Gå til innhold

Dusjing etter gym! 3.klasse! Grrrrrrr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen kan ikke tvinge elevene til å dusje. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: c18d6...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt opp dette med skolen, da? Hbis det er problemer med mobbing er skolen pliktig til å ta tak i det.

Hvordan mener du det skal løses praktisk når noen har behov for dusjing? Skal barna velge selv? Skal skolen peke ut stinkerne? Tror du det blir bedre om det utsettes et år? Spør ikke for å være frekk, er bare nysgjerrig.

Anonymous poster hash: 402d9...f93

-Det er tatt opp med skolen, skolen har ikke greidd å fikse problemet, verken i garderoben eller forøvrigt.

-Om noen har behov for dusjing kan de dusje hjemme. Det er snakkk om små barn, små barn som ikke blir stinkbomber om de forøvrig har et normalt renhold og dusjer når de kommer hjem fra skolen. Man dusjer ikke en hel klasse fordi at et barn i klassen har problemer med hygienen, da gir man råd til foreldrene til det barnet. Er det medisinske grunner som ligger bak, så får man heller sette inn spesielle tiltak for de det gjelder.

- Det blir kanskje ikke bedre av å vente et år, men da er det større sjangse for at det er et reellt behov. Dessuten så eliminereer man x antall uker med potensielle situasjoner.

For barn som sliter er det en dag til dag kamp, og om man unngår 40 farlige situasjoner så blir i alle fall klumpen i magen mindre i 40 ganger.

Dusjing spiser også opp gym tid, og igjen er det ikke behov, hvorfor skal de bruke gymmetiden i dusjen, når det ikke er noen som har behov for dusjing.  

Anonymous poster hash: 52b7c...bb3

Skrevet

Synes det høres ut som problemet ikke er dusjingen, men mobbing.

Dette må slås ned på hos skolen, det blir vel ikke noe bedre om et års tid hvor noen så smått begynner å komme i puberteten?

Barna må jo lære seg til å kunne skifte og dusje ilag uten at det er en problemsituasjon.

Jeg har aldri vært vitne til mobbing under dusjing i min skoletid enda vi hadde en i klassen som veide dobbelt så mye som oss andre, og slik bør det være.

Skrevet

Har du tatt opp dette med skolen, da? Hbis det er problemer med mobbing er skolen pliktig til å ta tak i det.

Hvordan mener du det skal løses praktisk når noen har behov for dusjing? Skal barna velge selv? Skal skolen peke ut stinkerne? Tror du det blir bedre om det utsettes et år? Spør ikke for å være frekk, er bare nysgjerrig.

-Det er tatt opp med skolen, skolen har ikke greidd å fikse problemet, verken i garderoben eller forøvrigt.

-Om noen har behov for dusjing kan de dusje hjemme. Det er snakkk om små barn, små barn som ikke blir stinkbomber om de forøvrig har et normalt renhold og dusjer når de kommer hjem fra skolen. Man dusjer ikke en hel klasse fordi at et barn i klassen har problemer med hygienen, da gir man råd til foreldrene til det barnet. Er det medisinske grunner som ligger bak, så får man heller sette inn spesielle tiltak for de det gjelder.

- Det blir kanskje ikke bedre av å vente et år, men da er det større sjangse for at det er et reellt behov. Dessuten så eliminereer man x antall uker med potensielle situasjoner.

For barn som sliter er det en dag til dag kamp, og om man unngår 40 farlige situasjoner så blir i alle fall klumpen i magen mindre i 40 ganger.

Dusjing spiser også opp gym tid, og igjen er det ikke behov, hvorfor skal de bruke gymmetiden i dusjen, når det ikke er noen som har behov for dusjing.  

Jeg skjønner at det kanskje ikke er behov for at alle skal dusje, men selve situasjonen blir vel ikke bedre ved å vente i et år?

Det er veldig mange ting som må gjøres / ikke gjøres av hensyn til flertallet, ref debatten om å ta barna ut av skolen for å dra på ferie.

Skrevet

Så HI mener det er lettere å starte med dusjing i 5-klasse når ungene begynner så smått å få pupper og kjønnsbehåring?

Ja, da er sikkert alt myyye lettere...

Anonymous poster hash: 27f07...09f
Skrevet

Dette med dusjing, nakenhet og mobbing har alltid vært og kommer alltid til å bli et problem. Hvorfor kan det ikke bare bli vanlig med avlokker, Trenger ikke koste noe særlig. Hadde vært nok med feks. slike skillevegger som vi ofte ser på campingplasser el. Jeg liker fortsatt ikke å dra i svømmehalen pga. dusjen/garderoben. Hvorfor skal vi på død og liv kle av og på oss og dusje i lag?

Anonymous poster hash: 479e5...048

Kanskje du skulle tenke litt på at du nå overfører dine egne komplekser for å dusje i fellesgarderober til ungene dine. Vil du at de skal være like ukomfortable med dette som du er?

Anonymous poster hash: 5870e...488

Det er ikke snakk om å være ukomfortabel, men om å forebygge mobbing. Mobbing har alltid vært, er og vil alltid være. Det er snakk om å beskytte sitt barns psyke. Hilsen tidligere mobbeoffer.

Anonymous poster hash: 08e62...ba1

Saken er jo at de sansynlig vis forebygger mobbing best ved å venne barna til å dusje sammen fra før de første begynner å komme i puberteten.

Anonymous poster hash: 56348...0c5

Men HI skriver jo at det allerede har vært episoder i dusjen, og at ingen følger det opp fordi lærerne driter i det (som vanlig). Da virker ikke denne "forebyggingen" - ingen i 8-årsalder kommer i puberteten.

Stilig utsagn - datteren min fikk mensen da hun var ni.

Anonymous poster hash: 95664...e2c

Skrevet

Mener du da at barna som svetter skal måtte sitte i svetten sin ut skoledagen uten å få rengjort seg? Det føles jo skikkelig ekkelt. Er det da ok at de blir mobbet for at de lukter svette for at de andre skal utsette dusjingen et år? Eller at det lukter høgg i klasserommet?

Er det problemer med dusjingen må faktisk skolen ta tak i dette, det skal ikke gå utover barna som ønsker å bli rene og som klarer å oppføre seg. Hvis skolen ikke klarer dette, får de sørge for at den som sliter med dusjing får egen dusj (finnes på de fleste skoler) eller legge gymtimene til slutten av dagen slik at barna slipper å kle på seg vanlig tøy på svette kropper, men kan dra hjem og dusje.

Regner med de har svømming, og da er jo problemet der og må løses uansett.

Mobbing må fikses fra skolens side, å utsette dusjing et år gjør dey ikke nødvendigvis bedre, det bare forskyver problemene.

Skrevet

Dette med dusjing, nakenhet og mobbing har alltid vært og kommer alltid til å bli et problem. Hvorfor kan det ikke bare bli vanlig med avlokker, Trenger ikke koste noe særlig. Hadde vært nok med feks. slike skillevegger som vi ofte ser på campingplasser el. Jeg liker fortsatt ikke å dra i svømmehalen pga. dusjen/garderoben. Hvorfor skal vi på død og liv kle av og på oss og dusje i lag?

Anonymous poster hash: 479e5...048

Kanskje du skulle tenke litt på at du nå overfører dine egne komplekser for å dusje i fellesgarderober til ungene dine. Vil du at de skal være like ukomfortable med dette som du er?

Anonymous poster hash: 5870e...488

Det er ikke snakk om å være ukomfortabel, men om å forebygge mobbing. Mobbing har alltid vært, er og vil alltid være. Det er snakk om å beskytte sitt barns psyke. Hilsen tidligere mobbeoffer.

Saken er jo at de sansynlig vis forebygger mobbing best ved å venne barna til å dusje sammen fra før de første begynner å komme i puberteten.

Anonymous poster hash: 56348...0c5

Men HI skriver jo at det allerede har vært episoder i dusjen, og at ingen følger det opp fordi lærerne driter i det (som vanlig). Da virker ikke denne "forebyggingen" - ingen i 8-årsalder kommer i puberteten.

Stilig utsagn - datteren min fikk mensen da hun var ni.

Anonymous poster hash: 95664...e2c

Hun snakker om GUTTER. Hvilke gutter får mensen, fortell meg det?

Skrevet

Mener du da at barna som svetter skal måtte sitte i svetten sin ut skoledagen uten å få rengjort seg? Det føles jo skikkelig ekkelt. Er det da ok at de blir mobbet for at de lukter svette for at de andre skal utsette dusjingen et år? Eller at det lukter høgg i klasserommet?

Er det problemer med dusjingen må faktisk skolen ta tak i dette, det skal ikke gå utover barna som ønsker å bli rene og som klarer å oppføre seg. Hvis skolen ikke klarer dette, får de sørge for at den som sliter med dusjing får egen dusj (finnes på de fleste skoler) eller legge gymtimene til slutten av dagen slik at barna slipper å kle på seg vanlig tøy på svette kropper, men kan dra hjem og dusje.

Regner med de har svømming, og da er jo problemet der og må løses uansett.

Mobbing må fikses fra skolens side, å utsette dusjing et år gjør dey ikke nødvendigvis bedre, det bare forskyver problemene.

Det finnes et alternativ til - at en voksen er tilstede ved dusjingen og passer på.

Skrevet

Vi dusjet to ganger i uke på skolen fra 1 kl til vi gikk ut fra ungdomskolen, det gjør de forsatt hvor jeg kommer fra. Når man dusjer nakne sammen fra 1 dag, før man begynner og tenke på hvordan andres kropper ser ut o.l. blir det mye mindre fokus på det. Her er det ingen som synes at det er noe rart, og det er ikke noen som nekter eller har "hysteriske" foreldre som er i mot nakenhet (jeg sier ikke at du er det, men det er jo noen som ikke ønsker at barnet skal være nakne sammen med andre).

Nakenhet er naturlig, og det at jenter / gutter man går i klasse med dusjer sammen tror jeg er sunt. Man, ser at man ikke er like, alt er normalt. Noen er slik og noen er slik : )

Skrevet

På skolen vår har de løst dusjproblematikken slik at ingen trenger å dusje :)

1-3. trinn trenger ikke å dusje. De er like aktiv i friminutt som gymtimen og behovet er strengt tatt ikke tilstede.

4-7. trinn har gym de to siste timene hver sin dag. Da kan de velge mellom å dusje på skolen eller dusje hjemme :)

Ganske enkelt genialt!

Anonymous poster hash: 1bbf6...fad
Skrevet

1-3. trinn trenger ikke å dusje. De er like aktiv i friminutt som gymtimen og behovet er strengt tatt ikke tilstede.

4-7. trinn har gym de to siste timene hver sin dag. Da kan de velge mellom å dusje på skolen eller dusje hjemme :)

Ganske enkelt genialt!

Det høres ut som en grei løsning, noe slikt kunne jeg godt tenke meg at de praktiserte her. De er ikke flere klasser på skolen enn at gymsalen vil være ledig for alle. Vi har heller ikke svømmehall på skolen, og det er alt for skjeldent bading. Men når de har bading så er det god voksentetthet og ikke noe problem å ha med både en kvinnelig og en mannlig lærer. 

Problemet er ikke bare mobbingen, det er selve dusjingen, det er den offentlige oppfostringen som skal gripe inn i alle områder. Det er å dra på en ekstra bag, det er tap av gym tid, det er ekstra klesvask, det er absolut ingen fordeler! Bortsett fra den lille promille av barnebefolkningen her i landet som går inn i for tidlig pubertet. Og også for dem så kan problemet løses med godt renhold hjemme. 

Ikke engang Voksne folk blir så vanvittig stinkende etter en treningstime, og et par timer skoledag etter den tid. 

HI

Skrevet

Ganske enkelt genialt!

Det høres ut som en grei løsning, noe slikt kunne jeg godt tenke meg at de praktiserte her. De er ikke flere klasser på skolen enn at gymsalen vil være ledig for alle. Vi har heller ikke svømmehall på skolen, og det er alt for skjeldent bading. Men når de har bading så er det god voksentetthet og ikke noe problem å ha med både en kvinnelig og en mannlig lærer.

Problemet er ikke bare mobbingen, det er selve dusjingen, det er den offentlige oppfostringen som skal gripe inn i alle områder. Det er å dra på en ekstra bag, det er tap av gym tid, det er ekstra klesvask, det er absolut ingen fordeler! Bortsett fra den lille promille av barnebefolkningen her i landet som går inn i for tidlig pubertet. Og også for dem så kan problemet løses med godt renhold hjemme.

Ikke engang Voksne folk blir så vanvittig stinkende etter en treningstime, og et par timer skoledag etter den tid.

HI

Absolutt ingen fordeler? Jeg ville følt meg alt annet enn komfortabel med å sitte på jobb etter trening uten å få dusje og skifte tøy. Om det så bare var for et par timer. For det første er det ubehagelig, for det andre er det ikke kjekt å føle at man lukter. Tror du dusjing i skolen er innført for å plage barna og de stakkars foreldrene som må hjelpe til med å pakke gympose?

Enig i at det er en fin løsning å legge gymtimene på slutten av dagen. Men hbis dusjing plager deg og ditt barn, må du ta det opp med skolen. Tviler på at de kan tvinge barnet inn i dusjen. Dere kan heller nekte, så kan de som vil og trenger det få lov til å dusje. Slik kan det løse seg for alle.

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet jeg altså... Noen utvikler seg tidlig og noen svetter tidlig... Her begynner de å dusje etter gym i tredje klasse. Og har de ikke med gymtøy, håndduk og såpe, får de heller ikke være med i gymtimen. Så enkelt og så vanskelig. De har hatt svømming siden første klasse, så de er vant med å dusje (og være rask) og å se hverandre nakne...

Anonymous poster hash: 03115...6ed

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet jeg altså... Noen utvikler seg tidlig og noen svetter tidlig... Her begynner de å dusje etter gym i tredje klasse. Og har de ikke med gymtøy, håndduk og såpe, får de heller ikke være med i gymtimen. Så enkelt og så vanskelig. De har hatt svømming siden første klasse, så de er vant med å dusje (og være rask) og å se hverandre nakne...

Anonymous poster hash: 03115...6ed

Du ser ikke problemet med at noen mobbes og lærere driter i det? Spesielt...

Skrevet

Jeg hadde aldri dusjet med mine kolleger, og ingen får lov å tvinge mitt barn mot sin vilje heller. Skolene later gjerne som de faktisk kan tvinge, men det stemmer ikke. De har heller ikke lov å sende en elev hjem fordi den nekter.

Tar skolen seg ikke råd til avlukk (les et sted der det kan kle av seg, dusje, kle på seg, ikke noe vits med bare avlukket dusj, må jo kle på seg igjen et sted) skal de ikke gnåle om at det er så viktig med dusjing.

Hilsen en med lillesøster som ble tatt bilde med mobilen i dusjen og hengt ut på nettet. DETTE ER 7 ÅR SIDEN!!!! Og fremdeles later skolene som det ikke er et problem, mobbing blir tatt alvorlig... bla bla bla. Ingenting som skjer, her må barna selv beskytte seg.

Anonymous poster hash: d099a...c0e
Skrevet

Mine dusjer på skolen 2 ganger i uken fra og med 1. En gang gym og en gang svømming

Men 1.klassingene får vel litt hjelp, eller? Har selv en 1 klassing (gutt jeg også) og om de gutta der hadde blitt sendt i en garderobe for å dusje alene så hadde de aldri kommet ut igjen.... Noen hadde sikkert ikke fått av seg klærne en gang for de hadde vært opptatt med å leke, og andre hadde blitt i dusjen for evig og alltid....

Anonymous poster hash: 3710e...803

Skrevet

Er det vanlig å begynne med dusjing så tidlig? Hvordan gjør de ting på ditt barn sin skole?

HI

Jeg trodde det var vanlig helt fra første klasse av, men det var kanskje "da jeg var ung" ;) Når det er sagt, så er det ingen god grunn til å dusje i skolen lengre. Det henger igjen fra tiden der man først fant ut at god hygiene hindret sykdommer. For å lære befolkningen viktigheten av god hygiene ble felles dusjing innført i skolen. I ettertid har denne folkeopplæringen blitt hengende igjen. Men nå når befolkningen er så renslig som den er er det egentlig ingen grunn til å fortsette tradisjonen. Hvertfall ikke før de kommer i puberteten. Men da også synes nå jeg barna heller burde få dusje når de kommer hjem, hvis de vil det.

Anonymous poster hash: 343e1...524

Skrevet

Her begynner de med dusjing i 1.klasse

Skrevet

Er det vanlig å begynne med dusjing så tidlig? Hvordan gjør de ting på ditt barn sin skole?

HI

Jeg trodde det var vanlig helt fra første klasse av, men det var kanskje "da jeg var ung" ;) Når det er sagt, så er det ingen god grunn til å dusje i skolen lengre. Det henger igjen fra tiden der man først fant ut at god hygiene hindret sykdommer. For å lære befolkningen viktigheten av god hygiene ble felles dusjing innført i skolen. I ettertid har denne folkeopplæringen blitt hengende igjen. Men nå når befolkningen er så renslig som den er er det egentlig ingen grunn til å fortsette tradisjonen. Hvertfall ikke før de kommer i puberteten. Men da også synes nå jeg barna heller burde få dusje når de kommer hjem, hvis de vil det.

Anonymous poster hash: 343e1...524

Da bør de i så fall legge gymtimene til slutten av dagen. Hvem vil vel kle på seg vanlig tøy uten å få dusjet etter trening? Eller sitte sammen med 25 andre stinkdyr i klasserommet? Stakkars lærere også...

Skrevet

Ein fjernar ikkje sjukdom ved å skjule eit symptom, ei heller fjernar ein mobbing ved å unngå dusjing i eitt ekstra år. Er det mobbing som er problemet tek ein tak i det, og heng seg ikkje opp i korvidt ungane svettar.

Vi dusja frå etter jul i 1.klasse, det er greit å lære først som sist å vere effektiv i garderoba og ikkje somle. Tilsvarar midtvegs i 2.klasse no.

Skrevet

Har en gutt i 3. klasse og de dusjer nå etter gym og selvsagt bading. Ikke hørt at det har vert noen problemer eller tull. Nå svetter ikke min så det lukter enda, men han er jo rimelig varm og svett i håret ;)

Har skjønt at dette med dusjing og nakenhet er mye mer komplisert enn da vi gikk på skolen. Her dusjer tenåringene på skolen med klær eller dusjer når de kommer hjem. Synes det er utrolig merkelig. Er vel bare slik det er blitt. 

Så sant ungen den ikke har noe problem med dette HI, så ser jeg virkelig ikke problemet. Trenger jo ikke vaske seg så grundig om han ikke er svett. 

Skrevet

Her begynner de i 3.klasse :) Helt greit.

Anonymous poster hash: 90fed...761

Skrevet

Så lenge skolen ikke kan tilby elevene dusjavlukker, er dusjing etter gym frivillig, og skolen er pliktig til å opplyse foreldrene om at det faktisk er frivillig. Skolen kan oppfordre elevene til å dusje, men har ikke mulighet til å gi straff for manglende dusjing eller å hindre eleven i å delta i gymmen. Det kom nye retningslinjer i 2003. Mange elever henvender seg til Barneombudet med ulike problemstillinger knyttet til dusjing på skolen. Svar på slike spørsmål er tilgjengelig på Barneombudets nettside.

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir helt matt av behovet for å opponere og skulle bestemme selv. Skole er et fellesskap og man er nesten nødt til å ha noen felles retningslinjer. Hvis alle kun skal gjøre det som passer dem som hånd i hanske, blir i hvert fall ikke arbeidshverdagen for lærerne enklere.

Er dessuten enig med dem i tråden som sier noe om at folk er skremmende redde for nakenhet.

Når det gjelder mobbing, synes jeg det er å starte i feil ende å kompensere for mobbingen. Den blir jo ikke borte av at man iklke dusjer. Barn blir ikke mer tolerante for variasjon ved å skjerme dem fra alt som er individuelt. Det er klart det er belastende for barn å bli mobbet og jeg skjønner at foreldre lar seg provosere av at skolen ikke håndterer det. Men det å fokusere på dusj eller ikke dusj er jo å dreie fokuset i helt feil retning.

Jeg ville vært skeptisk til avlukker, der er man i hvert fall ubeskyttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...