Gå til innhold

Dusjing etter gym! 3.klasse! Grrrrrrr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg hadde 1. klasse for noen få år siden, hadde vi dusjing etter den ene gymtimen. (De hadde to forskjellige dager med gym.) Da fikk de trene på å dusje raskt, tørke seg godt og pakke bagen. Dette lagde jeg en konkurranse ut av gjennom hele året, der det var guttene mot jentene om å ikke bli sist ut av garderobene. Dette likte de svært godt, og de likte å øve på dette. De fikk bare lov tilnå spyle seg i 10 sek (verken mer eller mindre, alle telte høyt) og de var kjappe med å passe på hverandre. Dette var en lite klasse, men der fantes det ikke antydning til kroppsfiksering. Ingen hadde tid til eller interesse av å se på hverandres kropper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min begynte i førsteklasse, med tilsyn vel og merke. Skolen sier det er for å forhindre mobbing og for å lære seg at kropper er forskjellige og at nakenhet er en naturlig ting og ikke noe å skamme seg over. Helt greit synes jeg og barna har ingen problemer med det. Alle dusjer og så vidt jeg vet, blir ingen mobbet. Om behovet for å dusje vekk svette er der vet jeg ikke.

Tenker det er verre for en fjerdeklassing å plutselig vise seg naken foran klassevennene.

Så utrolig smart! Når de er så små tenker de jo overhodet ikke på hvordan de ser ut og da blir dette en helt naturlig ting. Helt enig i at om en gjeng 4./5.-klassinger plutselig skal begynne å dusje sammen vil det bli en mye større issue. Her begynner de etter jul i tredje klasse. På tide tenker jeg.

Anonymous poster hash: b7083...774

Skrevet

Skuledusjing er ikkje tvang. 

Anonymous poster hash: ebda6...974
Skrevet

På skolen til eldstemann startet de med dusjing etter gymmen nå i 3 klasse. De har alltid en mannlig lærer i garderoben, og jentene har kontaktlæreren (som er en dame). Har ikke oppfattet dette som noe problem i løpet av høsten iallfall. Gutten min blir kjempesvett etter gymtimene (luker ikke vondt enda), men han blir dyvåt. Greit med en dusj..

Anonymous poster hash: 29f1a...9fc
Skrevet

Her begynner de i 3. Klasse. Det har ikke vært noe styr eller mobbing i klassa til min sønn, de har gym og svømming annenhver uke.

Anonymous poster hash: 40c26...871
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir helt matt av behovet for å opponere og skulle bestemme selv. Skole er et fellesskap og man er nesten nødt til å ha noen felles retningslinjer. Hvis alle kun skal gjøre det som passer dem som hånd i hanske, blir i hvert fall ikke arbeidshverdagen for lærerne enklere.

Er dessuten enig med dem i tråden som sier noe om at folk er skremmende redde for nakenhet.

Når det gjelder mobbing, synes jeg det er å starte i feil ende å kompensere for mobbingen. Den blir jo ikke borte av at man iklke dusjer. Barn blir ikke mer tolerante for variasjon ved å skjerme dem fra alt som er individuelt. Det er klart det er belastende for barn å bli mobbet og jeg skjønner at foreldre lar seg provosere av at skolen ikke håndterer det. Men det å fokusere på dusj eller ikke dusj er jo å dreie fokuset i helt feil retning.

Jeg ville vært skeptisk til avlukker, der er man i hvert fall ubeskyttet.

Slike felles retningslinjer som du refererer til, må bygge på de retningslinjene som ligger til grunn for skolens virksomhet. Det er ikke opp til oss foreldre å synse om andres barn skal dusje eller ikke. Skolene må følge norsk lovgivning. 

Skrevet

Her begynner dei å dusje i 5 klasse, noko som eg synest er seint. Trur det er enklere å starte med det til yngre dei er egentlig. Til eldre dei vert til meir opptatt av kroppen vert dei, trur det er verre å starte når kanskje enkelte har begynt å utvikle seg litt.

Anonymous poster hash: 9ebe0...77d

Skrevet

Slike felles retningslinjer som du refererer til, må bygge på de retningslinjene som ligger til grunn for skolens virksomhet. Det er ikke opp til oss foreldre å synse om andres barn skal dusje eller ikke. Skolene må følge norsk lovgivning.

Opplæringsloven sier ingenting om dusj eller ikke dusj. Det er fastslått at skolene ikke har anledning til dusjtvang, men det er ikke sagt at normen bør være ikke-dusj. Poenget mitt var at dette nok ligger innenfor skoleleders styringsrett.

Skrevet

Opplæringsloven sier ingenting om dusj eller ikke dusj. Det er fastslått at skolene ikke har anledning til dusjtvang, men det er ikke sagt at normen bør være ikke-dusj. Poenget mitt var at dette nok ligger innenfor skoleleders styringsrett.

Dette ligger ikke innenfor skoleleders styringsrett. Det finnes ingen hjemmel for å kreve dusjing i skolen, verken i Opplæringsloven eller i retningslinjene til den. Barneombudet har en egen side som omhandler dusjing i skolen, sjekk ut den.

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet jeg altså... Noen utvikler seg tidlig og noen svetter tidlig... Her begynner de å dusje etter gym i tredje klasse. Og har de ikke med gymtøy, håndduk og såpe, får de heller ikke være med i gymtimen. Så enkelt og så vanskelig. De har hatt svømming siden første klasse, så de er vant med å dusje (og være rask) og å se hverandre nakne...

Anonymous poster hash: 03115...6ed

Du ser ikke problemet med at noen mobbes og lærere driter i det? Spesielt...

Anonymous poster hash: 08e62...ba1

Jeg skjønner du har dårlig erfaring. Men det er jammen ikke all. Og det er lærere som drite i det som du sier.

Jeg har hatt med klasser på svømming i 3-4-5 trinn og fulgt jentene i garderoben. Ikke vært noe mobbing her og skulle det kommet kommentarer skal jeg love deg jeg hadde tatt det opp!

Jeg tror at foreldre som er imot dusjing er de som selv har dårlig erfaring. Det er leit.

Skrevet

Dette ligger ikke innenfor skoleleders styringsrett. Det finnes ingen hjemmel for å kreve dusjing i skolen, verken i Opplæringsloven eller i retningslinjene til den. Barneombudet har en egen side som omhandler dusjing i skolen, sjekk ut den.

Unnskyld, men kan du lese? Jeg skrev da vitterlig i det innlegget du siterer at det er fastslått at skolene ikke har anledning til dusjtvang. At de allikevel ønsker at elvene dusjer, er helt greit. Barneombudet har fanget opp en vurdering gjort av Statens Utdanningskontor og henviser til at skolen ikke kan tvinge noen til å dusje. Det er helt riktig, men det er allikevel ikke sånn at noen har pålagt skolene å slutte med dusjing.

Skrevet

Når er det greit å begynne med dusjing da,HI?

Her er det ikke dusjingen i seg selv som er grunnen til at de begynner tidlig å dusje (1. Kl.) men nettopp det å forebygge mobbing og skape gode rutiner for senere. Det er ikke alle skoler som kan ha gymtimene på slutten av dagen, og jeg nekter å gå i klasserommet sammen med svette sjuendeklasse gutter fordi de ikke ønsker å dusje.

Det er en grunn til at jenter på ungdomsskolen dusjermed t-skjorte. Fordi de er redder prise seg for hverandre.

Anonymous poster hash: 1a788...591

Skrevet

Unnskyld, men kan du lese? Jeg skrev da vitterlig i det innlegget du siterer at det er fastslått at skolene ikke har anledning til dusjtvang. At de allikevel ønsker at elvene dusjer, er helt greit. Barneombudet har fanget opp en vurdering gjort av Statens Utdanningskontor og henviser til at skolen ikke kan tvinge noen til å dusje. Det er helt riktig, men det er allikevel ikke sånn at noen har pålagt skolene å slutte med dusjing.

Jeg synes du bør holde deg til saken og ikke gå til personangrep. Men det er vel kanskje det man gjør om man går tom for argumenter?

Ingen trenger å pålegge skoler å slutte med noe de i utgangspunktet ikke har anledning til å holde på med!

Skrevet

Jeg synes du bør holde deg til saken og ikke gå til personangrep. Men det er vel kanskje det man gjør om man går tom for argumenter?

Ingen trenger å pålegge skoler å slutte med noe de i utgangspunktet ikke har anledning til å holde på med!

Beklager at jeg var ufin, skjønner nå at du og jeg tolker dette ulikt. For meg er det en slutningsfeil fra din side når du sier at de ikke har anledning til å holde på med dusjing (hvis jeg skjønner deg riktig). De kan ikke kreve dusjing, men de kan si at de ønsker at alle dusjer. De bryter nok heller ikke loven når de ikke opplyser om at det er anledning til å nekte. Det er også vurdert at skolene ikke kan tvinge alle til å være ute i friminuttene, men skolene legger opp til det allikevel.

Skrevet

Har svømming og gym 1 time i uka fra 1.klasse. Alle ungene dusjer og det er ikke noe problem. Vi hadde det også slik da jeg gikk i skolen.

Anonymous poster hash: d8365...912

Skrevet

Beklager at jeg var ufin, skjønner nå at du og jeg tolker dette ulikt. For meg er det en slutningsfeil fra din side når du sier at de ikke har anledning til å holde på med dusjing (hvis jeg skjønner deg riktig). De kan ikke kreve dusjing, men de kan si at de ønsker at alle dusjer. De bryter nok heller ikke loven når de ikke opplyser om at det er anledning til å nekte. Det er også vurdert at skolene ikke kan tvinge alle til å være ute i friminuttene, men skolene legger opp til det allikevel.

Det jeg mener, er at skolen ikke har anledning til å kreve at barn dusjer etter gym. Skolen har opplysningsplikt når det gjelder å informere om at dusjing er frivillig. Personlig har jeg ingenting imot dusjing på skolen. Det som jeg er imot, er tvang. Hver og en forelder bør få velge det som er riktig for sitt barn. Jeg har selv to barn i skolen, den eldste dusjer ikke etter gym mens den yngste dusjer.

Skrevet

Det jeg mener, er at skolen ikke har anledning til å kreve at barn dusjer etter gym. Skolen har opplysningsplikt når det gjelder å informere om at dusjing er frivillig. Personlig har jeg ingenting imot dusjing på skolen. Det som jeg er imot, er tvang. Hver og en forelder bør få velge det som er riktig for sitt barn. Jeg har selv to barn i skolen, den eldste dusjer ikke etter gym mens den yngste dusjer.

Skolen må da også opplyse om at elever som har en sjenerende lukt kan bli bedt om å forlate klasserommet. Andre elever skal heller ikke tvinges til læring i klasserom som oser av svette fra unger som ikke dusjer

Skrevet

Skolen må da også opplyse om at elever som har en sjenerende lukt kan bli bedt om å forlate klasserommet. Andre elever skal heller ikke tvinges til læring i klasserom som oser av svette fra unger som ikke dusjer

Hehe, det går an å ivareta hygienen om man ikke dusjer. Mange vasker seg istedet. Og når det gjelder sjenerende lukt, må det da gjelde for alle i klasserommet. Jeg er lærer, og jeg skal love deg at sjenerende lukt kjennes også på lærerrommet;)

Skrevet

Mitt barn begynte og dusje i 1 klasse.. Ser ikkje noke problem med dette. . Dem.må.lære seg om hygiene fra den alderen

Skrevet

Er det virkelig slik at tenåringene dusjer med klær for ikke å vise seg for hverandre, det er trist...

Skrevet

Er det virkelig slik at tenåringene dusjer med klær for ikke å vise seg for hverandre, det er trist...

Det starter faktisk enda tidligere, helt ned i 4./5. klasse.

Skrevet

Det starter faktisk enda tidligere, helt ned i 4./5. klasse.

Ja jeg tviler ikke.

Synes det er utrolig trist hvordan barn og unge føler på utseende og kroppspress.

Skrevet

Hehe, det går an å ivareta hygienen om man ikke dusjer. Mange vasker seg istedet. Og når det gjelder sjenerende lukt, må det da gjelde for alle i klasserommet. Jeg er lærer, og jeg skal love deg at sjenerende lukt kjennes også på lærerrommet;)

Oj er du lærer? Tenkte du var en mor blindet av ditt eget barns vansker og er overrasket over at du som lærer ikke skjønner bedre at skolen må ha visse forventinger. Håper ikke du er lærer til mitt barn.

Anonymous poster hash: 4faf3...31b

Skrevet

Oj er du lærer? Tenkte du var en mor blindet av ditt eget barns vansker og er overrasket over at du som lærer ikke skjønner bedre at skolen må ha visse forventinger. Håper ikke du er lærer til mitt barn.

Anonymous poster hash: 4faf3...31b

Oj, det var et saklig svar! Kanskje du skal prøve å holde deg til saken og ikke gå til personangrep??

Mine barn har ingen vansker med dusjing. På skolen der den eldste går, er det ingen krav om dusjing, ergo dusjer ingen. Jeg synes ikke det er positivt. Jeg ser helst at elevene dusjer, men jeg er imot tvang. Som lærer ville jeg aldri tvinge mine barn, dine barn eller andres barn til å kle seg nakne og dusje i fellesdusj dersom de føler at det er vanskelig. Som lærer vet jeg også at skolen ikke har noen hjemmel til å kreve dette. For å øke bevisstheten rundt hygiene, ville jeg ha invitert helsesøster inn i klassen for en samtale med elevene. Om du synes at dette er negativt og at det gjør meg til en dårlig lærer, så får du bare mene det:)

Skrevet

Hvorfor tvinge barn til å vise seg naken for alle i klassen. Jeg ville ikke kledd meg naken foran alle på jobb. De som tror at det ikke er en arena for mobbing tar feil, husker mange i klassen som ble mobbet for hvordan de så ut naken. Man er bra sårbar når man viser seg naken, så skal man måtte la mobbere på se den siden av seg. Nei fysj jeg synes fellesdusj for ungene er helt feil!

Anonymous poster hash: 7e6c3...79c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...