Gå til innhold

Bestemortittelen er opptatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal du da kalles for bestemor? Hvorfor kan ikke du bli kaldt for noe annet, som da evt mormor?

Hos oss har mormor og morfar eget kallenavn, så de har aldri blitt kaldt mormor eller morfar. Alle barnebarna sier det samme.

Farmor og farfar blir kaldt med navna deres, ungene vil ikke si noe annet.

Stebesteforeldrene blir kaldt for bestmor og bestefar, det het de før vi kom inn i familien. Veldig greit siden de både err mormor og farmor. Og det er også to besmor uten at det er noen problemer for noen. Sier bestemor når de er h og bestemor x eller bestermor xx når de ikke er her så vi vet hvem de snakker om.

Anonymous poster hash: f3be5...c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du er sær her, hi.

Hvorfor ikke ha to bestemødre ?

Våre barn har bestemor i det gule huset og bestemor i det blå. Ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg er enig med henne i at farmor er litt "kaldere" enn bestemor og mormor.

Skrevet

Jeg syns egentlig dere er vrange og vanskelige, begge to.

Du har fått mange gode tips her, men virker til å ha hengt deg opp i at det er du som skal få viljen din. Om du får barna dine til å kalle henne farmor mot hennes vilje, kan du vel like gjerne erklære krig med det samme. Det er utrolig dårlig gjort!

Prøv å være litt raus og tenk at i den store sammenheng betyr det ingenting hva hun kalles. Det viktigeste er vel at hun er tilstede for barnebarna sine?

Skrevet

Jeg synes godt din mamma kan bli mormor eller "mommo" til dine barn og la din svigermor få bestemortittelen jeg da, det er ikke noe problem det heller altså...

Jeg har tre søstre og en bror, vi søstrene fikk barn ført så mamma er mormor til et utall unger. Når broren min fikk barn ble hun plutselig farmor, selv om alle har kalt henne mormor nå i årevis, men det gikk helt fint det altså.

Selv er jeg vokst opp med å kalle min mormor for bestemor, mens kusinene mine som jeg var mye sammen med kalte henne for farmor. Kan aldri huske at det ble hverken forvirring eller problemer, dama var både bestemor og farmor og alle var like glad i henne.

Anonymous poster hash: 7b131...674
Skrevet

Skjønte ikkje det med at "bestemor" er oppteke?  Her har ungane ei "besta" og ein "besten" på to stader, så me seier "besta i Bergen" eller "besta på Voss" når me snakkar om dei, og når dei er saman seier dei berre "besta" og "besten"

Om ho ikkje er mor til mannen din vert det jo ikkje rett å kalle ho farmor heller.  Eg synes besteforeldra sjølv må få vere med å bestemme kva dei skal kallast, og synes du er minst like vanskeleg som svigermor di. (og så sakna eg å høyre kva mannen din synes om dette, det er vel meir opp til han og bestemora å bli einige om enn deg ??)

Skrevet

Altså, man velger selv hva man vil kalles, det er ikke din jobb. Og drøssevis av familier har bestemor på to sider. Trenger ikke henge på navn heller.

Skrevet

Vi fikk første barnebarn i familien. Jeg hadde en egen bestemor (barnas oldemor), hun kalles bare bestemor!

Så ville svigermor kalles bestemor. For meg var det vanskelig. Det finnes bare en bestemor i verden og det er min! (Min farmor!)

Men hun fikk det selvsagt som hun ville, bestemor ble hun og vi gadd ikke ta noe diskusjon på det!

Jenta var veldig tidlig ute med å snakke! Momo (mormor) sa hun raskt, men det tar tid å lære å si bestemor. Svigermor øvet og øvet med jenta, til lite nytte.

Så sier jeg famo (farmor) kan hun si og jenta gjentok! Svigermor skiftet tittel på minuttet og var såååå stolt at den lille jenta kunne si famo! :-)

(Så da fikk jeg viljen min!)

Svigermor valgte å hete farmor til alle sine barnebarn! :-)

Anonymous poster hash: 1cba4...a23

Skrevet

Nå når jeg leser det andre du skriver, så må jeg få legge til at dere begge er urimelige og vanskelige.

Hun fordi jeg ikke for mitt bare liv kan se hva som er galt med å bli kalt farmor.

Du fordi jeg ikke for mitt bare liv kan skjønne problemet med at hun blir kalt bestemor. Det er vel ikke copyright på tittelen?

Dere lager dere problemer, begge to.

Skrevet

Svigermor hadde et anstrengt forhold til sin egen svigermor, og ønsker av den grunn ikke å bli kalt farmor. Min mor var allerede bestemor. Vi har to bestemødre og spesifiserer med navnet når det trengs. Det går fint.

Jeg liker heller ikke titlene "farmor" og "mormor", og håper på å bli bestemor selv også.

Anonymous poster hash: d2a20...99e

Skrevet

Her hos oss ville farmor ha bestemor tittelen . Det ble helt feil fra meg. I den tittelen ligger det så mye omsorg , kjærlighet og raushet som hun dessverre aldri kan klare å vise for noen.

Vi diskuterte det ikke, bare ga beskjed om det det ble farmor barnet kom til å kalle henne.

Anonymous poster hash: e9dcd...faf

Skrevet

Farmor er fjollete

Mener du at tittelen farmor er fjollete, eller at denne farmoren er fjollete?

Anonymous poster hash: acb51...5b3

Skrevet

Synes kanskje du er den urimelige her gitt...bestemamma er da fint?

Anonymous poster hash: e3eba...65c

Skrevet

Her går det i farmor og farfar svigers

Bestemor og bestefar min stefar

Xxx og bestefar min far

Da mine foreldre ikke bor sammen:-)

La hun finne sitt eget kallenavn da. Besta bestemamma mimmi osv

Skrevet

Her hos oss ville farmor ha bestemor tittelen . Det ble helt feil fra meg. I den tittelen ligger det så mye omsorg , kjærlighet og raushet som hun dessverre aldri kan klare å vise for noen.

Vi diskuterte det ikke, bare ga beskjed om det det ble farmor barnet kom til å kalle henne.

Anonymous poster hash: e9dcd...faf

Oi.....

Skrevet

Min bror fikk et barn og da ble mamma bestemor. Fordi alle likte det.

Så fikk jeg barn og da ønsket hun å være Mormor for mine barn. Det er helt uproblematisk for kusinenene og fetterene at hun både er mormor og bestemor.

Forslag til løsning:

"Farmor"'får være bestemor om ønsker det.

Mormor forblir bestemor hvis hun ønsker det eller blir Mormor dersom du ikke vil at barnet skal to som kalles bestemor.

Problem løst!

Anonymous poster hash: 9bbf7...a68

Skrevet

Hvorfor kan hun ikke bli kallet for bestemor da? Bestemor og farfar/bestefar funker jo godt det!

Fordi disse "titlene" er opptatt av mine foreldre. Innøvd og brukt i årevis, og akkurat dette er ikke mer å diskutere.

Anonymous poster hash: ed982...628

Hvordan er titlene innøvd i årevis dersom barnet ikke er født/liten baby?

Skjønner ikke hvordan tittelen kan være opptatt?

Skrevet

Men sånn for familiefredens skyld; hva med "besta"?

Foreslått, men hun synes det høres steingammelt ut. Hun har foreslått 'bestemamma', men mamma-tittelen vil jeg ha for meg selv.

Dere høres utrolig sære og egoistiske ut begge to, bare opptatt av dere selv og neter å bøye seg en millimeter for familiefreden. Dessertgenerasjonen møter glasurgenerasjonen?

Anonymous poster hash: ebfd0...985

Skrevet

Du er vanskelig, ingen grunn til å legge seg opp i kva besteforeldra vil kallast.

Skrevet

Jeg skjønner deg faktisk hi. Vi har to bestefar, og det er slitsomt i lengden å holde tunga bent i munnen når vi snakker om dem til ungene. (3 bestefedre til sammen). Så vi har gitt ene bearen en tittel i forbindelse med yrket hans, butikk-besten, noe alle synes er helt greit. Bortsett fra moren til bonusen som nekter bonusen å kalla ham dette når bonusen er hos mor..

Dette med titler er ikke lett!

Skrevet

Hvorfor kan hun ikke bli kallet for bestemor da? Bestemor og farfar/bestefar funker jo godt det!

Fordi disse "titlene" er opptatt av mine foreldre. Innøvd og brukt i årevis, og akkurat dette er ikke mer å diskutere.

Hvordan er titlene innøvd i årevis dersom barnet ikke er født/liten baby?

Skjønner ikke hvordan tittelen kan være opptatt?

Tror du det kan være at mamman og pappan hennes produserte flere barn og at de faktisk kunne fått til å fått barn noen år før HI? Eller at HI har barn fra et tidligere forhold, før denne mannen og svigermoren kom inn i bildet? =P

Anonymous poster hash: a5727...82c

Skrevet

Hva med å bruke "Mimmi", min mormor bruker det til tre av sine farmorbarn. Ikke fordi hun ikke liker farmor, men fordi de bare begynte å si det. Sånn helt av seg selv :)

Anonymous poster hash: a5727...82c
Skrevet

Begge to er bestemor, men det finnes bare en mormor og en farmor. Hvis du mener å kunne bestemme at den ene bestemoren må bruke farmor, mens den andre kan titulere seg bestemor så gjør du stor forskjell og legger til rette for en strid innad i familien, og hvorfor skulle du gjøre det? Er det fordi du mener at mormor er mer "verdt" enn farmor? Eller er det fordi du må få viljen din og diktere andre? Du fremstår som vanskelig og lite løsningsorientert, og en meget lite inkluderende svigerdatter.

Anonymous poster hash: 150d7...80e

Skrevet

Denne farmoren er fjollete.

Skrevet

Begge to er bestemor, men det finnes bare en mormor og en farmor. Hvis du mener å kunne bestemme at den ene bestemoren må bruke farmor, mens den andre kan titulere seg bestemor så gjør du stor forskjell og legger til rette for en strid innad i familien, og hvorfor skulle du gjøre det? Er det fordi du mener at mormor er mer "verdt" enn farmor? Eller er det fordi du må få viljen din og diktere andre? Du fremstår som vanskelig og lite løsningsorientert, og en meget lite inkluderende svigerdatter.

Anonymous poster hash: 150d7...80e

HI har antakelig barn fra før, som svigermoren ikke er farmor til, og som kaller moren hennes bestemor. Akkurat det regnestykket er ikke så vanskelig, synes jeg. 

Men jeg synes både HI og svigermoren er mildt sagt lite voksne her. 

Anonymous poster hash: ebfd0...985

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...