Gå til innhold

Hvorfor er dette så galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener ikke at alle skal leve på denne måten, men lurer veldig på hvorfor alle synes det er så galt?

Her lever vi på den måten som man gjorde før. Jeg som kvinne er hjemmeværende, steller hus og hjem, har ansvar for barna og dyrene. Mannen min jobber og når han er hjemme så leker han med barna. Resten av tiden får han lov til å slappe av og kose seg.

Ja vi får supplerende stønad fra NAV siden mannen min er i ett lavtlønnet yrke. Jeg forstår bare ikke hvorfor dette er så galt?

Vi vil videreføre dette til barna våre, da vi mener at dette er den rette måten å leve på som familie. Vi dømmer ikke at andre lever på en annen måte enn oss. Derfor vil vi heller ikke bli dømt for at vi lever på den måten vi mener er rett.

Anonymous poster hash: 9acd3...817

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjesp.

Anonymous poster hash: 13b19...f64

Skrevet

Hvem sier det er galt?

Å leve på NAV er galt, ellers så er det ok å leve som dere gjør.

Anonymous poster hash: 6c0f9...8ea

Skrevet

Ingenting galt ved å være hjemmeværende med mann som jobber, er det selv. Men synes det er feil Norge skal betale for valget deres ved suplerende livsopphold. Så det gjør det feil for meg. Vær hjemme men sørg for dere selv.

Anonymous poster hash: 678b5...6f3

Skrevet

Dere greier ikke å finansiere en slik måte å leve på selv. Er det riktig at andre skattebetalere skal bidra for at dere skal få leve slik dere vil? Du vet at hvis mange nok velger som dere så vil norsk økonomi gå bankerott?

For all del - kunne tenkt meg et lignende liv selv en periode, jeg. Men da måtte vi som familie selv greie å finansiere at den ene gikk hjemme, hvis ikke så får man jobbe og sørge for nok inntekt til å leve for selv.

Anonymous poster hash: aafbe...33a
Skrevet

Ingenting galt med å være hjemmeværende så lenge du har råd til det. Det har dere tydeligvis ikke siden dere må få støtte fra NAV. Jeg synes også det vlir feil å lære barna at det er sånn det skal være, tror da at deres evt sønner vil få vanskeligheter når de blir voksne og oppdager at de fleste kvinner ikke er av samme oppfatning. Men dere står selvfølgelig fritt til å oppdra barna som dere vil.

Skrevet

Jeg mener ikke at alle skal leve på denne måten, men lurer veldig på hvorfor alle synes det er så galt?

Her lever vi på den måten som man gjorde før. Jeg som kvinne er hjemmeværende, steller hus og hjem, har ansvar for barna og dyrene. Mannen min jobber og når han er hjemme så leker han med barna. Resten av tiden får han lov til å slappe av og kose seg.

Ja vi får supplerende stønad fra NAV siden mannen min er i ett lavtlønnet yrke. Jeg forstår bare ikke hvorfor dette er så galt?

Vi vil videreføre dette til barna våre, da vi mener at dette er den rette måten å leve på som familie. Vi dømmer ikke at andre lever på en annen måte enn oss. Derfor vil vi heller ikke bli dømt for at vi lever på den måten vi mener er rett.

Det var ikkje slik ein levde før i dei fleste lag av samfunnet, når ein ser vekk frå ein periode på 50 - 60 talet.  Kvinnene i gamle dagar måtte gjere meir enn å vaske hus og klede og lage mat.  Dei hadde meir husarbeid pga dei ikkje hadde vaskemaskin ol, og jobba og ute på garden, evt i teneste på ein annan gard.  Då kvelden kom sette dei seg ned med stoppenål eller strikkepinnar ol for å halde familien med klede.  Mennene kom heller ikkje heim og slappa av og kosa seg kl 16.  Det var ei meir tradisjonell arbeidsdeling, men ein ville då forsørge seg sjølv og ikkje vere avhengig av almisser frå andre.

Skrevet

Hmmm.... Rart. Når man leser her inne så sier alle at det er galt at kvinnen gjør alt i hjemmet. Mens nå sier alle at det er greit? Å ja jeg har også jobbet før og gjorde også da alt hjemme, da vi mener det er riktig.

At vi får hjelp av NAV var ikke noe jeg skulle diskutere her. Dette er noe vi har krav på og ferdig med det. Kommer ikke til å svare noe mer på kommentarer om dette.

Skrevet

Dere gjør det som passer best for dere! Men om du har sønner, synes jeg litt synd på dem. De vokser opp i den tro om at "kvinnen gjør alt i hjemmet". Hehe, jentene vil ikke stå i kø for dem for å si det sånn ;)

Skrevet

Hvordan dere velger å dele husarbeidet på er det da ingen som har noe med. At du er hjemmeværende er selvfølgelig også helt greit, så lenge dere kan finansiere det selv..

Men dere kan ikke finansiere det selv, dere er avhengig av støtte fra nav, og da er det ikke greit lenger. Om du ikke skjønner det er du rett og slett mindre intelligent. Du sier dere også vil videreformidle til barna deres at dette er rette måten å gjøre det på, tenk om vi alle gjorde det da. Det ville ikke blitt penger igjen som nav kunne dele ut om ikke flesteparten av oss jobbet og betalte skatt, skjønner du ikke det engang.

Om alle småbarnsfamilier i landet skulle ha støtte fra nav for at mamma skal gå hjemme og stelle huset, hvor mye penger hadde det blitt igjen i statskassen tror du? Vi må alle dra lasset til et velferdssamfunn sammen, man bidrar etter evne og får etter behov, det er byggesteinene Norge er bygget på og som dere også drar nytte av. At du da av ren latskap og feilaktige tanker om hvordan arbeidsfordelingen var i "gamle dager" ikke bidrar etter evne gjør at du er en blodsuger i statskassa og det er selvfølgelig ikke greit.

Du må ikke tro det var sånn i gamledager at mamma gikk hjemme og puslet litt rundt også fikk de penger fra staten til å kjøpe mat, da jobbet gjerne både mor og far nærmest døgnet rundt på gården og utenfor gården for å klare seg selv!

Anonymous poster hash: a5873...28f
Skrevet

Hvilke stønader får dere fra NAV, når du velger å være hjemme fremfor å jobbe?

Skrevet

Skal dere leve sånn så burde dere jammen meg kunne forsørge dere selv. Tenk hvis alle skulle gjort sånn.

Da må han tjene vannvittig lite, kjenner ingen som får supplerende stønad

Anonymous poster hash: 78614...414

Skrevet

Hvilke stønader får dere fra NAV, når du velger å være hjemme fremfor å jobbe?

Lurer jeg også på.... Om det er sosialhjelp, er det i allefall ikke noe dere har krav på om du selv velger være hjemme. Da burde det i aller høyeste vært et vilkår at du tok imot tiltak fra NAV med tanke på å gjøre dere selvhjulpne på sikt...

Skrevet

Man kan da vel ikke få stønader fra NAV hvis man ikke VIL jobbe??

Hvis man ikke har jobb, så får man vel ikke stønad før man i alle fall melder seg som arbeidssøker?

Anonymous poster hash: 64a51...20f
Skrevet

Jaggu mange som ikke kan lese det jeg skriver forstår jeg. Jaja, ikke mer å forvente av amøbe forumet her!

Skrevet

Dere lever ikke som man gjorde før, dere lever som snyltere. Før i tiden måtte man klare seg selv uten penger fra Nav, og det er her dere feiler stort i forhold til idealet deres. Lev gjerne som dere ønsker, men klar dere selv!!!

Anonymous poster hash: 375b9...b74

Skrevet

Jaggu mange som ikke kan lese det jeg skriver forstår jeg. Jaja, ikke mer å forvente av amøbe forumet her!

Hva er det vi ikke forstår da?

Det er jo ingen som dømmer dere for hvordan dere fordeler husarbeid og ansvar i heimen, det eneste som fordømmes er at dere ikke gjør det dere kan for å forsørge dere selv. Det er fordi norges samfunnsøkonomi ikke ville gått rundt i det hele tatt om alle skulle gjort som dere...

Skrevet

Det er jo ingen som dømmer dere for hvordan dere fordeler husarbeid og ansvar i heimen, det eneste som fordømmes er at dere ikke gjør det dere kan for å forsørge dere selv. Det er fordi norges samfunnsøkonomi ikke ville gått rundt i det hele tatt om alle skulle gjort som dere...

Jeg skrev at jeg ikke diskuterer at vi får supplerende livsopphold! Dette er avklart med NAV, og NAV bestemmer og ikke dere! Svar på det jeg spør om og det jeg vil diskutere!

Skrevet

Et tips hvis du vil ha saklige svar er å ikke kalle hverken forum eller folk for amøber. 

Her i huset er det kun far som jobber. Vi hadde Ikke tatt det valget hvis vi ikke hadde hatt råd til det. Så for meg betyr det ingenting hva andre har lyst til å gjøre, men jeg er tilhenger av at folk forsørger seg selv i den grad det går. 

Anonymous poster hash: 46e25...189
Skrevet

I gamle dager ville ikke en familie som deres fått supplerende stønad fra NAV, men du måtte ha tatt på deg arbeid hos andre for å få det til å gå rundt. Kanskje måtte du tatt på deg sømarbeide, kanskje passet barn, kanskje blitt bakstekone eller servert i selskaper, du hadde ihvertfall ikke kunnet sulle hjemme og tatt imot penger fra staten...

Skrevet

Jeg skrev at jeg ikke diskuterer at vi får supplerende livsopphold! Dette er avklart med NAV, og NAV bestemmer og ikke dere! Svar på det jeg spør om og det jeg vil diskutere!

Det går ikke an å diskutere dette uten at økonomi blir en del av diskusjonen, for det er nettopp ønsket om å forsørge seg selv som gjør at de fleste kvinner velger å stå i jobb istedenfor å være hjemme. De aller fleste jobber nettopp for å tjene penger, ikke bare for moro skyld.

Hadde dere forsørget dere selv kunne vi diskutert arbeidsfordeling i hjemmet, men når dere ikke gjør det blir det hele bare en diskusjon om økonomi.

Skrevet

Hva er det vi ikke forstår da? Eller får du ikke de reaksjonene du forventet og må spe på med noen skjellsord om brukerene her?

Du er sikkert den samme som har skrevet lignende innlegg før og da vet du alt at det ikke er særlig forståelse for valget deres.

At du er hjemmeværende og ser på husarbeid som kun kvinnens ansvar er det ingen som har noe med, men at dere ikke klarer å forsørge dere uten supplerende stønader provoserer nok mange som må jobbe for å klare å forsørge familien sin.

Og når mannen din har null oppgaver ved siden av jobb og litt leking med barna lurer jeg på hvem som tar seg av typiske mannsoppgaver hos dere? Hvem klipper gress, vasker bil, hogger ved, holder hagen fin, maler hus osv?

Skrevet

Du ser ikkje problemet med at du som arbeidsfør snyltar på fellesskapet? Ja, det er det du gjer.

Hadde de klart dykk med eigne pengar hadde det vore så si sak..

Skrevet

Snylter! Driter fint i hvordan dere lever familielivet deres, men ikke i hvordan dere bruker MINE skattepenger.

Anonymous poster hash: 244bd...29d

Skrevet

Vasker du klær i elva i minusgrader i flere timer? Melker kyr fra nattestid og til langt på dag? Selger og handler på markedet? Lapper strømper og syr tøy? For det var også en del av det å være hjemme før i tida. Kvinnene  jobba sikkert mer enn kvinner gjør i dag. Eller har du valgt ut en tid på 40 tallet? Da fantes det ingen NAV. Du trenger heller ikke hisse deg opp fordi andre her inne henger seg opp i den økonomiske biten. Hvis alle skulle gjort som deg så hadde det ikke vært et velferdssamfunn å skryte av. Jeg steller også barn og dyr. Mannen får hvile og slappe av. 

Du spurte hvorfor folk mener det er galt. Du må takle å høre svarene også ;) 

Anonymous poster hash: 46e25...189

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...