Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #51 Skrevet 8. september 2014 Hårreisende rett og slett Men kan man virkelig studere når man får utbetalt sykepenger fra NAV?? Anonymous poster hash: eb97e...5e3 Tar studier som privatist så det tviler jeg på at NAV finner ut av. Anonymous poster hash: 40938...5d6 Hehe, tror du virkelig at etatene sitter på hver sin tue uten noen form for kommunikasjon? Jeg jobber ved en videregående skole hvor mange privatister tar eksamen og jeg kan love deg at både NAV og andre relevante etater har full oversikt over hvem som avlegger eksamen. Jeg håper du brenner deg så det svir - det kan fort bli store summer å tilbakebetale. Anonymous poster hash: 17952...00b
Leirha Skrevet 8. september 2014 #52 Skrevet 8. september 2014 Det går hvis du endrer instilling, ikke negativt ment, men innstillingen har så å si alt å si.Jeg selv har en 100% jobb, tar en 100%videreutdanning i tillegg til jobb, har 3 barn, 17,6 og 2.Minsten sover ikke på nettene, så her blir det toppen 4 timer søvn per natt.Dette er ingen ny situasjon for oss. Tok utdaningen min da mellomste var baby, han sov heller ikke rundt før minste ble født. Jeg jobbet også da i tillegg, for å få det til å g rundt økonomisk.Jeg fant fort ut at skulle dette gå måtte jeg jobbe med meg selv og endre innstillingen min, for DET var det eneste jeg kunne endre på.Siste året av det studiet jeg gravid med 3djemann, men hadde ikke regnet med et så forferdelig svangerskap med ekstrem svangerskapskvalme med oppkast hver bidige dag fram til fødsel. Men jeg ble ferdig med studie og svangerskap samtidig som jeg jobbet ved siden av.Jo gubban, tungt? Sikkert og visst.Men det skulle bare gå, og det gikk supert Det går nok veldig fint, tungt med en gang siden du er vant med å fgå hjemme. Men så blir det nok bra Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #53 Skrevet 8. september 2014 Planen din er å jobbe litt og så leve på sykemrldingspenger. I get it. Fy! Anonymous poster hash: c380b...e33
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #54 Skrevet 8. september 2014 Det går hvis du endrer instilling, ikke negativt ment, men innstillingen har så å si alt å si. Jeg selv har en 100% jobb, tar en 100%videreutdanning i tillegg til jobb, har 3 barn, 17,6 og 2. Minsten sover ikke på nettene, så her blir det toppen 4 timer søvn per natt. Dette er ingen ny situasjon for oss. Tok utdaningen min da mellomste var baby, han sov heller ikke rundt før minste ble født. Jeg jobbet også da i tillegg, for å få det til å g rundt økonomisk. Jeg fant fort ut at skulle dette gå måtte jeg jobbe med meg selv og endre innstillingen min, for DET var det eneste jeg kunne endre på. Siste året av det studiet jeg gravid med 3djemann, men hadde ikke regnet med et så forferdelig svangerskap med ekstrem svangerskapskvalme med oppkast hver bidige dag fram til fødsel. Men jeg ble ferdig med studie og svangerskap samtidig som jeg jobbet ved siden av. Jo gubban, tungt? Sikkert og visst. Men det skulle bare gå, og det gikk supert Det går nok veldig fint, tungt med en gang siden du er vant med å fgå hjemme. Men så blir det nok bra Lykke til. Tusen takk for svaret ditt. Ja jeg håper virkelig det går og jeg har virkelig tenkt og prøve. Skal presse meg selv så mye jeg kan. Men det er litt betryggende og vite at jeg har legen på min side hvis det ikke går. Da er vi hvertfall sikret økonomisk. Tusen takk igjen for et fint og positivt svar! Anonymous poster hash: 40938...5d6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #55 Skrevet 8. september 2014 Det første du må gjøre er å innse at alt ikke kommer til å være 100% på stell hjemme lengre. Jo fortere du innser det jo bedre kommer det til å gå. Huset trenger ikke være strøkent når man er i full jobb med 3 barn. Så ville jeg satt opp en liste over alt husarbeid du normalt gjør og fordelt på alle familiemedlemmene. Alle skal hjelpe til. Det finnes oppgaver som passer for alle. Krev at din mann gjør like mye i hjemmet som deg. Dette blir nok en overgang for han også. Alle må innse at det kommer til å bli mer å gjøre. Lag et belønningssystem, evt gi lommepenger til barna. Vurder også om dere kan skaffe vaskehjelp som kan komme et par timer annenhver uke f.eks. Så er det å planlegge uken. Planlegg middager og begynn med ukeshandling. Det er ikke tid til å fly på butikken hver dag. Sjekk evt ut godt levert.no eller lignende. Planlegg hvem som skal kjøre hvem til hvilke aktiviteter, hva trengs av utstyr, hva kan barna selv ha ansvar for, kan de av og til kjøre sammen med venner osv. Og husk å planlegge når du skal bruke tid på studiene. Sett av timer til dette på kveldstid. Sett dere ned hele familien og gjør klart hvordan deres nye hverdag kommer til å bli. Si at alle må samarbeide og at dere er et lag. Mamma kan ikke gjøre alt lengre, det blir en helt ny tilværelse. Så må du jobbe litt med deg selv. Det er deg selv du skal gjøre dette for. Det kommer til å gi deg så mye å få begynne å studere og jobbe igjen! Tenk så herlig å få fylle hodet med andre ting enn hus og hjem! Du kommer til å lære masse nytt, treffe nye folk, få nye venner, delta i et annet fellesskap! Det blir kjempespennende Jeg tror den neste uken din kommer til å gå kjempefint. Du må bare få hodet over vannet og få kontroll over den. Planlegg-fordel oppgaver- og stup i det! Masse lykke til i jobb og med studier! Anonymous poster hash: e39b6...5ee Takk for svar. Litt vanskelig og fordele oppgaver da mannen min er syk og ikke orker så mye. Men han gjør det han klarer og er veldig flink til å prøve. Barna har som oppgave og holde rommene sine ryddige, det mener jeg holder. Når det gjelder og kjøre til aktiviteter så er vi bestandig med begge to, da vi mener det er viktig.Å senke kravet når det gjelder huset blir nok vanskelig, da jeg liker ett ryddig og rent hjem. Men vi får bare se hvordan det går. Det går vel til jeg blir utslitt og langtidssykemeldt igjen. Anonymous poster hash: 40938...5d6 Hvis barna dine slipper unna med kun å holde rommene sine gjør du dem en bjørnetjeneste. En 9-åring kan lage middag en eller to ganger i uka (trenger ikke være mer avansert enn posetomatsuppe med grov makaroni og kokte egg), 6-åringen kan ta ut av oppvaskmaskinen og 4-åringen kan gå med søpla. Du skaper bare ansvarsfølelse, mestrinsfølelse og god selvfølelse ved å gjøre dem til en del av "familieteamet". Du fikk fantastiske råd i det første svaret her, så slutt og tull og sett unga og mannen i sving.. At dere vil stille opp begge to på alle aktiviteter er jo å legge lista skyhøyt. Tanken er koselig, det er bra å stille opp for barna sine, men du skal ikke kvele dem heller. At 9-åringen kanskje kan komme seg til en aktivitet selv og så blir du med på kamper og de viktigste tingene holder i massevis. Så kan dere ta en hyggelig prat på sengekanten i stedet om hva som skjedde på trening. Hun vil vokse på å få litt rom til å være selvstendig. Men når jeg leser det du skriver tror jeg egentlig ikke dette handler om hus og hjem i det hele tatt. Det handler kanskje mer om at du er redd for en ny hverdag og en ny rolle. Den overgangen skjønner jeg at er vanskelig. Det er aldri lett å redefinere seg selv. Men det kommer til å gå helt fint - hvis du bestemmer deg for det Anonymous poster hash: 2f33c...0bf
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #56 Skrevet 8. september 2014 Hva er det du studerer egentlig? Hva er det som gjør at du tror du takler den jobben du kan få etter studiene ifht den du har nå? Anonymous poster hash: e39b6...5ee
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #57 Skrevet 8. september 2014 Jeg mener mye og mangt om denne situasjonen, men skal la være å si det Tenker jeg heller skal gi deg noen råd. Hvordan er kostholdet ditt, HI? Når du har fibromyalgi, som er en betennelsessykdom, så er det alfa og omega å ha et riktig kosthold, helst bør du sikte mot et optimalt kosthold. Raffinert sukker og brus (også light-variant!) bør ikke forekomme i kosten din. Raske karbohydrater bør kuttes bort og erstattes med langsomme. Du må passe på å få i deg nok omega3, spise fisk flere ganger i uken og helst bruke fisk også som pålegg i tillegg, ev. ta tilskudd. Du bør holde deg unna alle svine-produkter. Du må få i deg mye grønnsaker daglig, men kutte ned på frukt og heller velge bær i steden for. Jeg regner med at du daglig tar D-vitamin-tilskudd? Hvis ikke så har både du og legen din forsømt dere, da forskning har vist at så godt som 100 % (!) av de med fibromyalgi har for lite eller veldig lave verdier av D-vitaminer. Forskningen har vist at når disse får tilført nok D-vitamin til å optimalisere sine nivåer (helst over 100 nmol/L) så reduseres betennelse i kroppen, de får langt mindre smerter og muskulaturen blir smidigere og får mer kraft. Skal du greie å gjennomføre det som ligger foran deg, så har du ikke noe valg, du MÅ passe kosten din!!! Om det er mannen som står for handling og matlaging til du kommer hjem, da må han også være innforstått hvilket kosthold du må ha. Men det er ikke noe problem, for det er ikke noe som ikke hele familien har godt av, og kan ev. lett tilpasses litt for barna. Siden mannen er syk så trenger han det nok også! Har du bil eller har kjørt bil? Da vet du at det fungerer jæskla dårlig å fylle diesel på en bensinbil, eller å kjøre en bil uten olje. Slik er det med kroppen din også - du velger om du vil fylle på feil drivstoff eller la være å fylle på det du absolutt trenger.... eller om du vil fylle på nok og riktig drivstoff. Er du villig til å gjøre det? En annen ting er at du er nødt til å innse realitetene. Slik det er nå så virker det på meg som om du er som en idrettsutøver som vet at du normalt ikke greier å hoppe høyere enn 140 cm. Likevel så velger du bevisst å legge listen på 240 cm. Du vet det ikke går, du vet du ikke har en sjanse, likevel velger du å gjøre det. Når man gjør det på den måten så har man som regel en hensikt med det. Legger du listen på 145 så er det realistisk, for du kan alltids trene litt mer spenst, litt mer teknikk, du kan trene mer presisjon og du kan trene mer på frasparket. Når du sier at du forventer å ha et like plettfritt hjem nå som du skal jobbe og studere som du hadde da du bare gikk hjemme, det sier seg selv, det går ikke. Med den forventningen så har du selv lagt listen din på 240 cm. Du må innse realiteten. En periode fremover så vil ikke huset se plettfritt ut. I en periode så får du litt mindre tid med barna dine enn det du har hatt når du bare gikk hjemme. Men vet du, hverken du, mannen eller barna tar skade av det. Du må prioritere og du må sette deg realistiske krav, da kan du greie dette. Spørsmålet er om du vil det nok? Uansett - lykke til! Anonymous poster hash: 35135...1f6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #58 Skrevet 8. september 2014 Tror jeg også skal sykemelde meg as! Hadde vært så deilig å vært sykemeldt, så kan jeg bare dibbe og rydde hjemme. Løper til legen nå altså. Anonymous poster hash: 02b56...4d2
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #59 Skrevet 8. september 2014 Studier er nå jeg allerede har begynt på, dette for å kunne hå videre og få en jobb jeg vil ha. Jobben er det NAV som pålegger meg så har ikke så mye valg der. Nei jeg klarer ikke å ha rotete og møkkete hus, det vêr jeg selv! Jeg vil jo såklart være med barna på ting jeg også... Men men, jeg får bare prøve så får i se hvordan det går. Handling gjør vi hver uke og det ordner mannen mens jeg er på jobb. Studere får jeg gjøre på kvelden når barna sover og huset er ryddig. Det må vel gå på en eller annen måte.... Takk for svar alle sammen. Anonymous poster hash: 40938...5d6 Hva har nav med din jobbsituasjon å gjøre? Har du gått på stønad i 9 år?Anonymous poster hash: 17952...00b Har gått på sosialstønad i 5 år.Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men da er det jo på tide å begynne å yte litt da. Med rette innstillin går det nok så bra atte. Anonymous poster hash: 17952...00b Hvis jeg merker at dette går utover vårt liv og min familie så er det ikke bare å begynne å yte.... Men vi får se om jeg klarer dette, gjør jeg ikke det så sykemelder jeg meg. Da får vi allikevel penger. Legen er helt enig med meg i at jeg ikke skal slite meg ut grunnet jobb, så blir ikke noe problem å få det. Anonymous poster hash: 40938...5d6 Jeg vet at du antagelig har problemer jeg ikke ser eller forstår her, så jeg prøver å ikke dømme deg. Du har sikkert gode grunner til hvorfor du velger som du gjør. Men det er ganske vanskelig å ikke la seg provosere av måten du velger å ordlegge deg på altså... Anonymous poster hash: 2f33c...0bf
Sint naken biltyv Skrevet 8. september 2014 #60 Skrevet 8. september 2014 Du kommer ikke langt med denne holdningen. Like greit å holde seg hjemme!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #61 Skrevet 8. september 2014 Dere som tror at jeg har tenkt å sykemelde meg med engang det har gått 8 uker, har jo misforstått. Jeg sykemelder meg hvis jeg merker at det går utover helse, familielivet, barna eller studier! Nei jeg har ikke tenkt å kutt ut studier, jeg har ikke tenkt å leve i et grisehus og jeg har tenkt å fortsette å følge opp barna på samme måte! Men jeg skal virkelig prøve å få dette til så godt jeg kan. Jeg er ikke en person som bare gir opp uten grunn. Anonymous poster hash: 40938...5d6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #62 Skrevet 8. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #63 Skrevet 8. september 2014 Studier er nå jeg allerede har begynt på, dette for å kunne hå videre og få en jobb jeg vil ha. Jobben er det NAV som pålegger meg så har ikke så mye valg der. Nei jeg klarer ikke å ha rotete og møkkete hus, det vêr jeg selv! Jeg vil jo såklart være med barna på ting jeg også... Men men, jeg får bare prøve så får i se hvordan det går. Handling gjør vi hver uke og det ordner mannen mens jeg er på jobb. Studere får jeg gjøre på kvelden når barna sover og huset er ryddig. Det må vel gå på en eller annen måte.... Takk for svar alle sammen. Anonymous poster hash: 40938...5d6 Hva har nav med din jobbsituasjon å gjøre? Har du gått på stønad i 9 år?Anonymous poster hash: 17952...00b Har gått på sosialstønad i 5 år.Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men da er det jo på tide å begynne å yte litt da. Med rette innstillin går det nok så bra atte. Anonymous poster hash: 17952...00b Hvis jeg merker at dette går utover vårt liv og min familie så er det ikke bare å begynne å yte.... Men vi får se om jeg klarer dette, gjør jeg ikke det så sykemelder jeg meg. Da får vi allikevel penger. Legen er helt enig med meg i at jeg ikke skal slite meg ut grunnet jobb, så blir ikke noe problem å få det. Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men hva i alle dager - er du syk da?? Skal du bare "sykemelde deg" hvis du ikke klarer å få tid til å ha et plettfritt hjem og følge alle barna på alle aktiviteter ved siden av jobb? Jeg blir helt sjokkert jeg altså.. Jeg er for velferdsstaten Norge og jeg betaler min skatt med glede for at de som ikke har det like bra som meg også skal få ha noe å leve av. Men når jeg i realiteten betaler mange tusen kr mnd for at DU skal få tilbringe tid med barna DINE i stedet for at jeg skal tilbringe tid med mine, da blir jeg så forbanna! Kunne droppet å bli trukket 30% skatt og heller gått ned i 70% stilling så JEG kunne fulgt MINE barn på aktiviteter hver dag.. Tenk om vi alle skulle gjort det? Får du ikke dårlig samvittighet?? Er det bare deg og din familie i din egen lille boble? Skjønner du ikke at du snylter på oss andre og misbruker velferdssystemet og dermed ødelegger for de som faktisk trenger de tusenlappene vi andre betaler inn til staten hver måned?! Du har fått 3 barn og gått hjemme på sosialen i 5 år - nå er det din tur å yte tilbake til samfunnet. Selvfølgelig kommer du til å bli sliten - alle blir slitne! Voks opp og get real! Anonymous poster hash: e39b6...5ee Ja selvfølgelig er jeg syk!!!! Hvis ikke så hadde jo ikke dette vært noe problem! Men når NAV verken hører på meg, legen eller spesialister så må jeg bare gjøre det på denne måten. Legen og spesialister mener jeg har krav på aap, men nei da. Med kroniske smerter, fibromyalgi og me så kan jo dette bli spennende. Men som både jeg og legen sier, hvis det ikke går så får jeg sykemelding. JA jeg bryr meg om meg og min familie, ingen andre. Anonymous poster hash: 40938...5d6 Ja men da hiver du deg vel ikke på full jobb, med studier på toppen ! Temmelig korttenkt. Anonymous poster hash: 60dd5...a7f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #64 Skrevet 8. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #65 Skrevet 8. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Legen din skulle vært rapportert og du skulle hatt et tupp i ræva Anonymous poster hash: cad36...2fe
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #66 Skrevet 8. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tror ikke kanskje legen din mente hvis du ble syk, da? Ærlig talt, jeg nekter å tro at det finnes leger som er så dumme at de sykemelder en person som ikke får nok tid med barna eller tid til å ha et strøkent hjem! Så enten lyver du for legen din fordi du vil være hjemme, eller så legger du vekk tanken på at du skal opprettholde den livsstilen du har som hjemmeværende. Anonymous poster hash: b9946...3ee
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #67 Skrevet 8. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tror ikke kanskje legen din mente hvis du ble syk, da? Ærlig talt, jeg nekter å tro at det finnes leger som er så dumme at de sykemelder en person som ikke får nok tid med barna eller tid til å ha et strøkent hjem! Så enten lyver du for legen din fordi du vil være hjemme, eller så legger du vekk tanken på at du skal opprettholde den livsstilen du har som hjemmeværende. Anonymous poster hash: b9946...3ee Nei jeg byger ikke til legen! Legen og spesialister mener at jeg er for syk til å jobbe slik helsa mi er nå. Men NAV er ikke enige og presser meg ut i jobb. Hvem tror du har rett? NAV eller legen og spesialister? Anonymous poster hash: 40938...5d6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #68 Skrevet 8. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tror ikke kanskje legen din mente hvis du ble syk, da? Ærlig talt, jeg nekter å tro at det finnes leger som er så dumme at de sykemelder en person som ikke får nok tid med barna eller tid til å ha et strøkent hjem! Så enten lyver du for legen din fordi du vil være hjemme, eller så legger du vekk tanken på at du skal opprettholde den livsstilen du har som hjemmeværende. Anonymous poster hash: b9946...3ee Nei jeg byger ikke til legen! Legen og spesialister mener at jeg er for syk til å jobbe slik helsa mi er nå. Men NAV er ikke enige og presser meg ut i jobb. Hvem tror du har rett? NAV eller legen og spesialister? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Nå endrer du historien din. Dette er ikke troverdig i det hele tatt. Tidligere har du jo skrevet at du vil ha et strøkent hjem og masse tid med barna og at DU vil sykemelde deg hvis jobben går ut over dem. Enig med hun over her. Både du og legen din skulle hatt en tupp i ræva. Anonymous poster hash: b9946...3ee
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #69 Skrevet 8. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tror ikke kanskje legen din mente hvis du ble syk, da? Ærlig talt, jeg nekter å tro at det finnes leger som er så dumme at de sykemelder en person som ikke får nok tid med barna eller tid til å ha et strøkent hjem! Så enten lyver du for legen din fordi du vil være hjemme, eller så legger du vekk tanken på at du skal opprettholde den livsstilen du har som hjemmeværende. Anonymous poster hash: b9946...3ee Nei jeg byger ikke til legen! Legen og spesialister mener at jeg er for syk til å jobbe slik helsa mi er nå. Men NAV er ikke enige og presser meg ut i jobb. Hvem tror du har rett? NAV eller legen og spesialister? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Mem hvis du er så veldig syk.. hvordan klarer du å holde hjemmet strøkent og følge opp barnet ditt i tillegg da? Anonymous poster hash: 02b56...4d2
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #70 Skrevet 8. september 2014 Nei jeg byger ikke til legen! Legen og spesialister mener at jeg er for syk til å jobbe slik helsa mi er nå. Men NAV er ikke enige og presser meg ut i jobb. Hvem tror du har rett? NAV eller legen og spesialister? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Jeg har ingen problemer med å tro at du er syk, HI, og at legen og spesialistene har rett. Men ser du ikke det så mange her har gitt deg pes for? Du har mange ganger sagt at hvis du ikke kan greie å ha et plettfritt hjem når du jobber, så vil du ikke takle det (altså, det å ikke ha et plettfritt hjem). Videre sier du at du ikke er villig til å ha noe mindre oppfølging av barna dine når du begynner å jobbe enn det du hadde når du gikk hjemme. Det alle andre vet er at når man jobber fullt og kanskje studerer ved siden av, så kan man ikke forvente at hjemmet er plettfritt hele tiden. Man vet også at skal den ene studere i tillegg til jobb, så må den andre stille opp mer for at det skal gå rundt. Det er snakk om å prioritere i en periode. Videre sier du at du studerer, men at Nav ikke vet om det. Dvs. at du har gitt deg selv lov til å studere uten å ta opp studielån. Men når Nav mener du kan jobbe så vil du ikke det fordi det kan gjøre at du ikke greier å studere. Forstå meg rett - det er flott at du skaffer deg en utdannelse. Problemet er prioriteringene dine og måten du gjør det på. Kanskje har du rett på støtte til utdanning gjennom Nav. Men slik du gjør det så blir det feil, du fører Nav bak lyset, du mener du ikke kan jobbe, men jobbutprøvingen vil ikke gi et godt bilde av hva du kan og ikke kan - fordi ingen vet at du faktis bruker en god del av din energi på å studere. Dvs. at du har tatt deg til rette og sniker til deg stønad fra nav - som du kanskje ikke har krav på, eller som du kanskje kunne hatt krav på om du var ærlig med dem. De fleste må ta opp studielån, og de som pga sykdom må omskolere seg eller ta utdanning har som regel krav på støtte til dette via nav. Når du ikke er ærlig med nav om at du studerer, da kan du heller ikke kicke så veldig på at de vil prøve deg ut i 100 % jobb. De vet jo ikke at du studerer 50 %. Så denne situasjonen er langt på vei skapt av deg selv. Når du sier at du bare kan si til legen din at du vil sykemelde deg, så virker det også veldig provoserende. Men jeg tror jeg forstår den litt anderledes enn de fleste her tolker den - fordi jeg har hatt ca samme ordning hos min lege. Min lege er IKKE en som sykemelder lett, og han vet at jeg IKKE ber om sykemelding før jeg omtrent har en fot i graven. Min lege ville sykemelde meg 100 % i over et år før jeg kom til ham og sa at NÅ vil jeg ha sykemelding. Etter to måneder sa jeg også fra at det ikke var aktuelt å jobbe før sommeren. Jeg kunne lagt dette frem som at det er jeg som sykemelder meg, men det er selvfølgelig et samarbeid med legen. Jeg vet også at min lege ALDRI ville sykemeldt meg om han ikke anså det som helt nødvendig. Og han vet hvor mye jeg har kjempet for å komme meg dit jeg er i dag mtp jobb, så han vet hvor mye jobben betyr for meg. MEN, det folk reagerer på er måten du har presentert dette på - at hvis du ikke greier å ha et plettfritt hjem og greier å følge barna dine på akkurat like mye aktiviteter som tidligere, da skal du sykemelde deg. Det er ikke slik det fungerer! Alle må vike litt på hvordan de har det hjemme, ingen tar skade av det. Barna tar heller ikke skade av at du kanskje følger dem litt mindre enn før, så lenge de har en pappa som kan følge dem, og at du følger dem godt nok opp utenom. Det er argumentasjoenen din og hva du setter opp mot hverandre som blir så inderlig feil og som gir oss et bilde av dine holdninger som ikke er et pent bilde. Jeg sa jeg ikke skulle skrive så mye om hva jeg syntes om dette, men etter siste kommentaren(e) dine så greide jeg ikke å holde meg borte likevel. Du har også valgt å ikke kommentere noe av mitt svar nr 57. Det at du ikke kommenterer noe av det sier også litt, for det er ting som du selv må ta ansvar for. Uansett, jeg håper du lykkes i jobbingen og skolegangen din - for det er det beste for alle parter! Anonymous poster hash: 35135...1f6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #71 Skrevet 8. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tror ikke kanskje legen din mente hvis du ble syk, da? Ærlig talt, jeg nekter å tro at det finnes leger som er så dumme at de sykemelder en person som ikke får nok tid med barna eller tid til å ha et strøkent hjem! Så enten lyver du for legen din fordi du vil være hjemme, eller så legger du vekk tanken på at du skal opprettholde den livsstilen du har som hjemmeværende. Anonymous poster hash: b9946...3ee Nei jeg byger ikke til legen! Legen og spesialister mener at jeg er for syk til å jobbe slik helsa mi er nå. Men NAV er ikke enige og presser meg ut i jobb. Hvem tror du har rett? NAV eller legen og spesialister? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tenker du skal klare å studere 50%? Hvorfor ikke studere ferdig først og så søke jobb etterpå? NAV tvinger deg ikke til å jobbe, du kan velge å kun studere. Anonymous poster hash: 75b80...698
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #72 Skrevet 9. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tror ikke kanskje legen din mente hvis du ble syk, da? Ærlig talt, jeg nekter å tro at det finnes leger som er så dumme at de sykemelder en person som ikke får nok tid med barna eller tid til å ha et strøkent hjem! Så enten lyver du for legen din fordi du vil være hjemme, eller så legger du vekk tanken på at du skal opprettholde den livsstilen du har som hjemmeværende. Anonymous poster hash: b9946...3ee Nei jeg byger ikke til legen! Legen og spesialister mener at jeg er for syk til å jobbe slik helsa mi er nå. Men NAV er ikke enige og presser meg ut i jobb. Hvem tror du har rett? NAV eller legen og spesialister? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tenker du skal klare å studere 50%? Hvorfor ikke studere ferdig først og så søke jobb etterpå? NAV tvinger deg ikke til å jobbe, du kan velge å kun studere. Anonymous poster hash: 75b80...698 Fordi vi trenger penger og jeg får ikke studielån eller stipend. Derfor krever NAV at jeg skal ut i jobb, selvom både lege og spesialister mener jeg har krav på aap grunnet helsa mi. Anonymous poster hash: 40938...5d6
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #73 Skrevet 9. september 2014 Hvordan går det da HI, får du jobbet noe innimellom denne dibbingen? Anonymous poster hash: e39b6...5ee
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #74 Skrevet 9. september 2014 Først og fremst: skam deg! Du har fått av felleskassen uten å bidra i mange år, nå skal du jobbe og studere til du er sliten og så bli trygdet igjen når huset ikke lenger er strøkent? Jeg er alene med to barn, jobber fullt og studerer på deltid. Det er klart at huset ikke er strøkent, det er klart at jeg er dausliten på kvelden, og det er ihvertfall klart at jeg ikke kan sykemelde meg om jobben og husarbeidet gjør at jeg ikke får lest nok til eksamen. Sånne som deg er grunnen til at begrep som "naving" oppstår. Og ved minste tegn til motstand fra ærlige sjeler her inne så fikk du jaggu litt fibromyalgi også. Anonymous poster hash: 83413...ba2
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #75 Skrevet 9. september 2014 Men alvorlig talt, at jobben går ut over hjem og familie er jo en selvfølge! Det kommer jo garantert til å skje, og er da ingen sykemeldingsgrunn! Det er jo nettopp det som er så provoserende at du sier hele tiden! Blir du syk kan legen selvsagt sykemelde deg, men det kan han ikke hvis det går ut over familien din. I så fall gjør han noe ulovlig. Og til slutt, slutt å si at DU skal sykemelde deg. Du bør slutte å tenke at det er ditt valg, det er det ikke! Anonymous poster hash: b9946...3ee Å herregud! Fram med t-skje! Jo det er mitt valg om jeg vil sykemelde meg, fordi MIN lege har sagt at hvis det ikke fungerer og jeg føler jeg har behov for det, så skulle jeg bare ta kontakt så skulle han skrive sykemelding til meg. Forsto du det nå lille venn? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tror ikke kanskje legen din mente hvis du ble syk, da? Ærlig talt, jeg nekter å tro at det finnes leger som er så dumme at de sykemelder en person som ikke får nok tid med barna eller tid til å ha et strøkent hjem! Så enten lyver du for legen din fordi du vil være hjemme, eller så legger du vekk tanken på at du skal opprettholde den livsstilen du har som hjemmeværende. Anonymous poster hash: b9946...3ee Nei jeg byger ikke til legen! Legen og spesialister mener at jeg er for syk til å jobbe slik helsa mi er nå. Men NAV er ikke enige og presser meg ut i jobb. Hvem tror du har rett? NAV eller legen og spesialister? Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men du tenker du skal klare å studere 50%? Hvorfor ikke studere ferdig først og så søke jobb etterpå? NAV tvinger deg ikke til å jobbe, du kan velge å kun studere. Anonymous poster hash: 75b80...698 Fordi vi trenger penger og jeg får ikke studielån eller stipend. Derfor krever NAV at jeg skal ut i jobb, selvom både lege og spesialister mener jeg har krav på aap grunnet helsa mi. Anonymous poster hash: 40938...5d6 Men da går du ut i jobb, da - og dropper studier. Du finansierer ikke studier med sykepenger. Hvor vanskelig kan det være? Orker du noe så jobber du - orker du ikke jobbe kan du ikke studere. Og får ikke studielån - hvorfor det, tro? Er ikke mange høyverdige grunner til at man ikke får, har du betalingsanmerkninger? Eller brukt opp kvota og ikke fullført? Anonymous poster hash: d8bc8...db6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå