Gå til innhold

Jeg vurderer å drikke vin på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greien med alkohol på julaften i det hele tatt? Når du vurderer å drikke når du er gravid, lurer jeg på hvordan inntaket egentlig er der i huset, spesielt når det kommer barn til :(

Anonymous poster hash: 9a6a0...85f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er greien med alkohol på julaften i det hele tatt? Når du vurderer å drikke når du er gravid, lurer jeg på hvordan inntaket egentlig er der i huset, spesielt når det kommer barn til :(

Jeg tok et lite halvt glass etter termin for å se om det kunne sette igang (kjærringknep), og ellers i året drikker jeg kanskje totalt 3 glass vin og 6 øl. 

Ikke dra alt til alkoholisme er du grei. Er ikke slik at å vurdere et halvt glass i svangerskapet betyr at man bøtter nedpå ellers. Jeg er en av de som ofte får pepper her inne fordi jeg ikke synes det er nødvendig å drikke hjemme med barna hver lørdag.

JEG synes det er rart at det er lynsjestemning her inne når noen lurer på å ta et kvart glass vin en kveld i svangerskapet mens de samtidig synes det er helt ok å drikke en halv- en flaske vin hjemme på lørdag med barna til stedet, sovende eller våkne. Barna synes sikkert ikke det er så gøy at mamma tømmer rødvinsflaska hver lørdag fordi HUN trenger å "kose" seg.

Anonymous poster hash: 57e0f...e95

Skrevet

Jeg tok et lite halvt glass etter termin for å se om det kunne sette igang (kjærringknep), og ellers i året drikker jeg kanskje totalt 3 glass vin og 6 øl.

Ikke dra alt til alkoholisme er du grei. Er ikke slik at å vurdere et halvt glass i svangerskapet betyr at man bøtter nedpå ellers. Jeg er en av de som ofte får pepper her inne fordi jeg ikke synes det er nødvendig å drikke hjemme med barna hver lørdag.

JEG synes det er rart at det er lynsjestemning her inne når noen lurer på å ta et kvart glass vin en kveld i svangerskapet mens de samtidig synes det er helt ok å drikke en halv- en flaske vin hjemme på lørdag med barna til stedet, sovende eller våkne. Barna synes sikkert ikke det er så gøy at mamma tømmer rødvinsflaska hver lørdag fordi HUN trenger å "kose" seg.

Du tenker at det er de samme personene som svarer på alle trådene?

Jeg personlig ser stor forskjell på å ta to glass vin en lørdagskveld og å drikke alkohol når jeg var gravid eller ammet.

Det skjer kanskje 5-6 ganger i året at jeg drikker alkohol, men da jeg bar gravid og ammet skjedd det ikke. Rett og slett fordi jeg vil gjøre alt i min makt for at barna mine skal få best mulig start på livet.

Jeg fødte et barn som døde kort tid etter fødselen og jeg vet med meg selv at om jeg hadde tatt en slurk vin eller et trekk av en sigarett hadde jeg aldri klart å tilgi meg selv, selv om legene forsikret om at det ikke var noe jeg kunne gjort for å forhindret sykdommen.

Det koster så uendelig lite å la det være de få gangene man tross alt bærer på et liv.

Skrevet

Jeg er like lite for alkohol etter barnet har kommet jeg. Mener at alkohol og barn aldri uten unntak hører sammen og at drikking kan man gjøre når barna er hos barnevakt
Skrevet

Babyen vil neppe utvikle fas av et kvart glass vin. Men den vil ha samme promille som deg over MYE lenger tid, babyer bryter ikke ned alkohol og giftstoffer like raskt som vi voksne. Siden det kun er 1 mnd til fødselen din er det ikke umulig ar du kommer igang, en baby som har litt promille vil være nedsløvet og dermed mindre rustet for en eventuell fødsel.

Og kildene, det er vell ikke verre en å søke selv? Søk på engelsk på google, eller benytt universitetet sitt digitale bibliotek.

Anonymous poster hash: e6779...692

Skrevet

Jeg ser virkelig ikke poenget.. Du er gravid i 9 mnd, det er ikke lenge. Det handler ikke om å være hysterisk, og barnet vil mest sannsynlig ikke ta skade av det.. Men hva er poenget?

Skrevet

Du, vær så snill og rull inn.

Det er ganske, ja faktisk himmelvid forskjell, på å nyte normale mengder alkohol, f.eks. til et godt måltid mat og å helle innpå. Barn som ikke ser at voksne kan ta et glass vin til maten og som opplever at alkohol er fy, fy og aldri synlig, det er de som blir ravende fulle og utprøvende i ungdomstida. Barn som har sett foreldre og andre voksne nyte små mengder alkhol, de har også fått kunnskapen om at alkohol skal nytes og ikke bøttes innpå. 

Anonymous poster hash: ecdfc...deb

Skrevet

Det er ganske, ja faktisk himmelvid forskjell, på å nyte normale mengder alkohol, f.eks. til et godt måltid mat og å helle innpå. Barn som ikke ser at voksne kan ta et glass vin til maten og som opplever at alkohol er fy, fy og aldri synlig, det er de som blir ravende fulle og utprøvende i ungdomstida. Barn som har sett foreldre og andre voksne nyte små mengder alkhol, de har også fått kunnskapen om at alkohol skal nytes og ikke bøttes innpå.

Dette er feil. Studier viser at de barna som ser foreldrene drikke, små eller store mengder oppgjennom livet er mer tilbøyelige til å drikke selv enn de som aldri ser sine foreldre drikke.
Skrevet

Jeg dropper vin i år nettopp fordi jeg er gravid. Det er et lite offer når man tenker på at det kan få konsekvenser.

Skrevet

Jeg blir ikke hysterisk av at du gjerne vil ha et kvart glass vin - jeg skjønner bare ikke vitsen...

Anonymous poster hash: f0001...191
Skrevet

Har du link til disse forskningene? Jeg skulle gjerne sett de. En annen ting er jo at _svært!_ mange barn har en fryktelig jul fordi foreldrene ikke kan feire jul uten å drikke alkohol! Jeg forstår ikke hva som gjør at så mange voksne ikke kan kose seg uten vin, øl og sprit? Det er jo dette dere videreformidler til barna deres..

Skrevet

Det vil nok ikke skade babyen din, men jeg skjønner ikke poenget.

All forskning tilsier at jo mer alkohol, jo mer skade. Sånnsett vil bittelitt alkohol i teorien kunne medføre bittelitt skade. Det som er lite for deg er mye for en baby på under 3 kg i magen din.

Hva med alkoholfri vin eller brus på julaften i år? Så har du noe å glede deg til neste år, heller

Anonymous poster hash: 0d7b7...a1c

Skrevet

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/alkohol-og-graviditet/Publikasjoner/alkohol-og-graviditet.pdf

Les denne rapporten og finn ut selv. Jeg er selv gravid, og ville aldri tatt sjansen når forskning sier at man ikke vet hvor mye/lite som skal til før ett foster blir skadet. Du vet ikke hvor sårbart akkurat ditt foster er. Jeg har venninner som har tatt seg halvt glass mens de var gravide. Noen av disse har barn med spesielle behov, for eks konsentrasjonsproblemer, utsatt skolestart etc. Jeg sier ikke at dette kommer av at mødrene drakk litt alkohol i svangerskapet, men jeg vil ikke gå i oppveksten til mine barn og lure på om det ene lille glasset på feil tidspunkt i svangerskapet, gjør at mitt barn har problemer.... Dessuten hadde jeg ikke klart å kose meg med det halve glasset...

Anonymous poster hash: 7bc9c...bfc

Skrevet

Jeg skjønner ikke behovet for det kvarte glasset jeg da - og i så Stor grad at du planlegger dette 1 mnd før??

Anonymous poster hash: 1aca5...c74

Skrevet

Skjønner virkelig ikke problemstillingen. Jeg elsker vin og tar meg et glass ofte. Men hva er poenget med å drikke et kvart glass når man ikke vet konsekvensene? Ville du klart å kose deg med det? Jeg tror ikke du ville ha kost deg siden du faktisk tar opp spørsmålet her inne. Vent nå til etter fødsel og ta deg to glass med ren samvittighet :-)

Anonymous poster hash: aca6a...cab

Skrevet

Mest sannsynlig går det veldig greit. Men det er bare ikke greit likevel. Forventer du at det finnes randomiserte kontrollerte studier på dette? Det hadde jo aldri blitt godkjent av noen etisk komité.

Du greier vel å la vær? Barnet ditt har ikke bedt om alkohol på julaften.

Anonymous poster hash: c095b...52f

Skrevet

Dette er feil. Studier viser at de barna som ser foreldrene drikke, små eller store mengder oppgjennom livet er mer tilbøyelige til å drikke selv enn de som aldri ser sine foreldre drikke.

Det Jan godt hende, men de vet at alkohol ikke trenger å bøttes innpå! That's my point.

Skrevet

Det Jan godt hende, men de vet at alkohol ikke trenger å bøttes innpå! That's my point.

Og de barna som ikke ser foreldrene drikke, vet ikke ikke dette? Hehe, et kjempedårlig argument!

Skrevet

Og de barna som ikke ser foreldrene drikke, vet ikke ikke dette? Hehe, et kjempedårlig argument!
Det var et dårlig argument. Studien viser jo også at de som ser foreldrene drikke oftere sliter med alkohol senere. Men men, folk får gjøre som de vil. Jeg velger å ikke drikke rundt mine barn😊
Skrevet

Blir helt paff av at det finnes damer som i 2014 faktisk VURDERER som du skrev å drikke alkohol når det KAN være falig.

Idiotisk å i det hele tatt vurdere det. Håper du har mer omløp i hjernen enn det virker som i hovedinnlegget ditt. 

Anonymous poster hash: c1f25...b5f
Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å drikke et kvart glass rødvin til maten på julaften. Da er det en måned igjen til termin.

Etter å ha lest litt her idag ble jeg usikker. Derfor spør jeg:

Kan noen av dere som mener at selv små mengder alkohol kan skade fosteret vise til noen seriøse kilder?

Jeg vil gjerne lese det, for hvis det er farlig vil jeg selvsagt ikke gjøre det.

Men jeg trodde ærlig talt ikke at et kvart glass en gang i svangerskapet kunne gjøre noe.

Anonymous poster hash: d272f...ff2

Men herregud da! Er det så vanskelig å holde seg unna alkohol? Ingen som vet hvor mye eller lite som skal til for å gjøre skade!

Anonymous poster hash: 3a593...ce6

Skrevet

Klarer du virkelig å kose deg med noe du vet kan sette barnet i fare? I følge min legevenninne er drikking sent i svangerskapet absolutt mest skadelig, fordi det er da utviklingsspurten i sentralnervesystemet skjer.

Anonymous poster hash: 0e09e...bbe

Skrevet

Jeg skjønner ikke at mat ikke kan nytes uten alkohol jeg da, det smaker akkurat like godt, for min del bedre, uten vin. Ingen får lov til å drikke alkohol her i huset på julaften, det skjer bare ikke. Alkoholfritt øl kan de selvsagt drikke så mye de bare vil.

Ang. foreldre som drikker.. Jeg har vokst opp med å se foreldrene mine nyte alkohol til mat osv, det stoppet ikke meg fra å drikke meg dritings når jeg begynte å drikke. Stoppet ikke venninnene mine heller, vi hadde samme drikkemønster selv om foreldrene våre IKKE hadde det. 

Skrevet

Pussig at du spør om det

Jeg har en baby på 8 uker på julaften.

Tenkte jeg skulle gi babyen litt vin, da sover han i allefall godt den natten! Er tross alt julaften

Så et kvart glass blandet i melken hans gjør vel igenting???Anonymous poster hash: 1b5f3...89d

Du må regne litt annerledes. Hvis mor drikker 1/4 glass vin blir det fordelt på alle hennes for eksempel 70 kg som gravid. Altså ca0.0036 dl pr kg. Om barnet veier 4 kg tilsvare det at det skal drikke 4x 0,0036 dl, altså 0,014 dl for at det skal være tilsvarende mengde. Det tilsvarer omtrene 1/4 teskje. Jeg hadde ikke vært redd for å gi barnet den mengden alkohol etter at det var født.

Anonymous poster hash: fbc90...54d

Skrevet

Mest sannsynlig går det veldig greit. Men det er bare ikke greit likevel. Forventer du at det finnes randomiserte kontrollerte studier på dette? Det hadde jo aldri blitt godkjent av noen etisk komité.

Du greier vel å la vær? Barnet ditt har ikke bedt om alkohol på julaften. Anonymous poster hash: c095b...52f

Det finnes ganske gode studier på dette, blant annet den jeg har henvist til tidligere fra Århus. Det er ikke noe etisk problem å gjennomføre en slik studie. Du kan jo ikke tvinge noen til å drikke, men du kan sjekke hvordan det går med barna til mødre som før fødselen oppgir å ha drukket under graviditeten.

Anonymous poster hash: fbc90...54d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...