Gå til innhold

Leksefri... For eller imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for leksefri!

La barna la "jobb være igjen på jobb" slik som vi voksne gjerne vil ha det. Studerer viser at de barna som ikke har lekser har større glede over skolen og skolearbeid generelt.

Anonymous poster hash: dda01...c31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imot.

Barn trenger å lære studieteknikk, disposisjon av tid, selvmotivasjon osv som de får gjennom lekser. Hvordan skal det bli å begynne på videregående og høyere utdanning når barna overhodet ikke klarer å jobbe selvstendig hjemme, men må være på skolen med en lærer hengende over seg for å lære.

Anonymous poster hash: 91330...008
Skrevet

For! La de heller ha en time ekstra på skolen!

Anonymous poster hash: 4c842...865

Skrevet

Imot. Enig med anonym over her. 

De kommer til å få granatsjokk når det faktisk krever en god dose innsats på "fritiden" når de kommer høyere opp i skolesystemet. Og norske studenter ligger allerede bak en del utenlandske studenter når det kommer til realfag. 

Anonymous poster hash: 18e5a...07a
Skrevet

For, som en annen her sier, la de heller ha en time lenger på skolen.

Skrevet

Er for lekser. Lurt å repetere det de har lært (evt. lese igjennom det som skal læres)
For meg som har barn I småskolen er det veldig greit å kunne følge med I undervisningen og se til at han holder læreplanen.

Det er mye som skal læres. Det kan dei godt lære også, at det er mye jobb I det.

Anonymous poster hash: 23948...71f
Skrevet

Jeg skjønner overgangen fra ingen lekser til lekser kan bli stor, men de vil da være eldre når man krever at de skal gjøre lekser. De vil ikke ha sme behov for å løpe og sprette rundt. De vil være med moderne og de vil ha et mer positivt syn og opplevelse av skolen. Det er jo så mange som er lei alt som har med skole og gjøre, fordi de har jobbet først i mange timer på skolen for så å jobbe hjemme. Ikke rart det bør negative holdninger da...

Skrevet

Imot.

De lærer studieteknikk, styrker leseferdigheten og hukommelsen.

På ungdomsskolen, vgs og høyere utdanning vil disse barna slite fordi ikke lærte det tidlig og trente på dette.

De som sliter på barneskolen vil da falle ut, men enn nå.

Anonymous poster hash: 7e24e...27e

Skrevet

Kunne godt ha ventet med lekser til 4.klasse. Da er barna større og går ikke på SFO slik at de er vesentlig tidligere hjemme. De minste skolebarna er ofte ikke hjemme før fem og da er det liten tid til lekser.

Skrevet

For. Studieteknikk kan utvikles på andre måter. Hvordan klarer de det i andre land?

Mer selvstendig arbeid og lengre skolearbeid kan kompensere for lekser.

Anonymous poster hash: 93ba0...645

Skrevet

For leksefri OG lengre skoledag..

Skrevet

Jeg skjønner overgangen fra ingen lekser til lekser kan bli stor, men de vil da være eldre når man krever at de skal gjøre lekser. De vil ikke ha sme behov for å løpe og sprette rundt. De vil være med moderne og de vil ha et mer positivt syn og opplevelse av skolen. Det er jo så mange som er lei alt som har med skole og gjøre, fordi de har jobbet først i mange timer på skolen for så å jobbe hjemme. Ikke rart det bør negative holdninger da...

Midt i puberteten, når kjærester, festing osv er mye viktigere en skolen?

Anonymous poster hash: 91330...008

Skrevet

Ønsker leksefri, og en time lenger på skolen. Men de kan gjerne få enkle leselekser. Eller øve seg på forestillinger de skal ha og sånn.

Anonymous poster hash: 19a42...a0c
Gjest thricane
Skrevet

Leksene bør kun bestå av leselekse. Slik det er i dag er leksene en forlengelse av skolen, det tar lang tid for en del og ungene mister viktig fritid. For sosialt nettverk er minst like viktig i livet som toppkarakter. Leksehjelp for de miste bør ut og det bør innføres leksehjelp og kollokviegrupper allerde i ungdomsskolen.

Skrevet

For

Anonymous poster hash: ffca7...86d

Gjest Julia1984
Skrevet

For lekser. Lære gode rutiner før vg og studielivet.

Skrevet

Jeg er for lekser, men ikke slik de praktiseres her nå.

De kunne gjerne ha fler prosjektlekser og større oppgaver, men dette daglige "skriv 5 setninger om...", "løs oppgavene på side ...", "skriv av diktet i penskriftsboken" osv skulle jeg ønske ungene slapp.

Pugging av gloser hjemme er muligens en nødvendighet, men det er ikke morsomt for noen i familien.

Anonymous poster hash: e701c...aac
Skrevet

Jeg er for lekser, men ikke slik de praktiseres her nå.

De kunne gjerne ha fler prosjektlekser og større oppgaver, men dette daglige "skriv 5 setninger om...", "løs oppgavene på side ...", "skriv av diktet i penskriftsboken" osv skulle jeg ønske ungene slapp.

Pugging av gloser hjemme er muligens en nødvendighet, men det er ikke morsomt for noen i familien.

Anonymous poster hash: e701c...aac

større prosjekter...Husk at lekser skal være noe de allerede har jobbet med på skolen, repeterende. Det du ser for deg krever oftest mye mer hjelp av foreldre og hvor er læringsmiljø av selvstendig arbeid da?

Anonymous poster hash: 59666...90b

Skrevet

Imot.

Også imot lengre skoledager.

Syns det er en av oppgavene som forelder å hjelpe til med lekser, følge dem opp og ha full kontroll på ting de f.eks må øve mer på.

Anonymous poster hash: cc47f...ef7

Skrevet (endret)

Jeg ønsker absolutt ikke mine unger lengre skoledag enn de har i dag. De er virkelig slitne når de kommer hjem.

Leksehjelpen de små tilbys på skolen er latterlig. Det er et stort klasserom med en enkelt voksen som skal holde ro der. 90 % av deres lekser er leselekser de skal lese høyt for en voksen. Sir seg selv at det ikke kan gjøres i et stort klasserom med mange andre hvor det skal være arbeidsro....

De fleste dagene blir barnet hentet sent på SFO.

Dermed blir det til at en sliten og grinete unge må tvinges igjennom en slitsom daglig leselekse som de med glede ville ha gjort tidligere på dagen om muligheten hadde vært der.

Jeg vil gjerne være til stede i hverdagen og høre lekser og følge med på skolearbeidet deres. Men i mine øyne er det leksepress som legges over dem fra første klasse for voldsomt. I alle fall på den skole ungene går. Gi min 5-snart-6-åring en side eller to og gjøre hjemme i løpet av uken (Det tar de ikke skade av å måtte jobbe litt selvstendig hjemme også, og lekser de kan sitte selvstendig med og vise meg resultatet av etterpå liker de langt bedre enn "nå skal du lese dette høyt for en voksen 5 ganger"-lekser), ikke en daglig leselekse som med gråd og protester fort tar 45 min å gjennomføre. Det gavner ikke lærelysten og gleden over å gå på skole.

Tilpass leksetypen og mengden etter alder, ikke gjør skoledagen lengre og mer krevende enn barna orker, stimuler til nysgjerrighet og lærelyst. Det er flintrende likegyldig om skolen får et bra pisaresultat om ungene samtidig er lutalei alt som heter utdannelse...

Endret av Giss
Skrevet

Mot!

Jeg setter pris på innblikket jeg får i skolehverdagen når vi sitter å koser oss med leksene sammen på kvelden. Dette er den eneste muligheten vi som foreldre har til å følge opp barna på det de lærer.

Anonymous poster hash: 9bb23...bfd
Skrevet

Leksefri, helt klart.

Hvorfor??? Viktig å innarbeide gode arbeidsrutiner fra de er små før videregående og studier. Hvordan skal du som foreldre følge opp skolearbeidet og få innsikt i hvordan de jobber ved bare å kikke i bøkene??

Sorry, men tror det dessverre er dagens Kate foreldre som velger det mest lettvinte. Andre gjør skolearbeid med ungene. Synes det er å sy puter under armene på ungene. Litt lekser har ikke tatt livet av noen så vidt jeg vet...

Skrevet

Leksefri, helt klart.

Kanskje ikke overrasket at du er imot lekser.

Skrevet

Leksefri tom 3dje klasse.

Anonymous poster hash: d0878...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...