Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #1 Skrevet 15. juni 2014 Syns du det er litt egoistisk med tanke på barna? Anonymous poster hash: 11940...fa4
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #2 Skrevet 15. juni 2014 Øh... Hæ?! Anonymous poster hash: 4b0e2...10b
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #3 Skrevet 15. juni 2014 Jeg kommer ikke til å ta mannens navn. Hvorfor kan ikke han ta mitt? Vil det ikke være egoistisk av han mtp på barna? Anonymous poster hash: 584e1...d5e
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #4 Skrevet 15. juni 2014 Hvorfor skulle det være egoistisk mot barna ? Her bør du kanskje utdype litt. Anonymous poster hash: beb82...07a
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #6 Skrevet 15. juni 2014 Hvorfor skulle det være egoistisk mtp barna? Anonymous poster hash: a6c41...668
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #8 Skrevet 15. juni 2014 I vårt tilfelle har jeg ett sjeldent og beskyttet etternavn. Våre barn har mitt etternavn og mannen er velkommen til å ta det samme men har ikke gjort det enda. Vet at han vil barna og jeg skulle ta hans etternavn, men han forstår hvorfor det er viktigere at det er mitt etternavn som videreføres. Anonymous poster hash: 8c2de...7d1
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #9 Skrevet 15. juni 2014 Her skal jeg iverfall beholde mitt etternavn For det er et sjeldent etternavn, noe bare min familie bærer i hele Norge. Samboeren min derigmot, har et etternavn som sikkert 20 andre familier i Norge har. Og de er ikke engang i slekt med hverandre... Så er ikke navnet videre pent heller, pluss at jeg ikke liker familien hans:) Anonymous poster hash: 30c48...f72
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #10 Skrevet 15. juni 2014 Barna har mitt etternavn. Mannen må gjerne bytte til mitt om han ønsker det. Anonymous poster hash: dab9a...51e
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #12 Skrevet 15. juni 2014 Barnet vårt har begge sine etternavn, med bindestrek. Vi har blitt enige om at når vi gifter oss en vakker dag, tar vi begge det navnet barnet har. Anonymous poster hash: 711df...def
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #13 Skrevet 15. juni 2014 Barna og mannen har mitt navn. Vi kasta mynt Anonymous poster hash: 312ca...655
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #14 Skrevet 15. juni 2014 Fordi jeg har et etternavn som bare min familie har. Mannen heter Nilsen. Omtrent det styggeste etternavnet som finnes! Gremmes over at barna har det som mellomnavn.. Anonymous poster hash: 51a76...9b8
Roheryn Skrevet 15. juni 2014 #15 Skrevet 15. juni 2014 Vi har ikke felles barn, men hver våre. Mannen har samme etternavn som sine barn, min datter har mitt etternavn som mellomnavn. Ingen av oss er villige til å bytte bort navnet vi har gitt barna våre, ergo...Min mor tok forresten aldri min fars etternavn heller, uten at jeg føler at jeg og mine søsken har lidd noen overlast av den grunn. Jeg bytta til mammas etternavn i voksen alder (men i god tid før jeg fikk barn), mine søsken har fortsatt pappas.
Gjest Antarctica Skrevet 15. juni 2014 #16 Skrevet 15. juni 2014 Regelen om at norske kvinner skulle hete det samme som ektemannen kom på 1920-tallet (dvs hvis hun ikke ville det, måtte hun betale et gebyr for å fortsatt bli stående med pikenavn i folkeregisteret.) Den forsvant ca 50 år etterpå og er dermed en kort og aldeles forglemmelig periode i norsk navnepraksis. Skjønner virkelig ikke hvorfor noen tillegger dette noen vekt.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2014 #17 Skrevet 15. juni 2014 Jeg var 32 da vi giftet oss. Hvorfor i all verden skulle jeg bytte navn etter å ha hatt det samme navnet hele livet? Mannen har et helt vanlig xxxxsen navn og jeg har et navn bare vår familie har. Barna våres har mannens navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Anonymous poster hash: b5058...a3b
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #19 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er fra et land der det er helt uvanlig å bytte etternavn (Island). Så det har aldri vært i mine tanker. Nordmenn hadde samme navneskikk som oss Islendinger før, så hvorfor jeg skulle bytte til denne "nymotens" skikken skjønner jeg ikke. Anonymous poster hash: 0a3ab...9ab
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #20 Skrevet 16. juni 2014 Her var det mannen som ville at ungene skulle ha mitt etternavn, han har et av de mest vanlige ........sen navnene. Mitt er ganske skjeldent i Norge. Til og med svigers sa at de måtte få mitt etternavn. Anonymous poster hash: 46143...78b
LME1001 Skrevet 16. juni 2014 #21 Skrevet 16. juni 2014 Jeg las en plass at høyt utdannede kvinner dropper å ta mannens etternavn 😄 Så jeg beholdt kun mitt gamle 😜 Dessuten hadde jeg virkelig ikke lyst å hete noe annet enn det jeg har gjort hele mitt liv. Barna, derimot, heter kun etter faren.
Miamimom Skrevet 16. juni 2014 #22 Skrevet 16. juni 2014 Her har alle, mannen inkludert, tatt mitt uvanlige etternavn. Det falt deg ikke inn som alternativ HI ? ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #23 Skrevet 16. juni 2014 Her skal jeg iverfall beholde mitt etternavn For det er et sjeldent etternavn, noe bare min familie bærer i hele Norge. Samboeren min derigmot, har et etternavn som sikkert 20 andre familier i Norge har. Og de er ikke engang i slekt med hverandre... Så er ikke navnet videre pent heller, pluss at jeg ikke liker familien hans:)Anonymous poster hash: 30c48...f72 De liker sikkert ikke deg heller. Anonymous poster hash: 5eb68...8cd
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #24 Skrevet 16. juni 2014 Her skal jeg iverfall beholde mitt etternavn For det er et sjeldent etternavn, noe bare min familie bærer i hele Norge. Samboeren min derigmot, har et etternavn som sikkert 20 andre familier i Norge har. Og de er ikke engang i slekt med hverandre... Så er ikke navnet videre pent heller, pluss at jeg ikke liker familien hans:)Anonymous poster hash: 30c48...f72 De liker sikkert ikke deg heller. Anonymous poster hash: 5eb68...8cd På hvilket grunnlag kan du si det? Eller var det bare for å være litt ufin? Så trist du må ha det... Anonymous poster hash: b3bdf...0a2
Anonym bruker Skrevet 16. juni 2014 #25 Skrevet 16. juni 2014 Jeg er fra et land der det er helt uvanlig å bytte etternavn (Island). Så det har aldri vært i mine tanker. Nordmenn hadde samme navneskikk som oss Islendinger før, så hvorfor jeg skulle bytte til denne "nymotens" skikken skjønner jeg ikke. Anonymous poster hash: 0a3ab...9ab Hehe, jeg og! Husker at min svigerinne spurte før vi giftet oss om jeg skulle beholde "pikenavnet" mitt i tillegg til familienavnet deres eller om jeg skulle bare ha familienavnet deres.. Jeg ble helt paff, for meg var det så uaktuelt å bytte navn at tanken hadde ikke engang streifet meg og her var det noen som tok det som største selvfølge! (Jeg heter fremdeles det jeg alltid har hett, selvom min mann liker å kalle meg Fru "Hansen") Anonymous poster hash: 89618...dea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå