pip pip Skrevet 14. mai 2014 #76 Skrevet 14. mai 2014 (endret) Vi bruker ikke bestemor og bestefar i det hele tatt. Mormor og morfar er momo og moffa, Svigers er mamie og papy (brukes i frankrike) Jeg kalte min farmor for Fava Endret 14. mai 2014 av ~Prinsesse Fiona~
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #77 Skrevet 14. mai 2014 Frøken Snerpe med familie. Bestemor er en fellesbetegnelse for mødre som har fått barnebarn. Her går det i beste, besta, Mimmi, mommo, nu osv... Dette bestemmer faktisk ungene. De bestemmer hva de vil kalle sine kjære besteforeldre! Anonymous poster hash: a92ce...771
Rediken Skrevet 14. mai 2014 #78 Skrevet 14. mai 2014 Hvor jeg kommer fra er det vanlig at moren sin mor kalles bestemor og faren sin mor kalles besta. Men her ville ikke svigermor være besta, så det ble farmor. Jeg syns det er en smule barnslig av avigermoren din, men siden dette åpenbart er viktig for henne hadde jeg gitt meg på det.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #79 Skrevet 14. mai 2014 Her ble det drama da begge ville være bestemor og ha tittel alene. Ikke noe er bedre en BESTEmor liksom. Jeg ble så lei sure miner og sa det ble mormor og farmor ELLER navnet deres. Jeg gidder ikke megle mellom gale besteforeldre. Anonymous poster hash: b82f5...610
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #80 Skrevet 14. mai 2014 Eh, begge to kan hete bestemor... Hva er problemet? Jeg hadde to bestefedre, no problemo.. Alt folk skal lage vanskeligheter ut av! Idiotisk! Anonymous poster hash: 3bc8b...a7d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #81 Skrevet 14. mai 2014 Jeg vokste også opp med to sett bestemor/bestefar - det var aldri noe problem! Skjønner ikke hvorfor det skal være en så stor sak? Har heller aldri vurdert bestemor-tittelen som bedre eller dårligere enn farmor/mormor-tittelen - det er to sider av samme sak. Anonymous poster hash: 17d3c...b0b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #82 Skrevet 14. mai 2014 Tja, syntes det er temmelig tåpelig at "alle" absolutt skal hete noe annet enn det faktistk ER (mormor, farmor osv.) At flere skal hete det samme er ihvertfall helt bak mål...! Blir jo bare til at man egentlig kaller dem ved navn (bestemor Anne/bestemor Lise osv) og det er ihvertfall upersonlig... Det kan dessverre bli en vanskelig situasjon for barna. Selv var vi vant med farmor/mormor men når jeg sa "farmor" til farmor hendte det ofte at hun ikke ville svare før jeg sa bestemor (det kalte de andre fetterne mine henne, selv så jeg henne bare 1-2 ganger pr år og ellers aldri noen kontakt.) Om din svigermor er av den typen ville jeg likevel ikke kalt henne noe annet enn det jeg og mannen var blitt enige om... Stikkordet her er jo mannen mener jeg da. Du og mannen må bli enige, dere er foreldrene. Besteforeldre får heller fokusere på viktige ting, som å ha god kontakt med barna. Anonymous poster hash: a50a0...16d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #83 Skrevet 14. mai 2014 Eh, begge to kan hete bestemor... Hva er problemet? Jeg hadde to bestefedre, no problemo.. Alt folk skal lage vanskeligheter ut av! Idiotisk! Anonymous poster hash: 3bc8b...a7d Helt enig. Makan til drama. Litt komisk at voksne folk KREVER å få være den eneste bestemoren (som i mitt tilfelle) Hadde mest lyst til å grine når det sto på, nå ler jeg. Anonymous poster hash: b82f5...610
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #84 Skrevet 14. mai 2014 Vi lot besteforeldrene velge selv. Det ble farmor og bestefar, bestemor og far Noe som førte til at eldstemann ville flytte rundt på besteforeldrene for å få det litt mer logisk... Han mente det passet bedre dersom bestemor bodde sammen med bestefar og farmor med far Gikk seg til og minste har aldri hatt det problemet Skjønner ikke at noen orker å bruke energi på å krangle om dette Anonymous poster hash: 8ce39...6e3
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #85 Skrevet 14. mai 2014 Siden du regner henne som en annenrangs bestemor, For en utrolig unødvendig og smålig kommentar, du burde skamme deg! Anonymous poster hash: ed982...628
Vaffelstrikk Skrevet 14. mai 2014 #86 Skrevet 14. mai 2014 Mamma "valgte" farmor da hun fikk første barnebarn for å unngå å tråkke noen på tærne, selv om vi aldri har brukt farmor i vår familie og hun helst ville være bestemor selv. Jeg syns det var latterlig, men det kan tydligvis være nødvendig å ta slike hensyn... Har forøvrig vokst opp sammen med ei som hadde bestemamma, der ville ikke mormor være "bare" mormor. Og sånn ble det
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #87 Skrevet 14. mai 2014 HI her. Oi, her får jeg så ørene flagrer, men også mange konstruktive innlegg, takk for det. Jeg bet meg spesielt merke i den kommentaren som sa at jeg var minst like fjollete og barnslig som svigermor dersom jeg kalte henne farmor på trass, for det har forfatteren av kommentaren helt rett i. Så jeg får prøve å være litt mer raus, og finne løsninger som også farmor blir fornøyd med, selv om jeg aldri kommer til å forstå hvorfor farmor-begrepet er så 'stygt' at det må utelukkes her. Anonymous poster hash: ed982...628
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #88 Skrevet 14. mai 2014 hoss oss er det mormor & bestefar, bestefar & bestemor, mormor & morfar, jeg er adoptert & har flere sett med foreldre osv så blir litt dobble titler men det går greit. Anonymous poster hash: cb94f...9a6
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #89 Skrevet 14. mai 2014 HI her. Oi, her får jeg så ørene flagrer, men også mange konstruktive innlegg, takk for det. Jeg bet meg spesielt merke i den kommentaren som sa at jeg var minst like fjollete og barnslig som svigermor dersom jeg kalte henne farmor på trass, for det har forfatteren av kommentaren helt rett i. Så jeg får prøve å være litt mer raus, og finne løsninger som også farmor blir fornøyd med, selv om jeg aldri kommer til å forstå hvorfor farmor-begrepet er så 'stygt' at det må utelukkes her. Anonymous poster hash: ed982...628 Det kan ha noe med hennes egne erfaringer å gjøre. Det kan også ha noe å gjøre med at det er noe man snakker om dette at mormor kommer nærmere barnebarna enn farmor. Farmor får aldri samme innpass fordi hun "bare" er mammaen til pappa og svigerdøtre slipper de ikke til på samme måte. Det er jo faktisk sånn at kvinner ønsker seg døtre for å kunne oppleve å bli mormor. Kanskje har venninner og andre rundt din svigermor snakket med henne om dette, at hun nok bare blir annenrangs fordi svigerdøtre aldri lar farmor få slippe til, får ikke sitte barnevakt, blir ikke invitert på besøk osv... Det er kanskje ikke så rart at noen da får litt avsmak fra hele farmor-tittelen? Prøv å inkludere henne, la henne forstå at du har tenkt å la henne være like viktig i barnets liv som din mamma vil være. La henne forstå at hun på ingen måte er annenrangs, og at hun kan få kalle seg hva hun vil, kanskje til og med noe som er lettere å si en bestemor så barnet vil si hennes navn først, mimmi eller go'mor kanskje? Anonymous poster hash: 7b131...674
smiia Skrevet 14. mai 2014 #90 Skrevet 14. mai 2014 Men sånn for familiefredens skyld; hva med "besta"? Foreslått, men hun synes det høres steingammelt ut. Hun har foreslått 'bestemamma', men mamma-tittelen vil jeg ha for meg selv. Anonymous poster hash: ed982...628 Beklager å måtte si det, men du virker litt i overkant bestemt og vanskelig å ha med å gjøre.
HvittHus Skrevet 14. mai 2014 #91 Skrevet 14. mai 2014 For meg er farmor/mormor så fremmedartet at det ville være vanskelig å venne seg til. Hadde min svigerdatter tvunget meg til å bli farmor til mine barnebarn, hadde jeg blitt oppriktig lei meg, og jeg hadde protestert og argumentert hardt for å kunne kalle meg bestemor. Nå mener jeg at det ikke er opp til barnas foreldre å bestemme hva besteforeldrene skal/kan kalle seg. Det bestemmer besteforeldrene(og barnebarna) i min verden, selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Vil bestemor kalle seg mamma/mor, er det selvfølgelig greit at foreldrene setter ned foten. Så TS jeg mener du er urimelig hvis du fortsetter å holde på ditt. Barn kan ha mange bestemødre uten at det blir noe problem å skille hvem som er hvem.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #92 Skrevet 14. mai 2014 Om barnets farmor ikke vil bli kalt dette, men går med på bestemor hadde jeg godtatt dette. Jeg ville derimot ikke likt hverken krav om at barnebarn skal kalle ved fornavn eller at de bruker mor eller mamma betegnelsen, den er forbeholdt meg Jeg synes du er kjip med farmor, som sier bestemor-tittelen er opptatt av din egen mor. Snakk om å skyve farmor ut av bildet Vel, du bør ikke forvente det største engasjementet fra fars foreldre dersom du presser gjennom dette. Er vanskelig for dem å skulle ha et forhold til barnebarnet sitt når du holder på slik....:/ Anonymous poster hash: 52802...424
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #93 Skrevet 14. mai 2014 Du bestemmer vel ikke hva barna skal kalle bestemoren sin? Og at bestemortittelen er opptatt, er nok noe av det dummeste jeg har hørt. Her ville ikke farmor hete verken farmor eller bestemor. Vi endte på mimmi. Så nå har barna en Mimmi og Besten og en Mormor og Morfar. Det funker bra hos oss.. De neste barna i rekken har fortsatt samme benevnelser, og det er jo litt koselig. Jeg må innrømme at jeg egentlig synes at du er den vanskelige her... Anonymous poster hash: f4c9b...6fa
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #94 Skrevet 14. mai 2014 Ingen bestemor her, her har vi navn ungene har laget. Navn alla mimmi, nonno, moma osv Anonymous poster hash: 4943e...b9f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #95 Skrevet 14. mai 2014 Dette er jo i utgangspunktet et filleproblem, men ser jo at det kan by på irritasjon. Navnet skal henge ved resten av livet til andre mennesker. Mine foreldre hadde bare bestemor og bestefar, og sier bare det når de prater om det. Husker jeg var irritert på at jeg hadde mormor og farmor i barndommen, ville ha bestemødre selv Hvorfor mine foreldre tok det valget vet jeg ikke, kan være fordi vi sjelden så dem(langt unna). Bestemor høres i utgangspunktet veldig gammelt ut, ser for meg ei eldre dame men men.. Hun ønsker det, la henne få det. En dag står du i en annen problemstilling og ønsker å få gjennom en småsær greie.. Da kan det være du trenger raushet rundt deg Anonymous poster hash: 09e0e...db9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #96 Skrevet 14. mai 2014 Jeg nekter å bli kalt tante. Jeg har et navn, og det skal nieser og nevøer bruke. Så jeg skjønner henne godt. Det er uaktuelt å bli kalt noe man ikke liker. La henne være bestemor, eller så aksepterer du at hun vil kalles med navn. Anonymous poster hash: b25ca...58c Wow. Seriost?? Anonymous poster hash: 85131...f2f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #97 Skrevet 14. mai 2014 Haha! Da er vel jeg vanskelig som ikke synes det er greit at svigermor vil bli kalt mimmi (dette er fordi mitt barn har kalt meg det ganske mye og da er det faktisk ikke greit for meg). Jeg selv har best kontakt med farmoren min og kan ikke fatte hvorfor det skulle være et problem å bli kalt det. Har bare sønner selv og er ikke bekymret:P Jeg forstår deg HI. Det er ikke alltid at det handler om tittelen i seg selv heller, men den merkelige kampen mellom mormorer og farmoren som om de må konkurrere... Anonymous poster hash: 3e2d7...94e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #98 Skrevet 14. mai 2014 Her sa svigermor klart i fra, høyt og tydelig, at det var hun som skulle være bestemor. Foreldrene mine orket ikke noe diskusjon, så de ble mormor og morfar Anonymous poster hash: 0a9f8...112
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #99 Skrevet 14. mai 2014 Hva med mor og far? Det heter de her. Ellers var det mange rundt meg som kalte besteforeldre for "bestemor i vennesla" "mor i lyngdal" osv.. Funka helt fint Forøvrig liker ikke jeg heller farmor tittelen så godt, så det kommer ikke jeg heller til å "bli" Anonymous poster hash: 73680...aa8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå