Gå til innhold

I dag ringer jeg foreldrene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med dere som forsvarer denne guttens oppførsel? HI er da ikke ute etter å "ta" gutten, hun vil gjøre det bedre for alle. For det første er det ikke greit at en elev går rundt og bruker uprovosert vold. Hvordan ville du likt det om en arbeidskollega til stadighet og uten forvarsel planter knyttneven i nesen din? For gutten er det også bedre å få hjelp nå, hvis ikke blir han raskt et sosialt utskudd. Ingen gidder å være sammen med en slik over tid. Han trenger hjelp til å lære å oppføre seg, og til å forstå de sosiale kodene.

Anonymous poster hash: 0fac3...d9a

Gutten er 7 år. Det er svært få barn som slår helt uten grunn. hi er ute etter å finne en løsning , noe som er supert. Det er måten hu skriver på i denne tråden og tidligere som provoserer meg.

Jeg jobber selv med barn som har ukontrollert oppførsel , og det er sjelden det ikke ligger noe grunn , eller grunner som at foreldrene kun misset oppdragelsen. Hva veit vel hi om hvordan ting ee på skolen for denne gutten? Det er jo tydelig hu snakker om denne gutten mye hjemme og med andre foreldre. Barn lærer av voksene , tenk litt på hvordan denne gutten føler det om han skjønner at folk trekker seg , eller snakker om han.

Så mitt råd , snakk med skolen og rektor . Få et enkelt vedtak på din sønn . Som er om det psykososiale miljøet hans. La skolen og fagpersoner ta deg av gutten og hans foreldre.

Du er ingen reddende engel med det du gjør/ du virker mer som en kontrollerende , dømmende og sur dame.

Anonymous poster hash: 558bc...c30

Og de andre barna vil garantert fortsette å trekke seg unna så lenge han slår...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte at ungene var 10 år. Men er de bare syv går de jo i 2 klasse. Da stiller det seg litt annerledes. 

Vi bor på landet, og det er en gutt i ene klassen til mine barn som var veldig fysisk utagerende, og temmelig vemmelig. Noen av de andre mødrene var veldig anti denne gutten, og veldig anti hans foreldre. Siden det er små forhold så kjenner jeg litt til gutten og foreldrene, virker oppegående og greie på meg. 

Men det er ingen tvil om at han gjorde hverdagen temmelig hård for klassekamerater og lærere i første klasse, de går nå i 2. Vel han snudde, det var sikkert ting som ikke var så lett, og det er ikke nødvendigvis så lett å snu uheldige møsntre i en fei. Mulig det var at han som var relativt ny i klassen, ikke hadde gått i barnehagen med flesteparten trengte å markere seg. Mulig var det sykdom i hjemmet som frustrerte han, da hans mor var dårlig, men er nå operert, mulig er det læreren de har fått nå som han har bedre kjemi med. 

Det trenger ikke være en barnevernssak fordi om et barn ikke oppfører seg. 

Anonymous poster hash: 71ab6...c90
Skrevet

Bare et tips når du ringer (som jeg også hadde gjort):

Husk at dette sannsynligvis er tungt for disse foreldrene også, så ordlegg deg forsiktig - tenk på hvordan du selv ville reagert om du fikk en slik tlf.

Anonymous poster hash: 1949a...266

Skjønner hva du mener, men er ikke helt enig for det..... det er deres sønn som holder på slik, det er deres sønn som gjør andres dag sur. Og det er deres ansvar å oppdra den sønnen..... bare vet ikke om jeg orker å ta i dem med silkehansker. De må forstå alvoret slik at det kan stoppe.

HI

Anonymous poster hash: e8922...2c5

Jeg er bare nødt til å svare en ting her. Jeg er mor til en slik gutt som du beskriver, dog ikke like ille. Det er helt rett av deg å ringe foreldrene, men fortell på en ordentlig måte og se hvordan de svarer deg.

Jeg har grått mang en kveld pga gutten min og det er ikke kun pga oppførselen hans, men fordi det skal være så umulig å få hjelp! Og ha både Bup og PPT er inne i bildet og vi "maser" om hjelp hele tiden, men det skjer svært lite. Vi kan faktisk ikke slutte i jobben for å være på skolen. Her er det en diagnose i bildet, vet ikke om det er tilfelle hos dere.

Men uansett, ting trenger ikke være svart hvitt. Det er faktisk ikke sikkert dette er pga dårlig oppdragelse.

Men uansett, ta tak i det, tror skolen trenger at flere foreldre reagerer for at de skal bruke penger på å ta tak i en sånn sak.

Anonymous poster hash: af777...bf9

Skrevet

Forbanna drittunge. Slike barn skulle hatt juling.

Anonymous poster hash: 76c44...eef

Ok , vi kan godt dra den videre... Mennesker som snakker slikt om barn bør ikke ha barn... Enig eller?? Grøsser av hva enkelte voksne får seg til å si om små barn!!! Dette er en gutt på 7 år!?!
Skrevet

...

Anonymous poster hash: 9dbaf...43b

Skrevet

Jeg synes det må være helt innafor at du ringer foreldrene selv. Ikke noe å si på det etter en sånn episode. Og jeg tenker at det kanskje kan være en lite øyeåpner for dem at de får klager fra flere hold, ikke bare fra læreren.

Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit å ringe foreldrene for å gi beskjed om hva du opplevde i dag og hva dere har hørt om/sett tidligere. Jeg ville nok sagt at jeg på ingen måte krever å få vite noe om hva de gjør for å stoppe denne atferden, men jeg som mamma til et barn som utsettes for negative handlinger ønsker at de skal opphøre. Kontant er helt fint, men selvfølgelig ikke ufint eller rasende.

Synes du i denne tråden har vist deg fornuftig, HI. I gårsdagens tråd var du mer moralistisk og mindre forståelsesfull, men det er kanskje heller ikke så rart når barnet ditt over tid utsettes for negative handlinger.

Lykke til!

Skrevet

Du er jo gal HI!

Glad ditt barn er søtt og snilt, og at du er en super oppdrager.

Men hallo ,

Du sier selv at barna er 7 år , tenk deg det.

du vil ikke ta dette med silkehansker med det andre barnets foreldre. Fordi om deres barn oppfører seg dårlig så er det oppdragelse.

Du er virkelig trangsynt , og jeg skammes over at noen i dette samfunnet kan være så selvgod og lite smart!

Men tommel opp hi , vær tøff .

Jeg er helt enig med HI

Om barnet er 4 år eller 15 år spiller ingen rolle. Det har ikke lov til å skade andres unger og skylde på f.eks adhd eller andre adferdsvansker.

Kan ikke ungen oppføre seg må foreldrene passe på det eller få noen andre til å passe på det.

Anonymous poster hash: e73fc...bd2

Skrevet

Ok , vi kan godt dra den videre... Mennesker som snakker slikt om barn bør ikke ha barn... Enig eller?? Grøsser av hva enkelte voksne får seg til å si om små barn!!! Dette er en gutt på 7 år!?!

Er det din gutt?

Skrevet

Jeg hadde ringt foreldrene , og tatt møte med skolen. Hadde krevd oppfølging asap, gutten trenger hjelp! Klart alle barn kan krangle/sloss- men dette er utover normalt, noe er galt og det må ordnes opp i. Jeg hadde ikke latt dette pågå for lenge, ja han er et barn, men jeg hadde grepet inn og satt guttungen skikkelig på plass. Hadde også kontaktet barnevernet! Mulig barnet ikke har der bra hjemme!

Anonymous poster hash: 7704e...a8b

Skrevet

Er det din gutt?

Sikkert.. Dessuten så kan jo alt bortforklares med diagnose vettu. Har du ADHD så kan du slå ned en annen og skylde på at du har ADHD..

Anonymous poster hash: 480ac...7af

Skrevet

Er det din gutt?

nei! Min gutt går i 3 klasse han og er 8
Skrevet

Min tanke er at her er det synd på alle sammen. Det er kjempe synd Hi sin sønn og de andre i klassen som har blitt slått / sparket. Det er synd på læreren som i tillegg til å lære barna pensum må "kjempe" for at alle barna skal ha det trygt. Det er synd på gutten som helt soleklart har problemer, uansett om det er en diagnose eller ikke. Ingen unger slår for gøy eller fordi de bare er sånn, det er selvfølgelig en grunn til deg. Selv om man ikke har funnet ut av det ennå. Stakkars foreldre til denne gutten, tenk å ha ett barn man (uten å kjenne dem) helt sikkert har prøvd å oppdra etter beste evne, prøvd og stagge ett enormt raseri, de ser at gutten deres glir lenger og lenger bort fra jevnaldrene og at de misliker han mer og mer. Stakars skole som (mest sannsynlig) ikke har resurser til og hjelpe denne gutten og klassen.

Vi har en "lignende" gutt i klassen til sønnen min, 1 kl. I starten kom sønnen min hjem stort sett hver dag med blå merker, bite merker, klore merker... Og det var alltid samme gutt som hadde gjort det. Jeg snakket med lærer og SFO og fikk beskjed at gutten var skikkelig utargerende og at de ikke hadde vist om det før skole start og at det dermed ikke var satt av resuser til han. Så jeg tenkte mitt om foreldrene som ikke hadde sagt i fra...

Så møtte jeg mammaen, og det første hun sa var beklager. Jeg vet at sønnen min er slik og slik, men han har dessverre en diagnose og vi tester ut medisiner. Vi har vært i samtaler med BUP før skole start, men dessverre har ikke informasjonen nådd frem til rett personer.

Jeg forklarte sønnen min hvorfor denne gutten var slik og slik, vi inviterte dem på besøk. La til rette for trygg og god lek. Etterpå snakket vi om hva han kan gjøre for å hjelpe denne gutten. Skolen kom også mer på banen etterhvert.

Nå er guttene gode venner, og sønnen min har blitt veldig god til og "se" om det kan komme en reaksjon. Han går da bort fra han, eller prøver og si i fra på en fin måte. Gutten har roet seg masse, etterhvert som han ble tryggere på omgivelsene sine, og det er flere og flere som leker med han.

Jeg er veldig glad for at jeg ikke "dømte" han, men heller tok "jobben" med og bruke litt tid på han. Vi er alle beboere av samfunnet, og har alle ett ansvar for at samfunnet skal være ett godt sted for alle. Det er ikke alltid man kan gjøre så mye, men alle kan alltid gjøre litt...

Skrevet

HI her

Da har jeg hatt en veldig god samtale med skolen i dag. Har fått vite at de jobber med dette, men at de også sliter med denne gutten fordi han mot dem også er veldig respektløs og derfor ikke hører når man irettesetter blant annet. Uansett, så synes jeg at jeg ble tatt på alvor og at lærer forstod bekymringen godt. Jeg føler meg også trygg på at det er satt igang tiltak og jeg gir det litt tid for å se om det hjelper. 

HI

Skrevet

Jeg ville tatt en skikkelig prat med gutten selv. Her har vi også en 8 åring som i 2,5 år nå har slått, sparket, spyttet osv. Og det gjelder mot alle- selv de voksne på skolen. Vet han var slik i bhg også.

Etter at han gjentatte ganger lot det gå utover sønnen min tok jeg han fatt- ga klar beskjed om at jeg aldri måtte høre det kom klager på han fra mitt barn mer og at neste gang måtte han svare meg oppe på rektors kontor sammen med sine foreldre.

Vet han er der jevnlig fra før, og vet også skolen jobber med saken men mens de jobber skal ikke mitt barn lide. Etter dette er faktisk mitt barn en av de få denne gutten kan leke et helt friminutt med uten å gjøre han noe. Dessverre lar han ikke andre være i fred.

Hadde aldri funnet meg i slik oppførsel og har ingen problem med å ta noe opp med barnet det gjelder. En annen gutt plaget også mange, han går i klassen til sønnen min og har ADHD. Der snakket jeg med gutten når han var 6 og hver dag slo etter min gutt. Vi inngikk en hemmelig avtale om at han ikke skulle gjøre det mer, og hver gang jeg møtte han når jeg hentet gutten min kom han stolt bort og hvisket " jeg husker enda den hemmelige avtalen". 2 år etterpå har vi ikke hatt mer problemer. Han har også vært med gutten min hjem noen ganger og de er faktisk eneste klassekamerater han har vært invitert til.

Og nei- jeg mener ikke at gutten din må bli bestevenn med mobberen. Aldeles ikke. Jeg unnskylder langtfra oppførselen, men jeg mener du må på banen mer selv! Som sagt hadde jeg aldri godtatt at det hadde gått så langt og om så hadde jeg troppet opp hjemme hos dem og forlangt en løsning på problemet.

Anonymous poster hash: 9ed9d...090

Skrevet

Du er jo gal HI!

Glad ditt barn er søtt og snilt, og at du er en super oppdrager.

Men hallo ,

Du sier selv at barna er 7 år , tenk deg det.

du vil ikke ta dette med silkehansker med det andre barnets foreldre. Fordi om deres barn oppfører seg dårlig så er det oppdragelse.

Du er virkelig trangsynt , og jeg skammes over at noen i dette samfunnet kan være så selvgod og lite smart!

Men tommel opp hi , vær tøff .

Jeg er helt enig med HI

Om barnet er 4 år eller 15 år spiller ingen rolle. Det har ikke lov til å skade andres unger og skylde på f.eks adhd eller andre adferdsvansker.

Kan ikke ungen oppføre seg må foreldrene passe på det eller få noen andre til å passe på det.

Hvis ikke barnet har noen diagnose eller er ferdig utredet er det ikke alltid det settes inn tiltak som feks ekstra voksenstøtte... Vi vet ikke alt i denne saken så å uttale seg om alt som er galt med foreldre, oppdragelse osv blir helt feil. Mulig det gjøres mye fra skolens side vi ikke vet, husk skolen har taushetsplikt .. Når det er sagt er vi alle enige om at vold ikke er ok og at det må tas tak i! Spm er hvordan slikt bør håndteres!
Skrevet

Sønnen min kom flere ganger hjem fra skolen med blåkuler og sår etter en medelev hadde banket han. Medeleven banket flere, og når jeg snakket med læreren fikk jeg beskjed om at han ikke mobbet sønnen vår, men at han var i konflikt med mange. Etterhvert begynte mannen min å ta bilder av skadene, og den dagen begeret rant over ringte jeg læreren og fortalte at vi kom til å melde det til fylkesskolekontoret. Hun mente at vi ikke hadde noen sak, da hun hørte om dokumentasjonen i form av bilder ble det straks en annen tone. Etter den dagen har det ikke forekommet en eneste lille episode mot vårt barn, men hører stadig at andre kommer hjem og har fått juling. Setter et lite spørsmålstegn til viljen til å ta tak i problemene.

Anonymous poster hash: 2f591...cf9
Skrevet

Husk at dette sannsynligvis er tungt for disse foreldrene også, så ordlegg deg forsiktig - tenk på hvordan du selv ville reagert om du fikk en slik tlf.

Skjønner hva du mener, men er ikke helt enig for det..... det er deres sønn som holder på slik, det er deres sønn som gjør andres dag sur. Og det er deres ansvar å oppdra den sønnen..... bare vet ikke om jeg orker å ta i dem med silkehansker. De må forstå alvoret slik at det kan stoppe.

HI

Jeg er bare nødt til å svare en ting her. Jeg er mor til en slik gutt som du beskriver, dog ikke like ille. Det er helt rett av deg å ringe foreldrene, men fortell på en ordentlig måte og se hvordan de svarer deg.

Jeg har grått mang en kveld pga gutten min og det er ikke kun pga oppførselen hans, men fordi det skal være så umulig å få hjelp! Og ha både Bup og PPT er inne i bildet og vi "maser" om hjelp hele tiden, men det skjer svært lite. Vi kan faktisk ikke slutte i jobben for å være på skolen. Her er det en diagnose i bildet, vet ikke om det er tilfelle hos dere.

Men uansett, ting trenger ikke være svart hvitt. Det er faktisk ikke sikkert dette er pga dårlig oppdragelse.

Men uansett, ta tak i det, tror skolen trenger at flere foreldre reagerer for at de skal bruke penger på å ta tak i en sånn sak.

Jo då synes jeg nesten du må ta fri fra jobb. Klassekameratene har rett på en skoledag fri fra vold.

Anonymous poster hash: 00aca...d93

Skrevet

HI

Jo då synes jeg nesten du må ta fri fra jobb. Klassekameratene har rett på en skoledag fri fra vold.

Virkelig?? Litt snevert syn kanskje?
Skrevet

HI

Vet du, adhd mamma, du fremstår som en kjær forkjemper for mobbere, og det virker som om du mener foreldre ikke har ansvar for det.

For noen mnd siden fikk du særdeles mye pepper (faktisk ikke av meg) fordi du til stadighet la ut tråder om ting ditt barn hadde sagt og gjort som du syntes var veldig søtt og morsomt, men som flertallet her inne syntes var rimelig uspiselig og veldig spesielt av deg som mor å synes var gøy. Jeg forstår at du har et vanskelig barn som sikkert får mye "klager" på skolen og av andre og at du derfor forsvarer slike barn med nebb og klør. Men det er ikke greit å skade andre uansett alder, og det er faktisk foreldres ansvar å ta tak i barnas problemer. Selv ville jeg absolutt søkt om permisjon for å kunne følge opp barnet mitt om det var nødvendig for at han ikke skulle skade andre. At du ikke gjør det er din sak, og heldigvis ikke mitt problem. Men kan du ikke heller starte en annen tråd her inne om at "adhd barn eller andre med atferdsvansker må få gjøre som de vil, og at det ikke er foreldrenes problem" for det er ganske usmakelig av deg å holde på å forvare foreldre og mobbere slik du gjør i en tråd hvor jeg fortvilet forklarer hvor jævlig det er for barnet mitt og andres barn å bli slått daglig uten grunn?

HI

Skrevet

HI

Vet du, adhd mamma, du fremstår som en kjær forkjemper for mobbere, og det virker som om du mener foreldre ikke har ansvar for det.

For noen mnd siden fikk du særdeles mye pepper (faktisk ikke av meg) fordi du til stadighet la ut tråder om ting ditt barn hadde sagt og gjort som du syntes var veldig søtt og morsomt, men som flertallet her inne syntes var rimelig uspiselig og veldig spesielt av deg som mor å synes var gøy. Jeg forstår at du har et vanskelig barn som sikkert får mye "klager" på skolen og av andre og at du derfor forsvarer slike barn med nebb og klør. Men det er ikke greit å skade andre uansett alder, og det er faktisk foreldres ansvar å ta tak i barnas problemer. Selv ville jeg absolutt søkt om permisjon for å kunne følge opp barnet mitt om det var nødvendig for at han ikke skulle skade andre. At du ikke gjør det er din sak, og heldigvis ikke mitt problem. Men kan du ikke heller starte en annen tråd her inne om at "adhd barn eller andre med atferdsvansker må få gjøre som de vil, og at det ikke er foreldrenes problem" for det er ganske usmakelig av deg å holde på å forvare foreldre og mobbere slik du gjør i en tråd hvor jeg fortvilet forklarer hvor jævlig det er for barnet mitt og andres barn å bli slått daglig uten grunn?

HI

Du er jammen ikke snau du!!! Selvsagt er jeg imot mobbing! Og slikt er ikke greit! Men og det er ett stort men! Alle er ikke like, og det er ikke nødvendigvis som man tror! Selv om foreldre etter beste evne og etter alle kunstens regler oppdrar barnA sine, er det barn som har så store utfordringer At de ikke klarer oppføre seg som andre bArn. Det dette handler om er å gjøre noe med ett åpenbart problem, på riktig måte! Uten å forhåndsdømme foreldre, barn og skole!!!
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymous poster hash: a7e7c...9ab

De er 7 år gamle. 

Jeg har full forståelse for at barn en gang i blant kan gjøre ting som ikke er så greit fordi de ikke tenkte seg om, og noen ganger slåss barn. Jeg forstår det. Men denne gutten slår og sparker andre HVER DAG og helt uten grunn. Og han er fysisk stor i tillegg... han sier også mye stygt til ande barn. Rett og slett mobbe atferd....

HI

Det høres ikke ut som mobbing, det høres ut som et barn med store sosiale vansker. For her er det vel ingen gruppedynamikk der denne gutten drar med seg andre? Det høres jo ut som om det er den voldelige gutten mot alle andre, det er ikke mobbing.

Det er jo selvsagt helt urimelig at ditt  og andre barn skal utsettes for dette, det må jo tas tak i.

Anonymous poster hash: 6c978...f3b

Skrevet

Ringte du foreldrene? Hva sa de?

Skrevet

Vi har ett barn I hver kategori; en 3 åring som er vill, sterk og hardhendt (men bare mot større barn) og en 5 åring som ble slått uprovosert av ett annat barn på 5 år. Vi fant det ut når han fortalte det til og jeg snakket med barnehagen og de befreftet at det andre barnet hadde litt problemer i forhold til andre. Dagen etter ble jeg vitne til det og ba min mann (eftersom jeg var irritert) ta en prat med moren til barnet ettersom vi alle var i barnehagen. Han la det fram bra; vi har jo 2 ulike barn, han forklarte situasjonen, sa at det var uholdbart og om det var noe vi kunne gjøre. Hun forstod. 4 uker senere har vi fortsatt ikke hatt en episode til..

Jeg har ikke lest første tråden, men Mitt poeng; hva har skjedd med å prate med (ikke til) foreldrene? Evt skolen? Hjelpe til med å finne en løsning, ikke bare anklage. I denne tråden syntes jeg mange er vel dramatiske. Guttene er 7 år og ikke 15, og ja jeg syntes alder har noe å si.

Anonymous poster hash: b44ab...9b0

Skrevet

HI

HI

Du er jammen ikke snau du!!! Selvsagt er jeg imot mobbing! Og slikt er ikke greit! Men og det er ett stort men! Alle er ikke like, og det er ikke nødvendigvis som man tror! Selv om foreldre etter beste evne og etter alle kunstens regler oppdrar barnA sine, er det barn som har så store utfordringer At de ikke klarer oppføre seg som andre bArn. Det dette handler om er å gjøre noe med ett åpenbart problem, på riktig måte! Uten å forhåndsdømme foreldre, barn og skole!!!

Et barn som har ADHD vil faktisk kunne klare å lære seg hva som er rett og galt, det kommer bare an på foreldrene og støtteapparatet rundt er.

Utifra dine mange!! innlegg om din sønn med ADHD og hans oppførsel, så virker det som om du er en av disse som foreldrene som unnskylder alt med at guttungen har ADHD.

Anonymous poster hash: 480ac...7af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...