Gå til innhold

Leksefri... For eller imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Giss

Ærlig talt, jeg ville aldri i verden krevd at leksa skulle leses ti ganger om dere hopper over en gang. Det er meningsløst. Kan virkelig ikke mannen din høre ungen i leseleksa? 

Han leser konstant feil selv så da er det ikke så greit å følge med på om ungen leser rett heller.

Nei, jeg har i blant rett og slett hoppet over - men om ikke alt er lest rett antall ganger blir det påtalt når det blir kontrollert på skolen. Det er ikke greit for ungen det heller - og vi vil jo gjerne støtte barna i alt dette med leksene selv om vi ikke er enig med skolen i metoden de velger å bruke. Om vi ikke greier å følge opp er det jo barnet det går ut over.

Mye blir nok enklere for oss når ungene er så store at de ikke lenger skal jobbe mer selvstendig og vi kan se over det sammen når det passer inn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Giss

Gjør lekser om morgenen? 

Jada, vi gjør det også - men kan ikke rekke alt om morgenen heller. Jeg er stort sett oppe hver morgen mellom kl 6 og 6.30 allerede. Vi gjør så godt vi kan men jeg ser at alle disse må-gjøres-sammen-med-en-voksen-lekser binder familien i et mønster og gjør det tungt å få hverdagen til å gå opp. I tillegg ser jeg at mine barn har langt større stolthet og glede over de leksene de kan gjøre selvstendig og så vise meg etterpå. Så lenge ungene er så små at de må være på SFO - hvor det ikke er mulig å gjøre lekser - kommer de sent hjem og må så gjøre lekser som ikke kan gjøres selvstendig og som man ikke selv kan disponere når det passer best å gjøre. Det er ikke slik at vi får neste ukes leselekse om fredagen f eks og kan øve på den i løpet av helgen om vi ønsker. Mandagsleksen må leses mandag ettermiddag. Om jeg hadde vært ferdig på jobb kl 16 hadde det ikke vært noe stress. Nå er det det.

Vi gjør så godt vi kan og jeg følger opp så godt jeg kan  - som de fleste foreldre. Men jeg ønsker meg et annet system. For al del ikke lengre skoledag men gjerne mer lystbetonte lekser og langt lavere leksepress i småklassene. Så vidt jeg kan se er mine unger godt på vei til være grunndig skolelei før de starter på ungdomsskolen. Skolearbeidet blir en sur plikt rett og slett. Det er for idiotisk i mine øyne og tjener ingen formål. Skolearbeide ja, men med måte og av rette slaget. ;)

Dette må du ta opp med læreren. Og med skoleledelsen. Er det ikke tilbud om leksehjelp på skolen deres?

Skrevet

Giss

Ærlig talt, jeg ville aldri i verden krevd at leksa skulle leses ti ganger om dere hopper over en gang. Det er meningsløst. Kan virkelig ikke mannen din høre ungen i leseleksa? 

Han leser konstant feil selv så da er det ikke så greit å følge med på om ungen leser rett heller.

Nei, jeg har i blant rett og slett hoppet over - men om ikke alt er lest rett antall ganger blir det påtalt når det blir kontrollert på skolen. Det er ikke greit for ungen det heller - og vi vil jo gjerne støtte barna i alt dette med leksene selv om vi ikke er enig med skolen i metoden de velger å bruke. Om vi ikke greier å følge opp er det jo barnet det går ut over.

Mye blir nok enklere for oss når ungene er så store at de ikke lenger skal jobbe mer selvstendig og vi kan se over det sammen når det passer inn.

Selv om mannen din ikke leser godt, kan han likevel høre. Og ofte hører man om barnet leser riktig eller ikke. Hva med å prøve det ut?

Skrevet

Giss

Gjør lekser om morgenen? 

Jada, vi gjør det også - men kan ikke rekke alt om morgenen heller. Jeg er stort sett oppe hver morgen mellom kl 6 og 6.30 allerede. Vi gjør så godt vi kan men jeg ser at alle disse må-gjøres-sammen-med-en-voksen-lekser binder familien i et mønster og gjør det tungt å få hverdagen til å gå opp. I tillegg ser jeg at mine barn har langt større stolthet og glede over de leksene de kan gjøre selvstendig og så vise meg etterpå. Så lenge ungene er så små at de må være på SFO - hvor det ikke er mulig å gjøre lekser - kommer de sent hjem og må så gjøre lekser som ikke kan gjøres selvstendig og som man ikke selv kan disponere når det passer best å gjøre. Det er ikke slik at vi får neste ukes leselekse om fredagen f eks og kan øve på den i løpet av helgen om vi ønsker. Mandagsleksen må leses mandag ettermiddag. Om jeg hadde vært ferdig på jobb kl 16 hadde det ikke vært noe stress. Nå er det det.

Vi gjør så godt vi kan og jeg følger opp så godt jeg kan  - som de fleste foreldre. Men jeg ønsker meg et annet system. For al del ikke lengre skoledag men gjerne mer lystbetonte lekser og langt lavere leksepress i småklassene. Så vidt jeg kan se er mine unger godt på vei til være grunndig skolelei før de starter på ungdomsskolen. Skolearbeidet blir en sur plikt rett og slett. Det er for idiotisk i mine øyne og tjener ingen formål. Skolearbeide ja, men med måte og av rette slaget. ;)

Dette må du ta opp med læreren. Og med skoleledelsen. Er det ikke tilbud om leksehjelp på skolen deres?

Jo - et stort klasserom hvor det skal være stille siden mange elever sitter i lag med en enkelt lærer til å gå rundt og hjelpe. Da går det ikke å øve på høytlesingsleksen, desværre. Jeg har tatt det opp med læreren og vi har fått litt slingringsmonn på de værste delene av leksen - men jeg synes jo stadig det er trasig, for de bruker jo et system som vi rett og slett ikke greier å følge 100% opp på hjemmefronten og i siste ende kan det jo gå ut over barnet.

Skrevet

Giss

Selv om mannen din ikke leser godt, kan han likevel høre. Og ofte hører man om barnet leser riktig eller ikke. Hva med å prøve det ut?

Vi gjør jo det av og til - men akkurat nå leser førsteklassingen lekser a la "Mo, mu, my, na, ne,mi, li" osv. Blir sikkert enklere når tekstene gir mer mening.

Skrevet

Giss

Har lest gjennom det du har skrive, og er rett sjokkert over skulen til ungane dine. Leksene dei gir virkar jo direkte kontraproduktive!

Når det gjeld lesing er det jo slik at ein blir bedre til meir ein les, men ikkje nødvendigvis av å lese mindre men å lese det lille utallige gongar? Er teksten forstått er det vel ikkje poeng i å lese 7 gongar til? Med mindre målet er å få ungen til å meine at lesing er drepens kjedelig og må unngåast i størst mogleg grad?

Skrevet

Giss

Forslag: Snakk med andre i samme yrkessituasjon om hvordan de får til oppfølgingen av lekser, hva er problemet og hvor ligger ressursene? Kom frem til noen punkter som kan være til hjelp for dere slik at dere kan følge opp leksene. Legg vekt på at dette ønsker dere. Ta dette opp i FAU og ta saken videre derfra. 

Skrevet

*

Jeg er enig med deg! Å gjøre leseleksen er viktig, men det viktigste er å gi god språkforståelse og mye av dette kan gjøres utenom leksene. I helgene kan dere lese rimbøker, det gir god språkforståelse. 

Si ifra om dere trenger tips, Giss!

Skrevet

Giss

Har lest gjennom det du har skrive, og er rett sjokkert over skulen til ungane dine. Leksene dei gir virkar jo direkte kontraproduktive!

Når det gjeld lesing er det jo slik at ein blir bedre til meir ein les, men ikkje nødvendigvis av å lese mindre men å lese det lille utallige gongar? Er teksten forstått er det vel ikkje poeng i å lese 7 gongar til? Med mindre målet er å få ungen til å meine at lesing er drepens kjedelig og må unngåast i størst mogleg grad?

Ja, jeg er enig. De presterte på første foreldremøte å innprente oss at vi endelig ikke måtte snakke om meningen i tekster med ungene. De skulle kun lære seg lydene. For meg er det så himmelråpende feil for hvor ligger ellers motivasjonen for å lese om det ikke er i å finne ut hva det står? Og å lese den samme teksten (eller rekke av bokstaver og stavelser) mange ganger er vanskelig å motivere ungene for. For de som allerede kan lese en del er det meningsløst og for de som synes det er vanskelig er det ubeskrivelig tungt.

Skrevet

*

Jeg er enig med deg! Å gjøre leseleksen er viktig, men det viktigste er å gi god språkforståelse og mye av dette kan gjøres utenom leksene. I helgene kan dere lese rimbøker, det gir god språkforståelse. 

Si ifra om dere trenger tips, Giss!

Det er det jeg satser på. :)

Jeg leser mye høyt, alle slags barnebøker, men tekster på rim fenger ofte. Det har både ungene og jeg selv glede av og jeg håper vi på den måten kan holde deres interesse oppe inntil de er kommet over kneiken og kan lese spennende/morsomme/interessante bøker selv uten problemer.

Om du har tips til bøker tar jeg gjerne imot. :)

Skrevet

Jeg er for lekser. Det er en fin måte å få repetert det de har lært på skolen og å sette seg inn i nye ting på egenhånd. Samt at foreldrene kan følge opp og følge med. De som sliter vil på denne måten kunne henge bedre med gjennom å bruke litt mer tid på lekser. Alle sliter litt med noe og da bruker man tiden på det.

Arbeidslivet i dag er for mange slik at man må tenke gjennom ting, forberede seg osv på kveldstid hjemme. Det er for mange yrker en utvisking av skillet jobb/fritid.

Jeg for min del har store intensjoner om å sørge for å følge med og eventuelt relære meg de tingene jeg har glemt som jeg sikkert lærte meg på skolen.

Anonymous poster hash: 93d1e...101
Skrevet

Ikke lett dette med lekser. På den ene siden kan en spør seg om det er nyttig når barna har fullført en hel dag på skolen, sfo og fritidsaktivitet. Da har klokka kanskje rukket å bli 19:00 og barnet er helt utslitt. Selvsagt skal leksene gjøres... Men hvor mye et gråtende/fortvilt barn har i læringsutbytte, det er et anna sak. Slik hverdagen til barna har blitt i dag, kan en ikke samenligne det med den hverdagen jeg (vi foreldre)hadde som barn. Da kom vi hjem i 13:00 tiden, gjorde leksene og dro ut å lekte. Og hvorfor kan ikke barna lære seg studieteknikker og å jobbe selvstendig på skolen? En anna viktig og negativ side med lekser er at skolen ikke blir lik for alle. De med resurssvake foreldre blir taperene. Vil vi virkelig ha en skole som ikke gir alle samme muligheten?

Anonymous poster hash: 58fd7...b48

Jeg er virkelig imot at skolehverdagen skal utvides fordi andre ikke klarer følge opp barna sine!

Anonymous poster hash: cc47f...ef7

Skrevet

Jeg er for lekser, men ikke slik de praktiseres her nå.

De kunne gjerne ha fler prosjektlekser og større oppgaver, men dette daglige "skriv 5 setninger om...", "løs oppgavene på side ...", "skriv av diktet i penskriftsboken" osv skulle jeg ønske ungene slapp.

Pugging av gloser hjemme er muligens en nødvendighet, men det er ikke morsomt for noen i familien.Anonymous poster hash: e701c...aac

større prosjekter...Husk at lekser skal være noe de allerede har jobbet med på skolen, repeterende. Det du ser for deg krever oftest mye mer hjelp av foreldre og hvor er læringsmiljø av selvstendig arbeid da?Anonymous poster hash: 59666...90b
Her skal leksene uansett ikke gjøres selvstendig. Alle lekser skal gjøres sammen med en voksen. Vi foreldre må følge opp leksene tett og signere daglig på at barnet har lest høyt for oss, at vi har rettet matte og skrivelekser og at vi hat pugget gloser den dagen. Engelskleksene består for eksempel av å lese høyt for en voksen, oversette muntlig til en voksen og pugge gloser.

Hvis meningen er at de skal lære studieteknikk må i hvertfall noen av leksene kunne overlates til barna alene.

Anonymous poster hash: e701c...aac

Jeg hater det systemet der! Her kjører de på den måten fra første dag i første klasse. Vi må signere hver bidige dag på at ungen har gjort leksen. Hvor er tilliten til elever og foreldre og evnen til å gjøre ungene stolte over hva de har lært? Mine elsker de lekser de kan gjøre selv og så komme og vise meg etterpå. De er stolte da. At jeg må signere dagens lekse, rettelser på siste prøve og alt mulig annet minner mest om gamle dagers karakterbok som skulle hjem og underskrives. En dag fikk jeg førsteklassingen hjem med lapp "I følge siste test sliter X med bokstavene I og Å og må øve mer på disse." Ingen tips til hva vi skulle gjøre med det. Jeg fikk fornemmelsen av at det ble sett på som vårt problem. Leseleksen er et maskinskrevet ark uten så mye som en liten tegning på. Striper av bokstaver og meningsløse stavelser som bare skal pugges. Hver dag. Fem ganger pr dag. Vis meg det barn som greier å finne leselysten på den måten. Gi ungene lekser de kan finne glede ved å fullføre og som gir dem mestringsfølelse. Ikke lekser som oppleves som ren meningsløs tvang og pugging. Vis elever og foreldre tillit. Det er det jeg skulle ønske meg fra skolen.

Samme her. Mye av leksene til 4.klassingen må gjøres med en voksen. Som regel tar lekser 45 min - 1 time hver dag. Syns hun har mye lekser. Og vi foreldre må jo rette og signere på alt. Leselekser skal høres og det skal noteres på lesekortet hvordan barnet leste den dagen. Gjort det hver dag siden 1.klasse.

Så ja enig, lite selvstendig lekser. Litt matte kanskje.

Anonymous poster hash: 04490...f21

Gjest Antarctica
Skrevet

Giss

Det oppsummerer vel det jeg har prøvd å si om de leksene mine barn har blitt utsatt for i alle fall. Kontraproduktive og demotiverende.

Og når man ser på forskninga viser det at de skoleflinke og de som sliter ikke har utbytte av lekser, mens de gjennomsnittlige kan ha en liten effekt. Den tror jeg de også kan få ved å få en halv eller hel time mer om dagen på skolen. Voila, problemet løst.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke lett dette med lekser. På den ene siden kan en spør seg om det er nyttig når barna har fullført en hel dag på skolen, sfo og fritidsaktivitet. Da har klokka kanskje rukket å bli 19:00 og barnet er helt utslitt. Selvsagt skal leksene gjøres... Men hvor mye et gråtende/fortvilt barn har i læringsutbytte, det er et anna sak. Slik hverdagen til barna har blitt i dag, kan en ikke samenligne det med den hverdagen jeg (vi foreldre)hadde som barn. Da kom vi hjem i 13:00 tiden, gjorde leksene og dro ut å lekte. Og hvorfor kan ikke barna lære seg studieteknikker og å jobbe selvstendig på skolen? En anna viktig og negativ side med lekser er at skolen ikke blir lik for alle. De med resurssvake foreldre blir taperene. Vil vi virkelig ha en skole som ikke gir alle samme muligheten?

Jeg er virkelig imot at skolehverdagen skal utvides fordi andre ikke klarer følge opp barna sine!

Er vel ikke AKKURAT det som er argumentet ... det handler vel om bedre læring.

Skrevet

Forslag til bøker for den som skal lære å lese: 

Niels Chr. Geelmyden - Tvers over vers

André Bjerke - Morovers

Inger Hagerup - Så rart

Kristina Murray Brodin -  Misses mage 

Helena Bross - Aksel og Omar (er en serie)

Utover dette pleier skolebibliotekarene å være flinke på litteratur for alle lesenivåer.

Kan også tipse om å finne faktabøker eller kunstbøker for barn om et ønsket tema. Kombinasjonen av bilder og bokstaver virker stimulerende for mange barn.  

Skrevet

Vi trives veldig godt med leksene 5-åringen får. Han går på Montessori i utlandet og har litt jevnt og trutt, samtidig som det ikke er press på oss for at alt skal gjøres hver dag. Som læreren sier, han skal gjøre leksene for sin egen del, ikke for læreren. Er han sliten en dag, gjør vi mindre, eller ikke noe. Når han er ferdig, får han mer. Alt er laget for at han skal kunne gjøre det selv uten forklaringer, men det er forventet at foreldrene holder seg oppdatert på arbeidet som blir gjort, slik at vi vet hvor langt han er kommet.

Typiske lekser (han går i tilsv. 1. klasse):

Skrive 4-5 ord i løkkeskrift i skriveboken som hører til et av de to språkene på skolen.

Matte (akkurat nå er det regneoppgaver og tegning av serier med mønstre det går i).

Eget prosjekt: han ville lære om flagg, han skal lage et ark per flagg på skolen med navnet på landet og litt info om landet og hjemme skal han fargelegge flagget. Som forelder kan jeg se hva han har skrevet når jeg kontrollerer fargeleggingen, også må han selvsagt finne de riktige fargene for flagget.

Noen ganger tar vi flere sider med matte samme kveld, noen ganger tar vi bare noen oppgaver, er det flaggsag tar det gjerne litt tid så vi bare gjør det og snakker litt om landet. Skriveoppgavene er han ikke overbegeistret for, så jeg holder sesjonen kort og passer mer på enn for matte. Totalt bruker vi aldri mer enn 30 minutter om vi ikke blir avbrutt av noe.

Anonymous poster hash: 25429...961

Skrevet

Bedre læring for hvem? Kan ikke se at leksefri og lengre skolehverdag skulle gi bedre læring.

Er ikke ønskelig i det hele tatt for min del å være mindre inkludert i skolearbeidet.

Gjest Antarctica
Skrevet

Bedre læring for hvem? Kan ikke se at leksefri og lengre skolehverdag skulle gi bedre læring.

Er ikke ønskelig i det hele tatt for min del å være mindre inkludert i skolearbeidet.

DU kan ikke se det, men den forskningen som ble gjort konkluderte med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...