Gå til innhold

I dag ringer jeg foreldrene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev i går om en gutt i klassen til sønnen min som stadig plager de andre. Han sparker, slår, dytter og sier stygge ting.  I dag når jeg leverte på skolen stod jeg å ventet til læreren skulle hente dem inn (de må vente utenfor). Min sønn stod rolig i rekken og snakket med en annen gutt. Plutselig kommer denne gutten og slår min sønn midt i ansiktet med knyttet neve. Uten å si noe, uten forvarsel og helt uten grunn. I tillegg gjør han det mens jeg og en annen forelder står ca 3 meter unna og han vet vi er der og ser på.  Sa fra til læreren som jeg regner med tok tak i det, kommer til å snakke med han etter skolen i dag og jeg kommer også til å ringe foreldrene senere i dag.  Dette er faktisk ikke greit! Men regner med mange kommer til å forsvare denne mobberen slik som i går. Har faktisk ikke lyst å sende barnet mitt på skolen når jeg vet at han antagelig kommer til å bli slått eller sparket i løpet av dagen. Dette er skikkelig sårt, og det MÅ ta slutt.Anonymous poster hash: e8922...2c5

Nei, dette er ikke greit! Selvsagt skal det tas tak i. Har ikke lest noen annen tråd angående dette, men er det kun gutten din dette går utover eller er dere flere foreldre som opplever det samme fra denne gutten?

Det er flere barn, så det er ikke bare mitt barn som er offer for gutten. I går stod jeg og observerte en lignende situasjon, men hvor gutten sparket ned en annen gutt i klassen. Så mange får gjennomgå.... :/  HI Anonymous poster hash: e8922...2c5

Som en voksen så håper jeg at du ikke bare stod og så på at denne gutten sparket ned en annen. Ser man sånt, griper man inn. Man kan ikke bare skrive ned hendelsene og ta de opp med lærer i etterkant. Som voksen har man alle et ansvar for barns oppvekst, og jeg forventer faktisk at om noen så mitt barn bli sparket ned så grep de inn. Syns et svar du har fått tidligere om å i situasjonen ta med deg barnet inn til rektor var fornuftig.

Helt enig i at du sier fra til lærer og også gjerne ringer foreldrene selv. Kontakt også barnevernet hvis du får en "feil" reaksjon fra foreldrene, dette barnet trenger veilidning. Men samme hva du gjør, GRIP INN I SITUASJONENE DU SER!!!

Anonymous poster hash: 0f0ab...10a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liten anekdote fra vår tidligere skole. Gutten kom hjem med blodig nese etter å ha blitt slått med knyttneve av en i klassen (1. klasse). Denne gutten er ganske aggressiv og prøve bestandig å starte slåsskamper. Dagen etter ser jeg faren og går bort til han. Han sier unnskyld på vegne av sønnen sin og legger til "J... har alltid vært sånn, han slår når han er frustrert", som om det var helt naturlig. Jeg spør litt forsiktig om hva de gjør med det og får til svar at gutten går på kung fu for å få utløp for sin aggresjon.

Sikkert en god tanke, men gutten var like aggresiv som før MEN ble mye mer effektiv i sine slag. Til slutt var de andre barna redde for han og trakk seg automatisk unna.

Vi har siden byttet skole fordi vold og uro ødela læringsopplevelsen for sønnen vår. En ting er å vise forståelse for at noen barn sliter med impulskontroll mer enn andre, en annen ting er å vise så mye hensyn til bråkmakerne at andre barn gråter for å slippe å gå på skolen om morgenen.

Jeg støtter deg fullt. Det er faktisk ikke ditt og barnet ditts problem lm denne gutten sliter eller har en diagnose. Selvsagt skal denne gutten få den omsorgen og støtten han trenger, men det trenger ikke bety at andre barns behov for trygghet og ro skal ignoreres. Så lenge du er allminnelig høflig overfor foreldrene synes jeg at det er på sin plass å si ting rett ut.

Anonymous poster hash: 7b507...4ee

Skrevet

Skrev i går om en gutt i klassen til sønnen min som stadig plager de andre. Han sparker, slår, dytter og sier stygge ting.  I dag når jeg leverte på skolen stod jeg å ventet til læreren skulle hente dem inn (de må vente utenfor). Min sønn stod rolig i rekken og snakket med en annen gutt. Plutselig kommer denne gutten og slår min sønn midt i ansiktet med knyttet neve. Uten å si noe, uten forvarsel og helt uten grunn. I tillegg gjør han det mens jeg og en annen forelder står ca 3 meter unna og han vet vi er der og ser på.  Sa fra til læreren som jeg regner med tok tak i det, kommer til å snakke med han etter skolen i dag og jeg kommer også til å ringe foreldrene senere i dag.  Dette er faktisk ikke greit! Men regner med mange kommer til å forsvare denne mobberen slik som i går. Har faktisk ikke lyst å sende barnet mitt på skolen når jeg vet at han antagelig kommer til å bli slått eller sparket i løpet av dagen. Dette er skikkelig sårt, og det MÅ ta slutt.Anonymous poster hash: e8922...2c5

Nei, dette er ikke greit! Selvsagt skal det tas tak i. Har ikke lest noen annen tråd angående dette, men er det kun gutten din dette går utover eller er dere flere foreldre som opplever det samme fra denne gutten?
Det er flere barn, så det er ikke bare mitt barn som er offer for gutten. I går stod jeg og observerte en lignende situasjon, men hvor gutten sparket ned en annen gutt i klassen. Så mange får gjennomgå.... :/  HI Anonymous poster hash: e8922...2c5

Som en voksen så håper jeg at du ikke bare stod og så på at denne gutten sparket ned en annen. Ser man sånt, griper man inn. Man kan ikke bare skrive ned hendelsene og ta de opp med lærer i etterkant. Som voksen har man alle et ansvar for barns oppvekst, og jeg forventer faktisk at om noen så mitt barn bli sparket ned så grep de inn. Syns et svar du har fått tidligere om å i situasjonen ta med deg barnet inn til rektor var fornuftig.

Helt enig i at du sier fra til lærer og også gjerne ringer foreldrene selv. Kontakt også barnevernet hvis du får en "feil" reaksjon fra foreldrene, dette barnet trenger veilidning. Men samme hva du gjør, GRIP INN I SITUASJONENE DU SER!!!

Virkelig? Du beskylder meg så hardt for å ikke gripe inn uten å spørre først engang? 

Jeg stoppet gutten når han gjorde det og snakket til han, passet på at han ikke gjorde noe mer faen før læreren kom og sa da fra. Far til barnet som ble sparket var der og trøstet barnet og var med når læreren tok det opp med gutten.

Pass på å ikke hyl for mye før du engang har spurt a.....

HI

Anonymous poster hash: e8922...2c5

Skrevet

Det et jo ingen som mener at dette er greit, Hi! Du er jo ikke særlig åpen for innspill, så dropp innlegg her. Du blir sur og usaklig når ikke alle støtter dine sjikanerende måter å omtale andre på.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 03bf7...c8b

Skrevet

Hadde tatt kontakt med de foreldrene til de andre ungene i klassen og gått sammen om å holde ungene hjemme fra skolen.

Hadde ikke sendt mine unger på en skole der de ble utsatt for vold.

Hadde samtlige foreldre holdt ungene hjemme, hadde skolen nok funnet en løsning ganske raskt.

Hvis du i tillegg tipser lokalavisa om at ungene får juling på skolen, vil det gå rimelig raskt og få involvert alle instanser.

Skrevet

Hadde tatt kontakt med de foreldrene til de andre ungene i klassen og gått sammen om å holde ungene hjemme fra skolen.

Hadde ikke sendt mine unger på en skole der de ble utsatt for vold.

Hadde samtlige foreldre holdt ungene hjemme, hadde skolen nok funnet en løsning ganske raskt.

Hvis du i tillegg tipser lokalavisa om at ungene får juling på skolen, vil det gå rimelig raskt og få involvert alle instanser.

Fristende tanke, men jeg ønsker jo ikke at denne gutten skal føle seg "mobbet" heller liksom.... vanskelig å forklare.... jeg bare tenker at det er litt dumt å gå sammen med de andre foreldrene slik, hvertfall før "alt annet" er prøvd om du skjønner? 

Men om dette er en situasjon om 1-2 år også så er jeg klar for det meste jeg altså.... aviser, hjemmeholding osv.... Men jeg får se hva som blir sagt i dag i første omgang. Heldigvis har de en veldig flink lærer så jeg har foreløbig tro på at ting kan bli bedre.

HI

Skrevet

Så du vil heller la ungen din bli utsatt for vold i 1-2 år til enn å ta skikkelig grep?

Hadde aldri tilgitt min mamma hvis hun ikke gjorde alt for at jeg skulle skjermes hvis noen julte meg opp. Ditt ansvar er å beskytte barnet ditt, ikke ta hensyn til voldsutøveren.

Anonymous poster hash: eb23c...616

Skrevet

Så du vil heller la ungen din bli utsatt for vold i 1-2 år til enn å ta skikkelig grep?

Hadde aldri tilgitt min mamma hvis hun ikke gjorde alt for at jeg skulle skjermes hvis noen julte meg opp. Ditt ansvar er å beskytte barnet ditt, ikke ta hensyn til voldsutøveren.

Anonymous poster hash: eb23c...616

Nei det vil jeg ikke, men om du har lest så er det først i dag jeg skal ta opp dette med skolen og foreldre. Jeg synes kanskje det er greit å gjøre før jeg ringer avisa og holder barnet mitt hjemme fra skolen. Jeg håper jo at dette vil bedre seg ganske greit i løpet av en stund med arbeid fra skole og foreldres side. Om det ikke skjer må det tas opp videre. Det finnes mange "skikkelige grep" som ikke involverer avis og skolestreik. 

HI

Skrevet

Så du vil heller la ungen din bli utsatt for vold i 1-2 år til enn å ta skikkelig grep?Hadde aldri tilgitt min mamma hvis hun ikke gjorde alt for at jeg skulle skjermes hvis noen julte meg opp. Ditt ansvar er å beskytte barnet ditt, ikke ta hensyn til voldsutøveren.Anonymous poster hash: eb23c...616

Nei det vil jeg ikke, men om du har lest så er det først i dag jeg skal ta opp dette med skolen og foreldre. Jeg synes kanskje det er greit å gjøre før jeg ringer avisa og holder barnet mitt hjemme fra skolen. Jeg håper jo at dette vil bedre seg ganske greit i løpet av en stund med arbeid fra skole og foreldres side. Om det ikke skjer må det tas opp videre. Det finnes mange "skikkelige grep" som ikke involverer avis og skolestreik.  HI Anonymous poster hash: e8922...2c5
Er bare det at sånn du beskriver situasjonen så høres det ut som noe som har pågått i lengre tid. Siden du sier at dette skjer hver dag etc. Så da regner jo de fleste med at du har tatt det opp med læreren for lenge siden.

Forøvrig veldig enig med deg i at man ikke trekke inn avis eller sammensverging fra alle andre foreldre med å holde barna hjemme etc før man lar skolen sette inn tiltak.

Skrevet

Så du vil heller la ungen din bli utsatt for vold i 1-2 år til enn å ta skikkelig grep?Hadde aldri tilgitt min mamma hvis hun ikke gjorde alt for at jeg skulle skjermes hvis noen julte meg opp. Ditt ansvar er å beskytte barnet ditt, ikke ta hensyn til voldsutøveren.Anonymous poster hash: eb23c...616

Nei det vil jeg ikke, men om du har lest så er det først i dag jeg skal ta opp dette med skolen og foreldre. Jeg synes kanskje det er greit å gjøre før jeg ringer avisa og holder barnet mitt hjemme fra skolen. Jeg håper jo at dette vil bedre seg ganske greit i løpet av en stund med arbeid fra skole og foreldres side. Om det ikke skjer må det tas opp videre. Det finnes mange "skikkelige grep" som ikke involverer avis og skolestreik.  HI Anonymous poster hash: e8922...2c5
Er bare det at sånn du beskriver situasjonen så høres det ut som noe som har pågått i lengre tid. Siden du sier at dette skjer hver dag etc. Så da regner jo de fleste med at du har tatt det opp med læreren for lenge siden.

Forøvrig veldig enig med deg i at man ikke trekke inn avis eller sammensverging fra alle andre foreldre med å holde barna hjemme etc før man lar skolen sette inn tiltak.

Det skjer ikke hver dag med mitt barn, og det er ikke hver dag jeg ser det. Men stort sett hver dag så blir jeg fortalt hjemme om ting denne gutten har gjort mot andre eller mitt barn. Hører også fra andre foreldre om samme situasjoner, helt uten at jeg har tatt opp noe som helst med dem. 

Grunnen til at jeg ikke har tatt det opp skikkelig med skolen er at læreren har tatt tak i enkeltepisoder og jeg VET at foreldrene til gutten har vært i møte med skolen om situasjonen. Jeg har vel tenkt at det ble tatt skikkelig tak i da.... men det var tydeligvis bare en "koseprat"..... tenker at ting kanskje blir tatt mer på alvor når de får ordentlige klager fra foreldre (meg). Det er verdt et forsøk i allefall :P 

Hadde det vært mitt barn hver eneste dag så hadde jeg nok gått enda sterkere ut fra starten. Men i begynnelsen tenkte jeg jo at det sikkert bare var en litt "uheldig situasjon" eller sånn.... som sagt kan jo alle barn gjøre dumme ting av og til. Men nå ser jeg et veldig tydelig mønster i guttens atferd, og også at det er daglig og helt uprovosert. 

HI

Skrevet

Nei det vil jeg ikke, men om du har lest så er det først i dag jeg skal ta opp dette med skolen og foreldre. Jeg synes kanskje det er greit å gjøre før jeg ringer avisa og holder barnet mitt hjemme fra skolen. Jeg håper jo at dette vil bedre seg ganske greit i løpet av en stund med arbeid fra skole og foreldres side. Om det ikke skjer må det tas opp videre. Det finnes mange "skikkelige grep" som ikke involverer avis og skolestreik. HI Anonymous poster hash: e8922...2c5

Det skjer ikke hver dag med mitt barn, og det er ikke hver dag jeg ser det. Men stort sett hver dag så blir jeg fortalt hjemme om ting denne gutten har gjort mot andre eller mitt barn. Hører også fra andre foreldre om samme situasjoner, helt uten at jeg har tatt opp noe som helst med dem.

Grunnen til at jeg ikke har tatt det opp skikkelig med skolen er at læreren har tatt tak i enkeltepisoder og jeg VET at foreldrene til gutten har vært i møte med skolen om situasjonen. Jeg har vel tenkt at det ble tatt skikkelig tak i da.... men det var tydeligvis bare en "koseprat"..... tenker at ting kanskje blir tatt mer på alvor når de får ordentlige klager fra foreldre (meg). Det er verdt et forsøk i allefall :P

Hadde det vært mitt barn hver eneste dag så hadde jeg nok gått enda sterkere ut fra starten. Men i begynnelsen tenkte jeg jo at det sikkert bare var en litt "uheldig situasjon" eller sånn.... som sagt kan jo alle barn gjøre dumme ting av og til. Men nå ser jeg et veldig tydelig mønster i guttens atferd, og også at det er daglig og helt uprovosert.

HI

Koseprat????? Du aner da virkelig ikke hva som er skjedd mellom skolen og hjemmet!!! Btw skal selvsagt noe gjøres men ikke uttal deg om ting du ikke vet.. Du bør kanskje ta dette face to face og Eventuellt ha møtet på skolen med foreldrene, lærer og rektor til stede

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men har du vært i kontakt ned rektor ? Gå direkte til rektor og be han/ henne ta tak i det.

Anonymous poster hash: 00aca...d93

Skrevet

Bare et tips når du ringer (som jeg også hadde gjort):

Husk at dette sannsynligvis er tungt for disse foreldrene også, så ordlegg deg forsiktig - tenk på hvordan du selv ville reagert om du fikk en slik tlf.

Anonymous poster hash: 1949a...266

Skjønner hva du mener, men er ikke helt enig for det..... det er deres sønn som holder på slik, det er deres sønn som gjør andres dag sur. Og det er deres ansvar å oppdra den sønnen..... bare vet ikke om jeg orker å ta i dem med silkehansker. De må forstå alvoret slik at det kan stoppe.

HI

Jeg tror likevel du skal være forsiktig med å være for pågående. Du risikerer at de tar en forsvarsposisjon og da vil nok hele situasjonen låse seg.

Anonymous poster hash: 8a92b...33e

Skrevet

Du er jo gal HI!

Glad ditt barn er søtt og snilt, og at du er en super oppdrager.

Men hallo ,

Du sier selv at barna er 7 år , tenk deg det.

du vil ikke ta dette med silkehansker med det andre barnets foreldre. Fordi om deres barn oppfører seg dårlig så er det oppdragelse.

Du er virkelig trangsynt , og jeg skammes over at noen i dette samfunnet kan være så selvgod og lite smart!

Men tommel opp hi , vær tøff .

Anonymous poster hash: 558bc...c30

Skrevet

Må bare skrive igjen .. 7 år !!!

Du er voksen hi , tenk litt igjennom.

Skrevet

Skrev d igår og skriver igjen. Anmeld han for vold til politiet for det der er vold, ta kobles bv automatisk inn. Hadde jeg aldri tatt kun med foreldrene ! Dette er sinnsyk drøyt.

Anonymous poster hash: c3d56...2e4

Skrevet

Jeg hadde IKKE vært mild!

Hadde der og da laget et sånt nummer ut av situasjonen at jeg hadde blitt overrasket om han hadde rørt mitt barn igjen.

Jeg hadde tatt null hensyn til dette barnet. Unger skal IKKE gå på skolen og oppleve uprovosert vold, uavhengig av alderstrinn.

Ei heller hadde jeg forlatt skolen før de la frem en fremdriftsplan som virket adekvat og fornuftig!

Jeg hadde også sagt til skolens ledelse at jeg hadde holdt ungen hjemme inntil et fungerende tiltak var iverksatt!

Skolens ledelse får koble inn andre instanser, barnevernet er en av dem om foreldrene selv ikke mestrer å få bukt med barnas åpenbare problem.

Skolen får ansette 1 til 1 bemanning på gutten inntil videre. Det er deres oppgave å beskytte disse andre stakkars ofrene for denne gutten.

Tror få her inne vet hva det vil si psykososialt å leve under trussel om vold.

Dette er virkelig grunn til bekymring!

Skrevet

Du er jo gal HI!

Men hallo ,

du vil ikke ta dette med silkehansker med det andre barnets foreldre. Fordi om deres barn oppfører seg dårlig så er det oppdragelse.

Du er virkelig trangsynt , og jeg skammes over at noen i dette samfunnet kan være så selvgod og lite smart!

Sliter veldig med å se hvilken konstruktiv løsning du prøver å presentere?

Skrevet

Du er jo gal HI!

Men hallo ,

Velvel, beskyttende trumfer smart, hvis det er slik du ønsker å se det.

Hvorfor mener du en slik sak skal tas i med silkehansker? Det er jeg i så fall veldig uenig i.

Én unge mer eller mindre terroriserer en hel klasse, det er overhodet ikke akseptabelt. Synes de andre har krav på beskyttelse mer enn den ene gutten har krav på forståelse.

Anonymous poster hash: c72c8...f41

Skrevet

stakkars gutt som du er så ute etter. han har det jo tydeligvis ikke bra. tror det er mye som ligger bak som ikke du vet. er ikke sikkert de andre er greie med han heller,men de skjuler det godt og så blir han så sint at han gjør slike ting..

Anonymous poster hash: 2cd20...359
Skrevet

uff håper det order seg for alle. ikke noe gøy at et barn ødelegger så mye

Skrevet

Hva er det med dere som forsvarer denne guttens oppførsel? HI er da ikke ute etter å "ta" gutten, hun vil gjøre det bedre for alle. For det første er det ikke greit at en elev går rundt og bruker uprovosert vold. Hvordan ville du likt det om en arbeidskollega til stadighet og uten forvarsel planter knyttneven i nesen din? For gutten er det også bedre å få hjelp nå, hvis ikke blir han raskt et sosialt utskudd. Ingen gidder å være sammen med en slik over tid. Han trenger hjelp til å lære å oppføre seg, og til å forstå de sosiale kodene.

Anonymous poster hash: 0fac3...d9a

Skrevet

Hva er det med dere som forsvarer denne guttens oppførsel? HI er da ikke ute etter å "ta" gutten, hun vil gjøre det bedre for alle. For det første er det ikke greit at en elev går rundt og bruker uprovosert vold. Hvordan ville du likt det om en arbeidskollega til stadighet og uten forvarsel planter knyttneven i nesen din? For gutten er det også bedre å få hjelp nå, hvis ikke blir han raskt et sosialt utskudd. Ingen gidder å være sammen med en slik over tid. Han trenger hjelp til å lære å oppføre seg, og til å forstå de sosiale kodene.

Gutten er 7 år. Det er svært få barn som slår helt uten grunn. hi er ute etter å finne en løsning , noe som er supert. Det er måten hu skriver på i denne tråden og tidligere som provoserer meg.

Jeg jobber selv med barn som har ukontrollert oppførsel , og det er sjelden det ikke ligger noe grunn , eller grunner som at foreldrene kun misset oppdragelsen. Hva veit vel hi om hvordan ting ee på skolen for denne gutten? Det er jo tydelig hu snakker om denne gutten mye hjemme og med andre foreldre. Barn lærer av voksene , tenk litt på hvordan denne gutten føler det om han skjønner at folk trekker seg , eller snakker om han.

Så mitt råd , snakk med skolen og rektor . Få et enkelt vedtak på din sønn . Som er om det psykososiale miljøet hans. La skolen og fagpersoner ta deg av gutten og hans foreldre.

Du er ingen reddende engel med det du gjør/ du virker mer som en kontrollerende , dømmende og sur dame.

Skrevet

Forbanna drittunge. Slike barn skulle hatt juling.

Anonymous poster hash: 76c44...eef

Skrevet

Gutten er 7 år. Det er svært få barn som slår helt uten grunn. hi er ute etter å finne en løsning , noe som er supert. Det er måten hu skriver på i denne tråden og tidligere som provoserer meg.

Jeg jobber selv med barn som har ukontrollert oppførsel , og det er sjelden det ikke ligger noe grunn , eller grunner som at foreldrene kun misset oppdragelsen. Hva veit vel hi om hvordan ting ee på skolen for denne gutten? Det er jo tydelig hu snakker om denne gutten mye hjemme og med andre foreldre. Barn lærer av voksene , tenk litt på hvordan denne gutten føler det om han skjønner at folk trekker seg , eller snakker om han.

Så mitt råd , snakk med skolen og rektor . Få et enkelt vedtak på din sønn . Som er om det psykososiale miljøet hans. La skolen og fagpersoner ta deg av gutten og hans foreldre.

Du er ingen reddende engel med det du gjør/ du virker mer som en kontrollerende , dømmende og sur dame.

Da leser vi ulikt. Jeg ser en mor som er fortvilet over at barnet hennes blir utsatt for blind vold på skolen, og som ønsker å ta tak i det før det eskalerer. Det mener jeg er det beste for alle, også for gutten som slår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...