Gå til innhold

November 2014 baby❤️

DrømmeSofie

Anbefalte innlegg

Vært på kontroll i dag, og nå er hodet festet! :) Vet at det ikke har noe sammengeng med når fødsel starter, så jeg er bare glad for at han er "klar", og regner med å gå noen uker til. 20 dager til termin i dag!

vet det har blitt tatt opp før, men det er så langt å bla seg tilbake. Hva gjør dere med barnehageplass?
Her er det opptak i august og mai. Så vi har ikke rett på plass før mai året etter, da er han 1,5 år gammel.

Blir dere hjemme ekstra, eller hvordan gjør dere det?
Kan man søke og håpe på plass i januar selv om de ikke har opptak? Eller må vi søke for august, håpe på plass og betale for den til han starter i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her blir det barnehageplass fra 1.8.2016. Løser det med 80% dekning, litt ulønnet perm, gradert uttak for mannen kombinert med hjelp fra bestemor og 80% stilling for meg frem til sommeren. Jobber som lærer og får da en del sommerferie, og så kan frøkna begynne i barnehage i august.

Her har høstforkjølelsen kommet, ekstra kjipt å være forkjølet nå! Syns liksom det begynte å bli tungt nok i utgangspunkt 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser på noen måneder ulønnet på høsten neste år for min del, så begynner jeg fullt etter jul. Jeg er lærer, så det er greit med litt ryddige semester. Etter nyttår 2016 tar gubben ut 100 eller 50%. Om vi får hjelp av besteforeldre, så tar han 50 mens de har henne resten av tiden. Ellers tar han 100% og så håper vi det ordner seg med barnehage etter påske. Vurderer også dagmamma deltid fra jul til sommer. Vil aller helst ikke ha henne i barnehagen før august 2016, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser på noen måneder ulønnet på høsten neste år for min del, så begynner jeg fullt etter jul. Jeg er lærer, så det er greit med litt ryddige semester. Etter nyttår 2016 tar gubben ut 100 eller 50%. Om vi får hjelp av besteforeldre, så tar han 50 mens de har henne resten av tiden. Ellers tar han 100% og så håper vi det ordner seg med barnehage etter påske. Vurderer også dagmamma deltid fra jul til sommer. Vil aller helst ikke ha henne i barnehagen før august 2016, men vi får se.

Dette er veldig likt hva vi har tenkt ser jeg :-) eneste er at jeg går ned til 80% jobb etter jul og er hjemme med frøkna en dag i uka, mannen to dager (gradert uttak) og bestemor tar to dager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må forøvrig si, det snakkes så mye om forstoppelse hos gravide. Men hva med oss med motsatt problem?? Blir smårar av magen som er så løs hele tiden! Spiser fiber og ligger unna ting jeg vet er ille for meg, men det hjelper ikke!

Noen som har samme opplevelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forøvrig si, det snakkes så mye om forstoppelse hos gravide. Men hva med oss med motsatt problem?? Blir smårar av magen som er så løs hele tiden! Spiser fiber og ligger unna ting jeg vet er ille for meg, men det hjelper ikke!

Noen som har samme opplevelse?

Hos meg har det variert veldig! Var rimelig forstoppet frem til uke 16, så hadde jeg normal mage fram til ca uke 30! Nå har jeg vekslet mellom treg mage og diarè siste par mnd...🐷 Kan ikke se noen sammenheng med kostholdet heller!? Litt frustrerende da jeg plutselig må springe på do! Meeeen, før fødsel gjør det jo ingen ting om tarmene får spylt seg litt!😄😂😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, jeg opplever en så rar "vondt"! Klarer ikke å forklare det bedre enn at det kjennes ut som jeg får leggkramper mellom bena... Stråler ut i lysken og nedover lårene, og det føles nesten ut som hele underlivet "sklir" utover!!!🙀 får mest lyst til å slenge beinet ut til siden, men ikke akkurat lett når det føles ut som symfysen brister!🙈 Må le også, se det for dere liksom, må holde meg mellom beina når det setter i gang!😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mabanovember, har du vært på ny UL i dag? Fant de ut av kjønnet denne gangen? :-D

Hei :) jeg har ikke vært så flink å være her inne så jeg måtte lese litt igjennom må.:)

Jeg var på ultralyd for 1.5 uke siden. Alt er helt fint men babyen var forsatt sjenert med å vise seg frem så det står forsatt ukjent i papirene :P fikk faktisk brev i posten i dag om ny ultralyd 10 dager før termin er ikke heeelt sikker på hvorfor . For de sa sist gang at jeg ikke skulle. Så jeg må ringe å høre imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Weeeee, snart bare tre netter igjen i et sant hel*****, bare tre netter igjen å ikke få sove fordi jeg klør meg til blods, bare tre netter igjen å være så trøtt at jeg ser mannen med ljåen og helst bare vil gå ned i fjæra å legge meg å duppe i vannkanten for å lindre kløe og smerte!!!!!!!!!!!!

Så får resten av nettetne etter de tre bare bli som de blir, da er iallefall smerte og søvnløshet forårsaket av fødsel eller babyvåking :) :) :)

Håper dere andre sover søtt og drømmer fine drømmer akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium: Hell yeah. Midt på natten til og med :P 

Det er forresten som om kroppen min helt nekter å sove lange økter i strekk nå. Om jeg er flink/heldig å sovne i vettig tid, våkner jeg i 4-5-tiden og klarer ikke sovne igjen før jeg har vært oppe en tur, bla på do, og for å fylle på med ei skive. Og nå i natt våknet jeg av et ekkelt mareritt om at jeg var hos en supertreg jordmor som oppdaget at det var fritt for fostervann, men hun hadde all verdens med tid, så jeg bare lå der på benken og ventet mens hun rota rundt på kontoret, nektet å sende meg på sykehus og alt. Drømte i samme drøm at begge Ylvisgutta (som jeg har sansen for) ble på- og overkjørt av en diger snøfreser. Med det resultat man da kan tenke seg. Gleder meg til hjernen min ikke jobber like mye på høygir, husker alle rare drømmer heldigvis forsvant som dugg for solen etter forrige fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium: JA! Har harr det sånn sideb før jeg oppdaga at jeg var gravid. Har måttet gå fra foreldremøter og fotballkamper og gud vet hva, på grunn av at magen slår seg vrang. Men heller det enn forstoppelse, tross alt...

VurdererBaby: Herregud så flink du er som holder ut! Det høres ut som om du lever i et vassekte marertitt. Godt at du ikke har så alt for lenge igjen nå!  :klemmer: Må sende deg en klem her!

Drømmesofie: Det der høres ut som bekkenløsning for meg! Jeg har det også værst akkurat mellom beina...

Mabannovember: Da lever dere fremdeles i spenning angående kjønn;) Det er jo litt gøy også da! Vi andre har jo liksom åpnet julepresenten før julaften... :rolleyes:

Her har beken og blære gitt meg så pass fred i natt at jeg har sovet godt. I tillegg tok min elskede seg av ungene i dag tidlig, så jeg sov til klokka 10... Kjenner at jeg får panikk for fødselen når jeg er skikkelig utslitt for tida, så jeg skal virkelig prioritere hvile og søvn. Men redebyggerinstinktet tar lit overhånd noen dager og så sliter jeg meg ut igjen... Må prøve å finne en balanse. Nå skal jeg ha meg en deilig dusj og så pakke ned strikketøyet og dra til en venninne. Hun har lovet meg lunsj i dag, så det blir deilig. Husarbeidet får vente til ungene er hjemme fra skolen, for de skal få støvsuge og sånn for meg. Det tåler ikke ryggen og bekkenet nå, merker jeg. Så skal jeg bare gå rundt å peke...

God fredag til alle dere der ute :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver å bestille time hos jm nå som det ikke er så lenge igjen. Har bare vært hos lege frem til nå da jeg må holde øye med B-vitaminer og blodprosent + at jeg trenger sykemelding slik at jeg kun jobber 60 %. 

Nå kjenner jeg at jeg godt kan ha en jm time fremover da permisjonen snart starter (5. november) og siste legetime er neste uke, med tanke på ny sykemelding.

Kommer dessverre ikke gjennom til helsestasjonen, enda de skal være åpne i dag. Det bare ringer og ringer. Litt frustrerende når de kun er oppe 3 dager i uken.

Er det noe annerledes å gå til jm enn legen nå på slutten? Er tross alt 3. barnet mitt, men kjenner at jeg er litt usikker iogmed at de har bygd helt nytt sykehus med nye tilbud og i tillegg så er jeg litt bekymret for transportfødsel. Har født veldig raskt begge gangene før. Håper på noen tips fra jm + om hun kan sjekke modning. Sjekker jm det mot slutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å bestille time hos jm nå som det ikke er så lenge igjen. Har bare vært hos lege frem til nå da jeg må holde øye med B-vitaminer og blodprosent + at jeg trenger sykemelding slik at jeg kun jobber 60 %.

Nå kjenner jeg at jeg godt kan ha en jm time fremover da permisjonen snart starter (5. november) og siste legetime er neste uke, med tanke på ny sykemelding.

Kommer dessverre ikke gjennom til helsestasjonen, enda de skal være åpne i dag. Det bare ringer og ringer. Litt frustrerende når de kun er oppe 3 dager i uken.

Er det noe annerledes å gå til jm enn legen nå på slutten? Er tross alt 3. barnet mitt, men kjenner at jeg er litt usikker iogmed at de har bygd helt nytt sykehus med nye tilbud og i tillegg så er jeg litt bekymret for transportfødsel. Har født veldig raskt begge gangene før. Håper på noen tips fra jm + om hun kan sjekke modning. Sjekker jm det mot slutten?

Jordmor og jeg snakket litt om hvirdan jeg så for meg fødsel og smertelindring. Hun sjekket ikke noe modning eller noe nå, jeg er 36 uker, og skal ikke tilbake før en dag før termin.

Syns jordmor fokuserer mer på det psykiske, mine forventninger og tanker, hvordan jeg opplever det osv. Legen er mer opptatt av vekt, smerter, plager, blodprøver osv. Litt ulike utgangspunkt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger vel ikke å være noen forskjell på å gå til lege og jordmor. Men mange opplever vel at jordmor har bedre tid til å snakke om bekymringer og lignende. Legen kan jo også sjekke modning om du ber om det? Min jordmor hadde nok sjekket meg om jeg ba om det, men vi var enige sist om å la det være foreløpig. Mest fordi det kan innebære så mye forskjellig om man er moden eller ei. Sist gikk jeg moden i ukesvis med 3 cm åpning...

Men jeg ville forsøkt jordmor igjen på mandag om jeg var deg. Kanskje de er på kurs eller noe i dag? Kan jo være godt å få pratet litt med noen som har god tid:) spesielt om du ikke føler at du får det du trenger fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag pga uvi, og da sa han litt sånn tilfeldig at tutta ligger i seteleie. Legen var veldig i farta så fikk ikke spurt eller forklart mer. Er 36+2 i dag, så merker eg blei litt stressa med tanke på eventuell setefødsel/keisersnitt! For 2 uker siden låg hun med hode ned, så syns det er litt rart at hun har snudd seg.. Men men.. Har heldigvis time hos jm på tirsdag, så hun kan nok sjekke/forklare litt bedre enn han legen. Sitter igjen med mange spørsmål og et ganske forvirra gravidhode:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag pga uvi, og da sa han litt sånn tilfeldig at tutta ligger i seteleie. Legen var veldig i farta så fikk ikke spurt eller forklart mer. Er 36+2 i dag, så merker eg blei litt stressa med tanke på eventuell setefødsel/keisersnitt! For 2 uker siden låg hun med hode ned, så syns det er litt rart at hun har snudd seg.. Men men.. Har heldigvis time hos jm på tirsdag, så hun kan nok sjekke/forklare litt bedre enn han legen. Sitter igjen med mange spørsmål og et ganske forvirra gravidhode:-/

Det er ikke alltid at legene har rett heller... Jordmødrene er mye bedre trent til å kjenne hvordan barnet ligger. Jeg kjenner ei som bare gikk til lege og som fikk beskjed om at ungen var festet i hodeleie. Men da fødselen startet oppdaget jordmora at ungen lå i seteleie... Ikke stress deg opp før jordmor har bekreftet opplysningene! Og dessuten har den tid til å snu seg, om seteleiet skulle være et faktum. Det er ikke uvanlig at de snur seg etter uke 36. Håper jordmora di hjelper deg til å finne ut av ting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok legen UL, eller kjente h*n bare på magen? Av erfaring kan jeg si at man burde ta UL før man vet helt sikkert. Har skjedd meg to ganger at jordmor har kjent på magen og sagt at babyen ligger med hodet nede, og på ultralydene har det vist seg at babyen ligger i seteleie.

Nå er jeg 36+5 idag, og babyen ligger jo fremdeles i seteleie.. Er utrolig kjedelig! :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt stressa nå! Jeg har lenge kjent babyens hikking langt nede i underlivet. Men etter voldsomt med romstering igår kveld, kjente jeg plutselig hikking midt i magen og til venstre. Ble plutselig litt redd for tverrleie 😳 skal på ul til uka, får se da, og krysse fingrene for at jeg ikke skjønner hva jeg kjenner 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt stressa nå! Jeg har lenge kjent babyens hikking langt nede i underlivet. Men etter voldsomt med romstering igår kveld, kjente jeg plutselig hikking midt i magen og til venstre. Ble plutselig litt redd for tverrleie 😳 skal på ul til uka, får se da, og krysse fingrene for at jeg ikke skjønner hva jeg kjenner 😝

Her ligger minien opp/ned men jeg kjenner hikkinga i hele magen, spesielt der rumpa ligger, litt over og til venstre for navlen. Og inimellom kjenner jeg den i rumpa/underlivet fortsatt. Så det trenger ikke bety at den ligger feil vei, men kan ha vridd litt på seg, tenker jeg. 

Her er det 11 dager igjen *owæææ*. Skal skylle opp og lanolinisere litt ull i dag, fikk forresten hentesettet fra svigermor i går, åhh smelt <3 Har satt opp en liste med "må gjøres", er ikke mye igjen så jeg har en ting eller to på tapeten hver dag, men alt stort og viktig er i boks. Mest bare kos for å få dagene til å gå igjen. Tenkte forresten å forsøke å få meg time til fotpleier i løpet av uka, hadde vært deilig med litt luksus før fokus flyttes fra meg til en ny sjef ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre prinsessehengepupp!

Ble så bekymret når det plutselig forandret seg! Kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle kjenne hikking helt på siden plutselig! Men satser veldig på at du har rett 👍😊

Og det høres godt ut med litt fotpleie! Sånt burde man prioritere nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir det sofaen for meg utover. Har vært en handletur med bamsefar og mini og fikk kjøpt ørepropper og brystvortesalve. Så nå begynner fødebagen å bli klar. Hadde rier i natt i noen timer etterfulgt av kynnere og diaré. Så jeg føler at ting er på gang. Håper å være uthvilt når det starter på skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende Bamsemams! :) 

Flere som har menn som har endra seg? Mannen her kommenterte det selv i går; han (sovedyret) har plutselig begynt å sove så sinnsykt lett. Våkner når jeg snur meg, og våkner og spør om det går bra når jeg står opp eller legger meg. Noe han sjelden har gjort før. Han selv sa at det føltes som om kroppen hans hadde begynt å fokusere på det som skjer rundt han i søvne. Når han er våken derimot har han fått et lett anslag av ammetåke tror jeg, virrete og glemsk. Så jeg må bare mobbe litt. Kommer ammetåka sigende over meg og kommer dette til å bli en utfordring :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...