Gjest Trulte med to små Skrevet 23. november 2014 #76 Skrevet 23. november 2014 Jeg fikk et barn med nyrer som ikke fungerte slik de skulle, dette så de ikke på noen ul, og ble ikke oppdaget før barnet var født. Et kvart glass vin hadde tatt livet av babyen min. Tør du ta sjansen.? Anonymous poster hash: 92e34...8a9 Oj, såpass ja! Håper det gikk bra med barnet ditt og at det har det bra i dag.
Gjest Trulte med to små Skrevet 23. november 2014 #77 Skrevet 23. november 2014 Jeg syns det er helt ubeskrivelig rart at det ikke går an å holde seg borte fra alkohol under svangerskapet. Har man sååå lyst på alkohol, om det så bare er litt, så mener jeg man har et problem når man tar sjansen på å drikke og i værste fall skade barnet. At det virkelig er verdt å utsette sitt ufødte barn for slikt syns jeg er egoistisk og ingenting annet.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #78 Skrevet 23. november 2014 Jeg fikk et barn med nyrer som ikke fungerte slik de skulle, dette så de ikke på noen ul, og ble ikke oppdaget før barnet var født. Et kvart glass vin hadde tatt livet av babyen min. Tør du ta sjansen.? Anonymous poster hash: 92e34...8a9 Nå er det strengt tatt ikke nyrene som tar skade av alkohol. .. det er leveren. Dette er en fullboren baby, ikke en kritisk fase hvor organer dannes. Og du som spør om en ville gitt rødvin på flaske. Det kan ikke sammenlignes. Når mor inbtar et kvart glass vin så sent i svangerskapet vil ikke babyen påvirkes i noen grad. Den får samme "promille" som moren. Slik alkohol vil påvirke morsmelk. Samme promille som blodet. Kos deg med ditt lille glass vin, HI Anonymous poster hash: 75403...2d2 Det blir vel ikke riktig. Mor og barn deler blod, så de får samme promille, sånn som du sier. Det blir altså tilnærmet lik å gi vin på tåteflaske. Hvis mor drikker og ammer, filtreres blodet, med en viss promille, til morsmelk, som muligens får samme promille som blodet. Forskjellen fra scenario 1 er at morsmelken går gjennom babyens fordøyelsessystem, så det er mer greit fordi det har bare noen promilles alkoholinnhold. Anonymous poster hash: 2c3db...dcd
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #79 Skrevet 23. november 2014 Jeg fikk et barn med nyrer som ikke fungerte slik de skulle, dette så de ikke på noen ul, og ble ikke oppdaget før barnet var født. Et kvart glass vin hadde tatt livet av babyen min. Tør du ta sjansen.? Anonymous poster hash: 92e34...8a9 Nå er det strengt tatt ikke nyrene som tar skade av alkohol. .. det er leveren. Dette er en fullboren baby, ikke en kritisk fase hvor organer dannes. Og du som spør om en ville gitt rødvin på flaske. Det kan ikke sammenlignes. Når mor inbtar et kvart glass vin så sent i svangerskapet vil ikke babyen påvirkes i noen grad. Den får samme "promille" som moren. Slik alkohol vil påvirke morsmelk. Samme promille som blodet. Kos deg med ditt lille glass vin, HI Anonymous poster hash: 75403...2d2 Det blir vel ikke riktig. Mor og barn deler blod, så de får samme promille, sånn som du sier. Det blir altså tilnærmet lik å gi vin på tåteflaske. Hvis mor drikker og ammer, filtreres blodet, med en viss promille, til morsmelk, som muligens får samme promille som blodet. Forskjellen fra scenario 1 er at morsmelken går gjennom babyens fordøyelsessystem, så det er mer greit fordi det har bare noen promilles alkoholinnhold. Anonymous poster hash: 2c3db...dcd Det var veldig klønete forklart. Beklager. I første eksempel går mors promille rett i blodet til baby, i andre eksempel går mors promille gjennom babyens fordøyelsessystem og babyen får dermed bare noen promiller av promillen! Anonymous poster hash: 2c3db...dcd
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #80 Skrevet 23. november 2014 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å drikke et kvart glass rødvin til maten på julaften. Da er det en måned igjen til termin. Etter å ha lest litt her idag ble jeg usikker. Derfor spør jeg: Kan noen av dere som mener at selv små mengder alkohol kan skade fosteret vise til noen seriøse kilder? Jeg vil gjerne lese det, for hvis det er farlig vil jeg selvsagt ikke gjøre det. Men jeg trodde ærlig talt ikke at et kvart glass en gang i svangerskapet kunne gjøre noe. Anonymous poster hash: d272f...ff2 og hvorfor MÅ du ha vin? om det er et kvart glass er det vel strengt tatt ikke vits i!!! Anonymous poster hash: 6df36...b0d
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #81 Skrevet 23. november 2014 Hvor mye promille får man av et kvart glass vin? Det er jammen ikke mye og om man sprer det glasset over en hel julemiddag så vil jeg tro man nesten ikke kan måle det. Et kvart glass vin én måned før termin (som eneste alkohol i hele svangerskapet) does not a FAS-baby make. Og før alle slakter meg, nei jeg drakk ikke noe selv under mine tre svangerskap (ikke tungt å la vær, det var langt verre å holde seg unna brie, blåmuggoster og spekemat - men klarte det også) Og du med baby uten nyrer, jeg skjønner ikke hvorfor et glass alkohol ville tatt livet babyen din? Uten nyrer lever man ikke, men morkaken renser jo opp under svangerskapet. Hvorfor renser den alt det andre, men ikke alkoholen? Dessuten trodde jeg det var leveren som brøt ned alkohol.... (Ikke ment som kritikk og mulig du har rett, men skjønner ikke mekanismen og skulle gjerne hatt en forklaring)Anonymous poster hash: 623c5...39a Morkaken greier ikke å filtrere ut alkoholpartikler. All alkoholen går rett igjennom morkaken og dermed til fostret. Står under "Hvor mye alkohol er trygt?" http://helsenet.info/10/2012/09/fetal-alcohol-syndrom-effekter.html Anonymous poster hash: 6cc02...c50
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #82 Skrevet 23. november 2014 Bare tanken på at en høygravid kvinne sitter med et glass rødvin i hånden skurrer helt for meg. Det hører bare så lite sammen. Og jeg selv rørte ikke en dråpe i noen av svangerskapene, og også svært lite utenom. Jeg kommer fra en totalavholdfamile med ganske steile holdninger til alkohol, og min svigerfamilie er ikke så langt unna. Allikevel syns jeg det kan bli litt vel hysterisk dette her. Bildene jeg får i hodet sier at dette er riv ruskende galt. Hva er vitsen? Hvor stort offer er det egentlig å droppe det halve glasset? Og hvorfor ta denne sjansen? Jo, forsåvidt enig i alt dette. Men samtidig; hva er oddsen for at barnet skal ta skade? Vi vet ikke 100% sikkert, men vi vet at sjansen er ultraminimal for at dette har noen som helst betydning. Vi setter oss i bil uten å løfte så mye som et øyenbryn. Vi utsetter oss nok for tusenvis av ganger så stor fare når vi gjør det, sammenlignet med er kvart glass vin en eneste gang i svangerskapet. Og ja, å bruke bil er jo et nødvendig onde, vanskelig å unngå. Men jeg tror det er få gravide som bevisst prøver å begrense bilkjøringen pga risikoen. I så måte syns jeg ikke at dette kvarte glasset er noe big deal. God jul! Anonymous poster hash: 376a8...b78
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #83 Skrevet 23. november 2014 Det har vært flere studier på alkohol og svangerskap, de som er interesserte kan finne utdrag og linker lengre nede. Fakta er at engelske guidelines ikke er fullt så "strenge" som norske. Hvis HI velger å følge engelske guidelines, som også er laget forskningsbasert, setter hun ikke barnet i fare. Guidelines er laget for å være enklest mulig, det er derfor norske er laget som "ikke drikk, uansett", fordi da slipper man hele tolkningsproblematikken (som det ene reviewet påpeker). Problemet med totalavholdsregimer er at det fort blir moralisme og "hets" (som bevist her....) av dem som mer eller mindre bevisst velger å ikke følge dem. Tråden her er tidvis ikke veldig konstruktiv. Til dere som går for "alkoholfrie" alternativ, dere vet at de kan inneholde opptil 0.5 promille? En flaske alkoholfri vin vil dermed kunne være omtrent like alkoholholdig som et pittelite glass "vanlig" vin. Synes den siste setningen i reviewet sier det best: Man bør gå for totalavhold, men samtidig må man være bevisst på måten det fremstilles på! http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1471-0528.12246/full The findings suggest that light drinking during pregnancy is not linked to developmental problems in mid-childhood. These findings support current UK Department of Health guidelines on drinking during pregnancy. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1465-3362.2011.00331.x/abstract?deniedAccessCustomisedMessage=&userIsAuthenticated=false Key Findings.The reported significant effects from low levels of prenatal alcohol exposure are likely due to methodological issues such as confounding and/or misclassification of exposure or outcome and there is no strong research evidence of fetal effects from low levels of alcohol exposure. However, harm is well-documented with heavy exposure and moderate levels of exposure, 30–40 g per occasion and no more than 70 g per week, have been demonstrated to increase the risk of child behaviour problems. Implications.With such a small margin before there is increased risk to the fetus, it would be morally and ethically unacceptable for policies and guidelines to condone consumption of alcohol during pregnancy. Not all women will follow this advice and some women will inadvertently consume alcohol prior to pregnancy awareness requiring non-judgmental counselling and the provision of rational advice about the likelihood of risk to the fetus. Conclusions.The policy advice that ‘the safest choice for pregnant women is to abstain from alcohol during pregnancy’ should be maintained. However, the abstinence message needs to be presented in a balanced and rational manner to prevent unintended negative consequences.[O'Leary CM, Bower C. Guidelines for pregnancy: What's an acceptable risk, and how is the evidence (finally) shaping up?Drug Alcohol Rev 2012;31:170–183] Anonymous poster hash: 113af...2b3
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #84 Skrevet 23. november 2014 Foster tar skade av promille. Man får ikke promille av et kvart glass vin. Anonymous poster hash: 61c4f...901
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #85 Skrevet 24. november 2014 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å drikke et kvart glass rødvin til maten på julaften. Da er det en måned igjen til termin. Etter å ha lest litt her idag ble jeg usikker. Derfor spør jeg: Kan noen av dere som mener at selv små mengder alkohol kan skade fosteret vise til noen seriøse kilder? Jeg vil gjerne lese det, for hvis det er farlig vil jeg selvsagt ikke gjøre det. Men jeg trodde ærlig talt ikke at et kvart glass en gang i svangerskapet kunne gjøre noe. Anonymous poster hash: d272f...ff2 Et kvart glass må være innafor, synes jeg. Hvis du vil ha balansert informasjon, les her: http://www.nrk.no/rogaland/sma-mengder-alkohol-er-ikke-farlig-1.11110165 Det kommer stadig flere undersøkelser som tyder på at små mengder alkohol ikke er farlig. Likevel er det jo tryggest å ikke drikke noe. Men jeg tar opptil et halvt glass vin en sjelden gang, og føler meg trygg på at det går greit. Anonymous poster hash: bceea...58c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå