Gå til innhold

Dusjing etter gym! 3.klasse! Grrrrrrr!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn i 3.klasse, og de har innført dusjing etter gymtimen. Jeg mener det er alt for tidlig. Ser ikke behovet, de er ikke pubertale, de er ikke engang prepubertale. De lever svært aktive liv, og aktiviteten i et storefri kan være vel så høy som i en gymtime, med full fart klatrende i trær, eller i ballbingen. Mange har fremdeles SFO, og der er de til tider også svært aktive, og kan svette like mye som i en gymtime. 
De trenger ikke dusjing av den grunn! Vanlig hygiene, det å vaske bort gammel svette med gjevne mellomrom for de ytterst få som får svettelukt. 

 

Nå har de fått et sted der de er mer eller mindre uten tilsyn, der de blir tvunget til å blottlegge seg selv naken, det er en fin anledning for mobbing, helt uten grunn, hadde de i det minste vært et behov for å måtte vaske seg så vanvittig grundig, så hadde en kunne forstå det, men behovet for å utsette de for dette er ikke tilstede, for de aller aller fleste. 

 

 

Opp til flere ganger nå har det vært episoder i garderoben, siste gang denne uka, men skolen insisterer på å fortsette med ordningen. Jeg ønsker ikke dusjing etter gym før de går i 5.klasse, og også da kunne de hatt gym i siste time, slik at de kkunne få dra hjem å dusje. 



Anonymous poster hash: 52b7c...bb3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det vanlig å begynne med dusjing så tidlig? Hvordan gjør de ting på ditt barn sin skole? 

 

HI



Anonymous poster hash: 52b7c...bb3
Skrevet

Det er da helt vanlig at ungene dusjer etter gymmen! Det har mine gjort fra og med 2. klasse, og det mener jeg de bør gjøre. Viktig å få gode vaner tidlig! Jeg synes du er på jordet.

 

Anonymous poster hash: a1681...ed1

Skrevet

Min begynner med dusj i 4. klasse.

Skrevet

Her dusjes det etter gymmen fra 4. klasse. Helt greit etter min mening.

 

Anonymous poster hash: 59d9d...0e4

Skrevet

Det er da helt vanlig at ungene dusjer etter gymmen! Det har mine gjort fra og med 2. klasse, og det mener jeg de bør gjøre. Viktig å få gode vaner tidlig! Jeg synes du er på jordet.

 

Anonymous poster hash: a1681...ed1

 

Så det er for å etablere en god vane? Ikke fordi det er et behov enda? Vi har gannske så gode vaner når det gjelder personlig hygiene, vi trenger ikke flere år på å etablere gode vaner. Det er tids nok å begynne å dusje etter gym når det melder seg et behov, da de svetter så mye at det er et behov. 

Om sommeren når det er varmt og vi også går å bader, bruker solkrem og svetter hele dagen, da dusjer vi oftere enn vi gjør om vinteren, for da er behovet tilstede. Driver ikke å dusjer ungene bare for å dusje dem. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Skrevet

Her begynner de etter 3. klasse. Helt greit å få inn den gode vanen tidlig.

Skrevet

Tenker at 4.klasse er et mer naturlig år å begynne å dusje etter gym, enn 3.klasse. Da er de også større og har mer forståelse av tid, og det å bli ferdig straks for å få litt friminutt. 

Vi begynte også med dusjing etter 4.klasse, men vi begynte jo på skolen et år senere, så da vil det tilsvare 5.klasse nå. Men 4.klasse hadde vært helt ok for meg. 



Anonymous poster hash: 52b7c...bb3
Skrevet

Min åtteåring stinker hvis han ikke dusjer etterbtrening og gym, så det er sikkert stor forskjell. Han tar seg skikkelig ut i gymtimene også, så blir ganskr svett. Blottlegge seg? Tror du det blir mindre mobbing des senere de starter med dusjing?

 

Anonymous poster hash: 402d9...f93

Skrevet

Mine dusjer på skolen 2 ganger i uken fra og med 1. En gang gym og en gang svømming

Skrevet

Min 3. klassing begynte nå for noen uker siden. Etter jul skal de ha svømming to ganger i uka, så da MÅ de dusje.

 

Har vært en episode i dusjen der en av guttene hadde tisset på to andre.

 

Anonymous poster hash: a8f4e...b96

Skrevet

Min åtteåring stinker hvis han ikke dusjer etterbtrening og gym, så det er sikkert stor forskjell. Han tar seg skikkelig ut i gymtimene også, så blir ganskr svett. Blottlegge seg? Tror du det blir mindre mobbing des senere de starter med dusjing?

 

Anonymous poster hash: 402d9...f93

Er det bare i gymtimene ungen din blir skikkelig svett? Lever han ikke som andre åtteåringer og tar seg ut resten av skoledagen?  Eller er det bare etter gymtimer det er behov for dusjing for å få bort svette`, eller skal de ha dusjing hver gang en unge blir svett?

 

Med vanlig hygiene og dusjing ved behov, hver kveld om det er det som trengst så er jo det tilstrekkelig, eller? Hva med treninger? Det er jo ikke dusjing verken etter fotball trening, tur, karate eller håndball. De takler jo dette helt fint. Det er jo ikke slik at det er mer svetting i gymtimene, er det vel?

 

Til og med meg som er voksen som har vanlig hygiene blir ikke stinkende svett like etter trening, det er ikke ny svette som lukter. Det er når den har vært på kroppen en stund. 

 

Om de som har behov dusjer før skolen, så takler de en gymtime og normal lek før det blir et problem. 

 

Om ditt barn har ekstremt stor svette produksjon så kan jo du spørre om ditt barn kan få ta seg en dusj, trenger jo ikke utsette hele klassen for dette styret av den grunn. 

 

Om det blir mindre problemer med mobbing når de bir eldre det vet jeg ikke, men da er det nå mer en grunn til at de dusjer, da svette problmet blir større, enn hva det er i 3.klasse. Da er det jo en grunn til at de skal utsettes for dette. 99% av alle 3. klassingene har ikke så stor svette produksjon at de trenger dusj etter gymtimene. 

 

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Skrevet

Min 3. klassing begynte nå for noen uker siden. Etter jul skal de ha svømming to ganger i uka, så da MÅ de dusje.

 

Har vært en episode i dusjen der en av guttene hadde tisset på to andre.

 

Anonymous poster hash: a8f4e...b96

 

Skrekk og gru! My point exactly. De er ikke store nok, og det blir et fristed for guffen oppførsel som det er temmelig hårdt å utsette noen for. Situasjoner de ikke er store nok til å håndtere. 

 

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Skrevet

Dette med dusjing, nakenhet og mobbing har alltid vært og kommer alltid til å bli et problem. Hvorfor kan det ikke bare bli vanlig med avlokker, Trenger ikke koste noe særlig. Hadde vært nok med feks. slike skillevegger som vi ofte ser på campingplasser el. Jeg liker fortsatt ikke å dra i svømmehalen pga. dusjen/garderoben. Hvorfor skal vi på død og liv kle av og på oss og dusje i lag?



Anonymous poster hash: 479e5...048
Skrevet

HI



Anonymous poster hash: 52b7c...bb3
Skrevet

 

Dette med dusjing, nakenhet og mobbing har alltid vært og kommer alltid til å bli et problem. Hvorfor kan det ikke bare bli vanlig med avlokker, Trenger ikke koste noe særlig. Hadde vært nok med feks. slike skillevegger som vi ofte ser på campingplasser el. Jeg liker fortsatt ikke å dra i svømmehalen pga. dusjen/garderoben. Hvorfor skal vi på død og liv kle av og på oss og dusje i lag?

 

Anonymous poster hash: 479e5...048

 

 

Helt enig med deg.

HI

 

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Skrevet

Hva med svømming da, Hi? Garderobesituasjonen er jo den samme.

 

Her har de svømming fra 1 klasse, og vi har enda ikke hørt om en eneste dårlig episode derfra.

Og guttene er alene i garderoben.

Skrevet

Her starter de og dusje fra 3.klasse.lærene påpekte at det og ha timer med de etter gym,før de dusjet var visst ikke hyggelig.det stinket.

Sønnen min produserer svette som stinker.

Skrevet

Det er helt vanlig å dusje etter gym i 3. klasse. Her gjør de også det. Selv om det strengt tatt ikke bestandig er nødvendig for hygienene til alle er det bra at de venner seg til å dusje og at det å se hverandre nakne blir en naturlig ting før de  begynner å komme i puberteten. Å vise seg naken for første gang samtidig som de første hårene titter frem, brystene begynner å vokse ol er mye vanskligere.

 

Hvis dere har et problem med mobbing i klassen er det noe dere må ta alvorlig med skolen og ungene må for eksempel lære at det er helt forbudt å ta bilder i garderoben. Om slike ting forekommer må det slås hardt ned på.



Anonymous poster hash: 56348...0c5
Skrevet

Hva med svømming da, Hi? Garderobesituasjonen er jo den samme.

 

Her har de svømming fra 1 klasse, og vi har enda ikke hørt om en eneste dårlig episode derfra.

Og guttene er alene i garderoben.

 

Etter svømming så har jo dusjingen et formål! Det er for å få bort klorvannet som kan gi tørr hud, utslett og andre allergiske reaksjoner. 

Dusjing etter gym for små barn har ingen funksjon som ikke kan bli ivaretatt av normalt renhold. Åtte pringen vår dusjer etter behov. Det er ikke dusjing etter hver eneste trening, eller hver gang han har vært fysisk aktiv. Om han skulle dusje etter hver gang han har svettet blir det ikke noe annet enn dusjing. 

 

Det er litt tidlig å begynne å dusje hver dag, eller flere ganger for dagen, det er ikke bra for huden. Om man begynner å vaske håret så ofte så kan det lett bli sånn at håret blir lett fett. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Skrevet

 

 

Hva med svømming da, Hi? Garderobesituasjonen er jo den samme.

 

Her har de svømming fra 1 klasse, og vi har enda ikke hørt om en eneste dårlig episode derfra.

Og guttene er alene i garderoben.

Etter svømming så har jo dusjingen et formål! Det er for å få bort klorvannet som kan gi tørr hud, utslett og andre allergiske reaksjoner.

Dusjing etter gym for små barn har ingen funksjon som ikke kan bli ivaretatt av normalt renhold. Åtte pringen vår dusjer etter behov. Det er ikke dusjing etter hver eneste trening, eller hver gang han har vært fysisk aktiv. Om han skulle dusje etter hver gang han har svettet blir det ikke noe annet enn dusjing.

 

Det er litt tidlig å begynne å dusje hver dag, eller flere ganger for dagen, det er ikke bra for huden. Om man begynner å vaske håret så ofte så kan det lett bli sånn at håret blir lett fett.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Så hvis du skjønner og synes det er greit å ha svømming hvor de dusjer sammen blir jo argument for å ikke dusje sammen borte,... Hygiene er noe annet , kanskje ikke de trenger dusje etter gym , men skader heller ikke.

 

Anonymous poster hash: 0f511...2c7

Skrevet

Her startet de med dusjing etter jul i 3.klasse. Det har gått veldig fint i våre klasser. Da får de også litt trening før de begynner med svømming i 4.klasse, for da har de veldig knapp tid i garderoben, de må busses til og fra basseng. Jeg tror det er viktig med gode rutiner på dette. Da jeg gikk på skolen starta vi med dusjing i 1.klasse, var aldri noen som stussa på det.

 

Anonymous poster hash: 24b5a...133

Skrevet

Om ikke ditt barn har behov for å dusje etter gymmen, er det nok sndre barn i klassen som har det. Så at de starter tidlig opp felles syns jeg er helt supert. For det er faktisk noen som trenger det selv hvor små de er.

 

Mi jente merket selv at hun trengte en dusj etter gym i 3 klasse. Da endret lukta seg på svetten, noe hun merket selv. De begynte ikke med dusjing før i 4klasse, så litt sent for jenta her. Mens jenta som går i 6klasse såvidt har begynt å få svettelukt. Stor forskjell på ungene. Og jeg skjønner veldig godt hvorfor de skal begynne tidlig å dusje på skolen. Jeg hadde ikke orket å gå på skole med noen som luktet ved siden av meg, eller vært lærer for den del.

 

De fleste har normal og god hygene, men desverre er det ikke alle som har det eller lærer det hjemme, for disse kan det være godt å lære litt slikt tidlig på skolen så slipper de mulig mobbing på skolen pga dette.

 

Anonymous poster hash: bdab7...c3a

Skrevet

 

 

Min åtteåring stinker hvis han ikke dusjer etterbtrening og gym, så det er sikkert stor forskjell. Han tar seg skikkelig ut i gymtimene også, så blir ganskr svett. Blottlegge seg? Tror du det blir mindre mobbing des senere de starter med dusjing?

 

Anonymous poster hash: 402d9...f93

Er det bare i gymtimene ungen din blir skikkelig svett? Lever han ikke som andre åtteåringer og tar seg ut resten av skoledagen? Eller er det bare etter gymtimer det er behov for dusjing for å få bort svette`, eller skal de ha dusjing hver gang en unge blir svett?

 

Med vanlig hygiene og dusjing ved behov, hver kveld om det er det som trengst så er jo det tilstrekkelig, eller? Hva med treninger? Det er jo ikke dusjing verken etter fotball trening, tur, karate eller håndball. De takler jo dette helt fint. Det er jo ikke slik at det er mer svetting i gymtimene, er det vel?

 

Til og med meg som er voksen som har vanlig hygiene blir ikke stinkende svett like etter trening, det er ikke ny svette som lukter. Det er når den har vært på kroppen en stund.

 

Om de som har behov dusjer før skolen, så takler de en gymtime og normal lek før det blir et problem.

 

Om ditt barn har ekstremt stor svette produksjon så kan jo du spørre om ditt barn kan få ta seg en dusj, trenger jo ikke utsette hele klassen for dette styret av den grunn.

 

Om det blir mindre problemer med mobbing når de bir eldre det vet jeg ikke, men da er det nå mer en grunn til at de dusjer, da svette problmet blir større, enn hva det er i 3.klasse. Da er det jo en grunn til at de skal utsettes for dette. 99% av alle 3. klassingene har ikke så stor svette produksjon at de trenger dusj etter gymtimene.

 

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Hjelpe meg! Er dette et slags forhør? :D

Jeg mente bare at de er ulike. Ikke sikkert ditt barn har behov for dusjing etter gym, meb det har mitt. Dusjer selvfølgelig etter treninger også, men det tar vi hjemme. Da er det rett hjem og i dusjen. Etter gym har de gjerne andre timer, og da er det ulekkert å kle seg i vanlig tøy og marinere i svetten sin resten av skoledagen. Ville du gått på jobb rett etter trening uten å dusje og bytte undertøy og vanlig tøy? Mener ikke at han stinker som en voksen, men han blir uansett skikkelig svett. Spiller fotball og står på i friminuttene også, mrn det er jo kortere perioder, og logistikken på skolen ville blitt håpløs om alle barn skulle dusje etter hvert friminutt.

Du trenger virkelig ikke bekymre deg for gutten min. Han er en aktiv fyr med god hygiene :)

 

Anonymous poster hash: 402d9...f93

Skrevet

Om ikke ditt barn har behov for å dusje etter gymmen, er det nok sndre barn i klassen som har det. Så at de starter tidlig opp felles syns jeg er helt supert. For det er faktisk noen som trenger det selv hvor små de er.

 

Mi jente merket selv at hun trengte en dusj etter gym i 3 klasse. Da endret lukta seg på svetten, noe hun merket selv. De begynte ikke med dusjing før i 4klasse, så litt sent for jenta her. Mens jenta som går i 6klasse såvidt har begynt å få svettelukt. Stor forskjell på ungene. Og jeg skjønner veldig godt hvorfor de skal begynne tidlig å dusje på skolen. Jeg hadde ikke orket å gå på skole med noen som luktet ved siden av meg, eller vært lærer for den del.

 

De fleste har normal og god hygene, men desverre er det ikke alle som har det eller lærer det hjemme, for disse kan det være godt å lære litt slikt tidlig på skolen så slipper de mulig mobbing på skolen pga dette.

 

Anonymous poster hash: bdab7...c3a

 

Men er det bare etter gym de må få bort svettelukta? 

Uten at jeg vet, så tviler jeg sterkt på at alle barna til de foreldrene som snakker om svettelukt driver å dusjer ungene sine etter  hver eneste gang de har vært fysisk aktive, tilsvarende i en gymtime, når de er så små. 

 

Vi har i alle fall ikke tid til å bedrive dusjing når vi kommer hjem etter treninger klokka syv- halv åtte. De fleste barn her vi bor er i alle fall med på flere aktiviteter. Og jeg ser at det er mange som går direkte på senteret eller rett i besøk etter kamper og turneringer i helgene, de drar ikke hjem for å dusje først. 

 

Dessuten er barna i den alderen så fysisk aktive hele tida, de danser, de spiller ball, de klatrer og klyver. Det er de ferreste som har dusjing på programmet hver kveld av den grunn. Ser ikke at det er så annerledes etter gym time. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...