Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Huff, skikkelig leit med en slik jordmor!

Enig med girasol, få snakket med helsesøster el kommune jordmor om opplevelsen. Har dere jordmor på hjemmebesøk hos dere? Om du kan få det er det en fin anledning til å snakke om slike ting.

Kos deg masse med den fine store gutten din! 💙

Fortsetter under...

Heldigvis var jeg så borte i smertene at jeg egentlig ga litt F i jordmora ;)

Det er egentlig alt etter fødsel jeg sliter litt med. De hadde fokus på baby og midt oppi fødeboomen på sykehuset ble jeg glemt. Fikk lite informasjon og slikt.

Men de var jo hyggelige alle sammen.

Men det å bli revet ut fra koslig tilværelse på hotellet til å bli kastet inn på intensiven der du ikke får ha babyen din med deg hele tiden, rommene lignet celler og du måtte dele do/dusj med hele avdelingen, samt at man måtte ha bind selv... Jeg hadde ikke det da jeg ble flyttet 23 om kvelden, så jeg gikk på tiggerunde på barsel 1-2 om natten.

Jeg føler det hele ikke er til skrekk, gru og advarsel og kan godt tenke meg å føde igjen. Men det er bare noe ved det hele som jeg trenger å få orden i, mtp. tankene mine.

Men vi koser oss vi :) ammetåken har begynt også. OFF! Hehe.

Melka renner og puppene begynner å stabilisere seg, men knoppene er fortsatt ikke herdet. Au!

Magen er lekker ;) og beina er fulle av vann.

Så kjip opplevelse, Tipptopp! Jeg fødte også på Ahus, og er meget godt fornøyd med «min» jordmor under fødselen. Hun var hyggelig og støttende uten for mye dilldall (jeg takler ikke å bli dullet med, og mange jordmødre har en tendens til å snakke babyspråk til alt og alle, hehe).

Så kjip opplevelse, Tipptopp! Jeg fødte også på Ahus, og er meget godt fornøyd med «min» jordmor under fødselen. Hun var hyggelig og støttende uten for mye dilldall (jeg takler ikke å bli dullet med, og mange jordmødre har en tendens til å snakke babyspråk til alt og alle, hehe).

Er enig med deg! Jeg liker heller ikke å bli " dillet"' med, ble skikkelig oppgitt under fødselen min da "min" jordmor klarer å si .... - husk på at dette er god smerte og er ikke noe farlig!!!!!!!!!!! What! Jeg lå jo og pustet som en drøm og taklet alt super bra, OG at det var min 3 fødsel. Skikkelig unødvendig å komme med.

Men som tipptopp orker/ klarer man ikke komme med noe tilbake ( litt annet å fokusere på!) 😜.

Hehe sant nok. Dilling liker jeg ikke.

Husker godt at både sambo og jordmor heletiden passet på at varmeflasken lå godt plassert på ryggen min. Det var godt i starten, men under det mest intense var det helt jævlig å ha den der og jeg begynte å dytte den vekk. Den kom raskt tilbake med "der, det var deilig tenker jeg".

Den fløy veggimellom noen ganger før de tok hintet. Hehe.

Ser på fødselen med humør nå og syntes varmeflaske-flygingen er festlig. Hehe.

Hvordan går det med dere siste? Er det flere igjen?

Så enig! Liker heller ikke å bli dullet med. Det var nok en av mange grunner til at jeg var så fornøyd med jordmoren min. :) Jeg kan fint føde igjen, da det var en fin opplevelse, selv om det ikke var smertefritt, opplevde jeg det som overkommerlig :)

Jeg merker også ammetåka, både jeg og samboer er litt borte-vekk. :)

Lillegullet vil ikke sove i sprinkelsenga si, selv om hun har fått "babynest" av bestemoren og ligger som om det er i ett "reir". Noen tips til hvordan vi kan venne henne til å sove i egen seng ?

Når er brystene "stabilisert"? Jeg har så lite ammebh'er, vil kjøpe flere, men vil ikke kjøpe hvis det er for tidlig og brystene fortsatt vil endre seg drastisk.

Annonse

A87: skjønner at frøkna ikke liker redet sitt, det er jo mye deiligere på mors el fars fang! Selskapssyke små prinsesser😀. Her bruker jeg ca en time til å få henne i egen seng, inn på rommet, ammer, raper og legger henne i småsøvne. Etter en stund er hun på'n igjen.... Samme greie, opp evt rape, litt mer pupp og ned i seng igjen. Dette gjentar jeg helt til hun sovner i egen seng. På natten har jeg det mørkt på rommet, kun lys fra en liten hodelykt som ligger på nattbordet. Når hun våkner snakker jeg ikke til henne, ikke skifter bleie. Ammer, raper og legger henne i sengen sin og gjør på samme måte som tidl om hun ikke sovner med det samme.

Jeg lar henne ikke gråte.

På kvelden før natten blir hun liggende på brystet mitt i ett par timer, da er hun skikkelig sytete og dermed havner hun der( da får jeg sett siste rest av det jeg vil på tv!😀)

Tror ikke mine pupper stabiliserer seg noe særlig.... Har skikkelig melkespreng på natten og morgenen.

På Cubus har de bh som har ex lang hempefeste bak, da er det bare å justere etter behov! Elsker denne og anbefales.

Hvem er igjen her nå? El har resten gått over på oktober tråden....?

Vi har stort sett babynestet i senga vår, men bør nok prøve litt mer i egen seng. Hun er stadig urolig på kveld og natt, og sovner best etter litt pupp. Når vi er trøtte er det lett å gjøre det vi merker virker fortest, men det er vel dumt for vår egen del på sikt :( 

Har tenkt på det samme som deg A_87, ifht puppene. Får ta en tur på cubus og kikke på bh der, takk for tipset Vips :) Noen som har erfaring med ammeklær? De koster jo litt 

Kan ikke skjemme bort spedbarn... .. enda, så å gjøre det som er best der og da er bra i massevis. 👍!

Ammeklær : har noen topper fra boob( om de heter det) men trives best med en løs singlet, som brettes ned under puppen, og med en løs genser over. Er hekta på ull, så jeg kjøpte på salg 2 ull trøyer fra Pierre Robert. Litt større enn jeg pleier og disse bor jeg i!

Inne og sniker fra oktober-gjengen og lurer på om det er noen av dere som har født som merket noe på kroppen før fødselen startet...noen tegn på at det nærmet seg liksom? Utålmodig og i dårlig form (kvalm og trøtt) her, så håper ikke det drøyer så lenge med så crap form..

Inne og sniker fra oktober-gjengen og lurer på om det er noen av dere som har født som merket noe på kroppen før fødselen startet...noen tegn på at det nærmet seg liksom? Utålmodig og i dårlig form (kvalm og trøtt) her, så håper ikke det drøyer så lenge med så crap form..

Huff! Skikkelig laaaaang ventetid på slutten.

Jeg ble satt igang på overtid!

Sist fødsler hadde jeg ingen tegn før slimproppen gikk samme dag!

All ventetid er heldigvis glemt når nurket er kommet!

Lykke til trippeltopp! Snart er du i mål!

Har vært innom her og sneket jevnt og trutt, og fulgt med på dere som er aktive her inne  :rolleyes: Gratulerer så mye med alle nurkene!! Ville bare si at jeg også har født, sent men godt...

Hadde termin 28.09.14, og kjente jeg bare måtte holde meg litt unna diverse termingrupper når terminen nærmet seg. Jeg hadde termin så sent i september at jeg følte at "alle" fødte før meg... :sprettoy:  Sannelig ble det ikke en liten oktober-gutt på meg. Han kom 02.10. på Storken ved KK i Bergen. Flott fødsel! Nå koser vi oss hjemme, fikk reise hjem under ett døgn etter fødsel med "Jordmor hjem"-ordningen som de har her. Veldig fornøyd!

Til deg som lurte på tegn før fødsel, så må jeg si at det for min del var at jeg fikk mer slim nedentil. En del av slimproppen gikk akkurat en uke før fødsel, og etter det var det merkbart "mer aktivitet" der nede. Den var litt sånn mørk gulgrønn (her kommer alle detaljer....beklager) og fast på papiret. Så fikk jeg mer og mer sterke nedpress og merket at bekkenløsningen ble verre. Det satt seg mer framme i symfysen. Dagen før fødsel hadde jeg tak og rier framme under magen, og var løs i magen hele dagen. Midt på dagen hadde jeg blodig slimpropp på toalettpapiret. Riene ble mer og mer regelmessige utover ettermiddagen, og stadig mer smertefulle og lengre utover kvelden og natten.

Håper det snart er din tur  :cool:

Annonse

trippeltopp: Du lurte på tegn før fødsel. Jeg hadde INGEN tegn på fødsel før dagen før. Dagen før fødselen hadde jeg jevnlige murringer i ryggen og delvis i magen. Jeg måtte stadig legge meg ned på sofaen og da skjønte jeg at noe var i gjære, ettersom jeg aldri er så "dårlig" at jeg må legge meg nedpå. Utpå dagen kom det litt blod på papiret og kl 01:00 på natta startet riene. Kort tid etter gikk vannet. Kl 05:08 var jenta født, så det gikk kjapt unna :)

Mammaløve: Gratulere så mye med oktobergullet :)

Vips77: Det skal være sikkert at det er selskapssyke små prinsesser :) Er det for å skille mellom dag og natt at du ikke snakker til baby på natta? Vi snakker en del med henne på natta også, men det er kanskje ikke så lurt? Til nå har hun sovet minimalt i sprinkelsenga, men noen få ganger har det klaffet slik at vi har båret henne fra vugga og til sprinkelsenga mens hun har sovet i babynest.

Senga vår er 150 cm bred så det kan bli en smule trangt med to voksne personer + en babynest ;)

Ang. negleklipping på de søte små: Snuppa vår har lange negler, men jordmødrene sa at vi ikke burde bruke neglsaks, men bite eller rive de av. Hvordan fjerner dere neglene på deres små? Jeg har prøvd å rive av, men det er ikke så lett. Kanskje jeg skal klippe de mens hun sover?

Endret av A_87

Vanskelig å få revet av neglene på se små fingrene. Vi har klart å rive når de har løsnet litt. Men vi har også brukt neglfil og saks når hun har sovet på de verste neglene. Kjøpt i babybutikk, ikke de vi bruker. Måtte passe på å klippe rett av mest mulig sa de til oss. 

Jeg hadde ingen tegn på at fødsel skulle begynne før riene begynte. Spiste utrolig mye siste 2 ukene før fødsel, det må være det eneste. 

trippeltopp: Du lurte på tegn før fødsel. Jeg hadde INGEN tegn på fødsel før dagen før. Dagen før fødselen hadde jeg jevnlige murringer i ryggen og delvis i magen. Jeg måtte stadig legge meg ned på sofaen og da skjønte jeg at noe var i gjære, ettersom jeg aldri er så "dårlig" at jeg må legge meg nedpå. Utpå dagen kom det litt blod på papiret og kl 01:00 på natta startet riene. Kort tid etter gikk vannet. Kl 05:08 var jenta født, så det gikk kjapt unna :)

Mammaløve: Gratulere så mye med oktobergullet :)

Vips77: Det skal være sikkert at det er selskapssyke små prinsesser :) Er det for å skille mellom dag og natt at du ikke snakker til baby på natta? Vi snakker en del med henne på natta også, men det er kanskje ikke så lurt? Til nå har hun sovet minimalt i sprinkelsenga, men noen få ganger har det klaffet slik at vi har båret henne fra vugga og til sprinkelsenga mens hun har sovet i babynest.

Senga vår er 150 cm bred så det kan bli en smule trangt med to voksne personer + en babynest ;)

Ang. negleklipping på de søte små: Snuppa vår har lange negler, men jordmødrene sa at vi ikke burde bruke neglsaks, men bite eller rive de av. Hvordan fjerner dere neglene på deres små? Jeg har prøvd å rive av, men det er ikke så lett. Kanskje jeg skal klippe de mens hun sover?

Ja, vi har det mørkt og stille om natten for å skille mellom natt og dag alt nå. Innbiller meg at det er fint å gjøre det med en gang så venner de seg til at natt er natt og da er det ikke fest..... 😉!

Neglene fliser seg opp etterhvert, men jeg har filt dem litt i tillegg til å rive. Klipper ikke enda, saksen jeg bruker er kjøpt på apoteket som babysaks.

Endelig kom hun, 11 dager på overtid!

Klokka tre på natta mandag 6 oktober-fem timer før jeg hadde time for igangsetting - begynte riene (takk Gud!) og litt før klokka 22 samme dag var hun ute. Fantastisk flott, heftig, rørende, vond og rå opplevelse å føde! jeg er så glad det hele gikk naturlig for seg og at riene "gikk av seg selv". Fikk lystgass fra ca 5 cm åpning og epidural ved ca 7 cm åpning. Epiduralen virket fantastisk. Jordmoren var veldig dyktig og mannen selvfølgelig uunnværlig støtte... I går kom vi hjem - helt utmattet - men et døgn hjemme har gjort godt og vi prøver å venne oss til livet som foreldre til en nyfødt, flott jente.

Alt godt til dere allle sammen og gratulerer til andre som har født etter jeg var innom her sist :-)

Endret av superspent

Endelig kom hun, 11 dager på overtid!

Klokka tre på natta mandag 6 oktober-fem timer før jeg hadde time for igangsetting - begynte riene (takk Gud!) og litt før klokka 22 samme dag var hun ute. Fantastisk flott, heftig, rørende, vond og rå opplevelse å føde! jeg er så glad det hele gikk naturlig for seg og at riene "gikk av seg selv". Fikk lystgass fra ca 5 cm åpning og epidural ved ca 7 cm åpning. Epiduralen virket fantastisk. Jordmoren var veldig dyktig og mannen selvfølgelig uunnværlig støtte... I går kom vi hjem - helt utmattet - men et døgn hjemme har gjort godt og vi prøver å venne oss til livet som foreldre til en nyfødt, flott jente.

Alt godt til dere allle sammen og gratulerer til andre som har født etter jeg var innom her sist :-)

Hipp hipp hurra for deg! Endelig😀😀Gratulerer så masse. Godt jobba. Kos dere masse med lille frøkna.

Ja, jeg har flyttet meg over på -

din baby.no der er det flere "kjennte"!

Aha :) Hvor finner jeg din baby.no? En annen nettside ?

superspent: Gratulere så kjempemasse med jenta :) Bra du slapp igangsetting :) Kos dere masse i den nye tilværelsen :)

Ja, jeg har flyttet meg over på -

din baby.no der er det flere "kjennte"!

Aha :) Hvor finner jeg din baby.no? En annen nettside ?

superspent: Gratulere så kjempemasse med jenta :) Bra du slapp igangsetting :) Kos dere masse i den nye tilværelsen :)

Ser på "din baby "at du har funnet ut av det😉!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...