Gå til innhold

Orker ikke mer...


LilleKlok

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 og mannen er 39. Han er veldig fornøyd med effektiviteten med tvillinger ;) så blir jo han ferdig med barn en gang også :)

 

Veldig deilig med frisørtime! Føler meg fresh og klar for det meste. "Fødesveis" er det visst noe som heter, og den har jeg fått. Nå skal jeg straks på synstest, så blir det nye briller også før twinsa kommer.

 

Alle klær er vaska, alt er kjøpt inn, alt er klart. Men fortsatt litt skummelt å tenke på at plutselig er jeg tobarnsmamma. Tvillinger! Det er jo sprøtt!

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Guri jeg har ogsåklipt håret før fødselen - en rimelig high fashion sveis som krever seriøs pleie for ikke å se ut som kaktus eller baktus. Det man kaller urut...? ;-)

 

29 her, kona er 32.

 

Lioness, begge mine ligger i hodeleie. Veldig heldig med den... Tv1 lå leeenge i sete, så hadde innstilt meg på det. Føler meg som hun ene irriterende som trakk vinnerloddet ;-)

 

Tok en tur på konsert igår for å høre en god atudiekamerat og treffe litt kolleger - masse ståing og litt gåing - ekstremt hyggelig, men bare så kjempevondt overalt etterpå :-( Tåler jo ingenting..! Gleder meg til de kommer ut, så man kan bevege kroppen som man vil igjen. Jeg er naiv og forestiller meg at man kan ta dem med litt rundt. Hodet prøver å si at jeg ikke må tro det, men hjertet må bare få lov å være optimistisk..:-)

 

Og apropos komme ut: Jeg synes det er rarere og rarere at de skal komme ut! Er spent. Lurer sånn på hvordan det vil føles. Alle sier det blir så fantastisk -- tenk om det ikke blir det...?

Lenke til kommentar

LilleKlok, du har trukket et par vinnerlodd ja, men det synes jeg vi alle har - uavhengig av leiet på barna :) Bare de kommer seg trygt ut i verden er det egentlig det samme for meg hvordan. Har jo født vaginalt før så jeg har i alle fall opplevd det også (og ønsker det ideelt igjen; men barna er viktigst!). 

 

Ja, rart at de skal komme ut. Synes også det er helt uvirkelig. Jeg tror kanskje at det blir mye på en gang; fantastisk men overveldende, masse kjærlighet men også sikkert litt fortvilelse, frustrasjon og av og til følelse av ikke å strekke til. Det er tøft å være nybakt mamma med hormoner som raser i kroppen, og kan tenke meg at det ikke er superenkelt med tvillinger heller! Såre og sprukne brystvorter, aldri nok sammenhengende søvn, kanskje noen barseltårer... Vondt i underlivet og aldri et øyeblikk til seg selv (dusje alene blir en ferie!) Men sånn som jeg opplevde det sist så var det på tross av alt dette også helt fantastisk. Når barnet våknet midt på natta for femte gang og skulle ammes så var det på et vis greit: det er jo bare sønnen min, liksom. Han er nyfødt og sårbar og det er bare jeg som mamma som kan gi ham det han trenger akkurat nå. Kan love at INGEN andre ville møtt den samme velviljen hos meg etter å ha vekket meg hvert 90. minutt natt etter natt etter natt etter natt... 

 

Jeg bekymrer meg en del for hvordan min eldste kommer til å oppleve dette. Han er jo så vant til å ha mammaen sin helt for seg selv, og plutselig dukker det opp to rynkete vesener som ogå gjør krav på meg. Når jeg leverer ham i barnehagen er det veldig viktig for ham at jeg går ned og ut, og at jeg vinker til ham i vinduet idet jeg går (avd. er i 2. etg). I dag bare glemte jeg det og gikk. Igjen sto han nok og ble lei seg. SÅ dårlig samvittighet!

Lenke til kommentar

Jeg er 31 og mannen blir 32 i juni.

Ang navn så har vi kanskje landet på Leah til tv1. Ikke 100% enda, men nokså sikkert. Tv2 har ikke navn enda. Så må de ha mellomnavn også... Får se om det blir oppkalling eller ikke. De to eldste har ikke oppkallingsnavn.

 

Her gikk det veldig bra å gå fra ett til to barn. Eldste var ikke sjalu i det hele tatt! Tipper det blir værre nå, for nr 2 er mer kosete og mer mammagutt enn eldste er. Men er ikke noe jeg bekymrer meg for, det går nok bra:-)

Lioness:
Har du fått beskjed om å legge deg ned av de på Riksen? Det har ikke jeg... Har lest om det flere steder, men ikke fått beskjed om det selv.
Skal på ny ul om 2 uker så da blir det vel mer snakk om fødsel og hvordan ting skal være i forhold til tv1 i seteleie. Er vel liten sjanse for at de snur seg nå!? Har jo ligget sånn i hvertfall 6 uker.

 

Vasker ikke alt denne gangen jeg... Var nøye på det til de to første, men nå har jeg ikke giddet...Så lenge klærne ikke er stive eller lukter noe så lar jeg det være..Er ikke lenge de skal ha på klærne før de skal til vask uansett.

 

Mamman min strikker også til meg:-) Er igang med å strikke sett nr 2 i samme som storesøster hadde:-)
Ellers har jeg også fått Lille lam tepper av svigermor.

 

Barseltiden er for de fleste en skikkelig kaos-tilstand. Særlig når man er der for første gang. Ikke forvent at det blir bare koselig og fantastisk... Vi var helt blanke da vi kom hjem med første. Satt oss i soffan og lurte på hva vi skulle gjøre. Hun sov, så hva var liksom greia...? Det gikk eg fort til. Mitt beste tips er å sove mens man kan. Drit i husarbeid, ikke ta imot besøk hele dagen, osv. Sikkert hørt det 100 ganger før, mendet er sant! Amming tapper deg for krefter og man kan blø ganske mye i flere uker. Det tar på kroppen.Jeg blødde i 10  og 8 uker. Jeg som har angst for bind...... 

 

Ellers er jeg også fan av å finne på ting og ta med barna. Det får man også igjen for senere. Merker at våre er vant til å fraktes hit og dit og å omgås nye mennesker. Har aldri vært problemer med barnevakt. Har mange venninner som sitter hjemme og ruger på barna sine og gjør de veldig avhengig av seg..

 

I dag er jeg 33+6 og kunne tenkt meg å være ferdig nå...Selv om de små bør få legge på seg litt til.
Føler jeg bare går og venter nå. Ukene flyr avgårde når man ser tilbake, mens termindato virker som en hel evighet unna.
Dette er siste svangerskap så skulle ønske jeg klarte å nyte det, men....au.....

 

Jeg må shave leggene i dag... skal på svømming med minsten. Dagens prosjekt:-0
Kunne også tenkt meg en tur til frisør, men tror det blir hjemmefarging. Prøver å spare litt penger..

Lenke til kommentar

Dollypopp, ja jeg fikk den beskjeden av gynekologen på Riksen sist. Hun blonde som heter Anna Victoria et-eller-annet. Men man møter jo forskjellige gynekologer hver gang der så det kan jo være litt tilfeldig hva slags råd man får. De siste dagene har slimproppen gått her, så jeg må innrømme at jeg begynner å tenke på at det kan være det skjer noe ila en uke eller to. Mye kynnere også. Merker jeg har innstilt meg mentalt på tvillingterminen 37+0 og at alt over det er superduper-overtid... er klar for å få igjen kroppen min nå. 

 

Skal også på ny kontroll om et par uker og tenker som deg at det blir mer snakk om fødsel da, forutsatt at det fremdeles er ei lita ei i seteleie. Jeg tror vel kanskje heller ikke at det er så god plass til å snu seg lenger... så er mentalt forberedt på at det blir et valg å ta her. Håper egentlig at fødsel ikke setter igang før denne kontrollen, da kommer de sikkert til å overtale med til setefødsel siden ingenting er planlagt!

 

Godt å høre at det var lite sjalusi hos dere da nr. 2 kom. Kanskje jeg bekymrer meg helt uten grunn :)

 

Så har jeg skrevet flere innlegg her på en og samme formiddag, og avslørt at jeg bare ligger på sofaen nå med pc i fanget og swapper mellom et utall tv-kanaler. Lazy.. vurderer å gi etter for ropene til støvsugeren.

Lenke til kommentar

Annonse

Ja jeg har hatt ny lege hver gang og de sier mye forskjellig. Men ikke hørt om å måtte legge meg ned, så ringer bare dersom vannet går, så sier de vel ifra evt. Jeg legger meg ikke ned i bhg eller i butikken altså......hehe..

Jeg har vært med ei venninne på oul i dag. Mannen måtte jobbe. Så det var stas:-) De venter en frisk liten gutt. Etter det har jeg også blitt på soffan...
Skal snart hente i bhg og har ikke bil. Så kommer svigermor og passer eldste mens jeg skal på svømming med yngste.
Må bake kake og lage is til frøkna når jeg kommer derfra, så er virkelig på lading nå...

Jeg kommer ttil å bli et psykisk, ustabilt monster dersom de ikke gir meg dato for igangsetting ved neste kontroll!! Da er jeg 35+6. Trenger ikke være med en gang, men må ha noe tidligere enn termindato å forholde meg til. 30. juni er så langt unna..
Er du redd for å måtte føde i seteleie? Jeg er redd for å måtte ta ks... Vil gjerne oppleve fødsel for siste gang, denne gangen med epidural..hehe. Og det blir mye for mannen å ta seg av 4 kids etter en evt operasjon..

Kynnere har jeg hatt i ett siden uke 26, så det er ikke tegn på noe her. Slimproppen betyr jo noe! Her gikk den en uke før forrige fødsel. 
Venter bare på at vannet skal gå jeg...helst NÅÅÅ....

 

Lenke til kommentar

Hmm. Løs mage her. Hører det buldrer bak twinsa. ;) men kunne egentlig ikke tenkt meg å fått de på nasjonaldagen!

Om det er et tegn på at ting skjer, så trenger de vel ikke skje i morgen?? :)

 

Ble ikke fødebriller! Han på testen mente at hormoner kunne forstyrre synet, og at det ikke var så lurt å invistere i nye briller nå. Sikkert fornuftig :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde løs mage hele forrige uke. Skjedde ikke noe....
Nei, akkurat i morgen kan vi kanskje styre unna;-)

Her har magen endelig sunket litt. Trodde de ømme ribbena hadde kommet for å bli, men nå kjenner jeg press nedover isteden. I like!!! Alt som tyder på at barna faktisk skal finne veien ut en dag er bra. Selv om det er ubehagelig..hihi.

Nå sitter jeg og venter på at mannen skal komme tilbake med vheesburger, pf og sjokko milkshake. Sundt og økonomisk..... eller no.
Men har så masse som skal gjøres i kveld, så ble sånn.

 

Hvor mye har dere gått opp? Jeg har gått opp 14 kg. Synes egentlig det er rart, for spiser for det meste gulrøtter og fullkornris. Spiser mye mindre snop og sånn enn jeg pleier. Men skal ikke klage! Sist hadde jeg jo gått opp 15 kg i uke 25 og da var det bare en i magen..

 

Det skjer mye i magen i kveld forresten.... kjenner alt gir meg forhåpninger...selv om jeg som sagt ikke vil ha 17.mai babyer!

Lenke til kommentar

Jeg hadde også løs mage, hos meg roet det seg jo, men det kan jolett skje noe :-) Jeg har også gått opp 14 kg. Synes ikke det synes andre steder enn magen og puppene - med unntak av lårene, som er blitt større øverst. ?! Veldig rart, synes jeg.

 

Etter utskeielsen min igår har jeg fått vondt i symfysen... Så utrolig lei for det, for har hatt bekkenløsning fra uke 16, og de siste to ukene har jeg vært bra av det. Definitivt ikke verdt moroa, men hadde jeg ikke hått så hadde jeg vel vært lei for det også.

 

Har alvorlig stor mage nå, selv om jeg er 174! Hva med dere? Alle tror jeg er fødeklar ;-)

 

Blir spennende å se om det skjer noe mer med dere nå...!

 

Kos dere imorgen :-)

Lenke til kommentar

Men folk mener jo at disse magene er enten for store eller for små...hehe.
Til meg sier alle at jeg har liten mage til å bære to. Den har vokst masse de siste 2 ukene, men er alikeveell like stor som ei venninne sin, som venter ett barn 2,5 uke før meg.
Synes heller ikke det synes så kjempe godt med disse kg. mye mage og pupper her også, og legger...

Du får ta det litt med ro i morgen da! Ikke ødelegge bekkenet helt!

Her skjer det mye i magen i kveld.....

Venter på kaken i ovnen, så må jeg vel stryke litt skjorter, så er det natta.

 

Ha en fin dag i morgen ja, håper alle får kost seg litt:-)

Lenke til kommentar

OMG?.. Au au. Nå verker det overalt. Magen sprenger i alle retninger. Masse nedpress, babykropp som presser ned mot skambeinet og ei rumpe som har kjørt seg langt opp i ribbeina på høyre side... Verker i føttene og i fingrene og det er verken plass til mat i magesekken eller luft i lungene. Dere vet hva jeg snakker om...

 

Noe action på gang hos noen av dere? Her er det mye vonde kynnere, men ikke noe mer.

 

14 kg vektoppgang er ingenting dere! Det er jo bare babyene + morkaker, fostervann, ekstra blod og væske i kroppen og muligens en kg med pupper :)

 

Har gått opp 6-7 kg jeg, dvs. har gått en god del med i egenvekt pga diabetesen, lite matlyst osv. Tom. barnehagepedagogen kommenterte på fredag at jeg var blitt så smal i ansiktet og at kinnbeina er så tydelige. Puppene vokste mye i første tri, men har krympet igjen! Nå passer mine vanlig bher igjen, absurd nok. Armene mine har blitt tynne og helt uten muskler, skikkelig fiskebolle-look! Men de to små tar åpenbart den næringen de trenger og jeg går nok opp igjen etter fødsel. Var noen kg mer enn ønskelig før graviditenen, så slik sett er det jo greit å slippe 20 ekstra kg å slite med i etterkant. Håper jeg får til å komme igang med litt trening etter hvert. Ingen treningsnarkoman jeg altså, men lengter litt etter kroppen "min" og å kjenne meg litt sterkere og fit.

 

Lurer på hvordan en tvillingmors mage ser ut etterpå??? Blir den noenlunde normal igjen? Har utrolig nok ikke fått noen strekkmerker denne gangen heller, men det er jo mye strukket hud og vev nå.

 

Vi har hatt strålende sol og sommer i dag, håper dere også har hatt en fin søndag!

Lenke til kommentar

Vet akkurat hva du snakker om. Sånn er hverdagen her også!

 

Ei venninne av meg fikk skikkelig stygge strekkmerker de siste 3 ukene, så holder fortsatt pusten der.....

Ikke noe action her. Var mye strekk og stikk på fredag, men det gikk over.

Er sååå klar for å få kroppen min tilbake jeg også. Som du sier, ha plass til mat og luft. Og matlyst. Nå kaster jeg opp eller brekker meg hver morgen eller natt pga  så mye ubehag.
Nei, dette skal jeg heldigvis ikke gjøre igjen.

Og det fine været fører med seg masse vann i bena. 
Enda godt vi har hverandre å klage til....hehe.

Hvor ofte har dere kontroller nå?
Jeg skal til jm i morgen, så er det ul fredag om nesten 2 uker.
 

Lenke til kommentar

Annonse

Trodde kanskje det var noe på gang i går kveld, og var spent på om jeg skulle våkne opp med sterkere rier i natt. Men nei ;) så da er det bare å smøre seg med mer tålmodighet.

 

Jeg skal til JM på torsdag og ul på mandag. Det blir kanskje siste ul! Oioi :)

Skal også ha en legetime neste uke, kanskje jeg får satt opp time for igangsetting. Spennende tider!

Lenke til kommentar

Oi, det var mange kontroller..
Jeg var hos jm i dag. Alt så bra ut.
Så da er neste kontroll på Riksen fredag neste uke. Håper virkelig jeg ikke møter opp yil neste jm time 11. juni....!!

 

Nå er det varmt altså!!!

Lenke til kommentar

Jeg har siden uke 24 vært annenhver uke på Riksen på diabetespoliklinikken, det er samme sted som de andre kontrollene, så jeg begynner å kjenne igjen fjesene på de som jobber der. Ellers er det jo ul hver tredje uke for tiden, neste ul. + ctg skal være i uke 36, dvs. neste uke en gang. Får timetidspkt. når jeg er på dia.pol. på onsdag.

 

Veldig spent på leiet... Håper det blir en helt konkret plan for fødsel v. neste kontroll.

 

Har også litt oppflg. av jordmor på helsestasjonen og fastlege, så det blir nesten litt i overkant!

 

Nå tordner og lyner det her. Kanskje det påvirker fødsler, slik som fullmånen visstnok skal gjøre? :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk alle timene ved oul jeg... Veldig greit, da har jeg kunnet planlegge hele veien.
Fastlege har jeg bare vært 2 ganger, pga blodprøver. Hun vill eha meg tilbake i uke 36, men den timen avbestilte jeg i går.. Jm synes jeg er greit, for på Riksen sjekker de stort sett bare barna. Også er hun så søt og hyggelig så er deilig å komme dit å klage litt...hihi...

 

Spent på hva de sier ang leie og fødsel. Har du også tv2 i hodeleie?

Dett tordner litt av og på her også.

 

 

Tror dere jeg ble litt stiv i kroppen her noen sekunder i ettermiddag....??
Gikk til bhg for å hente barna, så møtte mannen oss der. I bilen på vei hjem kjenner jeg det renner noe nedover leggene mine............ ble litt skuffet da jeg fant ut at hele vannflasken til frøkna lå og fløyt oppi sekken jeg hadde på fanget. Ikke det vannet jeg var ute etter...:-/
Så da var det bare å finne frem neste boks med tålmodighet og smøre et ekstra lag.

 

Hva synes dere om varmen da?
Jeg er ikke videre positiv til den heller, som alt annet disse dager....hehe.

Lenke til kommentar

Hahaha!! Snakk om nedtur, vannavgang fra flaske...! Måtte le litt her. Kjenner at jeg hadde hatt nøyaktig samme reaksjonen. Man går jo bare og venter, spesielt når man vet at tvillinger kan komme litt når som helst. Idiotiske vannflaske...

 

Min tvilling 2 ligger i hodeleie ja. Eller, i alle fall gjorde han det for to uker siden på ul. Jeg små innrømme at jeg ikke er helt sikker på leiet der inne nå. Tror kanskje det er som sist men er slett ikke sikker. Synes det sparkes på så mange rare steder og vet liksom aldri helt hvem som er hvem. Men gutten ligger på høyre side (min h. side) og tror det er ei rumpe han stikker opp i ribbeina. Jenta ligger på venstre side og lavere (maks press mot symfysen), slik at hun blir tvilling 1.

 

Fikk også alle ul-timene satt opp på OUL, men da jeg fikk sv.diabetes slettet de disse timene, og så forsøker de å koordinere mest mulig slik at jeg er hos både diabetesjordmor, diabeteslege og evt. gynekolog/ul samme dag. Greit nok, men det fører til tretimers opphold på Riksen disse dagene. Gjesp! Må også ga blodprøver ca 30 min før første time, så må innom laben først også. Blir grundig kontrollert da, om ikke annet.

 

Varmen plager meg ikke så langt, er glad i sommer og sol. Men så bor vi i 3 etg. og kan sette opp store stuevinduer og doble balkongdører og få veldig god gjennomlufting inne.

 

I dag vurderte jeg veldig lenge å ta med meg kaffe og lesestoff ut på fellesplenen bak huset. Men ble på mystisk vis bare liggende inne på sofaen hele dagen. Rett og slett fordi det er så himla pes å få med seg kroppen sin noe sted. Og så skyet det over...:)

Lenke til kommentar

Haha vannflaskeavgang! Så komisk! Håper det er noe annet neste gang!

 

Vi bor i andre etasje og det blir kvelende varmt her, så jeg blir litt utslitt av det. Takler varme dårlig til vanlig, svetter så utrolig lite, tror det er derfor.. Godt å høre at det er andre som blir liggende på sofaen i det fine været ;-)

 

Kona kom ut i tordenvær, hadde vært morsomt om det skjedde nå også, men jeg er jo ikke nådd denmagiske 34-ukersgrensa, så jeg skal være tålmodig en stund til. Er mentalt innstilt på uke 36-37, dvs 3-4 uker til. Vi har så mye å fikse i før det er klart.... Holder på med skatten disse dagene, vi er begge selvstendi næringsdrivende, så det er helt uaktuelt å gjøre med nye mennesker i huset. Lovlig seint ute.. Har i hvert fall vasket alle klærne og montert vogn idag :-) Kjenner at fødebagen burde vært pakka, men jeg gidder ikke..?! Heh. Det er så mange ting jeg skal ha med som jeg bruker i hverdagen. Nei, men jeg må ta meg sammen og gjøre det snart.

 

Jeg har kontroller hver uke nå - hver tredje på riksen og jm ukene imellom. Synes det er endel pjatt med jm, men koselig også. Fint at hun har tid. Og hun er veldig søt mot oss begge :-) Synes legen vi har på rh også er helt super! Skjønner at vi har vært heldige som har blitt fulgt av kun to der hele veien.

 

Håper det skjer et under slik at vi alle kan få en hod natts søvn i natt!! Har en av de dagene hvor jeg føler meg som etter fjerde forsyning pinnekjøtt på julaften her, helt sprengt. Er visst trengsel der inne. God natt!

Lenke til kommentar

Usj. Våken. En forberedelse på det som kommer? Våknet halv 2. Sovnet halv 3. Våknet 10 over 3. Og nå ligger jeg her og tenker på alt mulig rart.

Og tv2 hikker.

 

Varmt for en gravidkropp!

 

Snart bikka 35 uker. Er det lov å virkelig begynne å håpe at fødsel skal starte nå?

Er fint ferdig jeg nå. Helt tappa.

Lenke til kommentar

Jeg var også våken på det tidspunktet, Bondefrøken ;-) Jeg pleier å være endel våken, altså nå i graviditeten. Er bare ikke søvnig.. Natta før sov jeg halvannen time zzzz.......

 

Det er utrolig varmt og lov å håpe at de kommer :-) Synes det virker som mine er våkne hele tiden. Håper det er feil ;-)

Lenke til kommentar

Joda, jordmor kunne bekrefte i dag at tvilling 1 ligger i seteleie fortsatt. Frekke frøken, snu seg feil vei sånn på den måten..:) Hun var helt ærlig og da hun rett og slett ikke visste hva hun selv ville gjort mtp fødsel. Er i tenkeboksen selv enda.

 

Bondefrøken: det er absolutt lov å håpe på fødsel snart! Sov dårlig i natt jeg også. Våkner mye og det er vondt å snu seg i senga. Så gikk mannens alarm kl 7 og fireåringen våknet også av den, så

da var det bare å stå opp.

 

Symfysemålet var på 43 cm i dag, langt utenfor boksen på helsekortet. Sprøtt! Føler meg som etter fjerde porsjon julemat her også, hehe.

Lenke til kommentar

Hei! Helt flunkende ny her på forumet, men må si denne tråden her har fanget/hjulpet meg veldig den siste uken! :) Samt gitt meg noen nye spørsmål som kanskje dere kan hjelpe meg med.. Føler litt at jeg bryter inn i en privat samtale, ut fra tråden virker det som om dere har blitt ganske godt kjent!! Frekk som få slenger jeg meg likevel med ;)

 

Jeg er en jente på 27 år, som venter to jenter med termnin 7/7-14. Det vil si at jeg er 33+3. 75% sjanse for toeggede/25% sjanse for eneggede. Dvs hver sin morkake. Som flere her inne har plagene økt på i det siste, mest sannsynlig på grunn av økende magemål! :P 

 

Det jeg lurer egentlig mest på er hva slags oppfølging dere har fått og hva lege/gyn/jm gjør på kontroller? Jeg ble henvist til fødselsspes/gyn når de fant ut at det var tvillinger, og fra uke 24 hadde jeg UL med gyn hver 4 uke, og JM hver 4 uke. Etter uke 30 ble dette trappet opp til annenhver uke med hver. Men det eneste legen gjør med meg er å måle jentene, se hvordan de ligger og hjertefunksjon, samt undersøke urin/bt. Jm hører på hjertelyd med doppler, måler symfysemål, urinprøve/bt og ellers bare prater om det jeg vil. Mitt inntrykk over samtalen her inne er at de sjekker størrelsen på livmorhalsen dere hver gang også? Er det med en gynekologisk undersøkelse? Er dette viktig å ha kontroll på? Gyn min sjekker også bare stilling (sete/hode), men sjekker ikke hvor langt nede Tv1 ligger, og om det er festet seg. JM sjekker heller ikke stilling. 

 

Ellers kan jeg fortelle om jentene mine at de var henholdsvis 2079 g og 2039 g på forrige UL (32+4), Tv1 har lagt med hode ned hele tiden, og Tv2 har lagt med sete ned hele tiden :) Gyn forespeiler vaginal fødsel på meg. Veldig kjekt om noen har anledning til å svare meg :) De fleste er jo kommet et lite stykke foran meg, så håper dere alle har det så godt som mulig og lykke til i innspurten :) 

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg lurer egentlig mest på er hva slags oppfølging dere har fått og hva lege/gyn/jm gjør på kontroller? Jeg ble henvist til fødselsspes/gyn når de fant ut at det var tvillinger, og fra uke 24 hadde jeg UL med gyn hver 4 uke, og JM hver 4 uke. Etter uke 30 ble dette trappet opp til annenhver uke med hver. Men det eneste legen gjør med meg er å måle jentene, se hvordan de ligger og hjertefunksjon, samt undersøke urin/bt. Jm hører på hjertelyd med doppler, måler symfysemål, urinprøve/bt og ellers bare prater om det jeg vil. Mitt inntrykk over samtalen her inne er at de sjekker størrelsen på livmorhalsen dere hver gang også? Er det med en gynekologisk undersøkelse? Er dette viktig å ha kontroll på? Gyn min sjekker også bare stilling (sete/hode), men sjekker ikke hvor langt nede Tv1 ligger, og om det er festet seg. JM sjekker heller ikke stilling. 

 

Jeg har hatt kontroller hver uke siden uke 26, det er fordi jeg får oppfølging for eneggede med delt morkake. Vekstkontroller annenhver uke, jm-samtale annenhver. Lei av å vralte inn og ut av sykehuset, men selvfølgelig godt med mye oppfølging. Livmorhalsen ble målt annenhver kontroll, siste gangen var i uke 33. Iom de ikke prøver å stoppe fødsel etter uke 34 så er det vel ikke vits å sjekke den mer. 

 

Velkommen inn hit til oss! Mine og dine tvillinger var jo ca like store :) Jeg venter på to gutter. Spent på om vekstestimeringen stemmer egentlig. 

 

Takk for støtten, lilleklok og lioness! Håper innerst inne at de holder seg inne én uke til da. Men JATAKK TIL AT DE KOMMER NESTE HELG!! heheeeee :) 

 

Kommer de til å ta røntgen av bekkenet ditt da, lioness? For å se om det går an med setefødsel?

Nå har ikke jeg samme problemstilling selv, begge ligger med hodene ned. Men jeg ville virkelig ha vurdert vaginal fødsel. Ser for meg at det er ekstremsport å være ny-operert og nybakt tvillingmamma. Hjelpe meg..

Lenke til kommentar

Har forresten hørt fra 3 stykker at jeg har "fødeansikt". Alt man skal høre når man er gravid! 

Aldri hørt om det før, jeg da, men håper det stemmer og at noe er på gang  :fnise:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...