Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #1 Skrevet 18. juni 2014 Ser i tråden om vegetarianeren som fikk kyllinggryte til middqg av sin mann at en god del folk ser ut til å ha det jeg oppfatter som sære ideer om vegetarisme og vegetarianere. 1) at det bare er å plukke ut kjøttet av maten og at det er greit med kyllingbuljong. 2) at vegetarianere er sykelige, eller usunne 3) at vegetarianere er vanskelige 4) at vegetarmat er kjedelig Og så videre. Og så videre. Jeg trodde virkelig at det å være vegetarianer i 2014 var uproblematisk og noe folk ikke reagerte på. Her er hele familien veggiser, inkludert barna, og jeg har til gode å møte denne typen fordommer ute i den virkelige verden. Er dette en dib-ting, eller er det faktisk slik at det finnes en masse duster som tror disse tingene? Anonymous poster hash: cdb34...600
Gjest Antarctica Skrevet 18. juni 2014 #2 Skrevet 18. juni 2014 Det fins nok flere som mener sånt enn man skulle tro. Har til gode å høre sånne argumenter sagt høyt, da. Det er nok lettere å skrive det enn å si det til folk.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #3 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har nok noen fordommer mot vegetarianere, men det er mest basert på erfaringer. Hva er greia med å melde seg på arrangement som heter feks "Lammefest", "Biffdagen", osv, og så komme blid og fornøyd med "jeg er vegetarianer" når arrangør spør etter allergier...? En gang i løpet av livet skal jeg komme på et vegetarianerarrangement og si jeg er kjøttspiser (med implisitt jeg forventer tilrettelegging og spesialmat for det). Og hvis man er vegetarianer av miljøhensyn kan man ikke bli furten når jeg genuint nysgjerrig spør om hvordan det går seg til, hvordan kan man få et balansert kosthold da? Og mennesket har tydeligvis ikke tenkt over at mye av grønnsakene og frukten man baserer seg på er dyrket på bekostning av lokal flora og fauna i diverse land hvor det er helt andre regler for bruk av sprøytemidler enn her. For ikke å snakke om at alt av søtpoteter, squash, bønner, linser, soya, hirse, og ris må _flys_inn. Er det mer miljøvennlig enn et kosthold basert på kortreiste matvarer som inkluderer lammekjøtt hvorav dyrene gresser ute og holder kulturlandskapet i hevd? Så ja, jeg har fordommer mot vegetarianere, som mest er basert på at mange av dem føler seg så moralsk overlegne, og ikke tar fem flate øre for å fortelle deg hvor mye bedre det er å være vegetarianer enn kjøttspiser - men prøver man å diskutere det seriøst kryper mange fort tilbake til "du spiser søte små dyrebabyer"! Og at de kommer på annonserte "kjøttspisegilder" uten skam i livet. For ordens skyld: Allergier har jeg virkelig ingen problemer med. Og vegetarianere som melder seg på arrangement og spør etter tilbehøret, slik at de kan ta med hovedrett til seg selv, har jeg heller ingen problemer med. Anonymous poster hash: 81250...994
Jojo x3 Skrevet 18. juni 2014 #4 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke lest den tråden du snakker om, men ja har opplevd de to siste punktene du skriver om. Men kun i Norge. Så ja, fordommer mot vegetarianere fins i 2014, også utenfor DiB. Mye er nok uvitenhet.
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #5 Skrevet 18. juni 2014 Jeg kan forstå noen fordommer. Jeg syns hysteriske og fanatiske mennesker er slitsomme uansett årsak. Jeg har aldri vært den typen som står over folk og snakker om at de spiser musklene til små dyrebarn. Det handler om respekt, men da forventer jeg den samme respekten tilbake. Kommer jeg til et sted hvor de ikke serverer vegetarmat så klarer jeg meg uten. Jeg har aldri laget noe oppstyr over mine moralske valg, og jeg har ingen problemer med å gå uten mat i noen timer. Men mange elsker å lage oppstyr på mine vegne, type "Ååååh, nei du kan vel ikke spise noe du" gjentatt hvert femtende minutt. Da føler jeg meg ille til mote, og føler at folk liker å lage problemer, selv hvor de ikke finnes problemer. Jeg elsker å diskutere akkurat dette, men ikke når man skal krangle. Føler jeg meg moralsk overlegen? Nei. Føler jeg at jeg gjør de riktige moralske valgene utifra mine moralske verdier? Ja. Til syvende og sist skader jeg ingen, jeg drar jevnlig til lege for å sjekke for eventuelle mangler, jeg har god muskelmasse og nei, jeg lever ikke på salatblader
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #6 Skrevet 18. juni 2014 Finnes det i det hele tatt en eneste gruppe i den store, vide verden som det ikke finnes fordommer mot??? Anonymous poster hash: c6a4c...baf
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #7 Skrevet 18. juni 2014 Er ikke vegetarianer men halve slekta er det og kan LOVE at vegetarmat ikke er kjedelig. Synes kornburger feks er nydelig. Utfordring med å være det er at mange av disse rettene min tante lager feks tar lang tid å lage. Men det er kanskje bare hos henne. Korn og linser må ligge i vann ett døgn etc. Uansett de som dømmer vegetarianere er vel litt underutviklet mentalt. Hvorfor hisse seg opp over et slikt valg? Selv om jeg spiser kjøtt så spiser jeg minimalt med det. En biff middag for meg er 50 gram kjøtt og resten tilbehør. Har også lest mye om mennesker og dets behov for kjøtt og all forskning jeg har lest er at mennesket generelt spiser for mye av det. Forøvrig er det interresant at behandling av de fleste revmatiske lidelser forbyr feks å spise svinekjøtt da dette ikke er bra for reumatikere. I stede for å dømme kan man ikke ha et åpent sinn og heller være villige til å prøve dette før man dømmer? Hele diskusjonen blir for meg bare dum med argumenter som at alle vegetarianere er bleike og syke. Orker ikke en gang diskutere med slike folk da de ikke evner å føre en saklig diskusjon. Synes det er flott at mennesker klarer å leve etter sin overbevisning. Viser viljestyrke. Anonymous poster hash: 43908...5d3
Øyne som ser!! Skrevet 18. juni 2014 #8 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #9 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Er det ikke bedre at man gjør det man kan da? Anonymous poster hash: 9e1d8...636
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #10 Skrevet 18. juni 2014 Jeg har forsåvidt fordommer mot vegetarianere, men de er ingen av de du nevner (utover at mange av veggisene jeg kjenner fremstår ganske anemiske, det kan vel kvalifisere til sykelige/usunne). Det går mer i sjiktet moralske pekefingre, høye tanker om seg selv og høy islandsgenserfaktor. Uflidde på håret er det en del som er også. :-P Anonymous poster hash: 42da0...918
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #11 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke
Øyne som ser!! Skrevet 18. juni 2014 #12 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Er det ikke bedre at man gjør det man kan da? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Det er det sikkert, men da kan man ikke kalle seg vegetarianere.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #13 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Er det ikke bedre at man gjør det man kan da? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Enig! Hva er greia med at kjøttspisere alltid skal utfordre/angripe veggisser med utsagn som "men bruker du skinnsko da", "hva med meieriprodukter". Hvis man er veggis av dyrevelferdsårsaker så er det vel bedre å gjøre så mye man kan enn å ikke gjøre noe i det hele tatt? Det virker som noen mener at dersom jeg går med skinnsko så kan jeg likesågodt spise kjøtt også? Det stilles på en måte "krav" til at hvis en ikke er "perfekt" så er alle overbevisninger og argumenter om å ikke spise dyr ugyldige. Opplever også stadig at kjøttspisere på død og liv SKAL diskutere dette mens de sitter å tygger på en biff, og føler seg tydelig provosert over at jeg har valgt vegetarpasta. Jeg inviterer aldri til den type diskusjon over et måltid og er helt ærlig jævlig lei av å måtte sitte å forsvare mine livsstilsvalg når det er meningen at man skal hygge seg over et måltid. Anonymous poster hash: fdada...d4f
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #14 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Er det ikke bedre at man gjør det man kan da? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Det er det sikkert, men da kan man ikke kalle seg vegetarianere. Er det du som bestemmer det? Anonymous poster hash: fdada...d4f
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #15 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Er det ikke bedre at man gjør det man kan da? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Det er det sikkert, men da kan man ikke kalle seg vegetarianere. Det er mange merkelapper, men heldigvis bryr de færreste seg om det. Hvorfor du blir provosert er en gåte for meg. Anonymous poster hash: 9e1d8...636
Øyne som ser!! Skrevet 18. juni 2014 #16 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Er det ikke bedre at man gjør det man kan da? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Enig! Hva er greia med at kjøttspisere alltid skal utfordre/angripe veggisser med utsagn som "men bruker du skinnsko da", "hva med meieriprodukter". Hvis man er veggis av dyrevelferdsårsaker så er det vel bedre å gjøre så mye man kan enn å ikke gjøre noe i det hele tatt? Det virker som noen mener at dersom jeg går med skinnsko så kan jeg likesågodt spise kjøtt også? Det stilles på en måte "krav" til at hvis en ikke er "perfekt" så er alle overbevisninger og argumenter om å ikke spise dyr ugyldige. Opplever også stadig at kjøttspisere på død og liv SKAL diskutere dette mens de sitter å tygger på en biff, og føler seg tydelig provosert over at jeg har valgt vegetarpasta. Jeg inviterer aldri til den type diskusjon over et måltid og er helt ærlig jævlig lei av å måtte sitte å forsvare mine livsstilsvalg når det er meningen at man skal hygge seg over et måltid. Anonymous poster hash: fdada...d4f Har aldri utfordet noen til diskusjon ang veggis mat under ett måltid, ei heller når jeg ikke spiser. Jeg sa bare at jeg himler med øynene. Du trenger ikke å si du er veggis hvis man spiser fugl og fisk for man er nemlig ikke det, eller er ikke det dyr det?
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 18. juni 2014 #17 Skrevet 18. juni 2014 Er ikke vegetarianer men halve slekta er det og kan LOVE at vegetarmat ikke er kjedelig. Synes kornburger feks er nydelig. Utfordring med å være det er at mange av disse rettene min tante lager feks tar lang tid å lage. Men det er kanskje bare hos henne. Korn og linser må ligge i vann ett døgn etc. Uansett de som dømmer vegetarianere er vel litt underutviklet mentalt. Hvorfor hisse seg opp over et slikt valg? Selv om jeg spiser kjøtt så spiser jeg minimalt med det. En biff middag for meg er 50 gram kjøtt og resten tilbehør. Har også lest mye om mennesker og dets behov for kjøtt og all forskning jeg har lest er at mennesket generelt spiser for mye av det. Forøvrig er det interresant at behandling av de fleste revmatiske lidelser forbyr feks å spise svinekjøtt da dette ikke er bra for reumatikere. I stede for å dømme kan man ikke ha et åpent sinn og heller være villige til å prøve dette før man dømmer? Hele diskusjonen blir for meg bare dum med argumenter som at alle vegetarianere er bleike og syke. Orker ikke en gang diskutere med slike folk da de ikke evner å føre en saklig diskusjon. Synes det er flott at mennesker klarer å leve etter sin overbevisning. Viser viljestyrke. Anonymous poster hash: 43908...5d3 Men du dømmer jo du også! "De som dømmer vegetarianere er underutviklet mentalt" etterfulgt at lang tirade om hvorfor vegetar livsstil er så mye bedre enn den motsatte, og at alle burde prøve det. Jeg har ikke fordommer mot verken vegetarianere, Jehovas vitner, muslimer osv så lenge de ikke kritiserer mitt livsstil og ikke prakker deres holdninger på meg! La meg kose meg med biffen min uten fortelle meg hvilken bitch jeg er, så lar jeg være å kommentere vegetarmaten din.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #18 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #19 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Men dere som er imot kjøttspising på grunn av kjøttindustrien, hvorfor spiser dere ikke fisk som er fisket selv? Elg som er skutt innen kvota? Å fiske i elva og skyte elg innen kvotene har ingenting med dyrevelferd å gjøre, dyrene lever i sitt vante habitat, og for eksempel fisking og utskyting av elg bidrar til at de resterende individene får mer mat, og det bedrer dyrevelferd. Hvorfor spiser dere ikke reinkjøtt fra dyr som går ute i naturen 24/7 og ikke tillegsfores? Anonymous poster hash: c5f16...560
Elina Skrevet 18. juni 2014 #20 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv.
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #21 Skrevet 18. juni 2014 Men dere som er imot kjøttspising på grunn av kjøttindustrien, hvorfor spiser dere ikke fisk som er fisket selv? Elg som er skutt innen kvota? Å fiske i elva og skyte elg innen kvotene har ingenting med dyrevelferd å gjøre, dyrene lever i sitt vante habitat, og for eksempel fisking og utskyting av elg bidrar til at de resterende individene får mer mat, og det bedrer dyrevelferd. Hvorfor spiser dere ikke reinkjøtt fra dyr som går ute i naturen 24/7 og ikke tillegsfores? Anonymous poster hash: c5f16...560 Jeg spiser som regel kun hjemmefisket fisk. Hvor sto det at jeg ikke gjorde det? Jeg har ingenting imot jakt hvor man spiser dyret. Jeg har noe imot jakt for spenningens skyld, men moralsk sett ser jeg ingen betenkeligheter med å spise kjøtt hvor dyret har levd fritt. Jeg vil fremdeles ikke spise kjøtt, fordi det byr meg imot. Å spise en elg nå ville for meg blitt som å spist katten min. Bare helt feil.
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #22 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Hvor lei er du spørsmålet om du får i deg nok proteiner...?
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #23 Skrevet 18. juni 2014 Jeg er foedt vegetarianer. Da jeg var liten spyttet jeg ut kjoettet og fisken jeg ble foret med, for jeg likte ikke smaken eller teksturen. Ingen andre i familien min er det, saa vi er ikke adventister eller fotformtryner. Hjemme hos oss spiser vi kanskje kjoett og fisk to ganger i uka, men siden jeg ikke vil paavirke barnas valg saa vet de faktisk ikke at jeg er vegetarianer engang. Barna mine er sju og fire. Senest i gaar ba den eldste meg smake paa kyllingburgeren hennes, men jeg sa jeg var saa mett. Vi bor i England, og her er holdningen til dette en helt annen. Folk applauderer deg nesten, fordi de vet hvor mye positivt det foerer med seg. Det er faktisk kun i Norge hvor forlk ofte ser ned paa oss veggiser. Du skal ikke lengre enn til Sverige foer folk har en langt mer positiv holdning. Hvorfor skal alle vaere saa forbanna like i Norge? Og hvorfor trashe andres sunne og hoeyst personlige valg? Grynt. Anonymous poster hash: 222ba...375
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #24 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560
Elina Skrevet 18. juni 2014 #25 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Vet du hva om ungene viste hva kjøtt var tror du de ville spist det? Så jeg snur bordet, du tvinger ungene dine til å spise kjøtt og forteller dem ikke om grusomhetene som ligger bak. Dette er en nydelig video:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå