Anonymous poster hash: 116b9...7e1 Problemet er at av de 8 er det 6 av 12 jenter. Med bursdagsbarmet selv er det 7 av 12 jenter, altså 5 av 12 jenter som er utelukket. Anonymous poster hash: a354c...041
sug lut Skrevet 1. januar 2015 #64 Skrevet 1. januar 2015 Å be 8 av 24 er i utgangspunktet greit, men ikke når det blir 7 av 12 jenter. Da ville jeg heller bedt f.eks. 3-4 jenter og de 2 guttene og de 2 utenom. Bursdager skal selvfølgelig være en fin opplevelse for bursdagsbarnet, og ikke bare dreie seg om inkludering, så jeg synes ikke man nødvendigvis skal be alle for enhver pris. Men litt hensyn bør man jo ta. Anonymous poster hash: 3d5d4...f03 Er det virkelig så skrikende nødvendig at man skiller på jenter og gutter, altså? Det holder ikke at man har nære venner hvorav enkelte er jenter, man er kjønn først og fremst og skal inviteres i kraft av kjønn? Det er jo pinlig.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #65 Skrevet 1. januar 2015 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494 Jeg inviterer ikke over halvparten av dem jeg jobber sammen med uten å invitere alle, jeg inviterer heller ikke 7 av 12 mødre til jentene i ungenes klasser. Hvordan ville du like å gjentatte ganger komme på jobb og høre om festene der nesten alle de andre var invitert, men ikke du?Anonymous poster hash: 5f701...817 Åtte av 24 er da virkelig ikke "nesten alle andre". Tvert i mot er det en tredjedel av klassen. Hva pokker er problemet? Anonymous poster hash: 116b9...7e1 7 av 12 jenter føles som nesten alle for dem som er igjen. Anonymous poster hash: 5f701...817
sug lut Skrevet 1. januar 2015 #66 Skrevet 1. januar 2015 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494 Jeg inviterer ikke over halvparten av dem jeg jobber sammen med uten å invitere alle, jeg inviterer heller ikke 7 av 12 mødre til jentene i ungenes klasser. Hvordan ville du like å gjentatte ganger komme på jobb og høre om festene der nesten alle de andre var invitert, men ikke du?Anonymous poster hash: 5f701...817 Åtte av 24 er da virkelig ikke "nesten alle andre". Tvert i mot er det en tredjedel av klassen. Hva pokker er problemet? Anonymous poster hash: 116b9...7e1 7 av 12 jenter føles som nesten alle for dem som er igjen. Anonymous poster hash: 5f701...817 I så fall er det en grov svikt i matteopplæringa. Sju er EN mer enn halvparten. Bortskjemtgenet trenger ikke fores, man trenger ikke få være med på alt alltid.
ulydia Skrevet 1. januar 2015 #67 Skrevet 1. januar 2015 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494 Jeg inviterer ikke over halvparten av dem jeg jobber sammen med uten å invitere alle, jeg inviterer heller ikke 7 av 12 mødre til jentene i ungenes klasser. Hvordan ville du like å gjentatte ganger komme på jobb og høre om festene der nesten alle de andre var invitert, men ikke du?Anonymous poster hash: 5f701...817 Åtte av 24 er da virkelig ikke "nesten alle andre". Tvert i mot er det en tredjedel av klassen. Hva pokker er problemet? Anonymous poster hash: 116b9...7e1 7 av 12 jenter føles som nesten alle for dem som er igjen. Anonymous poster hash: 5f701...817 I så fall er det en grov svikt i matteopplæringa. Sju er EN mer enn halvparten. Bortskjemtgenet trenger ikke fores, man trenger ikke få være med på alt alltid. Nei, om det skjer éin gong er det til å "leve med", sjølv om barna som ikkje blir invitert nok vil synast det er sårt. Men dersom dette blir eit gjentakande mønster, noko som det er lett føre dersom "alle" byrjar å invitere berre 6 utvalte, så er det mykje verre for den eine som "aldri" blir invitert.
ulydia Skrevet 1. januar 2015 #68 Skrevet 1. januar 2015 http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/--Ikke-a-bli-bedt-i-en-bursdag-er-et-sterkt-signal-om-at-du-ikke-blir-likt-7236526.html http://www.minskole.no/minskole/hauge/pilot.nsf/nt/B73293C56A491A7FC12579190025BBE2/$File/Bursdag%20-%20Ikke%20la%20%20barnet%20bestemme.pdf http://www.budstikka.no/nyheter/det-ligger-mye-makt-i-en-invitasjon-til-bursdag-1.7950053 Kunne sikkert lagt ved endå fleire, men vil ikkje keie dykk. Der ligg mykje makt i ein bursdagsinvitasjon. Den definerer og synleggjer kven som er "innanfor" og kven som er "utanfor".
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #69 Skrevet 1. januar 2015 Ja det er innafor. Ditt barns bursdag og barnet bestemmer hvem som inviteres. Inviterer dere voksne folk dere jobber med som dere ikke har kjemi med og ikke kommer godt overens? Anonymous poster hash: 1b8eb...494 Jeg inviterer ikke over halvparten av dem jeg jobber sammen med uten å invitere alle, jeg inviterer heller ikke 7 av 12 mødre til jentene i ungenes klasser. Hvordan ville du like å gjentatte ganger komme på jobb og høre om festene der nesten alle de andre var invitert, men ikke du?Anonymous poster hash: 5f701...817 Åtte av 24 er da virkelig ikke "nesten alle andre". Tvert i mot er det en tredjedel av klassen. Hva pokker er problemet? Anonymous poster hash: 116b9...7e1 7 av 12 jenter føles som nesten alle for dem som er igjen.Anonymous poster hash: 5f701...817 I så fall er det en grov svikt i matteopplæringa. Sju er EN mer enn halvparten. Bortskjemtgenet trenger ikke fores, man trenger ikke få være med på alt alltid.Det er ikke farlig å oppleve å ikke bli bedt en gang, det kan sikkert til og med være sunt. Problemet er at det gjerne ender opp med at det er noen som svært sjelden blir invitert hvis man godtar å utelate noen fra gruppa. I HI sitt tilfelle er til og med faren for at det er hennes barn som blir utelatt senere stor. Anonymous poster hash: 5f701...817
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #70 Skrevet 1. januar 2015 Jeg synes det triste her er at HIs argumentasjon for sitt foreslåtte opplegg endrer seg hele tiden: - bursdagsbarnet takler ikke så godt store folkemengder og for mye styr og de vil derfor bare invite noen "få utvalgte" fra klassen. Men den inviterte gruppen er like stor som hele jentegruppa i klassen - bursdagsbarnet har spesielle behov og ved det skisserte opplegget er de derfor flere voksne tilstede for å styre barnegruppa. Men jenta kan likevel ellers gå alene i andre bursdager uten ekstra voksentetthet. - mor synes det er trist hvis hennes egen datter skulle bli utelatt fordi hun har spesielle behov, men synes det er innafor å utelate barn i klassen i datterens selskap. Hi; hvis din datter virkelig ikke takler store selskaper, ikke trives i store bursdager osv, så ER det faktisk innafor å bare invitere noen få (f.eks 2-3). Det er derimot ikke greit å ha et tilnærmet like stort selskap som f.eks antall jenter det er i klassen, men kun velge en halvparten + noen av gutta. Anonymous poster hash: 62eaa...d0e
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #71 Skrevet 1. januar 2015 Konklusjon: inviter færre, 7 av 12 jenter i en klasse er for mange. Hjelp barna å ha et godt klassemiljø ved å ikke ekskludere. Det har ingenting med noe bortskjemtgen å gjøre! Anonymous poster hash: a4c74...26d
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #72 Skrevet 1. januar 2015 Jeg skjønner ikke helt jeg., Antall gjester blir likt om du velger å be alle jentene eller om du setter opp selskapet som du skisserer, men i ditt oppsett blir dere 4 voksne? Da hadde jeg bedt alle jentene og sørget for to ekstra voksne. Du får det til å høres ut som det er voksentettheten som bestemmer om det blir en fin bursdag for jenta... De barna du ville bedt utenfra klassen og som ville hatt voksne med seg kan du be på etterpålag dagen etter også kan du be venninner, søsken, besteforeldre eller noen foreldre i klassen om å hjelpe til i klassebursdagen så dere blir 4 voksne. Anonymous poster hash: 109a0...a2b
Tauriel Skrevet 1. januar 2015 #73 Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor i all verden mener enkelte at venner uten for klassen har mindre rett på å få være med på hovedfeiringen, enn de i klassen? HIs barn kan jo ha mer med de utenfor klassen og gjøre enn de i klassen... Det er nesten som om jeg vurderer og venne datteren min opp til at man ikke feirer barneselskap... er jo rene regelboken man må følge for å feire bursdag, og jeg synes direkte synd på den som er "nederst på rangstigen" i klassen og blir tvunget til å be en klasse som ikke liker personen. Grattis med dagen, nå kan vi plage deg mer! (Eller så får vi lov av mamma og pappa og drite i bursdagen din siden du ikke ba alle og alle blir med på det så du sitter alene... weeeee...not) For noen holdninger som vises. Trodde at man var kommet så langt at man kunne snakke med hverandre som foreldre for å slippe ekskluderingen, men det er vel for mye forlangt, man legger heller opp til en vanvittig press på å må be alle uansett hva det koster.
Suppehue Skrevet 1. januar 2015 #74 Skrevet 1. januar 2015 Hvorfor ikke ha to bursdager? Det gjør vi for å få med alle. Først alle jentene/guttene i klassen. Så neste fest med "alle" andre. Har invitert til bursdag nå i ti år fordelt på tre barn og har enda til gode å utelate noen. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2015 #75 Skrevet 1. januar 2015 2. klassingen fyller år, og vi ønsker av diverse årsaker å ha bursdagen hjemme, selv om det blir litt trangt. Bursdagsbarnet er ei jente med litt ekstra behov, og takler ikke så godt store folkemengder og for mye "styr". Hun har lyst til å be 8 klassekamerater, 6 jenter og 2 gutter, samt et par andre gode venner. Er dette innafor om vi sender invitasjon via e-post, eller er det "alle eller ingen" som gjelder i alle tilfeller? Anonymous poster hash: 396df...236 Uten tvil innafor! Anonymous poster hash: c7c38...e65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå