Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 22. mai 2014 #26 Skrevet 22. mai 2014 Det er jo helt uvesentlig om paret har fem eller to mil i lån. Poenget er at de ikke har råd til ulønnet permisjon fram til barnet får barnehageplass. En barnehageplass som de burde ha hatt like stor rett til å få, som foreldre med barn født på "riktig" tid av året. Spesielt smart er det vel ikke å fronte saken under fullt navn og bilde, men jeg forstår ønsket om å sette fokus på et system som fungerer så urettferdig. Det drøyeste eksemplet jeg har sett var en venninne som gikk 17 dager over tiden og fødte 2. september. Sykehusene har egentlig ikke lenger lov til å la det gå over 11-14 dager etter UL-termin, slik at hun ble urettferdig behandlet to ganger - de satt i gang fødsel for sent iht. regelverk, noe som medførte at hun fødte akkurat for sent til å få barnehageplass.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #27 Skrevet 22. mai 2014 Uansett hvor kjipe disse reglene er med at man ikke er sikret barnehageplass hvis barnet er født etter 1 september, så lurer man seg ikke til keisersnitt! Enig med en over her. Dette kvinnfolket fremstår som en bortskjemt overklassekvinne som får det som hun vil hvis ting ikke går helt som hun ønsker! Kjempelurt å stå frem med bilde og fullt navn. Håper legene får nyss i dette og avlyser keisersnittet! Anonymous poster hash: 48385...f39
Novemberdama Skrevet 22. mai 2014 #28 Skrevet 22. mai 2014 Ja, sånne som HI burde ha brukt prevensjon så de ikke overførte holdningene som sier at det er greit å henge ut andre, til barna sine. Men siden Hi er på DinBaby antar jeg at mitt råd kom litt for sent. I USA har de fleste permisjon i maks 6 uker, skal man ikke føde barn der da slik at hele landet dør ut? Det gjelder svært mange land i Europa også, for å ikke snakke om den tredje verden. Og her i lille Norge sitter mødre og hakker på andre som ikke tar ulønnet permisjon til ungen er 30. Anonymous poster hash: 56feb...4eb Herregud! Det er snakk om et halvt år, ikke 30! Om man har råd til å ha et lån på 5 millioner kroner så tjener man ganske bra. Da burde man være såpass oppegående i hodet at man får spare opp litt penger i forkant da, dersom man ikke får barnehageplass! Blir flau av å lese det der. Vel, verken jeg eller andre i min vennekrets hadde hatt råd til å trø hjemme et halvt år utover den ordinære permisjonen. Ingen av oss "bor oss i hjel", har lån over 2 mill eller overdrevent forbruk. Men det koster å leve: hus, bil, forsikringer, kommunale avgifter, mobil, TV, internett, klær, mat +++. Utgiftene forsvinner ikke det halve året man er hjemme med barn uten lønn. Anonymous poster hash: 56feb...4eb Vel, jeg skal være hjemme et ekstra år, og det går pga. prioriteringer pluss at jeg skal jobbe litt i helgene da mannen er hjemme. Har man ikke råd så får man spare eller bruke prevensjon.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #29 Skrevet 22. mai 2014 Så dere mener at dersom man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så burde msn ikke få barn?? Det er vel de fleste som ikke har råd til dette!! Herregud! Anonymous poster hash: a35ce...9c4
Novemberdama Skrevet 22. mai 2014 #30 Skrevet 22. mai 2014 Så dere mener at dersom man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så burde msn ikke få barn?? Det er vel de fleste som ikke har råd til dette!! Herregud! Anonymous poster hash: a35ce...9c4 De burde ihvertfall være såpass oppegående at de planlegger litt bedre! Eller sparer opp slik at de klarer det. Det er kun snakk om prioriteringer i slike tilfeller. Disse folka har ikke en inntekt på 5-6 hundretusen, slik mange har (og klarer seg fint på). De prioriterer dyrt hus osv. ikke barn, så da burde de vel også drite i å produsere flere da om de ikke klarer det økonomisk!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 22. mai 2014 #31 Skrevet 22. mai 2014 Leste det innlegget, og må også konkludere med at det var direkte pinlig. Jeg måtte lese stykker av innlegget høyt for min kollega, og hun hadde ikke annet å si enn " herreguuuuuud.....". Jeg joiner den jeg Stakkars dame som gjør seg selv så til latter. Fullt navn, bilde og så videre........Aj aj aj.....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #32 Skrevet 22. mai 2014 Jeg er nå i ulønnet permisjon fordi vi ikke får barnehageplass før august. Dette var vi da fullt klar over og har derfor spart slik at det skal gå rundt. Vi har det ikke romslig økonomisk for tiden, men hva gjør man vel ikke for at ting skal løse seg. Hadde aldri i verden falt meg inn å lure meg til keisersnitt! Anonymous poster hash: 48385...f39
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #33 Skrevet 22. mai 2014 Som et voksent og oppegående menneske så bør man faktisk bruke de 9mnd før barnet kommer til å planlegge, ordne evt ferie, sjekke ut evt dagmammaer og SPARE til ulønnet permisjon når de skjønte at barnet kunne komme i begynnelsen av september.. Staten kan ikke holde alle i hånda, og det er sykt å lure seg til ks pga dette.. Har de hus til 5mill, så sier det seg selv at de enten har god lønn, eller lånt seg over pipa, og da må man gjøre noen tiltak.. Vi fikk uplanlagt septemberbaby, men med litt sjonglering, deling av perm, ferie, sparepenger og ulønnet permisjon så gikk det opp, gikk ikke konk av den grunn, gikk heller ikke ut å klagde i full offentlighet. Vi bor i Norge, et av verdens beste land å føde i, og ha permisjon i. Anonymous poster hash: 6944a...dfe
Englenemine Skrevet 22. mai 2014 #34 Skrevet 22. mai 2014 Haha hadde i det minste venta til etter keisersnittet var utført før jeg sto frem i pressen med det. Og 5 mill ? Da burde de kanskje ikke bo der de bor?
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 22. mai 2014 #35 Skrevet 22. mai 2014 Så dere mener at dersom man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så burde msn ikke få barn?? Det er vel de fleste som ikke har råd til dette!! Herregud! Anonymous poster hash: a35ce...9c4 Som sagt, da burde de fleste land i Afrika og Europa, samt USA vært nedlagt
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #36 Skrevet 22. mai 2014 For en tåpelig årsak til å ta keisersnitt! Det finnes da barnehager som tar inn barn utenom hovedopptak! Min har nettopp startet i barnehagen nå, og det er ikke august engang! Anonymous poster hash: b71a1...96d
Gustav Klitt Skrevet 22. mai 2014 #37 Skrevet 22. mai 2014 Så dere mener at dersom man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så burde msn ikke få barn?? Det er vel de fleste som ikke har råd til dette!! Herregud! Anonymous poster hash: a35ce...9c4 Som sagt, da burde de fleste land i Afrika og Europa, samt USA vært nedlagt Jeg skjønner ikke - er dette ment til forsvar for keisersnittet hennes? I disse landene, med dårlige eller ikke-eksisterende velferdsordninger, får folk barn. Mange av disse familiene lever trangt, de har kanskje minimalt med skolegang og er lite utdannet om eller har rett og slett ikke råd til prevensjon. De får heller ikke subsidiert barnepass hvis de skulle ha råd til å betale seg til et keisersnitt en uke før termin!! Vi har det fantastisk her på berget, men det holdt liksom ikke for denne dama? Det er grunnen til at jeg satte morgenkaffen i halsen. Og jeg har ett, snart to, barn født etter den magiske datoen.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #38 Skrevet 22. mai 2014 Er det slik at det ikke er LOV lenger og søke om plass i barnehga utenom fellesopptaket? Jeg har "store barn",- og yngste var født "Innenfor grensa",- så jeg har aldri tenkt noe på det. Eldste ble født i november. Jeg var arbeidsledig da jeg fikk henne,- og var heldig og få jobb pga lønnstønad fra NAV, da hun var 11mndr. Jeg har høyere utdanning, men vanskelig og få jobb uten jobberfaring.....Da jeg fikk det tilbudet så måtte jeg jo ha henne et sted. For mannen jobbet jo. Da var det jo bare og be om liste over barnehager som hadde ledig plass på småbarn, samt at jeg tror jeg ringt ti lnoen mindre, private som ikke nødvendigvis hørte med under samordna opptak. Jeg fikk plass der det var ledig, ikke helt optimalt sted mtp boplass og jobb, men det var jo FLERE barnehager som hadde ledig småbarn. Tok 15-20 in lenger og komme seg på jobb enn om barneahgen hadde ligget "perfekt" til. Men der var det fullt..... Tenkte ikke over det da at jeg ikke kunne søke på det "samordna" opptaket, dette er 11 år siden. VAR det annerledes da? Er det "forbudt" og søke om plass i barnehager med ledig kapasitet ETTER søknadsfristen? Hvis så ikke er tilfelle, så skjønner jeg virkelig ikke problemet...Mange steder (sett bort fra storbyene kanskje ) så ER det ledige plasser,- også for småbarn, men det ligger veldig gjerne ikke "på vei til jobb": Men hvem kan kreve det? Der er det jo sånn at i store byer, hvor det faktsik mangler barnehagedekning, så er de glad bare de får plass. Selv om man har barnehage på en side av byen og jobb på den andre. Men føler at det er på steder det FINNES ledig kapasitet det ropes ut om at de ikke "får plass" om barnet er født for sent, og de ikke kan være med på hovedopptaket.. Ergo mindre sjanse for og få plass på barnehagen "i nærheten"....:Igjen, er det ikke lov og spørre om ledige plasser på i november? Slik vi gjorde det? Anonymous poster hash: fcda3...625
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #39 Skrevet 22. mai 2014 Siden dama ikke har råd til å gå hjemme, så får de selge huset og kjøpe noe som er rimeligere, da. Enkelt og greit. Her er det ikke barnet eller barnehageplassen som er problemet. Problemet er at de bor seg i hjel, og har et boliglån som er større enn det de kan betjene. Jager etter status, vil jeg tro. Anonymous poster hash: fd9d0...7d9
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 22. mai 2014 #40 Skrevet 22. mai 2014 Så dere mener at dersom man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så burde msn ikke få barn?? Det er vel de fleste som ikke har råd til dette!! Herregud! Anonymous poster hash: a35ce...9c4 Som sagt, da burde de fleste land i Afrika og Europa, samt USA vært nedlagt Jeg skjønner ikke - er dette ment til forsvar for keisersnittet hennes? I disse landene, med dårlige eller ikke-eksisterende velferdsordninger, får folk barn. Mange av disse familiene lever trangt, de har kanskje minimalt med skolegang og er lite utdannet om eller har rett og slett ikke råd til prevensjon. De får heller ikke subsidiert barnepass hvis de skulle ha råd til å betale seg til et keisersnitt en uke før termin!! Vi har det fantastisk her på berget, men det holdt liksom ikke for denne dama? Det er grunnen til at jeg satte morgenkaffen i halsen. Og jeg har ett, snart to, barn født etter den magiske datoen. Selvfølgelig er det ikke ment som forsvar for hennes KS. Det er ment som svar til dem som mener at man ikke kan få barn når man ikke har råd til å være i ulønnet permisjon. I de fleste afrikanske land er det fattigdom, og mødre må ta med nyfødte på åkrene for å jobbe. Skal de ikke få barn siden de verken har råd til barn eller til å være hjemme fra jobb med dem til de er 2 år?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #41 Skrevet 22. mai 2014 Siden dama ikke har råd til å gå hjemme, så får de selge huset og kjøpe noe som er rimeligere, da. Enkelt og greit. Her er det ikke barnet eller barnehageplassen som er problemet. Problemet er at de bor seg i hjel, og har et boliglån som er større enn det de kan betjene. Jager etter status, vil jeg tro. Anonymous poster hash: fd9d0...7d9 Vi bor oss ikke i hjel, men vi har heller ikke råd til at jeg går hjemme i 1 år til. Ikke kan vi flytte til noe rimeligere heller siden leiemarkedet er ikke-eksisterende og vi har det rimeligste huset i området. Anonymous poster hash: 56feb...4eb
*Miss Marple* Skrevet 22. mai 2014 #42 Skrevet 22. mai 2014 Så dere mener at dersom man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så burde msn ikke få barn?? Det er vel de fleste som ikke har råd til dette!! Herregud!Anonymous poster hash: a35ce...9c4 Som sagt, da burde de fleste land i Afrika og Europa, samt USA vært nedlagt Jeg skjønner ikke - er dette ment til forsvar for keisersnittet hennes? I disse landene, med dårlige eller ikke-eksisterende velferdsordninger, får folk barn. Mange av disse familiene lever trangt, de har kanskje minimalt med skolegang og er lite utdannet om eller har rett og slett ikke råd til prevensjon. De får heller ikke subsidiert barnepass hvis de skulle ha råd til å betale seg til et keisersnitt en uke før termin!! Vi har det fantastisk her på berget, men det holdt liksom ikke for denne dama? Det er grunnen til at jeg satte morgenkaffen i halsen. Og jeg har ett, snart to, barn født etter den magiske datoen. Selvfølgelig er det ikke ment som forsvar for hennes KS. Det er ment som svar til dem som mener at man ikke kan få barn når man ikke har råd til å være i ulønnet permisjon. I de fleste afrikanske land er det fattigdom, og mødre må ta med nyfødte på åkrene for å jobbe. Skal de ikke få barn siden de verken har råd til barn eller til å være hjemme fra jobb med dem til de er 2 år? Poenget her er vel at hun utnytter våre fantastisk velferdsordninger og belaster helsevesenet med en unødvendig operasjon fordi de har kjøpt seg et for dyrt hus. Med et lån på 5 mill kommer hun absolutt ikke under kategorien 'for fattig til å få barn'.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 22. mai 2014 #43 Skrevet 22. mai 2014 Så dere mener at dersom man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så burde msn ikke få barn?? Det er vel de fleste som ikke har råd til dette!! Herregud!Anonymous poster hash: a35ce...9c4 Som sagt, da burde de fleste land i Afrika og Europa, samt USA vært nedlagt Jeg skjønner ikke - er dette ment til forsvar for keisersnittet hennes? I disse landene, med dårlige eller ikke-eksisterende velferdsordninger, får folk barn. Mange av disse familiene lever trangt, de har kanskje minimalt med skolegang og er lite utdannet om eller har rett og slett ikke råd til prevensjon. De får heller ikke subsidiert barnepass hvis de skulle ha råd til å betale seg til et keisersnitt en uke før termin!! Vi har det fantastisk her på berget, men det holdt liksom ikke for denne dama? Det er grunnen til at jeg satte morgenkaffen i halsen. Og jeg har ett, snart to, barn født etter den magiske datoen. Selvfølgelig er det ikke ment som forsvar for hennes KS. Det er ment som svar til dem som mener at man ikke kan få barn når man ikke har råd til å være i ulønnet permisjon. I de fleste afrikanske land er det fattigdom, og mødre må ta med nyfødte på åkrene for å jobbe. Skal de ikke få barn siden de verken har råd til barn eller til å være hjemme fra jobb med dem til de er 2 år? Poenget her er vel at hun utnytter våre fantastisk velferdsordninger og belaster helsevesenet med en unødvendig operasjon fordi de har kjøpt seg et for dyrt hus. Med et lån på 5 mill kommer hun absolutt ikke under kategorien 'for fattig til å få barn'. Sier det igjen, jeg siktet til enkeltes generelle uttalelse om at man ikke burde få barn før man har råd til å gå hjemme med dem. Ikke den konkrete saken. Hvordan vet du forresten at hun ikke fikk KS av helsemessige grunner? Det stod i artikkelen at det også var helsemessig betinget, men det hopper vi elegant over?
Gustav Klitt Skrevet 22. mai 2014 #44 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Ser du noe sted at jeg har sagt det? Siteringen sviktet meg - til deg rett ovenfor! Endret 22. mai 2014 av Gustav Klitt
Gustav Klitt Skrevet 22. mai 2014 #45 Skrevet 22. mai 2014 Så dere mener at dersom man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon, så burde msn ikke få barn?? Det er vel de fleste som ikke har råd til dette!! Herregud!Anonymous poster hash: a35ce...9c4 Som sagt, da burde de fleste land i Afrika og Europa, samt USA vært nedlagt Jeg skjønner ikke - er dette ment til forsvar for keisersnittet hennes?I disse landene, med dårlige eller ikke-eksisterende velferdsordninger, får folk barn. Mange av disse familiene lever trangt, de har kanskje minimalt med skolegang og er lite utdannet om eller har rett og slett ikke råd til prevensjon. De får heller ikke subsidiert barnepass hvis de skulle ha råd til å betale seg til et keisersnitt en uke før termin!! Vi har det fantastisk her på berget, men det holdt liksom ikke for denne dama? Det er grunnen til at jeg satte morgenkaffen i halsen. Og jeg har ett, snart to, barn født etter den magiske datoen. Selvfølgelig er det ikke ment som forsvar for hennes KS. Det er ment som svar til dem som mener at man ikke kan få barn når man ikke har råd til å være i ulønnet permisjon. I de fleste afrikanske land er det fattigdom, og mødre må ta med nyfødte på åkrene for å jobbe. Skal de ikke få barn siden de verken har råd til barn eller til å være hjemme fra jobb med dem til de er 2 år? Poenget her er vel at hun utnytter våre fantastisk velferdsordninger og belaster helsevesenet med en unødvendig operasjon fordi de har kjøpt seg et for dyrt hus. Med et lån på 5 mill kommer hun absolutt ikke under kategorien 'for fattig til å få barn'. Sier det igjen, jeg siktet til enkeltes generelle uttalelse om at man ikke burde få barn før man har råd til å gå hjemme med dem. Ikke den konkrete saken. Hvordan vet du forresten at hun ikke fikk KS av helsemessige grunner? Det stod i artikkelen at det også var helsemessig betinget, men det hopper vi elegant over? Ikke like morsomt å diskutere. Spill på lag, nå.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 22. mai 2014 #46 Skrevet 22. mai 2014 Ser du noe sted at jeg har sagt det? Ikke du, mrs marple skriver at hun fikk unødvendig operasjon fordi de kjøpte for dyrt hus. Så vidt meg kjent, får man ikke KS i Norge av annet enn fysisk eller psykisk sykdom, som fødselsangst, store skader ved fødsel nr 1, stort barn osv.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 22. mai 2014 #47 Skrevet 22. mai 2014 Lo meg gjennom hele artikkelen.. Noe av det dummeste jeg har lest på lenge..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #48 Skrevet 22. mai 2014 Snakk om å ta sorgene på forskudd! Hun har langt tid på å skaffe dagmamma i verste fall. Anonymous poster hash: 13998...5c3
*Miss Marple* Skrevet 22. mai 2014 #49 Skrevet 22. mai 2014 Sier det igjen, jeg siktet til enkeltes generelle uttalelse om at man ikke burde få barn før man har råd til å gå hjemme med dem. Ikke den konkrete saken. Hvordan vet du forresten at hun ikke fikk KS av helsemessige grunner? Det stod i artikkelen at det også var helsemessig betinget, men det hopper vi elegant over? Jeg syns ærlig talt at man ikke bør planlegge å få barn før man har råd til å ta seg av dem på en ordentlig måte. Om det å føde etter 1 september ruinerer familien økonomisk, bør man enten vente litt med å få barn til økonomien blir bedre, eller så får man spare litt. Det får være grenser for hva man forventer at samfunnet skal ordne opp i! Jeg har ikke hoppet over noe. Det hun ble sitert på i artikkelen var at det selvsagt var helsemessige grunner til ks (selvsagt må det være det, det er faktisk ikke mulig for noen å bestille seg et ks), men at det var økonomien som var hovedgrunnen. Når det gjelder den helsemessige grunnen, er vel fødselsangst noe av det man best kan bruke om man ikke vil føde vaginalt. En forferdelig tilstand for dem som virkelig sliter, men dessverre også en tilstand det er lett å misbruke. Hvem kan nekte for at man er redd, liksom. Om det er et reelt problem for henne, vet ikke jeg, men som hun fremstår i artikkelen tillater jeg meg faktisk å tvile litt på det.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2014 #50 Skrevet 22. mai 2014 Vi har under 2 mill i lån, pluss 1 lite på ene bilen. Tjener ikke særlig godt og tenkte slavisk på det med barnehageplass med begge barna. Heldigvis klarte vi å "lage" de slik at de kom til "riktig" tid hehe, om ikke måtte jeg vel begynt på pilla igjen og ventet et år. Men når de har et så høyt lån, har de langt bedre lønn enn det vi har, og da burde de prioritert spraring/andre løsninger for å si det sånn. Herregud, for noen er det mer viktig med flott hus, enn andre ting. Husker foreldrene til en venninne av meg under oppveksten. De hadde råfint hus, dyyyyr bil, hytte osv. Men barna fikk hverken gå på kino, og de spiste brød med brunost nesten hver dag hjemme. Ansiktet utad vett;) Anonymous poster hash: 99f37...adf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå