Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #26 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Vet du hva om ungene viste hva kjøtt var tror du de ville spist det? Så jeg snur bordet, du tvinger ungene dine til å spise kjøtt og forteller dem ikke om grusomhetene som ligger bak. Dette er en nydelig video: Det er jo nettopp derfor jeg har fordommer mot vegetarianere! På lik linje med folk fra diverse sekter! Fordi dere ikke kan snakke om kosthold uten å dømme dem som spiser kjøtt og messe og prakke teoriene deres på andre som ikke er enige med dere (som visstnok er mye dummere)! Slutt å være så forkynnende overfor folk så får du kanskje bedre holdninger rettet mot deg også? Anonymous poster hash: c5f16...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #27 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Hvor lei er du spørsmålet om du får i deg nok proteiner...? Jeg er ikke lei av det. Naar fokk spoer saa smiler jeg bare litt og nikker mot mannen min. Apropos- huskere dere denne" Dama mi er veggis, mn joggu fikk jeg lurt i 'a litt kjoett i dag og!" Anonymous poster hash: 222ba...375
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #28 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560 Hvorfor føler du deg truffet? Er det ikke betenkelig at nordmenn spiser mer og mer kjøtt for hvert år, og kreft i mage-tarm bare øker? Det er bevist at det er en sammenheng, så hvorfor henge seg opp i ordet "høflig"? Anonymous poster hash: 9e1d8...636
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #29 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Vet du hva om ungene viste hva kjøtt var tror du de ville spist det? Så jeg snur bordet, du tvinger ungene dine til å spise kjøtt og forteller dem ikke om grusomhetene som ligger bak. Dette er en nydelig video: Det er jo nettopp derfor jeg har fordommer mot vegetarianere! På lik linje med folk fra diverse sekter! Fordi dere ikke kan snakke om kosthold uten å dømme dem som spiser kjøtt og messe og prakke teoriene deres på andre som ikke er enige med dere (som visstnok er mye dummere)! Slutt å være så forkynnende overfor folk så får du kanskje bedre holdninger rettet mot deg også? Anonymous poster hash: c5f16...560 Mine barn bor i Finnmark, de har vært på reinslakteri, de har vært med på elgjakt (eldste), de har vært med på fisketurer. De VET veldig godt hvor kjøtt kommer fra, og likevel velger å spise det. Eldste gleder seg til han får tatt jegerprøven og kan være med på elgjakt. Hvorfor tror du at alle er så jævla dumme og forteller barna sine at kjøtt vokser på trær? Anonymous poster hash: c5f16...560
Elina Skrevet 18. juni 2014 #30 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560 Ja, nå var du smart gitt....
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #31 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560 Hvorfor føler du deg truffet? Er det ikke betenkelig at nordmenn spiser mer og mer kjøtt for hvert år, og kreft i mage-tarm bare øker? Det er bevist at det er en sammenheng, så hvorfor henge seg opp i ordet "høflig"? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560 Hvorfor føler du deg truffet? Er det ikke betenkelig at nordmenn spiser mer og mer kjøtt for hvert år, og kreft i mage-tarm bare øker? Det er bevist at det er en sammenheng, så hvorfor henge seg opp i ordet "høflig"? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560 Hvorfor føler du deg truffet? Er det ikke betenkelig at nordmenn spiser mer og mer kjøtt for hvert år, og kreft i mage-tarm bare øker? Det er bevist at det er en sammenheng, så hvorfor henge seg opp i ordet "høflig"? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Jeg føler meg overhode ikke truffet, men jeg hater forkynning, messing og prakking av andres ideer på meg ved å fortelle meg at jeg er dum, kunnskapsløs og det som verre er. Når du lærer å respektere andres valg, vil andre også respektere deg. Anonymous poster hash: c5f16...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #32 Skrevet 18. juni 2014 Det er jo nettopp derfor jeg har fordommer mot vegetarianere! På lik linje med folk fra diverse sekter! Fordi dere ikke kan snakke om kosthold uten å dømme dem som spiser kjøtt og messe og prakke teoriene deres på andre som ikke er enige med dere (som visstnok er mye dummere)! Slutt å være så forkynnende overfor folk så får du kanskje bedre holdninger rettet mot deg også? Anonymous poster hash: c5f16...560 Hva med folk som meg som aldri kommenterer hva folk spiser, med mindre folk spør? Hvorfor møter jeg fordommer, når jeg aldri gjør noe for å være til bry? Hvorfor tror du alle vegetarianere er like? Anonymous poster hash: 9e1d8...636
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #33 Skrevet 18. juni 2014 Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560 Ja, nå var du smart gitt.... Hehe, sånn argumenterer folk som er tomme for argumenter. Du har enda ikke svart på hvorfor du mener du har en forkynnerrolle i samfunnet mht vegetarlivsstil? Anonymous poster hash: c5f16...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #34 Skrevet 18. juni 2014 Jeg føler meg overhode ikke truffet, men jeg hater forkynning, messing og prakking av andres ideer på meg ved å fortelle meg at jeg er dum, kunnskapsløs og det som verre er. Når du lærer å respektere andres valg, vil andre også respektere deg. Anonymous poster hash: c5f16...560 Du satte jo faktisk alle vegetarianere med kategorien "særinger" da, så hvordan viser du meg respekt? Anonymous poster hash: 9e1d8...636
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #35 Skrevet 18. juni 2014 Det er jo nettopp derfor jeg har fordommer mot vegetarianere! På lik linje med folk fra diverse sekter! Fordi dere ikke kan snakke om kosthold uten å dømme dem som spiser kjøtt og messe og prakke teoriene deres på andre som ikke er enige med dere (som visstnok er mye dummere)! Slutt å være så forkynnende overfor folk så får du kanskje bedre holdninger rettet mot deg også? Anonymous poster hash: c5f16...560 Hva med folk som meg som aldri kommenterer hva folk spiser, med mindre folk spør? Hvorfor møter jeg fordommer, når jeg aldri gjør noe for å være til bry? Hvorfor tror du alle vegetarianere er like? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 DU kommenterer ikke at andre har andre matvaner. Jeg bruker ikke å kommentere vegetarlivsstilen til mine bekjente, og serverer gjerne ting uten kjøtt hvis jeg får besøk av vegetarianere. Men med en gang man blir usaklig og forteller meg at jeg er kunnskapsløs, ikke bryr meg om dyr, er dum osv inntar jeg forsvarsposisjon og mister helt respekten for dette menneske. På samme måte med folk som kritiserer min tro og forteller meg at jeg er dum som er troende, eller at jeg har valgt feil tro og vil brenne i en eller annen form for helvete de har i andre religioner. Har venner som er både muslimer, ateister, buddhister, men vi diskuterer religion med respekt og forståelse for hverandres synspunkter. Ikke a la "du er dum og jeg vet mye bedre, hurra for meg". Anonymous poster hash: c5f16...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #36 Skrevet 18. juni 2014 Jeg føler meg overhode ikke truffet, men jeg hater forkynning, messing og prakking av andres ideer på meg ved å fortelle meg at jeg er dum, kunnskapsløs og det som verre er. Når du lærer å respektere andres valg, vil andre også respektere deg. Anonymous poster hash: c5f16...560 Du satte jo faktisk alle vegetarianere med kategorien "særinger" da, så hvordan viser du meg respekt? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 Vel, jeg mener at jeg også er en særlig i visse tilfeller. Jeg synes vegetarlivsstil er sær, på lik linje med dietter, men ikke i negativ forstand. Jeg sier selvfølgelig ikke folk i ansiktet at de er sære Jeg er sær på andre måter: jeg leser mye bøker (noe som anses som sært i min omgangskrets), drikker ikke alkohol og foretrekker mitt eget selskap fremfor høylytt fest. Anonymous poster hash: c5f16...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #37 Skrevet 18. juni 2014 Det er jo nettopp derfor jeg har fordommer mot vegetarianere! På lik linje med folk fra diverse sekter! Fordi dere ikke kan snakke om kosthold uten å dømme dem som spiser kjøtt og messe og prakke teoriene deres på andre som ikke er enige med dere (som visstnok er mye dummere)! Slutt å være så forkynnende overfor folk så får du kanskje bedre holdninger rettet mot deg også? Anonymous poster hash: c5f16...560 Hva med folk som meg som aldri kommenterer hva folk spiser, med mindre folk spør? Hvorfor møter jeg fordommer, når jeg aldri gjør noe for å være til bry? Hvorfor tror du alle vegetarianere er like? Anonymous poster hash: 9e1d8...636 DU kommenterer ikke at andre har andre matvaner. Jeg bruker ikke å kommentere vegetarlivsstilen til mine bekjente, og serverer gjerne ting uten kjøtt hvis jeg får besøk av vegetarianere. Men med en gang man blir usaklig og forteller meg at jeg er kunnskapsløs, ikke bryr meg om dyr, er dum osv inntar jeg forsvarsposisjon og mister helt respekten for dette menneske. På samme måte med folk som kritiserer min tro og forteller meg at jeg er dum som er troende, eller at jeg har valgt feil tro og vil brenne i en eller annen form for helvete de har i andre religioner. Har venner som er både muslimer, ateister, buddhister, men vi diskuterer religion med respekt og forståelse for hverandres synspunkter. Ikke a la "du er dum og jeg vet mye bedre, hurra for meg". Anonymous poster hash: c5f16...560 Ja, da får du rette kritikken mot den vegetarianeren du mener tar feil, og ikke klumpe samme absolutt alle! Da er du jo like fordømmende selv! Anonymous poster hash: 9e1d8...636
Elina Skrevet 18. juni 2014 #38 Skrevet 18. juni 2014 Min fordom er at noen av de tvinger barna til å være vegetarianer, nekter de å smake på kjøtt. Også skjønner jeg de ikke for kjøtt er jo så godt Men respekterer og vet at noen ikke tåler kjøtt så bra. Søstra mi er det fordi hun blir dårlig i magen av kjøtt. Anonymous poster hash: a2eda...bf6 Vet du hva om ungene viste hva kjøtt var tror du de ville spist det? Så jeg snur bordet, du tvinger ungene dine til å spise kjøtt og forteller dem ikke om grusomhetene som ligger bak. Dette er en nydelig video: Det er jo nettopp derfor jeg har fordommer mot vegetarianere! På lik linje med folk fra diverse sekter! Fordi dere ikke kan snakke om kosthold uten å dømme dem som spiser kjøtt og messe og prakke teoriene deres på andre som ikke er enige med dere (som visstnok er mye dummere)! Slutt å være så forkynnende overfor folk så får du kanskje bedre holdninger rettet mot deg også? Anonymous poster hash: c5f16...560 Du vrir det rundt til at det er JEG som prakker mine teorier på andre. Det er folk som spør meg om ting, jeg snakker aldri om min overbevisning til andre. Det er folk som har kjent meg lenge som ikke engang vet at jeg er veganer. Men før eller siden så kommer det jo fram Sånn er det bare, og da blir jeg avhørt.....
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #39 Skrevet 18. juni 2014 Vi er vegetarfamilie, og har opplevd alt det du nevner i hovedinnlegget, HI. Så, det finnes MYE uvitenhet selv i 2014!! Anonymous poster hash: bd3c0...7d0
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #40 Skrevet 18. juni 2014 Vi er vegetarfamilie, og har opplevd alt det du nevner i hovedinnlegget, HI. Så, det finnes MYE uvitenhet selv i 2014!! Anonymous poster hash: bd3c0...7d0 Når dere slutter å kalle folk som tar andre valg i livet for uvitende, så slipper dere å oppleve fordommer tilbake En ide å prøve kanskje? Anonymous poster hash: c5f16...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #41 Skrevet 18. juni 2014 Vi er vegetarfamilie, og har opplevd alt det du nevner i hovedinnlegget, HI. Så, det finnes MYE uvitenhet selv i 2014!! Anonymous poster hash: bd3c0...7d0 Når dere slutter å kalle folk som tar andre valg i livet for uvitende, så slipper dere å oppleve fordommer tilbake En ide å prøve kanskje? Anonymous poster hash: c5f16...560 Må si du er god på å vri rundt på det folk sier Jeg kaller folk uvitende, når de ikke vet hva en vegeterianer er, eller at de tror det er ok å ta ut kjøtt av mat feks. Kaller ikke VALGET deres uvitende. Men, du er vel enten en som liker å krangle, eller en som ikke forstår så godt det som står skrevet, så du er tilgitt. Anonymous poster hash: bd3c0...7d0
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #42 Skrevet 18. juni 2014 Vi er vegetarfamilie, og har opplevd alt det du nevner i hovedinnlegget, HI. Så, det finnes MYE uvitenhet selv i 2014!! Anonymous poster hash: bd3c0...7d0 Når dere slutter å kalle folk som tar andre valg i livet for uvitende, så slipper dere å oppleve fordommer tilbake En ide å prøve kanskje? Anonymous poster hash: c5f16...560 Det er vel ikke det at folk er uvitende om de ikke spiser kjøtt, men de er uvitende om de tror at kjøtt er nødvendig for å ha et godt kosthold. Klarer man å sette sammen måltider så er det ikke noe annerledes enn et godt sammensatt kjøtt-måltid. Det har jo blitt nesten "in" å si at alle vegetarianere er blodfattige, blekfete osv.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #43 Skrevet 18. juni 2014 Vi er vegetarfamilie, og har opplevd alt det du nevner i hovedinnlegget, HI. Så, det finnes MYE uvitenhet selv i 2014!! Anonymous poster hash: bd3c0...7d0 Når dere slutter å kalle folk som tar andre valg i livet for uvitende, så slipper dere å oppleve fordommer tilbake En ide å prøve kanskje? Anonymous poster hash: c5f16...560 Det er vel ikke det at folk er uvitende om de ikke spiser kjøtt, men de er uvitende om de tror at kjøtt er nødvendig for å ha et godt kosthold. Klarer man å sette sammen måltider så er det ikke noe annerledes enn et godt sammensatt kjøtt-måltid. Det har jo blitt nesten "in" å si at alle vegetarianere er blodfattige, blekfete osv. Vel, for meg som er vokst opp med kjøtt og liker kjøtt, er kjøtt nødvendig for et godt kosthold. Jeg liker ikke linser og bønner siden jeg har svekkede smaksløker og må ha mat med smak. På samme måte som vanlig norsk kosthold blir alt for smakløs for meg, må tilsette masse krydder i alt. Jeg sier heller ikke at vegetarianere er blodfattige osv. Det er fanatikere jeg reagerer på, som kjører film om slakting for barn som har lyst på pølser til 17. mai. Anonymous poster hash: c5f16...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #44 Skrevet 18. juni 2014 Er ikke vegetarianer men halve slekta er det og kan LOVE at vegetarmat ikke er kjedelig. Synes kornburger feks er nydelig. Utfordring med å være det er at mange av disse rettene min tante lager feks tar lang tid å lage. Men det er kanskje bare hos henne. Korn og linser må ligge i vann ett døgn etc. Uansett de som dømmer vegetarianere er vel litt underutviklet mentalt. Hvorfor hisse seg opp over et slikt valg? Selv om jeg spiser kjøtt så spiser jeg minimalt med det. En biff middag for meg er 50 gram kjøtt og resten tilbehør. Har også lest mye om mennesker og dets behov for kjøtt og all forskning jeg har lest er at mennesket generelt spiser for mye av det. Forøvrig er det interresant at behandling av de fleste revmatiske lidelser forbyr feks å spise svinekjøtt da dette ikke er bra for reumatikere. I stede for å dømme kan man ikke ha et åpent sinn og heller være villige til å prøve dette før man dømmer? Hele diskusjonen blir for meg bare dum med argumenter som at alle vegetarianere er bleike og syke. Orker ikke en gang diskutere med slike folk da de ikke evner å føre en saklig diskusjon. Synes det er flott at mennesker klarer å leve etter sin overbevisning. Viser viljestyrke. Anonymous poster hash: 43908...5d3 Men du dømmer jo du også! "De som dømmer vegetarianere er underutviklet mentalt" etterfulgt at lang tirade om hvorfor vegetar livsstil er så mye bedre enn den motsatte, og at alle burde prøve det. Jeg har ikke fordommer mot verken vegetarianere, Jehovas vitner, muslimer osv så lenge de ikke kritiserer mitt livsstil og ikke prakker deres holdninger på meg! La meg kose meg med biffen min uten fortelle meg hvilken bitch jeg er, så lar jeg være å kommentere vegetarmaten din. Nei. Jeg sier at mennesker som forhåndsdømmer UTEN å vite hva de faktisk dreier seg om er mentalt underutviklet. Det handler om folkeskikk og hvis man ikke selv ser at å henge ut vegetarianere er uoppdragent og uvitende så ER man faktisk relativt tilbakestående. Anonymous poster hash: 43908...5d3
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #45 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Men dere som er imot kjøttspising på grunn av kjøttindustrien, hvorfor spiser dere ikke fisk som er fisket selv? Elg som er skutt innen kvota? Å fiske i elva og skyte elg innen kvotene har ingenting med dyrevelferd å gjøre, dyrene lever i sitt vante habitat, og for eksempel fisking og utskyting av elg bidrar til at de resterende individene får mer mat, og det bedrer dyrevelferd. Hvorfor spiser dere ikke reinkjøtt fra dyr som går ute i naturen 24/7 og ikke tillegsfores? Anonymous poster hash: c5f16...560 Det er fint få som jakter for mat lenger, de fleste jakter "for moro skyld".... Så selv om elgen er skutt innen kvota så er det så feil så feil for meg. Kjenner flere som jakter og snakke om hvor gøy det var å "felle det svære dyret". Selvfisket fisk vil jeg gjern ha, men får aldri noen Anonymous poster hash: 31265...7d6
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #46 Skrevet 18. juni 2014 Skulle ha en venn av barnet på besøk som vi visste at var vegetarianer. Hele familien er vegetarianer. Men dette barnet spiser ikke salat ikke grønnsaker osv. Spurte hva han spiste og fikk beskjed om at de ofte hadde vanlig mat med taco på fredager osv. Jeg lagde da taco med alt jeg kunne komme på av tilbehør. Vi andre spiste med kjøttdeig osv som vanlig. Vegetar gjesten spiste taco lompe med raspet ost. Det var det han pleide å spise. Jeg liker vegetarmat, synes det er litt tidkrevende fordi jeg ikke har nok kunnskap, men har ingenting i mot det. Men synes barn på vegetar koat fort blir litt feil, bedre det er noe man velger når man er større og liker det. Anonymous poster hash: 5c91f...e7c
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #47 Skrevet 18. juni 2014 Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Har ikke fordommer mot skikkelige vegetarianer, men når de sier at de er vegetarianere og spiser fugl og fisk himler jeg bare med øynene. Er det forskjell på det okse og kylling, begge er dyr. Ja, det var feil av meg å si at jeg er vegetarianer, for det er jeg strengt tatt ikke. Jeg spiser nemlig fisk. Jeg var vegetarianer i mange år, men er allergisk for alternativene til fisk (Valnøtter, chiafrø. etc) Jeg må nesten sette min egen helse over fiskens, dessverre. Hva en "skikkelig" vegetarianer er kan man jo spørre seg om. Hvorfor det betyr noe, det forstår jeg derimot ikke Men dere som er imot kjøttspising på grunn av kjøttindustrien, hvorfor spiser dere ikke fisk som er fisket selv? Elg som er skutt innen kvota? Å fiske i elva og skyte elg innen kvotene har ingenting med dyrevelferd å gjøre, dyrene lever i sitt vante habitat, og for eksempel fisking og utskyting av elg bidrar til at de resterende individene får mer mat, og det bedrer dyrevelferd. Hvorfor spiser dere ikke reinkjøtt fra dyr som går ute i naturen 24/7 og ikke tillegsfores? Anonymous poster hash: c5f16...560 Det er fint få som jakter for mat lenger, de fleste jakter "for moro skyld".... Så selv om elgen er skutt innen kvota så er det så feil så feil for meg. Kjenner flere som jakter og snakke om hvor gøy det var å "felle det svære dyret". Selvfisket fisk vil jeg gjern ha, men får aldri noen Anonymous poster hash: 31265...7d6 Jobber i forvaltningen selv og vet hva myndighetene baserer seg på når de setter kvoter. Vi har kjempeproblem med elg i trafikken her, og hadde folk ikke skutt ut individene så hadde det vært flere ulykker (også med dødsfall av mennesker bak rattet, ikke bare elg). Uansett hvor gøy eller ikke jakt er, folk spiser det de har skutt slik at de lønner seg økonomisk og de støtter ingen kjøttindustri. I enkelte kommuner settes kvoter også fordi det ikke er nok mat for elgen på vinteren, slik at det er bedre å spise kjøttet enn at elgene dør av sult. Anonymous poster hash: c5f16...560
CaptainHindsight Skrevet 18. juni 2014 #48 Skrevet 18. juni 2014 Vel, for meg som er vokst opp med kjøtt og liker kjøtt, er kjøtt nødvendig for et godt kosthold. Jeg liker ikke linser og bønner siden jeg har svekkede smaksløker og må ha mat med smak. På samme måte som vanlig norsk kosthold blir alt for smakløs for meg, må tilsette masse krydder i alt. Jeg sier heller ikke at vegetarianere er blodfattige osv. Det er fanatikere jeg reagerer på, som kjører film om slakting for barn som har lyst på pølser til 17. mai. Anonymous poster hash: c5f16...560 Er selv oppvokst med kjøtt, så det var lenge utenkelig for meg å kutte ut kjøttet. Men for meg er det viktig å kunne stå for hva man støtter. Jeg klarer ikke se på hva som foregår på slakterier, så da følte jeg at jeg heller ikke kunne spise kjøttet derfra. Igjen, bare mine private følelser, ikke en fasit. All mat trenger godt krydder, også kikerter og linser. Dårlig krydret vegetarmat blir som dårlig krydret kjøttmat. Kjedelig. Og ja, fanatikere ødelegger for alle, uansett hva de står for.
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2014 #49 Skrevet 18. juni 2014 Jobber i forvaltningen selv og vet hva myndighetene baserer seg på når de setter kvoter. Vi har kjempeproblem med elg i trafikken her, og hadde folk ikke skutt ut individene så hadde det vært flere ulykker (også med dødsfall av mennesker bak rattet, ikke bare elg). Uansett hvor gøy eller ikke jakt er, folk spiser det de har skutt slik at de lønner seg økonomisk og de støtter ingen kjøttindustri. I enkelte kommuner settes kvoter også fordi det ikke er nok mat for elgen på vinteren, slik at det er bedre å spise kjøttet enn at elgene dør av sult. Anonymous poster hash: c5f16...560 Det har vel mye med at trigger-happy nordmenn skyter alt av rovdyr. Anonymous poster hash: 9e1d8...636
Elina Skrevet 18. juni 2014 #50 Skrevet 18. juni 2014 (endret) Alle må ta ansvar for egen helse. Kjøtt og melk er kreftfremkallende (kilder: dr mcdougall, Dr Esselstyn, Dr fuhrman, Dr ornish, dr Gerson med flere) At folk ikke tror det får være opp til dem, for meg er bevisene såpass overbevisende at jeg vil for all framtid holde meg langt unna. Fanatiker får de bare kalle meg men fordømmelse uten kunskap er toppen av ignoranse. Jeg har satt meg inn i det, VIRKELIG satt meg inn i det. Og jeg har utifra den informasjonen tatt et selvstendig valg, så hva andre sier om saken bryr meg ikke. Men jeg må innrømme jeg får en haug med kunskapsløse spørsmål fra folk som gjerne tror de setter meg ut eller at jeg ikke kan svare for meg fordi jeg sikkert ikke vet hva jeg snakker om. Jeg svarer selvfølgelig høffelig tilbake, enn så irriterende det er da det ofte er di samme spørsmålene jeg får igjen og igjen. Men men sånn er det, jeg kan ikke forvente at alle utdyper seg i det når de ikke har det kostholdet selv. Jepp, alle kjøttspisende dyr har masse kreft, og mennesker som bodde i huler osv, å 1800-tallet med naturalhusholdning hadde masse kreft. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og aldri vært så mange vegetarianere og andre særinger. Det er på grunn av slike holdninger jeg ikke omgås noe særlig vegetarianere. Som sitter og rister på hodet mens jeg spiser noe med kjøtt i og ser på meg med dømmende blikk. Og selvfølgelig tror de at de er mye smartere og vet mye mer enn alle oss andre! Hadde du vært så kunnskapsrik så hadde du kanskje visst at det ikke skrives "høffelig". Anonymous poster hash: c5f16...560 Ja, nå var du smart gitt.... Hehe, sånn argumenterer folk som er tomme for argumenter. Du har enda ikke svart på hvorfor du mener du har en forkynnerrolle i samfunnet mht vegetarlivsstil? Anonymous poster hash: c5f16...560 Jeg er ikke uten argumenter, men jeg gidder ærlig talt ikke bruke tid på folk som skal heve seg over meg på den måten. Jeg har dyseleksi, og har slitt med det hele livet. Det har ødelagt mye for meg og jeg mister respekten for voksene mennesker og da spesielt foreldre som må hakke på andres skrivefeil. Man skal lære barna sine og respektere andre mens man selv sitter anonymt på forum og hakker på andre som ikke er som en selv....... På 1800 tallet så hadde ikke masse folk kreft. Det hører ikke til fakta. På den tiden så var det er overklasseproblem. Vis meg kilder på det så skal jeg dra fram en haug med kilder på det motsatte. Det har aldri vært så mye kreft som nå, og problemet er størst i den vestlige verden. Ja, det blir flere veganere/vegetarianere men det er ikke den gruppen som er mest utsatt for kreft. Kreftstatistikken har gått opp i takt med vårt kjøttkonsum. Mange land som feks Kina som før hadde lavt kjøttkonum begynner nå å gå etter vesten i kjøttspising. Det man nå ser er mere kreft, og da spesielt blant rike kinesere. Jeg rister aldri på hodet mens andre spiser kjøtt, ALDRI! Men må si at noen sitter å sier nam og mmm mens si titter bort på meg. Akkurat som de tror jeg er misunnelig for det de sitter og spiser, for meg kunne de like gjerne spist hunden sin, det er like ekkelt i mine øyne. Men sier jeg noe NEI. Det er ikke min rett å si noe, de får ta sitt egen valg. Endret 18. juni 2014 av Elina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå