Gå til innhold

Leksefri... For eller imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha en skole som lar alle få de BESTE mulighetene, ikke nødvendigvis de samme. Alle er ikke like flinke, og det er helt feil at flinke elever skal måtte kjede seg i hjel fordi noen ikke skjønner det. Ser ikke for meg at det er motiverende for noen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ha en skole som lar alle få de BESTE mulighetene, ikke nødvendigvis de samme. Alle er ikke like flinke, og det er helt feil at flinke elever skal måtte kjede seg i hjel fordi noen ikke skjønner det. Ser ikke for meg at det er motiverende for noen.

Det blir en helt anna diskusjon. Her er det snakk om at alle elvene skal ha like store muligheter til å utvikle seg. Slik leksesystemet virker i dag så er ikke dette til felle. Alt for mye står på om elevene har resurssterke foreldre. Derfor bør skolearbeid foregå på skolen.

Anonymous poster hash: 58fd7...b48

Skrevet

Der jeg kommer i fra går barna på exstra leksehjelp etter skolen også. De jobber hardt. Når jeg var der lå de barna som var på mine barns alder langt frem i undervisningen. Så jeg synes barna må jobbe med lekser etter skolen også. Ingen har vondt av å jobbe hardt.

Anonymous poster hash: da22c...9f2

Jo, det er faktisk mange som har vondt av å jobbe hardt.

Det er en stor andel av elevene på ungdoms og videregående skole, spessielt blant jentene, som er stresset og deprimerte på grunn av det store presset på leker og det å mestre alt. Det er ille når ungdom blir utbrent før de fyller 20.

Anonymous poster hash: e701c...aac

Skrevet

For leksefri. Jeg hatet lekser og gjorde dem gjerne til frokosten før skolen og det jeg ikke rakk gjorde jeg i friminuttet før timen. Jeg var skoleflink og trengte ikke hjelp fra foreldre, men å bruke tid på lekser ville jeg ikke. Gjorde det jeg måtte på rekordfart. Studieteknikk? Synes ikke jeg lærte god studieteknikk av min måte å gjøre lekser på akkurat. Klarte likevel en masterutdannelse med topp karakterer. Dårlig argument synes jeg. Dropp leksene! 

Anonymous poster hash: 355b7...355
Skrevet

Synest det er skremmende at så mange foreldre tenker det er bedre med fri på ettermiddagen, enn å følge opp barnas skolearbeid.

I tillegg til leksene, eller sammen med leksene går vi igjennom, prater om det barna har gjort i hver eneste skoletime. Vi ønsker jo å vite hva de bedriver i skoletiden, og snakker om de ulike temaene de har gått igjennom på skolen. Være sikker på at de henger med.

Barna sin skolegang er primært vårt ansvar, ikke skolen sitt. Om de faller utenfor er det jo våre barn som lider på sikt. Ikke læreren og ikke rektor.

Dere som ønsker fritak fra akademisk oppfølging, er dere de samme som ønsker flere gymtimer?

Anonymous poster hash: 2f41a...cff

Skrevet

Synest det er skremmende at så mange foreldre tenker det er bedre med fri på ettermiddagen, enn å følge opp barnas skolearbeid.

I tillegg til leksene, eller sammen med leksene går vi igjennom, prater om det barna har gjort i hver eneste skoletime. Vi ønsker jo å vite hva de bedriver i skoletiden, og snakker om de ulike temaene de har gått igjennom på skolen. Være sikker på at de henger med.

Barna sin skolegang er primært vårt ansvar, ikke skolen sitt. Om de faller utenfor er det jo våre barn som lider på sikt. Ikke læreren og ikke rektor.

Dere som ønsker fritak fra akademisk oppfølging, er dere de samme som ønsker flere gymtimer?

For min del ønsker jeg at de hadde mer gym og mindre lekser, ja.

Mine har 1 skoletime gym i uka og skolen beregner at ungene skal sitte 1-2 timer med lekser på hverdagene + 30 minutter hver dag i helgen. De som går på SFO får ikke lov til å gjøre lekser der. De får heller ikke lov til å sitte på biblioteket på skolen etter skoletid. Lekser skal gjøres sammen med foreldre hjemme. I praksiss er barna som går på SFO helt uten fritid i uka med mindre de enten dropper en del av leksene eller legger seg for sent. Det er ikke holdbart i lengden.

Skrevet

Jeg er ihvertfall for færre lekser for de aller yngste. Vår eldste hadde i både 1. og 2. klasse i perioder så mye lekser at det ikke var mulig å gjøre noe annet enn lekser og spise middag mellom SFO og leggetid.

Læreren pleide å si at det ikke var lov å komme på skolen og si at man ikke hadde gjort lekser pga fotballtrening. Jeg er selvsagt enig i at skolen er mye viktigere enn fotball, men når man er 6-7 år skal det være rom for fritid og fotball også, ikke bare skolearbeid.

Anonymous poster hash: dd4b4...f82

Skrevet

har ikke lest alle svar.

Men for og kommentere; "Vi voksen lar jobb være jobb når vi kommer hjem",- barna må "fortsett jobben"? Jeg vet ikke med dere, men for meg er handling, laging av middag, (leksehjelp!!!), organisering av aktiviteter, rydding, klesvask mm JOBB??? Hva kaller dere det? Fornøyelse? Så at vi voksen er fri fra jobben er jo bare sprøyt!

Selv var jeg blant de priviligerte at jeg greide og gjøre ferdig BÅDE oppgaver utdelt for og gjøre i timen OG hjemmelekser på skolen. Bortsett fra og lese litt på en prøve nå og da, hadde jeg ikke lekser gjennom hele grunnskolen. Og gikk ut som en av de beste det kullet.

Så begynte videregående, og mer og mer av fagene var basert på at deler av pensum MÅTTE vi komme oss gjennom selv, litt ved lesing og litt ved oppgaver for og teste oss selv, for så og kunne spørre lærer om hjelp. Da begynte min nedtur. Jeg eide ikke sans for disponering av fritid. Sette av tid til lekser var så og si umulig.. Jeg kom meg gjennom videregående, takket være evne til og ta ting raskt, og var kanskje i øvre sjikt blant de "middelmådige" da jeg gikk ut.

Studietiden var et lite h....Der er det sånn at man må gjennom pensum selv FØRST på egen hånd, så drar man på forelesing og får gjennomgått, i grove trekk, det aktuelle pensum. Gjerne med litt oppgaver til slutt,- også får man stille spørsmål om det man har lest, som ikke er rukket gjennomgått...Hva skjer da når man ikke er i stand til og sette seg ned og forberede seg til forelesing? Vel, en god del av stoffet er helt nytt når man begynner skippertaket,- nilesing til eksamen, og man for første gang leser bøkene fra perm til perm.  Kan vel si at jeg da ramlet ned til nedre sjikt av "middelmådige".

Den dag i dag er jeg dårlig til og disponere fritida mi. Sette kjedelige, men nødvendige oppgaver foran det som er litt mer morsomt. Det gjenspeiler seg også i husarbeid, orden i huset og mine egne og barnas ting og aktiviteter. Går ofte i surr. For meg er lekser en forberedelser til og disponere tid til viktige oppgaver som på sikt er bra for deg og ditt liv, men som ikke gjør nå til eller fra om de IKKE gjør de her og nå....

Vi hadde jo lekser før også, barna hadde jo ikke TV eller data da, så mellom skole og aktiviteter og etter aktiviteter var det GOD tid til både leker og lesing og besøk til/fra venner. (Har jo søsken som har gjort lekser!!! De var jo like aktive og sosiale som meg uten lekser... ) Foreldrene satt ikke sammen med oss og gjorde lekser, men de var til stede og hjalp til, særlig i småskoleårene, hvor kanskje man må hjelpe til med og FORSTÅ oppgavene for barna...Leksene skal de jo gjøre selv! Meningen er jo dette med og disponere tid, lære seg og prioritere lesing og få inn gode vaner, mer enn at leksene skal være gjort "perfekt".. Ser samme tendens til slektningers av meg/ barn av venner som har hatt det lett på grunnskolen. Vgs og høyskole blir FRYKTELIG vanskelig, de har ikke evne til og disponere tid til egenlesing..

Om det går gjennom at det blir leksefri i min kommune, kommer jeg til og sende barna til den kristne grunnskolen.. Hvis de ikke henger seg på....Da dette er det eneste alternativ i rimelig nærhet. Om disse henger seg på, kommer jeg til og leie inn "leksehjelp" til mine barn, studenter som kan gi de utfordringer i noen av de viktigste fagene slik at de får en "leksesituasjon" uansett. Ser da for meg at denne personen både hjelper til med oppgaver og at denne gir oss foreldre oppgaver vi skal sørge for at barna gjør i løpet av uken (skolefagoppgaver altså). Føler stort sett det er vi voksen som er for travle for lekser, våre foreldre snakket jo ALDRI om at vi barna hadde for mye lekser. SÅ det er nok ikke noe som kommer derifra... Hadde de så mye mindre og gjøre de, mon tro? Tror bare de hadde mindre behov for tid til data, TV, spill og "egenpleie" enn hva vi har i dag.............

Anonymous poster hash: c06d6...223
Skrevet

Imot. Til høgare opp i skulen dei kjem til meir egeninnsats blir det krevd. Då blir det viktig at ungane har lært både studieteknikk og sjølvdisiplin.

Kan hende leksene ikkje har noko å seie for prestasjonane i grunnskulen, men kor relevant er det? Det er samanhengen mellom lekser i grunnskulen og prestasjon på høgare utdanning som er interessant. Først viss ein kan konkludere med null effekt der kan ein seie at lekser er unødvendig.

Skrevet

Jeg er for lekser, men ikke slik de praktiseres her nå.

De kunne gjerne ha fler prosjektlekser og større oppgaver, men dette daglige "skriv 5 setninger om...", "løs oppgavene på side ...", "skriv av diktet i penskriftsboken" osv skulle jeg ønske ungene slapp.

Pugging av gloser hjemme er muligens en nødvendighet, men det er ikke morsomt for noen i familien.Anonymous poster hash: e701c...aac

større prosjekter...Husk at lekser skal være noe de allerede har jobbet med på skolen, repeterende. Det du ser for deg krever oftest mye mer hjelp av foreldre og hvor er læringsmiljø av selvstendig arbeid da?Anonymous poster hash: 59666...90b

Her skal leksene uansett ikke gjøres selvstendig. Alle lekser skal gjøres sammen med en voksen. Vi foreldre må følge opp leksene tett og signere daglig på at barnet har lest høyt for oss, at vi har rettet matte og skrivelekser og at vi hat pugget gloser den dagen. Engelskleksene består for eksempel av å lese høyt for en voksen, oversette muntlig til en voksen og pugge gloser.

Hvis meningen er at de skal lære studieteknikk må i hvertfall noen av leksene kunne overlates til barna alene.

Jeg hater det systemet der! Her kjører de på den måten fra første dag i første klasse. Vi må signere hver bidige dag på at ungen har gjort leksen. Hvor er tilliten til elever og foreldre og evnen til å gjøre ungene stolte over hva de har lært? Mine elsker de lekser de kan gjøre selv og så komme og vise meg etterpå. De er stolte da. At jeg må signere dagens lekse, rettelser på siste prøve og alt mulig annet minner mest om gamle dagers karakterbok som skulle hjem og underskrives. En dag fikk jeg førsteklassingen hjem med lapp "I følge siste test sliter X med bokstavene I og Å og må øve mer på disse." Ingen tips til hva vi skulle gjøre med det. Jeg fikk fornemmelsen av at det ble sett på som vårt problem. Leseleksen er et maskinskrevet ark uten så mye som en liten tegning på. Striper av bokstaver og meningsløse stavelser som bare skal pugges. Hver dag. Fem ganger pr dag. Vis meg det barn som greier å finne leselysten på den måten. Gi ungene lekser de kan finne glede ved å fullføre og som gir dem mestringsfølelse. Ikke lekser som oppleves som ren meningsløs tvang og pugging. Vis elever og foreldre tillit. Det er det jeg skulle ønske meg fra skolen.

Skrevet

Mine har/har hatt SFO, og de kommer da hjem 16:30. De har allikevel fritid, fordi om de gjør leksene sine. Dessuten er det lystbetont, de liker å vise frem skolearbeidet sitt.

Pleier å ta leksene for begge barna mandag, og en økt på torsdager. Det funker fint! Særlig de eldste har godt utbytte av å gå igjennom fag med oss foreldre.

De har bare en organisert aktivitet hver. Men vi stikker gjerne i svømmehallen en ettermiddag.

Skrevet

Mine har 1 skoletime gym i uka og skolen beregner at ungene skal sitte 1-2 timer med lekser på hverdagene + 30 minutter hver dag i helgen. De som går på SFO får ikke lov til å gjøre lekser der. De får heller ikke lov til å sitte på biblioteket på skolen etter skoletid. Lekser skal gjøres sammen med foreldre hjemme. I praksiss er barna som går på SFO helt uten fritid i uka med mindre de enten dropper en del av leksene eller legger seg for sent. Det er ikke holdbart i lengden.

Det er også et system som gjør det sørens vanskelig for alle foreldre som ikke har fast 9-4-jobb. Hos oss er faren dyslektiker så oppfølging av lekser hjemme er stort sett mitt ansvar - og jeg jobber så ofte sent 2-3 dager i uken. Hva gjør man da...?

Skrevet

Imot. Til høgare opp i skulen dei kjem til meir egeninnsats blir det krevd. Då blir det viktig at ungane har lært både studieteknikk og sjølvdisiplin.

Kan hende leksene ikkje har noko å seie for prestasjonane i grunnskulen, men kor relevant er det? Det er samanhengen mellom lekser i grunnskulen og prestasjon på høgare utdanning som er interessant. Først viss ein kan konkludere med null effekt der kan ein seie at lekser er unødvendig.

Men hvordan er faktisk sammenhengen mellom dem som ikke har hatt lekser, dem som har hatt litt lekser og dem som har hatt masse lekser på barne og ungdomskolen og hvor stor andel som gjennomfører høyere utdanning for eksempel?

Skrevet

Dere som ønsker fritak fra akademisk oppfølging, er dere de samme som ønsker flere gymtimer?Anonymous poster hash: 2f41a...cff

Det er også et system som gjør det sørens vanskelig for alle foreldre som ikke har fast 9-4-jobb. Hos oss er faren dyslektiker så oppfølging av lekser hjemme er stort sett mitt ansvar - og jeg jobber så ofte sent 2-3 dager i uken. Hva gjør man da...?

Da gjør man så godt man kan. Da tar man fritid og muntlige lekser når du er på jobb, og så tar mann det han ikke kan følge opp når du er hjemme.

Han har jo en "sykdom" som gjør deler av det å ha barn litt vanskeligere. Det vet man jo om når man er syk, at man må jobbe rundt ens utfordringer så godt man kan. Det er jo ikke en stor begrensning han har, ikke engang om han er som min fetter som knapt kan skrive navnet sitt.

Det finnes mange måter å lære på, ikke bare ved å lese i en bok.

Skrevet

Men hvordan er faktisk sammenhengen mellom dem som ikke har hatt lekser, dem som har hatt litt lekser og dem som har hatt masse lekser på barne og ungdomskolen og hvor stor andel som gjennomfører høyere utdanning for eksempel?

Kjenner ikkje til at det faktisk er undersøkt.
Skrevet

Giss

Gjør lekser om morgenen? 

Skrevet

Giss

Gjør lekser om morgenen?

Altså, eg er for lekser. Men om morgonen?? Søvn er viktig det også.
Skrevet

Giss

Gjør lekser om morgenen?

Selvsagt, men enkelte våkner før de må skynde seg av gårde til skole/jobb.

Skrevet

Mine har/har hatt SFO, og de kommer da hjem 16:30. De har allikevel fritid, fordi om de gjør leksene sine. Dessuten er det lystbetont, de liker å vise frem skolearbeidet sitt.

Pleier å ta leksene for begge barna mandag, og en økt på torsdager. Det funker fint! Særlig de eldste har godt utbytte av å gå igjennom fag med oss foreldre.

De har bare en organisert aktivitet hver. Men vi stikker gjerne i svømmehallen en ettermiddag.

Mine får ikke lov til å gjøre ferdig leksene før tiden. Å ligge i forkant er uakseptabelt da alt muligens ikke er gjennomgått enda. Gjør de det likevell og på feil måte må leksene gjøres om igjen.

Det er heller ikke mulig å bli ferdig på en ettermiddag eller to. Mengden lekser tilsier at de må sitte ca 6-10 timer i uka med leksearbeidet. Det er det ikke tid til på mandag ettermiddag.

Skrevet

Jeg tror det er store forskjeller i hvordan dette gjøres fra skole til skole. Her skal det signeres på lekselesing hver dag og førsteklasseleksene er for en stor del "les denne maskinskrevne side med bokstaver og stavelser for en voksen fem ganger". Den skal så signeres og neste dag venter en ny tilsvarende side. Det er alt annet enn lystbetont og tar virkelig mye tid fordi så mye tid må gå til å forsøke å motivere/tvinge en uvillig unge som ikke opplever det som meningsfullt til å gjennomføre. Det er omtrent samme metode man i gamle dager brukte når barn skulle lære å spille et instrument. Først måtte de lære å spille alle tonene korrekt og når de var flinke nok til det kunne de få lov å spille en melodi. Den metoden forsvant ut for over 50 år siden. I dag lærer ungene tonene gjennom å øve på en melodi som gir mening. Det samme kunne jeg ønske meg i leseleksene. Jeg er klar over at det sikkert er mange steder i landet hvor man bruker mer barnevenlige innlæringsmetoder. Skulle bare ønske de gjorde det på vår skole også.

Skrevet

Giss

Gjør lekser om morgenen?

Selvsagt, men enkelte våkner før de må skynde seg av gårde til skole/jobb.
Kjenner til enkelte slike. Har nokon i nær slekt. Men ei særskilt vanleg uvane trur ikkje at det er.
Skrevet

Dere som ønsker fritak fra akademisk oppfølging, er dere de samme som ønsker flere gymtimer?Anonymous poster hash: 2f41a...cff

Da gjør man så godt man kan. Da tar man fritid og muntlige lekser når du er på jobb, og så tar mann det han ikke kan følge opp når du er hjemme.

Han har jo en "sykdom" som gjør deler av det å ha barn litt vanskeligere. Det vet man jo om når man er syk, at man må jobbe rundt ens utfordringer så godt man kan. Det er jo ikke en stor begrensning han har, ikke engang om han er som min fetter som knapt kan skrive navnet sitt.

Det finnes mange måter å lære på, ikke bare ved å lese i en bok.

Jeg er enig med deg. - men jeg opplever at skolen her gjør det veldig vanskelig for oss i og med at 90 % av leksene skal gjøres sammen med en voksen og at det skal signeres på det daglige arbeidet. Tekster skal leses fem ganger pr dag. Om man ikke får det gjort en dag venter ti ganger neste dag. Skriveleksene er greie for da kan jeg se dem når jeg kommer hjem og de skal innleveres torsdag så da kan vi gå igjennom det en dag det passer oss.

Skrevet

Hva lærer man om god studieteknikk når man ikke engang får ansvar over egne lekser? Ha foreldrene hengende over seg, kvalitetssikre og signere....jeg hadde som nevnt ovenfor et sted  ikke god studieteknikk, men jeg fikk leksene gjort. Ville ikke ha innblanding fra foreldrene mine. Nå blir jo bare lærerne og klasserommet byttet ut med foreldre og kjøkkenbenken. 

Hvis man vil klare seg bra senere i livet må barna lære seg å sette seg mål og oppnå dem. Og ta ansvar for dette selv. Det er mange måter å gjøre dette på. At leksene har blitt foreldrenes ansvar klarer jeg faktisk ikke å forstå.

Jeg skrev hele masteroppgaven min på en bråkete kafe...studieteknikk har ingenting å si. Det er om å stå på til man klarer det, og få ting gjort til deadline. 

Mange jeg studerte med var de som noterte flittig i hver forelesning (som de gikk til godt forberedt) De fikk ikke bedre karakterer enn meg, som ikke gjorde noen av disse tingene. Men, jeg var fast bestemt for å klarer det, og gjorde det.

Anonymous poster hash: 355b7...355
Skrevet

Giss

Ærlig talt, jeg ville aldri i verden krevd at leksa skulle leses ti ganger om dere hopper over en gang. Det er meningsløst. Kan virkelig ikke mannen din høre ungen i leseleksa? 

Skrevet

Giss

Gjør lekser om morgenen? 

Jada, vi gjør det også - men kan ikke rekke alt om morgenen heller. Jeg er stort sett oppe hver morgen mellom kl 6 og 6.30 allerede. Vi gjør så godt vi kan men jeg ser at alle disse må-gjøres-sammen-med-en-voksen-lekser binder familien i et mønster og gjør det tungt å få hverdagen til å gå opp. I tillegg ser jeg at mine barn har langt større stolthet og glede over de leksene de kan gjøre selvstendig og så vise meg etterpå. Så lenge ungene er så små at de må være på SFO - hvor det ikke er mulig å gjøre lekser - kommer de sent hjem og må så gjøre lekser som ikke kan gjøres selvstendig og som man ikke selv kan disponere når det passer best å gjøre. Det er ikke slik at vi får neste ukes leselekse om fredagen f eks og kan øve på den i løpet av helgen om vi ønsker. Mandagsleksen må leses mandag ettermiddag. Om jeg hadde vært ferdig på jobb kl 16 hadde det ikke vært noe stress. Nå er det det.

Vi gjør så godt vi kan og jeg følger opp så godt jeg kan  - som de fleste foreldre. Men jeg ønsker meg et annet system. For al del ikke lengre skoledag men gjerne mer lystbetonte lekser og langt lavere leksepress i småklassene. Så vidt jeg kan se er mine unger godt på vei til være grunndig skolelei før de starter på ungdomsskolen. Skolearbeidet blir en sur plikt rett og slett. Det er for idiotisk i mine øyne og tjener ingen formål. Skolearbeide ja, men med måte og av rette slaget. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...