Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Med førstemann hadde ikke jeg heller ett eneste strekkmerke når jeg gikk i fødsel! Men etter fødsel derimot.. Var så skuffa! Fikk høre det var hormonelt, håper det ikke skjer med deg da..

Nå derimot.. Masse, men ligger også over normalen på symfysemålet, diger ja! :-)

Fortsetter under...

Er spent på hvordan magen ser ut etter fødselen, satser på at livmoren trekker seg fort sammen :) 

Vaskedama: Skjønner at du ble skuffet, men det er vel fort gjort at saker endrer seg. Kroppen har tross alt vært til utlån i ca 9 mnd. Jeg er ikke redd for å få strekkmerker, har fra før av noen på øverste del av låret, men det er det kun jeg selv som ser, men hvis jeg velger vil jeg heller ha "flaks" :) Å ligge over normalen på symfysemålet vil det si å ligge over den rød streken? Jeg lå over den rød streken sist gang, men magen min er liten. 

Når vi kommer hjem fra ferie i morgen har vi MASSE som må "utrettes", er litt kaotisk i hodet mitt, men jeg krysser fingrene for at vi rekker det vi har målsatt oss! Jeg har bare 3 vakter igjen på jobb, så det skal være overkommerlig :) Går ut i permisjon 20.08. Når går dere andre ut i permisjon/ gikk ut?

Jeg fikk alle mine strekkmerker fra ca uke 35 og ut med første. Og det VIRKELIG strakk seg på overtid. Det doblet seg på et par dager :/

Nå har jeg ikke fått ett eneste nytt ett. Ingen av de gamle hat blitt større heller, men så er jeg ikke i uke 35 helt enda heller.

Vi får se. Kan uansett ikke bli værre.

A_87 ja det var ikke akkurat snilt av dem, men skal love at jeg ble ti ganger mer forbanna og sur enn hva de ble!

Var nummeret før jeg ba dem dra til helvete.

Denne gangen er jeg bestemt. Her får INGEN besøk av oss når lille kommer. Denne gangen får folk komme til oss!

Jeg er også kjempespent på hvordan magen ser ut etter fødsel, har til nå ikke dett strekkmerkrr. Jeg smører meg inn med fete kremer og har ikke solt magen i sommer, vet ikke om det funker, men håper på det ;-) Håper også at lovmoren trekker seg raskt sammen!

A_87: jeg er i permisjon allerede. (36+o i dag)' valgte å gjøre det sånn pga da går jeg rett fra ferie til permisjon og slipper innom jobb i en uke etter ferien.

I dag har vi ordet og styrt på barnerom og eller i huset, greit å gjøre på en regnværsdag :-)

Ang besøk etter fødsel: jeg håper også vi kan styre det litt selv. Og at folk skjønner at de kan komme og være en time eller to, men kanskje ikke mer enn det, iallfall de første ukene. Ellers er jeg jo veldig glad i besøk, så håper jeg orker mer av det etterhvert :-)

A_87: haha, morsomt med magetopper, det har jeg også merket! Har prøvd å ikke kjøpe så mye gravidtøy siden det er så kort tid igjen. Så da får jeg bare dra singletene over magen så godt jeg kan, hehe :-)

TippTopp: veldig rart av svigers at de ble sure for at dere ikke kom på besøk med den nyfødte?? Det høres jo helt vilt ut! Ikke mye hensynsfulle..

Når vi kommer hjem fra ferie i morgen har vi MASSE som må "utrettes", er litt kaotisk i hodet mitt, men jeg krysser fingrene for at vi rekker det vi har målsatt oss! Jeg har bare 3 vakter igjen på jobb, så det skal være overkommerlig :) Går ut i permisjon 20.08. Når går dere andre ut i permisjon/ gikk ut?

Jeg går egentlig ut 7.september, men går hjemme 100% nå med svangerskapspenger. Er for frisk til å bli sykemeldt, men jobben er for tung for meg nå (hjemmesykepleien).

Annonse

Er spent på hvordan magen ser ut etter fødselen, satser på at livmoren trekker seg fort sammen :) 

Vaskedama: Skjønner at du ble skuffet, men det er vel fort gjort at saker endrer seg. Kroppen har tross alt vært til utlån i ca 9 mnd. Jeg er ikke redd for å få strekkmerker, har fra før av noen på øverste del av låret, men det er det kun jeg selv som ser, men hvis jeg velger vil jeg heller ha "flaks" :) Å ligge over normalen på symfysemålet vil det si å ligge over den rød streken? Jeg lå over den rød streken sist gang, men magen min er liten. 

Ja, ligger over den røde streken, men ser ut til å ligge jevnt. Er innenfor det mørkegrønne feltet da.

Går ut i permisjon den 27 august, men er sykemeldt ut den tiden. Får som regel høre fra andre om butikker jeg må gå i, tror ikke de skjønner hvor dårlig jeg faktisk er.. Leverer ungene i bhg, og rett hjem og sove fram til de hentes. En uke igjen til mannen kommer hjem, det skal bli godt!!

Awaaa: de så veldig fine ut! Jeg gat begynnt med ammeinlegg alt nå, lekker som en sil.....

A87: jeg har masse strekkmerker rundt navelen, og skikkelig sprengt! Tror ikke jeg har noen "nye" håper iallefall ikke det. 😁.

Nå er vi hjemme fra ferie, godt å komme hjem for å bygge rede her.

Jeg jobber ut uken og deretter er det permisjon, har enda ikke fått noe svar fra NAV! Men jeg går ut på fredag! Så full fres i denne siste uken😀.

I dag har frøkna vært våken og styrt i hele dag, det er iallefall slik det føles ut. Har jo vært mye i ro i dag, grunnet kjøring hjem.

Men måte på hvor livat hun har vært da😁😁!! Skikkelig urolig, men det er vel ett sunnhetstegn😀.

Min har også vært veldig aktiv i dag. SVÆRT aktiv :)

Kjenner normal føttene oppe, fremme og noen få ganger litt på venstre side, mens i dag har de vært "all over".

Mest på høyre side, nesten bak på ryggen. Hehe. Han har virkelig romstert.

I tillegg har han hikket så og si hver gang jeg spiser/drikker noe i hele dag. Det er ikke vanlig for han her, men søstra var INTENS på hikkingen. Hele magen og nesten jeg hoppe for hvert hikk og det var så og si aldri pauser for den stakkars lille. Hver gang hun hikket lenge ble hun urolig og "irritert" i bevegelsene.

Rart at det er SÅ stor forskjell mellom to svangerskap.

Strekkmerker rundt navelen ja, hehe. Jeg har ikke strekkmerkeR jeg har strekkmerkE! Hele området rundt navelen er så tett i tett med merker at det går i ett. Så 3-4 cm i diameter fra senter er helt blankt og lyserosa. Lenger ut kommer stripene som en sol ;)

Men når navelen blir innover igjen, syntes ikke det værste. Bare "solstrålene".

Det jeg ble så overrasket over da jeg fødte sist var alle strekkmerkene jeg hadde fått under magen. De hadde jeg ikke sett og hadde heller ikke klart å få sett uten ett stort speil. Jeg var lykkelig uvitende om de.

For dere som lurer på hvordan magen blir i "4 trimester" (etter fødsel) kan jeg enkelt beskrive den som en bolledeig. Om dere får stor deig eller bare en liten en varierer fra person til person. Jeg fikk stor og med alle strekkmerkene så var den veldig myk og "god" og kjentes virkelig ut som en bolledeig :) Så jeg "mobbet" like greit meg selv ved å "elte" magen min bare for moroskyld. Hehe.

Nå er leiligheten strøken og ALT vi (jeg) har kunnet gjort i stand er gjort i stand. Jeg virkelig klør i fingrene til vi får hentet og kjøpt inn det andre og jeg får bygget redet ferdig.

For ikke å snakke om at jeg gleder meg til jeg mottar "magic-svamper" jeg har bestilt på ebay. Man skal vist bare ha litt vann på og så tar de ALT. Selv de aller vanskeligste flekker! De tar ovn(!), speil, kruseduller på vegger, dusjen osv.

Gleder meg virkelig til å "svampe" over hele leiligheten og se den skinne!!

Disse gravidhormonene gjør meg kokko i nøtta ;)

Hater å vaske, men nå gjør det meg gira. Hehehe.

Høygravid er jeg og i dag (eller blir vel faktisk i går..)!

Ikke lenge igjen nå!

Vi går en spennende tid i møte!

Nå må jeg se å gire med noen hakk (ble LITT godteri i stad) og slutte å kakle som ei høne her og se å få lagt meg ;)

Natta :)

Jeg ser at noen av dere i tråden har lett etter ammeinnlegg i bomull? Fant det her:

http://cdon.no/leker/nuk-ammeinnlegg-vaskbare-4-pack-p26736732

De så veldig kjekke ut ;)

Takk for tips :D *notert* :)

Annonse

Samme her lykkebaby. Har bebisen din lagt seg godt ned? Her har hun nok det, kjenner hele tyngden når jeg går.

Baggen er halvt påbegynnt.... Baby tøyet som skal med i den er vasket.

Ja nå nærmer det seg fort! 😀💗

Endret av Vips77.

5 uker igjen her i dag :D

I natt bråvåknet jeg da jeg drømte at noen prøvde å drukne meg da jeg var på en slags gruppe-vanntrening i forbindelse med fødsel og det eneste som kunne redde meg var fødebaggen for den fløt!

Hehe herregud disse graviddrømmene er ganske syke.

Tror det var ett hint fra underbevisstheten min at jeg bør pakke den snart :) I hvertfall det som kan pakkes og ikke brukes hver dag. Jeg skal jo pakke til vesla også, som må til mormor når mini kommer.

Jeg har kjøpt inn ny hårbørste og tannbørste. Jeg har også litt koseklær jeg kan pakke.

Til baby tror jeg at jeg skal ha med ett skift eller noen bodyer til å ha på på sykehuset. Sist var bodyene så ihjelslitte der.

Hentesett strikkes for øyeblikket og skal komme i posten. Håper det rekker frem.

Så må jeg ha body til hentesettet.

Pakke ett skift og deo til sambo også.

Fødepapirene mine har jeg fylt ut halvveis, men aner ikke hvor ligger.

Tipptopp: Hva slags fødepapirer er det som må fylles ut? Lurer bare på om det er noe jeg har gått glipp av.

Litt av en drøm du hadde, hehe. Underbevisstheta jobber for fullt!

Awaaa: Takk for tips ang. ammeinnlegg, skal sjekkes ut :)

I går kom jeg og samboer hjem fra ferie. Han var helt i hundre da vi kom hjem, for han var tydeligvis glad for å være hjemme igjen etter 9 dager hos svigers og det skjønner jeg :) Synes selv at 9 dager var evig nok, blir nok litt kortere neste gang, selv om jeg synes det er veldig koselig å være der.

Vi tok oss en liten fjelltur i går og siden livmoren er på sitt høyeste punkt nå, var det mer utfordrende enn vanlig, turen tok 30 minutter lengre enn i fjor pga kynnere/tungpustethet/trøtthet da vi gikk sent på kvelden, er ikke på mitt kvikkeste på kveldene, men det var ypperlig å få fjellturen i boks :)

Fikk ett brev fra NAV datert 18.07, mottatt i posten mellom 1. og 9.august, perioden vi var borte. Det stod at hvis jeg ikke hadde ettersendt dokumentasjonen de manglet innen 01.08.14, kunne jeg risikere og ikke få utbetalt penger eller få utbetalt penger ut fra det grunnlaget de hadde. Jeg ringte NAV i dag og heldigvis var alt i orden, de hadde alt de trengte av dokumentasjon og det var godt å høre :)

I dag var jeg på kontroll hos lege. Alt var i skjønneste orden bortsett fra urinprøven, som hadde fullt utslag på leucocytter. Legen mistenkte urinveisinfeksjon, men jeg har ingen symptomer. Prøven skal sendes til dyrkning, så vurderer legen om det blir behandling. Satser på at alt er fint, ettersom jeg er meget skeptisk til å ta medikamenter i svangerskapet, har ikke rørt noe til nå.

Har vasket noen maskiner med babyklær, deilig og være hjemme og kunne ta siste finpuss på redebyggingen! I går kjøpte vi en brukt Emmaljungavogn, så nå er det også i boks :)

Gleder meg til hodet til lille fester seg, så blir det lettere å puste :) Det kan skje når som helst og jeg satser på at det skjer snarlig, uke 35+5 i dag.

Lakris er det jeg har mest lyst på for tida! Går ikke en dag at jeg ikke er lysten på det, så jeg kjøpte en liten slant lakris i dag :) Det konstante søtsuget som har vart store deler av graviditeten satser jeg på gir seg kort tid etter at hun har sprettet ut.

Ca. 7-8 kg vektøkning til nå og det er jeg fornøyd med. Hadde ikke digital vekt i ferien, så da droppet jeg å veie meg.

A_87 fødepapirer er ikke noe som du har gått glipp av. Er ikke alle sykehus som sender ut det og det er valgfritt å skrive på de og levere de.

Jeg skal føde på AHUS og fikk de i posten da jeg fikk tildelt fødeplass.

Det er det samme som fødebrev. Du skriver ned dine tanker og ønsker rundt fødsel. Mange føler det er lettere å ha ønskene sine svart på hvitt da det i "kampens hete" ikke er så lett å si at du f.eks. ikke ønsker studenter tilstede.

Utslag på urinen har jeg hatt alle de tre siste gangene og den ble dyrket hver gang, men det var ikke behov for behandling. Jeg hadde heller ikke symtomer.

Surt å komme hjem til sånt brev i posten og jeg tenker du ble litt stressa. Bra alt var i orden.

Jeg har ikke lenger ett eneste sug etter noe. Ingenting som egentlig frister og middag frister svært lite.

Eneste behovet jeg har er å stappe i meg noe, men ikke lett det heller når ingenting frister :/

Lyst på ostekake, kanelsnurrer, eplekake, krydderkake og gulrotkake, men det velger jeg bevist å ikke bake da jeg vet at jeg spiser ALT alene (kanskje vesla får smake en bit).

Jeg er 17 kilo nå og er soffasliter pga bekkenet. Ikke ille det da. Alt ligger på låra og bolla forran på midten ;)

Tenker 20 kilo er max, men kan ta noen kilo ekstra. Pga amming sist gikk jeg ned 10 under startvekt. Så greit å ha noe å "ta av".

Gleder meg til bekkenet mitt fester seg igjen og jeg blir klar for å gå igjen. Da skal vi alle sammen ut på tur i skog og mark :)

Mamma kommer hjem nå denne uka så da tenker jeg at vi i helgen skal tømme loftet hennes for babyutstyret vi har stuet der. Blir deilig å få (nesten) alt i hus :D

Snart blir det vasking av babyklær også :)

Åh, det er så mange fine tips og råd her. Lærer virkelig masse om ulike ting i tlllegg til at det er koselig å lese om hvordan det går med dere andre gravide vaggere. 

Var litt deppa selv her om dagen. Men hadde ikke noe direkte med graviditeten å gjøre. Men kranglet ordentlig med moren min. Jeg har en barseltid foran meg som er det jeg gruer meg til siden forrige var tøff og fikk ingen hjelp. Ungen sov aldri, og jeg slet virkelig. Jeg forventer ikke hjelp av familien denne gangen heller, det er ikke det. Har innsett for lenge siden at jeg må forvente ingenting, for blir bare skuffet. De er bare sånn.

Og akkurat nå presterer moren min å si at hun skal favorisere et annet søsken med en stor sum penger. Igjen. Men ikke meg og de andre søskene. For det har hun ikke råd til. OG at hun forventer at jeg skal synes det er ok. Hva sier en til noe sånt? Hvordan unngår en å ta noe sånt personlig. Uff. Gråt foran moren min, men vet at det ikke hjelper. Det går rett og slett ikke inn.

Vet med meg selv at jeg vil aldri gjøre noe sånt mot mine egne barn.  

Jaja. Får bare si hva jeg mener og prøve å unngå å la det gå inn på meg. 

Anonymous poster hash: e3bdb...d7b

Forstår deg godt. Er igrunn hennes valg, men hun hadde aldri i verden fått min godkjenning. Jeg hadde sagt nøyaktig hva jeg mener om forskjellsbehandling om hun hadde tatt det opp med meg.

Har selv familie som forskjellsbehandler og jeg er den som ALLTID står igjen. De andre krever i tillegg til det de får. Og da jeg ved ett nødstillfelle spurte om å LÅNE 1000kr i tre DAGER. Fikk jeg blankt nei!

Aldri vært så skuffet før. Det var virkelig nød og bare noen uker tidligere fikk ett søsken data til 8000kr og en uke etter fikk det samme søskenet 3000kr da økonomien var litt "trang". Hadde ikke mulighet til å bli med på kino og fest før neste lønning.....

Jauda! Forstår deg godt!

Jeg kjeder meg grusomt om dagene og syntes det er kjempe spennende når jeg ser at noen andre har skrevet her. Venter spent på update hver dag. Hehe.

Føler det bare er jeg som skriver her innimellom. Det beklager jeg, men jeg virkelig kjeder meg om dagene og har ikke venner på denne siden av landet.

Her går jeg som vanlig og surrer med den evinnelige hosten. Som jeg har hatt i 2 uker nå! Hoster faktisk så kraftig at jeg lekker. Så må gå med tena lady. Jippi..

Tenkte jeg skulle lage min egen hostesaft, med naturlige ingredienser, så googlet litt og fant en oppskrift på fennikel og timian te. Googlet disse ingrediensene og fant at disse kunne ikke gravide bruke. Selv ikke kamille te. Så alt som kan tenkes å virke mot hoste, kan ikke gravide bruke. Kjenner jeg er pittelittegranne lei av å være syk og gravid kan du si! Disse siste 5 ukene igjen føles som en liten evighet!

Våkner ca en gang i timen av at jeg hoster, pluss at det er varmt, har ikke sovet med dyne på sikkert 7 uker.. Og når babyen kommer.. Håper han sover mye for å si det sånn..

Dyne i disse varme tider med gravid-hetetokter i tillegg er ikke artig om natta nei.

Hoste må være fryktelig så lenge når man er gravid.

Selv sover jeg dårlig pga varme, tungt å puste (makker meg ned fra putene jeg bygger opp med...), halsbrann og dette hel<€[es bekkenet.

Bruker så og si aldri smertestillende, men tar en paracett når jeg legger meg for å ta toppen av smertene slik at jeg har håp i å sovne.

5 uker igjen og de vil bli lange, men tenk på at vi har 35 uker bak oss så vi bør jo klare de usle fem ;)

Men er LETTERE klar nå ja, men han får vente til september :)

Tipptopp. Høres virkelig ut som du har det som meg ja.

Jeg er egentlig veldig konfliktsky/hater konflikter og vil at alle skal være venner. Men jeg er jo ikke en martyr heller. Så klar forskjellsbehandling er jo ikke ok og jeg gir ikke min velsignelse til at hun skal gjøre det. Jeg sier ifra, jeg lider ikke i stillhet iallfall. Uansett om det ikke går inn uansett. 

Men tipptopp. Den erfaringen vi har fått med våre egne foreldre har en positiv egenskap da. Vi kommer aldri til å gjøre det samme med våre egne barn :.) Det vil iallfall jeg være ekstremt besvisst på. 

Heldigvis har jeg supre, snille, hjelpsomme svigerser. De har alle de positve egenskapene mine egne foreldre mangler. Men en er jo utrulig glad i sine egne foreldre og kunne ønske ting var annerledes. At de var mer voksne og innså selv at det de gjør ikke er ok.  

Er helt vilt for en forskjell det er på familier. Samboeren min som har vokst opp med de har virkelig vært priviligert. Tror det virkelig er bra for han å ha min svigerfamilie som kontrast slik at han ser hvor heldig han alltid har vært. 

Over til noe helt annet. 

Vaskedama: Håper hosten din går fort over. Jeg slet jo veldig med hoste i begynnelsen av svangerskapet og tena lady var min beste venn. Uhu! En positiv ting med det var at jeg husket veldig å gjøre knipeøvelsene mine. Men å våkne hver time. En blir jo helt utslitt av det. 

Tenk bare noen uker med svangerskap igjen. Hurra. 

Det er sant. Jeg lovet høyt og hellig i både svangerskapet og da hun var født at jeg ALDRI skulle behandle hverken henne eller søsken forskjellig. Att de aldri skulle oppleve det jeg har opplevd av forskjellsbehandling.

Mye spennende å lese her nå, takker for alle tips og alt dere deler! Dagene mine/våre har gått til de siste ærend før den lille kommer. IKEA +++. Deilig å få ting i orden, men begynner å bli litt lei av å ta avgjørelse ift kjøp, bytting, vurderinger. Fremover nå skal jeg bare kose meg hjemme og drive med ordentlig redebygging :-) Litt strikking, og tenkte også å bake litt til å ha i fryseboksen slik at vi kan ta det opp til barselbesøkene. Greit å ta serveringen klar, selv om jeg elsker å stelle til til gjester, blir det nok ikke mye tid til det i løpet av september.

Hvis babyen kommer etter neste lørdag regnes den ikke som prematur. Jeg er jo SÅ klar for at han skal komme i august, så tenker å prøve på alle "kjerringråd" for å sette i gang fødselen! Lange turer, trening etc. Så får vi håpe :-) Hodet er vendt nedover, men har ikke festet seg ennå.

jeg gleder meg så til han kommer! Men det blir jo litt rart å være to den ene dagen, og så plutselig er vi tre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...