Gå til innhold

Noen burde virkelig bruke prevensjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at de ikke har råd til å ha en foreldre gående hjemme, det hadde ikke vi hatt heller.

Det er også mange plasser her i landet at man må ut med mye penger for bolig, og dette koster.

Det som gjør dette litt skummelt er vel mer at de allerede har avdragsfrihet.... det betyr at økonomien sannsynligvis ikke har mye slingringsmonn, og at de står veldig svakt når renten stiger - for det gjør den høyst sannsynlig, samtidig som den også kan synke plutselig senere....

Liker heller ikke at man lyver for legen sin, det er å misbruke systemet. Greit nok at det er andre enn medisinske hensyn som taes her, men det må legen vurdere, og sannsynligvis ville de da få avslag.

Da er det rett og slett å hoste opp en dagmamma. Kanskje vanskelig å få, men da må man vel bare jobbe veldig hardt for det?

Vi måtte også ha dagmamma med første barnet - og jeg gikk i parken for å se hvordan de ulike dagmammaene var med barna de hadde, og spurte etter noen dager ei jeg syntes virket bra om hun hadde plass. Det er tungvindt å gjøre det slik, men jobben å være foreldre er ikke alltid en dans på roser, og samfunnet har ikke alltid lagt opp til at dette skal gå knirkefritt.

Er man så sårbar, er det kanskje også en ide å være mer i forkant mtp planlegging av barna.

Men nå er de jo kommet i situasjonen, og da må den tas som den er. Keisersnitt er dyrt for samfunnet, og skal jo ikke innvilges av økonomiske grunner - kanskje disse foreldrene bør gå grundig inn i dagmamma- alternativet, eller finne andre foreldre med samme problem og dele på byrdene, da kan man være litt dagmamma sammen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har omtrent det samme i gjeld, har selvfølgelig tilpasset gjelden etter inntekten.

Det sier seg selv at en med høy inntekt "taper" mer på å ha ulønnet permisjon enn en med høy inntekt.

Vi ville ikke hatt råd. Skulle vi ha solgt huset for å få råd til å være hjemme ett år?

Anonymous poster hash: ef3fd...ced

Skrevet

Sier det igjen, jeg siktet til enkeltes generelle uttalelse om at man ikke burde få barn før man har råd til å gå hjemme med dem. Ikke den konkrete saken. Hvordan vet du forresten at hun ikke fikk KS av helsemessige grunner? Det stod i artikkelen at det også var helsemessig betinget, men det hopper vi elegant over?

Jeg syns ærlig talt at man ikke bør planlegge å få barn før man har råd til å ta seg av dem på en ordentlig måte. Om det å føde etter 1 september ruinerer familien økonomisk, bør man enten vente litt med å få barn til økonomien blir bedre, eller så får man spare litt. Det får være grenser for hva man forventer at samfunnet skal ordne opp i!

Jeg har ikke hoppet over noe. Det hun ble sitert på i artikkelen var at det selvsagt var helsemessige grunner til ks (selvsagt må det være det, det er faktisk ikke mulig for noen å bestille seg et ks), men at det var økonomien som var hovedgrunnen.

Når det gjelder den helsemessige grunnen, er vel fødselsangst noe av det man best kan bruke om man ikke vil føde vaginalt. En forferdelig tilstand for dem som virkelig sliter, men dessverre også en tilstand det er lett å misbruke. Hvem kan nekte for at man er redd, liksom. Om det er et reelt problem for henne, vet ikke jeg, men som hun fremstår i artikkelen tillater jeg meg faktisk å tvile litt på det.

Ang keisersnitt grunnet fødselsangst:

Det er ikke "lett" å få innvilget keisersnitt med denne årsaken. Man går gjerne mange runder med samtaler med spesialist etc - for default`en her er ikke keisersnitt, men samtaler.

Har selv gått til spesialist med fødselsangst :-)

Men skal sies at det er en god grunn til det - for keisersnitt er ikke alltid beste løsning med fødselsangst - for meg var samtaler og igangsettelse en mye bedre løsning (kanskje også fordi jeg ikke ville ha keisersnitt - er jo redd for det også, ville heller føde vaginalt faktisk).

Så tipper at denne damen ikke bruker fødselsangst her, det må nok være noe annet i tillegg som er årsaken til at legen setter keisersnitt som løsning.

Skrevet

Vi har omtrent det samme i gjeld, har selvfølgelig tilpasset gjelden etter inntekten.

Det sier seg selv at en med høy inntekt "taper" mer på å ha ulønnet permisjon enn en med høy inntekt.

Vi ville ikke hatt råd. Skulle vi ha solgt huset for å få råd til å være hjemme ett år?

Om det er det som må til for at du får familielivet og økonomien til å gå rundt, så ja!

Anonymous poster hash: 208ab...871

Skrevet

Enig med majoriteten her. Dette lukter veldig vondt.

Uansett må det da bli fryktelig pinlig for dama å møte på neste kontroll. Denne historien kommer garantert til å spre seg til sykehuset hun tilhører.

Anonymous poster hash: e30e7...6e4

Skrevet

Vi ville ikke hatt råd. Skulle vi ha solgt huset for å få råd til å være hjemme ett år? Anonymous poster hash: ef3fd...ced

Hvis dere ikke hadde bhgplass og ikke kunne bruke dagmamma, hvilket annet alternativ hadde dere hatt?

Skrevet

Uffda. Vi har det jammen tøft i Norge.

Anonymous poster hash: 6f606...cd0

Skrevet

Siden dama ikke har råd til å gå hjemme, så får de selge huset og kjøpe noe som er rimeligere, da. Enkelt og greit. 

Her er det ikke barnet eller barnehageplassen som er problemet. Problemet er at de bor seg i hjel, og har et boliglån som er større enn det de kan betjene. Jager etter status, vil jeg tro. 

Anonymous poster hash: fd9d0...7d9

Vi bor oss ikke i hjel, men vi har heller ikke råd til at jeg går hjemme i 1 år til. Ikke kan vi flytte til noe rimeligere heller siden leiemarkedet er ikke-eksisterende og vi har det rimeligste huset i området.

Anonymous poster hash: 56feb...4eb

Da flytter dere til ett annet område.

Vi har septemberbarn og fikk ikke bhg plass. Vi måtte faktisk flytte 30 min unna for å få det. Man gjør det man må når man selv har valgt situasjonen.

Anonymous poster hash: 951f0...93f

Skrevet

Siden dama ikke har råd til å gå hjemme, så får de selge huset og kjøpe noe som er rimeligere, da. Enkelt og greit. 

Her er det ikke barnet eller barnehageplassen som er problemet. Problemet er at de bor seg i hjel, og har et boliglån som er større enn det de kan betjene. Jager etter status, vil jeg tro. 

Vi bor oss ikke i hjel, men vi har heller ikke råd til at jeg går hjemme i 1 år til. Ikke kan vi flytte til noe rimeligere heller siden leiemarkedet er ikke-eksisterende og vi har det rimeligste huset i området.

Vi har septemberbarn og fikk ikke bhg plass. Vi måtte faktisk flytte 30 min unna for å få det. Man gjør det man må når man selv har valgt situasjonen.

Jepp, man bytter jobb både du og mannen, river unga vekk fra skole og barnehage og bare flytter. Må være enkelt å leve i deres verden må jeg si.

Skrevet

Det er jo ganske typisk at ressursterke mennesker er flinke til å "ordne" seg. Har man råd i 5 mill i boliglån, så er det nok mulig å spare opp litt i forkant.

En paralell er at visstnok er Bærum sykehus det sykeuset i landet som har flest erstatningssøksmål.

Dette sykehuset skulle ikke være dårligere enn andre, men grunnen er rett og slett at pasientene er jevnt over mennesker med midler  og ressurser/ utdanning. Juristttettheten er høyere her enn i Finnmark for å si det på den måten.

Skrevet

Åneeeei, de må ta KS for å slippe å flytte i leilighet.... Herregud nå mister jeg seriøst trua.

Anonymous poster hash: 1bcf9...6cf

Skrevet

Fy for ei bortskjemt flatlus! Håper fanden biter henne i ræva en vakker dag.

Anonymous poster hash: 84125...8c9

Skrevet

Jepp, man bytter jobb både du og mannen, river unga vekk fra skole og barnehage og bare flytter. Må være enkelt å leve i deres verden må jeg si.

Hvem sa noe om å bytte jobb og skole?

Skrevet

Hun i artikkelen fikk ks av helsemessige årsaker, det står det. Selv om hun hovedsakelig ønsket det pga økonomien. Og jeg kan faktisk skjønne henne, men hadde ikke stått frem i media. 

Vårt barn er født i oktober i fjor og vi har fått barnehageplass fra i høst og han er 10 mnd når han begynner, skal vi droppe det og en av oss være hjemme og slite økonomisk? Vi har et boliglån på ca 1,6 mill. Men også billån og studielån. Jo jeg kan få kontantstøtte, men dagmammaer her krever kontantstøtta + barnehageprisen, det er nesten 8000kr i mnd. Og nå skal kontantstøtta økes, kanskje dagmammaene øker prisene. Hun i artikkelen sitt barn kommer til å være 11 mnd når det begynte i barnehage.

Når jeg og mine søsken ble født på 70-80-tallet så hadde vår mamma kun 4 mnd permisjon, så når vi var 4 mnd måtte hun slutte å fullamme, så vi havnet hos dagmamma og fikk fast føde hele mamma sin arbeidsdag. For ammefri hadde hun ikke. Det ble mennesker ut av oss og, kan ikke huske dette, jeg var 4 mnd. MEN er veldig glad for at vi ikke bare har 4 mnd permisjon nå. Så syns ikke at det er så grusomt at barn begynner i barnehage når de er 10-11 mnd. I andre land har de enda kortere permisjon enn oss, i noen land permisjon uten lønn. Ei jeg kjenner har bodd i USA og der er det (eller var) opp til arbeidsgiver om de får permisjon med lønn, de hadde da kun krav på TO UKER hjemme etter fødsel med el uten lønn. Så der får noen avtaler når de får seg jobb om f.eks ett år hjemme med/uten lønn, mens andre må ut i jobb etter to uker eller mister jobben. Kan han endret seg det, håper det.

Men helt klart så kunne garantert hun i artikkelen funnet seg en billigere bolig! 5 millioner får man en del for i Oslo og. 

HI: du er på KG du og :P

Anonymous poster hash: 8ae43...503
Skrevet

Hun i artikkelen fikk ks av helsemessige årsaker, det står det. Selv om hun hovedsakelig ønsket det pga økonomien. Og jeg kan faktisk skjønne henne, men hadde ikke stått frem i media.  Vårt barn er født i oktober i fjor og vi har fått barnehageplass fra i høst og han er 10 mnd når han begynner, skal vi droppe det og en av oss være hjemme og slite økonomisk? Vi har et boliglån på ca 1,6 mill. Men også billån og studielån. Jo jeg kan få kontantstøtte, men dagmammaer her krever kontantstøtta + barnehageprisen, det er nesten 8000kr i mnd. Og nå skal kontantstøtta økes, kanskje dagmammaene øker prisene. Hun i artikkelen sitt barn kommer til å være 11 mnd når det begynte i barnehage. Når jeg og mine søsken ble født på 70-80-tallet så hadde vår mamma kun 4 mnd permisjon, så når vi var 4 mnd måtte hun slutte å fullamme, så vi havnet hos dagmamma og fikk fast føde hele mamma sin arbeidsdag. For ammefri hadde hun ikke. Det ble mennesker ut av oss og, kan ikke huske dette, jeg var 4 mnd. MEN er veldig glad for at vi ikke bare har 4 mnd permisjon nå. Så syns ikke at det er så grusomt at barn begynner i barnehage når de er 10-11 mnd. I andre land har de enda kortere permisjon enn oss, i noen land permisjon uten lønn. Ei jeg kjenner har bodd i USA og der er det (eller var) opp til arbeidsgiver om de får permisjon med lønn, de hadde da kun krav på TO UKER hjemme etter fødsel med el uten lønn. Så der får noen avtaler når de får seg jobb om f.eks ett år hjemme med/uten lønn, mens andre må ut i jobb etter to uker eller mister jobben. Kan han endret seg det, håper det. Men helt klart så kunne garantert hun i artikkelen funnet seg en billigere bolig! 5 millioner får man en del for i Oslo og.  HI: du er på KG du og :PAnonymous poster hash: 8ae43...503

Tidlig på an med vindunken i dag?

Jeg tror ikke du har fått med deg NOE av essensen i diskusjonen her.

Anonymous poster hash: 5f2ca...9a2

Skrevet

Ja, hvis dere ikke ville løse problemet ved å f.eks. bruke dagmamma, så mener jeg at jo, da har dere jo for høye boutgifter. Jeg mener at man bør ikke ha høyere boutgifter enn at man kan klare et års tid på en inntekt, på lavbudsjett. Det er fullstendig unødvendig å ha bolig til 5 mill, det finnes massevis av boliger rundt i landet til halve prisen og under det. Man må ikke bo i Bærum for å leve et godt liv. 

Skrevet

Med tanke på å ha igjen 3,5 mnd til termin er hun da utrolig diger? 

Anonymous poster hash: 0aaa1...67c
Skrevet

Spam slettet.

Himmel og hav 

Brukermoderator

Skrevet

Nå har aldri jeg tatt KS, så jeg kan ikke si noe bastant. Men hvis det var helsemessige årsaker som lå bak at hun fikk innvilget, er det ikke da normalt å få KS-dato litt tidligere en bare noen få dager før termin? Hva hvis hun skulle få en uke før. Ville hun heller født normalt da? Jeg lukter manipulering på lang vei.

Anonymous poster hash: 48385...f39

Skrevet

Det man gjør hvis man ikke får barnehageplass i nabolaget er å søke andre steder- man tar IKKE keisersnitt!!!!

Skrevet

Hallo hold på hattene deres damer, hun har fått innvilget KS 3 dager før termin, det er ikke noe som har betydning, hun er fullgått!

Om hun og mannen har 5 mill i lån eller 2mill i lån  spiller ingen rolle, som hun sier det er snakk om og ha ett helt år ekstra med perm! ikke alle klarer og spare opp til det!

Og til alle hun fikk vell vite termin i uke 18-19 som alle andre og kanskje ble hun satt tilbake ett par uker, det er ikke alt som er svart hvitt her i verden!

Skrevet

Men det er jo ikke sikkert at keisersnittet blir utført dagen hun er satt opp på, i verste fall, hvis det er mye å gjøre, risikerer hun å måtte vente i flere dager. Kanskje karma biter henne i ræven og hun ikke får komme til før 1. september?

Skrevet

Aupair?

Anonymous poster hash: 8fab4...c28
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Vi har 4,5 mill i samlet lån, og bor i et lite rekkehus. Vi lever ikke i sus og dus, og vi kan ikke ta oss råd til å la en av oss være hjemme i ulønnet permisjon. Derfor er vi avhengige av barnehageplass. Det koster å bo i de større byene her til lands, og jeg synes ikke man skal konkludere med at dette er en overklassefrue som har masse lenger mellom hendene. Det er vel nettopp pga lånets størrelse at hun ikke har råd til å være hjemme. Men å lure legene til å få innvilget keisersnitt er ikke bra. Uansett så er det streng indikasjon på keisersnitt i fagmiljøet her til lands og jeg tror ikke hun har fått innvilget sectio på grunnlag av løgn. Her må det være en medisinsk indikasjon som gjør at hun skal forløses med keisersnitt, men mulig hun har fått viljen sin når det gjelder dato for inngrepet.

Skrevet

Ja, sånne som HI burde ha brukt prevensjon så de ikke overførte holdningene som sier at det er greit å henge ut andre, til barna sine. Men siden Hi er på DinBaby antar jeg at mitt råd kom litt for sent. I USA har de fleste permisjon i maks 6 uker, skal man ikke føde barn der da slik at hele landet dør ut? Det gjelder svært mange land i Europa også, for å ikke snakke om den tredje verden.

Og her i lille Norge sitter mødre og hakker på andre som ikke tar ulønnet permisjon til ungen er 30.

Du har misforstått noe vesentlig.....

Hva har jeg misforstått? At folk ikke har råd til å gå hjemme til barnet er 2 år? Det hadde ikke jeg hatt heller, og vi har ikke mer enn 1,8 mill totalt i lån på hus, bil, studielån. Siden jeg er hovedforsørger i familien og tjener 3 ganger mer enn mannen. Heldigvis fikk vi barnehageplass, men vi var i cirka samme situasjon, unge som er født "for sent".

Nå er det forskjell på å kjøpe seg oppussingsobjekt til 5mill og å kjøpe seg hus til 1,8.. Og det er ikke slik at det er du som må være hjemme ulønnet permisjon om dere hadde tatt det valget, mannen din kan også være den som tar ut permisjon. Her har vi huslån på 2mill, og jeg skal gå hjemme i ulønnet permisjon en liten periode, ikke for at vi må, men for at vi ønsker at babyen skal være lengst mulig hjemme. Hvorfor er det jeg som skal gå uten lønn? Jo, fordi mannen tjener 3ganger mer enn meg. Hadde det vært omvendt, hadde han blitt hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...