Elina Skrevet 18. juni 2014 #51 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560 Ja, nå var du smart gitt.... Hehe, sånn argumenterer folk som er tomme for argumenter. Du har enda ikke svart på hvorfor du mener du har en forkynnerrolle i samfunnet mht vegetarlivsstil? Anonymous poster hash: c5f16...560 Jeg førkynner ingenting men denne tråden handler faktisk om vegetarkost.
Elina Skrevet 18. juni 2014 #52 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Vet du hva om ungene viste hva kjøtt var tror du de ville spist det? Så jeg snur bordet, du tvinger ungene dine til å spise kjøtt og forteller dem ikke om grusomhetene som ligger bak. Dette er en nydelig video: Det er jo nettopp derfor jeg har fordommer mot vegetarianere! På lik linje med folk fra diverse sekter! Fordi dere ikke kan snakke om kosthold uten å dømme dem som spiser kjøtt og messe og prakke teoriene deres på andre som ikke er enige med dere (som visstnok er mye dummere)! Slutt å være så forkynnende overfor folk så får du kanskje bedre holdninger rettet mot deg også? Anonymous poster hash: c5f16...560 Mine barn bor i Finnmark, de har vært på reinslakteri, de har vært med på elgjakt (eldste), de har vært med på fisketurer. De VET veldig godt hvor kjøtt kommer fra, og likevel velger å spise det. Eldste gleder seg til han får tatt jegerprøven og kan være med på elgjakt. Hvorfor tror du at alle er så jævla dumme og forteller barna sine at kjøtt vokser på trær? Anonymous poster hash: c5f16...560 Kommer selv fra en familie som drev med reindrift. Og jeg delte ikke samme mening som dine barn. Jeg var med på fisketurer som barn, men gråt alltid til fisken ble kasta ut igjen. Mange forteller ikke barna sine hvordan kjøtt havner i butikken og de ønsker heller ikke at dem vet sannheten bak det. Har selv en mann som ikke ønsker at våre barn skal få vite det (ennå), mens jeg har ingen problemer med å si det som det er. Men vi får enda vente litt til for mannens skyld. Han tror ungene vil miste troen på menneskeheta eller no, ikke vet jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #53 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har ikke lest den andre tråden, men er enkg med deg at det er mange fordommer mot vegetarianere i Norge og i en del andre europeiske land (Frankrike er vanskelig også). England er lettere. I India pleier vi å gp 100% vegetarisk, og får testet ut nye spennende, velsmakende og krydret mat. Jeg er ikke 100% vegetarianer fordi jeg er for glad i kjøtt og fisk til det (og reiser for mye), men spiser vegetarisk 4-6 dager i uken, og kjøtt maks én gang. Vi gjør det av diverrse grunner: helse (med tarmkreft i familien er vi veldig klar over den økte risikoen kjøttspising i store mengder innebærer), miljø (man bruker mye ressurser på 1 kg kjøtt), økonomi (faktisk grådig billig å lage sunn vegetarisk mat) og dyrevelferd (det lille av kjøtt vi spiser er økologisk eller vilt, vi ønsker at dyrene vi spiser skal ha et så godt liv som mulig frem til slaktetidspunktet). At vanlige folk ikke kan så mye om vegetarisk kost er for så vidt greit. Det jeg synes er hårreisende er hvor uvitende profesjonelle folk innenfor matbransjen kan være. De vegetariske alternativene på restaurant er ofte herken noe særlig gode eller særlig vel sammensatt ift næring. Såpass burde de vite. Anonymous poster hash: c129d...a27
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #54 Skrevet 18. juni 2014 Mine barn spiser bare vegetarkost hjemme, men de får tran for å sikre at de får i seg nok d-vitamin og omega3. De står også fritt til å selv velge å spise kjøtt eller fisk hos venner, besteforeldre eller i barnehagen. Den ene har på egenhånd begynt å spise fisk, mens den andre ikke er interessert i hverken kjøtt eller fisk. Vi er ikke fanatiske vegetarianere, og misjonerer ikke, men jeg svarer etter beste evne når folk spør og er veldig glad i å invitere på mat og opplever at mange blir veldig positivt overrasket over hvor god maten vi spiser er. Jeg har ingen ambisjoner om at alle i verden skal bli vegetarianere, men mener at det er til det beste om folk kunne spist mindre kjøtt, mer lokalt, mer råvarer som er i sesong og mer mat laget fra grunnen. Jeg ser meg selv som en veldig lite dømmende og forkynnende vegetarianer og blir derfor litt satt ut av at noen ser ut til å oppleve det at man bare sier at man er vegetarianer som en provokasjon og et angrep på deres egne matvaner. Anonymous poster hash: cdb34...600
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #55 Skrevet 18. juni 2014 Min beste venninne er vegetarianer. På videregående for noen år tilbake skulle vi ha påske-frokost med klassen. Hun sier hun ikke spiser kjøtt, enkelt og greit. Da begynner det; "Spiser du ikke salami da?" Nei "Men skinke da, det som er så godt?" Nei Det siste spørsmålet kom fra læreren... Anonymous poster hash: 69533...c30
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #56 Skrevet 18. juni 2014 Spennende tråd. Jeg leker med tanken på å kutte ned eller ut kjøtt. Ikke fordi jeg er noen typisk dyrevenn, men av helsemessige årsaker. Jeg spiser ikke svin (blir syk av det, er revmatiker) oksekjøtt et par ganger i året, og lam like sjeldent. Går i kylling og fisk hos oss. Jeg har prøvd å innføre bønner og linser i kostholdet, men mangler kunnskap, gode oppskrifter og tilstrekkelig motivasjon til å "ta steget" helt ut. Er overbevist om at jeg ville fått bedre helse med vegetarkost. Ingen fordommer her i huset i hvert fall. Tvert imot. Men jeg spør og graver likevel da, jeg synes det er lærerikt å snakke med vegetarianere:) Anonymous poster hash: 136e0...3be
Von Hertelhofen Skrevet 18. juni 2014 #57 Skrevet 18. juni 2014 Men dere som er imot kjøttspising på grunn av kjøttindustrien, hvorfor spiser dere ikke fisk som er fisket selv? Elg som er skutt innen kvota? Å fiske i elva og skyte elg innen kvotene har ingenting med dyrevelferd å gjøre, dyrene lever i sitt vante habitat, og for eksempel fisking og utskyting av elg bidrar til at de resterende individene får mer mat, og det bedrer dyrevelferd. Hvorfor spiser dere ikke reinkjøtt fra dyr som går ute i naturen 24/7 og ikke tillegsfores? Anonymous poster hash: c5f16...560 Å skyte et levende vesen er ikke dyrevelferd, uansett om det er på et slakteri eller i skogen. Her får du svar på spørsmålene dine: http://www.dyrsrettigheter.no/underholdningsindustri/jakt-og-fangst/jakt-lidelse-for-dyrene/
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #58 Skrevet 18. juni 2014 Ser i tråden om vegetarianeren som fikk kyllinggryte til middqg av sin mann at en god del folk ser ut til å ha det jeg oppfatter som sære ideer om vegetarisme og vegetarianere. 1) at det bare er å plukke ut kjøttet av maten og at det er greit med kyllingbuljong. 2) at vegetarianere er sykelige, eller usunne 3) at vegetarianere er vanskelige 4) at vegetarmat er kjedelig Og så videre. Og så videre. Jeg trodde virkelig at det å være vegetarianer i 2014 var uproblematisk og noe folk ikke reagerte på. Her er hele familien veggiser, inkludert barna, og jeg har til gode å møte denne typen fordommer ute i den virkelige verden. Er dette en dib-ting, eller er det faktisk slik at det finnes en masse duster som tror disse tingene?Anonymous poster hash: cdb34...600 Når man har en sær diett kan man være pragmatisk av og til (som å plukke bort kjøttet når man en svært sjelden gang får det servert). Noe annet hvis man har allergi eller intoleranse, DA må man være nøye. Det er et i-landproblem å kunne velge bort mat man fint kan spise. Reis til masaiene eller andre urfolk og be dem bli vegetarianere. Utrolig arrogant. I buddhismen er vegetarianisme oppfordret, men samtidig menes det at om en besøker sin gamle bestemor som har tilberedt et godt kjøttmåltid skal man spise det kjøttet fordi det er slemmerr (mot bestemor) å la være.. Og dyret og miljøet får det ikke bedre ved å kaste kjøttet. Pragmatisme er fantastisk. Selv er jeg pragmatisk vegetarianer (sikkert ikke vegetarianer i alles øyne her). Spiser vilt et par ganger i året (fordi de har hatt det fint hele livet i motsetning til gårdsdyr), tar omega3-kapsler og spiser fisk av og til (av helsemessige årsaker), og om jeg en sjelden gang ved en feiltakelse/misforståelse får servert kjøtt spiser jeg det (alternativet er jo nesten alltid at det må kastes). Synes at uansett diett og/eller religion bør man være pragmatisk. Det viktigste er hva man gjør i det daglige Anonymous poster hash: 48c16...775
lavendelblomst Skrevet 18. juni 2014 #59 Skrevet 18. juni 2014 Spennende tråd. Jeg leker med tanken på å kutte ned eller ut kjøtt. Ikke fordi jeg er noen typisk dyrevenn, men av helsemessige årsaker. Jeg spiser ikke svin (blir syk av det, er revmatiker) oksekjøtt et par ganger i året, og lam like sjeldent. Går i kylling og fisk hos oss. Jeg har prøvd å innføre bønner og linser i kostholdet, men mangler kunnskap, gode oppskrifter og tilstrekkelig motivasjon til å "ta steget" helt ut. Er overbevist om at jeg ville fått bedre helse med vegetarkost. Ingen fordommer her i huset i hvert fall. Tvert imot. Men jeg spør og graver likevel da, jeg synes det er lærerikt å snakke med vegetarianere:) Anonymous poster hash: 136e0...3be Anbefaler da denne boken: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=147450 Den har mange gode oppskrifter. Omega 3 kan du få igjennom udos choice, men den smaker like vondt som vanlig tran. Hvis du sjekker b12-vitamin, jern og lignende med jevne mellomrom, så skal det nok gå bra. Du finner masse info på nett:)
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #60 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Vet du hva om ungene viste hva kjøtt var tror du de ville spist det? Så jeg snur bordet, du tvinger ungene dine til å spise kjøtt og forteller dem ikke om grusomhetene som ligger bak. Dette er en nydelig video: Jeg vet hva kjøtt er og jeg spiser det ennå, har spist kjøtt i ca 30 år. De fleste barn vet at kjøtt kommer fra kua eller grisen og når de blir eldre så kan de velge om de vil spise det eller ikke. Og nei jeg tvinger ikke i ungen min mat han ikke liker, kjøtt liker han. Så hvorfor nekte han det når vi spiser det? Jeg repekterer ditt valg for deg selv, så repekter at vi andre spiser det vi vil! Anonymous poster hash: a2eda...bf6
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #61 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Vet du hva om ungene viste hva kjøtt var tror du de ville spist det? Så jeg snur bordet, du tvinger ungene dine til å spise kjøtt og forteller dem ikke om grusomhetene som ligger bak. Dette er en nydelig video: Jeg vet hva kjøtt er og jeg spiser det ennå, har spist kjøtt i ca 30 år. De fleste barn vet at kjøtt kommer fra kua eller grisen og når de blir eldre så kan de velge om de vil spise det eller ikke. Og nei jeg tvinger ikke i ungen min mat han ikke liker, kjøtt liker han. Så hvorfor nekte han det når vi spiser det? Jeg repekterer ditt valg for deg selv, så repekter at vi andre spiser det vi vil! Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Og jeg er oppvokst på bondelandet i Norge og har sett hvor BRA norske kyr, sauer, griser osv har det. Selvfølgelig ikke alle men i Norge har de aller fleste dyrene det bra. Jeg har ingen dårlig samvittighet for å spise kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #62 Skrevet 18. juni 2014 Spennende tråd. Jeg leker med tanken på å kutte ned eller ut kjøtt. Ikke fordi jeg er noen typisk dyrevenn, men av helsemessige årsaker. Jeg spiser ikke svin (blir syk av det, er revmatiker) oksekjøtt et par ganger i året, og lam like sjeldent. Går i kylling og fisk hos oss. Jeg har prøvd å innføre bønner og linser i kostholdet, men mangler kunnskap, gode oppskrifter og tilstrekkelig motivasjon til å "ta steget" helt ut. Er overbevist om at jeg ville fått bedre helse med vegetarkost. Ingen fordommer her i huset i hvert fall. Tvert imot. Men jeg spør og graver likevel da, jeg synes det er lærerikt å snakke med vegetarianere:) Anonymous poster hash: 136e0...3be Anbefaler da denne boken: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=147450 Den har mange gode oppskrifter. Omega 3 kan du få igjennom udos choice, men den smaker like vondt som vanlig tran. Hvis du sjekker b12-vitamin, jern og lignende med jevne mellomrom, så skal det nok gå bra. Du finner masse info på nett:) Takk for tips, den boka har jeg faktisk. Jeg skal blåse støv av den og bla litt:-) Anonymous poster hash: 136e0...3be
Elina Skrevet 18. juni 2014 #63 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Vet du hva om ungene viste hva kjøtt var tror du de ville spist det? Så jeg snur bordet, du tvinger ungene dine til å spise kjøtt og forteller dem ikke om grusomhetene som ligger bak. Dette er en nydelig video: Jeg vet hva kjøtt er og jeg spiser det ennå, har spist kjøtt i ca 30 år. De fleste barn vet at kjøtt kommer fra kua eller grisen og når de blir eldre så kan de velge om de vil spise det eller ikke. Og nei jeg tvinger ikke i ungen min mat han ikke liker, kjøtt liker han. Så hvorfor nekte han det når vi spiser det? Jeg repekterer ditt valg for deg selv, så repekter at vi andre spiser det vi vil! Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Det jeg skrev var et svar til et innlegg som du ikke tok med. At ungen din velger å spise kjøtt er helt ok men du kan ikke si at det er slik at ALLE barn må spise kjøtt og det er det eneste rette ellers er det synd på dem!?
A_87 Skrevet 18. juni 2014 #64 Skrevet 18. juni 2014 Elina: At melk ikke er den beste menneskematen, kan jeg si meg enig i, men at kjøtt er kreftfremkallende, viser i følge forskning, at er en myte. Pål Jåbekk, ernærings- og treningsfysiolog, har forsket en del på kjøtt, bl.a på inuitter. Inuittene levde på 80 % kjøtt store deler av livet og spiste det de fant i naturen. Det var ingen livsstilssykdommer hos de og de var frisk helt til de døde. Hadde kjøtt vært kreftfremkallende, ville nok i så tilfelle flere av de fått kreft, men livsstilssykdommer eksisterte ikke hos noen av inuittene. Mennesket er skapt for å spise dyreproteiner- og fett, for øvrig noe av det sunneste man kan spise, sett at dyrene har hatt det bra og ikke spist mye dårlig mat. Korn derimot, som store deler av befolkninger lesker innpå med, er i følge Pål Jåbekks forskning ikke menneskemat og inneholder proteiner som kan skade tarmene. Av den grunn antas det at mange i befolkningen sliter med mageproblemer. Etter at jeg kuttet ut korn, er oppblåstheten borte og kviser er nesten forsvunnet som dugg for sola. En annen fordel med kjøtt er at det er mettende og jeg kan fint gå 5 timer uten mat etter inntak av et solid kjøttmåltid. Baserer kostholdet mitt primært på paleo: Kjøtt, fisk, fjærkre, nøtter, grønnsaker, bær og litt frukt. Spiser litt meieriprodukter, men holder det til et minimum. Ellers må folk gjerne være vegetarianere for min del, selv om jeg aldri kommer til å skjønne 100 % at de vil gå glipp av det sunne og gode kjøttet. Folk må gjerne være vegetarianere, men da må de også akseptere at jeg spiser kjøtt med god samvittighet, noen ganger opp til 7 ganger i uka. Lurer for øvrig på om vegetarianere spiser laks? Å få tak i vill laks nå er nærmest umulig. Nesten all laks som selges er oppdrettet og den har dårlig villkår samt blir foret med mat den ikke er egnet til, 70 % mais og korn. Er ikke interessert i å få i meg korn og mais da det ikke samsvarer med paleo-kostholdet. Av den grunn holder jeg meg til vill fisk, kjøper aldri laks.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #65 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har ikke sletta noe inni der så vet ikke hva du skrev til da. Jeg syns at barna skal få ta egne valg. Sier sønnen min at han ikke liker kylling så skal jeg aldri tvinge han til å spise det. Men å nekte et barn som har lyst på kjøtt å spise kjøtt syns jeg er feil. Syns ikke at et barn som tåler f.eks pølser skal se på at de andre spiser pølser i en bursdag og selv måtte spise vegetar om ungen har lyst på pølse. Er noe annet med babyer, de valga må man ta for de. Anonymous poster hash: a2eda...bf6
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #66 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har ikke sletta noe inni der så vet ikke hva du skrev til da. Jeg syns at barna skal få ta egne valg. Sier sønnen min at han ikke liker kylling så skal jeg aldri tvinge han til å spise det. Men å nekte et barn som har lyst på kjøtt å spise kjøtt syns jeg er feil. Syns ikke at et barn som tåler f.eks pølser skal se på at de andre spiser pølser i en bursdag og selv måtte spise vegetar om ungen har lyst på pølse. Er noe annet med babyer, de valga må man ta for de. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Siterte Elina men det ble borte! Anonymous poster hash: a2eda...bf6
☆☆☆ Skrevet 18. juni 2014 #67 Skrevet 18. juni 2014 Eg har fordommar mot alle som er sær i kosten, enten det er dei som nektar å ete grønnsakene sine eller det er kjøt dei er kresen på.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #68 Skrevet 18. juni 2014 Vi er vegetarfamilie, og har opplevd alt det du nevner i hovedinnlegget, HI. Så, det finnes MYE uvitenhet selv i 2014!! Anonymous poster hash: bd3c0...7d0 Når dere slutter å kalle folk som tar andre valg i livet for uvitende, så slipper dere å oppleve fordommer tilbake En ide å prøve kanskje? Anonymous poster hash: c5f16...560 Må si du er god på å vri rundt på det folk sier Jeg kaller folk uvitende, når de ikke vet hva en vegeterianer er, eller at de tror det er ok å ta ut kjøtt av mat feks. Kaller ikke VALGET deres uvitende. Men, du er vel enten en som liker å krangle, eller en som ikke forstår så godt det som står skrevet, så du er tilgitt. Anonymous poster hash: bd3c0...7d0 "Jeg kaller folk uvitende, når de ikke vet hva en vegetarianer er."Jøss!!! Jeg gir fullstendig beng i hva folk spiser og ikke spiser. Jeg vet at vegetarianere ikke spiser kjøtt, det er stort sett det jeg vet. Hvorfor og hvordan interesserer meg overhodet ikke. Og da er jeg, ifølge deg, UVITENDE? Hva med deg selv, er du allvitende du da? Jeg blir helt fascinert av hvor navlebeskuende mange "grupper" blir, hvordan de forventer at andre skal inngående skaffe seg kunnskaper om deres egne særområder, slik at de kan ta "veloverveide valg". Skal vi gjøre dette med alle ulike religiøse retninger også? VIRKELIG sette oss inn i alle store og små religioner, sånn at vi ikke blir så uvitende? Alle mulige fag, filosofi, alle mulige teorier? Skal vi alle bruke ett år av livet vårt på å studere kulturen rundt omskjæring av barn, så vi i det minste er mer reflekterte når vi gjør oss opp en mening om det? Vi har alle våre felt og områder vi er flinke på og interesserer oss for. Du har utrolig høye tanker om deg selv når du mener andre er uvitende fordi de ikke deler DITT interesseområde. Er sikkert mye du ikke vet så mye om også. Anonymous poster hash: c6a4c...baf
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #70 Skrevet 18. juni 2014 Ser i tråden om vegetarianeren som fikk kyllinggryte til middqg av sin mann at en god del folk ser ut til å ha det jeg oppfatter som sære ideer om vegetarisme og vegetarianere. 1) at det bare er å plukke ut kjøttet av maten og at det er greit med kyllingbuljong. 2) at vegetarianere er sykelige, eller usunne 3) at vegetarianere er vanskelige 4) at vegetarmat er kjedelig Og så videre. Og så videre. Jeg trodde virkelig at det å være vegetarianer i 2014 var uproblematisk og noe folk ikke reagerte på. Her er hele familien veggiser, inkludert barna, og jeg har til gode å møte denne typen fordommer ute i den virkelige verden. Er dette en dib-ting, eller er det faktisk slik at det finnes en masse duster som tror disse tingene?Anonymous poster hash: cdb34...600 Når man har en sær diett kan man være pragmatisk av og til (som å plukke bort kjøttet når man en svært sjelden gang får det servert). Noe annet hvis man har allergi eller intoleranse, DA må man være nøye. Det er et i-landproblem å kunne velge bort mat man fint kan spise. Reis til masaiene eller andre urfolk og be dem bli vegetarianere. Utrolig arrogant. I buddhismen er vegetarianisme oppfordret, men samtidig menes det at om en besøker sin gamle bestemor som har tilberedt et godt kjøttmåltid skal man spise det kjøttet fordi det er slemmerr (mot bestemor) å la være.. Og dyret og miljøet får det ikke bedre ved å kaste kjøttet. Pragmatisme er fantastisk. Selv er jeg pragmatisk vegetarianer (sikkert ikke vegetarianer i alles øyne her). Spiser vilt et par ganger i året (fordi de har hatt det fint hele livet i motsetning til gårdsdyr), tar omega3-kapsler og spiser fisk av og til (av helsemessige årsaker), og om jeg en sjelden gang ved en feiltakelse/misforståelse får servert kjøtt spiser jeg det (alternativet er jo nesten alltid at det må kastes). Synes at uansett diett og/eller religion bør man være pragmatisk. Det viktigste er hva man gjør i det daglige Anonymous poster hash: 48c16...775 Sier du det samme til en muslim som får servert svin, eller gjelder det bare de som ikke har religion å gjemme seg bak? Anonymous poster hash: 9e1d8...636
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #71 Skrevet 18. juni 2014 Ellers må folk gjerne være vegetarianere for min del, selv om jeg aldri kommer til å skjønne 100 % at de vil gå glipp av det sunne og gode kjøttet. Folk må gjerne være vegetarianere, men da må de også akseptere at jeg spiser kjøtt med god samvittighet, noen ganger opp til 7 ganger i uka. Lurer for øvrig på om vegetarianere spiser laks? Å få tak i vill laks nå er nærmest umulig. Nesten all laks som selges er oppdrettet og den har dårlig villkår samt blir foret med mat den ikke er egnet til, 70 % mais og korn. Er ikke interessert i å få i meg korn og mais da det ikke samsvarer med paleo-kostholdet. Av den grunn holder jeg meg til vill fisk, kjøper aldri laks. Folk er forskjellige, jeg tror det er så enkelt. Jeg gikk ned ti kilo, fikk lavere kolesterol og ble generelt mye sunnere (Og følte meg mye bedre!) da jeg kuttet ut kjøtt fra kosten. Så sånn sett er det ikke bare for miljø og dyrevelferd. Om det er riktig for alle andre sier jeg ikke, og jeg både aksepterer og respekterer andre. (Jeg spiser ikke laks)
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #72 Skrevet 18. juni 2014 Eg har fordommar mot alle som er sær i kosten, enten det er dei som nektar å ete grønnsakene sine eller det er kjøt dei er kresen på. Nå ble jeg faktisk skuffet. Skader eller plager jeg deg, selv om jeg ikke spiser kjøtt? Har mine matvaner noen som helst innvirkning på deg og ditt liv? Som sagt over her, gjelder det bare de med "sære" holdninger til egen helse og miljø, eller tenker du det samme om f.eks muslimer som ikke spiser svin, eller jøder som ikke blander melkeprodukter og kjøtt?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #73 Skrevet 18. juni 2014 Ellers må folk gjerne være vegetarianere for min del, selv om jeg aldri kommer til å skjønne 100 % at de vil gå glipp av det sunne og gode kjøttet. Folk må gjerne være vegetarianere, men da må de også akseptere at jeg spiser kjøtt med god samvittighet, noen ganger opp til 7 ganger i uka. Lurer for øvrig på om vegetarianere spiser laks? Å få tak i vill laks nå er nærmest umulig. Nesten all laks som selges er oppdrettet og den har dårlig villkår samt blir foret med mat den ikke er egnet til, 70 % mais og korn. Er ikke interessert i å få i meg korn og mais da det ikke samsvarer med paleo-kostholdet. Av den grunn holder jeg meg til vill fisk, kjøper aldri laks. Folk er forskjellige, jeg tror det er så enkelt. Jeg gikk ned ti kilo, fikk lavere kolesterol og ble generelt mye sunnere (Og følte meg mye bedre!) da jeg kuttet ut kjøtt fra kosten. Så sånn sett er det ikke bare for miljø og dyrevelferd. Om det er riktig for alle andre sier jeg ikke, og jeg både aksepterer og respekterer andre. (Jeg spiser ikke laks) Så flott Jeg skulle gjerne lært mer om vegetarmat, særlig tips til gode oppskrifter. Jeg tror ALLE hadde hatt fordeler av å kutte ned på kjøttmengden man spiser i vestlige land, for det er absurd mye! Gikk en periode på lavkarbo-lavfett diett, og har ALDRI følt meg så bra i hele mitt liv, men den er ikke helt forenelig med familieliv så måtte av Ville nok ikke kuttet kjøttet fra kosten ettersom jeg mener kjøtt er en naturlig del av menneskers diett, dog har alt for sentral plass hos de fleste vestlige da Ellers har jeg absolutt INGEN fordommer mot veggiser, men klart, har man et spesielt og selvvalgt begrenset kosthold, må man kanskje i større grad være selvforsynt, også nå man inviteres bort på middag? Har MEGET store fordommer mot veganere da, det mener jeg blir en form for matekstremisme Anonymous poster hash: a3ca0...c4a
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #74 Skrevet 18. juni 2014 Ellers må folk gjerne være vegetarianere for min del, selv om jeg aldri kommer til å skjønne 100 % at de vil gå glipp av det sunne og gode kjøttet. Folk må gjerne være vegetarianere, men da må de også akseptere at jeg spiser kjøtt med god samvittighet, noen ganger opp til 7 ganger i uka. Lurer for øvrig på om vegetarianere spiser laks? Å få tak i vill laks nå er nærmest umulig. Nesten all laks som selges er oppdrettet og den har dårlig villkår samt blir foret med mat den ikke er egnet til, 70 % mais og korn. Er ikke interessert i å få i meg korn og mais da det ikke samsvarer med paleo-kostholdet. Av den grunn holder jeg meg til vill fisk, kjøper aldri laks. Folk er forskjellige, jeg tror det er så enkelt. Jeg gikk ned ti kilo, fikk lavere kolesterol og ble generelt mye sunnere (Og følte meg mye bedre!) da jeg kuttet ut kjøtt fra kosten. Så sånn sett er det ikke bare for miljø og dyrevelferd. Om det er riktig for alle andre sier jeg ikke, og jeg både aksepterer og respekterer andre. (Jeg spiser ikke laks) Så flott Jeg skulle gjerne lært mer om vegetarmat, særlig tips til gode oppskrifter. Jeg tror ALLE hadde hatt fordeler av å kutte ned på kjøttmengden man spiser i vestlige land, for det er absurd mye! Gikk en periode på lavkarbo-lavfett diett, og har ALDRI følt meg så bra i hele mitt liv, men den er ikke helt forenelig med familieliv så måtte av Ville nok ikke kuttet kjøttet fra kosten ettersom jeg mener kjøtt er en naturlig del av menneskers diett, dog har alt for sentral plass hos de fleste vestlige da Ellers har jeg absolutt INGEN fordommer mot veggiser, men klart, har man et spesielt og selvvalgt begrenset kosthold, må man kanskje i større grad være selvforsynt, også nå man inviteres bort på middag? Har MEGET store fordommer mot veganere da, det mener jeg blir en form for matekstremisme Anonymous poster hash: a3ca0...c4a Ja, fikk litt sjokk av tallene i en annen tråd. Amerikanere spiser i snitt 120 kilo (!!!) kjøtt i året. Det tror jeg ikke er sunt for noen. Jeg prøver aldri å presse eller forkynne, men det er selvfølgelig alltid morsomt å servere vegetarretter til skeptikere som får seg en aha-opplevelse, spesielt når de viderefører dette i form av Meatless Mondays Sjekk ut veganmisjonen.com! (Ja, de er veganere, men de er svært kreative, med veldig gode retter. Perfekt for allergikere også!) Men ja, jeg føler meg jo alltid litt rar når jeg kommer i selskaper og ikke kan spise noe, men jeg lager aldri noe sak ut av det, eventuelt tar jeg med eget. Det kan virke som visse andre bestemmer seg for å lage problemer ut av noe som i utgangspunktet ikke er et problem. En ønskesituasjon er jo selvfølgelig at man slutter å se på vegetarianere som særinger og et kjøttfritt kosthold som noe umulig, og heller tilrettelegger litt, på samme måte som jeg gjør om andre kommer til vårt hus, men jeg ville vært fornøyd om jeg bare kunne fått aksept for mitt valg.
☆☆☆ Skrevet 19. juni 2014 #75 Skrevet 19. juni 2014 Eg har fordommar mot alle som er sær i kosten, enten det er dei som nektar å ete grønnsakene sine eller det er kjøt dei er kresen på. Nå ble jeg faktisk skuffet. Skader eller plager jeg deg, selv om jeg ikke spiser kjøtt? Har mine matvaner noen som helst innvirkning på deg og ditt liv? Som sagt over her, gjelder det bare de med "sære" holdninger til egen helse og miljø, eller tenker du det samme om f.eks muslimer som ikke spiser svin, eller jøder som ikke blander melkeprodukter og kjøtt? Det er ikkje djuptgåande fordommar det dreier seg om, var berre eit svar på desse merkelige haldningane til enkelte veggisar i tråden. Kva andre velger å ete interesserar meg ikkje i særlig grad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå