**snuskeluska** Skrevet 16. juni 2014 #26 Skrevet 16. juni 2014 Vi har beholdt hvert vårt etternavn. Barna har mitt etternavn og hans etternavn som mellomnavn. Ingen av oss kunne tenke oss å skifte etternavn. Jeg synes hele skikken med å skifte etternavn er noe stort tull og jeg har nå venninner som i en alder av 30 nå er på sitt tredje etternavn (først sitt eget, så eksmannen sitt og nå sin nye mann)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #27 Skrevet 16. juni 2014 Barnet vårt har begge sine etternavn, med bindestrek. Og det er jo det mest fjollete av alt. Bindestrek, altså. Det ser så himla pretensiøst ut. Anonymous poster hash: ffe23...661
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #28 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er utlending, kom til Norge når jeg var 30 år, og mitt etternavn uttales alltid feil, så jeg valgte å ta hans. Barna har mitt som mellomnavn, akkurat som jeg. Må nok medgi at jeg hadde tenkt over det flere ganger hadde jeg visst at hans etternavn er mer en massebetegnelse, ikke like hyppig som Hansen men nesten. Anonymous poster hash: cecad...353
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #29 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er utlending og vi giftet oss i hjemlandet mitt. Der ble loven endret på 60-tallet og kvinnen kan ikke ta mannens etternavn. Ser ikke helt hvorfor jeg skulle bytte navn, jeg har jo ett fra før. Gutten har farens etternavn, men fordi jeg reiser en del alene med barnet har vi lagt til etternavnet mitt som mellomnavn for å unngå problemer ved passkontroll. Anonymous poster hash: 5d382...acd
Gjest MMJ Skrevet 16. juni 2014 #30 Skrevet 16. juni 2014 Jeg fikk verdens kjedeligste etternavn da jeg giftet meg... men jeg syntes i grunnen det var litt koselig at vi alle sammen -barn og voksne- heter det samme Han kunne selvsagt tatt mitt, men nå ble det hans. Har aldri angret på det. Var litt merkelig i begynnelsen når jeg skulle signere, men det gikk fort over.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #31 Skrevet 16. juni 2014 Vi har beskyttede etternavn begge to, så vi beholdt hvert vårt. Barna fikk begges navn med bindestrek mellom. Anonymous poster hash: 6f3d5...505
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #32 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har et litt mer sjelden etternavn, han hadde et veldig ordinært navn. Barna har hans navn som etternavn, og mitt som mellomnavn. Noe jeg synes er dumt nå, men første barnet fikk navnet, da jeg var ung og dum og hele hans familie insisterte. Vi er ikke gift lenger heller, og han ser barna lite. Anonymous poster hash: cac69...999
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #33 Skrevet 16. juni 2014 Hæ? Mine foreldre giftet deg i 1972. Mamma skiftet ikke navn, det var ikke så vanlig da. Bror min som er født 2 år senere fikk en gang spørsmål om alle i familien har forskjellig etternavn. Da satt han seg ned i sandkassa og sa ja og holdt et lite foredrag om hvor fint det går. Mormor elsker den historien. Vi andre har aldri fått noen kommentarer, og jeg har aldri tenkt på at mine foreldre har vært stygge mot meg med å ikke velge samme etternavn. Hvilket ti år er du fra? Anonymous poster hash: 5c3cc...e78
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #34 Skrevet 16. juni 2014 Her har jeg utenlandsk etternavn, og har opplevd diskriminering i lange baner mht jobb og annet på grunn av det. Så jeg byttet til mannens, og ungene har også gjort det (de hadde den biologiske far sitt etternavn før, og byttet til mannens etter at vi giftet oss). Det JEG synes er egoistisk er når begge to har helt ordinære etternavn og ingen vil bytte, slik at barna blir hetende noe som Hansen-Jensen, Halvorsen-Eriksen eller noe i den duren. Utrolig tungvint og unødvendig. Anonymous poster hash: 4d4ad...56a
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #35 Skrevet 16. juni 2014 Vi har begge beskytta etternavn, så vi tok hverandres. Det var viktig for oss begge å kunne skrive dørskilt med ett etternavn, her bor familien Hansen Nilsen feks (bortsett fra at våre navn ikke er sen-navn). Nå er vi fire de eneste i Norge med våre to etternavn. Ingen bindestrek, og velger barna å bruke bare det ene, så kan de virkelig det. Anonymous poster hash: 153bc...ea6
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #36 Skrevet 16. juni 2014 Her har jeg tatt mannens etternavn og både vi og barna har ett og samme etternavn. Strålende fornøyd med det - synes det føles helt naturlig at alle i familien bærer samme etternavnet. Anonymous poster hash: 25a84...2dc
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #37 Skrevet 16. juni 2014 Vi har sjeldne navn begge to. Men jeg beholdt mine (mellom- og etternavn). Barna har mitt etternavn og mannens som mellomnavn. Han har beholdt sitt navn. Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være egoistisk? Anonymous poster hash: d874d...ae5
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #38 Skrevet 16. juni 2014 Her tok vi min manns etternavn. Sønnen blir den eneste i den familien som bærer navnet videre, mens det er 7 gutter som bærer mitt etternavn videre. Anonymous poster hash: 19435...1ce
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #39 Skrevet 16. juni 2014 Her tok vi min manns etternavn. Sønnen blir den eneste i den familien som bærer navnet videre, mens det er 7 gutter som bærer mitt etternavn videre. Anonymous poster hash: 19435...1ce Ut i fra denne tråden er det jo mye som tyder på at det kan være en datter fører navnet videre eller at sønnen velger konens navn... Anonymous poster hash: d874d...ae5
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #40 Skrevet 16. juni 2014 Her har alle mitt. Hvordan barna lider fatter ikke jeg Anonymous poster hash: 9a3e4...89d
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 16. juni 2014 #41 Skrevet 16. juni 2014 Det får jo bli opp til hver enkelt. Selv har jeg tatt mannens etternavn, så alle i familien har ett og samme etternavn. Enkelt og greit, og ingen big deal for meg.
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #42 Skrevet 16. juni 2014 Tror det å skifte til mannens navn henger sammen med statusen etternavnet til mannen har. Er det Olsen, Jensen etc vil ikke kvinner skifte. Lagt merke til at kvinner skifter etternavn om det nye er sjelden og unikt og kan tilføre dem selv status. Men for all del. Jeg synes det ser teit ut når en familie ikke heter det samme til etternavn. Anonymous poster hash: 78e7e...4b0
Tyra79 Skrevet 16. juni 2014 #43 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har tatt min manns etternavn, og barna våre har kun dette etternavnet. Grunnen til at det ble slik, er at jeg hadde et temmelig anstrengt forhold til mitt pikenavn. Før vi ble sammen ville jeg bytte etternavn, men turde aldri gjøre noe med det i praksis. Min mann har et sjeldent etternavn, dermed ble valget enkelt:)!
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #44 Skrevet 16. juni 2014 Tror det å skifte til mannens navn henger sammen med statusen etternavnet til mannen har. Er det Olsen, Jensen etc vil ikke kvinner skifte. Lagt merke til at kvinner skifter etternavn om det nye er sjelden og unikt og kan tilføre dem selv status. Men for all del. Jeg synes det ser teit ut når en familie ikke heter det samme til etternavn. Anonymous poster hash: 78e7e...4b0 Er det et argument at du synes det ser teit ut? Anonymous poster hash: d874d...ae5
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #45 Skrevet 16. juni 2014 Tror det å skifte til mannens navn henger sammen med statusen etternavnet til mannen har. Er det Olsen, Jensen etc vil ikke kvinner skifte. Lagt merke til at kvinner skifter etternavn om det nye er sjelden og unikt og kan tilføre dem selv status. Men for all del. Jeg synes det ser teit ut når en familie ikke heter det samme til etternavn. Anonymous poster hash: 78e7e...4b0 Er det et argument at du synes det ser teit ut? Anonymous poster hash: d874d...ae5 Jøss. Visste ikke det var pålagt med argumenter og forbudt med synspunkter. Anonymous poster hash: 78e7e...4b0
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #46 Skrevet 16. juni 2014 Barnet vårt har begge sine etternavn, med bindestrek. Og det er jo det mest fjollete av alt. Bindestrek, altså. Det ser så himla pretensiøst ut. Anonymous poster hash: ffe23...661 Hvis man ønsker at begge navnene skal være etternavn MÅ det være bindestrek. Hvis ikke blir det ene navnet mellomnavn og det andre etternavn. Slik er reglene i folkeregisteret... Så kan man jo alltids si at det ikke gjør noe om et navn blir mellomnavn, men dette er altså en ren følelsesmessig sak slik jeg ser det. For noen er det viktig at begge er etternavn, for andre ikke. Anonymous poster hash: a6c41...668
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #47 Skrevet 16. juni 2014 Tror det å skifte til mannens navn henger sammen med statusen etternavnet til mannen har. Er det Olsen, Jensen etc vil ikke kvinner skifte. Lagt merke til at kvinner skifter etternavn om det nye er sjelden og unikt og kan tilføre dem selv status. Men for all del. Jeg synes det ser teit ut når en familie ikke heter det samme til etternavn. Anonymous poster hash: 78e7e...4b0 Er det et argument at du synes det ser teit ut? Anonymous poster hash: d874d...ae5 Jøss. Visste ikke det var pålagt med argumenter og forbudt med synspunkter. Anonymous poster hash: 78e7e...4b0 Det var ment som: Skal det ha noe å si om andre synes det ser teit ut? Hvorfor teit egentlig? Anonymous poster hash: d874d...ae5
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #48 Skrevet 16. juni 2014 Barnet vårt har begge sine etternavn, med bindestrek. Og det er jo det mest fjollete av alt. Bindestrek, altså. Det ser så himla pretensiøst ut. Anonymous poster hash: ffe23...661 Hvis man ønsker at begge navnene skal være etternavn MÅ det være bindestrek. Hvis ikke blir det ene navnet mellomnavn og det andre etternavn. Slik er reglene i folkeregisteret... Så kan man jo alltids si at det ikke gjør noe om et navn blir mellomnavn, men dette er altså en ren følelsesmessig sak slik jeg ser det. For noen er det viktig at begge er etternavn, for andre ikke. Anonymous poster hash: a6c41...668 Jeg har hevet inn en bindestrek. Var så lei av at folk kutta ut det midterste navnet mitt, eller enda verre forkortet det til bare første bokstaven Anonymous poster hash: 5c3cc...e78
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #49 Skrevet 16. juni 2014 Her har vi begge uvanlige navn. Barna har fått mitt som etternavn og hans som mellomnavn. For meg var det uaktuelt at barna skulle hete noe annet enn meg. Han likte vel ikke det helt, men forsto at det måtte bli sånn. Om han vil gifte seg en gang tar jeg hans navn og beholder mitt som mellomnavn,og snur samtidig rekkefølgen på barnas navn. Jeg har lagt nerke til at mange også tar hverandres navn som mellomnavn, eller at hun tar hans navn mens han tar hennes som mellomnavn. Men det tviler jeg påskjer her gitt. Anonymous poster hash: 72e7c...da9
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #50 Skrevet 16. juni 2014 Barnet vårt har begge sine etternavn, med bindestrek. Og det er jo det mest fjollete av alt. Bindestrek, altså. Det ser så himla pretensiøst ut. Anonymous poster hash: ffe23...661 Hvis man ønsker at begge navnene skal være etternavn MÅ det være bindestrek. Hvis ikke blir det ene navnet mellomnavn og det andre etternavn. Slik er reglene i folkeregisteret... Så kan man jo alltids si at det ikke gjør noe om et navn blir mellomnavn, men dette er altså en ren følelsesmessig sak slik jeg ser det. For noen er det viktig at begge er etternavn, for andre ikke. Anonymous poster hash: a6c41...668 Jeg har hevet inn en bindestrek. Var så lei av at folk kutta ut det midterste navnet mitt, eller enda verre forkortet det til bare første bokstaven Anonymous poster hash: 5c3cc...e78 Hvorfor er det verre å forkorte til forbokstav? Da er navnet fortsatt med, og folk slipper å forholde seg til lange tunge navn. Anonymous poster hash: 72e7c...da9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå