Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #51 Skrevet 14. mai 2014 Begge to er bestemor, men det finnes bare en mormor og en farmor. Hvis du mener å kunne bestemme at den ene bestemoren må bruke farmor, mens den andre kan titulere seg bestemor så gjør du stor forskjell og legger til rette for en strid innad i familien, og hvorfor skulle du gjøre det? Er det fordi du mener at mormor er mer "verdt" enn farmor? Eller er det fordi du må få viljen din og diktere andre? Du fremstår som vanskelig og lite løsningsorientert, og en meget lite inkluderende svigerdatter. Anonymous poster hash: 150d7...80e HI har antakelig barn fra før, som svigermoren ikke er farmor til, og som kaller moren hennes bestemor. Akkurat det regnestykket er ikke så vanskelig, synes jeg. Men jeg synes både HI og svigermoren er mildt sagt lite voksne her. Anonymous poster hash: ebfd0...985 Det spiller ingen rolle. Virkeligheten er slik at begge er bestemor da bestemor peker på enten mors mor eller fars mor. Skal man være berettiget til å sette føringer på dette måtte det vært i forhold til mormor eller farmor tittelen. Anonymous poster hash: 150d7...80e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #52 Skrevet 14. mai 2014 Gruer meg selv til den dagen jeg blir kaldt farmor Men heller det enn å bli kaldt for mitt eget navn. Jeg er da riktig nok moren til sønnen min. Her har vi gjort det enkelt. Min mor er mormor. Hun synes det er helt supert. Hun gledet seg å bli kaldt mommo. Ble noe helt annet Men hun går som mormor. Svigermor går som bestemor eller beste. Jeg personlig liker ikke beste, så jeg sier bestemor Har selv en bestemor, synes det er helt greit Tenker det har litt med hva vi er oppvokst med. Helt ærlig synes jeg dere begge er urimelige og fjollete/barnslige. La barna bestemme. Anonymous poster hash: 36082...292
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #53 Skrevet 14. mai 2014 Gruer meg selv til den dagen jeg blir kaldt farmor Men heller det enn å bli kaldt for mitt eget navn. Jeg er da riktig nok moren til sønnen min. Her har vi gjort det enkelt. Min mor er mormor. Hun synes det er helt supert. Hun gledet seg å bli kaldt mommo. Ble noe helt annet Men hun går som mormor. Svigermor går som bestemor eller beste. Jeg personlig liker ikke beste, så jeg sier bestemor Har selv en bestemor, synes det er helt greit Tenker det har litt med hva vi er oppvokst med. Helt ærlig synes jeg dere begge er urimelige og fjollete/barnslige. La barna bestemme. Anonymous poster hash: 36082...292 Kalt ikke kaldt Anonymous poster hash: 36082...292
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #54 Skrevet 14. mai 2014 Jeg liker ikke bestemor-tittelen, og vil bli kalt mormor/farmor når den tid kommer. Mannen min kaller sin bestemor for mor. Det er så koselig. Hva med mor? Anonymous poster hash: 0a9f8...112
MissMagica Skrevet 14. mai 2014 #55 Skrevet 14. mai 2014 Synes det er litt merkelig av henne, men hva så? Kanskje litt barnslig ja, men å skulle kalle henne farmor omtrent på trass synes jeg er enda barnsligere altså
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #56 Skrevet 14. mai 2014 Jeg nekter å bli kalt tante. Jeg har et navn, og det skal nieser og nevøer bruke. Så jeg skjønner henne godt. Det er uaktuelt å bli kalt noe man ikke liker. La henne være bestemor, eller så aksepterer du at hun vil kalles med navn. Anonymous poster hash: b25ca...58c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #57 Skrevet 14. mai 2014 Begge to er bestemor, men det finnes bare en mormor og en farmor. Hvis du mener å kunne bestemme at den ene bestemoren må bruke farmor, mens den andre kan titulere seg bestemor så gjør du stor forskjell og legger til rette for en strid innad i familien, og hvorfor skulle du gjøre det? Er det fordi du mener at mormor er mer "verdt" enn farmor? Eller er det fordi du må få viljen din og diktere andre? Du fremstår som vanskelig og lite løsningsorientert, og en meget lite inkluderende svigerdatter. Anonymous poster hash: 150d7...80e HI har antakelig barn fra før, som svigermoren ikke er farmor til, og som kaller moren hennes bestemor. Akkurat det regnestykket er ikke så vanskelig, synes jeg. Men jeg synes både HI og svigermoren er mildt sagt lite voksne her. Anonymous poster hash: ebfd0...985 Det spiller ingen rolle. Virkeligheten er slik at begge er bestemor da bestemor peker på enten mors mor eller fars mor. Skal man være berettiget til å sette føringer på dette måtte det vært i forhold til mormor eller farmor tittelen. Anonymous poster hash: 150d7...80e Det finnes strengt tatt ingen regler om dette. Det er litt upraktisk å skulle kalle begge bestemødrene det samme, det er jeg enig med HI i. Men det er ikke en stor sak, og det kommer til å gå greit, så jeg synes hun er barnslig. Like fullt synes jeg farmoren er barnslig som er mer opptatt av å få det som hun vil enn at det skal fungere greit for barnet og resten av familien. I min familie var det omvendt: Da jeg fikk mitt første barn, ville faren min kalles bestefar, mens moren min ville være mormor. Da jeg fikk mitt andre barn (ikke samme far), ville svigermor være bestemor. Altså har det ene barnet mitt både bestemor og bestefar, men bestefar er gift med mormor. Null problem. Det andre har mormor, bestefar, farmor og farfar. Anonymous poster hash: ebfd0...985
junimamma81 Skrevet 14. mai 2014 #58 Skrevet 14. mai 2014 Min mor er bestemor til både mitt barn og bror sitt barn. Bror sitt barn har to bestemødre og fungerer fint. Jeg har en bestemor selv som og er bestemor til mine søskenbarn (barna til onkel) Jeg har en farmor som også er mormor til minr søskenbarn. Kan oppleve noen ganger når hun ringer at hun sier hei det er mormor. Men så tar hun seg i det. Sånn sett så er det enklere å være bestemor på begge sider:-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #59 Skrevet 14. mai 2014 Jeg synes ikke dere skal kalle henne bestemor hvis dere kaller det andre besteforeldreparet for bestemor og bestefar. Er dette mor til barnas far, eller er det en dame farfar har giftet seg med i voksen alder? Hvis det er sistnevnte synes jeg faktisk ungene kan kalle henne ved navn, eller la dem selv bestemme hva de vil kalle henne.... Det er jo ungene som skal bruke disse navnene. Anonymous poster hash: dc9d8...eea Anonymous poster hash: dc9d8...eea
☆☆☆ Skrevet 14. mai 2014 #60 Skrevet 14. mai 2014 Begge to er bestemor, men det finnes bare en mormor og en farmor. Hvis du mener å kunne bestemme at den ene bestemoren må bruke farmor, mens den andre kan titulere seg bestemor så gjør du stor forskjell og legger til rette for en strid innad i familien, og hvorfor skulle du gjøre det? Er det fordi du mener at mormor er mer "verdt" enn farmor? Eller er det fordi du må få viljen din og diktere andre? Du fremstår som vanskelig og lite løsningsorientert, og en meget lite inkluderende svigerdatter. Anonymous poster hash: 150d7...80e HI har antakelig barn fra før, som svigermoren ikke er farmor til, og som kaller moren hennes bestemor. Akkurat det regnestykket er ikke så vanskelig, synes jeg. Men jeg synes både HI og svigermoren er mildt sagt lite voksne her. Anonymous poster hash: ebfd0...985 Det spiller ingen rolle. Virkeligheten er slik at begge er bestemor da bestemor peker på enten mors mor eller fars mor. Skal man være berettiget til å sette føringer på dette måtte det vært i forhold til mormor eller farmor tittelen. Anonymous poster hash: 150d7...80e Det finnes strengt tatt ingen regler om dette. Det er litt upraktisk å skulle kalle begge bestemødrene det samme, det er jeg enig med HI i. Men det er ikke en stor sak, og det kommer til å gå greit, så jeg synes hun er barnslig. Like fullt synes jeg farmoren er barnslig som er mer opptatt av å få det som hun vil enn at det skal fungere greit for barnet og resten av familien. I min familie var det omvendt: Da jeg fikk mitt første barn, ville faren min kalles bestefar, mens moren min ville være mormor. Da jeg fikk mitt andre barn (ikke samme far), ville svigermor være bestemor. Altså har det ene barnet mitt både bestemor og bestefar, men bestefar er gift med mormor. Null problem. Det andre har mormor, bestefar, farmor og farfar. Anonymous poster hash: ebfd0...985 Her har vi mommo og bestefar, besten og besta, oldemor, oldebesta og oldis/oldebesten. Oldebesta blir kalla mormor av dei øvrige oldebarna av ein eller anna grunn, men til våre ville ho vere oldebesta. For mannen er ho farmor, medan mannen hennar var besten.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #61 Skrevet 14. mai 2014 Hva er problemet med flere bestemor/bestefar? Her har ungene 3 stk bestemor og to bestefar, og min far som kun vil kalles morfar. (mine foreldre er skilt, og har begge nye partnere, bestemor (min stemor) kom inn i bildet når ungene var 2 og 3 år, nå er de 5 og 6 år, og de selv har lagt til navnet til den bestemoren/bestefaren de snaker til. Synes dere begge oppfører dere som noen 3 åringer jeg, om hun vil være bestemor, så la henne være det, med navnet sitt til, DU synes nok det er tungvidt, men hva synes ungen(e)? Anonymous poster hash: d2cde...c4d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #62 Skrevet 14. mai 2014 Her blir besteforeldre på begge sider kalt bestemor og bestefar. Er vel ikke noe problem det? Anonymous poster hash: 25870...faa
Leselyset Skrevet 14. mai 2014 #63 Skrevet 14. mai 2014 Så det du sier HI, er at din mor skal få bli titulert det hun ønsker, mens din svigermor bare får godta det hun får? Snakk om å starte en idiotisk krangel Hun burde da kunne bli kalt det hun selv ønsket, eller var det sli at din mor ønsket å bli kalt mormor, og du tvang gjennom bestemor? Om svaret er at din mor fikk velge, så er det jo litt av en forskjellsbehandling på bestemødrene! Hun er like mye bestemor som din mor. Og hva sier barnefar i dette? Han har like mye å si i dette som deg
DaTuMa Skrevet 14. mai 2014 #64 Skrevet 14. mai 2014 Vi har to sett som heter bestemor og bestefar. Da sier vi bare når vi snakker om den feks bestemor i Bergen eller bestemor i Stavanger. Det er sjelden besteforeldrene møtes så aldri vært et problem hos oss ihvertfall
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #65 Skrevet 14. mai 2014 Nå når jeg leser det andre du skriver, så må jeg få legge til at dere begge er urimelige og vanskelige. Hun fordi jeg ikke for mitt bare liv kan se hva som er galt med å bli kalt farmor. Du fordi jeg ikke for mitt bare liv kan skjønne problemet med at hun blir kalt bestemor. Det er vel ikke copyright på tittelen? Dere lager dere problemer, begge to. Enig. Man må velge sine kamper, og dette er en kamp jeg definitivt ikke ville synes det var verd å ta. Hvis jeg hadde vært uenig i hva svigermor vier kalles, ville jeg likevel latt henne få viljen sin og heller opparbeidet meg litt goodwill til viktigere saker senere. Anonymous poster hash: 50ea7...e24
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #66 Skrevet 14. mai 2014 Er det rart det blir krig i verden lurer jeg på... Anonymous poster hash: 53a61...4b1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #67 Skrevet 14. mai 2014 Nå når jeg leser det andre du skriver, så må jeg få legge til at dere begge er urimelige og vanskelige. Hun fordi jeg ikke for mitt bare liv kan se hva som er galt med å bli kalt farmor. Du fordi jeg ikke for mitt bare liv kan skjønne problemet med at hun blir kalt bestemor. Det er vel ikke copyright på tittelen? Dere lager dere problemer, begge to. Enig. Man må velge sine kamper, og dette er en kamp jeg definitivt ikke ville synes det var verd å ta. Hvis jeg hadde vært uenig i hva svigermor vier kalles, ville jeg likevel latt henne få viljen sin og heller opparbeidet meg litt goodwill til viktigere saker senere. Anonymous poster hash: 50ea7...e24 Enig!!! Anonymous poster hash: ebfd0...985
Vad trött jag blev Skrevet 14. mai 2014 #68 Skrevet 14. mai 2014 Jeg hadde to sett med bestemor og bestefar, og mine foreldre er bestemor og bestefar. Alle har selv valgt tittelen selv. Jeg synes at de som skal få en tittel selv skal kunne velge den. Min mor sier feks at det er er lettere siden hun har både gutter og jenter selv, og slipper da å bli både farmor og mormor. Noen velger kallenavn fordi de er yngre når de blir besteforeldre. Andre har gode minner til ulike titler, eller dårlige minner. Her fikk alle besteforeldre velge selv. En bestemor, en bestemor, en farmor og en farfar og hans kone "tone". Farmor hadde vært gift med en mann i 3år da barnet vårt ble født og hun kalte han farfar. Da gikk eksen min inn og sa at han kunne velge et annekallenavn, men farfar var hans far. Det hadde vært noe annet enn om denne mannen hadde vært i bildet siden eksen var liten selvfølgelig. Han forsvant også ut av familien da barnet var 1 år. La henne være bestemor, hun har et tydelig ønske om dette. Hva gjør av hun ikke får være det mer enn din mor? Hvorfor kan ikke da din mor være mormor i stedet?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #69 Skrevet 14. mai 2014 Og hvem er latterlig her? Jo, du, ts! Hvorfor i all verden kan ikke begge bestemødrene være bestemor? Dummeste jeg har hørt på lenge. Obs: Jeg har kun lest HI! Anonymous poster hash: a72f6...038
TMGL Skrevet 14. mai 2014 #70 Skrevet 14. mai 2014 Hos oss var min mormor alltid 'mor' - denne tittelen kan jo fint brukes om en farmor også. Ellers har vi også i familien tradisjon for å kalle farmor og farfar henholdsvis gomo (go'mor) og gofa (go'far) - det har alltid vært populært! Finnes mange alternativer...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #71 Skrevet 14. mai 2014 Foreldrene, og steforeldrene, våre fikk velge hva de ville kalles. Det er mormor, morfar, besta, bestefar Hans, bestefar Olai og farmor. Null stress. Unger er smarte og klarer fint å skille på hvem som er hvem Anonymous poster hash: bb6fa...339
Cruella De Vil Skrevet 14. mai 2014 #72 Skrevet 14. mai 2014 Det er du som er vanskelig/urimelig hi. Selvsagt skal din svigermor få bestemme selv om hun skal kalles Bestemor/Farmor eller ved navn. Jeg kjenner mange eksempler med dobbelt sett av bestemor/bestefar, det er ikke noe problem, barna og de voksne klarer fint å forholde seg til det.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #73 Skrevet 14. mai 2014 Nå har jeg ikke lest hele tråden men kommer med en kommentar for det. Hos oss sier vi bestemor og bestefar om alle bestemødre/bestefedrene fordi nevøen min sa bestemor og bestefar om svigers og fordi mine foreldre ikke ønsket å bli kalt mormor og morfar. Det fungerer bra selv om bestemødrene heter det samme - vi bare bruker stedsnavn i tillegg i de tilfellene det er nødvendig for å si hvilken bestemor og bestefar det er snakk om. Men det vil det jo bli enda mindre problem hos dere siden farfaren vil bli kalt farfar. Så jeg skjønner egentlig ikke helt at du skal lage så voldsomt styr ut av det.... Anonymous poster hash: d5bad...4c6
Cat_Woman Skrevet 14. mai 2014 #74 Skrevet 14. mai 2014 Hm. Det har aldri falt meg inn å spørre hva de ulike besteforeldrene ønsker å bli kalt, men vi kaller alle bestemor og bestefar (mine foreldre, svigerforeldre og "ste-svigermor"). Verken jeg eller mannen har sagt farmor/mormor, så disse titlene føles rett og slett litt kunstige for oss. Men hvis noen hadde ymtet frampå om noen andre ønsker hadde vi selvsagt latt dem få viljen sin! Så jeg synes du er litt urimelig her, som ikke vil dele bestemortittelen på to stk.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #75 Skrevet 14. mai 2014 Og altså, farfar synes det er greit å kalles farfar. Farmor hadde jo vært så enkelt, men at det er STYGT?! Det er dette som irriterer meg litt. Jeg synes hun er fisefin. Anonymous poster hash: ed982...628 Jeg syns du er vrang. Du har tydeligvis ikke det beste forholdet med svigermor og vil ikke gjøre henne til lags. Anonymous poster hash: 84cfb...ec0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå