Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å drikke et kvart glass rødvin til maten på julaften. Da er det en måned igjen til termin. Etter å ha lest litt her idag ble jeg usikker. Derfor spør jeg: Kan noen av dere som mener at selv små mengder alkohol kan skade fosteret vise til noen seriøse kilder? Jeg vil gjerne lese det, for hvis det er farlig vil jeg selvsagt ikke gjøre det. Men jeg trodde ærlig talt ikke at et kvart glass en gang i svangerskapet kunne gjøre noe. Anonymous poster hash: d272f...ff2
April11<3April15 Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Har ikke noen kilder å vise til akkurat nå, men slik jeg har oppfattet det så vet forskere at alkohol vil kunne skade fosterets indre organer f.eks. De vet dog ikke hvor lite/mye som skal til før fosteret tar skade av det, derfor anbefales det total avholdenhet. Det handler ikke så mye om hva vi er inne mener, det er ditt valg om du velger å følge anbefalinger eller ikke.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Et kvart glass er nok ikke noe problem! Det har jeg selv gjort i slutten av svangerskapet. Men hvis tanken plager deg, ville jeg nok bare kuttet det ut.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #4 Skrevet 23. november 2014 Det er jeg enig i. Men jeg ønsker å fatte beslutningen på rett grunnlag, og derfor ber jeg om kilder Anonymous poster hash: d272f...ff2
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 Har ikke noen kilder å vise til akkurat nå, men slik jeg har oppfattet det så vet forskere at alkohol vil kunne skade fosterets indre organer f.eks. De vet dog ikke hvor lite/mye som skal til før fosteret tar skade av det, derfor anbefales det total avholdenhet. Det handler ikke så mye om hva vi er inne mener, det er ditt valg om du velger å følge anbefalinger eller ikke. Det var dette vi lærte på medisinstudiet, at siden dette er nær sagt umulig å forske på, er det ingen som vet, og derfor er totalavholdenhet best. En måned før termin, da er jo babyen en ordentlig baby, stor og levedyktig - kunne nesten like gjerne vært på utsiden. Ville du i så fall gitt den rødvin på tåteflaske? Anonymous poster hash: 2c3db...dcd
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor du absolutt må ha rødvin når du er gravid. Det er en mnd før termin, kan du virkelig ikke vente? Total avholdenhet er anbefalt, og man bør sette barnet i magen før hva man selv ønsker når man vet at det kan være skadelig. Hadde jeg sett deg drikke vin, uansett mengde, som gravid hadde du fått en veldig negativ respons fra meg! Jeg håper de rundt deg gir deg det også. Makan til egoisme! Anonymous poster hash: abe22...825
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 Jeg jobber med FAS barn, (føtalt alkoholsyndrom), som følge av mors alkoholinntak under svangerskapet, men da er det snakk om misbruk. Jeg har vært på mange kurs og foredrag rundt dette, og alle sier det samme, at de ikke vet hvor lite/mye alkohol som skal til før barnet tar skade, og at det er et visst stadie i svangerskapet hvor barnet er ekstremt utsatt for skader ifølge av rusmidler. Når dette er vet jeg ikke, men vil tro at det er i første halvdel kanskje, hvor alt dannes. Likevel sier de ekspertene jeg har hørt på, at det er individuelt hvor mye/lite alkohol som kan gjøre skade. Hva med alkoholfri vin ? Anonymous poster hash: 887c6...5d1
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #8 Skrevet 23. november 2014 http://forskning.no/alkohol-og-narkotika/2012/06/pass-pa-alkohol-tross-ny-forskning http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6499&Main_6157=6263:0:25,5736&Content_6499=6178:100792::0:6271:7:::0:0 Dette er omtale av den eneste forskningen jeg kjenner til på området. Anonymous poster hash: fbc90...54d
*Smiley* Skrevet 23. november 2014 #9 Skrevet 23. november 2014 Hadde ikke falt meg inn å smakt alkohol under en graviditet. Du er gravid og har et barn i magen. .
DramaMama Skrevet 23. november 2014 #10 Skrevet 23. november 2014 Gravide damer som drikker provoserer meg fryktelig - selv om det bare er "et kvart glass". Det er så ufattelig egoistisk og UNØDVENDIG.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #11 Skrevet 23. november 2014 Hvorfor provoserer det egentlig så mye når det som er av forskning viser at det ikke er av betydning? Anonymous poster hash: fbc90...54d
Nodisc Skrevet 23. november 2014 #12 Skrevet 23. november 2014 Et kvart glas vin? Klarer du deg ikke uten? Altså.. du MÅ ikke drikke alkohol selv om det er jul? Blir litt satt ut.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #13 Skrevet 23. november 2014 http://www.hvitjul.no Anonymous poster hash: 02412...196
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #14 Skrevet 23. november 2014 Når de i linkene refererer til et beskjedent forbruk snakker de om 1-4 glass i uken!!! Det er myye mer enn jeg noen gang har drukket som ikke-gravid! Anonymous poster hash: d272f...ff2
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #15 Skrevet 23. november 2014 Når de i linkene refererer til et beskjedent forbruk snakker de om 1-4 glass i uken!!! Det er myye mer enn jeg noen gang har drukket som ikke-gravid!Anonymous poster hash: d272f...ff2 Ja, og selv et slikt forbruk klarer de ikke å se gir målbare problemer hos barna. Da tror jeg faren for at noe skal skje ved inntak av 1/4 glass vin en gang, på slutten av svangerskapet, vil være mikroskopiske. Anonymous poster hash: fbc90...54d
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #16 Skrevet 23. november 2014 Et kvart glass vin? Hvorfor? Du er gravid! Svangerskap og alkohol hører ikke sammen. Du burde tenkt over det før du ble gravid dersom alkoholen er så himla viktig for deg. Anonymous poster hash: a6ef1...69d
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #17 Skrevet 23. november 2014 Så lenge du ikke vet hvor mye alkohol fosterets lever klarer å bryte ned eller om fostrets lever i det hele tatt er i stand til å bryte ned alkohol så kan det være farlig med kun små mengde alkohol. Hvorfor ta sjangsen? Det er babyen du setter på spill. Anonymous poster hash: 539fa...b48
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #18 Skrevet 23. november 2014 http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article622807.ece Hi, håper virkelig at du tuller!!!!!!!!!!!! Anonymous poster hash: 9322c...165
*Miss Marple* Skrevet 23. november 2014 #19 Skrevet 23. november 2014 Hva vil det gi deg å drikke et kvart glass vin? Veier det opp for den ørlille sjansen det er for at babyen din tar skade av det?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #20 Skrevet 23. november 2014 Åh! Jeg må le av enkelte her inne. Makan til hysteri!! Skulle nesten tro jeg er alkis bare fordi jeg har lyst på bittelitt vin til ribba mi Anonymous poster hash: d272f...ff2
Sint naken biltyv Skrevet 23. november 2014 #21 Skrevet 23. november 2014 Hvorfor i det hele tatt vurdere det når man ikke vet om det skader fosteret eller ikke? Hva får du ut av det? Er alkohol så viktig at du vil drikke når du faktisk ikke vet om det kan skade? Du burde ventet med å barn! Du egner deg ikke som mor. Når du er så egoist som det du er burde man tvangssteriliseres å nektes kontakt med barn.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #22 Skrevet 23. november 2014 Jeg fikk et barn med nyrer som ikke fungerte slik de skulle, dette så de ikke på noen ul, og ble ikke oppdaget før barnet var født. Et kvart glass vin hadde tatt livet av babyen min. Tør du ta sjansen.? Anonymous poster hash: 92e34...8a9
Anonym bruker Skrevet 23. november 2014 #23 Skrevet 23. november 2014 Anonym...165 her. Les linken, og drikker du alkohol som gravid etter den lesingen synes jeg synd på barnet ditt! Anonymous poster hash: 9322c...165
Nodisc Skrevet 23. november 2014 #24 Skrevet 23. november 2014 Åh! Jeg må le av enkelte her inne. Makan til hysteri!! Skulle nesten tro jeg er alkis bare fordi jeg har lyst på bittelitt vin til ribba mi Anonymous poster hash: d272f...ff2 Når man er gravid så kan man ikke drikk eller spise alt man har lyst på. kan du ikke bare svare på hvorfor? Hvorfor drikke den vinen? Kun fordi du synes det er ekstra godt? Fordi du har vert så flink å ikke drukket vin heeele svangerskapet (håper jeg..) og nå kan du belønnes litt? Sorry altså, jeg skjønner deg ikke.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. november 2014 #25 Skrevet 23. november 2014 Jeg tenker at man har et aldri så lite problem når man ikke kan greie seg uten alkohol i ni skarve måneder, og bare MÅ ha alkohol til jul, til og med når man bærer på et liv. Kall meg gjerne hysterisk, men da får du tåle at jeg kaller deg egoistisk og overopphengt i alkohol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå