Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for svar A_87 :) Ja, samme termindato på oss! Spennende hvem som føder først.. jeg tipper deg. Om 2 dager. Vet ikke hvorfor. Hihi.

Merkelig med så varierende datoer ang termin og overtid, men det er jo likevel bare snakk om dager. Jeg har liksom vært i så god form, samme med babyen, gjennom hele svangerskapet. Så med mindre noe drastisk skjer, så blir jeg sikkert ikke satt igang før om leeenge. Håper som sagt at det skjer av seg selv jeg da :)

GRATULERE så mye, Lykkebaby og Småen100 :) :) Kos dere masse :) :) Så herlig det må være og endelig få møte nurkene!!!

Håp!: Så du tipper jeg føder 15. september :) Det hadde vært ypperlig med 14. eller 15. :) Jeg har også vært god form i hele svangerskapet, men når fødselen skjer kan man jo aldri vite. Krysser alt jeg har for at naturen starter av seg selv! Det samme for alle andre her :) Har du mye kynnere? Jeg har nesten ingenting, men de siste dagene har snuppa endret "oppførsel" litt, vært mye mer aktiv og flere av bevegelsene har vært så ubehagelige at jeg har ynket meg. Tanta til min søsters samboer påstår at for førstegangsgravide skjer fødselen ca. to uker etter at hodet har festet seg i bekkenet, men hvor hun har kildene fra på dette og om det er tilfelle vet jeg ikke. Hos meg festet hun hodet for minst 17 dager siden, så hvis dette stemmer er hun like om hjørnet :)

Har alle navnene klare eller er dere fortsatt usikre? Hos oss står det mellom fire navn, men vi er ganske sikker på at det blir det ene av de, men man vet jo aldri, først må vi se hva hun passer til å hete :)

I morges da jeg våknet fikk jeg fnatt, akkurat som jeg trodde at baby var død, men så kjente jeg at hun sparket og da ble jeg lettet. :)

Jeg føler meg litt rar, akkurat som jeg har ventet så lenge at nå føles det hele uvirkelig. Uke 40+3 i dag så i over 3 uker har jeg vært i ventemodus, er vel det som gjør meg så snål.

Føler også at jo lengre tid det går over termin, jo mer forventning/spenning "dannes" blant spesielt familie.

Jordmor sa at det ikke var lov å få besøk på sykehuset, barsel eller på pasienthotellet pga mor og barn har nok med seg selv og å komme inn i de nye rutinene, reglene ble endret i fjor, så hun sa at hvis f.eks. besteforeldre ikke klarer å vente med å se nurket, kan samboer trille henne ut i kantine e.l. slik at de får sett henne. Det hørtes ut som en god ide! Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å være så gira på å få besøk uansett siden jeg sikkert ikke føler meg særlig delikat :P

Spurte jordmor om det var rutine å få klyster når man ankom føden og det var ikke rutine, med mindre man ikke hadde fått tømt seg på noen dager. "Det kommer ofte litt avføring i begynnelsen av fødselen og det må vi bare tåle", sa hun.

Samboer er og trener og jeg skal ta en spasertur på butikken :) Senere skal vi eksperimentere med å lage en sunn sjokoladekake :) Kjekt å ha noe å fylle tida med :) Blir vel litt boklesing også og garantert husarbeid :P

Ønsker alle en fin rugedag og til dere som har født: kos dere i massevis :)

A_87: Jeg tror ikke det er noen "regel" på når førstefødte føder. Babyen til venninna mi, som fødte for første gang nå i april, hadde ikke festa hodet før rett før fødsel, type når riene presset henne nedover! I tillegg fødte hun 4 dager før termin, så hun gikk ikke over tiden heller som mange sier førstefødte gjør. Jeg tror det er like individuelt på alle uansett om det er første eller femte baby :)

Vi har igrunnen navnet klart! Det blir et oppkallingsnavn, men nokså sjeldent fordiom. Så satser på han passer navnet, hvis ikke får vi bare grave litt til!

Idag blir det tur til IKEA for å handle skap og skuffer til babyrommet, endelig! Når vi har fått det opp får vi endelig rydda på plass klærne, og da ser rommet enda mer ferdig ut. Ingenting som er bedre enn det. Fra nå av har han tillatelse til å komme når som helst, så, om jeg ikke har gjort det fra før, setter jeg meg i totalt ventemodus nå. Føler i grunnen det skal skje ganske snart, men får bare ta det som det kommer ;)

Ha en fin dag og god helg videre :)

Gratulerer så mye Småen100 og Lykkebaby!! :D Heftige fødsler dere har hatt. Respekt til dere!

A_87: Ja, nå tipper jeg jo veldig da ;) Men syns det er litt morsomt å prøve seg. Vi får vente å se (noe annet valg har vi jo dessverre ikke). Hos meg har hodet vært festet iallfall siden kontroll i uke 36, så tror ikke den teorien stemmer ;) Ang kynnere har jeg massevis på kveldene/natten. Noen av de har vært ganske kraftige, som i sterke - ikke vonde. Er slik at jeg kjenner kroppen jobber skikkelig på. Har bare hatt to-tre stykker som har vært småvonde.

Annonse

Atanih: Du har nok helt rett i at det ikke er noen regel på når førstefødte føder. Som jordmor sa, fostre er like ulike som oss mennesker, så vi kan ikke spå noe. Vi må bare innfinne oss med at de kommer når de finner det for godt, men må innrømme at jeg ville hatt baby før termin hvis jeg kunne valgt :)

Håp! : Synes det er bare artig med gjetting :) Samboer tipper hun blir født på søndag, hvis han ikke får rett blir det ny gjetterunde, hehe :) Den hypotesen om at det tar to uker fra hodet er festet til baby er født, er nok ikke korrekt nei.

Hehe, samboer er visst kommet i "ammetåka", han har glemt mobilen sin så mange ganger i det siste bl.a. Han ringte fra treningssenterets telefon og sa at han hadde glemt mobilen hjemme (noe jeg ikke visste siden den lå på soverommet) og han spurte om det gikk bra med meg. Jeg sa at det gikk fint og at han ikke måtte bekymre seg, en fødsel går uansett ikke så fort, så det er helt trygt at han er borte i 3 timer :)

Mens jeg var på butikken i dag slo det meg "tenk om vannet går her inne", men sannsynligheten er jo lik null for det :)

Her kom lillegutt på natten 12. september. :) Det var ikke akkurat en fødsel til etterlevelse.. Riene var harde fra første stund, men ga null fremgang. Etter 26 timers hard jobbing ble det bestemt at jeg skulle ha epidural, men pga stor pågang og flere keisersnitt måtte jeg vente 6 t på å få den..! Det er det grusomste jeg har vært med på og jeg visste ikke lenger hva jeg gjorde og holdt på med og sambo sier jeg snakket om rare ting og skreik at noen måtte hjelpe meg. Jeg husker ikke disse timene lengre.. Epiduralen var redningen - jeg var totalt utmattet, hadde ikke holdt på noe mat og holdt på i 32 timer. Fikk hvilt, spist og fikk nytt mot selv om det stadig var null fremgang - fortsatt 4 cm. Baby begynte etterhvert å bli sliten og pulsen hans gikk ned. Han bevegde seg heller ikke som han skulle nedover i bekknet. Jeg ble informert om keisersnitt som mulig utfall og alle mulige folk var innom og vurderte opp og ned. Timene gikk og tildlutt ble det bestemt at jeg skulle få føde vaginalt, men han måtte raskt ut med vakuum. Ganske nøyaktig to døgn etter første ri var han endelig ute... Han var litt blå, men en skikkelig tøffing så det gikk kjempefint. Det var helt ubeskrivelig å få han lagt oppå seg. Jeg var helt i sjokk over å endelig ha han her. Nå koser vi oss på barsel, men håper å få dra hjem til sambo fort. :)

Lykke til til dere andre! Sender fødedtøv! :)

Gratulerer så mye 😊

Gøy med dato tipping!!

Her begynner folk rundt å små spør om det skjer noe el er noe på gang. Helt ok altså, jeg må jo bare være glad venner tenker på meg.

A87- tanken om at vannet plutselig skulle gå slo meg i dag også, går tross alt på 6 dager overtid! Hadde kanskje vært en lur ide og ha med..... El værre ha på ett bind!

Isj, tror heller jeg får holde meg inne hjemme til uka!

Ny kontroll på mandag, men timebestilling til igangsettelse, nesten som å sette dato for ks føler jeg! Dumme kropp som ikke kan fikse dette selv SNAREST!

Full fart i dag, kafé, shopping og rask gange på 30 min med hunden. Ingen vondter.......

Nå orker jeg ikke mere i dag, kun fårikål og sofan med druene mine.

Ha en fin lørdag rugere! 💗

Ja, tipping er gøy :) Jeg har fått bevist nok en gang at jeg ikke er noe god til å gjette!

Hehe, jeg nekter å la meg begrense selv om jeg går over termin, klarer ikke å "bure meg inne", hehe, men jeg legger selvfølgelig ikke ut på noen langtur, holder meg i nærområdet :)

Vips77: Skjønner godt at du vil unngå igangsettelse! Krysser alt jeg har for at det ordner seg for deg og alle andre :) Måtte naturen ta til vett og starte av seg selv :)

Ha en fin rugekveld alle sammen ;)

Gratulerer så masse til småen og lykkebaby! Så deilig å være ferdig!

Kjenner jeg gleder meg til å få det overstått. Så en med nyfødt på butikken igår, og ble GANSKE misunnelig.

Kroppen her er tung og trøtt, vil ha min vanlige kropp igjen, men kommer bare en kynner en sjelden gang. Ser etter slimproppen hver gang jeg er på do. Men men, 5 dager til termin..

Annonse

Anastazia: Hvor finner du den til apotek 1? Har bare hentet på Vitus Apotek og Kiwi, venter på "tillatelse" til å hente på Rimi (kommer en lapp eller noe i posten 2 uker før termin?). Så er vel kanskje bare Apotek 1 jeg mangler da :)

Ble ikke noe skap idag, fant ut at eska ble noe for lang for den lille bilen, så får låne en annen bil til mandag. Hadde nok ikke orket å sette det opp i kveld likevel, så det gjør igrunnen ingenting. Vi fikk kjøpt flettekurver til stellebordet, så nå er det fyllt opp med bleier, tørre engangsservietter, oljer, våtservietter, pyjamaser, bodyer, bukser og sokker. Alt i hver sin kurv, greit å ha alt det "basic" rett i nærheten. Hadde egentlig planer om å ha stellebordet på barnerommet siden badet er ned en smal trapp til en kald kjeller (tenker bare på natta og kalde vintre...), men har revurdert å sette det på badet likevel. Blir litt trangt der nede da, og fare for fuktskade på treverket på stellebordet (ikea), men men. Tror jeg fortsatt har tid på å bestemme meg ;)

Kjenner litt nedpress i kveld og hatt kynnere såvidt det er. Ellers tror jeg småen koser seg som alltid i magen! Nå blir det bare å slappe av foran tv med litt godteri i skåla og brus i glasset ;)

Gratulere så mye til dere begge som har født! Godt å være ferdig.

A 87 var det på st Olav du skal føde?.mener å huske det.. Så du skrev at de ikke lenger godtar besøk.. Så dumt.. men kan jo forstå det...😉

I dag fikk vi hentesettet til lillefrø i posten. Min kjære svigerinne har strikket. Helt nydelig! Så nå er sykehuskofferten komplett..koffert ja..heh, men den er veldig liten altså! Sånn håndbagasjekoffert.. er så mye enklere enn bag synes jeg😉

Gratulerer så masse til småen og lykkebaby! Så deilig å være ferdig!

Kjenner jeg gleder meg til å få det overstått. Så en med nyfødt på butikken igår, og ble GANSKE misunnelig.

Kroppen her er tung og trøtt, vil ha min vanlige kropp igjen, men kommer bare en kynner en sjelden gang. Ser etter slimproppen hver gang jeg er på do. Men men, 5 dager til termin..

Når jeg var på kontroll på fredag kom det en stolt pappa trillende ut av føden med tvillinger! Åååååå jeg fikk tårer i øynene! Nydelige små gutt og jente.

Kan tro han var rimelig stolt over å vise frem.

Ååååååå nå må det være vår tur snart!

Atanih: Den fra Rimi kom en slags billett i posten for noen dager siden. Apotek 1 kan du bestille her http://www.apotek1.no/kampanjer/gratis-babypakke :)

De hadde ikke flere igjen når jeg var der i dag, så for stikke innom neste uke og se om de har fått noen flere da.

hotoon: Skal føde i Tromsø :) De endret reglene i fjor ang. besøk på barsel/pasienthotellet, noe jeg synes er like greit, da jeg helt sikkert trenger hvile og det er bare snakk om to døgn. Jeg kan trille ut snuppa i kantina eller en annen plass hvis noen vil se henne :) Så lurt med koffert i stedet for bag :) Jeg har enten svære kofferter eller en knøttliten, så jeg har ingen mellomting.

Lykkebaby: Takk for lykkeønskning, satser på at det blir drømmefødsler fremover og at naturen starter av seg selv :)

Krysser fingre for morgendagen, da jeg synes 14.09.14 er så fin dato :)

Kos dere i kveld rugere/nybakte mødre :)

Endret av A_87

Jeg trodde det begynte et eller annet igår da jeg hadde litt andre vondter enn normalt i ryggen, men den gang ei!

Men begynt med noe annet "rart". Våknet og gikk på do, og rett etter jeg la meg igjen begynte jeg plutselig å få skikkelig klø-anfall oppå begge føttene! Etter litt intens kløing dukket det opp myggstikk-lignende blemmer, to på den ene foten og en på den andre. Hva i all verden kan det komme av, sånn plutdelig? Er jo ingen mygg å se noen steder nå, så jeg tviler mye på at det er det. Reagerte bare så på at det begynte då plutselig, merket ingenting til det før jeg la meg igjen... er jo ikke sv.skapskløe heller, for klør ikke under foten eller inni håndflaten.

Gaahd jeg er lei av å klø! Det er igrunnen eneste plagen jeg legger merke til for tiden... frem med hvitvasken!

Jeg trodde det begynte et eller annet igår da jeg hadde litt andre vondter enn normalt i ryggen, men den gang ei!

Men begynt med noe annet "rart". Våknet og gikk på do, og rett etter jeg la meg igjen begynte jeg plutselig å få skikkelig klø-anfall oppå begge føttene! Etter litt intens kløing dukket det opp myggstikk-lignende blemmer, to på den ene foten og en på den andre. Hva i all verden kan det komme av, sånn plutdelig? Er jo ingen mygg å se noen steder nå, så jeg tviler mye på at det er det. Reagerte bare så på at det begynte då plutselig, merket ingenting til det før jeg la meg igjen... er jo ikke sv.skapskløe heller, for klør ikke under foten eller inni håndflaten.

Gaahd jeg er lei av å klø! Det er igrunnen eneste plagen jeg legger merke til for tiden... frem med hvitvasken!

Høsten fører alltid med seg litt lopper og slikt, og de setter seg gjerne i sengetøy. Kan jo være det? Ikke farlig, men kan lett spre seg om du klør masse.... OG de klør værre enn myggstikk!

Huff huff, kløe er ikke greit uansett, og iallefall ikke i denne situasjonen vi er i! Vi trenger liksom ikke mere enn å "bare" gå gravid. Det holder det😊.

Atanih: Kan kløen komme av skabb? Søsteren min og samboer har flere ganger hatt intens kløe og det har vist seg å være skabb. Ufarlig, men ubehagelig.

Dag 2 over termin og fortsett ingenting som skjer. Hun får bare styre løpet og komme når hun finner det for godt. Ingenting jeg kan gjøre fra eller til uansett, men synes godt hun kan holde seg inne i alle fall på tirsdag for da har søsteren min bursdag! :) Jeg er sluttet å være utålmodig, prøver heller å ha en avslappet holdning og finne på mest mulig hyggelig i mellomtida :) Merker at folk rundt meg blir mer og mer nysgjerrig!

Ikke rart mange 1.gangsgravide går over termin, er jo noe helt nytt kroppen skal ta seg av.

Ble litt redd i dag da jeg syntes jeg kjente mindre liv enn vanlig, men hun kviknet til etter frokost og etter at jeg la med nedpå :)

Hvis samboer skal ha rett på gjetting at hun kommer i dag, må hun skynde seg med "startskuddet", hehe :)

Har gått litt ned i vekt, kanskje pga mindre fostervann :)

Ha en fin rugedag alle sammen :)

Endret av A_87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...