Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #1 Skrevet 14. mai 2014 Og barnas farmor nekter å bli titulert med nettopp 'farmor', fordi hun synes det høres stygt ut. 'Mormor' hadde vært bra nok for henne, men det utgår jo av naturlige årsaker. Hun insisterer på å bli kalt med sitt vanlige navn, og jeg synes hun er fjollete (hun er gift med farfar som synes det er helt fint å bli kalt 'farfar'). Jeg fristes til å kalle henne for farmor uansett, og oppfordre ungene til det samme. Jeg eller svigermor som er urimelig? Anonymous poster hash: ed982...628
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #2 Skrevet 14. mai 2014 Hvorfor kan hun ikke bli kallet for bestemor da? Bestemor og farfar/bestefar funker jo godt det! Anonymous poster hash: 1cba4...a23
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #3 Skrevet 14. mai 2014 Herlighet for en barnslig dame. Jeg hadde kalt henne farmor Anonymous poster hash: 1ac63...9a4
LillaGorilla♥♥ Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Hun er selvsagt urimelig. Men sånn for familiefredens skyld; hva med "besta"?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #5 Skrevet 14. mai 2014 Hvorfor kan hun ikke bli kallet for bestemor da? Bestemor og farfar/bestefar funker jo godt det! Anonymous poster hash: 1cba4...a23 Fordi disse "titlene" er opptatt av mine foreldre. Innøvd og brukt i årevis, og akkurat dette er ikke mer å diskutere. Anonymous poster hash: ed982...628
Chl85 Skrevet 14. mai 2014 #6 Skrevet 14. mai 2014 Bestemor tittelen er opptatt? Hvorfor kan hun ikke kalle seg Bestemor da? Her har vi alltid kalt både mormoren og farmoren for bestemor. Eksempel: bestemor Laila og bestemor Gerd. Ellers så kan du jo se hva barna velger å kalle denne damen og ta det derfra?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #7 Skrevet 14. mai 2014 Hvorfor kan hun ikke bli kalt bestemor? Hun er jo også det. Man kan jo kalle begge bestemødrene for bestemor, for det er jo det de er. Og når hun ikke liker farmor, så er det vel ikke noe problem å kalle henne bestemor? Nå er besteforeldrene til barna på faren sin side døde, så de har ikke kalt dem noe, men jeg omtaler de som besteforeldrene dems selv om de kaller mine foreldre bestemor og bestefar. Anonymous poster hash: 7798f...c09
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #8 Skrevet 14. mai 2014 Men sånn for familiefredens skyld; hva med "besta"? Foreslått, men hun synes det høres steingammelt ut. Hun har foreslått 'bestemamma', men mamma-tittelen vil jeg ha for meg selv. Anonymous poster hash: ed982...628
❤lille stjerne❤ Skrevet 14. mai 2014 #9 Skrevet 14. mai 2014 Det er vel hennes valg om hun vil kalles farmor eller bestemor, bestemor er ikke forbeholdt mormoren...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #11 Skrevet 14. mai 2014 Eksempel: bestemor Laila og bestemor Gerd. Tungvint, synes jeg. Anonymous poster hash: ed982...628
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #12 Skrevet 14. mai 2014 Svigermor er også bestemor! Du og familien din høres ut som skikkelig surnegga Snerper! Anonymous poster hash: a92ce...771
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #13 Skrevet 14. mai 2014 Jeg syns du er urimelig. Ikke hyggelig å bli kalt noe man ikke liker. Min mor hadde en slem bestemor og dårlige minner om henne, derfor vil hun absolutt ikke kalles for bestemor. Ikke samme problemstilling, men likevel. Her har barna to stykker som omtales som bestefar. Vi legger bare til navnet etter bestefar dersom de ikke er tilstede eller begge er tilstede. Det er også en tredje "bestefar" inne i bildet han tituleres som bestekai da han heter Kai. Dette har barnet funnet ut av selv. Anonymous poster hash: 3a9c9...c9c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #14 Skrevet 14. mai 2014 Og altså, farfar synes det er greit å kalles farfar. Farmor hadde jo vært så enkelt, men at det er STYGT?! Det er dette som irriterer meg litt. Jeg synes hun er fisefin. Anonymous poster hash: ed982...628
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #15 Skrevet 14. mai 2014 Å ha to (eller flere) bestemødre er jo helt vanlig! Syns du er litt urimelig jeg altså Anonymous poster hash: f5ad4...f64
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #16 Skrevet 14. mai 2014 Du og familien din høres ut som skikkelig surnegga Snerper! Og du høres jo ut som en riktig solstråle! Anonymous poster hash: ed982...628
Chl85 Skrevet 14. mai 2014 #17 Skrevet 14. mai 2014 Eksempel: bestemor Laila og bestemor Gerd. Tungvint, synes jeg. Anonymous poster hash: ed982...628 Jamen de bruker jo ikke navnet i tillegg når man er sammen med en av bestemødrene.... At slike ting er så mye å henge seg opp i? Synes dere lager veldig mye styr over veldig lite... Men hva med beste eller mimmi?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #18 Skrevet 14. mai 2014 Og for all del, jeg er ikke ute etter bare svar som støtter meg her. Fint med konstruktive tilbakemeldinger som får meg til å tenke meg om. Anonymous poster hash: ed982...628
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #19 Skrevet 14. mai 2014 Jeg synes du er fjollete som tydeligvis bare vil kalle henne farmor. Bestemamma er jo ikke noe som konkurrerer med din mamma tittel. Og Begge bestemødrene kan jo også kalles bestemor. Det at din mor har fått den tittlelen farmor ønsker seg kan sikkert føles litt sårt for henne. Farmor blir av noen oppfattet som litt annenrangs i dag, sikkert fordi fars foreldre ofte har mindre kontakt med barnebarna enn det mors foreldre har. Kan du ikke bare gi henne den tittelen hun vil ha og ferdig med det? Anonymous poster hash: 6f002...cdb
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #20 Skrevet 14. mai 2014 Siden du regner henne som en annenrangs bestemor, håper jeg at hvis hun får barnebarn som får kalle henne bestemor at hun gjør forskjell slik som du gjør. Anonymous poster hash: fac3d...63b
Ziva Skrevet 14. mai 2014 #21 Skrevet 14. mai 2014 Mormor - mors mor Morfar - mors far Farmor - fars mor Farfar - fars far Bestemor og bestefar er allemannseie.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #22 Skrevet 14. mai 2014 Jeg syns du er vanskelig. Dersom dette er første barnebarn så bør hun jo få velge tittel selv? La henne være bestemor så kan din mor være mormor. I mine, dine og våre familier blir barna fort vant til at det er bestemor til den, men noen har en annen bestemor osv. Anonymous poster hash: 1cba4...a23
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #23 Skrevet 14. mai 2014 Kanskje navnet handler om noe mer en et navn? At hun ønsker å være bestemor på likere linje med din mor? Kanskje hun ønsker å være mer tilstede for barnebarna enn hun er idag? Kanskje bestemor oppleves som nærere, ligger jo litt i navnet at man er den beste.... Anonymous poster hash: f5ad4...f64
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2014 #24 Skrevet 14. mai 2014 Jeg synes du er minst like vanskelig som henne! Av ukjente grunner liker hun ikke tittelen farmor, så hvorfor i alle dager skal hun da tvinges til å kalles det? Skjønner overhodet ikke problemet med å ha to bestemødre, jeg selv har vokst opp med mormor, farmor og to bestefedre, det gikk virkelig helt fint Ellers kan hun jo få et kallenavn som mimmi e.l. om hun synes det er ok. Anonymous poster hash: 7b131...674
Gjest Sekretøsa Skrevet 14. mai 2014 #25 Skrevet 14. mai 2014 Jeg personlig ville ikke brukt tittelen farmor. Det ER jo ikke fars mor... Selv har jeg bestemor, og farmor. Mormor har jeg aldri hatt, i tittelens navn vel og merke. Min bestemor er mammas mor, og farmor er fars mor... Her er svigermor og svigerfar like mye bestemor og bestefar til mitt eldste barn jeg har fra før, som de er for våre 2 felles barn. Men jeg tenker at om dette er så utrolig viktig for henne, så kall henne ved navn. Problem løst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå